Yleinen ThinkPad -thread

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Olen tässä nyt katellun uutta läppäriä opiskelu tarkoituksiin. Tieto- ja viestintätekniikkaa tarkoitus opiskella joten koodausta yms. kikkailua pitäis kestää. Olen miettinyt juuri thinkpädejä lähinnä näppäimistön ja yleisen järeyden takia. En vaan osaa päättää minkä mallin ostaisin. Olin jo päätymässä T490 malliin mx250:llä mutta ilmeisesti tossa näytössä on korkea respose aika joten ghosting voi olla pelaamisessa ongelma. Pelikäyttöön läppäri ei ole suoraan mutta pidän sen optiosta tällähetkellä. Toinen mitä mietin oli tuo T495 R7:lla mutta siihen ei saa tota integroitua näyttistä parempaa. Sitten lähdin miettimään tuota p43s mutta siihen löytyy aika huonosti mitään arvosteluita sama idea kai siinä on mutta "parempi" näyttis kuin T490. Toki jos siinä on parempi näyttö niin vois olla houkutteleva, hinta on vaan hapokas. Sitten viimeinen mitä olen miettinyt niin toi uusin carbon, siihenkään ei vaan saa integroitua näyttistä parempaa. Tällä hetkellä en tiedä tarvinko koulu tarkoituksiin mitään dGPU:ta, mutta olisi kiva että kone ei oo ihan susi jos lähtee käymään jossain ja tekeekin mieli ottaa joku peli. Jotain arvostelua kattelin tuosta carbonista ja ei näyttänyt edes overcooked kovin nätisti pyöriä. Sitte taas aloin miettimään tuota throttlingia ja alkoi mennä järki. Olen tähän asti varmaan tehnyt itsenäistä tutkimustyötä joku 10h ja alkaa lievästi jo vituttaa kun ei osaa tehdä mitään päätöstä mihinkään suuntaan. Täälä joku ainakin haukkui noita E: sarjalaisia niin en ole niitä edes sitten harkinnut, muutenkin 14" on aika must toistaseksi toki seki voi muuttua jos joku vakuuttaa meikät noista 13":sta. En tiedä vittu. send help.
Pahalta kyllä kuulosti kieltämättä paperilla nuo T490 vasteaikalukemat mutta verkkokaupassa testattuani en kyllä voi sanoa että ongelmaksi muodostuisi. Kokeilin todella vauhdikkaasti skrollailla nettisivuja ja hetken pyörittelin ufotestiäkin siinä, ihan hyvältä se näytti. Kannattaa käydä itse tekemässä sama testi, koska muuten tuo kone on aivan täydellinen käyttötarkoitukseesi.
 
Liittynyt
06.09.2019
Viestejä
13
Pahalta kyllä kuulosti kieltämättä paperilla nuo T490 vasteaikalukemat mutta verkkokaupassa testattuani en kyllä voi sanoa että ongelmaksi muodostuisi. Kokeilin todella vauhdikkaasti skrollailla nettisivuja ja hetken pyörittelin ufotestiäkin siinä, ihan hyvältä se näytti. Kannattaa käydä itse tekemässä sama testi, koska muuten tuo kone on aivan täydellinen käyttötarkoitukseesi.
Paraniskohan toi ghosting ongelma tolla WQHD näytöllä, ilmeisesti sama mikä on carbonissa ja siinä on ihan ok statsit.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Paraniskohan toi ghosting ongelma tolla WQHD näytöllä, ilmeisesti sama mikä on carbonissa ja siinä on ihan ok statsit.
Joo se on muuten kyllä kaikin puolin parempi näyttö paitsi että itse en tykkää siitä että tarvitsee käyttää skaalausta. Varsinkin Linux-työpöytäympäristöt toimii vielä tällä hetkellä todella huonosti skaalauksen kanssa. Ja se koskee myös virtuaalikoneessa ajamista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
UPS kantoi juuri läppärin kotiin :)
Ensivaikutelmat on kyllä todella positiiviset. Jotenkin odotin tämän olevan paksumpi, vaikka mitat olikin tiedossa.
Viikonlopun aikana sitä ehtii varmaan vähän parempaa revikkaa tästä kirjoitella.
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Thinkpad tietäjien mekka ohoi.

Työkaverille täytys saada edullinen perusläppäri.

Löysin 430T mallin, jossa:

i5 3320M 2,6Ghz prossu
8GB DDR3
256SSD
1600x1200 14'' näyttö

Hyväkuntoinen on.

Hintaa 200e
Itse sain vastaavan täältä myyntipalstalta 100e mutta näyttää 150-200e normaalisti liikkuvan nuo.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
48
Kaksi viikkoa sitten tilasin koneen ja sitä ei ole edes lähetetty vielä, vaikka verkkokauppa näytti, että lähetetään 1-2 päivän kuluessa..
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
40
Joo sain heti tilauksen jälkeen. Tuolla näkyy vain, että tilausta käsitellään ja se on ollut niin koko ajan. Soitin myös asiakaspalveluun, josta vastattiin englanniksi. Sieltä ei osattu sanoa muuta kuin, että täytyy jatkaa odottamista.
Itselle kävi saman tyyliset muutama viikko sitten. Arvioitu toimitusaika tuli ja meni, sitten tuli uusi arvio, joka oli pari viikkoa myöhemmin. Jälkimmäinen arvio piti kyllä sitten paikkansa. Ja muita foorumeita lukemalla tuo on Lenovon tapauksessa enemmän sääntö kuin poikkeus, että toimitusaika-arviot ei pidä paikkaansa.

Jos on custom-konfiguraatio kyseessä, niin ne taitaa tulla aina suoraan Kiinasta, ja käsittääkseni nimenomaan niissä toimitusaika on arpapeliä.

Eli uskoisin että kyllä se sieltä vielä tulee. Kärsivällisyyttä :D.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Tässä on nyt muutama päivä tullut käytettyä tätä T495:a. Joitain huomioita:
- Helvetin hvyä näppäimistö, vaikkakin vähän itseä hämää Ctrl:n paikka, kun ei ole Thinkpadia ollut vähään aikaan.
- Sormenjälkilukija toimii nopeasti.
- Kirkas näyttö ja väritkin näyttää hyviltä (ainakin vanhaan verrattuna).
- Vähän näyttäisi että tähän näytön kehykseen mahtuisi paljon korkeampikin näyttö, kun ylhäällä ja alhaalla on yhteensä noin tuuma turhaa tilaa. Minusta olisi omaan käyttötarkoitukseen parempi, jos kuvasuhde ei olisi tämä 16:9.
- Akku on riittävä. Officekäytössä lupailee yli 10h jäljellä ja vaikuttaisi pitävän aika hyvin paikkansa. Akku latautuu myös nopeasti.

En ole mitään testejä hirveästi tällä ajellut. 3dmarkin ajoin läpi ihan vaan testatakseni lämpöjä. Jonnekin 80-90 tuo näyttää menevän, kun rasitus on riittävän pitkää. Mun normaalikäytössä pysyy alle 60 asteisena. Tuuletin on aika hiljainen normaalissa käytössä, silloin kun se on edes päällä. BIOS-päivityksen aikana tuuletin meni joksikin aikaa täysille, jolloin se oli kyllä aikamoinen hiustenkuivain :D

E: Unohtui mainita että tehtävienhallinnassa muistia on käytettävissä vain 5,9BG. Ilmeisesti tuo Vega10 varaa siitä osan(?). Oon jo kyllä tilannut toiset 8GB, joten tuo nyt ei tulevaisuudessa ole ongelma, mutta sanoisin että 8GB ei ainakaan mun käytössä riittäisi ihan joka tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
177
UPS kantoi juuri läppärin kotiin :)
Ensivaikutelmat on kyllä todella positiiviset. Jotenkin odotin tämän olevan paksumpi, vaikka mitat olikin tiedossa.
Viikonlopun aikana sitä ehtii varmaan vähän parempaa revikkaa tästä kirjoitella.
Miten tuo UPS toimi?
Lukenut kokemuksia laidasta laitaan. Oma läppäri näytti olevan Kölnissä ja tulli oli sen luovuttanut jälleen kuljetukseen. Josko sen ensi viikolla saisi näppeihin ja tilaisi myös sen 8GB lisää keskusmuistia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Miten tuo UPS toimi?
Lukenut kokemuksia laidasta laitaan. Oma läppäri näytti olevan Kölnissä ja tulli oli sen luovuttanut jälleen kuljetukseen. Josko sen ensi viikolla saisi näppeihin ja tilaisi myös sen 8GB lisää keskusmuistia.
Mulle tuli toimitusta edellisenä päivänä viesti, että kuriirina toimii joku Liuttu (muistaakseni). Siinä oli sitten aika jolloin ne aikoo toimittaa ja myös mahdollisuus soittaa ja sopia eri ajankohtaa ja muuta vastaavaa.
Näköjään kolme päivää kesti Kölnistä Poriin mun kohdalla. Jostain syytä Tanskan ja Suomen välillä ei paljon tuotetta skannailtu missään, mutta nopeasti se tuli kuitenkin perille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Tuli sitten juuri kastettua tää uus läppäri. Perinteinen kahvikuppi koneen vieressä ja sitten sitä ei vaan muista kun siirtyy kirjoittamaan. Ei nyt hirveästi loiskahtanut, kun kupin päällä oli tuollainen muovinen kansi, mutta sai kyllä vähän näppäimistöä kuivailla paperilla. Toivottavasti Lenovon markkinointipropaganda vedenkestävyydestä pitää paikkansa :D

E: Näköjään huonomminkin vois olla :D
Kahvikuppi kaatui ohjaamossa – Airbus-kone joutui tekemään hätälaskun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2019
Viestejä
13
E: Unohtui mainita että tehtävienhallinnassa muistia on käytettävissä vain 5,9BG. Ilmeisesti tuo Vega10 varaa siitä osan(?). Oon jo kyllä tilannut toiset 8GB, joten tuo nyt ei tulevaisuudessa ole ongelma, mutta sanoisin että 8GB ei ainakaan mun käytössä riittäisi ihan joka tilanteessa.
Sulla on vissiin toi Ryzen 7 versio ko. läppäristä. Minkälaiset 3dmark scoret sait? Viittikö ajella jotain CineBenchiä ja kertoo miten verrattavissa tohon ryzen 5 versioon. Lenovo ThinkPad T495 Review: business laptop with AMD processor, long battery life, and good display

Ite oon tässä miettiny onko toi Ryzen 7 wörtti. Katotko samalla minkä näytön sait kun tos T490 ja T495 kanssa on ilmeisesti ollu aika lottopeliä minkä näytön saa ja noissa amd versiois pitäis olla se parempi. Lenovo's Panel Lottery continues with 3 different 14-inch LowPower displays
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
177
Itse otin tuon T495:n Ryzen 5:na, koska hyppäys 7 oli mielestäni hieman kallis käyttöön ajateltuna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Sulla on vissiin toi Ryzen 7 versio ko. läppäristä. Minkälaiset 3dmark scoret sait? Viittikö ajella jotain CineBenchiä ja kertoo miten verrattavissa tohon ryzen 5 versioon. Lenovo ThinkPad T495 Review: business laptop with AMD processor, long battery life, and good display

Ite oon tässä miettiny onko toi Ryzen 7 wörtti. Katotko samalla minkä näytön sait kun tos T490 ja T495 kanssa on ilmeisesti ollu aika lottopeliä minkä näytön saa ja noissa amd versiois pitäis olla se parempi. Lenovo's Panel Lottery continues with 3 different 14-inch LowPower displays
Otin tuon tosiaan Ryzen 7:lla. En oo vielä ajellut oikein mitään testejä tämän kanssa, mutta voin tässä viikonloppuna kokeilla, kun ei oo oikein mitään tähdellisempää. Mulla ei tosin oo vielä toista 8GB RAM, niin vaikuttaa varmasti tuloksiin, kun dual channel puuttuu.
Tässä pitäis olla joku 400nits näyttö. Muuten kirkkaus kyllä riittää hyvin, mutta auringonpaisteessa ei kyllä lueta esim. tätä foorumia dark modessa :D
Niiden 250nits näyttöjen kanssa saattaa olla vähän nihkeämpää.
Tämä paneeli on ilmeisesti LG:n paneeli LP140WF9-SPF1.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
177
Saas nähdä miten saan läppärin itselleni. Torstaina näytti vielä, että saisin sen tiistaina päivän loppuun mennessä ja eilen se muuttui keskiviikon loppuun mennessä. Nyt kun katsoin niin luvataan toimitus perjantaina. Outoa, koska se on menossa jossain Ruotsissa(??)ja itse asun tässä lähellä Turkua.
No ei sillä nyt sinäänsä ole väliä mikä päivä tulee kunhan saisin sen ennen esi VKL, jolloin saisin asennettua kaikki kouluun tarvittavat ohjelmat ja sitä ennen BIOS:n päivitykset tarvittaessa.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Saas nähdä miten saan läppärin itselleni. Torstaina näytti vielä, että saisin sen tiistaina päivän loppuun mennessä ja eilen se muuttui keskiviikon loppuun mennessä. Nyt kun katsoin niin luvataan toimitus perjantaina. Outoa, koska se on menossa jossain Ruotsissa(??)ja itse asun tässä lähellä Turkua.
No ei sillä nyt sinäänsä ole väliä mikä päivä tulee kunhan saisin sen ennen esi VKL, jolloin saisin asennettua kaikki kouluun tarvittavat ohjelmat ja sitä ennen BIOS:n päivitykset tarvittaessa.
Tyypillistä UPSn järjestelmäsekoilua. 99% tulee tistaina
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
202
Thinkpad tietäjien mekka ohoi.

Työkaverille täytys saada edullinen perusläppäri.

Löysin 430T mallin, jossa:

i5 3320M 2,6Ghz prossu
8GB DDR3
256SSD
1600x1200 14'' näyttö

Hyväkuntoinen on.

Hintaa 200e
Jos ei hankintaa ole vielä tehty, täältä voisi löytyä hyvä ehdokas. Jäi tuossa kesällä muiden kiireiden vuoksi myyntihommat kesken ja läppäri makaa tuolla vielä tyhjän panttina. :)

Myydään - Lenovo X1 Carbon, i7-4600, 8 Gt RAM, 256 PCIe SSD, W10 Pro, WQHD
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Ajelin tässä nyt vähän testejä aikani kuluksi. Uskoisin että ainakin tuo 3dmark paranee huomattavasti toisen muistikamman jälkeen. Pitää sitten vetää nuo benchmarkit uudeeen kun se joskus suvaitsee saapua.

Kone oli siis T495
AMD Ryzen 7 PRO 3700U
AMD Radeon(TM) Vega 10 Graphics
8GB DDR4 2666 MHz

Cinebench R20
CPU 1362
Single core 347.

3dmark:
Time Spy 624
Graphics score 553
CPU score 2342.

Fire Strike 1058
Graphics score
1 172
Graphics test 1
5.61 FPS
Graphics test 2
4.67 FPS
Physics score
6 173
Physics test
19.60 FPS

Lämmöt nousi pahimmillaan 87 asteeseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
177
Sain käsiini juuri T495:n ja ensi silmäyksellä näyttää laadukkaalta laitteelta. Tilaus jäi vähän vajaaksi, koska tilaamani laserhiiri ei tullut paketin mukana. En jaksaisi alkaa juttelemaan intialaisen asiakastuen kanssa 16€ vuoksi. PRKL
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
213
Oisko jollain ideaa mitä kannattaisi yrittää kun vanhalla X200 :lla tulee Windowsissa grafiikkahäiriöitä välillä. Chromella ongelma katosi kun otti rautakiihdytyksen pois, mutta sekä muut ohjelmat että Windowsin omat elementit bugittaa edelleen.

Sieppaa.PNG
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
44
Onko kellään tietoa noista uusista p-sarjan näytöistä?
Itseä kiinnostaisi p53, mutta sitä oli kahdella ips näytöllä, hdr ja ilman. (myös oled, mutta kallis)
Mietin onko niissä muuta eroa kun, että hdr näyttö on vain kirkkaampi? Lähinnä terävyys, värit ym. onko niissä suuria eroja?
Kun hintaeroa on sen n. 500e
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
384
Oisko jollain ideaa mitä kannattaisi yrittää kun vanhalla X200 :lla tulee Windowsissa grafiikkahäiriöitä välillä. Chromella ongelma katosi kun otti rautakiihdytyksen pois, mutta sekä muut ohjelmat että Windowsin omat elementit bugittaa edelleen.


Kokeile löytääkö intelin driver assistant tjsp uudempia ajureita.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 538
Oisko jollain ideaa mitä kannattaisi yrittää kun vanhalla X200 :lla tulee Windowsissa grafiikkahäiriöitä välillä. Chromella ongelma katosi kun otti rautakiihdytyksen pois, mutta sekä muut ohjelmat että Windowsin omat elementit bugittaa edelleen.
Jaksaako tuo pyörittää jotain modernia Windowsia? Itellä X201 ja tuntui Win10 aika tahmaiselta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
177
Sitten pitäisi tilata lisää keskusmuistia Lenovon T495:n. 2666 muisti siis kyseessä,mutta pallottelen 8GB vai 16GB:n välillä. Onko jotain ehdotuksia mitä ja mistä??
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
56
UPS kantoin muutaman viikon odottelun jälkeen taloon E495. Muuten kaikki ok, kysymys kuitenkin näytöstä. Kuuluuko asiaan että näytönkehys on hieman irrallaan näytöstä? Tämä molemmissa alakulmissa. Muutaman millin liike, kun sormella painaa. Ei tuo toimintaan vaikuta häiritsee vaan näin suoraan paketista otettuna.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
UPS kantoin muutaman viikon odottelun jälkeen taloon E495. Muuten kaikki ok, kysymys kuitenkin näytöstä. Kuuluuko asiaan että näytönkehys on hieman irrallaan näytöstä? Tämä molemmissa alakulmissa. Muutaman millin liike, kun sormella painaa. Ei tuo toimintaan vaikuta häiritsee vaan näin suoraan paketista otettuna.
Hipelöin tuollaista kaupassa taannoin. Aika heiveröiseltä vaikutti kaikenkaikkiaan eikä tuo valmistuslaatu ole vakuuttanut moneen vuoteen. Eikait siinä mitään ihmeellistä ole jos vähän rakoa on. Enemmän taitaa olla ominaisuus.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
48
Maanantaina soitin Lenovolle ja sieltä sanottiin, että vuorokauden sisällä lähetetään, mutta ei ole vieläkään tapahtunut mitään. Lähetys jo kuukauden myöhässä ja paketti ei ole edes matkalla. Kohta on pakko hakea kone muualta ja perua tilaus, koska opiskeluihin alkaisi olla kohta jo aika välttämätöntä saada kone käyttöön.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Alkaa olemaan jo vähän naurettavia nämä Lenovon toimitusajat tuossa @Lange :n tapauksessa. Ymmärrän kyllä, että Kiinasta toimittaessa homma voi kestää, mutta sitten kannattaisi ehkä olla myös rehellinen toimitusaikojen suhteen siellä kaupan sivuilla. Ei tämä omakaan kone lähtenyt ihan siinä 7:ssä työpäivässä liikkeelle.
Sitten vielä asiakaspalvelu on hidasta, eikä sen tasoakaan voi oikein ylistää. Sähköpostilla tuli ensin niin epäselvä vastaus kysymykseen, että oli pakko kysyä vielä varmistusta. Sitten kun puhelimella kyselin, niin tuntui ettei aspan kaveri tiennyt asiasta yhtään minua enempää.
Sinänsä Lenovo nyt ei ole ainoa iso firma, jolla on välillä tällaiset perusasiat vähän miten sattuu. Voi olla että tuo oma kauppa on niin mitätön myyntikanava niille, ettei se ole kovin iso prioriteetti kenellekään.
Toisaalta vähän harmi, kun tuotteet on ihan kunnossa.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
48
Alkaa olemaan jo vähän naurettavia nämä Lenovon toimitusajat tuossa @Lange :n tapauksessa. Ymmärrän kyllä, että Kiinasta toimittaessa homma voi kestää, mutta sitten kannattaisi ehkä olla myös rehellinen toimitusaikojen suhteen siellä kaupan sivuilla. Ei tämä omakaan kone lähtenyt ihan siinä 7:ssä työpäivässä liikkeelle.
Sitten vielä asiakaspalvelu on hidasta, eikä sen tasoakaan voi oikein ylistää. Sähköpostilla tuli ensin niin epäselvä vastaus kysymykseen, että oli pakko kysyä vielä varmistusta. Sitten kun puhelimella kyselin, niin tuntui ettei aspan kaveri tiennyt asiasta yhtään minua enempää.
Sinänsä Lenovo nyt ei ole ainoa iso firma, jolla on välillä tällaiset perusasiat vähän miten sattuu. Voi olla että tuo oma kauppa on niin mitätön myyntikanava niille, ettei se ole kovin iso prioriteetti kenellekään.
Toisaalta vähän harmi, kun tuotteet on ihan kunnossa.
Tilatessa luvattiin lähetysajaksi 1-2 vuorokautta ja se oli yksi syy miksi koneen suoraan Lenovolta tilasin. Sen vielä ymmärtää, että paketin matka kestää arvioitua kauemmin, mutta tässä tapauksessa jo postitus on venynyt vähän turhan pitkäksi.

Sama fiilis jäi itsellenikin, kun tuonne asiakaspalveluun soitin. Huonolla englannilla siellä ihmeteltiin tilannetta ja sanottiin, että viesti menee nyt eteenpäin ja vuorokauden kuluessa tulee sähköpostiin viestiä.

Kuinkahan helposti rahojen palautus tapahtuu, jos soitan ja perun tilauksen? Nopeammin varmaan saan koneen, jos haen sen suoraan liikkeestä vähän kalliimmalla.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
838
Tuonne "mikä läppäri minulle" topikkiin jo tämän laitoinkin mutta ehkä täältä löytyy asiantuntijoita nimenomaan Thinkpadille kun tämän ajaton tyyli osuu omaan silmään paremmin kuin hyvin sekä hyvät liitännät illan turhia adaptereja

Wanha (2011 ostettu Samsung series 5 ultra &sdd) alkaa olemaan niin loppu että vanhus huutaa eläkkeelle pääsyä kun pelkästään Gmailin avaaminen kestää monta minuuttia, uuden sähköpostin luominen puolet vielä kauemmin ja Iltalehden sivuja ei voi ilman tökkimistä selata.

Kone tulisi pääsääntöisesti office&nettisurffaus käyttöön, silloin tällöin olisi tarkotus muokata valokuvia kun koko kesän kuvat odottavat järkkärillä(onko se Photoshop tähän sitten se paras?)

Vaatimuksena:
Max 16" HD näyttö,löytyy ulkoinen 26" näyttö johon kytken tarvittaessa
Hyvä akku
Kevyt että jaksaa pitää sylissä kun katsoo urheilua ja lyö vetoja
Väh 256 GB ssd (löytyy ulkoinen 2TB asema johon sitten siirrän tavarat ns. jemmaan "

Muistia niin että Gmailin yms ei töki

Vanhoja pelejä tulee katsottua sekä suoratoisto palveluja käytettyjä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 186
Tuonne "mikä läppäri minulle" topikkiin jo tämän laitoinkin mutta ehkä täältä löytyy asiantuntijoita nimenomaan Thinkpadille kun tämän ajaton tyyli osuu omaan silmään paremmin kuin hyvin sekä hyvät liitännät illan turhia adaptereja

Wanha (2011 ostettu Samsung series 5 ultra &sdd) alkaa olemaan niin loppu että vanhus huutaa eläkkeelle pääsyä kun pelkästään Gmailin avaaminen kestää monta minuuttia, uuden sähköpostin luominen puolet vielä kauemmin ja Iltalehden sivuja ei voi ilman tökkimistä selata.

Kone tulisi pääsääntöisesti office&nettisurffaus käyttöön, silloin tällöin olisi tarkotus muokata valokuvia kun koko kesän kuvat odottavat järkkärillä(onko se Photoshop tähän sitten se paras?)

Vaatimuksena:
Max 14" HD näyttö,löytyy ulkoinen 26" näyttö johon kytken tarvittaessa
Hyvä akku
Kevyt että jaksaa pitää sylissä kun katsoo urheilua ja lyö vetoja
Väh 256 GB ssd (löytyy ulkoinen 2TB asema johon sitten siirrän tavarat ns. jemmaan "

Muistia niin että Gmailin yms ei töki

Vanhoja pelejä tulee katsottua sekä suoratoisto palveluja käytettyjä
Sinulla oli siellä toisessa ketjussa maksimihintana 1000 euroa eikä se riitä, jos haetaan kuvankäsittelyyn sopivaa ThinkPadia. T490:aakin on kahden tasoisella näytöllä, joista halvempi soveltuu hyvin Office-hommiin, mutta sen väriavaruus ei riitä kuvankäsittelyyn. Tuossa on se paremmalla näytöllä varustettu:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59898/mhhvn/Lenovo-ThinkPad-T490-14-kannettava-Win-10-Pro
Vaikka ilmoituksessa ei ole erikseen mainittu, tuo 400 nitin näyttö on, paitsi kirkkaampi, myös väritoistoltaan parempi. Sille ilmoitettu 72% NTSC vastaa osapuilleen 100% sRGB.

Esimerkiksi tuon Gigantin version näytön kirkkaus on 250 nits ja väriavaruus vain 45% NTSC. Gigantti ilmoittaa virheellisesti 45% sRGB, joka olisi vielä (todellista) heikompi.
https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/51169/lenovo-thinkpad-t490-14-kannettava-i5-8-gb-musta

Edit. Viesti "karkasi", joten sitä on editoitu lisäämällä viimeinen kappale.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
@Villelj
Tuosta T-sarjasta kannattaa harkita myös noita AMD-versioita. Tuon 400 nits näytön saa myös niihin, mutta sitä WHQD-näyttöä ei saa kun intelin koneisiin. Nuo integroidut vegat taitaa olla tällä hetkellä vähän tehokkaampia kuin intelin integroidut.
ThinkPad T495 | 14-tuumainen yrityskannettava AMD-suorittimella | Lenovo Suomi
Lenovolta suoraan tilattaessa saattaa joutua kyllä sitten odottelemaan...

Itsellä on tuo T495 käytössä ja oon siihen kyllä pääosin tyytyväinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Ajelin uudestaan nuo pari benchmarkkia. Jonkun verran tulee lisää graafista suorituskykyä dual channel muistilla. Cinebench sitten jostain syystä meni alaspäin :confused:.
Cinebench R20
CPU 1362 -> 1005
Single core 347 -> 337.

3dmark:
Time Spy 624 -> 906
Graphics score 553-> 811
CPU score 2342 -> 2740.

Fire Strike 1058 -> 1310
Graphics score
1 172 -> 1451
Graphics test 1
5.61 FPS -> 6.76 FPS
Graphics test 2
4.67 FPS -> 5.92 FPS
Physics score
6 173-> 6332
Physics test
19.60 FPS -> 20.10 FPS
E: On muuten tuo pohjalevy sen verran tiukasti kiinni joka reunasta, että ei ainakaan vahingossa pääse irtoamaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.08.2019
Viestejä
58
Heippa.
Tähän väliin kyselen, että onko joku keksinyt ratkaisua tällaiseen ilmeisen tunnettuun ongelmaan?
Eli X220 ja muistikortinlukijan ajuri aiheuttaa randomisti System-prosessin (ntoskrnl) viemään noin 30% suoritintehoa.
Tuuletin puhkuu ja puhisee ja luonnollisesti akku tyhjenee vauhdilla.
Hurjan googlettelun tuloksena olen paikallistanut ongelman tähän.
Aivan satavarma en asiasta ole, mutta muistikortinlukija on nyt biosista disabled ja ajuri on pois käytöstä.
Ainakaan toistaiseksi ei ongelmaa ole esiintynyt, joten oletan vian olevan siinä.
Olen koittanut asentaa ajurit uusiksi ja vaikka mitä, mutku ei...
Muutenhan tuo ei haittaisi, mutta kun sille lukijalle olisi käyttöä.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
129
@Villelj
Tuosta T-sarjasta kannattaa harkita myös noita AMD-versioita. Tuon 400 nits näytön saa myös niihin, mutta sitä WHQD-näyttöä ei saa kun intelin koneisiin. Nuo integroidut vegat taitaa olla tällä hetkellä vähän tehokkaampia kuin intelin integroidut.
ThinkPad T495 | 14-tuumainen yrityskannettava AMD-suorittimella | Lenovo Suomi
Lenovolta suoraan tilattaessa saattaa joutua kyllä sitten odottelemaan...

Itsellä on tuo T495 käytössä ja oon siihen kyllä pääosin tyytyväinen.
Minkäslaiset lämmöntuotot noissa AMD:n prossuissa on nykyään? Miten pärjäävät Inteliin verrattuna jäähdytystarpeessa eli ovatko AMD-pohjaiset laitteet kuinka hiljaisia?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Minkäslaiset lämmöntuotot noissa AMD:n prossuissa on nykyään? Miten pärjäävät Inteliin verrattuna jäähdytystarpeessa eli ovatko AMD-pohjaiset laitteet kuinka hiljaisia?
Omassa käytössä tuo T495 on todella hiljainen. Toisaalta käytössä on yleensä Word, Excel ja Firefox. Kevyessä pelaamisessa tuuletin lähtee käyntiin, mutta ei ainakaan itseä tuo häiritse mitenkään.
Sitten toki kun ajaa jotain cinebenchiä, niin ääntäkin alkaa kuulumaan. Pitäis varmaan olla se T490 verrokkina, että osais sanoa onko tämä AMD jotenkin erilainen metelin suhteen.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Tilata päräytin tuossa viikonloppuna E490:n i7:lla Lenovon nettikaupasta. Tein vertailut Dellin 5400 ja 5490 kanssa ja sitten juurikin tuon E495:n kanssa. Oli ihan ylivoimainen hinta-laatusuhde tuossa E490 i7 mallissa, joten se oli pakko valita. Otin siis sen i3-version ja muutin siihen prossun ja näppiksen yms. jolloin hintaa tuli ~846€. Olisin halunnut kokeilla Delliä ja olen vähän aina ollut AMD-fanipoika mutta numerot oli aika selvät. Ja juurikin tuon linkkaamani notebookcheckin arvostelut luin jokaisesta kandidaatista ennen päätöksentekoa. Kerrankin tuli ensin otettua selvää ja vasta sitten ostettua, eikä päinvastoin kuten ihmiset yleensä. Toivottavasti johtopäätökset oli myös oikein.

E-sarjaa otin ihan vain pihiyttäni kun arvelin saavani omaan käyttööni sillä parhaan vastineen rahalle. Nyt käytössä on vuonna 2012 ostettu Lenovo E320 joten jotain tuntumaa näihin jo on. En tarvitse mitään ihmeempiä bisnes toiminnallisuuksia ja läppäri on enimmän aikaa kotosalla, joten rakenteen jäykkyys oli kriteeri, josta olin valmis tinkimään.

Koneeseen tulee pääkäyttöjärjestelmäksi openSUSE ja sitten Officea varten dual bootiin Windows 10. Viime vuodet mulla on ollut virtuaalikoneessa Windows mutta jätän sen nyt suosiolla levylle asennetuksi. Varmaan se keväisin ja syksyisin vetää Grub2:n solmuun päivitystensä kanssa mutta ehkä sen jaksaa käydä aina fiksaamassa.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Kerro sitten, mitä tuo luvattu "2-3 viikon kuluessa" on sinun kohdallasi. Nettikirjoitusten mukaan Lenovo on viime aikoina lipsunut paljonkin luvatuista toimitusajoista.
Juu koitan muistaa raportoida tänne. Olen asennoitunut pitkään toimitusaikaan eikä sillä ole niin kiire.
 
Liittynyt
13.12.2018
Viestejä
45
Moi,

mitähän tuollaisesta X220 läpyskästä kannattaa maksaa? Kunto ei mikään priima, i5 2420 ja 4gb ram muistaakseni?

- Thoyni
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Kallistuin aikoinaan itse T420s:ään T430 sijasta lähinnä näppäimistön takia.
Tuo on ihan käyttäjäkohtainen kysymys mistä pitää. Omasta mielestäni tuo uudempi lenovon näppis on huomattavasti mukavampi, kuin vanhempi :)
 
Liittynyt
13.12.2018
Viestejä
45
Näppäimistöllä nyt ei minun käytössä tule olemaan kovinkaan suurta merkitystä, toki on kyllä parempi tuntuma kuin nykyisessä Asus x53. Sain vaan tuollaisen X220 koekäyttöön ja mietin että mitä tuosta raaskii tarjota. On joskus ottanut vähän osumaa, kun kulmasta puuttuu pala.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 814
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom