Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Talvirenkaat hankinnassa, onko tietoa kuina Nokian WR D4 ja Nokian WR Snowproof eroaa toisistaan? Molemmat on hinnoiteltu aika hyvin verrattuna esim Goodyearin valikoimaan. Kokoluokkana 16" 205/55

Edit: Snowproof on ilmeisesti päivitetty versio. Vanteet ja renkaat tilattu.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Mikähän olisi halvin hyvin talviolosuhteisiin sopiva talvirengas 205/55/16 koossa? Rehvid24 sivustolla sekä Hankookin nastaa että kitkaa näyttää löytyvän 74€/kpl. TM:n talvitestin lukaisin ja molemmat vaikuttivat ihan päteviltä.
 
Liittynyt
26.03.2018
Viestejä
47
Mikähän olisi halvin hyvin talviolosuhteisiin sopiva talvirengas 205/55/16 koossa? Rehvid24 sivustolla sekä Hankookin nastaa että kitkaa näyttää löytyvän 74€/kpl. TM:n talvitestin lukaisin ja molemmat vaikuttivat ihan päteviltä.
Sama hankinta edessä eli 205/55/16, hinnaltaan ainakin hyvät, mikäs Hankookin malli TM testissä tarkalleen oli, sivuilla näyttää olevan useampia?
 

Abe

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
191
Sama hankinta edessä eli 205/55/16, hinnaltaan ainakin hyvät, mikäs Hankookin malli TM testissä tarkalleen oli, sivuilla näyttää olevan useampia?
Hankook Winter l*Pike RS+ nastat ja Hankook Winter l*Cept IZ2 -kitkat.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
403
Kertokaas tietävämmät jos tollaiset hankookit tilaisin bmw 325xi e90:iin niin kummalla kuormitusindeksillä olevat pitää/kannattaa tilata? 91 vai 94xl?

Muuten varmaan ihan passelit nuo Hankookit muuten? Ei ole TM testeihin tullut perehdyttyä.

En ole ennen renkaita joutunut tilailemaan niin tietämys nollassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Kertokaas tietävämmät jos tollaiset hankookit tilaisin bmw 325xi e90:iin niin kummalla kuormitusindeksillä olevat pitää/kannattaa tilata? 91 vai 94xl?

Muuten varmaan ihan passelit nuo Hankookit muuten? Ei ole TM testeihin tullut perehdyttyä.

En ole ennen renkaita joutunut tilailemaan niin tietämys nollassa.
Taitaa kokonaispaino huidella siellä ~2100kg:n nurkilla ja akselipainot luokkaa ~1050kg, joten kumpikin käy indeksin puolesta. Vilkaise rekisteriotteesta onko renkaille mainintaa siellä, niin ei tartte katsastuksessa vääntää.

Edit:
91 = 615kg
94 = 670kg
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
TM:n talvirengastestin 2019 TOP5.

Nastat:

1. Michelin X-Ice North 4
2. Continental IceContact 3
3. Hankook Winter I*Pike RS2
4. Nokian Hakkapeliitta 9
5. Goodyear UltraGrip Ice Arctic

Kitkat:

1. Continental ContiVikingContact 7
2. Nokian Hakkapeliitta R3
3. Goodyear UltraGrip Ice 2
4. Michelin X-Ice XI3
5. Pirelli Ice Zero FR

Itsellä uusien talvirenkaiden hankinta edessä ja vahva suosikki on Continental ContiVikingContact 7, joka on pärjännyt kyllä kaikissa testeissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Jännästi muuttuneet sijoitukset sitten TM 17/2018 julkaistun edellisen kitkavertailun:

1. Continental ContiVikingContact 7.
2. GoodYear UltraGrip Ice2.
2. Pirelli Ice Zero FR.
3. Nokian Hakkapeliitta R3 ja Hankook Winter I*Pike RS2.

Olisi mukava vertailla tuloksia, koska tuskin nyt vuodessa hirveästi ole renkaat muuttuneet.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 681
Voihan jotain pientä olla kumiseoksen suhteen tehtynä, erilaiset paistoajankohdat jne + sitten tietysti erilaiset autot, keliolosuhteet jne. Vähän päivästä varmaan kiinni järjestys top-vitosen osalta eikä nyt päivittäisajoon ole sen kummempaa merkitystä teknisesti, ajomieltymykset ja tarpeet tietysti vaihtelevat.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
89
On kyllä jäätävä tuo Michelinin nastamäärä 250kpl. Yli tuplasti verrattuna testin ”häntäpäähän”.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Nopeusluokka ainakin vaikuttaa renkaan seokseen ja rakenteeseen, luultavasti tässä testissä jopa ratkaisevasti. Mahtaakohan nuo tiedot tuossa taulukossa olla oikein, esim Hakka R3, nopeusluokka R???, mihin tuon saa laillisesti asentaa, 170km/h. Vois noissa testeissä laittaa muutenkin renkaat samalle viivalle, kuin pelkästään koon puolesta, onhan noissa kuitenkin muitakin ominaisuuksia.

Edit: näköjään noita pilipalinopeusluokan renkaita saa käyttää suomessa, vaikka rakennenopeus on jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 826
Käsittääkseni R-nopeusluokan renkaan saa laillisesti asentaa ihan mihin tahansa autoon. Tosin sillä edellytyksellä, että ohjaamoon on liimattu kuljettajan nähtäville tarra jossa asia kerrotaan.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
89
Nokian sivuilta ei ainakaan löydy kyseisiä renkaita samassa koossa muilla nopeusluokilla kuin tuolla R:llä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Käsittääkseni R-nopeusluokan renkaan saa laillisesti asentaa ihan mihin tahansa autoon. Tosin sillä edellytyksellä, että ohjaamoon on liimattu kuljettajan nähtäville tarra jossa asia kerrotaan.
Talvirenkaissa ei tarvitse käyttää tuota tarraa, koska nopeusluokkavaatimus koskee vain kesärenkaita. Ei muuten taida kesärenkaissakaan olla kovin tarkkaa, katsastuksessa ei ole koskaan puututtu, vaikka joskus on ollut H-luokan renkaat V-vaatimuksen autossa ilman tarroja tms.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Screen Shot 2019-09-18 at 13.35.53.png

Ja näin upea suoritus keskieuroopan kitkalta. Erittäin hyvät kyllä nuo märkä ja kuiva asfaltti, mutta ei tuo sinänsä ihme ole kun rengas on suurin piirtein kesärenkaan tasoinen talvitesteissä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Ja näin upea suoritus keskieuroopan kitkalta. Erittäin hyvät kyllä nuo märkä ja kuiva asfaltti, mutta ei tuo sinänsä ihme ole kun rengas on suurin piirtein kesärenkaan tasoinen talvitesteissä.
Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.
 
Viimeksi muokattu:

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.
Tuo taitaa olla ns. All Season rengas (taitaa Keski-Euroopan kitkat mennä tähän luokkaan myös). Just komprommissina sellaisiin maihin missä ei kunnollista talvea ole, mutta saattaa jonain päivinä mennä keli nollan seutuville.

Kesärengas olisi aivan varmasti vieläkin huonompi kun ne ei ole tarkoitettukkaan toimivaksi kun keli lähentelee nollaa, saati sitten jos on -20C. Voisivat joskus noihin testeihin laittaa referenssiksi kesärenkaan tuloksen niin saisi perspektiiviä.
 

M-J

Liittynyt
18.09.2019
Viestejä
104
Omaan silmään melkoisen kova toi Goodriden suoritus. Jarrutuspitoa lumella lukuunottamatta pistää monessa osiossa päihin merkkirenkaita. Tietääkö joku onko näillä jotain linkkiä ex-NokianRenkaan kavereiden suunnittelupajaan ? Mitähän muuten Trianglelle kuuluu ?

EDIT: ja hyvin näyttää GoodYearin kitka pelaavan vaikka paistopäivät on parin vuoden takaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
Tuli tilattua nokian R3 kitkat renkaatvaihtoon.fi sivustolta mielestäni erittäin kilpailulliseen hintaan. Tasan satkun per kumi. Muutaman päivän kun antoi olla renkaiden ostoskorissa niin sähköpostiin tuli 5% alennuskoodikin. Kusteineen tuli hintaa 430€.
Ei aikaisempaa kokemusta kaupasta, mutta laskulla onnistui tilaus. Tuskimpa dottikaan kovin vanha kun mallina niin uusi. :kahvi:
Kokonaiset 5 päivää meni ja renkaat oli koti-ovella. Paistoviikkokin 33 tätä vuotta. Ei paha ollenkaan. Suosittelen ainakin yhden tilauksen perusteella.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Se on pohjoismainen kesärengas, ei ke-euroopan kitka.
Olet oikeassa. On sillä kuitenkin M+S merkintä. Todennäköisesti monet ajaa noilla ympäri vuoden varsinkin isommilla maastureilla. Olisivat nyt testanneet jonkun KE-kitkarenkaan samalla niin olisi ollut enemmän vertailutietoa.

Michelin on tuonut markkinoille renkaan, jota voi käyttää ympäri vuoden.

Uudessa Michelin CrossClimate -renkaassa yhdistyvät kesärenkaan ja talvirenkaan ominaisuudet. Tällaista rengasta on tähän saakka pidetty rengasteknologialle mahdottomana haasteena. Michelin CrossClimate on ensimmäinen kesärengas, jolle on myönnetty talvipitomerkintä 3PMSF.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Jännä että tuolle on myönnetty myös toi 3PMSF merkintä. Toisin kuin M+S sitä ei saa renkaan kylkeen leimata ellei rengas täytä vaatimuksia talviajoon liittyen.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Tosin tuo CrossClimate ei taida olla edes Keski-Euroopan kitka, vaan lähinnä kesärengas, jolla pärjää jotenkin talvellakin (Keski-Euroopassa). Mielenkiintoisempi olisi ollut esim. Continental WinterContact TS 860.
Itsellä on tuo cross climate kesärenkaana pakettiautossa kun oli niitä harvoja mitä löytyi sopiva kantavuusluokan malli ja ihan hyvin ovat toimineet ehkä hieman löysemmän tuntuiset tavalliseen kesärenkaiseen mutta en ole testannut samalla rengaskoolla muita renkaita juuri tuossa autossa vain vanhemman sukupolven mallissa.
Viime vuonna ensi lumella koitin noita loskakelillä ja kyllä niillä pääsee eteenpäin mutta en kyllä talvirenkaiksi edes ajattelisi ja on raskas auto ja nelivetoinen niin sillä pääsee myös kesärenkailla mutta jarrutusmatka voi olla sitten toinen asia.
Kestävyys näyttäisi olevan ihan hyvä.
Talvella käytän ihan michelin nastoilla.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 826
Löytyi vielä TM:n testin mittaustuloksia. Ei toi CrossClimate nyt lumella mun mielestä NIIN huono ole, kuin pelkästä arvosanasta voisi päätellä. Jäällä kyllä etenkin jarrutusmatka melko kelvoton...

 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Eipä ihan perus kesärenkaatkaan M+S-merkinnällä olleet "huonoja" toukokuun takatalvessa nelivetoisella 5-sarjan BMW:llä tuoreella lumella, mutta sitten kun tien pinta jäätyi, katsoin parhaaksi ajaa suosiolla kotiin. Piti muuten hiukkasen kieli keskellä suuta ajeleskella reilut 12 kilometriä... Onneksi yöllä.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Hohhoijakkaa taas mitä höpötystä.. Tärkeintähän on edelleenkin se, että renkaat ovat hyvässä kunnossa ja kuski ei ylitä olosuhteita. Sama se sille ajaako kitkoilla vai nastoilla. Minä tulen jatkossakin ajamaan nastoilla.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
403
Taitaa kokonaispaino huidella siellä ~2100kg:n nurkilla ja akselipainot luokkaa ~1050kg, joten kumpikin käy indeksin puolesta. Vilkaise rekisteriotteesta onko renkaille mainintaa siellä, niin ei tartte katsastuksessa vääntää.

Edit:
91 = 615kg
94 = 670kg
Mutta tuo lukema 91 on vähimmäismäärä jos niin on rekkariin merkitty? Eli saa olla isompikin? Onkos noissa ajolle eroa jos ottaakin 94:set? Näyttäisi 91 olevan vähissä...

EDit: Olipas sittenkin. Jotain kämmäsin ekaksi. Nevermind.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Mutta tuo lukema 91 on vähimmäismäärä jos niin on rekkariin merkitty? Eli saa olla isompikin? Onkos noissa ajolle eroa jos ottaakin 94:set? Näyttäisi 91 olevan vähissä...

EDit: Olipas sittenkin. Jotain kämmäsin ekaksi. Nevermind.
Saa olla isommalla kantavuudella, eli rekisteriotteesssa on määritelty minimit tämän indeksin osin. En tiedä onko noissa renkaissa muuta eroa kuin toi numero, mutta suuremman kantavuuden renkaat on yleensä rungoltaan jäykempiä ja saattavat lämmetä vähemmän ja myös kulua vähemmän, mutta luonnollisesti hieman äänekkäämmät.
 

Peltsii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2017
Viestejä
937
On kyllä jäätävä tuo Michelinin nastamäärä 250kpl. Yli tuplasti verrattuna testin ”häntäpäähän”.
On muuten jäätävä metelikin noissa renkaissa. Itsellä alla 17” koossa 2019 Superb farkun alla ja kyllä pitää meteliä. Kesällä alla 18” pirellit ja nekin tuntuu hiljaisilta noihin verrattuna.

Pito tosin onkin sitten parasta millä olen ikinä ajanut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
218
Onko jollakulla henkilökohtaista kokemusta eroista Hakkapeliitta 8 vs. 9?
Nykyään vielä vanteella 235/50/18" kokoiset 8 mallit ja ovat olleet mielestäni varsin miellyttävät talvikumit pidon, keston ja melun suhteen...
Eli onko 9 sukupolvessa mennyt jokin huonompaan suuntaan ja kannattaisi merkkiä vaihtaa? Vai pelkkää parannusta?
Kasit olleet nyt 4½ talvea alla ja noin 50tkm. Pintaa vieläkin lähemmäs 7mm ja käytännössä kaikki nastat tallella ja ehjiä :tup:
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 025
On muuten jäätävä metelikin noissa renkaissa. Itsellä alla 17” koossa 2019 Superb farkun alla ja kyllä pitää meteliä. Kesällä alla 18” pirellit ja nekin tuntuu hiljaisilta noihin verrattuna.

Pito tosin onkin sitten parasta millä olen ikinä ajanut.
Olen tykänny noista misukoista. Vähän asfaltilla vetelät mut lumella ja jäällä mielestäni hyvät. Kaikkea kun nyt vaan ei voi saada. Tulee varmaan laitettua talouden toiseenkin kulkineeseen tulevaksi talveksi tuollaiset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Eka jäinen aamu, ei paljoa kesärenkaat pitänyt paikoittain useamman kilsan matkalla. Kai ne talvipallot on kohta vaihdettava että töihin pääsee aamuisin...

Onko muilla nokian kaseissa tosi pieni nastaulkonema? Viime jouluna ostetun auton mukana tuli 2017 paistetut kasit ja tuntuu että kovin vähän noi pilkistää ulos kumista. Paskoiksihan noita on haukuttu, mutta lieneekö joki valmistusvirhe?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Nokialta vastattiin aikoinaan tuohon että kyseessä on revoluzionary new technique, keskipakoisvoiman ansiosta nastat tulee ulos kumista kun autolla ajetaan ja pito moninkertaistuu.

:kahvi:
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Onko jollakulla henkilökohtaista kokemusta eroista Hakkapeliitta 8 vs. 9?
Nykyään vielä vanteella 235/50/18" kokoiset 8 mallit ja ovat olleet mielestäni varsin miellyttävät talvikumit pidon, keston ja melun suhteen...
Eli onko 9 sukupolvessa mennyt jokin huonompaan suuntaan ja kannattaisi merkkiä vaihtaa? Vai pelkkää parannusta?
Kasit olleet nyt 4½ talvea alla ja noin 50tkm. Pintaa vieläkin lähemmäs 7mm ja käytännössä kaikki nastat tallella ja ehjiä :tup:
Ysit ovat ehkä aavistuksen hiljaisemmat ja niissä ei jääpito aivan yhtä hyvä ole. Kuitenkaan eivät ole huonot. Renkaan käytös on hyvin samanlainen Hakkapeliitta kasien kanssa, mutta pitoa tosiaan jäällä ei ole aivan yhtä paljon. Taattua Nokian laatua kuitenkin ovat, tuskin petyt. Kestosta ei ole tietoa itselläni, kun tuohon Opeliin ei niin paljoa tule kilometrejä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Nokialta vastattiin aikoinaan tuohon että kyseessä on revoluzionary new technique, keskipakoisvoiman ansiosta nastat tulee ulos kumista kun autolla ajetaan ja pito moninkertaistuu.

:kahvi:
Mielenkiintoista, mitenkähän ton pitäisi toimia paikallaan ajaessa tai jarruttaessa lujaa :kahvi:
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Mielenkiintoista, mitenkähän ton pitäisi toimia paikallaan ajaessa tai jarruttaessa lujaa :kahvi:
Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.
Juu ihan hyvät noi oli viime talvena, jäällä nastoista vaan ei jäänyt kovin isoja raapimisjälkiä vrt. joihinkin muihin. Aloin tosiaan vaan kummastelemaan tota ohutta nastaulkonemaa että onko muissa yksilöissä vastaavaa.
 

Kampanisu

Kultamestari
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
171
Aika monet Hakkapeliitta kasit on ollu useammassa autossa alla ja voin sanoa, että pito-ominaisuudet on parhaasta päästä talvikelillä. Luottorenkaat.
Hakka9 yhden talven alla, tautinen pito, kaikki nastat tallella ja pintaa on. Parhaat nastakumit mitä itsellä ollut.:cigar2:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
218
Juu ihan hyvät noi oli viime talvena, jäällä nastoista vaan ei jäänyt kovin isoja raapimisjälkiä vrt. joihinkin muihin. Aloin tosiaan vaan kummastelemaan tota ohutta nastaulkonemaa että onko muissa yksilöissä vastaavaa.
Jep ei ole isot nastaulkonemat kaseissa. Ainakaan enemmän ajetuissa. Reunoilal hieman enemmän.
Tosin viime talvena nuo tuntuivat toimivan hyvin mainiosti joka tilanteessa. Toki iso koko, painava auto ja neliveto varmasti helpottavat.
Kovasti tekisi mieli laittaa kitkaa tilalle.
Perheen toisessa autossa Contin seiskat olleet nyt yhden talven ja melko uskomaton pito tuntuu olevan nastattomaksi.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
142
Contin seiskat kai se olisi tilattava, ei taida parempaa pohjoisen kitkaa löytyä. Viime talvena oli nastat alla, monta talvea kitkassa riittää pitoa 10tkm vuotuisella ajolla? Edelliset Michelinit tuntui kolmantena talvena melkein luistimilta.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
120
Pari-kolme talvea ja alkaa kitkoista olla pito poissa. Johtuukohan kumin kovettumisesta vai mistä.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
543
Pari-kolme talvea ja alkaa kitkoista olla pito poissa. Johtuukohan kumin kovettumisesta vai mistä.
Luultavasti; olosuhteista, säilytyksestä tms. johtuen taitaa tuo kolmisen vuotta olla autonrenkaiden kumiseokselle se aika jonka jälkeen parasta ennen aika on tullut täyteen.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
210
Mistä edulliset nastarenkaat. Onko missään voimassaolevia hyviä tarjouksia?

Suurin osa ajosta kaupunkiajoa keskisessä Suomessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 334
Viestejä
4 157 520
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom