Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
No jälleenmyynti lienee hankalaa/mahdotonta, mutta ei nyt ole sinänsä väliä kun pidän tuota kuitenkin niin kauan ettei se ole enää minkään arvoinen.
En kyllä tätä lausuntoa oikein ymmärrä, tai yleensäkään dieselin mollausta. Jos nyt oikeasti pitäisi miettiä ajaako 30+tkm vuosiajoja kunnon dieselillä vai jollain 1.0 litraisella bensakoneella, niin ei olisi vaikea valinta. Sen lisäksi että tehokkaan dieselin ajokokemus on parempi, tulee vielä halvemmaksikin. Eikös tällä hetkellä tontiautoistakin suurin osa ole dieseleitä, eli kysyntää on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
En kyllä tätä lausuntoa oikein ymmärrä, tai yleensäkään dieselin mollausta. Jos nyt oikeasti pitäisi miettiä ajaako 30+tkm vuosiajoja kunnon dieselillä vai jollain 1.0 litraisella bensakoneella, niin ei olisi vaikea valinta. Sen lisäksi että tehokkaan dieselin ajokokemus on parempi, tulee vielä halvemmaksikin. Eikös tällä hetkellä tontiautoistakin suurin osa ole dieseleitä, eli kysyntää on.
Dieseleiden kysyntä vaan ilmeisesti on laskenut todella paljon? Tai näin olen ymmärtänyt. Mutta ei tuo tosiaan itseäni haittaa, hyvä vaan niin saa halvemmalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Mitä ruotsi edellä, niin suomi kohta perässä...


Ruotsi lätkäisee rajun ilmastoveron pienyritysten ajoneuvoille

Seurauksena on sitten lattiasta kattoon pakattuja henkilöautoja, jotka onkin kolaritilanteessa melkoisia pommeja :darra:
Skattechock även för transportbilar: "Finns inga marginaler"

TL;DR
Ruotsi siirtyy WLTP päästömittaustapaan ja varsinkin pakut ottaa turpaan.

Jollain V6 Amarokilla tai 4-veto Sprintterillä ekat kolme vuotta verot nousee yli 50000kr.
Kiitos.

Eli todelliset verot Renault Kangoolle on kolme kertaa pienemmät kuin mitä MV-lehden juttu antaa ymmärtää:

Alkuperäinen uutinen puhunut että kolmen vuoden ajalla yhteensä 21000 kruunua niin MV-lehti pokkana antaa ymmärtää että 21000 kruunun "vuosittainen"
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
Epäselvä autoverotilanne jatkuu:

"Kesko-konsernin autokaupan myynti supistuu edelleen. Elokuussa myynti laski vertailukelpoisilla luvuilla 20,5 prosenttia vuotta aiemmasta. Raportoitu myynti laski 3,7 prosenttia.

"Autokaupassa WLTP-päästömittausmenetelmän käyttöönotto, autoverotukseen liittyvä epävarmuus sekä autojen käyttövoimaan liittyvä keskustelu hidastivat edelleen uusien autojen kauppaa”, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo tiedotteessa."

Haasteet Suomen autokaupassa kiusaavat Keskoa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
... tai vaihtoehtoisesti voisi kirjoittaa lain jossa yritykset eivät saa viedä voittojansa verottomana ulos maasta tai maksaa "lainaa + korkoja" esim. emoyhtiölleen ja näin tehdä "tappiota", jne, yms.

Mitä suurempi yritys, sitä vähemmän veroja maksetaan (joku vuosi takaperin suurimmat maksoivat alle 10% voitoista, samalla kun työntekijät maksavata >20% palkoistaan ja pienemmät yritykset 20-40%).
Ei tuo suuryritysten verottaminen noin yksinkertaisesti käy. Jos yritys ei toimi palvelualalla, se voi pistää tehtaan pakettiin ja siirtää sen toiseen maahan, jonka jälkeen ei tarvii kerätä niiltä duunareiltakaan veroja.

Sama pätee suurituloisten verottamiseen. Jos veroruuvia kiristää liikaa, jossain kohtaa tulee järkevämmäksi siirtää kirjat johonkin kohtuullisemman verotuksen maahan.

Ei tuon tulo- ja menokertymän tasapainottaminen valtion tasolla niin kovin helppoa ole ikääntyvän väestön kanssa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
"Hallitus valmistelee laajaa ilmastopakettia, johon kuuluu muun muassa energiaverotuksen ja liikenteen verotuksen uudistuksia."

Näin hallituksen budjetti vaikuttaa suomalaisiin: pienituloisten tuloverot alas, perusturvaan 20 euroa, alkoholi ja bensa kallistuvat
Suomessahan tuo autoilun verotus on mennyt näin: ensin hallitukset ovat varmistaneet, että joukkoliikenne tapetaan suomesta paria isointa kaupunkia lukuunottamatta ja sitten kun bussilla ei enää pääse mihinkään on helppo vetää bensavero tappiin kun liikkumaan on kuitenkin pakko päästä. Törkeintähän hommassa on se, että autoilusta kerätyistä veroista menee vain pikkumäärä teiden yms. autoilun hyväksi ja loput hassataan johonkin turhaan.

Se on ihan turha vihreiden yms. hihhulien kertoa, että käyttäkää bussia kun sitä ei ole. Itse asun Tampereella ja suht lähellä keskustaa, mutta silti työpaikalle pääsy toiselle puolelle kaupunkia on julkisilla sitä luokkaa, että oma auto säästää tunnin aikaa per päivä. Ja täällä siis pitäisi ainakin teoriassa olla toimiva joukkoliikenne.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Se on ihan turha vihreiden yms. hihhulien kertoa, että käyttäkää bussia kun sitä ei ole. Itse asun Tampereella ja suht lähellä keskustaa, mutta silti työpaikalle pääsy toiselle puolelle kaupunkia on julkisilla sitä luokkaa, että oma auto säästää tunnin aikaa per päivä. Ja täällä siis pitäisi ainakin teoriassa olla toimiva joukkoliikenne.
Mutta sentään pääsisit töihin jotakuinkin järkevään aikaan julkisilla, veikkaan että alle tunnissa. Ja julkisia myös kulkee Tampereella varmaan niin, että jos menee vaikka ylitöiksi/myöhästyy bussista, niin seuraavaa ei tarvitse odotella usein puoltakaan tuntia, kun taas landemmalla dösät kulkee pahimmillaan 2 kertaa päivässä jos sitäkään. Tätä toimiva joukkoliikenne kaupungeissa on - ellet satu matkustamaan aseman vierestä aseman viereen ilman vaihtoja, niin aikaa menee paljon. Muuten olet siis oikeassa, mutta et vaan tunnista toimivaa joukkoliikennettä :)

"Viherhihhulithan" stereotyyppisesti ovat niitä, jotka asuvat keskustassa eli liikenteen solmukohdassa, josta julkinen toimii kaikkein parhaiten (ja autoilu huonoiten). Sitten kun asut ja matkaat lähiöstä lähiöön, niin ei olekaan julkinen enää niin kätevää esim. juuri Tampereella Ikurista-Hervantaan menee joukkoliikenteellä pitkälti toista tuntia ottaen huomioon pysäkille siirtymisen ja odotusajat, kun autolla pääset reilussa 20 minuutissa.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Muuten olet siis oikeassa, mutta et vaan tunnista toimivaa joukkoliikennettä :)
Keskustaanhan pääsee aina helposti, mutta yritäpä jostain laidoilta toiselle laidalle, niin sitten alkaa odottelu. Tätä tarkoitin teoriassa toimivalla joukkoliikenteellä. Voisi siis myös sanoa, että tarvitsemani tapainen liikkuminen ei ole ollut kovin korkealla prioriteetillä linjoja suunniteltaessa.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Keskustaanhan pääsee aina helposti, mutta yritäpä jostain laidoilta toiselle laidalle, niin sitten alkaa odottelu. Tätä tarkoitin teoriassa toimivalla joukkoliikenteellä. Voisi siis myös sanoa, että tarvitsemani tapainen liikkuminen ei ole ollut kovin korkealla prioriteetillä linjoja suunniteltaessa.
Kaverikin oulussa ilmoitti verottajalle että oma auto työmatkoihin niin tuli bumerangina et käytä julkisia. meni sitten koskilinjojen aikataulun kans verotoimistoon ja täti katteli että työmatka joka autolla vajaa 30 min suuntaansa on bussilla aamulla meno 3 tai 4 tuntia ja paluu liki 2 tuntia. Ei se hyväkään julkinen liikenne auta jos se on aamulla katkolla ja vaihot ei osu kohilleen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kaverikin oulussa ilmoitti verottajalle että oma auto työmatkoihin niin tuli bumerangina et käytä julkisia. meni sitten koskilinjojen aikataulun kans verotoimistoon ja täti katteli että työmatka joka autolla vajaa 30 min suuntaansa on bussilla aamulla meno 3 tai 4 tuntia ja paluu liki 2 tuntia. Ei se hyväkään julkinen liikenne auta jos se on aamulla katkolla ja vaihot ei osu kohilleen.
2 tuntia odottelua päivässä on vielä verottajan mielestä ihan ok. Ja siis nimenomaan odottelua. Matkantekoon menevää aikaa ei lasketa. Vasta jos joutuisi odottamaan yli 2 tuntia yhteensä päivässä niin sitten oman auton käyttö on perusteltua.

Vissiin tuossa se toteutui.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
2 tuntia odottelua päivässä on vielä verottajan mielestä ihan ok. Ja siis nimenomaan odottelua. Matkantekoon menevää aikaa ei lasketa. Vasta jos joutuisi odottamaan yli 2 tuntia yhteensä päivässä niin sitten oman auton käyttö on perusteltua.

Vissiin tuossa se toteutui.
Piti lähteä aamulla yön viimeisellä vuorolla ja odottaa keskustassa aamun ensimmäistä vuoroa. matka-ajat ei paljoa eronnu autolla ja bussilla, tyyliin 30min vs 40-45min.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Kaverikin oulussa ilmoitti verottajalle että oma auto työmatkoihin niin tuli bumerangina et käytä julkisia. meni sitten koskilinjojen aikataulun kans verotoimistoon ja täti katteli että työmatka joka autolla vajaa 30 min suuntaansa on bussilla aamulla meno 3 tai 4 tuntia ja paluu liki 2 tuntia. Ei se hyväkään julkinen liikenne auta jos se on aamulla katkolla ja vaihot ei osu kohilleen.
Kysehän ei ole siitä, että millä tekee työmatkansa, vaan että mitä matkavähennyksiä saa verottajalta. Verottaja nyt vain on päättänyt, että matkavähennykset lasketaan yleensä sen mukaan kuin olisi käyttänyt julkisia, vaikka ne eivät olisikaan todellisuudessa realistinen vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
2 tuntia odottelua päivässä on vielä verottajan mielestä ihan ok. Ja siis nimenomaan odottelua. Matkantekoon menevää aikaa ei lasketa. Vasta jos joutuisi odottamaan yli 2 tuntia yhteensä päivässä niin sitten oman auton käyttö on perusteltua.

Vissiin tuossa se toteutui.
Aika speficinen tapaushan se pitää olla, mutta emännällekin tosiaan hyväksyttiin auton käyttö ihan kaupunkialueella kun neljäksi piti töihin päästä ja bussit eivät pahemmin puolen yön jälkeen enää kulkeneet.

Päiväsaikaan samalla alueella turha toivo; kansan pitää viettää aikansa busseissa mieluummin kuin tuottavassa työssä tai perheen parissa (mullakin pitenisi matka-aika puolella bussi vs auto tai pyörä). :facepalm:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Ainakin muutama vuosi sitten ynnäilivät noihin veroilmoituksiin työmatkavähennykset julkisilla suuremmiksi kuin omalla autolla. Sopivan lenkin jos joutuisi tekemään, jossa hommaa liput bussiin, junaan ja toiseen bussiin ja tekee paperilla 130km lenkin, niin vähennys onkin isompi kuin mitä suorinta reittiä omalla henkilöautolla ajamalla.
 

Stadilainen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
806
"Viime viikolla valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk) paalutti eduskuntakeskustelussa, että autoilun verotus tulee Suomessa muuttumaan radikaalisti. ”Todennäköistä on, ettei valtio jatkossa kerää veroja autoilusta kuten nyt”, Lintilä sanoi."

Taas lupaillaan mullistuksia autoverotukseen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
"Viime viikolla valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk) paalutti eduskuntakeskustelussa, että autoilun verotus tulee Suomessa muuttumaan radikaalisti. ”Todennäköistä on, ettei valtio jatkossa kerää veroja autoilusta kuten nyt”, Lintilä sanoi."

Taas lupaillaan mullistuksia autoverotukseen
Kyllä on sellainen valehtelijoiden klubi taas tuokin eduskunta että oksat pois. Mitään en usko ennenkuin konkreettisia tekoja tehdään, aiheuttamatta jotain muuta seuraamusta.

K-caaralla tais vissiin olla taas YT:t vaihteeksi, noin tuli vaan mieleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Bensaa ja dieseliä verotetaan vähän osavaltiokohtaisesti, eli siinä mielessä kyllä. Siten jos hakee Co2 emission tax tms, niin computer says no... Tai jos jotain on, niin en löytänyt nopsaan hakien.

Eihän nyt siellä. Tai miten venäjä, kiina - ja oikeastaan kaikki mikä on on EU:n ulkopuolella, ole mukana tässä ilmastohuijauksessa, missä maksetaan jotain mikä menee ööö... niin minne?

Fuel taxes in the United States - Wikipedia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Bensaa ja dieseliä verotetaan vähän osavaltiokohtaisesti, eli siinä mielessä kyllä. Siten jos hakee Co2 emission tax tms, niin computer says no... Tai jos jotain on, niin en löytänyt nopsaan hakien.

Eihän nyt siellä. Tai miten venäjä, kiina - ja oikeastaan kaikki mikä on on EU:n ulkopuolella, ole mukana tässä ilmastohuijauksessa, missä maksetaan jotain mikä menee ööö... niin minne?

Fuel taxes in the United States - Wikipedia
Sinänsä en näistä ilmastonmuutoksista tiedä, mutta olen kyllä puhtaan ilman kannalla ja siten ihan ok, että ei saastuteta. Harmillisesti vaan on sitten juurikin niin että vaan eu tekee asialle oikeasti jotain ja se tekee täällä elämisestä kallista ja hankalaa, muita ei kiinnosta, mutta kun ilmasto ja päästöt kun on koko maailman ongelma niin me vaan maksetaan ja hyöty jäänee aika marginaaliseksi kun muut ei tee mitään.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Naurettavan halpaahan bensa on USA:ssa. Toisaalta öljyn hinnan vaihtelut heiluttavat bensan hintaa enemmän, kun verojen osuus on niin pieni. Ennen vuosikymmenen puoliväliä öljyn hinta oli korkealla, ja silloin USA:ssakin kiinnostivat vähemmän kuluttavat autot, mutta vuosikymmenen puolivälissä öljyn ja bensan hinnat laskivat. Sen jälkeen ei ole tarvinnut säästellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Johtuu vähän alueesta, mutta katumaastureita lienee kuitenkin määrällisesti eniten.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Vähän outo perustelu, kun autovero on sitä matalampi, mitä vähäpäästöisempi auto on. Ok, on se autovero piirun verran yli 10 prosenttia normaaleissa pienimoottorisissa henkilöautoissakin, mutta itse kyllä veikkaisin pikemminkin niin päin, että autoveron poisto lisäisi uusien paljon kuluttavien autojen myyntiä, joissa tällä hetkellä on korkea autovero. Nyt sellaisia toki tuodaan aika paljon käytettyinä, mutta ovat ne käytettyinäkin tuodut paljon uudempia kuin suomalaisten autojen keski-ikä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Logiikka toimii pikkuauton ostajiin. Heille(meille) autovero on jo nyt melkein nolla. Pienen auton on helppoa olla vähäpäästöinen, varsinkin kun vuosittainen rangaistusmaksukin on olemassa ja polttoaineen rangaistusmaksu hipoo nälkärajaa. Minulle ainakin päätös oli helppo. Ei yhtään haittaa, että vuosittainen polttoainelasku on alle 1500 euroa ja käyttömaksu ensi vuodesta alkaen alle 40 senttiä päivässä. Se voisi olla lukemia 3000 ja 100 vastaava jos saisi elää ilman mielisairaita rangaistusveroja. Olisiko tämä paha, en osaa sanoa.

Jos taas halutaan isompi auto, suhteellisen vähäpäästöinenkin jonkinlaisilla varusteilla niin eikös rangaistusmaksua paina päälle niin törkeästi että harva normaali ihminen edes haaveilee ostavansa moista uutena. Siispä Saksaan/Ruotsiin matka käy ostamaan vanhempaa rautaa ja mielellään samaan konkurssiin vähän isommalla kutoskoneella.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Raskas verotus on tärkeää. Citymaasturit yleistyvät jatkuvasti, ja kevyemmällä verotuksella ne yleistyisivät entistä nopeammin. Pian jokainen ajaisi sellaisella möhköllä, jos niillä ajelusta ei rangaistaisi verotuksessa. Ei paljoa naurata jos pitäisi säästää päästöissä, kun porukka siirtyy maailmanlaajuisesti pikkuautoista citymaastureihin.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Raskas verotus on tärkeää. Citymaasturit yleistyvät jatkuvasti, ja kevyemmällä verotuksella ne yleistyisivät entistä nopeammin. Pian jokainen ajaisi sellaisella möhköllä, jos niillä ajelusta ei rangaistaisi verotuksessa. Ei paljoa naurata jos pitäisi säästää päästöissä, kun porukka siirtyy maailmanlaajuisesti pikkuautoista citymaastureihin.
Juuh. Anoppikin aikoo ostaa kakspaikkasen rangerin eläkeautoksi ku ei tartte enempää penkkejä ja vuodessa säästää puolet veroista. asuu tiellä jossa neliveto on pakollinen ja isolle tielle tultaessa ei mistää golffista nää palteiden yli muuta liikennettä.

Heitin hatusta osan luvuista mutta on ne 2/3 lisäpaikkaa vaan todella kovapäästöisiä.

upload_2019-10-21_9-39-58.png
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Juuh. Anoppikin aikoo ostaa kakspaikkasen rangerin eläkeautoksi ku ei tartte enempää penkkejä ja vuodessa säästää puolet veroista. asuu tiellä jossa neliveto on pakollinen ja isolle tielle tultaessa ei mistää golffista nää palteiden yli muuta liikennettä.

Heitin hatusta osan luvuista mutta on ne 2/3 lisäpaikkaa vaan todella kovapäästöisiä.

Hyvin harva tuota kuitenkaan "hyödyntää", joten ei vaikuta isoon kuvaan. Ja jos alkaisi hyödyntämään, niin voi olla varma, että tämä "porsaanreikä" tukittaisiin pikavauhtia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Raskas verotus on tärkeää. Citymaasturit yleistyvät jatkuvasti, ja kevyemmällä verotuksella ne yleistyisivät entistä nopeammin. Pian jokainen ajaisi sellaisella möhköllä, jos niillä ajelusta ei rangaistaisi verotuksessa. Ei paljoa naurata jos pitäisi säästää päästöissä, kun porukka siirtyy maailmanlaajuisesti pikkuautoista citymaastureihin.
Ne myös suoraan kuluttavat huomattavasti enemmän joten tämä "verotus" tulee polttoaineverossa.

Se pihalla seisova maasturi joka maksaa 1000 euroa vuodessa seisottaa siellä ei taas kuluta yhtään mitään eikä tuota milliäkään CO2:sta. Kun taas naapuri voi vuodessa ajaa 2-3x samat kilometrit ja päästää enemmän jollain Yariksella jossa ei ole "pihallaseisotusveroa" koska A) paino ja B) diesel...

Joku vanha "metsästysmaasturi" jolla ajaa 1000tkm vuodessa voisi olla hauska idea, mutta jos dieseliä verotetaan pihalla seisomisesta samalla kun samankokoinen bensamaasturi maksaa puolet vähemmän käyttömaksua tai 20km sähköllä liikkuva ja sitten 14L kaupungissa kuluttava bensahybridi kolmasosan jos sitäkään, niin vaikea on kannattaa tuollaista verotusta.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Ne myös suoraan kuluttavat huomattavasti enemmän joten tämä "verotus" tulee polttoaineverossa.

Se pihalla seisova maasturi joka maksaa 1000 euroa vuodessa seisottaa siellä ei taas kuluta yhtään mitään eikä tuota milliäkään CO2:sta. Kun taas naapuri voi vuodessa ajaa 2-3x samat kilometrit ja päästää enemmän jollain Yariksella jossa ei ole "pihallaseisotusveroa" koska A) paino ja B) diesel...

Joku vanha "metsästysmaasturi" jolla ajaa 1000tkm vuodessa voisi olla hauska idea, mutta jos dieseliä verotetaan pihalla seisomisesta samalla kun samankokoinen bensamaasturi maksaa puolet vähemmän käyttömaksua tai 20km sähköllä liikkuva ja sitten 14L kaupungissa kuluttava bensahybridi kolmasosan jos sitäkään, niin vaikea on kannattaa tuollaista verotusta.
Olikos sellainen kun väliaikainen käytöstä poisto tai jotain... ei maksa seisottaa. :)

Liikenteen verotuksen tarkoitus ei ole enää vain kerätä euroja, vaan myös vähentää saastuttavaa yksityistä autoilua.

Tämä on järkevää aloittaa suurista ja paljon kuluttavista/saastuttavista ajoneuvoista. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Olikos sellainen kun väliaikainen käytöstä poisto tai jotain... ei maksa seisottaa. :)

Liikenteen verotuksen tarkoitus ei ole enää vain kerätä euroja, vaan myös vähentää saastuttavaa yksityistä autoilua.

Tämä on järkevää aloittaa suurista ja paljon kuluttavista/saastuttavista ajoneuvoista. :)
"Seisottaminen" voi tarkoittaa esim. sitä että autolla on käyttöä vaikka kaupassa käymiseen tai kerran viikossa metsälle, tms, jne, yms. Mutta kilometrejä tulee lähes olemattomasti, toisin kuin sillä naapurin hybridillä jonka sähkömoottori hoitaa "nollapäästöillä" pienen osan pitkästä työmatkasta, tms.

Alkaa nopeasti olemaan vähintäänkin vittumaista tuokin - laittaa ja ottaa käyttöön Trafin sivuilta autoa jollain pankkitunnuksilla jatkuvasti...


Se että yhden malmikasan omistamista verotetaan painon tai polttoaineen tyypin takia enemmän vaikka sillä tuottaisi 10x vähemmän päästöjä vuodessa kuin toisen jota verotetaan vähemmän, ei vähenä päästöjä yhtään. Eikä sekään että sitä vähemmän kuluttavaa diesel mallia verotetaan enemmän siitä pihalla seisomisesta kuin V8 bensamallia joka painaa saman verran.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Bensaa ja dieseliä verotetaan vähän osavaltiokohtaisesti, eli siinä mielessä kyllä. Siten jos hakee Co2 emission tax tms, niin computer says no... Tai jos jotain on, niin en löytänyt nopsaan hakien.

Eihän nyt siellä. Tai miten venäjä, kiina - ja oikeastaan kaikki mikä on on EU:n ulkopuolella, ole mukana tässä ilmastohuijauksessa, missä maksetaan jotain mikä menee ööö... niin minne?

Fuel taxes in the United States - Wikipedia
Eikös esimerkiksi Kaliforniassa ole tyypillisesti ollut aika tiukka politiikka autoilun päästöihin? Ei niinkään verotuksen kautta vaan enemmänkin sitä kautta, että mitä uusilta autoilta VAADITAAN. Kalifornia taisi olla pioneeri siinäkin, että autoihin tuli katalysaattorit joskus 40+ vuotta sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Eikös esimerkiksi Kaliforniassa ole tyypillisesti ollut aika tiukka politiikka autoilun päästöihin? Ei niinkään verotuksen kautta vaan enemmänkin sitä kautta, että mitä uusilta autoilta VAADITAAN. Kalifornia taisi olla pioneeri siinäkin, että autoihin tuli katalysaattorit joskus 40+ vuotta sitten.
Tälläinen käsitys ja muistikuva on itselläkin että siellä ollaan vähän tarkempia. Ja siitä muuten onkin aika tarkkaan 40 vuotta aikaa kun suomeenkin tuli ensimäiset katalalysaattoriautot, kasarin loppupuoltahan se oli.
Haisivat mädälle kananmunalle, ja oli pelko että kuuma katti polttaa koko koslan jos sen parkkeeraa kuivalle nurmikolle jne... ja autojen perässä luki "katalysator", kun joitain vuosia taaksepäin oli 5speed! Mutta joo...
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Bensarallia vai hiilivapaita vaihtoehtoja – ”Jos päästökauppa rajautuu Suomeen, niin trafiikkia riittää Haaparannan kohdalla, eikä silloin osteta pelkästään nuuskaa"

Lokakuun lopuilla julkaistavassa, liikenne- ja viestintäministeriön tilaamassa raportissa Aalto Economic Instituten tutkijat
esittävät Suomeen polttoaineiden myyntilupajärjestelmää.

Siinä jakelijan olisi ostettava valtiolta jokaista myytävää polttoainelitraa varten polttoaineen hiilisisältöön sidottu myyntilupa.
Lupien määrä vähenisi vähitellen siten, että vuonna 2030 liikenteessä syntyisi puolet nykyistä vähemmän hiilidioksidipäästöjä.


Talousprofessori bensan ja dieselin uusista päästöpohjaisista hinnankorotuksista Ylelle: ”Tajuavatko päättäjät, mitä tuli sovittua?”

Uudet päästölupamaksut tulisivat tankattaessa maksettavaksi muiden verojen ja maksujen päälle,
eli käytännössä tankattu polttoaine kallistuisi.

Etukäteen ei kuitenkaan voisi tietää, miten korkealle polttoaineen kaiken kaikkiaan hinta nousisi,
sillä päästöluvan hinta ratkeaisi puhtaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Tutkimuksen mukaan polttoaineiden hinta todennäköisesti nousee, jolloin kuluttajien on sopeutettava omaa toimintaansa.

Esimerkkejä kuluttajien sopeutumiskeinoista ovat:

- Kulkutavan vaihtaminen (esim. yksityisautosta junaan tai polkupyörään)
- Ajoneuvon vaihtaminen vähemmän kuluttavaan malliin
- Käyttövoiman vaihtaminen (esim. bensasta biokaasuun tai sähköön) RE85 ?
- Autolla ajamisen vähentäminen
- Työn organisointi (esim. etätyöt, videoneuvottelut)

Tässä olisi nyt sellainen keino, jossa poliitikoilla olisi mahdollisuus profiloitua myös siinä,
että tavoitteista pidetään kiinni, Liski kuittaa vielä lopuksi Ylelle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
301
tämä kuluttaja alkoi miettimään sopeutumiskeinoksi kuinka kaukana itärajasta kannattaa asua jos hommaisi kuorma-auton jossa on 2kpl 450litran polttoainesäiliöitä,sekä tietysti nykyinen pensa auto pitäisi vaihtaa diesel versioon.. :vihellys:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
tämä kuluttaja alkoi miettimään sopeutumiskeinoksi kuinka kaukana itärajasta kannattaa asua jos hommaisi kuorma-auton jossa on 2kpl 450litran polttoainesäiliöitä,sekä tietysti nykyinen pensa auto pitäisi vaihtaa diesel versioon.. :vihellys:
Huomioiden kuinka lähellä rajalta on lähin huoltis. Sikäli että en ole ikinä käynyt venäjän puolella vailla lähella asun. Ja mitä nuo kuokkien säiliöt on kooltaan, tai vaihdettavissa. Eli nyt tarvittais jonkun raskaamman kaluston asiantuntevaa tietoa miten ihan käytännössä toimisi. Joku vanha kuorkin roju nyt ei paljoa maksa:lol:
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
tämä kuluttaja alkoi miettimään sopeutumiskeinoksi kuinka kaukana itärajasta kannattaa asua jos hommaisi kuorma-auton jossa on 2kpl 450litran polttoainesäiliöitä,sekä tietysti nykyinen pensa auto pitäisi vaihtaa diesel versioon.. :vihellys:
Olisikohan kumminkin helpompaa tehdä FlexFuel -muunnos autoon tai hommata uusi FlexFuel -auto? Jos etanolin hinta ei nouse samassa suhteessa kuin bensan, niin tässä alkaa olla yhä enemmän järkeä...
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Olisikohan kumminkin helpompaa tehdä FlexFuel -muunnos autoon tai hommata uusi FlexFuel -auto?
Jos etanolin hinta ei nouse samassa suhteessa kuin bensan, niin tässä alkaa olla yhä enemmän järkeä...
Olisi kyllä tämän tyhmyyden huipentuma, jos RE85 polttoaineenkin verotusta korotettaisiin.

t. FlexFuel -auton omistaja.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 951
Olisi kyllä tämän tyhmyyden huipentuma, jos RE85 polttoaineenkin verotusta korotettaisiin.

t. FlexFuel -auton omistaja.
Toisaalta RE85:n hinta voi nousta jonkin verran muutenkin, jos kysyntä kasvaa...

Itse olen harkinnut tuon muutoksen tekemistä autoon, mutta tähän asti hintaero polttoaineiden välillä on ollut sen verran "meh", että ei ole oikein jaksanut vielä vaivautua. RE85:n hinta on vain jotain ~15 senttiä vähemmän kuin bensan hinta, kun energiasisältö suhteutetaan toisiinsa... Kuitenkin jos jatkossa hintaero kasvaa, niin tuossahan alkaa olla yhä enemmän järkeä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 671
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom