Veneet ja veneily

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Yhden tutun veneen perästä lähti joku vuosi sitten muutaman vuoden ikäinen 250 heppainen Mercury Verado.

Vene oli kotipihassa trailerilla autokatoksessa ja vielä kone kohti autokatoksen takaseinää, silti varkaat onnistuivat viemään peräpeiliin lukitun koneen sekä kaukohallintalaitteen yllättävän siististi ja nopeasti, autokatos on vielä kiinni talossa ja koko perhe nukkui talon toisessa päässä, mutta edes koira ei reagoinut koneen irottamisesta syntyneisiin ääniin.
Kaiken lisäksi vene oli ollut autokatoksessa vain parin päivän ajan ennen varkautta, koska se oli nostettu vakio laituripaikaltaan mereltä ja tuttavalla oli tarkoitus viedä se mökilleen seuraavana viikonloppuna.

Eli kyllä ammattivarkaat saavat koneen irti kohtuullisen nopeasti ja ilman turhia ääniä, jos tarve on.
Siinä eivät lukot ole kuin pienenä hidasteena.

Kippari testasi lukkoja jossain numerossaan muistaakseni viime vuonna ja niissä testeissä kaikki lukot antautuivat alle 45 sekunnin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mitä mieltä olet Porkkalanlahden ylityksestä Sea Ray:n kokoisella ja tyyppisellä veneellä? Mäkiluodon ohi suoraan poikki Olympiaväylälle vai veneväylää rantoja kiertäen Barösundin suuntaan?
Sea Ray on vielä sen verran tuore hankinta, että en ole sen kaikkia ominaisuuksia testannut, mutta tämän hetkisten ajokokemusten perusteella lähtisin sillä kyllä sopivissa olosuhteissa suoraan Mäkiluodon ohi.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Yhden tutun veneen perästä lähti joku vuosi sitten muutaman vuoden ikäinen 250 heppainen Mercury Verado.

Vene oli kotipihassa trailerilla autokatoksessa ja vielä kone kohti autokatoksen takaseinää, silti varkaat onnistuivat viemään peräpeiliin lukitun koneen sekä kaukohallintalaitteen yllättävän siististi ja nopeasti, autokatos on vielä kiinni talossa ja koko perhe nukkui talon toisessa päässä, mutta edes koira ei reagoinut koneen irottamisesta syntyneisiin ääniin.
Kaiken lisäksi vene oli ollut autokatoksessa vain parin päivän ajan ennen varkautta, koska se oli nostettu vakio laituripaikaltaan mereltä ja tuttavalla oli tarkoitus viedä se mökilleen seuraavana viikonloppuna.

Eli kyllä ammattivarkaat saavat koneen irti kohtuullisen nopeasti ja ilman turhia ääniä, jos tarve on.
Siinä eivät lukot ole kuin pienenä hidasteena.

Kippari testasi lukkoja jossain numerossaan muistaakseni viime vuonna ja niissä testeissä kaikki lukot antautuivat alle 45 sekunnin.
Ok, no sitten perämoottori on varmaan sama jättää kiinnittämättä ja laittaa lappu päälle, että ottakaa. Eli onko kellään noista lukoista mitään kokemusta?
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
393
Ok, no sitten perämoottori on varmaan sama jättää kiinnittämättä ja laittaa lappu päälle, että ottakaa. Eli onko kellään noista lukoista mitään kokemusta?
Mielenkiintoinen asenne. Mutta omassa Mercury moottorissa tuommoinen Abuksen tyylinen Yamahan lukko, eikä siitä ole mitään pahaa sanottavaa. Mutta jos haluavat moottorin viedä sitä ei lukot estele..

Edit. Tuon mallinen https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAPegQICRAB&usg=AOvVaw04sNAJr2dBS8rzCXPa_pfy
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Mielenkiintoinen asenne. Mutta omassa Mercury moottorissa tuommoinen Abuksen tyylinen Yamahan lukko, eikä siitä ole mitään pahaa sanottavaa. Mutta jos haluavat moottorin viedä sitä ei lukot estele..

Edit. Tuon mallinen https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAPegQICRAB&usg=AOvVaw04sNAJr2dBS8rzCXPa_pfy
Sama, kun kyselisi kokemuksia autoista ja moni ihminen putkeen vastaa, että älä osta autoa, kun kävely on paljon terveellisempää.

E: Kiitos ensimmäisestä vastauksesta kysymykseen.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Yhden tutun veneen perästä lähti joku vuosi sitten muutaman vuoden ikäinen 250 heppainen Mercury Verado.

Vene oli kotipihassa trailerilla autokatoksessa ja vielä kone kohti autokatoksen takaseinää, silti varkaat onnistuivat viemään peräpeiliin lukitun koneen sekä kaukohallintalaitteen yllättävän siististi ja nopeasti, autokatos on vielä kiinni talossa ja koko perhe nukkui talon toisessa päässä, mutta edes koira ei reagoinut koneen irottamisesta syntyneisiin ääniin.
Kaiken lisäksi vene oli ollut autokatoksessa vain parin päivän ajan ennen varkautta, koska se oli nostettu vakio laituripaikaltaan mereltä ja tuttavalla oli tarkoitus viedä se mökilleen seuraavana viikonloppuna.

Eli kyllä ammattivarkaat saavat koneen irti kohtuullisen nopeasti ja ilman turhia ääniä, jos tarve on.
Siinä eivät lukot ole kuin pienenä hidasteena.

Kippari testasi lukkoja jossain numerossaan muistaakseni viime vuonna ja niissä testeissä kaikki lukot antautuivat alle 45 sekunnin.
Tonninen kyykkypyörä lähti pihasta valkoisen pakun kyytiin kerrostalon sisäpihalta alle metrin päästä lähimmästä ikkunasta, pyörässä oli hälyytin, levylukko ja se oli lukittu katoksen puutolppaan.

Tolppa poikki ja kaksi miestä nosti kyytiin ja kolmas kaasutti pois, aikaa meni noin 2-3min ja siinä vaiheessa kun pakun ovet meni kiinni ei hälyytintä juuri kuullut.

Toki se saatiin takaisin gps:n avulla alle tunnissa ja virolaisethan siellä oli.

Omistaja osti yli 200€ kryptoniten lukon missä 16mm karkaistua terästä oleva ketju ja lukitsee sillä metallitolppaan.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 377
Tonninen kyykkypyörä lähti pihasta valkoisen pakun kyytiin kerrostalon sisäpihalta alle metrin päästä lähimmästä ikkunasta, pyörässä oli hälyytin, levylukko ja se oli lukittu katoksen puutolppaan.

Tolppa poikki ja kaksi miestä nosti kyytiin ja kolmas kaasutti pois, aikaa meni noin 2-3min ja siinä vaiheessa kun pakun ovet meni kiinni ei hälyytintä juuri kuullut.

Toki se saatiin takaisin gps:n avulla alle tunnissa ja virolaisethan siellä oli.

Omistaja osti yli 200€ kryptoniten lukon missä 16mm karkaistua terästä oleva ketju ja lukitsee sillä metallitolppaan.
Niin eihän ne lukot ketään estä ja itsekin kuullut tuhat tarinaa, mutta eipähän lähtisi ihan voimapihdeillä. Rälläköinti tosiaan säilöntäpaikalla aika mahdoton homma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Yhden tutun veneen perästä lähti joku vuosi sitten muutaman vuoden ikäinen 250 heppainen Mercury Verado.

Vene oli kotipihassa trailerilla autokatoksessa ja vielä kone kohti autokatoksen takaseinää, silti varkaat onnistuivat viemään peräpeiliin lukitun koneen sekä kaukohallintalaitteen yllättävän siististi ja nopeasti, autokatos on vielä kiinni talossa ja koko perhe nukkui talon toisessa päässä, mutta edes koira ei reagoinut koneen irottamisesta syntyneisiin ääniin.
Kaiken lisäksi vene oli ollut autokatoksessa vain parin päivän ajan ennen varkautta, koska se oli nostettu vakio laituripaikaltaan mereltä ja tuttavalla oli tarkoitus viedä se mökilleen seuraavana viikonloppuna.

Eli kyllä ammattivarkaat saavat koneen irti kohtuullisen nopeasti ja ilman turhia ääniä, jos tarve on.
Siinä eivät lukot ole kuin pienenä hidasteena.

Kippari testasi lukkoja jossain numerossaan muistaakseni viime vuonna ja niissä testeissä kaikki lukot antautuivat alle 45 sekunnin.
Oho, tuollainen Verado taitaa painaa kuitenkin sen ~300kg eli melkeimpä 4 saisi olla kantamassa ellei sitten kolme bodaajaa/voimamiestä.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
169
Ne vie kyllä koko veneen kun on yli 30 HP perässä kiinni. Vakuutus korvaa aika hyvin vaatii kylläkin et semmoinen on........
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ok, no sitten perämoottori on varmaan sama jättää kiinnittämättä ja laittaa lappu päälle, että ottakaa. Eli onko kellään noista lukoista mitään kokemusta?
Minkälaisia kokemuksia nyt haluat?

Sitähän kukaan ei tiedä, jos varas valitsee naapurin koneen sinun lukitun koneesi sijaan ja jos varas haluaa juuri sen sinun koneesi lukosta huolimatta, niin kyllä se sen auki saa.
Ei kukaan ole varmaan ostanut montaa noin 100 € arvoista lukkoa vain kokeillakseen saako ne millaisella vaivalla irroitettua ilman avainta.

Kuitenkin nuo peräpeilin läpi tulevat lukot on mahdollista irroittaa jäädyttämällä / rautasahalla / lyömällä yms. joten rälläköinti ei ole ainoa vaihtoehto.

Jos nyt tämä kokemus auttaa, niin isäukon 90 hp Hondassa on ollut joku tuollainen Abuksen lukko uudesta asti kiinni, eikä konetta ole varastettu ja lukko on kulkenut ihan huomaamatta mukana.

Oho, tuollainen Verado taitaa painaa kuitenkin sen ~300kg eli melkeimpä 4 saisi olla kantamassa ellei sitten kolme bodaajaa/voimamiestä.
Tätä on moni muukin ihmetellyt, mutta tuo ei kuulemma ole ainut 150-350 heppainen kone, joka on hävinnyt veneen perästä, joten jollain näppärällä konstilla varkaat saavat koneet kärrättyä autoon.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ok, no sitten perämoottori on varmaan sama jättää kiinnittämättä ja laittaa lappu päälle, että ottakaa. Eli onko kellään noista lukoista mitään kokemusta?
Sen verran (pseudo-)kokemusta, että venettä ostaessa pähkin aivan saman kysymyksen kanssa ja katselin varmaan samoja lukkojakin ja päädyin siihen, että ei maksa vaivaa.

Perämoottorivarkaudet kuitenkin keskittyvät kokoluokkaan alle 20hv. Ensinnäkin niille on kappalemääräisesti suuret markkinat. Toiseksi pieniä moottoreita ei kirjata mihinkään rekistereihin, kun koko venettäkään ei rekisteröidä. Kolmanneksi moottorit on kooltaan sellaisia, että riuska mies vaikka juoksee moottori kannossa metsään. Erityisen suosittuja varkauskohteita onkin jotkut 5 hv-pikkumoottorit.

Isot moottorit kirjataan sarjanumeroineen rekisteriotteeseen. Jo yksin tästä seuraa se, että varastetuilla moottereilla ei ole kuin pimeät tai tummanharmaat markkinat. Ulkomaille, osiksi tai johonkin erikoiskäyttöön, jossa kone ei juuri päivänvaloa näe. Mahdolliset varkaat tuskin on mitään tilaisuus-tekee-varkaan -amatöörejä, vaan ammattilaisia, jotka tietävät mitä ovat hakemassa. Lukot tuskin on mikään oleellinen hidaste: jos pultteja ei saa auki, niin puukkosahalla saa palan perälautaa mukaan, tjsp.

Yli 10-vuotias Johnson tuskin on moottorivarkaan prioriteettilistan kärjessä. Jos on, niin sitten ainakaan ei lukot pidättele vaan kone viedään, koska juuri sellaista tarvitaan jossain. Ennemminkin kannattaa ehkä dokumentoida huolellisesti moottorista kaikki uniikit käytönjäljet. Esim. on syytä kuvata tarkasti kaikki pultinkannat, joita on auottu huoltojen yhteydessä. Silloin pystyy tarvittaessa osoittamaan, että "tuo on minun moottori".
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Juurikin näin, pieniä koneita saattavat varastella ja kaupitella ihan kotimaisetkin varkaat, mutta uudemmat ja isommat koneet päätyvät poikkeuksetta hyvin nopeasti yleensä itärajan toiselle puolelle ja monet näistä konevarkauksista ovat vieläpä tilaustöitä, jolloin asialla ovat ammattivarkaat ja lukko on vain pieni hidaste.

Tietysti suuri osa pikkukoneistakin päätyy itärajan yli, kun siellä on innokkaita kalamiehiä ja pulaa kohtuuhintaisista käytetyistä koneista.
 

BVK

Liittynyt
25.06.2018
Viestejä
161
Jos kuskilla on pienikin epäilys omista tai veneen kyvyistä on tosiaan fiksumpi jättää matka tekemättä. Itse tulee veneiltyä merellä suhteellisen pienellä 5metrisellä yamarinilla ja muutamaan otteeseen on reissut jäänyt tekemättä kun keli oli mitä oli, turha riskeerata
No näin justiinsa. Joskus kyselin konkareilta, mikä on semmoinen määrä tuulta, ettei kannata lähteä, ja ukot vastasivat yhdellä suulla, että rajan tietää tulleen vastaan, kun alkaa jännittää. Aina löytyy toki joku, joka on mennyt metrin lyhyemmällä ja promillen kovemmassa kännissä vielä pahemmassa kelissä, mutta siinä vaiheessa kun tasaperäinen heittelee 90 astetta puolelta toiselle eikä suuntimaa saa pidettyä, lähden ihan suosiolla häntä koipien välissä takaisin päin.

Mitä noihin Saimaan keleihin tulee, niin itsellä on ajelua nyt viides kesä menossa ja ensimmäiset 14 elinvuotta kuljin samoja vesiä vanhempieni kyydissä, eikä ihan tuollaista muistu tulleen vastaan. Joskus nassikkana kyllä tavarat lenteli ja faijan naamasta näki, että nyt ei naurata, mutta silloin myös veneen pituus oli tuplat ja paino kymmenkertainen.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Juu tuota se on haettava. Ensin vain tehdä kuidutus ja pakkelointi hiontoineen. Uskomaton määrä on kaikenlaista ristiriitaista tietoa. Esim motonet myy packemin topcoattia seuraavilla saatesanoilla: Topcoat-käsittelyllä taataan lasikuitupinnan vesitiiveys myös vedenalaisissa kohteissa. Bilteman epoksimaali saa kelvata.
No joo. Tämä projekti tuli viimein valmiiksi. Bilteman epoksimaalia laitoin lopulta vain korjattuihin kohtiin. Motivaation ja ajanpuutteen takia en jaksanut alkaa värkkää epoksilirun kanssa läpi koko paattia. Veneeni on vuodessa rannalla 355 päivää ja vedessä sitten muutamia tunteja vuodessa. Muutama kerros topcoattia tekee siitä varmasti tarpeeksi veden pitävän ja samalla venho sai paksumman kerroksen suojakseen hietikolle rantautuessa.
Tavallaan nyt ymmärrän miksi erilaisia ohjeita on niinkin paljon kuin niitä on. Ei pidä tehdä asioista liian vaikeita itelleen :)
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
No näin justiinsa. Joskus kyselin konkareilta, mikä on semmoinen määrä tuulta, ettei kannata lähteä, ja ukot vastasivat yhdellä suulla, että rajan tietää tulleen vastaan, kun alkaa jännittää. Aina löytyy toki joku, joka on mennyt metrin lyhyemmällä ja promillen kovemmassa kännissä vielä pahemmassa kelissä, mutta siinä vaiheessa kun tasaperäinen heittelee 90 astetta puolelta toiselle eikä suuntimaa saa pidettyä, lähden ihan suosiolla häntä koipien välissä takaisin päin.
Itse olisin sitä mieltä, että liian hiiri ei pidä olla ainakaan siinä vaiheessa, kun on vasta kartuttamassa kokemusta. Jonkinverran pitää olla rohkeutta lähteä "huvin vuoksi" katsomaan vähän huonompaakin keliä. Tätä ei tietenkään pidä jatkaa loputtomiin. Esimerkiksi juuri tuo, että ei pysty pitämään suuntaa, on selkeä indikaattori siitä, että keli on oikeasti liian kova.

Ei pitäisi koskaan joutua tilanteeseen, että "on pakko mennä" mutta "keli on huonompi kuin ikinä".
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Muuttupas eilen keli mielenkiintoisesti, kun olin veneilemässä.

Lähdin Suomenojalta liikkeelle noin kello 12.30 ja ajelin siitä rauhassa hyvässä kelissä käymään Pentalassa, josta jatkoin ulkoväylää mukavalla 26 solmun matkanopeudella Ruoholahteen.
Kun lähdin Ruoholahdesta takaisin noin kello 18.00 aikaan, niin tuuli yltyi aivan parissa minuutissa ja nosti merelle jonkinlaiset pienet vaahtopäät.

Ei siinä mitään, Sea Ray kulki hienosti 22-25 solmun nopeudella takaisin Suomenojalle ilman suurempaa ajamista, mutta olihan märkä keli ajaa seisaaltaan, kun vähän väliä joku aalto heitti pärskeet veneen yli.
No vesi oli kuitenkin lämmintä ja vene kulki hyvin niin ei haitannut, syyskelissä olisi haitannut enemmän.

Purjehtijoilla oli kivaa, kun saivat vetää kunnolla kallellaan tuulessa ja ainakin yksi rahamies päästeli isolla Targalla 30+ solmua menemään mitään kelistä välittämättä.:D
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Muuttupas eilen keli mielenkiintoisesti, kun olin veneilemässä.

Lähdin Suomenojalta liikkeelle noin kello 12.30 ja ajelin siitä rauhassa hyvässä kelissä käymään Pentalassa, josta jatkoin ulkoväylää mukavalla 26 solmun matkanopeudella Ruoholahteen.
Kun lähdin Ruoholahdesta takaisin noin kello 18.00 aikaan, niin tuuli yltyi aivan parissa minuutissa ja nosti merelle jonkinlaiset pienet vaahtopäät.
"Pieni" muutos on tosiaan ollut Harmajan tuulioloissa sunnuntaina:


Taisipa olla kyse hellejakson loppumisesta kuin seinään:


Tuliko muutos yllätyksenä vai oliko siitä varoitettu sääennusteessa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Merisää kyllä mainitsi tuulen yltyvän iltaa kohden, mutta en taas muista vähään aikaan kokeneeni noin nopeaa kelin muuttumista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Tuntuu, että ei meinaa sopivaa pulpettivenettä löytyä. Tai olisi niitä, mutta kaikki suhteellisen kaukana. Tuulilasiveneitä on taas tarjolla aika paljon ja suhteellisen edulliseen hintaan, joten seuraavanlainen ajatus on hiipinyt päähän:
Onko mahdollista laikata tuulilasiveneestä sitä etuosaa vaan veks? Omassa 440 Bellassa (jota en tähän uhraa, kun on liian hyvä tähän projektiin) ainakin näyttäisi olevan kyseinen operaatio mahdollinen. Vai tukeeko kansi venettä miten paljon?

Aina luotettava Suomi24 kertoo, että se olisi mahdollista. Muuta osumaa googlella ei oikein tullutkaan (tai en osannut etsiä oikealla hakusanalla).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Eikö tuo olisi kuitenkin helpompaa ja nopeampaa hakea valmis vene vaikka kauempaakin, kuin alkaa sätöstelemään jostain tuulilasiveneestä pulpettivenettä?

Itselläni ainakin palaisi tuollaisen projektin kunnolla tekemiseen sen verran paljon aikaa, että samalla vaivalla sitä hakisi paremman puuhasteluaihion vaikka mistä kaukaa.

Joissain malleissa tuon keulakannen poisto voi tietty olla helppokin operaatio, jos se on niitattu/ruuvattu kiinni runkoon esim. kylkilistan alla, eikä laminoitu kiinteäksi osaksi venettä.

Helpointa tuo olisi tehdä sellaisesta rungosta, josta on tehty sekä pulpetti että tuulilasi versiota.
Tällöin ainakin tietäisi rungon kestävän ilman kansirakenteita, jos vain laikkaa tuollaisen perus tuulilasiveneen keulastaan auki, voi rungosta tulla liian löysä, jos kansirakenne on suunniteltu kantavaksi osaksi.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Vaikea on kuvitella tämän kokoisessa maassa, että oikeastaan yksikään vene olisi niin kaukana ettenkö hakisi ennemmin sitä kuin alkaisin itse teurastamaan venettä pulpettiveneeksi.

Tietysti jos oikea syy onkin se, että haluaa harrastusta, puuhaa ja ajanvietettä (-hukkaa) niin sitten ei auta kuin tehdä. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Vaikea on kuvitella tämän kokoisessa maassa, että oikeastaan yksikään vene olisi niin kaukana ettenkö hakisi ennemmin sitä kuin alkaisin itse teurastamaan venettä pulpettiveneeksi.
Tässä on aika tiiviisti nettivenettä ja Toria selattu. Mutta ei oikein ole sopivaa löytynyt. Ja sitten kun on ollut, on työt tms painaneet juuri niin päälle, että on livennyt käsistä. Hintaraja on kuitenkin 1500 euroa ja trailerin kanssa 2k, joten halpaa romua tässä ollaan hakemassa.

Tietysti jos oikea syy onkin se, että haluaa harrastusta, puuhaa ja ajanvietettä (-hukkaa) niin sitten ei auta kuin tehdä. :)
Tämähän tässä olisi kiinnostanut. Olisi päässyt itse näpertelemään sen. Vielä kun tässä ihan lähialueilla olisi ollut pari venettä aika halvalla.

Helpointa tuo olisi tehdä sellaisesta rungosta, josta on tehty sekä pulpetti että tuulilasi versiota.
Tällöin ainakin tietäisi rungon kestävän ilman kansirakenteita, jos vain laikkaa tuollaisen perus tuulilasiveneen keulastaan auki, voi rungosta tulla liian löysä, jos kansirakenne on suunniteltu kantavaksi osaksi.
Tämä projekti tyssäsi siihen faktaan, että nuo pienet tuulilasiveneet ovat liian matalia tähän projektiin. Vajaa viikko sitten tuolla omalla veneellä kävin järvellä ja kun vaahtopäät alkoivat nousta, olisi ilman tuulilasia ollut koko vene täynnä vettä. Sen verran ne aallot pääsivät välillä nousemaan keulan sivusta veneen päälle.
Eli keulan laikkaamalla vähänkin pahemmalla kelillä olisi vene samantien täynnä vettä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Tuolla parilla tonnilla ei kyllä tahdo - anteeksi vain - saada mitään muuta kun täyttä paskaa tai jotain aivan pommeja... 3000-4000e alkaa jo saamaan ihan perusjees vehkeitä niin ennemmin melkein lykkäisin ostoa vaikka ensi kevääseen ja säästäisin sen tuhatlappusen tai pari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Tuolla parilla tonnilla ei kyllä tahdo - anteeksi vain - saada mitään muuta kun täyttä paskaa tai jotain aivan pommeja... 3000-4000e alkaa jo saamaan ihan perusjees vehkeitä niin ennemmin melkein lykkäisin ostoa vaikka ensi kevääseen ja säästäisin sen tuhatlappusen tai pari.
Kyllä tuolla summalla saa ihan hyvän kalastusveneen, jolla mökin ympäristössä käy kalalla. Kuitenkaan mitään sen isompaa venettä ei olla ostamassa. Joku max 20hv moottori ja joku vähän vanhempi pulpettivene ajaa asiansa ihan hyvin.

Vanha 50hv Evinrude meinas aiheuttaa harmaita hiuksia, kun tyhjäkäynti oli hukassa. Pienen tutkimisen jälkeen syyksi osoittautui joku lisärikaste-vipu, jonka edellinen omistaja oli lykänny väärään asentoon.
Helpottaa ajelua kummasti, kun tyhjäkäyntikin toimii.

Jetilläkin kokeilin virvelöintiä ja kyllä sen hauen ylös sai, kunhan tarpeeksi väsytti. Ei se kuitenkaan nautintoa ollut. Kuten arvata saattaakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Siinä kävi niinkuin vähän pelkäsinkin. Budjetti paukkui reippaasti yli ja hakumatkaakin kertyi +500km.

Ei siinä. Ihan pätevälle veneelle vaikuttaa ja antaa hyvät kyydit. Mahtuupahan nyt kalastamaan kunnolla useampi läski.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ihan duunarimallin 3l neloskone siellä on. Olisi samaan hintaan ollut siisti(mpi) Renken myynnissä, mutta OMC vs. Mercruicer käänti päätöksen tähän Sea Rayhyn.
Minkäs ikäinen ja kokoinen paatti tuo on?

Äkkiseltään näyttäisi ulkonäön puolesta joltain 80-luvun lopun tuotteelta ja jalkoja taitaa olla 17-19?

Onko vetolaitteena Alpha vai Bravo?

Ei ehkä kalaveneeksi se tyypillisin valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Minkäs ikäinen ja kokoinen paatti tuo on?

Äkkiseltään näyttäisi ulkonäön puolesta joltain 80-luvun lopun tuotteelta ja jalkoja taitaa olla 17-19?

Onko vetolaitteena Alpha vai Bravo?

Ei ehkä kalaveneeksi se tyypillisin valinta.
-89 tuo on ja pituutta 17 jalkaa. Vetolaitteena taitaa olla Alpha.

Tuo on lähinnä semmoinen hyvä kompromissi yleisveneeksi. Avoimen keulan ansiosta jää tilaa kalastukseen useammalle jannulle ja kuitenkaan aallokossakaan ajelua ei tartte jännittää liikaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onko rungoltaan, sisustaltaan ja tekniikaltaan ehjässä kunnossa?

Paljonko lompakko keveni tuollaisen hankinnasta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 179
Itsellä jäänyt nuo vetolaitteelliset väliin kun niin paljon on peloteltu niiden ongelmista. Lieneekö se sitten totta vaiko eikö.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Siinä kävi niinkuin vähän pelkäsinkin. Budjetti paukkui reippaasti yli ja...
Ajatella... Melkeinpä ennenkuulumatonta... :D

[EDIT]
Näin kävi, vaikka ei oikeastaan pitänyt edes venettä ostaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Itsellä jäänyt nuo vetolaitteelliset väliin kun niin paljon on peloteltu niiden ongelmista. Lieneekö se sitten totta vaiko eikö.
Huono tai olematon huolto ja rasvaus nuo vetolaitteet pilaa, ei niissä muuten ole mitään suurempia ongelmia.
Kuitenkin aika "tyhmä" laite ilman hienouksia tuollainen vetolaite kokonaisuudessaan.

Onhan niissä vähän enemmän huollettavaa ja mahdollisia vuotopaikkoja kuin perämoottorissa tai akselivedossa, mutta ei mitenkään kohtuuttomasti.
Kun pitää koko vetolaitteen hyvissä rasvoissa, vaihtaa sinkit ja peräöljyt vuosittain sekä palkeet 3-5 vuoden välein, niin pitäisi selvitä ilman isompia ongelmia ainakin 10 vuotta.

Tietysti mitään merkittävää etuahan vetolaitteella ei saavuteta perämoottoriin verrattuna, jos veneen solakampaa ulkonäköä ei pidä sellaisena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Onko rungoltaan, sisustaltaan ja tekniikaltaan ehjässä kunnossa?

Paljonko lompakko keveni tuollaisen hankinnasta?
Kyllähän tuossa käytön jälkeä on. Lähinnä penkkien/selkänojien pesua ja muutama paneeli repsottaa vähän. Runko ja tekniikka on hyvässä kunnossa. Lisäksi pressu pitää teettää uudestaan, mutta kaveri tekee noita työkseen niin ei ole kallis paukku.
4250€lla tili keveni.
 

Kampanisu

Kultamestari
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
171
Mistäs noita kuomuja vois kysellä, tuli juuri ajankohtaiseksi itsellä kun rajut ukkoskuurot oli saanu vanhan kuomun romahtamaan
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
VA-Varusteelta saa valmiin kuomun aika moneen kotimaiseen venemalliin ja hinta on yleensä halvempi, kuin paikallisella kuomuntekijällä.
Sitten hinta rupeaa nousemaan, jos VA-Varusteella ei ole kaavoja valmiina ko. malliin.

Itse kysyin joskus uutta kuomua 190HT AMT:hen ja VA-Varusteen kuomu olisi maksanut noin 750 € venemessutarjouksena, kun paikallinen räätäli olisi ottanut 1200 €.

VA-Varusteella on ollut monena vuotena 30% talviale, jos tilaa kuomun syksyllä tai kevät-talvella.

Itse olen muokkauttanut ja korjauttanut kuomujani seuraavissa liikkeissä pk-seudulla:

Laatuteltta
Eilnaz
Covertop

Näistä Covertop on ainut varsinaisesti veneen kuomujen tekoon suuntautunut firma, mutta kyllä nuo kaksi muutakin antoivat hinnan uudelle kuomulle.
Eilnaz ainakin tekee omien sanojensa mukaan 3-7 kuomua joka talvi.
 

Kampanisu

Kultamestari
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
171
Jes, kiitos näistä. Täytyy varmaan tuonne VA-varusteeseen olla yhteydessä. :btooth:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Alkaa Keiteleellä olemaan vedet taas aika alhaalla. Oikeastaan 15v aikana en ole ennen näin matalalla niitä nähnytkään.

Piti tänään Bella nostaa vedestä, kun lähti uudelle omistajalle. Oli pakko käydä tutkimassa reitti läheiseen venevalkamaan, kun jo aiemminkin on saanut aika varovasti sinne ajella. Nyt sitten jetillä pääsi menemään, mutta veneellä ajamalla ei mitään mahdollisuuksia. Löytyipä pari uutta kiveäkin (ja yksi iso uppotukki pystyssä pohjasta) matkan varrella. Yhteen kiveen onnistuin jopa ajamaan kävelyvauhtia. Joku muu oli kanssa löytänyt pari uutta kivea, kun kauniit potkurin jäljet oli kivien päällä.

Bella saatiin lopulta nostettua ylös. Puolet matkasta piti meloa, että päästiin perille.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Osaako joku neuvoa mistä kohtaa löytyy Terhin Big Fun C:stä valmistenumero?
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Normaalisti noissa on se runkonro siinä perässä takaapäin katsottuna oikella puolella törmäyslistan alapuolella.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Normaalisti noissa on se runkonro siinä perässä takaapäin katsottuna oikella puolella törmäyslistan alapuolella.
Sieltähä se löyty, oli vaan sen verran haalistuneet kirjaimet ja törkyä päällä ettei hämärässä näkynyt. :tup:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Onko kukaan tuonut uutta venetraileria Virosta? Ei sillä taida rahaa säästää, mutta voisi perustella itselleen lomamatkan. Sen verran selvitin katsastuskonttorilta, että sikäli kun traileri on tyyppihyväksytty Suomessa ja uusi, eikä rekisteröity Viroon, niin sen saa suomessa kilpiin CoC todistuksella. Myyjä voi toimittaa tämän.

Seuraava ongelma onkin, että miten saadaan kärry Virossa satamaan ja laivaan. Tiedot ovat vähän ohuet Viron puolen käytännöistä. Onko kellään kokemusta? Paras kai olisi, jos myyjä voisi tuoda trailerin satamaan toisella trailerilla, mutta hintaahan siinä alkaa tulemaan...

Edit: Sain kyllä nyt niin hyvän tarjouksen ihan Suomesta haluamalleni trailerille, että ei voi kyllä enää lomamatkankaan kannalta tätä perustella, vaan loman voi pitää asiana erikseen.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Edit: Sain kyllä nyt niin hyvän tarjouksen ihan Suomesta haluamalleni trailerille, että ei voi kyllä enää lomamatkankaan kannalta tätä perustella, vaan loman voi pitää asiana erikseen.
Juuri pitikin kirjoittaa, että tähän aikaan kesästä kannattaa kysellä venetraileritarjouksia myös kotimaasta. :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onko kukaan tuonut uutta venetraileria Virosta? Ei sillä taida rahaa säästää, mutta voisi perustella itselleen lomamatkan. Sen verran selvitin katsastuskonttorilta, että sikäli kun traileri on tyyppihyväksytty Suomessa ja uusi, eikä rekisteröity Viroon, niin sen saa suomessa kilpiin CoC todistuksella. Myyjä voi toimittaa tämän.

Seuraava ongelma onkin, että miten saadaan kärry Virossa satamaan ja laivaan. Tiedot ovat vähän ohuet Viron puolen käytännöistä. Onko kellään kokemusta? Paras kai olisi, jos myyjä voisi tuoda trailerin satamaan toisella trailerilla, mutta hintaahan siinä alkaa tulemaan...

Edit: Sain kyllä nyt niin hyvän tarjouksen ihan Suomesta haluamalleni trailerille, että ei voi kyllä enää lomamatkankaan kannalta tätä perustella, vaan loman voi pitää asiana erikseen.
En ole venetraileria tuonut, mutta yhden jarrullisen peräkärryn olen käynyt ostamassa Brentex:iltä Virosta ja sen vedin laivaan ja kotiin ihan kotimaisilla siirtokilvillä, jotka hain konttorilta myyjältä etukäteen saamani runkonumeron perusteella.

Voin sanoa, että säästin lähes 1000 € hakemalla kärryni itse, vaikka ottaakin huomioon laivamatkat ja rekisteröintikatsastuksen.

Itselläni olisi ensi vuonna suunnitelmissa tuoda virosta Respon 3500 kg:n kärry, niin saisi isommatkin veneet tarpeen tullen kulkemaan.
Kuitenkin hintaero kokonaispainoltaan 2000 kg ( kantavuus n.1500 kg ) ja 3500 kg ( kantavuus n. 2700 kg ) trailereiden välillä on niin pieni, ettei pienempää kannata ostaa.
Suurin hyppäys jarrullisten trailereiden hinnassa tuntuu tapahtuvan, kun mennään kantavuudessa 1000-1200 kilon yli.

Pelkästään listahinnoissa on samalla Respon 3500 kg kärryllä viron ja suomen välillä noin 1500 € ero, joten kyllä se kannattaa virosta hakea.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Itsellä oli hakusessa Respon 1500kg traileri (kortti ei riitä vetämään painavampaa, enkä tähän hätään pikku-e:tä viitsi ajaa), jonka Virosta olisi saanut 2350e ja Suomessa rekisteröintien jne. jälkeen reiluun 3000 euroon. Yksi putiikki antoi tarjoukseksi kuitenkin 2650e rekisteröitynä, eli hintaeroa tuli vain 300 euroa. En minä sillä viitsi enää Virosta itse traileria hakea, lauttamatkat ja rekisteröintimaksut syö heti tuon edun.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuo on jo sen verran pieni hintaero, että ei tosiaan kannata hakea, kun hukkuu jo laivamatkoihin ja rekisteröintikuluihin.

Itse kun joudun 99% varmuudella ajamaan C1E:n ja seuraavan pakun vetokykykin on todennäköisesti 3500 kg, niin minun ei kannata ostaa ihan pientä traileria.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 151
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom