Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
270
Lyhykäisyydessään varmaan myös niin, että rahastoasioissa pankkien sijoitusneuvojiin ei kannata luottaa? Heillä taitaa aina olla oma lehmä ja omat taloudelliset kannustimet tai pankin/rahastoyhtiön etu vaikuttamassa? Mitenkäs tuolla pörssiosake puolella, kannattaako näissäkään asioissa luottaa pankin tai sijoitusyhtiön neuvojiin?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Lyhykäisyydessään varmaan myös niin, että rahastoasioissa pankkien sijoitusneuvojiin ei kannata luottaa? Heillä taitaa aina olla oma lehmä ja omat taloudelliset kannustimet tai pankin/rahastoyhtiön etu vaikuttamassa? Mitenkäs tuolla pörssiosake puolella, kannattaako näissäkään asioissa luottaa pankin tai sijoitusyhtiön neuvojiin?
Taitaa olla melko nihkeää saada neuvoa ja joka välissä tarjotaan kaiketi pankin sijoitushimmeleitä. Ainakin tuon suuntainen oma kokemus, kun halusivat jutella aiheesta asuntolainaneuvottelujen yhteydessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Lyhykäisyydessään varmaan myös niin, että rahastoasioissa pankkien sijoitusneuvojiin ei kannata luottaa? Heillä taitaa aina olla oma lehmä ja omat taloudelliset kannustimet tai pankin/rahastoyhtiön etu vaikuttamassa? Mitenkäs tuolla pörssiosake puolella, kannattaako näissäkään asioissa luottaa pankin tai sijoitusyhtiön neuvojiin?
Jos niillä sijoitusneuvojilla olisi kristallipallo ja he oikeasti tietäisivät mitkä osakkeet kannattaa myydä ja mitä ostaa, niin he tuskin olisivat pankissa töissä kertomassa tuulipuvuille sijoittamisesta.

Varminta on sijoittaa indeksiin.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Näin suomalaisittain on aika säälittävää että vähiten huonot sijoitusneuvot saa automaattiseen tietojenkäsittelyyn keskittyvältä foorumilta.
Totta, mutta pätee myös muuhun. Ihan hyviä neuvoja täältä saa koskien mm. rakentamista/remontointia, autojen korjausta, jne.

Asiaan keskittyviltä foorumeilta saa valitettavan usein vain mutuilua ja kettuilua. Ja huonosti kirjoitettuna. :D
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
177
Itseänikin aina häiritsee, kun sijoittaminen esitetään ikään kuin se olisi kovin monimutkainen asia. Esim. Sharevillessä aloittelijoita neuvotaan usein alkuun lainaamaan pari sijoitusaiheista kirjaa, laatimaan omaa sijoitussuunnitelmaa, miettiä strategiaa, opetella tunnuslukuja yms. En ihmettele, jos into lopahtaa heti alkuunsa.

Vakiosumma menemään kuukausittain matalakuluiseen hajautettuun rahastoon, kuten Paapaan viestissä oli esitetty. Sitten jos aihepiiri alkaa kiinnostaa enemmän niin voi tutkia muita vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Itseänikin aina häiritsee, kun sijoittaminen esitetään ikään kuin se olisi kovin monimutkainen asia. Esim. Sharevillessä aloittelijoita neuvotaan usein alkuun lainaamaan pari sijoitusaiheista kirjaa, laatimaan omaa sijoitussuunnitelmaa, miettiä strategiaa, opetella tunnuslukuja yms. En ihmettele, jos into lopahtaa heti alkuunsa.

Vakiosumma menemään kuukausittain matalakuluiseen hajautettuun rahastoon, kuten Paapaan viestissä oli esitetty. Sitten jos aihepiiri alkaa kiinnostaa enemmän niin voi tutkia muita vaihtoehtoja.
Toisaalta riippuu miten kukakin vetää rajan sijoittamisen ja säästämisen välille. Mielestäni pelkkä hajautettu rahasto kuukausittain kallistuu säästämisen puolelle (tosin paremmalla tuotto-odotuksella ja suuremmalla riskillä kuin pankkitilin inflaation nakertamat). Ihan semantiikkaa vain.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Itseänikin aina häiritsee, kun sijoittaminen esitetään ikään kuin se olisi kovin monimutkainen asia. Esim. Sharevillessä aloittelijoita neuvotaan usein alkuun lainaamaan pari sijoitusaiheista kirjaa, laatimaan omaa sijoitussuunnitelmaa, miettiä strategiaa, opetella tunnuslukuja yms. En ihmettele, jos into lopahtaa heti alkuunsa.

Vakiosumma menemään kuukausittain matalakuluiseen hajautettuun rahastoon, kuten Paapaan viestissä oli esitetty. Sitten jos aihepiiri alkaa kiinnostaa enemmän niin voi tutkia muita vaihtoehtoja.
Siinä neuvossa, eli oman sijoitussuunnitelman laatiminen, on kyllä järkeä kaikille. Muutama asiahan siinä korostuu vaikka sijoittaisi vain matalakuluisiin hajautettuihin rahastoihin/ETF:n - eli sijoitushorisontti. Jos nyt tahtoo paikan rahoille 5 vuodeksi, niin se on eri hommaa kuin jos on se +20v tarkoituksena. Samalla varmasti tulee mietittyä että millaisia summia sinne laittaa ymv..

Ymmärrän kyllä pointtisi mitä hait takaa, mutta on siinä seassa ihan hyviä juttuja mitä kannattaa pohtia.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Olen kummastellut sijoitushorisontin käsitettä. Täällä ilmoitettujen sijoitushorisonttien lyhyydestä päätellen moni suunnittelee sijoittavansa x vuotta, jonka jälkeen potti nostetaan suhteellisen lyhyen ajan sisällä.

Itsellä sijoitushorisontti käsittää myös periodin, jonka aikana rahaa aletaan nostamaan. Nostot alkavat kun palkkatulot loppuvat ja jatkuvat kunnes kupsahdan. Eli sijoitushorisontin määritelmä on minulle "eliniänodote miinus ikä". Mikä on toivottavasti vähintään 50 vuotta noin kolmekymppiselle.

Tai sitten foorumilla vain pyörii yllättävän iäkästä väkeä. :rofl:
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Olen kummastellut sijoitushorisontin käsitettä. Täällä ilmoitettujen sijoitushorisonttien lyhyydestä päätellen moni suunnittelee sijoittavansa x vuotta, jonka jälkeen potti nostetaan suhteellisen lyhyen ajan sisällä.

Itsellä sijoitushorisontti käsittää myös periodin, jonka aikana rahaa aletaan nostamaan. Nostot alkavat kun palkkatulot loppuvat ja jatkuvat kunnes kupsahdan. Eli sijoitushorisontin määritelmä on minulle "eliniänodote miinus ikä". Mikä on toivottavasti vähintään 50 vuotta noin kolmekymppiselle.

Tai sitten foorumilla vain pyörii yllättävän iäkästä väkeä. :rofl:
Lähinnä se on erottamaan vanhuuden varalle säästämisen ja jotain tiettyä tavoitetta varten, tai pakollisella (lyhyellä) aikarajalla sijoittamisen. Alle 10v sijoitukselle kriteeristö ihan eri juttu kuin lopun ikää hillottaville:p
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 032
Olen kummastellut sijoitushorisontin käsitettä. Täällä ilmoitettujen sijoitushorisonttien lyhyydestä päätellen moni suunnittelee sijoittavansa x vuotta, jonka jälkeen potti nostetaan suhteellisen lyhyen ajan sisällä.

Itsellä sijoitushorisontti käsittää myös periodin, jonka aikana rahaa aletaan nostamaan. Nostot alkavat kun palkkatulot loppuvat ja jatkuvat kunnes kupsahdan. Eli sijoitushorisontin määritelmä on minulle "eliniänodote miinus ikä". Mikä on toivottavasti vähintään 50 vuotta noin kolmekymppiselle.

Tai sitten foorumilla vain pyörii yllättävän iäkästä väkeä. :rofl:
Minä ainakin sijoitan rahojani pääasiassa, jotta voin tarvittaessa ostaa A) auton B) asunnon tai C) perustaa oman firman ja saada sille järkevän alkupääoman.

Tosin auton itseasiassa juuri vaihdoin, ja se söi n. puolet sijoituksistani.

Sellainen ajatus, että sijoituksia aletaan "syömään" tasaista tahtia kuulosta minusta melko kummalliselta.


Tosin omassa varallisuuteen liittyvässä ajattelutavassani on kyllä sellainen kummallisuus, että jossain määrin erottelen "itsetienaamani" varat ja "suvun perintöomaisuuden" ja koen valvollisuudekseni, että jos joskus saan lapsia, niille pitäis tuo "perintöomaisuus" jättää myös perintönä, enkä sitä saa "tuhlata". Tai jos en saa itse lapsia, sitten se pitää jättää sisarusteni lapsille tms.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Toisaalta riippuu miten kukakin vetää rajan sijoittamisen ja säästämisen välille. Mielestäni pelkkä hajautettu rahasto kuukausittain kallistuu säästämisen puolelle (tosin paremmalla tuotto-odotuksella ja suuremmalla riskillä kuin pankkitilin inflaation nakertamat). Ihan semantiikkaa vain.
Jos hommaan kuuluu merkittävä markkinariski, niin vaikeaa sitä on pelkäksi säästämiseksi minusta laskea.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Jos hommaan kuuluu merkittävä markkinariski, niin vaikeaa sitä on pelkäksi säästämiseksi minusta laskea.
Pankit ainakin kauppaavat rahastojaan "rahastosäästämisenä".

Mikäli pankkitilien korot menevät täälläkin miinukselle niin voidaanko pankissa rahaa makuuttamista enää pitää säästämisenä :vihellys:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 860
Hiljasta ollut noiden osakesäästötilien suhteen ? Eikö se heti vuoden vaihteessa ole tulossa ?
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Pankit ainakin kauppaavat rahastojaan "rahastosäästämisenä".

Mikäli pankkitilien korot menevät täälläkin miinukselle niin voidaanko pankissa rahaa makuuttamista enää pitää säästämisenä :vihellys:
Inflaatio niitä rahoja syö nytkin, joten mikään ei periaatteessa muuttuisi miinuskoroillakaan.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Inflaatio niitä rahoja syö nytkin, joten mikään ei periaatteessa muuttuisi miinuskoroillakaan.
Juu. Termeillä kikkailun sijasta pitäisikin kiinnittää huomiota siihen että tiedostaa sijoitus- tai säästömuotojen riskit. Esim. osakkeet varmaan suurin osa ymmärtää riskillisiksi, mutta asuntoon olen nähnyt paljon suhtauduttavan riskittömänä. Sitten tuleekin yllätys jos omalla alueella hinnat laskee, paljastuu joku suuri rakennusvika tms.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Minä ainakin sijoitan rahojani pääasiassa, jotta voin tarvittaessa ostaa A) auton B) asunnon tai C) perustaa oman firman ja saada sille järkevän alkupääoman.

Tosin auton itseasiassa juuri vaihdoin, ja se söi n. puolet sijoituksistani.
En tiedä minkä hintaisesta autosta nyt puhutaan, mutta luulisi että sijoituksia ei kyllä kannata realisoida auton ostoon jos tarkoitus on vaurastua pitkällä tähtäimellä. Salkun korkoa korolle tuotto tippuu aika radikaalisti, jos yhtäkkiä puolitat salkun arvon ja lisäksi tulee veroseuraamukset salkun realisoinnista. Sen sijaan ostamalla auton mahdollisimman halvalla rahoituksella (esim. 0-3% todellinen vuosikorko), salkun tuoton pitäisi kyllä kuitata tuon autorahoituksen tuomat kulut jolloin autolaina on "ilmainen". Tietenkin tässä ratkaisussa talouden pitää kestää se autorahoituksen kuukausierän maksaminen.

En minä ratkaisuasi millään tavalla tuomitse, mutta itse järkeilen asian näin päin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
En tiedä minkä hintaisesta autosta nyt puhutaan, mutta luulisi että sijoituksia ei kyllä kannata realisoida auton ostoon jos tarkoitus on vaurastua pitkällä tähtäimellä. Salkun korkoa korolle tuotto tippuu aika radikaalisti, jos yhtäkkiä puolitat salkun arvon. Sen sijaan ostamalla auton mahdollisimman halvalla rahoituksella (esim. 0-3% todellinen vuosikorko), salkun tuoton pitäisi kyllä kuitata tuon autorahoituksen tuomat kulut jolloin autolaina on "ilmainen". Tietenkin tässä ratkaisussa talouden pitää kestää se autorahoituksen kuukausierän maksaminen.

En minä ratkaisuasi millään tavalla tuomitse, mutta itse järkeilen asian näin päin.
Just näin. Itselle sijoittaminen on säästämistä tulevaisuuteen ja muuten vain turvaksi. Nyt 7v takana ja pelkkiä ostoja, vuosittain kasvavalla kk-summalla +muutamia osakeostoja silloin tällöin. Eläkeikään se n. 20v ja ajatus on tonne asti jatkaa näin. Toki jos paska osuu tuulettimeen, niin onpahan mahdollisuus realisoida sijoituksista.

Autot 2kpl on molemmat rahoituksella ja 0-käsirahalla. Talous kestää hyvin ton 700e/kk, joka noihin yhteensä menee. Vaihtoehto ois ollut ottaa 70te sijoituksista ja iskeä kiinni autoon 2017... Eipä oikein houkuttanut :)
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
1 624
En tiedä minkä hintaisesta autosta nyt puhutaan, mutta luulisi että sijoituksia ei kyllä kannata realisoida auton ostoon jos tarkoitus on vaurastua pitkällä tähtäimellä. Salkun korkoa korolle tuotto tippuu aika radikaalisti, jos yhtäkkiä puolitat salkun arvon ja lisäksi tulee veroseuraamukset salkun realisoinnista. Sen sijaan ostamalla auton mahdollisimman halvalla rahoituksella (esim. 0-3% todellinen vuosikorko), salkun tuoton pitäisi kyllä kuitata tuon autorahoituksen tuomat kulut jolloin autolaina on "ilmainen". Tietenkin tässä ratkaisussa talouden pitää kestää se autorahoituksen kuukausierän maksaminen.

En minä ratkaisuasi millään tavalla tuomitse, mutta itse järkeilen asian näin päin.

Juuri näin. Lisäksi ottaisin mieluusti pankista ASP-lainaa halvalla korolla, vaikka olisikin esim 150k kämppään rahat valmiina. Eiköhän se 150k pääoma tuota huomattavasti enemmän kuin asuntolainan korko... Sen verran on syytä ottaa riskiäkin :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Autot 2kpl on molemmat rahoituksella ja 0-käsirahalla. Talous kestää hyvin ton 700e/kk, joka noihin yhteensä menee. Vaihtoehto ois ollut ottaa 70te sijoituksista ja iskeä kiinni autoon 2017... Eipä oikein houkuttanut :)
Joku tuossa ei oikein täsmää. 70k euroa tekee 5 vuoden laina-ajalla ja 0 koroilla ja 0 kuluilla 1166 euroa kuukaudessa. Vai onko joku paikka antanut rahoituksen lähes 8,5 vuodeksi nolla veroilla ja nolla kuluilla? Jos on korkoja ja kuluja niin lukemat on vielä enemmän metsässä.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Joku tuossa ei oikein täsmää. 70k euroa tekee 5 vuoden laina-ajalla ja 0 koroilla ja 0 kuluilla 1166 euroa kuukaudessa. Vai onko joku paikka antanut rahoituksen lähes 8,5 vuodeksi nolla veroilla ja nolla kuluilla? Jos on korkoja ja kuluja niin lukemat on vielä enemmän metsässä.
Lainat saattaa olla isommalla jäännöserällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Joku tuossa ei oikein täsmää. 70k euroa tekee 5 vuoden laina-ajalla ja 0 koroilla ja 0 kuluilla 1166 euroa kuukaudessa. Vai onko joku paikka antanut rahoituksen lähes 8,5 vuodeksi nolla veroilla ja nolla kuluilla? Jos on korkoja ja kuluja niin lukemat on vielä enemmän metsässä.
Yleisesti Suomessa autorahoitus otetaan suuremmalla viimeisellä erällä. Autollahan on vielä jokin arvo viiden vuoden päästä ja en itse ainakaan näkisi mielekkäänä maksaa sitä etukäteen.

Oman kauppakassin lyhennykset on hieman nopeammat kuin nettiauton hinnat vs. Jäljellä oleva laina.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Joku tuossa ei oikein täsmää. 70k euroa tekee 5 vuoden laina-ajalla ja 0 koroilla ja 0 kuluilla 1166 euroa kuukaudessa. Vai onko joku paikka antanut rahoituksen lähes 8,5 vuodeksi nolla veroilla ja nolla kuluilla? Jos on korkoja ja kuluja niin lukemat on vielä enemmän metsässä.
Ei meillä autoja olla omaksi maksamassa, vaan maksan käytöstä. Ei autossa kannata rahaa pitää kiinni (vaan rahat kiinni sijoituksissa), siitähän tässä koko hommassa just on kyse. 4v. kohdalla vien autot takas liikkeeseen halutessani. Laakkosen fiksudiili siis kyseessä. Itse asiassa en ollut ihan tarkka, just katoin sopparipaperit ja autot ei ole kyllä 70te vaan yhteensä 65te.

Toinen 31,5te, josta maksan 326,70e/kk
ja
Toinen 33,5te, josta maksan 375,69e/kk

Sopparit 48kk/60tkm, ylikilsat 0,11e/km. Lopussa autot voi palauttaa, tai lunastaa itselleen. Lunastushinnat 18618e ja 18435e.

Alla vielä sopparit.

BMW_hinta.JPG Mini_hinta.JPG
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Ei meillä autoja olla omaksi maksamassa, vaan maksan käytöstä. Ei autossa kannata rahaa pitää kiinni (vaan rahat kiinni sijoituksissa), siitähän tässä koko hommassa just on kyse. 4v. kohdalla vien autot takas liikkeeseen halutessani. Laakkosen fiksudiili siis kyseessä. Itse asiassa en ollut ihan tarkka, just katoin sopparipaperit ja autot ei ole kyllä 70te vaan yhteensä 65te.

Toinen 31,5te, josta maksan 326,70e/kk
ja
Toinen 33,5te, josta maksan 375,69e/kk

Sopparit 48kk/60tkm, ylikilsat 0,11e/km. Lopussa autot voi palauttaa, tai lunastaa itselleen. Lunastushinnat 18618e ja 18435e.

Alla vielä sopparit.

Onko Laakkosen diilissä mitään takuuhyvitys hintaa autosta sopimuskauden päätyttyä? Sinulla on melko ison näköinen tuo viimeinen erä (18k€)? Jos laskee autolle arvonalenemaa sen 15% vuodessa niin auton arvo 4 vuoden päästä olisi 33t€x0,85x0,85x0,85x0,85 = 17 226€. Jos tämä on auton myyntiarvo, niin liikehän tarjoaa tuosta autosta enää enintään 15 tuhatta?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Onko Laakkosen diilissä mitään takuuhyvitys hintaa autosta sopimuskauden päätyttyä? Sinulla on melko ison näköinen tuo viimeinen erä (18k€)? Jos laskee autolle arvonalenemaa sen 15% vuodessa niin auton arvo 4 vuoden päästä olisi 33t€x0,85x0,85x0,85x0,85 = 17 226€. Jos tämä on auton myyntiarvo, niin liikehän tarjoaa tuosta autosta enää enintään 15 tuhatta?
No tolla loppuhinnalla saa lunastaa itselleen. Tai vaihtoehtona on palauttaa auto.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
No tolla loppuhinnalla saa lunastaa itselleen. Tai vaihtoehtona on palauttaa auto.
Joo. Itseasiassa nyt kun hieman tutkin asiaa lisää, niin on tuo 15% laskelmissa varmaan liian kova arvonalenema. Ei se tosiasiassa ihan noin paljoa tipu kun vaan pitää auton kunnossa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Joo. Itseasiassa nyt kun hieman tutkin asiaa lisää, niin on tuo 15% laskelmissa varmaan liian kova arvonalenema. Ei se tosiasiassa ihan noin paljoa tipu kun vaan pitää auton kunnossa.
No eipä sen väliä, jos ei meinaa lunastaa. Senkun vie auton takas. Tosin meillä toisella autolla on ajettu vain 15tkm, olosuhteiden muututtua ja näillä näkymin tossa 48kk kohdalla saattaa mittarissa olla alle 30tkm, jolloin saattaa olla houkuttavaa lunastaa auto itselleen (tai siis jotenkin jatkaa sopparia, ei laittaa 18te kiinni).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 574
Itselle tuo Laakkosen Fiksudiili kuulostaa fiksulta vain Laakkoselle. :D Määräaikaishuoltosopparilla sellainen 400e/kk kauppakassista neljän vuoden ajan. Siihen päälle vielä liikennevakuutus ja kasko omasta pussista - ja muut kulut toki päälle. En itse kyllä lähtisi moiseen..
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 160
Itselle tuo Laakkosen Fiksudiili kuulostaa fiksulta vain Laakkoselle. :D Määräaikaishuoltosopparilla sellainen 400e/kk kauppakassista neljän vuoden ajan. Siihen päälle vielä liikennevakuutus ja kasko omasta pussista - ja muut kulut toki päälle. En itse kyllä lähtisi moiseen..
Reilu 30k€ auto ja kk-hinta 350€ ei kuulosta pahalta. Jos oikeasti laskee arvonalenemat niin kyllä tuo ihan hyvältä diililtä kuulostaa Honzon osalta.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Itselle tuo Laakkosen Fiksudiili kuulostaa fiksulta vain Laakkoselle. :D Määräaikaishuoltosopparilla sellainen 400e/kk kauppakassista neljän vuoden ajan. Siihen päälle vielä liikennevakuutus ja kasko omasta pussista - ja muut kulut toki päälle. En itse kyllä lähtisi moiseen..
Jos esimerkkinä on tuo 33k€ auto jonka arvo 48kk päästä on 18k€, niin siitä voit heti laskea että pelkkä arvonalenema on 312,5€/kk, vaikka olisit ostanut auton omalla rahalla. Se vaan on näkymätön kulu, kun sitä ei tarvitse kuukausittain maksella kenellekään. Ja silloin rahat on sidottuna siihen kärryyn ja ne on pois salkusta tuottamasta lisää rahaa. Itse olen kyllä vahvasti kallistumassa leasing auton puoleen kun hankin seuraavan auton.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Itselle tuo Laakkosen Fiksudiili kuulostaa fiksulta vain Laakkoselle. :D Määräaikaishuoltosopparilla sellainen 400e/kk kauppakassista neljän vuoden ajan. Siihen päälle vielä liikennevakuutus ja kasko omasta pussista - ja muut kulut toki päälle. En itse kyllä lähtisi moiseen..
Noi oli 2017 ainakin omalla kohdalla tosi edullisia. Tollaisen bemun (116dA business) perushinta oli 269e/kk, kun sen otin, mun 326e/kk tulee lisävarusteista (Sporttipenkit, musta sisäkatto, comfort access, M-Sport ratti, lasikattoluukku, peruutuskamera, Hifit, maksullinen väri, PDC eteen, lämmitettävä ratti, jne...) Eli 55e/kk menee tohon "turhuuteen"

Vakuutukset on 544e ja 622e vuodessa (liikenne+täyskasko) ja OP:ssa kun oon, niin bonuksilla menee osittain maksuun (meille tulee jotain 800-900e vuodessa bonuksia).

Noita kauppakassejan sai autoverkkokaupasta viime vuonna halvimmillaan 99e/kk. TAis olla jotain vähän ajettuja Clioja tms. Nyt taitaa halvimmat olla 179e melkein uudet ja uudet 189e. Noissakin taitaa vähän olla ehdot kyllä huonontuneet sitten viime vuoden.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Reilu 30k€ auto ja kk-hinta 350€ ei kuulosta pahalta. Jos oikeasti laskee arvonalenemat niin kyllä tuo ihan hyvältä diililtä kuulostaa Honzon osalta.
Ite noita joskus laskin niin lopputulos oli, että edullisemmaksi tulisi ostaa normaalisti osarilla. Helppoudestahan tuossa maksetaan, ei tarvii miettiä mitä sille autolle sitten tekee muutaman vuoden päästä.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Noita kauppakassejan sai autoverkkokaupasta viime vuonna halvimmillaan 99e/kk. TAis olla jotain vähän ajettuja Clioja tms. Nyt taitaa halvimmat olla 179e melkein uudet ja uudet 189e. Noissakin taitaa vähän olla ehdot kyllä huonontuneet sitten viime vuoden.
Autoverkkokaupan diilit oli oikeasti edullisia silloin alussa, mutta sitten kai tajusivat että jää aika monta vuoden vanhaa Twingoa ja Clioa pölyttymään omiin nurkkiin. Nyt ei taida saada noita ~200e kk-hintoja muutakuin noilla useamman vuoden diileillä ja pidempi aikahan huonontaa noissa diiliä asiakkaan kannalta.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Onko kukaan selvittänyt onnistuuko ETF:ien ostaminen suomalaisilta IB:ssä, jos saisi merkattua itsensä Accredited Investoriksi?
Pikagooglauksen perusteella näyttäisi olevan jokseenkin vaativat kriteerit

Accredited investor - Wikipedia

Retail clients requesting treatment as 'elective' professional clients (as defined by Markets in Financial Instruments Directive (MiFID)) must satisfy at least two of the following quantitative criteria in assessing the client's expertise, experience and knowledge:[8]

  • the client has carried out trade transactions, in significant size (at least EUR 50,000), on the relevant market at an average frequency of 10 per quarter over the previous four quarters;
  • the size of the client's financial instrument portfolio, defined as including cash deposits and financial instruments, exceeds EUR 500,000;
  • the client works or has worked in the financial sector for at least one year in a professional position which requires knowledge of the transactions or services envisaged.
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Mitä ETF:iä haluaisit ostaa? Olisiko niille jotain kohtuullisia substituutteja, joita saisi ostaa uuden reguloinnin puitteissa ilman kikkailua?
Esimerkiksi VNQ ja VNQI olisivat kiinnostavia.
* the client has carried out trade transactions, in significant size (at least EUR 50,000), on the relevant market at an average frequency of 10 per quarter over the previous four quarters;
Mikähän järki tässäkin on? Senkun veivaa jotain megafirman lappua edestakaisin sekunnin välein. $40 joutuu ottamaan takkiin kaupankäyntikuluja.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mielenkiintosia osakkeita nää Twingot ja mustat sisäkatot, mut miten ois palattaisko takas aiheesen. Maksoin apetit pinaatista 69c paketilta vaikka Kotimaista pinaattia olis ollut hintaan 41c.
Kyllä keskustelu on ihan relevanttia (toki vähän livahti jo ehkä osittain offtopikin puolelle). Moni miettii, mistä rahaa sijoittamiseen ja kyllä yksi vaihtoehto on miettiä, missä kannattaa rahoja pitää kiinni (monissa tapauksissa jopa kymmeniä tuhansia euroja). Auto nyt on yksi sellainen, jonka moni tarvitsee, mutta kannattaako siinä pitää pääomia kiinni?

Asunto on tietty toinen, mutta vrt. autoon asunnon hinnanmuodostus on täysin erilaista, siinä missä auton hinta putoaa tasaisen varmasti, asunnon hinta saattaa jopa nousta, eli vertailu vuokra vs. omistus ei ole niin helppoa (+ esim. vuokramarkkinoilla ei ole samanlaista valikomaa kuin omistusasunnoissa).

Tämä siis lähti siitä, kun joku ilmoitti sijoittavansa siksi, että on tulevaisuudessa mahdollista ostaa esim. auto. Tämän järkevyyttä tässä lähdettiin sitten kyseenalaistamaan.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Laatukamaa. Täytyykin äkkiä peruuttaa ostotoimeksiannot, koska nyt rytisee. :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Piti oikein katsoa mitä siellä twitterissä tapahtuu, melkoinen twiitti-rampage menossa :darra: Noh, kulta+hopeakaivos sijoitukset vihertää entistä enemmän ja pääomistukseen halpenevia hyvää kassavirtaa tuottavia osingon maksajia dipeistä. Alkaa yieldit oleen paikoin finanssikriisin lukemissa. Näillä menty viime vuoden lokakuusta asti jolloin sijoitin kultakaivoksiin ja tuossa kesällä laajensin hopeaan kaiken keskuspankkisekoilun ottaessa kierroksia.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Autot 2kpl on molemmat rahoituksella ja 0-käsirahalla. Talous kestää hyvin ton 700e/kk, joka noihin yhteensä menee. Vaihtoehto ois ollut ottaa 70te sijoituksista ja iskeä kiinni autoon 2017... Eipä oikein houkuttanut :)
Itse ajattelen nämä automaksut näin: 700€/kk autoihin tuon 20v (joka on eläkeikääsi) vs. 700€ osakkeisiin 20v ~7% tuotolla... tuo sijoitettu 700€/kk tekee +- 350 000 euron potin, ja tässä kohtaa kysyn itseltäni, onko autoiluni seuraavan 20 vuoden ajan 350 000 euron arvoista?

Minulle ei ole, ja ajan maksetuilla romuilla.

Tarkoitukseni ei ole dissata ratkaisuasi, vaan toin vain oman näkökantani keskusteluun. Täällä on yleisesti kovin myönteinen suhtautuminen autojen osteluun ja noihin autolainoihin... vaikka lainaa saa nollakorolla, niin mielestäni peltilehmän ostaminen ei ole millään lailla järkevää, ellei syystä tai toisesta vietä siinä todella paljon aikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Samoilla linjoilla Tc4pb:n kanssa.

Autolainojen nollakoroissahan ei ole mitään vikaa, mutta niiden takia moni päätyy kymppitonnin käteisellä maksettavan järkirassin sijaan useamman kympin kotteroon, jota maksetaan se viisi vuotta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Itse ajattelen nämä automaksut näin: 700€/kk autoihin tuon 20v (joka on eläkeikääsi) vs. 700€ osakkeisiin 20v ~7% tuotolla... tuo sijoitettu 700€/kk tekee +- 350 000 euron potin, ja tässä kohtaa kysyn itseltäni, onko autoiluni seuraavan 20 vuoden ajan 350 000 euron arvoista?

Minulle ei ole, ja ajan maksetuilla romuilla.

Tarkoitukseni ei ole dissata ratkaisuasi, vaan toin vain oman näkökantani keskusteluun. Täällä on yleisesti kovin myönteinen suhtautuminen autojen osteluun ja noihin autolainoihin... vaikka lainaa saa nollakorolla, niin mielestäni peltilehmän ostaminen ei ole millään lailla järkevää, ellei syystä tai toisesta vietä siinä todella paljon aikaa.
Totta toikin. Tosin meillä kuukausittain menee sijoituksiin yli 2x toi mitä menee autoihin... kyllä meidän tulotasolla toi 700e kuussa autoihin on ok. Ei kyllä tulisi mieleenkään ajaa millään muutaman tonnin kotterolla...
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Totta toikin. Tosin meillä kuukausittain menee sijoituksiin yli 2x toi mitä menee autoihin... kyllä meidän tulotasolla toi 700e kuussa autoihin on ok. Ei kyllä tulisi mieleenkään ajaa millään muutaman tonnin kotterolla...
Toisaalta ajoihan se ikean perustajakin ikivanhalla rotiskolla. Jos itsetunto ja hermot kestävät rotiskon ("pikkuvikoineen"), sehän se edullisemmaksi tulee
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Itse ajattelen nämä automaksut näin: 700€/kk autoihin tuon 20v (joka on eläkeikääsi) vs. 700€ osakkeisiin 20v ~7% tuotolla... tuo sijoitettu 700€/kk tekee +- 350 000 euron potin, ja tässä kohtaa kysyn itseltäni, onko autoiluni seuraavan 20 vuoden ajan 350 000 euron arvoista?

Minulle ei ole, ja ajan maksetuilla romuilla.

Tarkoitukseni ei ole dissata ratkaisuasi, vaan toin vain oman näkökantani keskusteluun. Täällä on yleisesti kovin myönteinen suhtautuminen autojen osteluun ja noihin autolainoihin... vaikka lainaa saa nollakorolla, niin mielestäni peltilehmän ostaminen ei ole millään lailla järkevää, ellei syystä tai toisesta vietä siinä todella paljon aikaa.
Näinpä. Ymmärrän itse kans hyvin jos oikeasti peltilehmässä vietetään aikaa ja kilometrejä taittuu. Silloin varmasti siitä mukavuudesta ja uudemmasta autosta haluaa jotain maksaakin koska elämänlaatuahan siinäkin periaatteessa ostetaan. Sitten taas kun miettii omaa käyttöä niin periaatteessa tulee ehkä 30km päivässä ajettua. Välillä toki satunnaisesti jotain 400km mutkia suuntaan, mutta ei todellakaan edes kuukausittain. Noihin ajoihin nähden olen ihan tyytyväinen omaan 500 euron peltilehmään niin kauan kuin se vain menee katsastuksesta lävitse. Työkaverit toki nauraa, mutta vitunkos väliä sillä :D Rahaa jää esim. sijoituksiin aika paljon enemmän kuin säästää esim autoleasingin kulut

Toki noilla pommeilla ajamisessa on omat juttunsa ja pakko myöntää että välillä kesähelteillä vituttaa se ilmastointilaitteen poissaolo ja talvisin kun lasit ei meinaa sulaa. En silti ole valmis omilla kilometreillä sijoittamaan enempää kuukausitasolla autoon
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 562
Viestejä
4 166 408
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom