Linux kysymyksiä

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Aja "sudo sensors-detect" ja vastaile YES kaikkeen, se kertoo lopuksi mitä moduuleja täytyy ladata. Testaa ensin "sudo modprobe MODUULINNIMI" ettei jumita ja jos toimii, niin lisää bootissa ladattavien moduulien listalle.

Edit: Mikä emolevy?
Msi B150m mortar.

Ajoin kanssa jonkun tuollaisen sensor detect homman, en tietenkään muista just että millä käskyillä. Pitäisi varmaan muistaa laittaa ylös, niin voisi jälkeenpäinkin selitellä.
Siinä oli useampi moduuli mitä se etsi ja aina ilmoitti, että todennäköisesti turvallista etsiä, mutta viimeiseksi tuli joku sellainen moduuli, mistä kerrottiin, että voi olla haitallista ja sen kohdalla sanoin ei. Mutta mitään se ei kyllä löytänyt.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Siinä oli useampi moduuli mitä se etsi ja aina ilmoitti, että todennäköisesti turvallista etsiä, mutta viimeiseksi tuli joku sellainen moduuli, mistä kerrottiin, että voi olla haitallista ja sen kohdalla sanoin ei. Mutta mitään se ei kyllä löytänyt.
Olen yleensä vastannut noihin ei turvallisiinkin yes eikä mitään ihmeellistä ole tapahtunut, näytönohjaimen i2c systeemit voi jättää skannaamatta.

MSI käyttää luultavasti samaa piiriä monissa/kaikissa uusissa emolevyissä, jos löytyy johonkin toiseen tuoreeseen emolevyyn ohjeet niin voi kokeilla niillä. Voi myös olla, että MSI käyttää piiriä jolle ei ole vielä linux-tukea.

Jos jakeluun löytyy jostain tuoreempi lm-sensors paketti, niin kannattaa kokeilla skannata sillä.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Msi käyttää Nuvotonin sensoripiirejä. Tossa mortarissa pitäisi msin mukaan olla Nuvoton NCT6793D Controller Chip, voi olla että on liian uusi ja pitäisi kääntää sorsista tuki sille(on kyllä olemassa jo uudemmilla kerneleillä). Tuki tuolle pitäisi olla ajurissa nct6775.ko
Koodi:
~$ modinfo nct6775
filename:       /lib/modules/4.4.0-62-generic/kernel/drivers/hwmon/nct6775.ko
license:        GPL
description:    Driver for NCT6775F and compatible chips
author:         Guenter Roeck <linux@roeck-us.net>
srcversion:     2A5126D6834A6F8AC1B292F
depends:        hwmon-vid
intree:         Y
vermagic:       4.4.0-62-generic SMP mod_unload modversions
parm:           force_id:Override the detected device ID (ushort)
parm:           fan_debounce:Enable debouncing for fan RPM signal (ushort)
Voit itseasiassa kokeilla jopa ladata sen päätteellä: sudo modprobe nct6775
Ja kattoasamalla päätteellä komennolla dmesg mitä kerneli jupisee ajurista.
Jos ei valita ja tunnistaa kontrollerin oikein kato päätteeltä sensori tiedot: sensors

Toinen inteleillä yleensä ladattava moduuli on sitten coretemp, joka yllätys yllätys näyttää prossun lämpötilat(sudo modprobe coretemp).

Jos noi toimii lisää ne vaikka /etc/modules tiedostoon loppuun(Itsellä tuo tiedosto on tän näkönen).
Koodi:
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

# Generated by sensors-detect on Fri Oct  7 14:27:31 2016
# Chip drivers
coretemp
nct6775
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Msi käyttää Nuvotonin sensoripiirejä. Tossa mortarissa pitäisi msin mukaan olla Nuvoton NCT6793D Controller Chip, voi olla että on liian uusi ja pitäisi kääntää sorsista tuki sille(on kyllä olemassa jo uudemmilla kerneleillä). Tuki tuolle pitäisi olla ajurissa nct6775.ko
Täytyypä kokeilla kun ehtii. Jaa, että edelleen on liian uutta rautaa ja ihan tarkoituksella otin ainakin vuoden markkinoilla ollutta, että olisi Linuxiinkin kaikki ehtinyt.
Olishan sitä voinut ostaa vieläkin vanhempaa ja käytettyäkin, mutta mulla meni pupu pöksyyn ja ajattelin että sitten mulla on nurkassa vain romurautaa, jos Linuxin kanssa ei hommasta tulekaan mitään. Nyt minulla on tuossa suoraan Windows 10 yhteensopiva vehje, mikä ei tarvitse kuin muistinlisäystä ja ehkä tehokkaamman prossan, niin kaikki toimii.

Ja täytyy kehua, että täällä on kyllä vähän pirun asiantuntevaa porukkaa. Eikä ole vielä tullut edes yhtään kuittailua siitä, että kyselen ihan tyhmiä. Kyllä nyt tuollaiset pitäisi osata ekalla yrityksellä, vaikka ei olisi tietsikkaa ennen nähnytkään.

Mitä itse Ubuntuun tulee, niin vähitellen oppii kaikkea uutta vahingossa, kun koneella säätää.
Vaikkapa tuo dash. Kauan kesti tajuta, että mikä ihme tuokin on ja mistä sen löytää. No, se on siis näytön vasemmassa laidassa oleva alue, johon on kiinnitetty ohjelmia, jotka voi avata niitä suoraan klikkaamalla. Ellei ohjelma ole suoraan siinä, niin siinä dashissa on myös kiinnitettynä etsi-toiminto, johon voi kirjoittaa ohjelman nimen ja sitten se löytyy ja sen voi avata.
Sitten ihmettelin, että miten mä oikein saan siihen dashiin kiinnitettyä ohjelmia. Netissä oli johonkin vanhoihin versioihin niin monimutkaisia ohjeita, että ihmettelin kuinka vaikeaksi tuokin on tehty.
Sitten älysin, että kun ohjelma on auki, niin se näkyy myös dashissa ja silloin kun klikkaa sitä hiiren oikealla painikkeella, niin voi valita että se lukittuu dashiin.
Sitten nämä ohjelmat. Ihmettelin että kun vaikka firefox on auki, niin mistä mä löydän sen normaalin menun, mikä Windowsissa on ohjelman ylälaidassa. Sattumalta sitten senkin huomasin, että kun hiiren liikuttaa ylälaitaan, niin menu ilmestyy. Sama logiikka on kai kaikissa ohjelmissa.

Eli tuolllaisi pikku käytettävyysjuttuja oppii koko ajan lisää, mutta olen kyllä sitä mieltä, että hiukan on liikaa sellaisia asioita, jotka pitää vaan tietää eikä ole tehty niin, että pitäisi onnistua vaikka ei tiedäkään kunhan pitää vaan silmät auki ja lukee mitä vaihtoehtoja valikoissa on.

Edit:
Vielä tosta Nuvotonin piiristä. Ehdin jo melkein kirjoittaa, että ihme juttu kun netissä on noin hyvä manuaali ja emolevyn mukana tulleessa ei lue mitää asiasta.
Kyllä se lukee, meni vain silmien ohitse kun koitin etsiä.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Voit itseasiassa kokeilla jopa ladata sen päätteellä: sudo modprobe nct6775
Ja kattoasamalla päätteellä komennolla dmesg mitä kerneli jupisee ajurista.
Jos ei valita ja tunnistaa kontrollerin oikein kato päätteeltä sensori tiedot: sensors

Toinen inteleillä yleensä ladattava moduuli on sitten coretemp, joka yllätys yllätys näyttää prossun lämpötilat(sudo modprobe coretemp).

Jos noi toimii lisää ne vaikka /etc/modules tiedostoon loppuun(Itsellä tuo tiedosto on tän näkönen).
[KOODI]# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file contains the names of kernel modules that should be loaded
# at boot time, one per line. Lines beginning with "#" are ignored.

# Generated by sensors-detect on Fri Oct 7 14:27:31 2016
# Chip drivers
coretemp
nct6775[/KOODI]
Tämä toimi ja nyt sensors komennolla näkee jännitteet ja kierrosluvut. Tosin jännitteillä ei ole oikeita nimiä, joten tarvitsisi nyt vielä jonkun monitoriohjelman, johon voisi itse editoida että tämä on Vcore jännite jne. Onko sellaista? Olen kahta erilaista monitoriohjelmaa koittanut, joita on jopa kehuttu netissä ja kaikki ovat surkeampia kuin summamutikassa valkattu mikä tahansa freewareohjelma windowsiin.
Eli yksinkertaisesti sellainen ohjelma, joka näyttää kaiken sen minkä sensors-käsky komentokehotteessa ja mistä saa sitten valita mitä itse haluaa katsoa.

Toinen homma on, että pystyykö noita määritystiedostoja editoimaan ihan normaalilla graafisella tekstieditorilla? Löysin ohjeen missä sudo nano /etc/modules komennolla pääsi verestämään vanhoja dossin edit muistoja, mutta mieluummin käyttäisi jotain muuta.

Ja mistä nuo edes löytyvät? Haulla ei tule mitään.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Njoo itte suosin nanoa. Mutta pjooh ubuntu ja unity(yäk) taitaa olla normi tekstieditorina vieläkin gnomen gedit. Eli käynnistät vaikka näin:
gksudo gedit /etc/modules

Noi sensorien lukemien säätelyt muuten määritellään tiedostosta /etc/sensors3.conf käsin. Tuolla on jokin värkännyt hieman tuota jollekkin nuvotonin ohjaus piirilliselle kamppeelle sopivammaksi(Tosin tuo vaatii jo aikalailla paneutumista aiheeseen että saat nuo toimimaan oikein):
Improving Nuvoton NCT6776 lm_sensors output - Hacker's ramblings
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Njoo itte suosin nanoa. Mutta pjooh ubuntu ja unity(yäk) taitaa olla normi tekstieditorina vieläkin gnomen gedit. Eli käynnistät vaikka näin:
gksudo gedit /etc/modules
Tarkoitin että onnistuuko ihan työpöydältä käsin eli klikkaat files ja menet sieltä hakemistoon missä määrittelytiedostot ovat (missä ne ovat?) ja avaa tiedoston mihin tahansa tekstieditoriin eli johonkin notepadin korvikkeeseen ja sitten tallettaa sen muutosten jälkeen.

Vai onko tuo komentoterminaalin käyttö pakollista ja käytät sitten jotain editoria mikä tottelee vain näppiskomentoja.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
37
Tarkoitin että onnistuuko ihan työpöydältä käsin eli klikkaat files ja menet sieltä hakemistoon missä määrittelytiedostot ovat (missä ne ovat?) ja avaa tiedoston mihin tahansa tekstieditoriin eli johonkin notepadin korvikkeeseen ja sitten tallettaa sen muutosten jälkeen.

Vai onko tuo komentoterminaalin käyttö pakollista ja käytät sitten jotain editoria mikä tottelee vain näppiskomentoja.
gksu ei taida olla oletuksena asennettuna joten parempi komento olisi: sudo gedit /etc/modules

tuo komento avaa siis tiedoston graafisessa tekstieditorissa (gedit). täytyy avata päätteen kautta koska se vaatii sudon oikeuksia. toinen vaihtoehto avata tiedosto sudon oikeuksilla: sudo nautilus. se avaa graafisen tiedostoselaimen ja sillä sitten etsiä kyseinen tiedosto ja kaksoisklikata sitä. ainakin minulla (ubuntu 16.04) se avasi jonkun tekstieditorin (ei tainnut olla gedit) jolla pystyin muokkaamaan ja tallentamaan tiedoston
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 174
Ei muuten ollut tässä Plasman tiedostoselaimessa, Dolphinissa (Edit: versio 16.04.3), sellaista mahdollisuutta kuin: Open As -> Open With. Eli saisi ilman kdesudoa kirjoitusoikeudetkin muiden omistamiin tiedostoihin, kunhan syöttäisi salasanan. Aloittelijoiden ei tarvitsisi kirjoitella komentoja tai tietää {kde,gk}sudosta. Miten Nautiluksessa tai muissa? Tuollaista ominaisuutta voisi ehdottaa tai itse koodata.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Onko sellaista? Olen kahta erilaista monitoriohjelmaa koittanut, joita on jopa kehuttu netissä ja kaikki ovat surkeampia kuin summamutikassa valkattu mikä tahansa freewareohjelma windowsiin.
Taidan unohtaa jännitteiden monitoroimisen, koska siihen ei tunnnu löytyvän mitään toimivaa ohjelmaa. Psensors sentään on ihan toimiva ja näyttää lämmöt ja tuulettimien kierrosluvut.
Tosin olen ihmetellyt, että voiko lämmöt pitää paikkaansa ja välillä olen buutannut että pääsee biosista tarkistamaan, mutta taitaa nuo suunnilleen huoneen lämmön korkuiset lukemat olla oikeita. Laitoin kulutusmittarin kiinni ja maksimit tälläisessä kevyessä käytössä oli 30 wattia ja kun ei tee mitään, niin alle 20 wattia. Ei siinä paljon lämmöt nouse. Täytyy testata jotain rasitustestiohjelmaa ja katsoa sitten että lähteekö lämmöt nousuun.

gksu ei taida olla oletuksena asennettuna joten parempi komento olisi: sudo gedit /etc/modules

tuo komento avaa siis tiedoston graafisessa tekstieditorissa (gedit). täytyy avata päätteen kautta koska se vaatii sudon oikeuksia. toinen vaihtoehto avata tiedosto sudon oikeuksilla: sudo nautilus. se avaa graafisen tiedostoselaimen ja sillä sitten etsiä kyseinen tiedosto ja kaksoisklikata sitä. ainakin minulla (ubuntu 16.04) se avasi jonkun tekstieditorin (ei tainnut olla gedit) jolla pystyin muokkaamaan ja tallentamaan tiedoston
Ok, testaillaan. Tästä tulee mukavasti käytännön ohjeistusta ja kun talletan nämä itselleni muistiin, niin ei tarvitse sitten uudestaan kysya. Vaikka kai ne täältä foorumistakin sitten löytyvät.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
täytyy avata päätteen kautta koska se vaatii sudon oikeuksia. toinen vaihtoehto avata tiedosto sudon oikeuksilla: sudo nautilus. se avaa graafisen tiedostoselaimen ja sillä sitten etsiä kyseinen tiedosto ja kaksoisklikata sitä. ainakin minulla (ubuntu 16.04) se avasi jonkun tekstieditorin (ei tainnut olla gedit) jolla pystyin muokkaamaan ja tallentamaan tiedoston
Nyt luulen päässeeni vähän hajulle. Tuo normi työpöytä on tarkoitettu vain lähinä ohjelmien käyttämiseen ja siinä on lapsilukkoasetukset päällä etkä voi tehdä mitään järjestelmä- tai määritystiedostoille, kun ne eivät ole edes näkyvillä.
Sudo nautilus ja sinulle avautuu tiedosto-ohjelma, jolla pääset säheltämään ihan kaikkialle.
Sen avatessa tulee virheilmoituksia, tarvitseeko niistä välittää?
Tässä koko litania:

(nautilus:3160): GLib-GIO-CRITICAL **: g_dbus_interface_skeleton_unexport: assertion 'interface_->priv->connections != NULL' failed

(nautilus:3160): GLib-GIO-CRITICAL **: g_dbus_interface_skeleton_unexport: assertion 'interface_->priv->connections != NULL' failed

(nautilus:3160): Gtk-CRITICAL **: gtk_icon_theme_get_for_screen: assertion 'GDK_IS_SCREEN (screen)' failed

(nautilus:3160): GLib-GObject-WARNING **: invalid (NULL) pointer instance

(nautilus:3160): GLib-GObject-CRITICAL **: g_signal_connect_object: assertion 'G_TYPE_CHECK_INSTANCE (instance)' failed

Edit:
Eiku kyllä mä näköjään pääsin ihan työpöydän files-ohjelmalla vaikkapa etc/modules tiedoston kimppuun, kun ensin vain löysin sen computers-kohdan alta. En koittanyt nyt mitään muokata sitä, joten voi olla että siinä vaiheessa epäonnistuu, kun yrittää tallettaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Edit:
Eiku kyllä mä näköjään pääsin ihan työpöydän files-ohjelmalla vaikkapa etc/modules tiedoston kimppuun, kun ensin vain löysin sen computers-kohdan alta. En koittanyt nyt mitään muokata sitä, joten voi olla että siinä vaiheessa epäonnistuu, kun yrittää tallettaa.
Periaatteessa normaalisti file selaimella (nautilus) pääsee kaikkialle käsiksi mutta yleensä se sisi pyörii sinun oikeuksilla. Ja sinulla ei ole oikeuksia kirjoittaa mihinkään järjestelmän kansioon mitään.

Jos avaat normaalista file selaimesta onkun filen, esmes teksti / conffi tiedoston, niin se ohjelma johon tiedosto avataan aukeaa sinun oikeuksillasi, jolloin sinulle ei ole oikeus tallentaa sitä muokkauksen jälkeen.

Jos taas avaat nautilus selaimen root - oikeuksilla, eli komennolla "sudo nautilus" aukeaa se täysillä oikeuksilla ja kaikki ohjelmat, jotka aukeavat tuota kautta aukeavat mys täysillä oikeuksilla. Nuo virhe ilmoitukset taas tuossa mitä näkyivät johtuivat vain siitä, että root - käyttäjällä ei ole kaikkia graafisen - käyttöliittymän conffi tiedostoja jne. Niillä ei ole mitään väliä.

En kuitenkaan missään tapauksessa suosittele avamaan nautilus selainta tuolla "sudo" komennolla koska sillon muutama miss - klikkikin voi olla katastrofi. Siksi avaisin ennemmin yhden filen komennolla "sudo gedit /path/to/file".

Tietysti voi myös käyttää vim, nano, emacs tms ohjelmia tuossa komennossa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
En kuitenkaan missään tapauksessa suosittele avamaan nautilus selainta tuolla "sudo" komennolla koska sillon muutama miss - klikkikin voi olla katastrofi. Siksi avaisin ennemmin yhden filen komennolla "sudo gedit /path/to/file".
Varmaan fiksuinta. Minua vaan ärsytti hiukan noissa komennoissa, että kun en yhtään tiedä missä tiedostot ovat ja ei ole kivaa sokeana tehdä vaan jotain.
File selaimella näkee missä liikkuu ja nyt kun olen nähnyt sekä hiukan ymmärrän paremmin tuota polkurakennetta, niin on selkeämpää käyttää ihan noita komentorivikäskyjäkin.

Mutta tällä hetkellä toi mun systeemi tuntuu toimivan ihan tarpeeksi hyvin ja ongelmia tulee vasta sitten, jos jokin ei toimi ja pitäisi alkaa opettelemaan epäkuntoon menneen systeemin korjausta.

Onkos Linuxille jotain vakiohommia, kuten vaikka windows-puolella voi ajaa levynkorjausohjelmia, rekisterinkorjaus-ohjelmia tai tehdä jonkun uudelleenasennuksen, mikä säilyttää vanhat tiedot?
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Onkos Linuxille jotain vakiohommia, kuten vaikka windows-puolella voi ajaa levynkorjausohjelmia, rekisterinkorjaus-ohjelmia tai tehdä jonkun uudelleenasennuksen, mikä säilyttää vanhat tiedot?
Eipä noita juuri tarvii korjailla ellei jotain hajota itse. Ja jos jotain hajoaa niin sitten voi asentaa uusiksi ja sen antaa mahdollisuuden pitää omat tiedot tallessa yleensä.

Eli sun kaikki omat tiedot on paikassa /home/$username/ ja sen voi periaatteessa siirtää toiseen järjestelmään, joka on riittävän lähellä omaa ja pitäisi toimia aika suoraan. Samaan perustuu uusiksi asennus vanhoilla tiedoilla, eli se kopio vain tuon kansion uuteen käyttikseen.

Perus ylläpito on käytännössä päivitysten asentelu ja thats about it. Ei tuossa juuri mittään korjailua (de-fragmentointia tai ccleaneria tms tarvitse).
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Ei taida olla enää keinoa tällä hetellä saada HBO:ta toimimaan? Käytössä Ubuntu ja pipelight Flash lopetti toiminnan pari päivää sitten eikä projekti enää ole elossa. Wime+Firefox+Flash ei myöskään toimi ja sama PlayOnLinuxin kautta. Vähän nyppii käyttää W10:a pelkästään HBO:n katsomisen takia ja v-käyrä nousi heti kun piti käynnistää Windows ja asentaa miljoona päivitystä ja odotella valovuosi että kone käynnistyy jatkuvasti itsestään.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Soita HBO:n asspaan ja vittuile ankarasti. On kyllä niin surkeasti toteutettu palvelu, että kannattaa viedä rahat ennemmin muualle. Jos on pakko käyttää, niin virtualboxissahan tuota näppärästi käyttelee, niin ei tarvitse erikseen boottailla winpaskeeseen.
Laitoin jo Virtualboxiin Android 5.1:n ja siihen HBO Nordic apsin mutta ei prkl pääse syöttämään käyttäjätunnusta ja salasanaa mitenkään ja selaimessa ei toiminut. Pitää kokeilla seuraavaksi Windowsia VB:ssä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Onko Chrome testattu, siinä on flash sisäänrakennettuna?

On testattu ja ei toimi. Netflix ja kotimaiset TV-streamit toimii Chromella kyllä. HBO on ollut ongelmana ja sama vika jossain ulkomaalaisissa TV-streameissakin ja ne toimivat aikaisemmin vain Firefox+Pipelight flashilla. Kokeilen tuota Virtualbox-ratkaisua eri kombinaatioilla, mutta toistaiseksi ei ole vielä onnistunut.

Android 6.0:lla sain HBO Nordic Appsin asennettua ja toimintaan, mutta itse appsi on niin kuraa ettei se toimi...menee aika sanattomaksi miten voi laittaa yhteen episodiin miljoonia mutta ei jumalauta saada toimivia ratkaisuja toteutettua ohjelman katsomiseksi. Seuraavaksi sitten pakko laittaa se Windows Virtualboxiin..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
HBO Nordic – Linux.fi

Näämmä jollaki libhal1flashillä voisi toimia...
Pitää kokeilla tuota. Nyt Ubuntusta 16.04 ja tuo vaatii upgraden 16.10-versioon mikä nyt päivittymässä. Virtualboxissa sain kerran pyörimään Windows 10:ssä hieman nykien, mutta koneesssa ei taida olla riittävästi tehoja pyörittää ainakaan full screeninä. Windows 7 menee seuraavaksi kokeiluun VB:ssä jos tuo toinen flash ei toimi.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Virtualboxiin Windows7+IE11 ova-filu sekä sitten Flashin asennus ja homma toimii. Pari gigaa muistia VM:lle ja rullaa ihan hyvin. W10+edge ova puolestaan nyki ja en saanut ääniä ulos sekä lisäksi full screen-modeen ei riittänyt koneessa paukkuja.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Noista tiedostojen muokkaamisista roottina, itse tottunu käytämään niinkin väärää tapaa kuin sudo nano tiedostonnimi
Tuo nano on mielestäni huomattavasti loogisempi käyttää ja hyvinhän nuo hommat on noinkin hoitunut :D
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 297
Asensitko sen guest additions-paketin kymppiin?
Oli asennettuna. Ongelma ei ollut se ettei saanut full screenille vaan se että kymppiä oli liian raskas pyörittää omalla koneella. Full screenillä kuva nyki ja muutenkin oli liian raskasta/hidasta käyttää versus tuo seiska versio.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 355
Environment variableen EDITOR=nano (tai vim tai mikä tahansa) ja sitten sudoedit tiedosto (== sudo -e tiedosto).

Tämä kopioi tiedoston /tmp:iin ja editoi sitä ennen kuin poistuessa ja tallentaessa kopioi tiedoston takaisin alk.per. päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
145
Auttaisitteko miestä mäessä? Pitäisi saada GOG Galaxy toimimaan Linux Mintissä (18.1 ja 4.10 kernel) jollain ilveellä. Vaimon kanssa pitäisi päästä Gwentiä pelaamaan. Olen saanut asennettua Winellä, mutta se ei käynnisty millään. Olisiko tähän kellään mitään vinkkiä heittää?

Sen verran vielä, että winetricks on asennettu. Sillä yritin asentaa mm. vcrun2015 (tarvitaan useissa peleissä), mutta asennus epäonnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Raspberry Pi (Raspbian) on kiinni vahvistimessa ja haluaisin mahdollisimman monipuoliset mahdollisuudet lähettää sille soitettavaa. Audio riittää. MPD:n viritin ensimmäisenä ja sille löysin upnp-pluginin nimeltään upmpdcli. Ajattelin myös säätää Pulseaudion kuuntelemaan sisäverkkoa. Kodin asennan myös, mutta sitä en pidä päällä koko aikaa, koska koneella tehdään muutakin.

Onko jollain vastaavaa settiä? Millä sovelluksilla olette toteuttaneet?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Raspberry Pi (Raspbian) on kiinni vahvistimessa ja haluaisin mahdollisimman monipuoliset mahdollisuudet lähettää sille soitettavaa. Audio riittää. MPD:n viritin ensimmäisenä ja sille löysin upnp-pluginin nimeltään upmpdcli. Ajattelin myös säätää Pulseaudion kuuntelemaan sisäverkkoa. Kodin asennan myös, mutta sitä en pidä päällä koko aikaa, koska koneella tehdään muutakin.

Onko jollain vastaavaa settiä? Millä sovelluksilla olette toteuttaneet?
Tuossa distro. (Jota et ilmeisesti ollut hakemassa)
Discover | Audiophile Music Player for everyone | Volumio
Download |Get Started | Volumio
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Raspberry Pi (Raspbian) on kiinni vahvistimessa ja haluaisin mahdollisimman monipuoliset mahdollisuudet lähettää sille soitettavaa. Audio riittää. MPD:n viritin ensimmäisenä ja sille löysin upnp-pluginin nimeltään upmpdcli.
Mopidy

Mopidy on MPD-yhteensopiva, mutta monipuolisempi, kannattanee testata.

RPille saa monia muusiikin toistoon viritettyjä jakeluja, kannattaa tarkistaa myös sopiiko joku niistä omaan käyttötarpeeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Auttaisitteko miestä mäessä? Pitäisi saada GOG Galaxy toimimaan Linux Mintissä (18.1 ja 4.10 kernel) jollain ilveellä. Vaimon kanssa pitäisi päästä Gwentiä pelaamaan. Olen saanut asennettua Winellä, mutta se ei käynnisty millään. Olisiko tähän kellään mitään vinkkiä heittää?

Sen verran vielä, että winetricks on asennettu. Sillä yritin asentaa mm. vcrun2015 (tarvitaan useissa peleissä), mutta asennus epäonnistuu.
Varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata, mutta voit koittaa kanssa playonlinuxia..
Home - PlayOnLinux - Run your Windows applications on Linux easily!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Mulla on Orangepizerossa virallinen kinukki Debian 3.4.39 niin epäilen, että siinä on joku troijalainen. Siis onko näihin virustorjuntaohjelmia kuten Windowsissakin on, että jos joku ohjelma alkaa tehdä omaa kivaa ja alkaa lähettämään tietoja ulos niin torjuntaohjelma blokkaa sen?

Käsitin, että kernelit on suljettuja, että niitä ei pääse tavikset tutkimaan.

Sitten toinen erikoisuus, kun tuon Orangepizeron käynnistää ja antaa sen idlailla vaan niin virtaa syö semmoset 270mA, mutta jos ronkin terminaalin kautta niin tulee 100mA lisää pysyvästi, vaikka en edes tee mitään. Tämä ei varmaan liity linuxiin mitenkään vaan tuohon laitteeseen..
Eihän tuolla näy mitään outoa?-->
Dropbox - htop.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Miksi näin epäilet? Ei ole mitään sellaista aktiivista "virustorjuntaa", mutta voit skannata järjestelmän esimerkiksi rkhunterilla. Luehan manuaalisivu rkhunter(8).

Jos on oikeasti syytä epäillä jotain, niin itse jättäisin ne kiinalaisten väkertämät versiot ja lataisin ihan virallisesta lähdeestä aidon levykuvan ja käyttäisin sitä.
Just sen kiinalaisuuden takia. Scannasin tuolla rkhunterilla läpi ja skippasi nämä:

Checking running processes for suspicious files [ Skipped ]
Checking for hidden ports [ Skipped ]
Checking if SSH root access is allowed [ Warning ]

Jälkimmäisin oma munaus, kun rootin kautta säätelen niin ei kait olisi suositeltavaa tehdä.

Työpöydän takia tämän kiinalaisen asensin ja aivan kuin Armbian kaatui terminaali käytössä ja siinä ei ole työpöytää(tuskin edes tartten). Armbian saattaa olla vielä keskeneräinen, mutta varmaan turvallinen, vaikka saattaa bugailla. Varmaankin tulee asennettua takaisin niin testaan tällä rkhunterilla sitäkin.
Ainakin Armbianin suhteen pääsisi antamaan palautetta kehittäjille niiden palstalla.

Onko jotain muita testiohjelmia?

Totaa voiko kernelin päivittää kylmästi uuteen?
sudo apt-get upgrade komennolla ei kait siihen pysty, että onko siihen joku muu komento?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
No ainakin ClamAV, katsohan clamscan(1).
Tämä ohjelma veti erroria monen tiedoston kohdalla ja ei näyttänyt pääsevän maaliin koskaan. Ryssin kait asennuksen tai jotain..

APT hakee uusia paketteja sources.list-tiedoston määrittelemistä lähteistä. Jos haluat uudemman kernelin, kuin mitä Debianilla on tarjota, tulee sinun ladata uudemman version lähdekoodit kernel.org-sivulta ja kääntää ne. Kernelin dokumentaatiosta löytyy lisää ohjeita.

Kääntämisessä voi vierähtää heikommalla raudalla tunti tai pari, riippuen toki myös siitä mitä kaikkea kääntää sinne mukaan, mutta tuosta Orange Pi:stä en kyllä osaa sanoa mitään. Enpä ole itse nyt pariin vuoteen joutunut kääntämään kerneliä muutenkaan.
Jos tuon saisin käännettyä niin siitä voisi saada päivitetyn käyttiksen muille ladattavaksi?

Näyttää vaan jotenkin monimutkaiselta. Eikö tässä valmiissa maailmassa ole valmiina ohjelmaa, joka osaa automaattisesti kääntää sopivaksi tai että vaan kliksuttelee valmiista listasta suositellut paketit ja lisät.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Onkos kenelläkään fedora 25 käytössä ja siihen asennettuna qtcreator. Qt:stä 5:s versio? Itsellä tuon qtcreatorin ikkuna on pelkkää random pikselimössöä. Ei mitään virheilmoitusta vaikka käynnistää Gnomen terminaalista (Gnome siis ikkunaympäristönä).
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
272
Minulla on yhdessä koneessa Fedora 25, pitääpä koettaa. Tosin mutupohjalta sanoisin että kyseessä on wayland bugi, kentoes qrcreator ei toimi oikein waylandin alla? Koeta kirjautua Gnomeen xorgia käyttäen josko paranisi?
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Minulla on yhdessä koneessa Fedora 25, pitääpä koettaa. Tosin mutupohjalta sanoisin että kyseessä on wayland bugi, kentoes qrcreator ei toimi oikein waylandin alla? Koeta kirjautua Gnomeen xorgia käyttäen josko paranisi?
Samaa pikselimössöä myös Gnome Xorg sessiolla.

Mutta teinpä niin että lisäsin uuden käyttäjän. Uudella käyttäjällä sisään ja qtcreator toimii oikein nätisti. Kyseessä on järjestelmä jota olen pöivitellyt fedora 18:sta lähtien uudempaan siten että vanhojen käyttäjien tiedot säilyvät. Eli noista päivityksistä on periytynyt jotain kökköä profiiliin tai sitten päivitykset eivät ole lisänneet uusia tarpeellisia asetuksia profiiliin (tai osittain molemmat). Täytyypä tutkailla diffillä tuon uuden ja vanhan käyttäjän asetusten eroja.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
En ole itse tuommoiseen ongelmaan törmännyt Fedora 25 kanssa.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Minulla on yhdessä koneessa Fedora 25, pitääpä koettaa. Tosin mutupohjalta sanoisin että kyseessä on wayland bugi, kentoes qrcreator ei toimi oikein waylandin alla? Koeta kirjautua Gnomeen xorgia käyttäen josko paranisi?
Ongelma selkisi. Oli .drirc tiedosto kotihakemistossa ja siinä alussa seuraavat optiot
<driconf>
<device screen="0" driver="r600">
<application name="Default">
<option name="force_s3tc_enable" value="true" />
<option name="pp_celshade" value="0" />
<option name="pp_jimenezmlaa" value="8" />
<option name="always_have_depth_buffer" value="false" />
<option name="pp_jimenezmlaa_color" value="8" />
<option name="allow_glsl_extension_directive_midshader" value="false" />
<option name="glsl_zero_init" value="false" />
<option name="force_glsl_extensions_warn" value="false" />
<option name="pp_nored" value="0" />
<option name="force_glsl_version" value="0" />
<option name="disable_glsl_line_continuations" value="false" />
<option name="disable_shader_bit_encoding" value="false" />
<option name="disable_blend_func_extended" value="false" />
<option name="pp_nogreen" value="0" />
<option name="pp_noblue" value="0" />
</application>

Noi kun poisti niin rupesi qtcreator pelittää. Ihmeellistä kun se pelasi aiemmilla fedora versioilla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
443
Varmaankin mesa ja näyttisajurit päivittyneet välissä, niin aikaisemmat renderöinticonffikset eivät pelanneet enää.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Tulipa noista drirc konffauksista mieleen että mitä jos teen ohjelman nimeltä Default joka vaatisi eri asetukset kuin globaalit asetukset?
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Tulipa noista drirc konffauksista mieleen että mitä jos teen ohjelman nimeltä Default joka vaatisi eri asetukset kuin globaalit asetukset?
No sehän ei estä sinua muuttamasta ohjelman näyttönimeä Driconfissa vaikka Default My Appiksi. Tai nimeästä oletusasetuksia joksikin muuksi.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Saako Debianilla vaihdettua otsikkopalkin väriä ilman erillistä ohjelmaa kuten esim. RAVEfinityä? Ilmeisesti komentoriviltä saa, mutta eikö onnistu valikon kautta?

Entä kuinka saan uudemmat ohjelmat käyttöön esim. Firefox 52:n? Debian testingissä taitaa olla, mutta onko tuon käyttämisestä jotain haittaa vrt. normaali Debian?

Muuten näyttäisi kaikki olevan kunnossa.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Saako Debianilla vaihdettua otsikkopalkin väriä ilman erillistä ohjelmaa kuten esim. RAVEfinityä? Ilmeisesti komentoriviltä saa, mutta eikö onnistu valikon kautta?
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? En ymmärtänyt yhtään. Mikä otsikkopalkki? Tarkoitatko noita ikkunoiden yläosassa olevia palkkeja, jossa lukee ohjelman nimi ja löytyy ikkunan sulkemis- ja pienennys napit? Näillä ei ole mitään tekemistä Debianin kanssa, vaan käyttämäsi työpöytäympäristö määrittelee nämä toiminnot.

Selitys tuosta testingistä löytyy täältä:
Debian -- Debian Releases

Eli vähän voi menettää käyttis vakautta siirtymällä testingiin, mutta toisaalta silloin on uudemmat ohjelmistot. Normaalissa kotikäytössä tuo testing on ihan hyvä ympäristö. Siellä ei kuitenkaan ihan uusimmat ja täysin testaamattomat versiot ole käytössä, vaan sellaiset, jotka jo odottavat pääsyään stable-haaraan.
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa? En ymmärtänyt yhtään. Mikä otsikkopalkki? Tarkoitatko noita ikkunoiden yläosassa olevia palkkeja, jossa lukee ohjelman nimi ja löytyy ikkunan sulkemis- ja pienennys napit? Näillä ei ole mitään tekemistä Debianin kanssa, vaan käyttämäsi työpöytäympäristö määrittelee nämä toiminnot.
Juuri niitä palkkeja tarkoitan. Cinnamonilla ei ilmeisesti onnistu ilman tuota mainitsemaani erillistä ohjelmaa. KDE:ssä olisi alun perin, mutta siitä en muuten pitänyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
35
Juuri niitä palkkeja tarkoitan. Cinnamonilla ei ilmeisesti onnistu ilman tuota mainitsemaani erillistä ohjelmaa. KDE:ssä olisi alun perin, mutta siitä en muuten pitänyt.
Otsikkopalkin väri taitaa riippua käytetystä teemasta eli cinnamonin asetuksista luulisi löytyvän ikkunakehyksille teeman valinta. Google osannee kertoa, mistä cinnamonin teemoja kannattaa ladata, koska itse käytän kamalista kamalinta kde:tä :cigar2:

Ja debianin firefoxista puheen ollen, debianille löytyy mozilla-tiimin verkkosivu, jossa kerrotaan kivasti mistä saa minkäkin firefoxin version asennettua Debian Mozilla team APT archive.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 053
Osaisko joku MongoDB osaaja auttaa? Olen ensimmäistä kertaa asentamassa meidän ohjelmointihepulle MongoDB:tä Debian8:n päälle ja olenkin selviytynyt kohtuullisesti kunnes vajavaisista asennus-ohjeista johtuen tuli erinäisiä haasteita matkaan.
Nyt kuitenkin nousi itselläni seinä vastaan enkä googlen avulla pääse tästä servicen käynnistämisestä eteenpäin.
Mitä tää niinku meinaa?

root@mongodb-debian:~# systemctl status mongodb
● mongodb.service - High-performance, schema-free document-oriented database
Loaded: loaded (/etc/systemd/system/mongodb.service; disabled)
Active: failed (Result: exit-code) since Fri 2017-03-17 10:53:07 EET; 5s ago
Process: 1612 ExecStart=/usr/bin/mongod --quiet --config /etc/mongod.conf (code=exited, status=100)
Main PID: 1612 (code=exited, status=100)

Mar 17 10:53:07 mongodb-debian systemd[1]: Started High-performance, schema-free document-oriented database.
Mar 17 10:53:07 mongodb-debian systemd[1]: mongodb.service: main process exited, code=exited, status=100/n/a
Mar 17 10:53:07 mongodb-debian systemd[1]: Unit mongodb.service entered failed state.
root@mongodb-debian:~# systemctl enable mongodb
Synchronizing state for mongodb.service with sysvinit using update-rc.d...
Executing /usr/sbin/update-rc.d mongodb defaults
insserv: script mongodb is not an executable regular file, skipped!
Executing /usr/sbin/update-rc.d mongodb enable
update-rc.d: error: mongodb Default-Start contains no runlevels, aborting.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Osaisko joku MongoDB osaaja auttaa? Olen ensimmäistä kertaa asentamassa meidän ohjelmointihepulle MongoDB:tä Debian8:n päälle ja olenkin selviytynyt kohtuullisesti kunnes vajavaisista asennus-ohjeista johtuen tuli erinäisiä haasteita matkaan.
Nyt kuitenkin nousi itselläni seinä vastaan enkä googlen avulla pääse tästä servicen käynnistämisestä eteenpäin.
Mitä tää niinku meinaa?
...snip...
Install MongoDB Community Edition on Debian — MongoDB Manual 3.4
Contains the mongod daemon and associated configuration and init scripts.
Koodi:
sudo service mongod start
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom