Miten kämppä viileämmäksi?

Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Jukra, rupesi sen verran lämmintä pitämään, että 26 meni sisällä rikki. Joku prisman tarjousvehje haettiin ja meteliähän se pitää - mutta 23:een tiputti sisälämmön olohuoneessa/eteisessä. Se vaan että aamulla oli lämpö laskenut läpi välikatolta takas asuntoon ja aamulla läpivedosta huolimatta taas 26 :D
Saattaa jauhaa kompuransa tilttiin toi 299€ vehje tässä loppukesästä.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
284
Meinasitko eristetylle semmoista missä on joku villa päällä vai semmoista missä on foliopinnan tapainen? Tuota kevyemmin eristettyä siellä on.
Semmonen uponorin tapainen oli haussa eli jollain solumuovilla päällystetty. Helsingin biltemasta ei löytynyt kuin ihan perus putkea ilman mitään eristyksiä.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kävin hakemassa Gigantista ilmastointilaitteen. Surullista että tollasia paskoja joutuu hankkimaan uuteenkin kerrostaloon mut näillä mennään.

Voin suositella 10000btu/h laitetta yhteen huoneeseen. Vaikka läpivienti ei toistaiseksi olekaan täysin ilmatiivis, laite ajaa asiansa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
294
Tänään sitten alkoi haasteet 12000 BTU pingun kanssa yksiputkisena. Kone laulanut klo 15-23 yhtä soittoa ja juuri saanut 45 neliötä pidettyä 25 asteessa. PK-seutulla ollaan ja ulkolämpötila 28-29C pahimmillaan. Oma mittari, jonka sensori roikuu tuossa betoniseinää vasten ilmoitti yli 40 lämpöjä, mutta olettaisin että korvausilma on ollut siellä 30C kieppeillä (ei oo nyt vapaata mittaria sille).

Tästä alkaisi se viime kesäinen helvetti, jossa olisi pakko rajoittaa jäähdytys vaan makuuhuoneeseen, mutta ilmeisesti yläkerrassa on päätetty että muutaman päivän päästä pätsi toivottavasti loppuu. Mites muilla vieläkö pingut riittää ?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
858
Oliko niistä hyvistä kattotuulettimista ehdotuksia? 290cm leveä, 350cm pitkä ja 260cm korkea huone ja lampun paikka on keskellä huonetta. En tiedä onko noihin olemassa kaukosäätimiä millä säädetään vai miten, mutta jos on niin sellainen olisi hyvä.
Olet vissiin jo jotain tuuletinta hankkinut, joten saattaa vinkit tulla hiukka jälkijunassa. Muille kuitenkin vinkkinä.

Mulla on itellä muutama saksalainen Casafanin (merkkeinä myös Hunter jne) kattotuuletin käytössä, niillä on eri malleja ihan pirusti tarjolla joten hankala heti suosittaa mitään yksittäistä mallia kenellekkään, riippuu niin sijoituksesta ja käyttötarpeesta. Takuut noilla on luokkaa 20 vuotta riippuen hieman mallista, ja nämä on sellaisia jotka ei täristä ja kolise & irrota hampaanpaikkoja pyöriessään, vaan oikeasti hiljaisia hitailla nopeuksilla ja nopeimmilla siten lähteekin jo virsikirjat ja laskut pöydiltä. Lisävarusteina saa erilaisia kiinnityksiä ja kaukosäätimiä jne. Osassa malleista kaukosäädin sellainen että säätimessä on oma lämpötilasensori joka vertaa huoneen lämpötilaa kattotuulettimessa olevaan sensoriin, ja ohjaa sitten tuuletusta automaagisesti sen mukaan miten iso ero näiden kahden eri mittauspaikan välillä on.

Omista malleista osa on sellaisia joissa tuli kahta eri mittaista/väristä lapaa mukana, ja sai valittua asentaako 2, 3 vai 4 lapaa paikoilleen. Tuolla saa jo erittäin hyvin soviteltua ilman liikkuvuuden eri kohteisiin passeliksi. Eli ostajalla lähinnä valinnan vaikeus, niin monenlaista on ko. merkillä tarjolla.

Jokunen vuosi sitten sai tilattua tuulettimet suoraan valmistajalta Saksasta, mutta nyt näyttää äkkivilkaisulla siltä että eivät myy enää muualle, eli pitää katella myyjät muualta (idealo.de jne). Valmistajan sivuilta löytyy kuitenkin mallit ja niiden speksit: Ceiling Fans
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 020
Tänään sitten alkoi haasteet 12000 BTU pingun kanssa yksiputkisena. Kone laulanut klo 15-23 yhtä soittoa ja juuri saanut 45 neliötä pidettyä 25 asteessa. PK-seutulla ollaan ja ulkolämpötila 28-29C pahimmillaan. Oma mittari, jonka sensori roikuu tuossa betoniseinää vasten ilmoitti yli 40 lämpöjä, mutta olettaisin että korvausilma on ollut siellä 30C kieppeillä (ei oo nyt vapaata mittaria sille).

Tästä alkaisi se viime kesäinen helvetti, jossa olisi pakko rajoittaa jäähdytys vaan makuuhuoneeseen, mutta ilmeisesti yläkerrassa on päätetty että muutaman päivän päästä pätsi toivottavasti loppuu. Mites muilla vieläkö pingut riittää ?
On minunkin seinät sitä luokkaa 25 astetta. Huoneilma on 20 astetta. Pingviini on jauhanut siitä asti, kun tulin töistä illalla.

Voi olla sinulla se poistoilman eristys huonosti ja muita ikkunoita auki, jos on tukala olla. Tiistaina olin etätöissä ja lämpötilat oli seinissäkin lähemmäs 20 astetta, kun pidin koko päivän päällä.

Olen kyllä hankkinut laadukkaat (tai ainakin kalliit) kaihtimet ja paksut verhot. Ne pitää auringon tehokkaasti pois lämmittämästä.

--

Pingviinini on samaa luokkaa, mutta ei se koko kämppää kylmennä. Pitäisi hankkia toiseen päähän toinen vastaava, mutta toistaiseksi olen jaksanut rahdata sitä edestakaisin. Lisäksi se pitäisi talveksi saada johonkin säilyttyä, omani ei ole pieni laite.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ulkona 17, sisällä 25 vaikka kaikki ikkunat ja parvekkeen ovi auki. Se on hienoa kun ilmanvaihto työntää kämppään koko ajan lämmintä ilmaa lisää kun raikasta ja viileää saisi ulkoa. :facepalm:
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Tänään sitten alkoi haasteet 12000 BTU pingun kanssa yksiputkisena. Kone laulanut klo 15-23 yhtä soittoa ja juuri saanut 45 neliötä pidettyä 25 asteessa. PK-seutulla ollaan ja ulkolämpötila 28-29C pahimmillaan. Oma mittari, jonka sensori roikuu tuossa betoniseinää vasten ilmoitti yli 40 lämpöjä, mutta olettaisin että korvausilma on ollut siellä 30C kieppeillä (ei oo nyt vapaata mittaria sille).

Tästä alkaisi se viime kesäinen helvetti, jossa olisi pakko rajoittaa jäähdytys vaan makuuhuoneeseen, mutta ilmeisesti yläkerrassa on päätetty että muutaman päivän päästä pätsi toivottavasti loppuu. Mites muilla vieläkö pingut riittää ?
12 000 BTU pingviini itsellä jaksoi eilen ainakin pitää 22 asteessa 35 neliön yksiön aivan hyvin, asunto tosin maan tasossa joten sekin auttaa jo paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 054
Miten pingviinistä saa savun hajun pois?

Trotectin pingviini nappasi viereisen korttelin rakennuspalon savut sisäänsä ja asuntoon reilun tunnin ajan. Kämpästä hajut alkavat olla poissa, mutta pingviinin työntämästä ilmasta savun hajun vielä tunnistaa.

Nyt pingviini on hönkinyt useamman tunnin tuuletinmodilla parvekkeelle päin kulhollinen vettä ja etikkaa ilmanottoaukkojen vieressä. Tämä auttaa, mutta heti kun etikkakulhon ottaa pois, niin savun haju palautuu. X-Fan toiminto on myös ollut käytössä. Muita vinkkejä?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 109
Tänäkin kesänä parempi kysymys ainakin mun kämpässäni on ollut, että miten kämppä lämpöisemmäksi. Tässä vuokrakämpässä makuuhuoneessa on ollut kesällä pahimmillaan alle 20 lämmintä, eikä tämä edes ole mikään vetoinen vanha ikäloppu luukku vaan uudehko kerrostalo. Keskuslämmitys kytketään kesäksi pois, joten ihmiset on omillaan niin sanotusti... Joskus on ylimääräiseen sähköpatteriin joutunut turvautumaan. Vuokranantaja varmaan rikkoo vuokrasopimusta kun ei pidä asuntoa lämpöisenä kaikkina vuodenaikoina, mutta enpä ole jaksanut käydä sitä sotaa sotimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Tänäkin kesänä parempi kysymys ainakin mun kämpässäni on ollut, että miten kämppä lämpöisemmäksi. Tässä vuokrakämpässä makuuhuoneessa on ollut kesällä pahimmillaan alle 20 lämmintä, eikä tämä edes ole mikään vetoinen vanha ikäloppu luukku vaan uudehko kerrostalo. Keskuslämmitys kytketään kesäksi pois, joten ihmiset on omillaan niin sanotusti... Joskus on ylimääräiseen sähköpatteriin joutunut turvautumaan. Vuokranantaja varmaan rikkoo vuokrasopimusta kun ei pidä asuntoa lämpöisenä kaikkina vuodenaikoina, mutta enpä ole jaksanut käydä sitä sotaa sotimaan.
No on kyllä melkoinen kellari jos näillä keleillä pysyy noissa lämmöissä. Ilman helteitä vissiin makkarissa pakkasta kesälläkin?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 109
No on kyllä melkoinen kellari jos näillä keleillä pysyy noissa lämmöissä. Ilman helteitä vissiin makkarissa pakkasta kesälläkin?
Ei nyt ole alle 20, mutta pahimmillaan on ollut. Nyt on jotain 22-24 makkarissa. Mä tykkään lämpöisestä eikä haittaisi yhtään että olisi vaikka 25..

Tässä kämpässä ei ole käytännössä koskaan liian kuuma. Ei edes viime kesänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Ei nyt ole alle 20, mutta pahimmillaan on ollut. Nyt on jotain 22-24 makkarissa. Mä tykkään lämpöisestä eikä haittaisi yhtään että olisi vaikka 25..

Tässä kämpässä ei ole käytännössä koskaan liian kuuma. Ei edes viime kesänä.
No sitähän mäkin. Eli aika lailla noin yleisesti ottaen kuitenkin on normaalia sisälämpöä lämpimämpää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 109
No sitähän mäkin. Eli aika lailla noin yleisesti ottaen kuitenkin on normaalia sisälämpöä lämpimämpää.
Mikä on normaalia kenellekin. Mä pidän talvella kämpän yli 25 asteessa, mutta kesällä se ei olekaan niin helppoa kun keskuslämmitys on pois päältä... Toisin sanoen mun kämpässä on lämpöisempää helmikuussa kuin heinäkuussa.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 824
Tohon viestiin tiivistyy hyvin suomalainen idiotismi/valitusasenne. Jos keskustelu on aiheesta "miten kämppä viileämmäksi" niin kyllä joku tulee kertomaan miten hänen kämppänsä on jo liian kylmä koska a) ei osaa käyttää jäähdytystä tai b) elää vaihdevuosia ja omistaa rikkinäisen lämpömittarin :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Mikä on normaalia kenellekin. Mä pidän talvella kämpän yli 25 asteessa, mutta kesällä se ei olekaan niin helppoa kun keskuslämmitys on pois päältä... Toisin sanoen mun kämpässä on lämpöisempää helmikuussa kuin heinäkuussa.
No normaalia on se mikä on normaaliksi määritelty:
Luultavasti teilläkin on liian lämmintä – tässä on kodin täydellinen sisälämpötila
Sä haluat olla selkeästi lämpimämmässä kuin normaali/suositeltu sisälämpö on jo sitten ihan eri asia.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 109
Lähinnä musta on huvittavaa kuinka näinkin kylmänä kesänä ihmiset valittaa jostain kämpän kuumuudesta. Koko premissi naurattaa mua. Ja naurattaisi myös noin 95 prosenttia maailman ihmisistä, joten en ehkä ole yksin siinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Lähinnä musta on huvittavaa kuinka näinkin kylmänä kesänä ihmiset valittaa jostain kämpän kuumuudesta. Koko premissi naurattaa mua. Ja naurattaisi myös noin 95 prosenttia maailman ihmisistä, joten en ehkä ole yksin siinä.
Naura ihan vapaasti vain. Ei se silti poista sitä faktaa että haluat asua normaalia kuumemmassa kämpässä missä normaali suomalainen ei halua asua.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
893
Lähinnä musta on huvittavaa kuinka näinkin kylmänä kesänä ihmiset valittaa jostain kämpän kuumuudesta. Koko premissi naurattaa mua. Ja naurattaisi myös noin 95 prosenttia maailman ihmisistä, joten en ehkä ole yksin siinä.
No tule kokeilemaan pariksi yöksi tänne mun kämppään, missä ollut nyt 27-28 yötä päivää.

Tuo sun 25-astetta talvella on ihan liikaa, kannattaisi varmaan käydä lääkärissä, jos ei pysty normaaleissa sisälämmöissä elämään.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 109
Tuo sun 25-astetta talvella on ihan liikaa, kannattaisi varmaan käydä lääkärissä, jos ei pysty normaaleissa sisälämmöissä elämään.
Jaa, mä taas väitän että 25 astetta on aika normaali lämpötila homo sapiensille ja itse viihdyn lämmössä. Mikäs siinä kun ei tarvitse lämmityksestä maksaa 8 kuukautena vuodessa, mutta kesällä pitää siis maksaa sähkölämmitys omasta pussista... :smoke:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
107
Omia kokemuksia tältä kesältä helteiden aikaan, kun nyt on käytössä talvella ostettu Electroluxin 12 000 btu:n 1-putkinen pingviini:

- 56 m² kerrostalokaksio. Pingviini piti sijoittaa keittiöön, koska omassa tapauksessa ei makuuhuoneeseen tai vastapäiseen olohuoneeseen ollut mahdollista sijoittaa. Laitteen melu vastapainoksi ei tällöin onneksi ole itseäni juurikaan häiritsevää.

- Lämpötila ei muutu makuuhuoneessa 25 °C, vain keittiö viilenee, mutta ilmankosteus häviää koko kämpästä, mikä tekee olosta miellyttävän. Pyynti 22–23 °C, jos sen alle, niin herkästi, esim. aste vähemmän pyyntiä, tulee vedontunnetta. Laitteen kompura on poissa päältä pidempiä aikoja, jos pyynti 23 °C, aste vähemmän, niin käy melkein koko ajan.

- Tuuletusikkunassa toistaiseksi pahviviritys. Pahvin on oltava tiivis. Viime yönä teippaus repsahti pahvin yläreunasta ja parin sentin rako aiheutti nihkeän olon selvää lisääntymistä, kun kosteus ei poistunut kunnolla ja pingviini kävi koko loppuyön sammumatta välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Jaa, mä taas väitän että 25 astetta on aika normaali lämpötila homo sapiensille ja itse viihdyn lämmössä. Mikäs siinä kun ei tarvitse lämmityksestä maksaa 8 kuukautena vuodessa, mutta kesällä pitää siis maksaa sähkölämmitys omasta pussista... :smoke:
Mä luulen että joku inuitti tai saamelainen voi olla sun kanssas hyvinkin eri mieltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 651
Kannattaa myös aina suhtautua skeptisesti lämpötilailmoituksiin. Mittareissa voi helposti olla jo ihan sisäisesti +/- 2 astetta virhettä. Lisäksi se mittari saattaa olla paikassa, johon osuu hiukan paistetta, jolloin lukema heittää helposti monta astetta. Yhden 25 voi olla toisen 20 astetta.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 533
Lähinnä musta on huvittavaa kuinka näinkin kylmänä kesänä ihmiset valittaa jostain kämpän kuumuudesta. Koko premissi naurattaa mua. Ja naurattaisi myös noin 95 prosenttia maailman ihmisistä, joten en ehkä ole yksin siinä.
Totuuden nimissä lämpimissä maissa talojen rakentaminen kaikille vuodenajoille on helpompaa kun asunnon ei tarvitse talvella pysyä lämpimänä -30C pakkasessa ja viileänä +30C kesähelteellä. Väittäisin silti että keskimäärin ihmiset eivät pidä liian korkeista sisälämpötiloista - jos sulle on 25C sopiva, niin varmaan et kuitenkaan pitäisi jos lämpötila olisi >30C sisällä?
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Lähinnä musta on huvittavaa kuinka näinkin kylmänä kesänä ihmiset valittaa jostain kämpän kuumuudesta. Koko premissi naurattaa mua. Ja naurattaisi myös noin 95 prosenttia maailman ihmisistä, joten en ehkä ole yksin siinä.
Tässä taas täytyy huomata, että sinä et edusta 95% maailman ihmisistä, etkä heidän mielipiteistään. Sinä edustat heistä osuutta 1,295337806217075e-8 prosenttia. Osalla ihmisistä on heikompi lämmönkestävyys, ja se on myös premissi sekä samalla myös konkluusio.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
41
No nämä lämpötila-asiat on kyllä hyvin yksilöllisiä. Jotkut tykkää viileämmästä kuin toiset. Mutta mitä tulee tuohon, että 95 prosenttia maailmasta ei valittaisi 25 asteesta, ei kyllä pidä paikkansa. Jos matkustaa esim. Aasiaan tai Pohjois-Amerikkaan niin on ihan normaalia että ilmastointi puhaltaa talot 20 asteeseen oli sää ulkona miten kuuma tahansa. Pari kertaa olen noissa paikoissa ollut kesällä ja kylmimmillään hotellihuoneen termostaatti oli säädetty 15 C asteeseen sinne saapuessani. Vaikka viileästä pidänkin, jopa minä jouduin sitä pari astetta nostamaan ylöspäin. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 651
Lähinnä musta on huvittavaa kuinka näinkin kylmänä kesänä ihmiset valittaa jostain kämpän kuumuudesta
Tämän ketjun aihe on kuitenkin kämpän saaminen viileämmäksi. Jos aihe ei sinua koske, niin kiitos mielipiteestäsi ja adios.

Kämppien lämmöissä on valtavia eroja. Toinen on jatkuvasti auringossa kylpevä yläkerroksen kerrostaloasunto, jossa ei saa ikkunoita auki ja jonka betonimassa on varannut itsensä kiukaaksi. Alakerroksien kuuma ilma nousee sinne yläkerran asuntoon ja lämpötila on yöllä alimmillaan 30 astetta, päivisin 33. Meren lähellä ilma voi olla hyvinkin kosteaa. Toinen on varjossa näköttävä omakotitalo, jonka alla oleva maa ei lämpene millään ja jonka saa joka yö läpivedolla viilennettyä. Tölli sijaitsee pohjoisessa ja kuumia päivä kesässä pari. Ja lisäksi valtavat erot ihmisten lämmönsiedossa.

En ehkä lähtisi yleistämään. Hienoa, jos kuumuus ei sinua koskaan haittaa!
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Motonetin 9000btu huutaa koko päivän näin helteellä. Pitää koko 60m^2 parvellisen yksiön lämmön alle 23 asteen. Ilman pingviiniä lämpötila olisi ~30. Sitä se oli muutaman hellepäivän jälkeen ennen pingviiniä. Yön kun on pois päältä, lämpötila nousee 25 asteen tuntumaan. Päälle taas niin parissa tunnissa lämpötila alle 23. Ei voi kun olla tyytyväinen 300€ investointiin
 

Sonyttelija

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.04.2019
Viestejä
251
Tämä on tietenkin useaan kertaan täälläkin pureskeltua asiaa, mutta muutama murhe näissä pingviineissä on:
- ovat yleensä meluisia
- kuuma ilma johdetaan torvella ulos, jolloin huoneeseen tulee "jostain" korvausilmaa. Tuli se sitten muista huoneista tai suoraan ulkoa, se on kuumilla ilmoilla helteistä, jolloin syntyy "taistelu" pingviinin ja kuuman korvausilman kesken, ja tämähän ei ole kovin energiatehokasta. Varsinkaan jos korvausilma tulee sieltä missä poistotorvikin on! Kannattaa siis uhrata ajatuksia myös korvausilman reitittämiselle!
- jos haluaa säästää sähköä ja ajattelee esimerkiksi ennen nukkumaanmenoa "tuhauttavansa" makkarin viileäksi, seinät, lattia, katto ja huonekalut ovat päivän aikana kuumentuneet, joten muutamassa minuutissa laitteen sammuttamisen jälkeen on yhtä tukalaa kuin ennen käyttöä.
- Pingviineissä kondensioveden kohtelua on kahdenlaista: yleensä halvemmissa malleissa on vesisäiliö, joka on joskus tyhjennettävä (viimeistään sitten kun laitteen varastoi) ja kalliimmissa kosteus sekoitetaan poistoilmaan. Onneksi helteellä ilmankosteus on yleensä alhainen, joten kosteutta ei kovin paljon tiivisty, joten säiliömallitkin ovat ihan kelpoisia.

Sellaisella siirrettävällä ilmastointilaitteeella jossa jäähdytysyksikkö voidaan asettaa ulos ja sieltä letkut sisään tuulettimelle, voidaan huoneilmaa kierrättää, ja viilennysteho sekä hyötysuhde ovat ihan toista luokkaa, kaiken lisäksi melut jäävät ulos. Pätäkkää vaan pitää olla ihan toiseen malliin.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Noitahan ei voi kieltää edes vuokralaiselta, koska ne ovat asunnon sisällä näkymättömissä, pl. näemmä noissa se ulosvienti. Onnistuu varmaan omassa osakkeessa helpommin, kuin vuokra-asujalla.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 437
Lähinnä musta on huvittavaa kuinka näinkin kylmänä kesänä ihmiset valittaa jostain kämpän kuumuudesta. Koko premissi naurattaa mua. Ja naurattaisi myös noin 95 prosenttia maailman ihmisistä, joten en ehkä ole yksin siinä.
Tässä ketjussa hyvin tiivistyy se että ihmiset ovat kaikki yksilöitä, toiset tykkää lämpimämmästä, toiset viileämmästä.
Mutta en menisi ehkä väittämään että 95% maailman ihmisistä pitää alle 25°C sisälämpötilaa liian kylmänä.
Ja se ei vaadi muuta kuin useamman päivän hellejakson, niin kämppä pysyy kuumana seuraavat pari viikkoa. Tämä on se ongelma monille.

Itse tulee pidettyä sisälämpötila talvella (ja kaikkina muinakin vuodenaikoina) siinä 21°C paikkeilla, ja tuohan onnistuu patterin termaria säätämällä. On aika sopiva ja voi olla ihan vain t-paidassa ja jopa housut jalassa. Täälläkin on taloyhtiössä varmaan säädetty tuo lämmitys kokonaan pois, en tiedä kun ei ole koskaan edes tullut yritettyä laittaa lmmitystä päälle pattereissa kesäaikana. Ja koskaan ei ole liian kylmä ollut, kesällä eikä talvella.
Jos ulkolämpötila on vaikka 13°C kesällä, niin shortsit pois ja pitkät housut jalkaan. Huppari päälle sen sijaan että olisi pelkkä t-paita jos tuntuu kylmältä. Kuumuuteen sopeutuminen onkin sitten vähintään sata kertaa hankalampaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 614
Kuulostaa järkevältä ainakin omaan korvaan. 20-21°C aika optimaali. Jossain 25°C alkaa jo väsyttämään ja tuntumaan epämukavalta.
Ja makuuhuoneessa ei haittaa vaikka olisi vaikka vähän alle 20°C. Paljon paremmin nukkuu ja herääkin pirteämpänä noissa lämmöissä.
Se vähän riippuu tilanteesta. Jos huoneessa on yhtään vetoa, voi 20 astetta tuntua todella kylmältä ja sama juttu, jos lämpö mitataan jostakin 1m korkeudesta ja lattialla tilanne onkin asteen alhaisempi. Yhtään yli 23 on kuitenkin useimmissa tapauksissa epämiellyttävän kuuma, puhumattakaan näistä helteistä, joiden aikana monilla epäonnisilla on asunnoissaan lähemmäs 30 astetta.

Tämän ketjun antiin noilla pertti_bostikin "mikä teitä vaivaa, kun ei minulla ole koskaan kuuma" -kommenteilla ei ole mitään lisäarvoa, joten ne voi jättää kokonaan postaamatta.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 237
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Kyllä tää lähes 30C sisällä menettelee näin alushoususillaan ollessa. Mutta jo pelkkä t-paita hiostaa liikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 418
Kuinka paljon vaikuttaa tuo poistoputken halkaisija. Alunperin oli sellainen kova muoviputki, 156mm mittasin halkaisijaksi, nyt on Bilteman 127mm ilmanvaihtoputki tilalla, joka on parempi käytössä kun ei ole niin kovaa muovia, mutta lämpenee selvästi enemmän. Biltemasta saisi myös 152mm putken, joten kuinka paljon tuo ero tekee, osaako kukaan arvioida.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Kuinka paljon vaikuttaa tuo poistoputken halkaisija. Alunperin oli sellainen kova muoviputki, 156mm mittasin halkaisijaksi, nyt on Bilteman 127mm ilmanvaihtoputki tilalla, joka on parempi käytössä kun ei ole niin kovaa muovia, mutta lämpenee selvästi enemmän. Biltemasta saisi myös 152mm putken, joten kuinka paljon tuo ero tekee, osaako kukaan arvioida.
Alkuperäinen putki oli pinta-alaltaan 50% suurempi kuin nykyinen, kyllä se varmaan jotain vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
690
Kannattaa myös aina suhtautua skeptisesti lämpötilailmoituksiin. Mittareissa voi helposti olla jo ihan sisäisesti +/- 2 astetta virhettä. Lisäksi se mittari saattaa olla paikassa, johon osuu hiukan paistetta, jolloin lukema heittää helposti monta astetta. Yhden 25 voi olla toisen 20 astetta.
Tämä. Käsittääkseni oikea mittaustapa olisi keskeltä huonetta metrin korkeudelta. Näin ainakin putkarifaijani kertoi. Toki se ei poista mittarin virhettä
 

Sonyttelija

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.04.2019
Viestejä
251
Katsoin iltasella desibelimittarilla, miten paljon se pingviini meluaa (Clatronic CL 3716). Energiamerkinnän mukaan melutaso on 65 dB, oman mittaukseni mukaan (1m laitteesta, mitattu laitteen edestä, kompressori päällä, tuulettimen nopeus kahdesta se hitaampi, db(A)) 50 dB. Eli energialuokituksen arvo on ilmeisesti "suurin mahdollinen melutaso". Vaikka desibeliasteikko on logaritminen eli 50 dB on huomattavasti vähemmän kuin 65 dB, kyllä sitä kohinaa kuitenkin ihan kotitarpeiksi piisaa.
Energiamerkinnän arvot ovat kuitenkin keskenään vertailukelpoisia, joten kannattaa tsekata laitteita vertaillessa; mainostekstin lukemat voivat olla mitä tahansa.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Onko kalibroitu mittari vai kännykkäappi? Onko valmistajan melu ilmoitettu samalla asteikolla? Muutenhan ne eivät ole vertailukelpoisia.

 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
No niin. Ilman oikeita yksiköitä voidaan puhua vaikka lampaanpipanoista. On muuten toooosi kallis ...
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 316
Viestejä
4 191 736
Jäsenet
70 723
Uusin jäsen
RSpa76

Hinta.fi

Ylös Bottom