AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Matisse/Zen2)

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
976
Törmäsin tuohon der8auerin videoon CCX-kellotuksista ja lukemani perusteella se vaikuttaa tällä hetkellä manuaali-kellotusta preferoivalle hyvältä vaihtoehdolta.

Jos tuon CCX-kellotuksen tekee Ryzen Masterilla, niin pitääkö tuo kellotus kytkeä päälle joka käynnistyksen jälkeen Ryzen Masterista? Vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta minua vähän ahdistaa kun ominaisuutta ei ole BIOSissa, jossa itse olen tottunut säätämään.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Nyt on kone koteloitu. CPU:n idle lämmöt nousi noin 3-5c verrattuna avopenkkiin ja pyörivät nyt 35-45c:n välillä.

temps.PNG




Koitin vähän nostaa myös muistikelloja 3200 --> 3600. Ei menny CL 14 asetuksilla, mutta CL16 toimii. Mites kun huomasin, että tuolla on tuo Gear Down "enabled" tilassa, niin onko se huono? Miten sen saa disabloitua? En löytänyt BIOS:sta mitään.

mem.PNG


Muuten pelittää setti kyllä kivasti.

Omassa 3700x yksilössä coret 0,1,2 ja 5,6,7 kulkevat ihan kivasti ja boostailevat sinne 4.4 GHz. ainoastaan core 3 ja 4 jäävät tuosta ja boostavat vain jonnekkin 4,30-4,35GHz välille.

Ja cinepelissä tosiaan boostikellot jäävät jostenkin alemmas, kun muissa bencheissä ja stress testeissä. CB R15 esim. alll core boostit hikisesti 4GHz, mutta muuten mennään siellä 4,15-4-2 GHz all core boosteilla. Peleissä, jotka käyttää ytimiä (esim AC Odyssey), kellot pyöricät 4.2-4.35:n välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
43
Nyt on kone koteloitu. CPU:n idle lämmöt nousi noin 3-5c verrattuna avopenkkiin ja pyörivät nyt 35-45c:n välillä.





Koitin vähän nostaa myös muistikelloja 3200 --> 3600. Ei menny CL 14 asetuksilla, mutta CL16 toimii. Mites kun huomasin, että tuolla on tuo Gear Down "enabled tilassa, niin onko se huono. Miten sen saa disabloitua? En löytänyt BIOS:sta mitään.



Muuten pelittää setti kyllä kivasti.
Tuota samaa sahalaitakäppyrää tekee itsellä lämmöt. Idlessä 33-44c ja välillä piikkejä 60 asteen tienoille työpöydällä. Pelatessa lämmöt 57-60c ja piikkejä 70c tienoille. Nuo ihme piikit jos saisi pois. Ei siihen järkevää profiilia saa tehtyä. Kyllä oli tiedossa, että ongelmia on alussa ja niiden kanssa voi elää aikansa. Tämä on mun kokemus 3700X kanssa ja ajattelin sen jakaa. Odottelen fixiä amdltä ja asukselta, ei tässä muu auta.

Edit. Tämmöne käppyrä hwinfossa

käppyrä.PNG
 
Viimeksi muokattu:

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Tuota samaa sahalaitakäppyrää tekee itsellä lämmöt. Idlessä 33-44c ja välillä piikkejä 60 asteen tienoille työpöydällä. Pelatessa lämmöt 57-60c ja piikkejä 70c tienoille. Nuo ihme piikit jos saisi pois. Ei siihen järkevää profiilia saa tehtyä. Kyllä oli tiedossa, että ongelmia on alussa ja niiden kanssa voi elää aikansa. Tämä on mun kokemus 3700X kanssa ja ajattelin sen jakaa. Odottelen fixiä amdltä ja asukselta, ei tässä muu auta.
Juu on vähän ärsyttävää kyllä tuo lämpöjen pumppaaminen.
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
396
Mulla jostain syystä kaks corea ei käy 4.4ghz vaan jää 4.38, muut kyllä käy yksittäin aina siellä 4,4ghz heti ku koneen käynnistää. Lämmöt idle 35-45, pelatessa n. 55-60. Piikkejä käy kans 70c. Amd balanced kaikki autolla.
DH-15. Pelatessa 4275-435mhz.
Mites muilla?
 

Atamon

Make ATK Great Again
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
2 417
Itse asetin tuulettimille kiinteät kierokset +55c asti eikä ne tuolla pahemmin kiihdy työpöydällä. Lämpöpiikit on aivan normaaleita, kun kellotaajuus ja jännitteet vaihtelee kuorman mukaan.
Kyllä ja joka uusi prosessiteknologia vaan hankaloittaa tätä lämpöpiikkiongelmaa, Ryzen Gen1 oli 14nm, Gen+ oli viritelty 12nm ja nyt vaikka kaikki ei ole edes samassa piirissä, IO+muistipuoli on erillään, niin ne 4/6/8 ydintä ovat 7nm ja aivan Helvetin pienessä tilassa. Ei se lämpö vaan voi johtua yhtään paremmin, Fysiikan lakeja ei vaan nykytiedoilla pysty selättämään. Sieltä menee samat virrat kuin edellisessäkin sukupolvessa ja 3900X(Ja sitten 3950X :jd:) vielä julmemmasti (mutta niissä sentään ON 2kpl Chiplettejä, jolloin lämmönjohtumispinta-alaa on tuplasti), mutta muuten on melkein puolet pienemmässä tilassa samat kulutukset.

Edit: Mitäs perkuletta mää äsken lainailin :bored:?
 
Viimeksi muokattu:

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Mulla jostain syystä kaks corea ei käy 4.4ghz vaan jää 4.38, muut kyllä käy yksittäin aina siellä 4,4ghz heti ku koneen käynnistää. Lämmöt idle 35-45, pelatessa n. 55-60. Piikkejä käy kans 70c. Amd balanced kaikki autolla.
DH-15. Pelatessa 4275-435mhz.
Mites muilla?
Ihan sama juttu itellä. Tossa pari viestiä ylempänä siitä kirjoittelinkin.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Itse asetin tuulettimille kiinteät kierokset +55c asti eikä ne tuolla pahemmin kiihdy työpöydällä. Lämpöpiikit on aivan normaaleita, kun kellotaajuus ja jännitteet vaihtelee kuorman mukaan. Myös fan start delay:tä kannattaa nostaa siitä 0.1 sekunnista, niin auttaa huomattavasti.
Itte olen tässä C6H:ssa säätähyt CPU käppyrän niin että minimi kierrokset on niin ylhäälle vedetty kun ei vielä puhaltimien ääntä erota, siitä sitten suora käyrä ylöspäin niille muille pisteille. On toiminu hyvin. Lisäksi kun tosiaan deleytä laittaa lisää niin rokkaa todella kivasti eikä ole mitään pumppaamista.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
299
Onko kellotettu näyttistä tai jotain muuta komponenttia? Tuo 3700x ruokkinee näyttistä sen verran paremmin, että käyttöaste pysyy korkeammalla kuin 1700 ja täten rasittaa näyttistä enemmän ja samalla myös virtalähde joutuu kovemmalle rasitukselle. Mitä näkyy windowsin event vieweristä?
Noniin ongelmaan löytynnyt vastaus ja se on nvidian uusimmat ajurit eli 431.36 päälle 6 tuhatta id 14 erroria sorsana nvlddmkm nyt sisällä vanhemmat 430.86 ja toimii kuin unelma!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
42
Asus ROG Strix X570-F Gaming ja default asetukset, tarjoaa aika korkeita voltteja CPU:lle

upload_2019-7-23_0-3-21.png
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
BIOSin kauttako te säädätte noita ropeleita? Tässä asuksessa (x470 ROG Strix F Gaming) on ainakin aika kämäset säätövarat siellä BIOS:n puolella. Ai suiten Fan expertillä sain kyllä aika tasaseksi ja hiljaseksi nuo, mutta se bugittaa rebootin yhteydessä. Pitää aina käydä käsin lataamassa sieltä fan expertistä se profiili joka bootin jälkeen, kun muuten pumppaa päälle ja pois tuulettimia...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
194
Manuaalisesti (bios)

Lower, Middle ja Upper temperature 75C kaikille tuulettimille

Ja kaikki tuulettimet kokoajan n. 1050rpm min middle max
Ryzen 5 3600 ja NH-D15

Fractal Focus G kotelo ja tuulettimet 2xedessä ja 1xtakana

Mulla ainakin jos ei tuulettimia pistä kunnolla pyörimään, niin iskee yhtäkkiä kovemmassa rasituksessa kaikki 100 prosenttiin.





BIOSin kauttako te säädätte noita ropeleita? Tässä asuksessa (x470 ROG Strix F Gaming) on ainakin aika kämäset säätövarat siellä BIOS:n puolella. Ai suiten Fan expertillä sain kyllä aika tasaseksi ja hiljaseksi nuo, mutta se bugittaa rebootin yhteydessä. Pitää aina käydä käsin lataamassa sieltä fan expertistä se profiili joka bootin jälkeen, kun muuten pumppaa päälle ja pois tuulettimia...
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Asus ROG Strix X570-F Gaming ja default asetukset, tarjoaa aika korkeita voltteja CPU:lle

Tarjoaa juuri sen verran, mitä prossu itse pyytää.
Yhdelläkään valmistajalla ei ole mitään syytä nostaa prosessorin jännitettä vakiona, koska se aiheuttaa heikomman suorituskyvyn näillä prosessoreilla.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Biosista juu. Millä tavalla se on kämäinen? Minusta Asuksen bioseissa on varsin hyvin toimiva tuulettimien säätö.
No tuo BIOS:n Q-Fan tms. Ei ilmeisesti tunnista edes emon AIO liittimeen kytkettyjä tuulareita tai anna säätää niitä, toisin kun se Asuksen AISuiten Fan expert, joka muutenkin huomattavasti monipuolisempi.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Asus ROG Strix X570-F Gaming ja default asetukset, tarjoaa aika korkeita voltteja CPU:lle

Mikä softa? Kuulema melkein kaikki softat mittaavat noita voltteja virheellisesti niin, että prosessori näkee sen täyskuormitustilanteena ja vetää voltit sen mukaan. Ryzen Masterin pitäisi näyttää ne oikein
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Tuota samaa sahalaitakäppyrää tekee itsellä lämmöt. Idlessä 33-44c ja välillä piikkejä 60 asteen tienoille työpöydällä. Pelatessa lämmöt 57-60c ja piikkejä 70c tienoille. Nuo ihme piikit jos saisi pois. Ei siihen järkevää profiilia saa tehtyä. Kyllä oli tiedossa, että ongelmia on alussa ja niiden kanssa voi elää aikansa. Tämä on mun kokemus 3700X kanssa ja ajattelin sen jakaa. Odottelen fixiä amdltä ja asukselta, ei tässä muu auta.

Edit. Tämmöne käppyrä hwinfossa

Juu on vähän ärsyttävää kyllä tuo lämpöjen pumppaaminen.
Tuo lämpöjen sahalaita on Ryzenin tavaramerkki. Jo 1000 sarjasta lähtien tehnyt samaa.

Laittakaa ne tuuletinprofiilit alkamaan vasta vähän kovemmista lämmöistä. Aivan turha säätää nollasta kun 60 astetta on ihan fine. Sen yli sitten kovempia kierroksia.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Juu säätelin nyt vielä noita BIOS:n tuuletinasetukisa ja nyt sai aika hyvät, kun pisti tosiaan suoran 55% viivan sinne 75c asti. Pysyy pelatessakin huomattavasti hiljasempana nyt.

Nyt voikin sitten poistaa tuin AISuiten taas.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
140
Itselläni on alla msi:n x570 gaming edge hifi. Uusimmilla 7C37vA2 bios ajureilla ei 3700x yllä 4,4 ghz boosteihin, mutta vanhemmilla 7C37vA1 bios ajureilla useat coret käyvät testeissä jossain välissä 4,4 ghz lukemissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 690
Pistin jotakuinkin näin kaikki kotelon tuulettimet 3700X:n kanssa niin ei tuulettimet sahaa ollenkaan. Tuo nousu siis aina tuonne noin 65 asteeseen asti on niin loiva ettei ääni tuulettimissa muutu, vasta pelatessa lähtee tuulettimet kovemmalle joka on ok koska pelaan kuulokkeet päässä.

upload_2019-7-23_11-1-52.png
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
396
Itselläni on alla msi:n x570 gaming edge hifi. Uusimmilla 7C37vA2 bios ajureilla ei 3700x yllä 4,4 ghz boosteihin, mutta vanhemmilla 7C37vA1 bios ajureilla useat coret käyvät testeissä jossain välissä 4,4 ghz lukemissa.
Ois kiva tietää mistä toiki johtuu.

Itsellä tosiaan jää coret 7 ja 8 n. 30mhz tuosta 4,4ghz. Merkityksellistä ei, ärsyttävää joo:D. Yhden ainoan kerran nähny et kävi kaikki tapissa. Se oli tyyliin kaikki autolla, offset -0.0750. Nyt vedän kaikki mahdollinen autolla.

nimetön.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Kyllä lämpenee..
Prime95 rasituksessa pitäisi lämmetä niin paljon, ettei sormea pysty pitämään ainakaan siellä siilen alemman osan päällä. En usko että menisi paria minuuttia kauempaa kun sormea jo rupeaa polttamaan, mikäli lämpö siirtyy kunnolla jäähyyn.

Mutta BIOS voi myöskin näyttää +20C liikaa, joten tarvitsisit jonkin vertailupisteen. Vaikka lämmin tee-muki. Tarkoitan, että vertaat lämmön tuntua kädelläsi koskemalla ensin tee -mukiin ja sitten siihen siilen alaosaan ja kumpi tuntuu lämpimämmältä. Näin saat arvioitua näyttääkö se BIOS lämmöt oikein, vai olisiko siinä se +20C heitto.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Mikäs muuten on aikaisimmin valmistettu prossu mitä on ollut myynnissä? Itse nyt nähnyt koodilla 1921SUT eli viikolta 21. Onko tässä käynyt niin, että itse sirut on tehty jo viime vuonna ja sitten ne on kaikki vain paketoitu viikosta 20 eteenpäin?
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
396
Mikäs muuten on aikaisimmin valmistettu prossu mitä on ollut myynnissä? Itse nyt nähnyt koodilla 1921SUT eli viikolta 21. Onko tässä käynyt niin, että itse sirut on tehty jo viime vuonna ja sitten ne on kaikki vain paketoitu viikosta 20 eteenpäin?
Mistä tuon näkee ?
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Minusta Asuksen bioseissa on varsin hyvin toimiva tuulettimien säätö.
Merkityksellinen kohta boldattu lainauksessa eli teoriassa ihan OK mutta...

Esim. minulla käytössä olevilla tuulettimilla maksimi PWM jolla tuulettimet olisivat, minun korvaani, riittävän hiljaiset on luokkaa 15% ja Q-FAN ei, tietenkään, anna asettaa PWM minimiarvoa alle 20%. Q-FAN Tuningin ajaminen ei auta asiaa, minimit pysyy edelleen 20% (aiemmilla BIOS-versioilla saattoi jopa nousta 25-30% lukemiin) kun todistetusti tuulettimet toimivat OK < 10% PWM-asetuksella ja esim. AI Suiten FAN Xpert on sitä mieltä että 7% on sopiva minimi PWM % näille. Q-FAN hysteresis / delay -asetus on myös oiva keksintö rauhoittamaan tuulettimien käytöstä, paitsi että yhdessäkään tähän mennessä käyttämässäni BIOS-versiossa "se ei tee yhtään mitään".

Käyttäytyminen toki lienee emolevy- ja BIOS-kohtaista, tässä kyseessä C6H (ja tuolla aasinsillalla voin samalla muuttaa tämän OT-postauksen ainakin osittain ketjun aiheeseen liittyväksi :).
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 355
Merkityksellinen kohta boldattu lainauksessa eli teoriassa ihan OK mutta...

Esim. minulla käytössä olevilla tuulettimilla maksimi PWM jolla tuulettimet olisivat, minun korvaani, riittävän hiljaiset on luokkaa 15% ja Q-FAN ei, tietenkään, anna asettaa PWM minimiarvoa alle 20%. Q-FAN Tuningin ajaminen ei auta asiaa, minimit pysyy edelleen 20% (aiemmilla BIOS-versioilla saattoi jopa nousta 25-30% lukemiin) kun todistetusti tuulettimet toimivat OK < 10% PWM-asetuksella ja esim. AI Suiten FAN Xpert on sitä mieltä että 7% on sopiva minimi PWM % näille. Q-FAN hysteresis / delay -asetus on myös oiva keksintö rauhoittamaan tuulettimien käytöstä, paitsi että yhdessäkään tähän mennessä käyttämässäni BIOS-versiossa "se ei tee yhtään mitään".

Käyttäytyminen toki lienee emolevy- ja BIOS-kohtaista, tässä kyseessä C6H (ja tuolla aasinsillalla voin samalla muuttaa tämän OT-postauksen ainakin osittain ketjun aiheeseen liittyväksi :).
Joo C6H:n kanssa olen huomannut samaa eli toi PWM-alaraja tuulettimille on hieman kökkö. Koita vetää se fan tuning uudelleen. Taisin joutua vetämään asetusten nollauksen jossain välissä kun se väitti aina kotelotuulettimien minimin olevan 60% tai jotain hullua. Sain laskemaan 17%:iin tjs. lopulta. Muistaakseni myös CMOS:n nollauksen jälkeen se antaa säätää käsin arvot 0-100% väliltä, jos ei tee sitä tuningia. En ole kuitenkaan aivan varma
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Ois kiva tietää mistä toiki johtuu.

Itsellä tosiaan jää coret 7 ja 8 n. 30mhz tuosta 4,4ghz. Merkityksellistä ei, ärsyttävää joo:D. Yhden ainoan kerran nähny et kävi kaikki tapissa. Se oli tyyliin kaikki autolla, offset -0.0750. Nyt vedän kaikki mahdollinen autolla.

Osa coreista nyt on vaan "huonompia" ja eivät kestä yhtä kovia jännitteitä/lämpöjä. Ei siinä sen kummempaa. Se on sitten eri asia, kun joillain BIOS -versioilla ei nouse minkää coren kellot sinne luvattuun Boostiin asti.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Merkityksellinen kohta boldattu lainauksessa eli teoriassa ihan OK mutta...

Esim. minulla käytössä olevilla tuulettimilla maksimi PWM jolla tuulettimet olisivat, minun korvaani, riittävän hiljaiset on luokkaa 15% ja Q-FAN ei, tietenkään, anna asettaa PWM minimiarvoa alle 20%. Q-FAN Tuningin ajaminen ei auta asiaa, minimit pysyy edelleen 20% (aiemmilla BIOS-versioilla saattoi jopa nousta 25-30% lukemiin) kun todistetusti tuulettimet toimivat OK < 10% PWM-asetuksella ja esim. AI Suiten FAN Xpert on sitä mieltä että 7% on sopiva minimi PWM % näille. Q-FAN hysteresis / delay -asetus on myös oiva keksintö rauhoittamaan tuulettimien käytöstä, paitsi että yhdessäkään tähän mennessä käyttämässäni BIOS-versiossa "se ei tee yhtään mitään".

Käyttäytyminen toki lienee emolevy- ja BIOS-kohtaista, tässä kyseessä C6H (ja tuolla aasinsillalla voin samalla muuttaa tämän OT-postauksen ainakin osittain ketjun aiheeseen liittyväksi :).
Mulla on ASUS Z170 Pro Gamingin kanssa ollut ongelmaa, että joka kerta koneen ekalla käynnistyksellä valittelee CPU fan erroria, kun tuuletin ei lähtenyt tarpeeksi nopeasti pyörimään. Resetti korjaa, Q-Fanin minimikierrokset ovat muuten olleet minulle riittävät. ASUS AI Suiteen en koske pitkällä tikullakaan, ihan hirveätä kuraa ainakin tällä lankulla.

Harmi, että nämä eivät ole sitten juurikaan kehittyneet muutamassa vuodessa. ASUS Q-Fan tuntui huipputekniikalta Gigabyten Z77X-UD3H:n umpisurkean tuuletinkontrollerin jälkeen.

Osaako kukaan sanoa miten esim. MSI on kunnostautunut tuuletinkontrollin saralla?
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
396
Jossakin suositteli jo perinteistä levittämistä, että ei jää varmasti coren kohta ilman tahnaa.
Pitää itekin kokeilla tätä. Nyt laittanu herneen ja on kyl jääny vähän reunoilta vajaaks. Millähän tuota olis paras levittää?
 
Liittynyt
12.07.2019
Viestejä
59
Mites 3700 tulisi levittää tahnat? Tippa keskelle vai joku x-räpellys?
Itse laitoin tuon äxän, mutta varmaan se perinteinen tahnapallo siinä keskellä riittää. Jos saat tahnan leviämään sen verran että päällä oleva RYZEN-teksti peittyy, niin sillä ainakin saa katettua sen alan jonka alla ne kaksi sirua ovat. Kannattaa kuitenkin varmistaa että leviää kunnolla koko sen neliön muotoisen alueen päälle, koska nurkassa olevan chipletin kulma saattaa jäädä peitealueen ulkopuolelle, jolloin tuloksena voi olla "omituisen" korkeita lämpötiloja. Ainakin sillä X-menetelmällä varmistetaan että tahna menee kokonaan sen nurkan päälle, jos ei muuta.
 

JM7

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
39
Pari päivää menty 3700X, X570 Aorus Pro ja G.Skill 3600 MHz CL16 -setillä. Kaikki toimi suoraan paketista, ei ongelmia.

XMP-profiili tosin bugaa jollakin tapaa, sillä prossun jännitteet ei putoa koskaan idleen. Laittamalla muistit defaultille, jännite laskee tarvittaessa idleen, lämmöt putoaa kymmenen astetta, prossu boostaa enemmän (myös jännite korkeampi vrt XMP:n kanssa) ja esim Cinebench-tulos paranee. Joten toistaiseksi muistien nopeuslisästä näyttäisi olevan enemmänkin haittaa, joten odotellaan päivityksiä...
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Mites 3700 tulisi levittää tahnat? Tippa keskelle vai joku x-räpellys?
Ite testannu nyt 2 kertaa x kuviolla ja vielä väleihin ihan pienet tipat. Hyvin toimi ainakin Kryonautilla, molemmilla kerroilla todella hyvä kontakti, eikä jääny paljaita kohtia.
 

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Joo C6H:n kanssa olen huomannut samaa eli toi PWM-alaraja tuulettimille on hieman kökkö. Koita vetää se fan tuning uudelleen. Taisin joutua vetämään asetusten nollauksen jossain välissä kun se väitti aina kotelotuulettimien minimin olevan 60% tai jotain hullua. Sain laskemaan 17%:iin tjs. lopulta. Muistaakseni myös CMOS:n nollauksen jälkeen se antaa säätää käsin arvot 0-100% väliltä, jos ei tee sitä tuningia. En ole kuitenkaan aivan varma
Tämä itselläkin. Hirveellä noitumisella sain nuo omani kuntoon, toinen on ettei se aisuite tai qfan anna tehdä suoria viivoja aina profiiliin vaan pitää ihme kikkailua niitten kans touhuta riippuuko sit vanhasta x370 emosta vai jostain muusta. Intel ajoista on kyllä speedfania ikävä. Toimi loistokkaasti ja sai tehtyä "mitä vaan".

Toinen vaihtoehto on joku erillinen kontrolleri mihin tulisi kattava kevyt ja hyvin toimiva softa tai sit ajettas vaan asetukset sisään eikä tarvii enää softaa ollenkaan. Softa taitaa vaan olla pakollinen että saa tehtyä sääntöjä esim näyttiksen tai vrm lämpöjen mukaan tai minkä mukaan kukakin haluaa tehdä

Tässä yksi projekti foorumin käyttäjältä: @Morgul
Tarkemmin voi lueskella topicista, sen tarkemmin en osaa sanoa minkälaista pc softa osaamista / mallia tuohon tulee mutta Morgul osannee paremmin kertoa :)
DIY - Näytöllinen tuuletinohjain V2
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Tämä itselläkin. Hirveellä noitumisella sain nuo omani kuntoon, toinen on ettei se aisuite tai qfan anna tehdä suoria viivoja aina profiiliin vaan pitää ihme kikkailua niitten kans touhuta riippuuko sit vanhasta x370 emosta vai jostain muusta. Intel ajoista on kyllä speedfania ikävä. Toimi loistokkaasti ja sai tehtyä "mitä vaan".

Toinen vaihtoehto on joku erillinen kontrolleri mihin tulisi kattava kevyt ja hyvin toimiva softa tai sit ajettas vaan asetukset sisään eikä tarvii enää softaa ollenkaan. Softa taitaa vaan olla pakollinen että saa tehtyä sääntöjä esim näyttiksen tai vrm lämpöjen mukaan tai minkä mukaan kukakin haluaa tehdä

Tässä yksi projekti foorumin käyttäjältä: @Morgul
Tarkemmin voi lueskella topicista, sen tarkemmin en osaa sanoa minkälaista pc softa osaamista / mallia tuohon tulee mutta Morgul osannee paremmin kertoa :)
DIY - Näytöllinen tuuletinohjain V2
Koklaa Argus Monitor -softa ensin. Olen sillä saanut melko monipuolisesti ohjattua tuulettimia. Myös huomattavasti helpompi konffata kuin Speedfan. Toki pitää sitten softan pyöriä taustalla, mutta pieni haitta hyvästä kontrollista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
43
Minun tuskaani lisää se, että aisuite3 ei edes toimi koneellani. Edellisellä strix emolevyllä tuo fan expertti oli ihan pätevä laitos verrattuna uefin omaan mielestäni, joka on aika pökäle suoraan sanottuna. Joskus antaa säätää tuulettimet tarpeeksi alas joskus ei. AIsuite 3 oli aina joustavampi ja sain mieleiset profiilit tehtyä. Nyt jos asennan aisuiten, niin kone tekee hard shutdownia randomilla. Kokeilin 2 eri versiolla ja aina kun aisuite oli asennettuna ja varsinkin jos koski tuuletinsäätöihin, niin kone kippasi herkästi. Sen jälkeen kone ei mene päälle virtanappulasta. Virrat pois seinästä, niin sai koneen käyntiin hetken päästä. Nyt ei ole viikkoon ollut mitään asuksen softaa ja kone pysyy päällä.

Minulle lämmöt ja jännitteet ei sinänsä ole ongelma jos amd sanoo niiden olevan fine. Pointtini on se, että tuulettimien säätö ei ole kovin optimaalista tuon cpu tdien mukaan. Nuo lämmöt huitelee 60 asteen tuntumassa pelatessa ja heittää sen piikin 70 asteen tietämille tasaisin väliajoin ja idlessä ollaan piikkeineen lähellä tuota 60c.

Ratkaisuna ongelmaan aloin käyttämään Argus monitoria. Saan mieleiset tuuletinprofiilit. Tuulettimet saa säädettyä aina nollasta sataan asteikolla ja tuulettimen voi pistää seuraamaan haluamaansa lämpötilaa. Nyt on cpu cooleri seuraamassa 10s avg cpu lämpötilaa niin piikit ei haittaa. Koteluulettimet seuraa 10 sec avg gpu lämpötilaa. Ei vain ole ihan kevyimmästä päästä tämä softa. Vajaa 8 euroa joutuu köyhtymään vuoden lisenssistä, mutta jos tuota sen aikaa katselisi paraneeko AIsuite tms. sinä aikana. Speedfania on kyllä ikävä.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Juu AISuiten Fan Expert 4 on hyvä säötöjen puolesta. Tuo AISuite on vaan muuten niin buginen viritys. Itse eilen sain Fan Expertillä ihan hyvät säädöt, mutta kone ei isannu ladata niitä automaattisesti bootissa. Aina piti käydä fan experissä lataamassa profiili. Muuten Tuularit vaan pumppas 0-100% välillä koko ajan. :facepalm:

Tyydyin sitte tekemöön q-faniin biosin puolella suoran 55% (tuulettimet ei vielä pidä kummempaa ääntä tuolla tasolla) viivan sinne 75c asti, mikä on se isoin lämpötila minkä alle tuo q-fan antaa itse säätää noita.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
279
Joo C6H:n kanssa olen huomannut samaa eli toi PWM-alaraja tuulettimille on hieman kökkö. Koita vetää se fan tuning uudelleen. Taisin joutua vetämään asetusten nollauksen jossain välissä kun se väitti aina kotelotuulettimien minimin olevan 60% tai jotain hullua. Sain laskemaan 17%:iin tjs. lopulta. Muistaakseni myös CMOS:n nollauksen jälkeen se antaa säätää käsin arvot 0-100% väliltä, jos ei tee sitä tuningia. En ole kuitenkaan aivan varma
Itsekkään en tarpeeksi hitaaksi tuulettimia saanut, mutta löysin ratkaisun.

Pro-tip:
Asuksen fan xpert ohjelman asetustiedostoja muuttamalla voi manuaalisesti asettaa minimit vaikka niin alas kuin haluaa.

Voin illalla kotosalla copypastettaa esimerkin omista fileistäni jos ei aukea.

"Under c:\ProgramData\ASUS\FanXpert\Profiles
the xml files therein.

The calibration data is saved in in c:\ProgramData\ASUS\FanXpert\FanCalibrationData.xml

C:\ProgramData\ASUS\DIP\FanXpert\Profiles"
Fan Xpert 3 - how to export fan profiles [or find files that contain them]


Noita muuttamalla saa tehtyä lähes speedfan-maisia juttuja.

Vielä yksi vinkki kun tähän aiheeseen päästiin:
Phobya Lämpötila-anturi, 2-pin liuska, 10kOhm - 2,50€
Linkin lämpöanturi menee suoraan Asuksen emoihin "external sensoriksi". Sujauttaa tuon näyttiksen siilin ja piirilevyn väliin niin voi säätää kotelotuulettimia näyttiksenkin lämpöjen mukaan helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
396
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
41
Itsellä 3600x:ssä yksi core jumittelee vähän alle 3,3ghz muiden kellottuessa normaalisti 4,115ghz hujakoille esimerkiksi cinebench r20 ajon aikana. Tarkkailin että jos vika on päällä niin 6. core ei milloinkaan nouse yli 3.3ghz vaan boostaa korkeintaan siihen.

Lämmöt ryzen masterin mukaan 71astetta AIO-jäähyllä cinebenchin aikana
R20: tulokseksi vian ollessa päällä 3389

Hetkeksi ongelma hävisi kun käytin kahta corea ( 1, 4 ) pois päältä ja laitoin takaisin.

Emolevynä Asus strix B350-F, muistit G.Skill 3200 t15 @3600
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Itsekkään en tarpeeksi hitaaksi tuulettimia saanut, mutta löysin ratkaisun.

Pro-tip:
Asuksen fan xpert ohjelman asetustiedostoja muuttamalla voi manuaalisesti asettaa minimit vaikka niin alas kuin haluaa.
Mutta tietyn rajan alle ei silti päästä. Eli asuksen emolla ei saa 0% pwm:ää, eli pysähtymään.

Argus monitor on ihan pätevä ja se ilmainenkin taitaa olla ilmainen yli 30 päivää. ;)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 949
Mutta tietyn rajan alle ei silti päästä. Eli asuksen emolla ei saa 0% pwm:ää, eli pysähtymään.

Argus monitor on ihan pätevä ja se ilmainenkin taitaa olla ilmainen yli 30 päivää. ;)
Speedfanilla saa ajettua nollaan (ainakin tämänhetkisellä Z170 Asuksella), kun ei aja biosista Qfan setuppia (en muista 100% varmaksi oliko tällä vaikutusta, sen verta kauan kun tuon säätänyt).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Itsekkään en tarpeeksi hitaaksi tuulettimia saanut, mutta löysin ratkaisun.

Pro-tip:
Asuksen fan xpert ohjelman asetustiedostoja muuttamalla voi manuaalisesti asettaa minimit vaikka niin alas kuin haluaa.

Voin illalla kotosalla copypastettaa esimerkin omista fileistäni jos ei aukea.

"Under c:\ProgramData\ASUS\FanXpert\Profiles
the xml files therein.

The calibration data is saved in in c:\ProgramData\ASUS\FanXpert\FanCalibrationData.xml

C:\ProgramData\ASUS\DIP\FanXpert\Profiles"
Fan Xpert 3 - how to export fan profiles [or find files that contain them]


Noita muuttamalla saa tehtyä lähes speedfan-maisia juttuja.
Sellainen huomio, että jotta tuota tiedosta voi muokata - tulee ajaa esim Notepadia Admin-oikeuksilla. Muuten tallennus ei toimi. Tuota tiedostoa muokkaamalla voi määrittää ainakin DC-tuulettimilla minimiarvon, jonka AIsuiten profiilin voi tallentaa.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
279
Mutta tietyn rajan alle ei silti päästä. Eli asuksen emolla ei saa 0% pwm:ää, eli pysähtymään.

Argus monitor on ihan pätevä ja se ilmainenkin taitaa olla ilmainen yli 30 päivää. ;)
Riippuu varmaan tuuletinmallistakin, mutta minulla tuulettimet saa pysähtymään kunhan muokkaa tuota kalibrointitiedostoa.
 

Jny

Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
246
3600 kulkee ja 1070ti (kellotettu) pullonkaulana ainakin 1440p resolla :/ kaitse pittää jotain 2080 ruveta kattelee...
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
572
No nyt on saatu spekseistä löytyvä kone tulille. Kysymyksiä ryzen masterista: miksei mikää säätö muisteille mitä siellä teen lopulta kuitenkaan "tee mitään". Master näyttää jatkuvasti 1067mhz ja 15-15-15 latenssit, vaikka koitan säätää ja apply&test boottaa koneen ja testaa nuo.
Biosissa seisoo iloisesti 3600mhz 14-14-14 1.4vdram ja ainakin se näillä boottaa, ilmeisesti master ajaa ton ylitse kuitenkin kunhan käyttikseen pääsee?

Edit: cinepeli MT antaa ~3600 pistettä, mikä on ilmeisesti alakanttiin. Prossu boostailee masterin mukaan ~4.1Ghz, ja voltit pomppii cinen aikana 1.358-1.425V, lämmöt alle 70c.

D.O.C.P päälle, nyt näyttää muistit toimivan 3200Mhz 14-15-14, cinepisteet putosi alle 3600, mitäs ehmettiä :grumpy:

Edit2: Mustanaamion muistitestiä ajaessa taas boostaa kaikki ytimet 4.2Ghz :nb:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
518
No nyt on saatu spekseistä löytyvä kone tulille. Kysymyksiä ryzen masterista: miksei mikää säätö muisteille mitä siellä teen lopulta kuitenkaan "tee mitään". Master näyttää jatkuvasti 1067mhz ja 15-15-15 latenssit, vaikka koitan säätää ja apply&test boottaa koneen ja testaa nuo.
Biosissa seisoo iloisesti 3600mhz 14-14-14 1.4vdram ja ainakin se näillä boottaa, ilmeisesti master ajaa ton ylitse kuitenkin kunhan käyttikseen pääsee?

Edit: cinepeli MT antaa ~3600 pistettä, mikä on ilmeisesti alakanttiin. Prossu boostailee masterin mukaan ~4.1Ghz, ja voltit pomppii cinen aikana 1.358-1.425V, lämmöt alle 70c.

D.O.C.P päälle, nyt näyttää muistit toimivan 3200Mhz 14-15-14, cinepisteet putosi alle 3600, mitäs ehmettiä :grumpy:

Edit2: Mustanaamion muistitestiä ajaessa taas boostaa kaikki ytimet 4.2Ghz :nb:
Ihan mielenkiinnosta, paljonko sulla on jäähdytystehoa loopissa ja missä lämmöt huitelee peleissä? Mainitsit 70 cinessä, ilmeisesti piikki?
 

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
572
240+280mm, vesi on siellä 40c paikkeilla pitkässä rasituksessa, idlessä ~30c. Cinen MT aikana prossun lämmöt 66-68c.

Singlecore testissä 485, ytimet vuorottelee näköjään koko ajan ja boostaa sen tasan 4.2Ghz.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 413
Viestejä
4 160 305
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom