QHD / WQHD näytöt (2560×1440)

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Tuossa yhdellä foorumilla mietittiin mikä hyöty on isommasta paneelista kun sitä tuupataan taaksepäin?
Sanotaan nyt esimerkkinä että, kun miettii aikaa taaksepäin hieman nuorempana käytössäni ollut 1084S (se 14" Amiga 500 monitori) vs nyt esim. tämä nykyinen 48" TV tai 27" monitorini niin ehkä paitsi käyttötarkoitus myös se minkä koen itselleni sopivaksi etäisyydeksi on vain tässä vuosien vieriessä muuttunut. En siis nykyisin enää nauti alle 40cm etäisyydestä. En osaa sanoa syytä miksi.

Mihin tulokseen siellä toisessa foorumissa tultiin vuosikymmenten kehityksestä, miksi se mustavalko kuvaputki TV tai jopa alle 14" 11kg monitori vs nykyinen joku 65" TV tai vaikka 32" monitori on saanut ihmiset muuttamaan katseluetäisyyksiä? Tietysti jos otetaan pois se ilmeinen syy (kun tuote on kaventunut sen voi tunkea kauemmas ilman että seinään täytyy tehdä erikseen syvennys)?
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 833
En jaksa ketjua läpi plärätä, mutta onko suositusta ohutreunaisesta 27" 1440p-näytöstä? Tulisi kakkosnäytöksi ykkösen vierelle joten ihan hirveitä vaatimuksia ei ole. Ei mitään nevahood-merkkiä ja tilaus Suomesta (lue: Suomeen myyvä nettikauppa esim. Proshop)
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
160
AOC Q3279VWFD8 31,5" QHD -näyttö 249,90

Onko tuo AOC hyvä valinta työ/netti/elokuva käyttöön? Katseluetäisyys joku 40-50cm. Löytyykö muuta vastaavan hintaista joko IPS Tai VA paneelista? 27 tuumainen vois olla myös hyvä vaihtoehto jos löytyis tarpeeksi laadukas.
Erinomainen budjettivalinta yleiskäyttöön (myös peruspelaamiseen). Itsellä aiempi VA-paneelinen variaatio näytöstä ja tyytyväinen sekakäyttäjä olen ollut. Linkkaamasi IPS-paneelinen on uudempi malli ja yleiskäytössä vieläkin parempi, joten turvallinen hankinta tuohon hintaan. Voin suositella.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
120
Olen itse kanssa harkinnut tuon AOC:n hankkimista. Ilmeisesti tuohon hintaan ei oikein muita yhtä hyviä vaihtoehtoja ole. Lähinnä mietityttää se et miten paljon paremman näytön saa jos mennään n. 100€ ylöspäin esim tuohon Gigantissa olleeseen MSI:n näyttöön tai AOC:n Gaming CQ32G1 -malliin.

Tuo Q3279VWFD8 löytyy muuten muista kaupoista noin 220€ hintaan. Eli Verkkokauppa.comiin verrattuna säästäisi hieman.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
AOC Q3279VWFD8 31,5" QHD -näyttö 249,90

Onko tuo AOC hyvä valinta työ/netti/elokuva käyttöön? Katseluetäisyys joku 40-50cm. Löytyykö muuta vastaavan hintaista joko IPS Tai VA paneelista? 27 tuumainen vois olla myös hyvä vaihtoehto jos löytyis tarpeeksi laadukas.
Itse hommasin töihin kyseisen näytön viime syksynä. Ainakin koodaus/excel/word/pdf kikkailussa toimii mainiosti. En ole keksinyt mitään valittamisen aihetta. Tietty ehkä ainut huono puoli on, että näytön jalassa ei ole mitään säätöjä. Tilasin näytön Dustinista n. 200 euron hintaan. Dustinista olen tilannut useasti tavaraa, joten ainakin itse luotan kyseiseen puljuun (+ tuotteet on toimitettu aina ripeästi).
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
321
Hyvä ketju, lueskelin läpi!

Kysyn kuitenkin vielä omaan tilanteeseen neuvoa.
Näyttö tulee pelaamiseen konsolilla ja tietokoneella(Rainbow six ja ainakin Anno1800, sekä 3d-ohjelmia ja kouluhommia).

Olen ostamassa näyttöä seuraavilla vaatimuksilla (I9-9900k ja 1070ti, myöhemmin RTX):

-Tarkka 27"
-1440p
-g-sync (onko välttämätön, vai riittääkö g-sync compatible)
-144hz
-IPS, jos paras
-Max 400-450€

Olen paljon harkinnut käytetyn XB271HU:n ostamista. Toisaalta sitten Cdonissa oleva XF271HUA(TN-paneeli) olisi aika lähellä hinnassa tuota pari vuotta käytettynä saatavaa HU-paneelia. Yksi oli sitten se LGn IPS näyttö joka oli Saksan Amazonissa jo kerran sen 439€ plus postit kikkailulla Suomeen. Se on tulossa kuitenkin saataville vasta loppuvuodesta.(https://www.amazon.de/dp/B07T7K2V7L/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_Er5mDb36EJF72)

Tämän hetken harkinnalla olen päätynyt tuohon käytetyn XB271HU:n ostamiseen, toki sitten ei saa takuuta näytölle jos siihen jotain tulee. Silloin olisi kuitenkin parasta luokkaa oleva näyttö ja juurl minulle sopiva :vihellys: Mitä on raati mieltä ajatuksista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 093
Hyvä ketju, lueskelin läpi!

Kysyn kuitenkin vielä omaan tilanteeseen neuvoa.
Näyttö tulee pelaamiseen konsolilla ja tietokoneella(Rainbow six ja ainakin Anno1800, sekä 3d-ohjelmia ja kouluhommia).

Olen ostamassa näyttöä seuraavilla vaatimuksilla (I9-9900k ja 1070ti, myöhemmin RTX):

-27"
-1440p
-g-sync (onko välttämätön, vai riittääkö g-sync compatible)
-144hz
-IPS, jos paras
-Max 400-450€

Olen paljon harkinnut käytetyn XB271HU:n ostamista. Toisaalta sitten Cdonissa oleva XF271HUA(TN-paneeli) olisi aika lähellä hinnassa tuota pari vuotta käytettynä saatavaa HU-paneelia. Yksi oli sitten se LGn IPS näyttö joka oli Saksan Amazonissa jo kerran sen 439€ plus postit kikkailulla Suomeen. Se on tulossa kuitenkin saataville vasta loppuvuodesta.(https://www.amazon.de/dp/B07T7K2V7L/ref=cm_sw_r_cp_apa_i_Er5mDb36EJF72)

Tämän hetken harkinnalla olen päätynyt tuohon käytetyn XB271HU:n ostamiseen, toki sitten ei saa takuuta näytölle jos siihen jotain tulee. Silloin olisi kuitenkin parasta luokkaa oleva näyttö ja juurl minulle sopiva :vihellys: Mitä on raati mieltä ajatuksista?
IPS on paras vain jos tekee kuvankäsittelyä ja värien tarkkuus on tärkeä kriteeri. VA on parempi kontrastissa ja tummissa sävyissä, mutta värit voivat heitellä vähän ja katselukulma olla pienempi kuin IPS:issä (ilman gamma shiftiä).

Jos unohdat tuon g-syncin ja IPS:in, niin Gigantissa on satunnaisesti tarjouksessa 299€ 31.5" Samsung VA 144Hz, jossa ei ole mitään synccejä. Jos ei ole aikaa odottaa, niin samaa paneelia on käytetty MSI Optixissa ja jossain AOC:in näytöissä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
321
Joo, kiitos vastauksesta.

Se olisi pitänyt mainita tuossa alkuperäisessä viestissä, korjaan sen siihen, että koon pitää olla tiukka 27".
Minulla tulee sen verran läheltä katsottua näyttöä ja ei siihen oikein tällä hetkellä isompaa mahdukkaan.
 
Liittynyt
11.04.2019
Viestejä
12
Gigsun tarjos meni multa ohi, mutta mitä mieltä tästä näytöstä, oisko vastaava/hyvä hintaisekseen. Haussa 144hz, 1440p näyttö.
351€ rde.fi, 1440p, 144hz, VA, 31,5''
AOC Gaming CQ32G1, hinta 339€
Näköjään hävisi rde:n verkkokaupasta koko tuote. Laitoin sellaisen eilen tilaukseen, vaikutti arvostelujen perusteella ihan hyvältä. Nyt vaan odotellaan tuleeko koko näyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Näköjään hävisi rde:n verkkokaupasta koko tuote. Laitoin sellaisen eilen tilaukseen, vaikutti arvostelujen perusteella ihan hyvältä. Nyt vaan odotellaan tuleeko koko näyttöä.
Perkele. Jäin eilen miettimään tilaako ja aamulla huomasin saman että hävisi. Ei pitäisi miettiä liikaa.....:shifty:
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Gigsun tarjos meni multa ohi, mutta mitä mieltä tästä näytöstä, oisko vastaava/hyvä hintaisekseen. Haussa 144hz, 1440p näyttö.
351€ rde.fi, 1440p, 144hz, VA, 31,5''
AOC Gaming CQ32G1, hinta 339€
Samat heikkoudet ja vahvuudet kuten yleensä VA paneeleissa.

Musta hyvää ja väritkin Ok, katselukulmat Ok
Mutta VA tavoin näytön Reponse Time on surkea kun kyseessä mustasta siirtyminen eri harmaan sävyihin/vaaleean.
Paneelista/overdrive asetuksesta riippuen niissä on tavanomaisesti 20-50ms viiveet.
Eli musta blurraantuu ja aiheuttaa hieman tämän lisäksi epätoivottuja "efektejä" näytölle.
Pelatessa 144Hz osassa paneeleja aiheuttaa enemmän viivettä kuin esim 100hz käyttämällä

Siksi käytän VA paneelia töissä ja vain satunnaisessa pelailussa.
Harmi kun mielenkiintoisimmat näytöt ovat juurikin tällä VA paneelilla varustettuja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 767
Samat heikkoudet ja vahvuudet kuten yleensä VA paneeleissa.

Musta hyvää ja väritkin Ok, katselukulmat Ok
Mutta VA tavoin näytön Reponse Time on surkea kun kyseessä mustasta siirtyminen eri harmaan sävyihin/vaaleean.
Paneelista/overdrive asetuksesta riippuen niissä on tavanomaisesti 20-50ms viiveet.
Eli musta blurraantuu ja aiheuttaa hieman tämän lisäksi epätoivottuja "efektejä" näytölle.
Pelatessa 144Hz osassa paneeleja aiheuttaa enemmän viivettä kuin esim 100hz käyttämällä

Siksi käytän VA paneelia töissä ja vain satunnaisessa pelailussa.
Harmi kun mielenkiintoisimmat näytöt ovat juurikin tällä VA paneelilla varustettuja.
Koskeekohan nuo viiveet yli 100hz VA paneeleita? Itsellä 1440p VA paneelinen samsung, syncillä 75hz ja en ole huomannut mitään tollasia ”vikoja” mitä tuossa luettelit, vai enkö vaan sitten näe noita tai osaa katsoa? :D Paras näyttö mitä minulla on ollut, kuvanlaatu omaan silmään täys kymppi, värit todella hyvät, samaten mustan toisto erinomainen, eikä minkäänlaista valovuotoa, mikä itseä häiritsee näytöissä kaikkein eniten. Tehdas kalibrointikin on todella hyvä, ainakin kun katsoin LCD monitor test images läpi nuo kuvat, ei tarvinnut kuin kirkkaus säätää kohdilleen ja laittaa terävyys nolliin. Ja näyttö on siis c27h711
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 102
Koskeekohan nuo viiveet yli 100hz VA paneeleita?
Vielä tietääkseni ei ole keksitty ratkaisua tuohon VA paneeleiden hitauteen. Koskee myös 144Hz paneeleita. Ongelma on eritoten tummalla kuvalla jossa vaaleita alueita eli transitiot erittäin tummasta (lähes mustasta) johonkin vaaleampaan kestää ~50ms eli useita frameja. 100Hz paneelilla.

Esimerkki: Samsung C32HG70 Review - TFT Central

As you can see, response times were somewhat mixed. Transitions from black to grey were particularly slow, a common issue with VA-type panels and something we've seen many times before and from most VA panels. For instance the change from black to dark grey (0 > 50) was measured at 37.5ms.

In practice, this meant that you could see some issues with black smearing on moving content which you can see in our pursuit camera tests above. This was particularly problematic with darker backgrounds. Transitions from light to dark (fall times) were much better thankfully, with an average of 7.6ms G2G measured. It was the slow changes from dark to light (rise times) that were the issue here at 19ms average, dragging the overall combined response time average down to 13.3ms G2G.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Koskeekohan nuo viiveet yli 100hz VA paneeleita? Itsellä 1440p VA paneelinen samsung, syncillä 75hz ja en ole huomannut mitään tollasia ”vikoja” mitä tuossa luettelit, vai enkö vaan sitten näe noita tai osaa katsoa? :D Paras näyttö mitä minulla on ollut, kuvanlaatu omaan silmään täys kymppi, värit todella hyvät, samaten mustan toisto erinomainen, eikä minkäänlaista valovuotoa, mikä itseä häiritsee näytöissä kaikkein eniten. Tehdas kalibrointikin on todella hyvä, ainakin kun katsoin LCD monitor test images läpi nuo kuvat, ei tarvinnut kuin kirkkaus säätää kohdilleen ja laittaa terävyys nolliin. Ja näyttö on siis c27h711
Jos on pelannut 144hz TN näytöillä niin tuollainen VA paneelin hitaus kertomissani kohdissa on huomattavaa ja paikoin häiritsevääkin.
Kaikissa VA paneeleissa on sitä eli tod.näköisesti ei vaan häiritse sinua/silmäsi on tottunut jo siihen.

Mutta mulla useampi näyttö ja päivän aikana saatan käyttää 144/240hz TN näyttöä ja sitten kun hyppää VA näyttöön alkaa väliin oikeestaan ketuttaan kun muuten hyvässä paneelissa on surkeat vastejat esittämissäni kohdissa.

Tuossa Asuksen 8bit TN näytössä on muuten värit olleet lähellä IPS paneelia, eli niissä TN paneeleissakin on eroja ja tuon näytön kruunaa näytön nopeus.
Vielä testit kys. 278QR hieman kesken kun töitä liikaa.

Ei vaan ole vielä täydellistä näyttöä tullut vastaan,eikä sellaista varmaan löydykkään niin kauan kunnes näiden IPS,VA,TN heikkoudet saadaan pois ja vain vahvuudet löytyisivät samasta (Eli ehkä Oled)
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 167
Itse hommasin töihin kyseisen näytön viime syksynä. Ainakin koodaus/excel/word/pdf kikkailussa toimii mainiosti. En ole keksinyt mitään valittamisen aihetta. Tietty ehkä ainut huono puoli on, että näytön jalassa ei ole mitään säätöjä. Tilasin näytön Dustinista n. 200 euron hintaan. Dustinista olen tilannut useasti tavaraa, joten ainakin itse luotan kyseiseen puljuun (+ tuotteet on toimitettu aina ripeästi).
Miltä katselu etäisyydeltä käytät? Näkyykö 40-50cm kohdalla rasterointi ?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
16
Tulipa haettua eilen toi Gigantin tarjousnäyttö MSI Optix MAG321CQR 31.5". Ei kuolleita pikseleitä ja omaan käyttöön vaikuttaa oikein sopivalta toistaiseksi. G-sync ei suostunut menemään päälle, tarvitsee siis säätää ton CRU:n kanssa jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 093
Tulipa haettua eilen toi Gigantin tarjousnäyttö MSI Optix MAG321CQR 31.5". Ei kuolleita pikseleitä ja omaan käyttöön vaikuttaa oikein sopivalta toistaiseksi. G-sync ei suostunut menemään päälle, tarvitsee siis säätää ton CRU:n kanssa jossain vaiheessa.
Käytitkö displayporttia?
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
160
Tulipa haettua eilen toi Gigantin tarjousnäyttö MSI Optix MAG321CQR 31.5". Ei kuolleita pikseleitä ja omaan käyttöön vaikuttaa oikein sopivalta toistaiseksi. G-sync ei suostunut menemään päälle, tarvitsee siis säätää ton CRU:n kanssa jossain vaiheessa.
Syy on yksinkertainen: MSI Optix MAG321CQR ei tue G-syncia.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Älä levitä väärää tietoa

Toimii kun laittaa asetukset CRU.lla sisään.
Joissakin peleissä pieni välkyntä joissakin ei ollenkaan ongelmaa.
44hz-144hz
222-222
590
Asetuksilla pelittää
Eihän se mitään väärää tietoa levitä. Ei se tue gsynciä kun on FreeSync näyttö.

Kyllä se on niin päin että nvidia tukee FreeSynciä = Adaptive Sync jos tukee.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Eihän se mitään väärää tietoa levitä. Ei se tue gsynciä kun on FreeSync näyttö.

Kyllä se on niin päin että nvidia tukee FreeSynciä = Adaptive Sync jos tukee.
Kyse oli tästä kun sanottiin
"Gsync ei suostunut menemään päälle"

Hän tarkoittaa että se ruksi ohjauspaneelissa Gsync kohdassa ei pysy päällä kun sitä klikkaa.

ja tähän vastattiin sanomalla
"Syy on yksinkertainen: MSI Optix MAG321CQR ei tue G-syncia."
Mikä ei ole totta koska CRU.lla kun säätää niin se ruksi pysy päällä Gsync kohdassa jolloin Freesync toimii.
Se syy ei ole siis yksinkertainen kuten tuossa annettiin ymmärtää.

(Nvidian ohjauspaneelissa ei lue Freesync)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
160
Kyse oli tästä kun sanottiin
"Gsync ei suostunut menemään päälle"

Hän tarkoittaa että se ruksi ohjauspaneelissa Gsync kohdassa ei pysy päällä kun sitä klikkaa.

ja tähän vastattiin sanomalla
"Syy on yksinkertainen: MSI Optix MAG321CQR ei tue G-syncia."
Mikä ei ole totta koska CRU.lla kun säätää niin se ruksi pysy päällä Gsync kohdassa jolloin Freesync toimii.
Se syy ei ole siis yksinkertainen kuten tuossa annettiin ymmärtää.

(Nvidian ohjauspaneelissa ei lue Freesync)
Yksinkertaisella syyllä tarkoitin sitä, että näyttö ei luonnollisestikaan tue G-syncia, koska siinä ei ole G-sync -moduulia. Oletin että kysyjä luuli näytön olevan G-sync -näyttö, johon vastasin kuten vastasin.

Jos CRU/ohjelmistollinen G-sync -tuki on nykyään rautatason G-syncin kanssa samalla viivalla puhuttaessa näyttöjen G-sync -tuesta, niin sitten oma moka ja pahoittelut väärästä tiedonannosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
86
Kertokaapa mikä FW versio löytyy omista MSI Optix MAG321CQR:stä (löytyy asetuksista oikea alareuna) Itsellä on FW.006 ja MSI forumin mukaan viimeisin on 013. Tämä tosiaan tarvitsee Black Tuner säätöihin lisää portaita. Olisikohan uudemmissa FW:ssä korjattu asiaa? Tietenkään firmistä ei pysty itse päivittämään vaan monitori pitää lähettää huoltoon ja päivittää "erikoistyökalulla" .
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Yksinkertaisella syyllä tarkoitin sitä, että näyttö ei luonnollisestikaan tue G-syncia, koska siinä ei ole G-sync -moduulia. Oletin että kysyjä luuli näytön olevan G-sync -näyttö, johon vastasin kuten vastasin.

Jos CRU/ohjelmistollinen G-sync -tuki on nykyään rautatason G-syncin kanssa samalla viivalla puhuttaessa näyttöjen G-sync -tuesta, niin sitten oma moka ja pahoittelut väärästä tiedonannosta.
Tarkasti ottaen oikea termi olisi tässä tapauksessa ollut G-sync-yhteensopiva tai G-sync compatible. Eli piste sulle siitä, MAG321CQR ei tue G-syncia. Se tukee sitä vastoin G-sync compatible -tilaa, kunhan CRU:lla määrittää rajat. Ei se ole ihan tarkasti ottaen "samalla viivalla", mutta A) ne on tasan saman raksi ruutuun -asetuksen takana Nvidia-ohjauspaneelissa ja B) ne on nimeltään sen verran samoissa, että on kohtuullisen selvää nipotusta (mahdollisesti elitismiäkin) vaatia tarkkaa erottelua kaikilta foorumipostauksilta.

Tuohon versionumerointiin: omassakin on FW.006 mikä taitaa olla käytännössä kaikissa kaupoista saatavissa. En ole nähnyt mitään change logia 013 firmiksestä, eli itselleni on hämärän peitossa, korjaako se oikeasti mitään.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
80
Miltä katselu etäisyydeltä käytät? Näkyykö 40-50cm kohdalla rasterointi ?
Katseluetäisyys on mulla noin 60 cm. En ihan ymmärrä mitä haet/tarkoitat rasteroinnilla? Ei ole tuttu termi:D

Edit: @Taneli- :n selvennyksen jälkeen, niin ei näy rasterointi ainakaan minun katseluetäisyydeltä (en pysty testaamaan nyt lähempää, koska olen lomalla). Ja minä olen vielä todella tarkka pikseleiden näkymisen tai siis rasteroinnin suhteen. Piti vielä huvikseen hakea metrimitta ja tarkastaa paljonko on 40 cm katseluetäisyys. Sehän on ihan tosi vähän:eek: Jos niin läheltä katsoo omaa Asuksen MQ279Q näyttöäni, niin silloin erotan tämän foorumin tekstien kuvapisteetkin.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Katseluetäisyys on mulla noin 60 cm. En ihan ymmärrä mitä haet/tarkoitat rasteroinnilla? Ei ole tuttu termi:D
Rasteri on painotuotteissa käytetty tekniikka värien esittämiseen pienten rasteripisteiden avulla. Harmaasävykuvassa mustien rasteripisteiden koko tai etäisyys määrittää sen, näkyykö kohdassa ihmissilmälle tummaa vai vaaleaa harmaata. Neliväripainamisessa (CMYK) jokainen painoväri rasteroidaan erikseen ja rasteripisteiden yhdistelmät muodostavat tarvittavat värisävyt.

Tietokonekäytössä termiin törmää useammin kun puhutaan:
"
Bittikarttagrafiikka on tietotekniikassa käytetty yleinen tapa esittää kuvia digitaalisessa muodossa. Tällaisia kuvia kutsutaan bittikarttakuviksi, pikselikuviksi tai rasterikuviksi.

Bittikarttakuva muodostuu pikseleistä (kuvapisteistä, kuva-alkioista), jotka muodostavat šakkilaudan kaltaisen ruudukon. Jokaisella pikselillä on tietty väri, ja ne tallennetaan yleensä järjestyksessä riveittäin vasemmalta oikealle.
"

Eli jos näet kuvapisteet erikseen kuvasta:

Voidaan ns. kansankielellä sanoa että istut liian lähellä tai jopa "rasterointi näkyy".
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
160
Tarkasti ottaen oikea termi olisi tässä tapauksessa ollut G-sync-yhteensopiva tai G-sync compatible. Eli piste sulle siitä, MAG321CQR ei tue G-syncia. Se tukee sitä vastoin G-sync compatible -tilaa, kunhan CRU:lla määrittää rajat. Ei se ole ihan tarkasti ottaen "samalla viivalla", mutta A) ne on tasan saman raksi ruutuun -asetuksen takana Nvidia-ohjauspaneelissa ja B) ne on nimeltään sen verran samoissa, että on kohtuullisen selvää nipotusta (mahdollisesti elitismiäkin) vaatia tarkkaa erottelua kaikilta foorumipostauksilta.
Ei kai tässä nipotuksesta/elitismistä ole kyse? Oma vastaukseni lähti liikkeelle nimenomaan väärinymmärretystä/tulkitusta viestistä: "Postaaja: Gsync ei suostunut menemään päälle", johon "Minä: MSI Optix MAG321CQR ei tue G-syncia".

Aika vaikeaksi menee jos ymmärretään väärin mitä on sanottu ja tarkoitettu, eikä tarkalla terminologialla ole yhtälössä mitään väliä. Tämän verran kuitenkin tarkalla terminologialla tai sen puutteella oli väliä, että ymmärsin väärin mitä postaaja tarkoitti. Olisi toki näin jälkikäteen pitänyt ymmärtää postaajan käyttämästä CRU-termistä mitä G-syncillä lopulta tarkoitettiin. Ironista sinänsä.

Anyways, kaikki ok ja uutta jälleen opittiin.

[edittiä kirjoitusvirheeseen]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
Ei kai tässä nipotuksesta/elitismistä ole kyse? Oma vastaukseni lähti liikkeelle nimenomaan väärinymmärretystä/tulkitusta viestistä: "Postaaja: Gsync ei suostunut menemään päälle", johon "Minä: MSI Optix MAG321CQR ei tue G-syncia".

Aika vaikeaksi menee jos ymmärretään väärin mitä on sanottu ja tarkoitettu, eikä tarkalla terminologialla ole yhtälössä mitään väliä. Tämän verran kuitenkin tarkalla terminologialla tai sen puutteella oli väliä, että ymmärsin väärin mitä postaaja tarkoitti. Olisi toki näin jälkikäteen pitänyt ymmärtää postaajan käyttämästä CRU-termistä mitä G-syncillä lopulta tarkoitettiin. Ironista sinänsä.

Anyways, kaikki ok ja uutta jälleen opittiin.

[edittiä kirjoitusvirheeseen]
Pahoittelut virhearvioinnistani, jos kyseessä ei ollut tarkoituksellinen G-sync -moduulin boostaus. G-sync -elitistit on ihan selkeä oma ryhmänsä, jotka tarkoituksellisesti vähättelevät kaikkea adaptive sync -toimintaa, johon ei liity Nvidian kalliilla myymää poropietari-rautaa. Näin samanlaisia kaikuja aiemmassa viestissäsi, siksi epäilin mahdollista elitismiä.

Mun mielestä asia on tätä nykyä niin, että kun kerran Nvidia kutsuu omaa moduulitonta adaptive sync -tekniikkaansa G-sync compatible -termillä, niin sitä voidaan kyllä puhekielisesti kutsua G-synciksi. Toki Nvidian virallisessa jargonissa "G-sync" ilman lisämääreitä on edelleen se moduulin sisältävä sync.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
160
Pahoittelut virhearvioinnistani, jos kyseessä ei ollut tarkoituksellinen G-sync -moduulin boostaus. G-sync -elitistit on ihan selkeä oma ryhmänsä, jotka tarkoituksellisesti vähättelevät kaikkea adaptive sync -toimintaa, johon ei liity Nvidian kalliilla myymää poropietari-rautaa. Näin samanlaisia kaikuja aiemmassa viestissäsi, siksi epäilin mahdollista elitismiä.
Ei todellakaan ole kysymys mistään tuollaisesta. Valmistajasta riippumattomat universaalit, tehokkaat ja edulliset näyttöteknologiat ovat mielestäni kaikkien etu ja sitä itse kannatan. Ei sillä, Freesyncit/G-syncit ovat molemmat toimivia tehtävässään, mutta juuri kuten tämä meidänkin G-sync -keissimme osoittaa, kaukana ihanteellisesta ja aukottomasta kimpparatkaisusta.
Mun mielestä asia on tätä nykyä niin, että kun kerran Nvidia kutsuu omaa moduulitonta adaptive sync -tekniikkaansa G-sync compatible -termillä, niin sitä voidaan kyllä puhekielisesti kutsua G-synciksi. Toki Nvidian virallisessa jargonissa "G-sync" ilman lisämääreitä on edelleen se moduulin sisältävä sync.
Mikäli ominaisuuden yhteensopivuus tarkoittaa kyseisen ominaisuuden täyttä toiminnallisuutta, asia on ok. Muussa tapauksessa termeistä kannattaa pitää kiinni epäselvyyksien välttämiseksi.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 167
Katseluetäisyys on mulla noin 60 cm. En ihan ymmärrä mitä haet/tarkoitat rasteroinnilla? Ei ole tuttu termi:D

Edit: [ Piti vielä huvikseen hakea metrimitta ja tarkastaa paljonko on 40 cm katseluetäisyys. Sehän on ihan tosi vähän:eek: Jos niin läheltä katsoo omaa Asuksen MQ279Q näyttöäni, niin silloin erotan tämän foorumin tekstien kuvapisteetkin.
Taitaa kyllä itselläkin olla se 50-60cm lähempänä todellisuutta
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 781
Onkos porukalla kokemuksia LG:stä?

Tämmönen olisi Amazonilla alennuksessa:
https://www.amazon.de/LG-Products-3...-b&qid=1563941593&s=gateway&sr=8-1-fkmr0&th=1

Tuo on G-sync näyttö ja tuossa näyttäisi olevan toinen samanlainen 499e. Mallimerkintä 32GK850F-B , toinen 32GK850G-B. Onko tuo F nyt sitten freesync näyttö?

Ajattelin isompaan vaihtaa tästä 24". Aluksi haikailin 4K perään, mutta nyt miettinyt että oisko tuo 1440p kuitenkin riittävä kun saa helpommin pelit pyörimään ja lisäksi 144Hz.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
64
Onkos porukalla kokemuksia LG:stä?

Tämmönen olisi Amazonilla alennuksessa:
https://www.amazon.de/LG-Products-3...-b&qid=1563941593&s=gateway&sr=8-1-fkmr0&th=1

Tuo on G-sync näyttö ja tuossa näyttäisi olevan toinen samanlainen 499e. Mallimerkintä 32GK850F-B , toinen 32GK850G-B. Onko tuo F nyt sitten freesync näyttö?

Ajattelin isompaan vaihtaa tästä 24". Aluksi haikailin 4K perään, mutta nyt miettinyt että oisko tuo 1440p kuitenkin riittävä kun saa helpommin pelit pyörimään ja lisäksi 144Hz.
Minulla on ollu kyseinen näyttö puolitoista vuotta ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ja tohon tarjous hintaan helvetin hyvä ostos.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 781
Minulla on ollu kyseinen näyttö puolitoista vuotta ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Ja tohon tarjous hintaan helvetin hyvä ostos.
Joo.. aika lähellä tilaus vetämässä, nyt vaan pitäs päättää ottaako GSync vai Freesync (hintaero ei ole nyt huima):)

Tällä hetkellä AMD näyttis joten Freesync ja seuraavaksi näyttikseksi kattelin tuota 5700 sarjalaista, mutta jos ottaa tuon GSyncin niin sittenhän pitäisi ottaa joku 2070 Super tms?
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
64
Joo.. aika lähellä tilaus vetämässä, nyt vaan pitäs päättää ottaako GSync vai Freesync (hintaero ei ole nyt huima):)

Tällä hetkellä AMD näyttis joten Freesync ja seuraavaksi näyttikseksi kattelin tuota 5700 sarjalaista, mutta jos ottaa tuon GSyncin niin sittenhän pitäisi ottaa joku 2070 Super tms?
Niin, jos meinaat amd:n leivissä jatkaa, ni sit tietysti Freesync. Ja jos tohon näyttöön päädyt, ni kannattaa tilata samalla amazonista
screen bracket. Se näytön mukana tuleva jalka on aika iso.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2019
Viestejä
12
Perkele. Jäin eilen miettimään tilaako ja aamulla huomasin saman että hävisi. Ei pitäisi miettiä liikaa.....:shifty:
No etpä paljoa hävinnyt. RDE:ltä tuli viesti, että näyttöä ei varastossa -> rahat palautetaan. Laitoin viestiä, että odottelen sitä näyttöä mieluummin, kun otan rahat takaisin. Maanantaina tulikin jo paytraililta viesti, että maksu on palautettu. :bored: Varasin eilen gigantista tuon MSI Optix MAG321CQR toiselta puolen suomea ja viestiä kaverille, et viittiskö hakea. Nyt sieltä on MSI tulossa postilla jo tännepäin. :vihellys:
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
480
No etpä paljoa hävinnyt. RDE:ltä tuli viesti, että näyttöä ei varastossa -> rahat palautetaan. Laitoin viestiä, että odottelen sitä näyttöä mieluummin, kun otan rahat takaisin. Maanantaina tulikin jo paytraililta viesti, että maksu on palautettu. :bored: Varasin eilen gigantista tuon MSI Optix MAG321CQR toiselta puolen suomea ja viestiä kaverille, et viittiskö hakea. Nyt sieltä on MSI tulossa postilla jo tännepäin. :vihellys:
Itsellä nyt reilun viikon ollut kyseinen MSI käytössä, ei omasta mielestä moitittavaa varsinkaan hinta-laatusuhteeltaan. Toki en mikään näyttöexpertti ole :) Omaan silmään täysin passeli näyttö 24" g-sync TN paneelin jälkeen.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
16
G-sync ei suostunut menemään päälle, tarvitsee siis säätää ton CRU:n kanssa jossain vaiheessa.
Olin väärässä, ei tarvinnutkaan säätää CRU kanssa. Riitti että asensi näytön ajurin ja sen jälkeen meni G-sync päälle ongelmitta. Testasin vielä nvidian pendulum testillä ja toimii ok.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
192
Mistähän mahtaisi olla kyse, kun joskus näytön käynnistämisen jälkeen näkyy harmailla taustoilla (esim. Discord) jonkinlaista vaaleanharmaata grainia/pisteitä? Tuntuvat häviävän käytössä vartin sisään kun näyttö "lämpenee", eli liekö tuo nyt joku huono juotos tai kuivuva komponentti? Kukaan muu törmännyt vastaavaan?

1.5v vanha Asus PG279Q siis kyseessä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 513
Toimiiko kellään tuo MSI Optix MAG321CQR näytön Mystic Light? Olis kätevä pimeässä huoneessa muttei inahdakaan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Tässä jotain vertailua missä testataan huomaako ns. "noob" eroa 60 vs 144hz näyttöjen välillä. Kyseessä siis sokkotesti missä muokataan salassa virkistystaajuutta. Myös hieman kokeneempi koneen käyttäjä (joka ei kuitenkaan ole käyttänyt ennen 144hz näyttöä) tekee testin:

 

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Hiukan omia kokemuksia Acer XF270HUA:sta

Ostin "Used-Very Good"-tason avatun näytön Amazonista alle 350€ (sis. pk) ja lähetin tänään takaisin, koska alkoi ärsyttää valovuoto kulmista Netflix-sarjojen tummissa kohtauksissa ja 30vrk palautusaika alkoi lähestyä.

+Freesync toimi hyvin peleissä Nvidia2060:lla vaikka ei ole virallinen G-sync tuki
+144Hz ja muutenkin kivan nopea näyttö
+Valovuotoa lukuunottamatta hyvä kuvalaatu, kalibroida en vielä ehtinyt kuin silmämääräisesti

-Epätasainen valovuoto kulmista tuntuu olevan näissä ominaisuus, häiritsee eniten hämärässä tummalla kuvalla
-Overdrive ei toimi testatusti displayportilla (ja freesync nvidialla ei hdmi:llä), joten nopeinta kuvaa ei voinut hyödyntää
-Joidenkin ohjelmien, esim. Chrome, Steam kuva välähteli satunnaisesti G-sync päällä
-27" hitusen liian pieni omaan käyttöön

IMG_20190805_185059.jpg

Onko muilla foorumin XF270HUA:n omistajilla vuotoa havaittavissa hämärässä? Kirkkaassa valossa tuokaan ei tullut ilmi, mutta hämärässä tummalla taustalla kyllä.

Seuraavana mietintänä, että minkäs näytön sitä nyt uskaltaa ostaa, että ei tarvitsisi alkaa taas palauttelemaan:bored: Eli valovuodot mielellään mahdollisimman pientä ja nopea IPS... kokoakin kun olisi hieman enemmän kuin 27" ja hinta maltillinen. Lienee aika vaikeat vaatimukset.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 702
Hiukan omia kokemuksia Acer XF270HUA:sta

Ostin "Used-Very Good"-tason avatun näytön Amazonista alle 350€ (sis. pk) ja lähetin tänään takaisin, koska alkoi ärsyttää valovuoto kulmista Netflix-sarjojen tummissa kohtauksissa ja 30vrk palautusaika alkoi lähestyä.

+Freesync toimi hyvin peleissä Nvidia2060:lla vaikka ei ole virallinen G-sync tuki
+144Hz ja muutenkin kivan nopea näyttö
+Valovuotoa lukuunottamatta hyvä kuvalaatu, kalibroida en vielä ehtinyt kuin silmämääräisesti

-Epätasainen valovuoto kulmista tuntuu olevan näissä ominaisuus, häiritsee eniten hämärässä tummalla kuvalla
-Overdrive ei toimi testatusti displayportilla (ja freesync nvidialla ei hdmi:llä), joten nopeinta kuvaa ei voinut hyödyntää
-Joidenkin ohjelmien, esim. Chrome, Steam kuva välähteli satunnaisesti G-sync päällä
-27" hitusen liian pieni omaan käyttöön



Onko muilla foorumin XF270HUA:n omistajilla vuotoa havaittavissa hämärässä? Kirkkaassa valossa tuokaan ei tullut ilmi, mutta hämärässä tummalla taustalla kyllä.

Seuraavana mietintänä, että minkäs näytön sitä nyt uskaltaa ostaa, että ei tarvitsisi alkaa taas palauttelemaan:bored: Eli valovuodot mielellään mahdollisimman pientä ja nopea IPS... kokoakin kun olisi hieman enemmän kuin 27" ja hinta maltillinen. Lienee aika vaikeat vaatimukset.
Tässä omia kokemuksia ketjusta poimittuna:
Tänään tuli perille, calibroin näytön ja näyttää seuraavaa:
sRGB 100%
NTSC 78%
AdobeRGB 80%

Ei näkyvää (tosin en ole testannut esim. kodinhoitohuoneessa täysin pimeässä) vuotoa, ei kuolleita pikseleitä.
Hieman ehkä sinisempi kuin entinen (Dell U2713HM) missä käytännössä myös samat arvot Spyder4Eliten mukaan.
Kirkkautta täytyi pudottaa 25% että pääsi lähelle tavoitetta (120, nyt 119)
+

Itse ainakin huomaan ns. selkeän eron kun pimeässä huoneessa katson vaikkapa:

vastaan se että pimeässä huoneessa laitan monitorin täysin pois päältä. Mutta en lue tätä monitorin virheeksi, aika harva laite kuitenkaan oikeasti "mustaa" mustaa tarjoaa.

Edit: tosin mitä vertasin nykyistä näyttöä vanhempaan vuoden 2013 DELL:n versioon (Dell UltraSharp U2713HM vs Acer XF270HUA) niin nykyisessä kaikki nurkat vuotavat vs Dellissä vain molemmat alakulmat. Tiedä sitten onko se parempi vai huonompi asia.

Eli täysin pimeässä Acerissa kaikki 4 reunaa on hieman vaaleampia kuin keskialueen kohdat kun taasen Dell:ssä vain molemmat alareunat ovat vaaleammat vs. loppualue.

Normaalissa käytössä ei haittaa mutta epäilemättä jos vaikka elokuvia pyrkisin katsomaan täysin pimeässä huoneessa tämä voisi harmittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: TLA

TLA

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
448
Eli tuurilla ehkä saattaisi saada paremman yksilön. Ymmärrän kyllä että tietty IPS glow kuuluu asiaan, mutta epätasaiset 3 metrin päästäkin erottuvat valokaistaleet eivät oikein tuntuneet asiallisilta, varsinkin kuin viereinen Dell U2515H on silmälle täysin tasainen vaikka 100% kirkkaudella. 27" koossa myös VG271UP näyttäisi olevan tarjouksessa, mutta lieneekö parempi (tai tuleva LG)...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 150
Viestejä
4 193 032
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom