Mikä auto minulle?

Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Mitä mieltä arvon asiantuntijat on tästä Seat Leon merkkisestä autosta? On tullut luettua 1.4 TSI koneiden ongelmista, eli onko tyhmän rohkeaa ostaa tuollaista? Kyseisessä autossa moottori malli on EA111 (CAXC) eli ei se "pahin" öljysyöppömalli (EA888), mutta omat ongelmat kuulemma tuossakin koneessa on...
Onko tuossa jakoketju joknka kirsitin hajoaa ja sitten menee moottori vaihtoon? En maksaisi euroakaan tommosesta.
Ainakin noissa uudemissa tsi koneissa on paranneltu hihna en nyt muista suoraan minä vuonna tuli, mutta mahdollisesti 2013. Ainakin omassa 2014 tsi koneessa tuo on ja pitäisi olla niin kestävä että huoltokirjaan ei ole sille merkitty edes vaihtoväliä. 180k siinä taitaa kumminkin olla huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli suomessa.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Muistelisin noita vikoja löytyneen myös bensakoneista kun joskus mazdaa harkitsin. Anopilla ainakin hajosi kutos mazdasta bensakone, oli tosin jo parisataa tonnia ajettu.
Olikohan minkälainen bensakone ja kuinka vanha? Tottakai ne hajoaa kaikki, kun yhdestä vuoden miekka ja kypärä mallista on mennyt?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Taisi olla noissa ekan korimallin mazda kutosissa niitä moottorivikoja ainakin, varsinkin 2.3 litraisia näkee usein moottorivikaisena myynnissä.

Edit: 1.8 ja 2.0 ovat mondeon kanssa samoja koneita ja niihin iskee ennemmin tai myöhemmin raju öljynkulutusongelma.

Pikavilkaisulla katsoin kymmenen mazda 6 ilmoitusta joista 7 oli lahoja ja kolmessa moottorivika.
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
2.3:ssa on ollut ongelmia, mutta eipä niitä ole tehty enää aikoihin. Mitään tekemistä noiden uudempien moottorien kanssa, joten ihan typerää sanoa, että vaikka nykyista Skyactiv-ajan Mazdaa ei kannata ostaa, kun koneet hajoo.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Tarkoitus olisi siirtyä -05 Alfa 156 Crosswagonista tämän vuosikymmenen puolelle. Alustavasti katellut 320 bemareita ja Octavia RS:iä. Kaveri kun näistä enemmän tietää katsastusmiehenä löytää joka merkistä tietty jotain vikaa. Mitäs ihmiset täällä ehdottaisi?

Budjetti 20k pintaan, yli voi vähän mennä jos sillä saa selkeästi jotain parempaa.
Ajoa vähän reilu 10k vuodessa eli bensakoneellinen.
Tulee 1. autoksi eli riittävän iso mökkireissuihin feat. koira ja ehkä pari kaveria.
Enemmän tehoa kuin nykyisessä 150 hevosisessa.
Ei kuukausittain huollettava.
Takaveto/takapainotteinen neliveto olisi plussaa.
Hieman vastaavilla kriteereillä itsekkin autoa etsineenä päädyin 3-sarjan farkkuun, tavaratila on riittävä ei kuitenkaan mitenkään iso jos koirahäkin laittaa, vakiona taitaa kaikissa olla suojaverkko jolloin mökkimatkaillessa voi ladata kattoa myöten. Octaviassa tavaratilat huomattavasti suuremmat, jos tällä suuri painoarvo. Suosittelen tarkastamaan myös a4 avantin 1.8 tfsi quattrossa näppärä voimalinja jos manuaali kelpaa. Kaverin hb insigniaan on myös 5-hengen mökkikamat istuneet konttiin ja hattuhyllyn poistamalla koirahäkkinin menisi kuten hb octaviaankin.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
111
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
31
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
Itellä w211 200 cdi jolla ajettu sellanen 560 tkm. Edellisessä töissä oli alla Vito joka oli samaan peruskoneeseen perustuva (eli 2.2 litranen CDI), jolla oli ajettu 1,3 miljoonaa km. Että kun huoltaa ja huollettu nii kyllä ne kestää aika hyvin. Itse laskin reilu vuosi sitten että diesel/bensa on +-0 siinä 12 tkm/vuosi paikkeilla.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Itse laskin reilu vuosi sitten että diesel/bensa on +-0 siinä 12 tkm/vuosi paikkeilla.
Itse taas laskin jokunen vuosi sitten että pitäisi ajaa vähintään se 25k/vuosi että kääntyisi miinukselta plussalle. Tuohon on muuten ihan laskureitakin olemassa, en nyt muista mitä laskuria käytin mutta pikasella googletuksella esim.
Diesel-laskuri.net - Dieselauton kannattavuuslaskuri, Kannattaako dieselauto?
Muistaa vaan laittaa ne päivän hinnat siihen, näytti aika alhaselta toi default diesel hinta..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Itse taas laskin jokunen vuosi sitten että pitäisi ajaa vähintään se 25k/vuosi että kääntyisi miinukselta plussalle. Tuohon on muuten ihan laskureitakin olemassa, en nyt muista mitä laskuria käytin mutta pikasella googletuksella esim.
Diesel-laskuri.net - Dieselauton kannattavuuslaskuri, Kannattaako dieselauto?
Muistaa vaan laittaa ne päivän hinnat siihen, näytti aika alhaselta toi default diesel hinta..
Hakkasin nykyisen dieselin luvut tuohon ja sitä edeltäneen bensan, kääntyy kannattavaksi about 7tkm nurkilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Riippuu varmaan paljon autosta (malli/merkki) onko diesel järkevä. Itselläni dieselvero on n 400€/vuosi, mutta sitten taas vastaavan bensakoneen co2 päästövero olisi ainakin 50€ enemmän joten veroa maksan ehkä n 350€/vuosi enemmän dieselillä. Mutta sitten toki diesel kuluttaa joku 3l/100km vähemmän ja maksaa ainakin tällähetkellä n. 20 snt/l vähemmän joten ei nyt kauheasti tarvitse ajaa jotta diesel on halvempi. Tässä automallissa bensakoneita ei juuri ole joten käytettynä diesel on halvempikin hankintahinnaltaan. Sanoisin että autoilussa muut kulut kyllä merkitsevät aikapaljon enemän kun muutama satanen dieselveroon.
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Hakkasin nykyisen dieselin luvut tuohon ja sitä edeltäneen bensan, kääntyy kannattavaksi about 7tkm nurkilla
Joo täytinpä itsekin kokeilun vuoksi ja 8,8k jälkeen muuttui diesel halvemmaksi nykyisellä autolla vs saman auton ja vuosimallin samantehoinen diesel kone. Dieselin hintakin on vissiin tippunut, muistelin että se olisi ollut lähempänä 95 hintaa hiljattain. Oli kumminkin eri auto/edellinen auto mille tuon vertailun muutama vuosi sitten tein.
Mahdollisesti täytin muutama vuosi sitten laskurin maantiekulutuksen perusteella kun suurin osa ajosta on maantieajoa (työmatkat). Nyt laskin ilmoitetun keskikulutuksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Riippuu varmaan paljon autosta (malli/merkki) onko diesel järkevä. Itselläni dieselvero on n 400€/vuosi, mutta sitten taas vastaavan bensakoneen co2 päästövero olisi ainakin 50€ enemmän joten veroa maksan ehkä n 350€/vuosi enemmän dieselillä. Mutta sitten toki diesel kuluttaa joku 3l/100km vähemmän ja maksaa ainakin tällähetkellä n. 20 snt/l vähemmän joten ei nyt kauheasti tarvitse ajaa jotta diesel on halvempi. Tässä automallissa bensakoneita ei juuri ole joten käytettynä diesel on halvempikin hankintahinnaltaan. Sanoisin että autoilussa muut kulut kyllä merkitsevät aikapaljon enemän kun muutama satanen dieselveroon.
Vahva tämä. Itseäni ainakin huvittaa, kun tässä keskustelussa jahkaillaan parhaimmillaan jonkun satasen ympärillä puhuttaessa vehkeistä, joiden (kiinteät) kustannukset ovat tonniluokkaa vuodessa :vihellys:.

Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.

Joo täytinpä itsekin kokeilun vuoksi ja 8,8k jälkeen muuttui diesel halvemmaksi nykyisellä autolla vs saman auton ja vuosimallin samantehoinen diesel kone. Dieselin hintakin on vissiin tippunut, muistelin että se olisi ollut lähempänä 95 hintaa hiljattain. Oli kumminkin eri auto/edellinen auto mille tuon vertailun muutama vuosi sitten tein.
Mahdollisesti täytin muutama vuosi sitten laskurin maantiekulutuksen perusteella kun suurin osa ajosta on maantieajoa (työmatkat). Nyt laskin ilmoitetun keskikulutuksen mukaan.
Oman kokemukseni mukaan varsinkin uudemmilla bensoilla on helpompi saada kulutus karkaamaan aivan tähtiin ilmoitettuihin lukemiin verrattuna. Liittyneekö tämä sitten tarkasti optimoituun testisykliin ja dieselin parempaan hyötysuhteeseen (varsinkin osakuormilla).
 
Liittynyt
11.03.2019
Viestejä
251
Vahva tämä. Itseäni ainakin huvittaa, kun tässä keskustelussa jahkaillaan parhaimmillaan jonkun satasen ympärillä puhuttaessa vehkeistä, joiden (kiinteät) kustannukset ovat tonniluokkaa vuodessa :vihellys:.

Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.
Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi. Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.

Oman kokemukseni mukaan varsinkin uudemmilla bensoilla on helpompi saada kulutus karkaamaan aivan tähtiin ilmoitettuihin lukemiin verrattuna. Liittyneekö tämä sitten tarkasti optimoituun testisykliin ja dieselin parempaan hyötysuhteeseen (varsinkin osakuormilla).
Itsellä ainakin bensakoneen kanssa pitkän ajan/tankkauksen jälkeinen todellinen kulutus on n. litran ilmoitettua vähemmän. Joo paljon maantieajoa kuten edellisessä viestissä totesin mutta saan myös maantieajon tippumaan alle ilmoitetun jos nollaan käynnistyksen jälkeisen laskurin maantien alussa. Todellinen kaupunkikulutus on taas on n. litran ilmoitettua enemmän, toisaalta kytken aina start ja stop järjestelmän pois käytöstä kun käynnistän auton mikä nostaa tuota kaupunkikulutusta liikennevaloissa hieman.
 
Viimeksi muokattu:

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
Öljyt kunhan on vaihdettu moottoriin ja lootaan ajallaan, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia (moottoriöljyt 30tkm välein, lootaöljyt ~90tkm). Kardaanin ristikkonivel ja kannatinlaakeri saattaa olla väljiä, tai sitten ei. Entisessä W204:ssa alkoi ristikkonivelen jurraus kuulumaan 300tkm paikkeilla.

Ei tuo kauaa liikkeessä homehtunut, alle viikko myyntiinlaiton jälkeen oli mennyt kaupaksi, kyllä siitä uusi omistaja vielä kympin köyhtymään, kun pyyntikin oli 12700€. Eli kyllä niitä ihmiset ostaa paljon ajettuinakin aika huoletta.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
789
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 681
Onhan ne sisarmerkki KIAn ohella nostaneet laatuaan ja ovat luotettavuudessa aikalailla kärkipäässä. Autoverkkokaupalla jatkuvasti hyviä kampanjoita, esim. nyt i30 HB on tuon mainitsemasi 17t ja korko 1% ilman muita kuluja.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
789
Onhan ne sisarmerkki KIAn ohella nostaneet laatuaan ja ovat luotettavuudessa aikalailla kärkipäässä. Autoverkkokaupalla jatkuvasti hyviä kampanjoita, esim. nyt i30 HB on tuon mainitsemasi 17t ja korko 1% ilman muita kuluja.
Toi on kyllä ihan hyvä, pitää tutustua.. 1000€ kalliimpi ja manuaali automaatin sijasta...paha paha. Fiestaa sais kanssa nyt korottomasti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
Itse tykkäsin edellisestä mallista tosi paljon. Motarilla se oli vain vähän huono kun vakkari puuttui mutta taajamassa erittäin kiva auto.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
789
Itse tykkäsin edellisestä mallista tosi paljon. Motarilla se oli vain vähän huono kun vakkari puuttui mutta taajamassa erittäin kiva auto.
Tosiaan vakkari täytyy olla melkein ainut pakollinen lisävaruste meidän kriteereissä. Ja tossa 17k i20 oli vakkari ja ilmastointi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
328
Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi. Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.

Itsellä ainakin bensakoneen kanssa pitkän ajan/tankkauksen jälkeinen todellinen kulutus on n. litran ilmoitettua vähemmän. Joo paljon maantieajoa kuten edellisessä viestissä totesin mutta saan myös maantieajon tippumaan alle ilmoitetun jos nollaan käynnistyksen jälkeisen laskurin maantien alussa. Todellinen kaupunkikulutus on taas on n. litran ilmoitettua enemmän, toisaalta kytken aina start ja stop järjestelmän pois käytöstä kun käynnistän auton mikä nostaa tuota kaupunkikulutusta liikennevaloissa hieman.
Uudemmissa autoissa huolto/korjauskulut (yleensä) jäävät rutkuja pienemmiksi, mutta arvonalenema pitää kyllä huolen siitä, että kustannukset menevät heittämällä sinne tonniluokkaan. Hyvin usein uudempia autoja myös käytetään liikkeessä huoltamassa, jossa äkkiä määräaikaishuoltoonkin palaa satasia kymppien nesteiden ja suodattimien sijaan.

Halvalla olet kyllä päässyt, kun ei ole renkaitakaan tarvinnut ostella. Tuolla hinnalla korjaamolla ei kyllä vaihdeta kuin öljyt ja suodattimia, eli myös otoksesi on vähän suppean oloinen ottaen huomioon kaikki muutkin kaikissa autoissa kuluvat huoltokohteet (hihnat, jarrut, alusta jne.).

Dieselin kalliin huollon perusteleminen dpf:llä on vähän huvittavaa, sillä puhuttaessa komponentista, jonka elinikä on vähintään 200-300 tkm, edes sen tuhannen euron hinta ei kilometrihintaan vaikuta juuri pätkääkään (varsinkaan ennen vaihtoa omistavalle :p). Ja esimerkiksi psa-konsernin vehkeisiin loukun saa jopa alle parilla sadalla.

Bensoissa taas on pienemmän vääntönsä vuoksi heikompia voimansiirron komponentteja, joka näkyy esim. kytkimen vaihtotarpeena usein pienemmillä kilometreillä, mutta tämä vänkäys kannattaa jättää omaan ketjuunsa ;).

Millä vehkeellä pääsee alle luvattujen lukemien? :eek: Ja lisäksi puhutaanko tässä nyt ajotietokoneen "kulutuksesta" vai tankkauksesta mitatuista lukemista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
7 vaihteinen automaatti näyttää olevan, eli varmaan aivan sopiva paketti olisi.
  • 7” värikosketusnäyttö
  • Apple Carplay ja Android Auto -valmiudet
  • Bluetooth -ääniohjauksella
  • Peruutuskamera dynaamisilla apuviivoilla
Kaupan päälle saat myös markkinoiden parhaan takuun – 7 vuotta ilman kilometrirajaa. Tarjous koskee i20 Hatchback ja Active Cross 1,0 T-GDI 74 kW (100 hv) 7DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistomalleja ja on voimassa 30.8.2019 saakka.
i20 Hatchback ja i20 Active Cross - Tech Pack veloituksetta - Hyundai

Esim Fiesta taitaa olla vähän kalliimpi.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
789

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi.
Nuo dieselin korkeat huoltokulut on kyllä käytännössä urbaanilegenda. Voihan siellä vähän isompi öljytilavuus olla, jonka takia muutama killingin voi perus öljyhuollon hinta nousta, mutta käytännössä vai tiedolla diesel vai bensa ei pysty mitenkään edes arvaamaan kumpi on halvempi huoltaa. Paljon enemmän se riippuu merkistä, mallista, voimalinjasta jne. kuin käyttövoimasta. Hiukkassuodattimet voi jossain yksittäisessä mallissa olla ongelma (samoin kuin jossain yksittäisissä bensoissa on ongelmia esim. öljynsyönnin kanssa), mutta eipä noistakaan paljon riesaa ole ollut omassa lähipiirissä, ja jos sattuu menemään niin suurinpaan osaan kärryistä on muutaman satasen osa.

Mitä tulee hinta-esimerkkiin niin jos jaksaisin sniiduilla niin öljyt dieselkärryyn on 20€, suodatin kympin ja vaihtaa voi itse. Eli bensojen huollot maksaa siis kolme kertaa enemmän :D... tai sitten nämä yksittäiset esimerkit ei kerro oikein mitään.
Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.
Tuossa lienee vain liikennevakuutus ja arvonalenemaa ei ole huomioitu ollenkaan. Mutta vaikka nyt minimoitaisiin kuinka kiinteitä kuluja, niin ei silti sitä muuta sitä alkuperäistä pointtia, ettei se pieni ero veroissa yleensä kauhean iso osa autoilun kuluista ole, ellei sitten aja todella vähän. Kuitenkin esim se 350€, joka aiemmin mainittiin pätee sekin vain jos et aja metriäkään. Joka kilometrillä ero pienenee, niin että että edes vähäisillä ajoilla ei puhuta yleensä isoista rahoista.

Tosin tämän hetken polttoainehinnoilla vertailu on siinä mielessä epäreilua, että kesällä yleensä diesel on halpaa ja bensa kallista (suhteessa), ja talvella toisinpäin.

Toki jos ajaa 5000 km vuodessa tai alle, niin diesel tuskin kannattaa. Toki silloinkin auton vaihdon tappio on sen verran suuri, että vaihto olemassaolevasta dieselistä bensaan tulee silti kalliimmaksi, ainakin liikkeeessä, kuin dieselillä ajelu (toki sama pätee toisinpäin, jos kilometrejä kertyy vaikka 20k ja alla on suht taloudellinen bensakärry).

Suurimmalle osalle keskivertokilometrejä ajelevalle tosiaan se käyttövoima ei ole oleellisin tekijä kuluja määrittämässä. Jos ajaa huomattavan paljon tai ei juuri mitään niin sitten homma voi olla eri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Totta. Nyt innoistun tosin tosta i30 mallista kun olisi vähän isompi ja ehkä parempi? Täytyy käydä ihmettelemässä liikkeessä uudestaan. Mielestäni alennusta ei ollut tuolla viimeksi kuin katsoin pari päivää sitten.
Tuo i30 on kyllä houkutteleva. Joko tuolta autoverkkokaupasta, tai sitten kysellä tarjousta myös autoliikkeestä.
Autoverkkokauppa.fi — Kampanjat - Kesän kunniaksi Hyundai i30 Hatchback 1.0 T-GDi 120 hv fresh vain 17 990 € tai 187 €/kk.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Nuo litraiset Hyundain koneet ovat vain ihan hengettömiä alakierroksilla eli pilaavat muuten ihan ok auton. Jopa se tehottomampi 1.2 vapari vääntää paremmin alhaalta. Etenkin manuaalina hirveä ajettava.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
Kyllä kai tuon pikku-turbon pitäisi jaksaa tuollaista kippoa ihan hyvin viedä, kun 120hv versio jaksoi isompaa i30:stäkin ihan ok.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
590
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
Jos on MK3 Mondeo, niin kannattaa myös katsoa ne ovien alareunat, sama ruosteongelma melkein kaikissa tuon ikäluokan Fordeissa mutta onneksi aika helppo korjata. Tämän lisäksi jos on bensakoneella, niin kun kone on lämmin, avaa konepelti ja kuuntele kuuluuko imusarjasta rallattavaa kolinaa. Noissa on tyyppivikana imusarjan läppien irtoaminen jonka seurauksena moottoririkko. Kytkimen ja vauhtipyörän toiminta kannattaa myös tarkistaa, ei pitäis kuulua mitään ylimääräistä ääntä tai värinää kun on vaihde vapaalla ja kytkintä laahamalla ei saisi kytkinpolkimessa tuntua tärinää jos antaa samalla hieman kaasua.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Läppien kalkatus on helppo testata nykäisemällä se keskeltä lähtevä alipaineletku irti, jos ääni muuttuu siistimmäksi niin läpät/akseli/väliholkit on kuluneet.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
111
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
Nyt käyty testaamassa mazda 6 -08 2.0, kia ceed -07 1.6, fiesta -09 82hv, fiesta -14 100hv. Mondeo oli jo myyty. Mazda oli jotenkin aivan hirveä, maantiellä rullatessa ihan kiva mutta muuten ei jatkoon. Kia ceed oli kanssa "ihan kiva" mutta sisältä todella halvan oloinen ja muovinen. Fiesta 82hv ja vanhalla korimallilla, ei kyllä liiku mihinkään ja sisätiloissakin oli ahdasta. Mutta tuo -14 100hv ecoboosti oli kyllä todella jees ja näppärä, aa että. Pieni ruokainen mutta liikahti tarvittaessa, eihän sekään vielä mikään raketti ollut ja isolla tiellä ohitukset varmasti voivat vaatia vaihteiden vaihtelua mutta kyllä siitä jäi paras fiilis, ainakin tähän asti. Sisälläkin oli tilaa ja auto tuntui isommalta kuin onkaan, suhteellisen tunnokaskin vaikka ohjaustehostin olikin aika voimakas. Harmi vain että noissa alkaa jo sitten hinnat olemaan siellä kympin luokkaa jos haluaa vakkarin ja vähän kilometrejä. Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm. Kysyinpä myös huvikseni tarjousta ihan uudesta fiestasta kun nyt saa 0% kulut ja korot mutta kyllä sen hinta nousi per kk 300€ paremmalle puolelle, ei vielä ihan mahdu opiskelija budjettiin, ehkä sitten valmistujaislahjaksi itselle...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm.
Asiaa liipaten jos meinaat pitkään pitää; litraiselle Ecoboostilla on muuten 240tkm/10v (jos niin pitkään uskaltaa pitää) jakohihnan vaihtoväli ja vaihto maksaa teetettynä pitkälti yli tonnin.

Mahtaa 10v iässä kun auton arvo on mitä on, olla tosi paljon kiinnostusta tuohon huoltoon N:nnellä omistajalla? ;)
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Nyt käyty testaamassa mazda 6 -08 2.0, kia ceed -07 1.6, fiesta -09 82hv, fiesta -14 100hv.
Mutta tuo -14 100hv ecoboosti oli kyllä todella jees ja näppärä, aa että. Pieni ruokainen mutta liikahti tarvittaessa, eihän sekään vielä mikään raketti ollut ja isolla tiellä ohitukset varmasti voivat vaatia vaihteiden vaihtelua mutta kyllä siitä jäi paras fiilis, ainakin tähän asti. Sisälläkin oli tilaa ja auto tuntui isommalta kuin onkaan, suhteellisen tunnokaskin vaikka ohjaustehostin olikin aika voimakas. Harmi vain että noissa alkaa jo sitten hinnat olemaan siellä kympin luokkaa jos haluaa vakkarin ja vähän kilometrejä. Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm. Kysyinpä myös huvikseni tarjousta ihan uudesta fiestasta kun nyt saa 0% kulut ja korot mutta kyllä sen hinta nousi per kk 300€ paremmalle puolelle, ei vielä ihan mahdu opiskelija budjettiin, ehkä sitten valmistujaislahjaksi itselle...
Tuollainen -15 mallinen ecoboost löytyy eläkeläiseltä ja tykkäsin siitä kyllä kaupunki käytössä. Kaupunkien ulkopuolella toki jää laiskaksi ja erityisesti rekkojen ohittelu on hieman tuskaa (vrt 240hv octavia), vaatii reilua pykältämistä ja ennakointia. Lisäksi lyhyt akseliväli aiheuttaa tietynlaisen kiikkeryyden. Lisäksi laitteesta puuttuu vakkari.

Iske kiinni, jos muuten miellyttää ja et ajele joka päivä kymmeniä kilometrejä kaupunkien ulkopuolella. Tuon kokeillunkin pääasiallinen käyttökohde on 13km suuntaan olevat kauppamatkat ja on siihen enemmän kuin hyvä. Itse lainasin sitä keväällä ja kävin tuollaisen reippaan 700km matkan sillä. Menetteli siihenkin, mutta en suosittele pääasialliseksi ajoneuvoksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tuollainen -15 mallinen ecoboost löytyy eläkeläiseltä ja tykkäsin siitä kyllä kaupunki käytössä. Kaupunkien ulkopuolella toki jää laiskaksi ja erityisesti rekkojen ohittelu on hieman tuskaa (vrt 240hv octavia), vaatii reilua pykältämistä ja ennakointia. Lisäksi lyhyt akseliväli aiheuttaa tietynlaisen kiikkeryyden. Lisäksi laitteesta puuttuu vakkari.

Iske kiinni, jos muuten miellyttää ja et ajele joka päivä kymmeniä kilometrejä kaupunkien ulkopuolella. Tuon kokeillunkin pääasiallinen käyttökohde on 13km suuntaan olevat kauppamatkat ja on siihen enemmän kuin hyvä. Itse lainasin sitä keväällä ja kävin tuollaisen reippaan 700km matkan sillä. Menetteli siihenkin, mutta en suosittele pääasialliseksi ajoneuvoksi.
Tuo Fiestan "kiikkeryys" on sen joko paras tai pahin ominaisuus riippuen kuskista. Jos kuskia yhtään leikittää tuota kippoa voi viedä poikittain ties missä ja miten. Jos taas kuski on mallia amatööri eikä tajua mikä on vastaohjaus voi tuo teoriassa yllättää talvella. Kyseessä on kuitenkin etuveto jossa perä lähtee ekana. Itselläkin oli tilanne tai kaksi tuon ST mallilla mikä oli pari autoa sitten kun perä lähti jäällä irti 70-90kmh vauhdeissa vaihtelevan pidon alueella tiukkenevassa mutkassa alamäessä tai sohjoisessa urassa. Helppo saada kiinni mutta pitää tietää mitä tekee jos/kun tuo tapahtuu. Ja mitä vakkariin tuolee niin sen saa lisättyä ja on suosittu modi ainakin ST malleissa. Suomessa en ole varma saiko ST:tä edes ilman vakkaria mutta ainakin briteissä sai ja siellä noita lisäilevät. Ostavat romikselta tms Titanium tms mallin ratin jossa cruise löytyy ja vaihtavat lätkät yms merkit ratissa täsmäämään autoon ja aktivoivat Fordscanilla ja obd piuhalla vakkarin. Sama onnistuu kuulema esim taittuviin peileihin. Tämä siis oletuksella että myös noissa halvemmissa malleissa on johtosarja ja muut valmiina.
 

Janttura

Tukijäsen
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
88
Asiaa liipaten jos meinaat pitkään pitää; litraiselle Ecoboostilla on muuten 240tkm/10v (jos niin pitkään uskaltaa pitää) jakohihnan vaihtoväli ja vaihto maksaa teetettynä pitkälti yli tonnin.

Mahtaa 10v iässä kun auton arvo on mitä on, olla tosi paljon kiinnostusta tuohon huoltoon N:nnellä omistajalla? ;)
jakohihnan vaihto nois tais olla jo 7 tai 8 vuoden aikana elikas varmaan vaihdettu jos jos huoltokirjan mukkan mennään. tosiaan se hihna ui siellä öljyssä niin yli 1k
Taisi ihan lukea huoltoohjelmassa 7-8v kun sitä 2016 viimeksi luin. mk3 alkoi suomeen valuu 2011
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 681
jakohihnan vaihto nois tais olla jo 7 tai 8 vuoden aikana elikas varmaan vaihdettu jos jos huoltokirjan mukkan mennään. tosiaan se hihna ui siellä öljyssä niin yli 1k
10v/240t km on yleensä vaihtoväli ja tonnin se ottaa.

EcoBoost on siitä hauska moottori, että kun se esiteltiin, netissä tiedettiin, että ei kestä vuottakaan ajoa, sittemmin niistä ei sen pahemmin ole pidetty meteliä ja hyvinhän nuo tuntuu kestävän. Tuo Fiestojen 80hv pata on samaa tekoa mutta ilman turboa, aikalailla rauhassa niilläkin ihmiset ajelee. Tietty on tarkka öljystä, vain sitä E 5W-20 kun laittaa, niin toimii oikein, eikä mitään lisäaineita öljyyn.

Mitäs nuo tuli, 2012 paikkeilla ensimmäiset, joten kohtahan noissa alkaa jakohihnojen vaihdot ensimmäisissä (ellei kilsat ole tullut täyteen ennen tätä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
jakohihnan vaihto nois tais olla jo 7 tai 8 vuoden aikana elikas varmaan vaihdettu jos jos huoltokirjan mukkan mennään. tosiaan se hihna ui siellä öljyssä niin yli 1k
Miksi 2014 malliseen mistä oli puhe olisi tehty hihnahuolto puolet ohjelmaa aikaisemmin?

Noista >tonnin hihnanvaihto-koneista tulee mieleen Alfat, ym. mitkä alkaa menemään helposti täysin arvottomiksi kun auton hinta alkaa olemaan 1-2x hihnan vaihdon hinnan.

Veikkaan ettei noita ecoboosteja tulla näkemään yhtä pitkään kuin vanhoja ”patarauta” Fiestoja... :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.
Juuri tämä. Ääripäitä lukuunottamatta, suhteellisen normaaleilla ajomäärillä, käyttövoiman valinta kannattaa tehdä ihan mieltymyksen perusteella. Moni muu seikka vaikuttaa kokonaiskuluihin enemmän.

Käyttötapa ja omat tottumukset vaikuttavat myös kovasti siihen, miten se teoreettinen laskelma vastaa totuutta. Turbodiesel tai jossain määrin ahdettu downsizing-bensakonekin on tunnottomampi kovalle ajolle, pätkävedoille ja kylmäkäynnistyksille, kun katsotaan todellista kulutusta. Joku saattaa jopa antaa arvoa paremman moottoriversion mukana tulevalle sähköiselle sisäilman lämmitykselle. Käy vähemmän tyhjää kylmiltään ulkoa lähtiessä ja on muutenkin kivempi. Itse en paljon pääse käyttämään tai jaksa käyttää tolppalämmitystä, ja öljypolttimeen en halua sijoittaa, joten nykyisessäkään autossa ei ole mitään esilämmitysvarustetta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
nykyajan kaikki autot kertakayttökamaa 3-5v uus tilalle takuun loputtua
Sama piti enemmän paikkansa kolmella edellisellä vuosikymmenellä, mutta olen samaa mieltä. Noinhan se menee jos on varaa valita.
Noista >tonnin hihnanvaihto-koneista tulee mieleen Alfat, ym. mitkä alkaa menemään helposti täysin arvottomiksi kun auton hinta alkaa olemaan 1-2x hihnan vaihdon hinnan.
Onhan noita VAG v6-koneellisiakin tuossa huoltohintatasossa. Kallis remppa ja riskillä voi mennä kauan. Jos ei vaihtoväli ole ihan lähellä, niin voihan arvo olla ihan ikään sidoksissa. Tosin kulutus ja vero vaikuttavat myös kovasti.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
En haluaisi maalailla piruja seinälle, mutta. Ostin kans muutama vuosi sitten 2-koppasen Focuksen Kamuxilta. Oli viimeinen Foordi-, ja viimeinen kerta kun Kamuxilta ostan mitään.
Eli ostit jonkun kiertopalkinnon ja nyt kaikki kamuxit ja foordit on paskoja?:facepalm:

Jos ei autoista mitään ymmärrä ja ei osaa koeajolla vikakohteita katsoa niin kannattaa ostaa vain uutta autoa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
500 k on kyllä autolla, kun autolla ajettu jo tosi paljon.
Kevyestä kalustosta ainoastaan Hiacea tai Hiluxia voi kutsua "sisäänajetuksi", kun mittarissa rupeaa olemaan puoli miljoonaa, raskaassa kalustossahan tuollainen 500 000 km on aika normaali ajomäärä 2-3 vuotta vanhassa veturissa ja kyllä se kertyy pullautoihin yms. aika nopeasti, kun joka päivä veivaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Eli ostit jonkun kiertopalkinnon ja nyt kaikki kamuxit ja foordit on paskoja?:facepalm:

Jos ei autoista mitään ymmärrä ja ei osaa koeajolla vikakohteita katsoa niin kannattaa ostaa vain uutta autoa.
Kamuxilla on kyllä lähes kaikki tarjonta sellaista kuraa, että sieltä ei ainakaan minun tarvitse enää autoa katsella.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
412
Kamuxilla on kyllä lähes kaikki tarjonta sellaista kuraa, että sieltä ei ainakaan minun tarvitse enää autoa katsella.
Mitään mistään tiedä mutta samanlaisia autoja siellä näyttää olevan myynnissä kuin muuallakin vai onko jotain tarkempaa tietoa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mitään mistään tiedä mutta samanlaisia autoja siellä näyttää olevan myynnissä kuin muuallakin vai onko jotain tarkempaa tietoa?
Tietoa on sen verran, että kävin aikoinaan Kamuxilla katsomassa noin 7-8 netissä lupaavan oloista autoa ja kaikki ne olivat enemmän tai vähemmän nuhjuisia ja epämääräisiä pommeja, vaikka hinnan ( kaikki noin 20 k€ kieppeillä ) perusteella niiden olisi voinut olettaa olevan ihan ikää ja kilometrejä vastaavassa kunnossa.

Ehkä olen vain liian tarkka, kun ne näyttävät hyvin kelpaavan tavalliselle sukankuluttajalle.

Hyvä tietää, kuka ne pommit ostaa Kamuxin, Sakan ja muiden jobbareiden pihasta.

Vai oletko Kamuxin innokas automyyjä, kun sitä puollustat?
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
@Jims Luukkonen vaikuttaa Kamuxin myyjältä. Voihan siellä niidenkin valikoimissa raatojen joukossa muutama hyvä yksilö olla, mutta hirveän työlästä on sieltä etsiä. Mielummin ostaa muualta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
653
Yhden <10K pommin ostanut Kamuxilta itse, muutaman vuoden tyytyväisenä ajellut sillä. Kai se on ihan paska paikka silti. Hitto kun en tiennyt ennen kauppoja. :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Itse en ole havainnut jossain kaupoissa olevan keskimääräistä rikkinäisempää kalustoa kun toisissa. Itse katson enemmän sitä autoa yksilönä, kuin minkä logon alle se on raahattu. Varmasti joka liikkeessä löytyy niitä raatoja ja parempikin. Autojen kunnon määrittää aika paljon se edellinen omistaja eikö liike mihin on sen kipannut.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
824
Ei ne Kamuxilla taida autojen kuntoa edes tutkia. Lyhyt koeajo korttelin ympäri sileällä pikitiellä ja auto riviin odottamaan uutta omistajaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 373
Viestejä
4 158 941
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom