Yleinen ThinkPad -thread

Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
119
niin jää kaipaamaan parempaa näyttöä.
Thinkpad X230 successful upgrade to 13.3 FHD & msata3.0

X220/X230 FHD mod kit (rev.6)





Tuli Lenovolta jotain mainospostia. Näköjään T-sarjaan kuuluu nykyään myös AMD-versiot. Onkos nuo kannettavat ryzenit ihan varteenotettavia myös?

Lenovo E595 Ryzen 3700U Review and Linux

Lämpöongelmia palmrestin (mikä tää on suomeksi?) alueella, näyttö susi nykystandardeilla ja akkukesto hieman kehno. Mutta ei aivan surkea siltikään.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Eli peruskone toimistokäyttöön, akkua ei tarvita koskaan ja telakassa on kuitenkin kiinni tuplamonitorit.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
319
Mikä olisi suositeltava paikka hankkia thinkpadi, vai suoraan lenovolta?

Tarkoituksena on siis ehkä konffata speksejä, eli ehkä vaan suoraan lenovo.fi ?
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Mikä olisi suositeltava paikka hankkia thinkpadi, vai suoraan lenovolta?

Tarkoituksena on siis ehkä konffata speksejä, eli ehkä vaan suoraan lenovo.fi ?
Voihan vaihtoehtoisia malleja kattoo verkkokaupoista.
Kovalevyn ja muistien vaihdot pystyy helposti myös suorittamaan itse.

Jos haluaa suoraan valmiin ja verkkokaupoista ei löydy, niin sitten Lenovolta paras.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
ebay.com ja sieltä halvin T480/t480s. Sitten näppistä vaihtamaan jos tuntuu että ei jenkki/britti-kelpaa. Jos on mahdollisuutta tilata opiskelijakortilla niin sitten Saksan campus-lenovo, niissä on yleensä mahdollisuutta säästää.

Jos firmalle niin aika paljon löytyy ebaysta myös niitä joilta saa ilman alveja.
 
Viimeksi muokattu:

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
319
Voihan vaihtoehtoisia malleja kattoo verkkokaupoista.
Kovalevyn ja muistien vaihdot pystyy helposti myös suorittamaan itse.

Jos haluaa suoraan valmiin ja verkkokaupoista ei löydy, niin sitten Lenovolta paras.
Ok. Odottelen siis, kunnes tuo gen 2 p1 tulee lenovon sivuille.
 

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Oman T490 mallin Windows 1903 päivitys meni muuten ok mutta 4G/LAN kortti lopetti toimintansa. Piti jo olla tuettavien mallien joukossa Lenovon sivujen mukaan..

Yritetty ajurien poistoa/asennusta, networkin resetointia, paluuta edelliseen versioon ja tehdas asetusten palautusta.. 4G verkkoa vaan ei näy valittavien verkkojen joukossa.. 1803 versiolla toimi ennen hyvin..

Tukeenkin soitin ja kokeilin heidän ehdotuksiaan puhelimen välityksellä mutta ei toimi siltikään..

Täytyy ajan kuluksi kokeilla jos Lenovon sivuilta ladattava recovery versio on vielä 1803 versiota niin vois pistää sen uusiksi..

Sain sitten huolto numeron ja odottelen soittoa että mitä seuraavaksi..

No muuten kone toimii hyvin mutta olisi kiva käyttää sitä normaali verkkojen ulkopuolella.

No kunhan tulee kuntoon niin seuraavia suurempia Windows päivityksiä en taida laittaa ennen kuin on pakko..
L830 ja Windows 10 1903 toimii 4G tässä L480.

Oletko Lenovo Vantagella tarkistanut löytyisikö firmis- ja ajuripäivityksiä?
 

jkv

Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
30
L830 ja Windows 10 1903 toimii 4G tässä L480.

Oletko Lenovo Vantagella tarkistanut löytyisikö firmis- ja ajuripäivityksiä?
Kaikkea on kokeiltu myös erilaisia tuen ehdotuksia... Epäilevät että on mennyt jotenkin sekaisin/rikki Windows päivityksen yhteydessä.. tilasivat uuden kortin..
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Thinkpad X230 successful upgrade to 13.3 FHD & msata3.0

X220/X230 FHD mod kit (rev.6)








Lenovo E595 Ryzen 3700U Review and Linux

Lämpöongelmia palmrestin (mikä tää on suomeksi?) alueella, näyttö susi nykystandardeilla ja akkukesto hieman kehno. Mutta ei aivan surkea siltikään.
Muuten ihan o ksettiä, mutta miksi toisaalta laittaa rahaa tuohon modaukseen, kun lähtökohtaisesti saa parempia käytettyjä vehkeitä hyvällä näytöllä?

Vielä kun ottaa huomioon tämän x230:n touchpadin surkeuden.

Viitaten aiemmin mainittuihin ajuriongelmiin Dellin osalta, voin todeta, että sama vaiva melko monella muullakin valmistajalla (ollut).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Muuten ihan o ksettiä, mutta miksi toisaalta laittaa rahaa tuohon modaukseen, kun lähtökohtaisesti saa parempia käytettyjä vehkeitä hyvällä näytöllä?

Vielä kun ottaa huomioon tämän x230:n touchpadin surkeuden.

Viitaten aiemmin mainittuihin ajuriongelmiin Dellin osalta, voin todeta, että sama vaiva melko monella muullakin valmistajalla (ollut).
Jotkut ovat tyytyväisiä muuten laitteeseen. Onhan laitteiden räpeltäminen muutenkin siistiä, ainakin osan SER-omistajien mielestä. Mun oma T440p on kilohintaan ostettu, bios-lukittu, ja 50€:lla mulle myyty laite johon mä oon laittanut uuden näytön/prossan/touchpädin. Harrastuksena kasattu, niinkuin suuri osa vanhoista Lenovoista. Mä siirryn T480-sarjaan sitten kun niitten hinnat tippuu tarpeeksi, niitten modaaminen tosin tulee olemaan huomattavasti vähäisempää.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Jotkut ovat tyytyväisiä muuten laitteeseen. Onhan laitteiden räpeltäminen muutenkin siistiä, ainakin osan SER-omistajien mielestä. Mun oma T440p on kilohintaan ostettu, bios-lukittu, ja 50€:lla mulle myyty laite johon mä oon laittanut uuden näytön/prossan/touchpädin. Harrastuksena kasattu, niinkuin suuri osa vanhoista Lenovoista. Mä siirryn T480-sarjaan sitten kun niitten hinnat tippuu tarpeeksi, niitten modaaminen tosin tulee olemaan huomattavasti vähäisempää.
Katselin itsekkin tähän x230 malliin toista prossua mutta taitaa ollakin juotettu malli, joten saa sen unohtaa kyllä.

Miten olette tehneet vanhempien thinkpadien kanssa noiden ajurihommien kanssa? Tukea ei tunnu löytyvän win 10 käyttikselle sivujen mukaan, mutta rauta silti pystyisi helposti pyörittämään win 10:ä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Katselin itsekkin tähän x230 malliin toista prossua mutta taitaa ollakin juotettu malli, joten saa sen unohtaa kyllä.

Miten olette tehneet vanhempien thinkpadien kanssa noiden ajurihommien kanssa? Tukea ei tunnu löytyvän win 10 käyttikselle sivujen mukaan, mutta rauta silti pystyisi helposti pyörittämään win 10:ä.
Win10 toimii ainakin itsellä T440p ongelmitta, muistaakseni kaikki asentamani vanhemmatkin *20 sarjalaisiin asti toimii ongelmitta win10. Varmaan jotain sormenjälkitunnistusta voi joutua säätämään. En ole itse törmännyt vielä ongelmiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
810
Katselin itsekkin tähän x230 malliin toista prossua mutta taitaa ollakin juotettu malli, joten saa sen unohtaa kyllä.

Miten olette tehneet vanhempien thinkpadien kanssa noiden ajurihommien kanssa? Tukea ei tunnu löytyvän win 10 käyttikselle sivujen mukaan, mutta rauta silti pystyisi helposti pyörittämään win 10:ä.
X230 on tosiaan juotettu prossu, eli jos sen halajaa vaihtaa niin menee koko emo vaihtoon.

Itse joudun työn puolesta asentelemaan kymppiä melko vanhoihinkin laitteisiin ja *10 sarjaan asti on löytynyt poikkeuksetta kaikki ajurit. 3G ajurien kanssa joutuu välillä jumppaamaan mutta kyllä nekin yleensä asentuu.
 
Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
119
Katselin itsekkin tähän x230 malliin toista prossua mutta taitaa ollakin juotettu malli, joten saa sen unohtaa kyllä.

Miten olette tehneet vanhempien thinkpadien kanssa noiden ajurihommien kanssa? Tukea ei tunnu löytyvän win 10 käyttikselle sivujen mukaan, mutta rauta silti pystyisi helposti pyörittämään win 10:ä.
Mulla on X230 ja T430 näistä vanhemmista. Kerran asensin kympin molempiin hetkellisesti, ja ThinkVantagen avulla löytyi kaikki ajurit. Ei ole mihinkään koneeseen ollut koskaan winukan asentaminen niin helppoa, kuin Thinkpadeihin.
Ainoa miinus on se, että Vantagea ei saa kymppiin muualta kuin Microsoft Storesta. LTSB:ssä sitä kun ei ole ilman GitHubia.

Ja mitä tulee sun edelliseen kysymykseen, niin minusta erittäin hyvä syy modata noita vehkeitä on se, että niihin saa tarvittaessa varaosiakin huokeaan hintaan. Mulla oli vielä vuosi sitten 3gen Acer, joka muuten toimi hyvin, mutta koneen kuoret hajosi ympäriltä. Varaosien saatavuus joko eioota tai ylihintaista. Esim uusi näppäimistö ois maksanu yli 350€ Acerilta. Ostin 8th gen Thinkpadinki, kun halvalla sai. Se lähtee piakkoin myyntiin vielä halvemmalla :D Noi vanhemmat pysyyki mulla päivittäisessä käytössä niin kauan, kun niitä pystyy päivittäisessä käytössä tehon puolesta käyttämään.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Mulla on X230 ja T430 näistä vanhemmista. Kerran asensin kympin molempiin hetkellisesti, ja ThinkVantagen avulla löytyi kaikki ajurit. Ei ole mihinkään koneeseen ollut koskaan winukan asentaminen niin helppoa, kuin Thinkpadeihin.
Ainoa miinus on se, että Vantagea ei saa kymppiin muualta kuin Microsoft Storesta. LTSB:ssä sitä kun ei ole ilman GitHubia.

Ja mitä tulee sun edelliseen kysymykseen, niin minusta erittäin hyvä syy modata noita vehkeitä on se, että niihin saa tarvittaessa varaosiakin huokeaan hintaan. Mulla oli vielä vuosi sitten 3gen Acer, joka muuten toimi hyvin, mutta koneen kuoret hajosi ympäriltä. Varaosien saatavuus joko eioota tai ylihintaista. Esim uusi näppäimistö ois maksanu yli 350€ Acerilta. Ostin 8th gen Thinkpadinki, kun halvalla sai. Se lähtee piakkoin myyntiin vielä halvemmalla :D Noi vanhemmat pysyyki mulla päivittäisessä käytössä niin kauan, kun niitä pystyy päivittäisessä käytössä tehon puolesta käyttämään.
Point taken. Erittäin hyviä argumentteja thinkpadien puolesta. Oma Thinkpad lähti myyntiin/vaihtoon. Tilalle hommasin HP Probookin, jossa alumiinista tehty kuoret, joten hajoamisesta ei ihan heti pitäisi tietoa olla, ellei tätä paisko kun heikkotautinen.

Joku saa hyvän X230 Thinkpadin käyttöönsä. Täytyi saada isompi näyttö - alkoi ahdistaa se pieni näyttö.
 

jkv

Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
30
Jahas oman T490 netti toimii taas.. Lähettivät uuden Fibocom moduulin ja sen vaihdettuani rupesi toimimaan.

Tuen mukaan Windows update 1903 jotenkin sekoitti moduulin..

Ennen kuin irroitin vanhan tarkistin sen liitännät niin olivat kunnolla kiinni.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
193
T480 lopettaa 1. akun latauksen 80% prosenttiin, eikä käytössä ole custom battery tresholdia. Yritin kytkeä ko. toiminnon päälle, jos se pakottaisi akun lataamaan, mutta ei auttanut tilanteeseen.

W10 ilmoittaa Plugged in, charging ja arvio akun täyteen tulemisesta pyörii n. 1,5h paikkeilla, mutta lataus ei etene. Päivitykset ajan tasalla (1903), BIOSkin päivittyi äskettäin. Onko muilla samaa ongelmaa? Googlekierros antoi yhden tuoreehkon ratkaisuesimerkin, mutta siinä tapauksessa ongelma koski 2. akkua, eli irrotettavaa akkua ja ohjeiden mukaan ko. akku piti poistaa hetkeksi.
 

M.P

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
19
T480 lopettaa 1. akun latauksen 80% prosenttiin, eikä käytössä ole custom battery tresholdia. Yritin kytkeä ko. toiminnon päälle, jos se pakottaisi akun lataamaan, mutta ei auttanut tilanteeseen.

W10 ilmoittaa Plugged in, charging ja arvio akun täyteen tulemisesta pyörii n. 1,5h paikkeilla, mutta lataus ei etene. Päivitykset ajan tasalla (1903), BIOSkin päivittyi äskettäin. Onko muilla samaa ongelmaa? Googlekierros antoi yhden tuoreehkon ratkaisuesimerkin, mutta siinä tapauksessa ongelma koski 2. akkua, eli irrotettavaa akkua ja ohjeiden mukaan ko. akku piti poistaa hetkeksi.
En ole ainakaan omassa koneessa havainnut vastaavaa ongelmaa. Win 1903 käytössä täälläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Itellä on toiminut tuo Caldigit TS3 plus -telakka sekä Thinkpad X380 Yogan, MacBook Pro 15'' 2018 ja MacBook Pro 13'' 2017 kanssa kuin junan vessa. Oikeastaan mitään huomioitavaa ei ole. Nukkuminenkin toimii erinomaisesti myös Thinkpadissa.

Telakassa on testattu oikeastaan kaikki liittimet lähes kaikilla alustoilla.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
193
T480 lopettaa 1. akun latauksen 80% prosenttiin, eikä käytössä ole custom battery tresholdia. Yritin kytkeä ko. toiminnon päälle, jos se pakottaisi akun lataamaan, mutta ei auttanut tilanteeseen.

W10 ilmoittaa Plugged in, charging ja arvio akun täyteen tulemisesta pyörii n. 1,5h paikkeilla, mutta lataus ei etene. Päivitykset ajan tasalla (1903), BIOSkin päivittyi äskettäin. Onko muilla samaa ongelmaa? Googlekierros antoi yhden tuoreehkon ratkaisuesimerkin, mutta siinä tapauksessa ongelma koski 2. akkua, eli irrotettavaa akkua ja ohjeiden mukaan ko. akku piti poistaa hetkeksi.
Kokeilin piruuttani pitää latauksessa pidempään, ja noin tunnin päästä tuo 1. akku "heräsi" ja lähti lataamaan normaaliin tahtiin loppuun asti.

Tuo 1. akku on onneksi niin pieni, ettei alhaisempi varaustaso aiheuta harmia, mutta olisi silti mukava tietää, mistä tämä johtuu.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Jos jollakulla on Intelin 7260 verkkokortin kanssa ongelmia niin kannattaa heittää vanhat 17.*** ajurit sisään. Itelläni pätki yhteys jatkuvasti uudemmilla ajureilla ja noilla näköjään jekkasee normaalisti.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
319
Onko tietoa sattuuko pk-seudulla (esim. Verkkokauppa tai muut jälleenmyyjät) olemaan noita full-hd ja 4k -näyttöisiä kannettavia vierekkäin, että voisi vähän tehdä jonkinlaista vertailua?

Jotenkin vähän olen nuiva tuon 15,6" 4k näytön tarpeellisuuteen, mutta mutta.. (käyttö siis ei ole mitään videon / kuvankäsittelyä)
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Onko tietoa sattuuko pk-seudulla (esim. Verkkokauppa tai muut jälleenmyyjät) olemaan noita full-hd ja 4k -näyttöisiä kannettavia vierekkäin, että voisi vähän tehdä jonkinlaista vertailua?

Jotenkin vähän olen nuiva tuon 15,6" 4k näytön tarpeellisuuteen, mutta mutta.. (käyttö siis ei ole mitään videon / kuvankäsittelyä)
Verkkokaupassa pitäisi olla esillä molempia kyllä. 4K:sta voin sen verran sanoa että kyllä se hyvältä näyttää mutta toiste en ostaisi koska Linuxissa HiDPI tuki on niin huono vielä, jatkuvasti sai tapella eri ohjelmien kanssa että sai ne skaalautumaan oikein. Windowsissa toimii sen sijaan ihan hyvin.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Jopa T540 1440p oli niin pientä suhrua ettei sitä pystynyt katsomaan. Toki tuosta on jo muutama vuosi aikaa, ikänäkö on vaan mennyt pahemmaksi sen jälkeen :D

Ison resoluution hyödyt suunnilleen nollaantuu kun kaikki pitää zoomata 150-200% - vaivoiksi saa kuitenkin lyhyemmän akun keston.
 

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
FHD tuntuu 14" näytöllä riittämättömältä :D Kyllä tän kanssa useimmiten pärjää kuitenkin
 

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Hmm, olipas mielenkiintoinen kokemus kun rupesin takuuasioita soittelemaan (WWAN L830 katosi minunkin Thinkpadistä), viimeksi taisin saada Lenovon tukihenkilön kiinni ja asia hoitui nätisti. Tällä kertaa IBM:n kautta, ja olipa karsea tyyppi vastaanottamassa puheluita, suoraan sanottuna melekonen mulukku (oli haastavaa pysyä asiallisena, vaikka kärsivällisyys on työtehtävissä kasvanut reilusti vuosien saatossa :D ). Saapa nähdä miten asia etenee vai eteneekö ollenkaan, 1v takuu umpeutunut eilen. Verkkokaupalta on heidän oma takuun laajennus, seuraavaksi sinne soittelemaan, joskohan sitä kautta saisi moteemin tänne...
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Hmm, olipas mielenkiintoinen kokemus kun rupesin takuuasioita soittelemaan (WWAN L830 katosi minunkin Thinkpadistä), viimeksi taisin saada Lenovon tukihenkilön kiinni ja asia hoitui nätisti. Tällä kertaa IBM:n kautta, ja olipa karsea tyyppi vastaanottamassa puheluita, suoraan sanottuna melekonen mulukku (oli haastavaa pysyä asiallisena, vaikka kärsivällisyys on työtehtävissä kasvanut reilusti vuosien saatossa :D ). Saapa nähdä miten asia etenee vai eteneekö ollenkaan, 1v takuu umpeutunut eilen. Verkkokaupalta on heidän oma takuun laajennus, seuraavaksi sinne soittelemaan, joskohan sitä kautta saisi moteemin tänne...
Vetoa EU:n kuluttajasuojalakiin. Menee vielä virhevastuun piikkiin täysin.
 

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Lupasi laittaa asian eteenpäin Lenovolle, joskohan jatkuisi paremmin. Soitin myös Verkkokauppaan, huomattavasti miellyttävämpi kokemus, korjaamolle hekin lähettäisivät, mutta ehkäpä saan heidän kauttaan tuon osan, ehkä... Huoltokokemusta on, sertitkin noihin Lenovo- ja IBM-laitteisiin on, mutten ole enää alihankkijalla töissä niin IBM:n mukaan ei onnaa.
Wifi oli edellisellä kerralla CRU, mutta WWAN ei tämän henkilön mukaan ole, hassua.

Kenelläs muulla olikaan WWAN-adapterin kanssa ongelmaa, omani sain juuri heräteltyä; virtapiuha irti, BIOS:sta sisäinen akku pois päältä, sammutuksen jälkeen virtanappi pohjaan joksikin aikaa, tunnistui taas. Nyt nolottaa kun en muistanut tuota ensimmäisenä, mutta on tuo muutenkin ajan mittaan temppuillut, vaatinut sammutuksia että herää (niin pieni riesa ollut että jo unohtui).
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
155
Uutta akkua X230:lle. Mistä sai edullisesti?
ite ostin 9cell akun ebaysta tuolta viime vuonna. ~47e.
94Wh 8.4Ah Genuine 9-Cell 44++ Battery For Lenovo ThinkPad X230 X230i X220 X220i 699920853034 | eBay
vaikuttaa aidolta tarran perusteella, valmistaja LG Chem, kapasiteetti 86% tlp-statin mukaan. tarrassa lukee 2018.01
akunkesto kasuaalikäytössä n. 6-8h, linuxin stress stresstestillä n. 2,5h (minun vanha 6cell akku kesti alle 1h).

voisin ehkä myydä tämän jos kiinnostaa? toimituksessa kesti ikuisuus niin ei ole ollut liiemmin käyttöä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
40
Uutta akkua X230:lle. Mistä sai edullisesti?
Itse tilasin aikanaan 9-cell 44++ akun (tosin melko kauan (kaksi vuotta) sitten) täältä --> Data-Systems
Edelleen näyttää olevan kilpailukykyinen hinta. 75 euroa tällä hetkellä.

Oma akku on SANYOn valmistama ja edelleen toimii suht hyvin ja kone on edelleen minun ainut kone kotona. 76% kapasiteetista jäljellä. Ollut melko kovalla käytöllä enkä säästele akkuja (ei ole latausrajoja tms käytössä). Ostaisin uudestaan...

Edit Vaikka ei ole internetin edullisin, tuo on suomalainen putiikki, joten tuki toiminee ongelmatilanteessa paremmin kuin ebay-akussa :)
 
Liittynyt
19.02.2018
Viestejä
602
Itsellä on käytössä X230, W520, T61p ja 380Z. :) Ebaysta ostin X230:seen ison akun, oli jonkun 40eur ja 1,5 vuoden käytön jälkeen hiipunut 1,4% eli todella laadukasta kamaa. 94Wh 8.4Ah Genuine 9-Cell 44++ Battery For Lenovo ThinkPad X230 X230i X220 X220i 699920853034 | eBay

Saksasta olen akkuja ostanut muihin Thinkpadeihin eikä niissä ole ollut valittamista. Jos sitä ihan halvinta ostaa kiinasta niin saa yleensä kuraa.

X230 on kieltämättä paras läppäri mitä on koskaan ollut, se vaan toimii. Vieläpä IPS-paneelilla niin kuva on todella hyvä joskaan resoluutio ei kaksinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
151
Olen katsellut uutta Lenovon kannettavaa kotikäyttöä varten, minkä saisi helposti kytkettä usb-c telakkaan. Uusi (?) ThinkPad L490 täyttäisi vaatimukseni melko hyvin:

Lenovo ThinkPad L490 | Tehokas yrityskannettava, jossa on 12 tuntia kestävä akku | Lenovo Suomi

16GB keskusmuisti, 512GB SSD, usb-c PD tuella, yleinen nopeus sekä ovat ne tärkeimmät kriteerit. Tällä hetkellä Intelin prosessorimallit aiheuttavat vähän hämmennystä:


upload_2019-8-7_13-19-10.png



Miksi i5-8365U maksaa enemmän kuin i7-8565U versio, vaikka kellontaajuus sekä Cache ovat pienemmät siinä? i5-8365U taitaa olla uutta sukupolvea, mutta onko siinä jotain muuta edistyksellistä, mikä selittäisi tuon hintaeron? Lähinnä käytännönnopeus vaikuttaa ostopäätökseeni.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
149
Tuli huudettua ebaysta x260 allaolevilla spekseillä 290e :hungry:

CPU: Core i7-6500U 2.50 Ghz
RAM: 16 GB
Storage: 512 GB SSD
Display: 1080p IPS Panel
Keyboard: German (QWERTZ) Layout, Backlit
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
151
8565U:ssa ei ole vPro:ta, joka taas löytyy tuosta 8365U:sta (myös muita turvajuttuja puuttuu tuosta i7:stä). Lähtökohtaisesti tuo i7 on kalliimpi kuin i5, mutta Lenovolla näin ei ole todennäköisesti mm. juuri tuon vPro-eron vuoksi (nämähän ovat yrityskannettavia, ja siinä maailmassa virtualisointituki on valttia). Tuo i7 on tietenkin nopeampi prossu ja siinä on myös piirun verran nopeampi integroitu grafiikkaohjain kuin tuossa i5:ssa. Lämmöntuoton osalta parempi vaihtoehto on toki sitten se i5.

Tarkemmin erot löytyvät täältä.

Jos pelkkä nopeus merkitsee jotain, ota se i7, joka tosiaan on hieman halvempikin.
Aah, en huomannutkaan vpro:n puuttumista. Kone tulee tosiaan kotikäyttöön, enkä siis tarvitse noita vpro:n toiminnallisuuksia. Toisaalta tämänhetkinen tietokoneenkäyttö on hyvin kevyttä: Lähinnä videoiden katselua, nettiselailua sekä ehkä kevyeiden indie pelien pelailua. Pitää vielä vähän sumplia i5:n ja i7:n välillä, toi lämmöntuotto on myös hyvä pointti.

Kiitti asiallisesta vastauksesta!
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
48
Opiskeluun ja yleiseen kotikäyttöön tarvitsisi uutta konetta. Olen nyt noita Thinkpadeja katsellut alle tonnin hintaluokasta ja mielellään uutena. E490 on nyt päällimmäisenä mielessä, mutta vertailu on vaikeaa aloittelijalle.

Lenovo ThinkPad E490 14&quote; kannettava i5/16 GB (musta) - Kannettavat tietokoneet

Täällä varmaankin tarkoitus keskustella Thinkpadeista ensisijaisesti, mutta törmäsin myös HP:n hieman vastaavaan Probookiin samasta hintaluokasta. Minkälaisia eroja näillä kahdella on ja kumpi valita? Olenko ymmärtänyt oikein, että Thinkpadeissa on ns. puhdas Windows asennettuna? Tuon Probookin tilanteesta en löytänyt tarkkaa tietoa.

HP ProBook 440 G6 14" -kannettava, Win 10 Pro 64-bit, musta 799,90
 

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
@Lange älä näkemättä osta, käy hypistelemässä molempia.

Spekseistä en äkkiseltään hirveitä eroja hoksannu, Lenovoon ei ainakaan heti tarttis muistia lisätä. Puhtaalla Windowsilla ei mielestäni ole merkitystä, tikulta _puhtaan_ Windowsin asentaminen ei ota montaa minuuttia. Molempiin löytyy softat jotka hakevat ajuri- ja firmispäivitykset, välttämättä niitäkään ei tarvitse.

Makuasioista ei pitäs huuella, mutta kyllä tää Thinkpädi on ollu ommaan makkuun paljon mieluisampi kuin aikasemmat HP:t siviilissä ja töissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Thinkpadissa on paras hiiritatti ja E490 on mallistossa tällä hetkellä mielestäni paras ominaisuus/hinta suhde että kyllä se on oikein hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
48
Joo katsoinkin, että molempia pitäisi omalta paikkakunnalta löytyä, joten pitää käydä paikan päällä katsomassa. Olen Windowsin joskus asentanutkin niin pitäisi sekin kyllä onnistua ongelmitta.

Thinkpadia joskus töissäkin käyttänyt ja se kyllä oli ihan kelpo kone toisin kuin tämä nykyinen läppäri, joka on sattuu olemaan HP:n markettiversion muutaman vuoden takaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 169
Opiskeluun ja yleiseen kotikäyttöön tarvitsisi uutta konetta. Olen nyt noita Thinkpadeja katsellut alle tonnin hintaluokasta ja mielellään uutena. E490 on nyt päällimmäisenä mielessä, mutta vertailu on vaikeaa aloittelijalle.

Lenovo ThinkPad E490 14&quote; kannettava i5/16 GB (musta) - Kannettavat tietokoneet

Täällä varmaankin tarkoitus keskustella Thinkpadeista ensisijaisesti, mutta törmäsin myös HP:n hieman vastaavaan Probookiin samasta hintaluokasta. Minkälaisia eroja näillä kahdella on ja kumpi valita? Olenko ymmärtänyt oikein, että Thinkpadeissa on ns. puhdas Windows asennettuna? Tuon Probookin tilanteesta en löytänyt tarkkaa tietoa.

HP ProBook 440 G6 14" -kannettava, Win 10 Pro 64-bit, musta 799,90
Jos voit, käy katsomassa molemmat livenä. HP:ssa on omien kokemusten mukaan turhaa bloatwarea käynnistymässä windowsin mukana, enemmän kuin Lenovossa. Mutta näppäimistöt, niitä kannattaa verrata. Lenovossa mennään vanhalla IBM-linjauksella että vasemman alakulman nappi ON Fn nappi. HP:ssa se on yleisesti käytettyä standardia vastaavasti Ctrl nappi mikä siinä kohtaa on.
Itse vaihdan Lenovo BIOS asetuksista napit ns "Ctrl Swap" toiminnolla takasin yleismaailmalliseen malliin (en pitänyt tuosta IBM ajatuksesta edes vuonna 2006/2007 kun ekan kerran siihen törmäsin). Tässä on vain yksi ongelma, muut koneen käyttäjät eivät tiedä mitenkään että Ctrl swappi on päällä ja sitten ihmetellään kun CopyPaste ei toimi jne jne pikanapit.
Pieni juttu, mutta merkityksellinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Nuo E490 on kyllä ihan kelpo koneita. Meillä on töissä tarjotaan E4xx tai E5xx perusoptiona oikeastaan kaikille. Tuossa hintaluokassa oli aiemmin ensin HP:tä jokunen vuosi, sitten muutama Dell ja lopulta kokonaisratkaisuna halvimmaksi sekä kuulemma parhainta palautetta saaneeksi optioksi asettui Lenovo.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 169
@JPA, olisin jo vaihtanut hatut päikseen mutta peijakkaat ovat eri kokoisia :dead: Dymot kuluu puhki, jottei näe mitä siinä lukee.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
48
@dot1q @realistic Kävin aamulla molempia katsomassa. Ihan laadukkailta ja jämäkiltä vaikuttivat molemmat, joten suoraan sen perusteella on vaikea tehdä päätöstä. Hieman oudoltahan tuo IBM-linjaus vaikutti, mutta eiköhän siihenkin totu. Ainakin tällä hetkellä tuo Thinkpad nyt vaikuttaa vievän voiton.

Mitä näistä yritysläppäreistä muuten puuttuu kuluttajaversioihin verrattuna? Samasta hintaluokasta kun katsoo jotain perus läppäriä niin speksit tuntuu olevan reilusti huonommat, vaikka hinta on sama. Tähän vielä päälle kaikki muut edut mitä yrityskoneissa yleensä on, kuten tuo kestävämpi/parempi runko, paremmat takuut jne.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
1 186
Mitä näistä yritysläppäreistä muuten puuttuu kuluttajaversioihin verrattuna?
Tavallisten yrityskannettavien graafinen suorituskyky on hyvin vaatimaton. Jos laitteessa on erillinen näytönohjain, sekin on yleensä ns. entry level-luokkaa. Toinen, ehkä yllättävä ominaisuus on, että yritysläppärien perusnäyttöjen väriavaruus (color gamut) on hintaluokkaan nähden usein heikko. Toki sama koskee yhtälailla kuluttajaläppäreitäkin.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
48
Tavallisten yrityskannettavien graafinen suorituskyky on hyvin vaatimaton. Jos laitteessa on erillinen näytönohjain, sekin on yleensä ns. entry level-luokkaa. Toinen, ehkä yllättävä ominaisuus on, että yritysläppärien perusnäyttöjen väriavaruus (color gamut) on hintaluokkaan nähden usein heikko. Toki sama koskee yhtälailla kuluttajaläppäreitäkin.
En kyllä keksi, että noita ominaisuuksia erityisesti tarvitsisin, joten tuo Thinkpad on varmaankin valintani. Alle tonnin hintaluokasta noita erillisiä näytönohjaimiakaan ei tunnu hirveästi löytyvän ja näytötkin alkaa parantua vasta hieman kalliimmissa malleissa selkeästi.

Kiitoksia kaikille avusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
689
Eikös T430s ole ihan ok läppäri hintaisekseen vai löytyykö samaan rahaan tai halvemmalla parempia vaihtoehtoja?
Lenovo Thinkpad T430s i7-3520M / 8GB / 180GB SSD / 14" HD+ 1600 x 900 / 3G / Windows 10 64bit / A • KT-Trading Oy
Itse ostin tuollaisen, tosin i5 prossulla, vuosi sitten ja olen ollut todella tyytyväinen. Ollut päivittäisessä käytössä. Hintaa tuolla on aika reippaasti koska on liikkeen myymä, omastani maksoin 170€ priimakunnossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 558
Viestejä
4 166 277
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom