Millä auto ylös (tunkki, pukki, ajoramppi)

Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 049
Tarvetta saada välillä auton toista päätä ylös huoltotöiden takia, usein vasemmalta ja oikealta yhtäaikaa. Millaisiin (budjetti)ratkaisuhin olette päätyneet? Aluksi ajattelin jos vaan hankkisi ajorampit esim. Ajoramppipari muovia (kantavuus 2500 kg/pari) | Motonet Oy mutta renkaiden vaihdossa ja varmistuksessa olisi pukit Autopukkipari max.6000kg/pukki | Motonet Oy hyödyllisemmät. Ja mistä olette tilanneet, mikä on hyvä merkki jne.? Auto on autohallissa missä ei ole hirveästi varastotilaa. Tunkkikin pitäisi uusia johonkin parempaan kun vanha hallitunkki valuttaa alaspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Tunkiksi vaikka tämmöinen jämäkämpi perusmalli Hallitunkki 3t korjaamo | Motonet Oy
Tunkilla sitten nostaa puoli kerrallaa noille akselipukeille jotka laittaa esim etutukivarren takareunaan mistä ne on korissa kiinni, siinä on aina luja kohta.
 
Liittynyt
18.07.2019
Viestejä
9
Tollainen kuuden tonnin pukki voi olla aika hankala saada normaalin henkilöauton alle. Mulla on Bilteman kolmen tonnin pukit ja tuntuu että nekin sais välillä olla matalammat ja sirommat että mahtuis yhtä aikaa tunkin kanssa olemaan nostovaiheessa.

Joitakin kappaleita noita halpoja alle satkun tunkkeja ostaneena jättäisin ne kauppaan. Eivät ole kovin pitkäikäisiä, edellisessä antautui enimmäisenä nuo kääntyvät takapyörät. Nyt on kokeilussa Bahcon 2,25t malli.

Ajorampit on itselläkin ollut mietinnässä, olis monessa hommassa nopeammat kuin tunkkailla autoa ylös alas pukeille.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Itselle pohtinut tälläistä 1500 kg keinutunkki, mekaaninen autonosturi - suomenkorjaamokoneet.com tai Korin Oy
Eka olisi omassa mielessä budjetti ratkaisu ja jälkimmäinen riittävän hyvä kaikkeen mitä jaksaa koti tallissa tehdä.
Ensimmäisen kanssa on varmaan tosi kätevä tehdä mitään auton alla, kun poikkituet ovat sopivasti edessä. Muutenkin aika huteran näköinen viritys. :D Edit. Eikun jaa, se nostaakin tuolla tavalla hassusti keskeltä auton melkein pystyyn, jos vaan jaksaa tarpeeksi veivata. Erikoinen laitos. Pappa koiran kanssa luo demovideoissa aina vaan lisää luottamusta.

Aloittajan tarpeisiin hallitunkki ja pukkipari(t) lienee paras vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Pitäisi myöskin uusi tunkki hommata. Matalien autojen kanssa tulee pelailtua joten motonetin bahcon ajattelin hommata. Bahco BH12000 matala hallitunkki 2,0 tn | Motonet Oy
Tuo on kyllä sikamainen hinta kiinalaisesta tunkista, tuosta vaikka oikea ammattityökalu hieman kalliimmalla.
Suunnilleen samalla rahalla saa myös Tanskalaista Compactia, joka kestää korjaamokäytössä noin 20 vuotta ja kotona isältä pojalle.

Itselläni on suunnitelmissa ostaa hallille metriin nostava "hyvä" kiinalainen rengashuoltonostin, kunhan kaveri saa niitä taas kontillisen varastoon, hintaa nostimelle tulee noin 1500-2000 €.

Tähän asti hommat ovat hoituneet Bilteman 100 € hallitunkin, ramppien ja akselipukkien ( 3 tonnisia pari ja läjä 1,5 tonnisia ) avulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Itselle pohtinut tälläistä 1500 kg keinutunkki, mekaaninen autonosturi - suomenkorjaamokoneet.com tai Korin Oy
Eka olisi omassa mielessä budjetti ratkaisu ja jälkimmäinen riittävän hyvä kaikkeen mitä jaksaa koti tallissa tehdä.
Ensimmäinen näyttäisi siltä, että auto pitää ensin ajaa halliin ja sen jälkeen työntää nosturi sivusta sen alle. Tämä ei onnistu ahtaassa tallissa. Muutenkin laite näyttää aika rimpulalta.

Rimpulalta näyttää toinenkin nostin. Eniten mietityttää miten tuo kestää sivusuuntaisia voimia - koko vehje näyttää kovin huteralta.

Tarvetta saada välillä auton toista päätä ylös huoltotöiden takia, usein vasemmalta ja oikealta yhtäaikaa. Millaisiin (budjetti)ratkaisuhin olette päätyneet? Aluksi ajattelin jos vaan hankkisi ajorampit esim. Ajoramppipari muovia (kantavuus 2500 kg/pari) | Motonet Oy mutta renkaiden vaihdossa ja varmistuksessa olisi pukit Autopukkipari max.6000kg/pukki | Motonet Oy hyödyllisemmät. Ja mistä olette tilanneet, mikä on hyvä merkki jne.? Auto on autohallissa missä ei ole hirveästi varastotilaa. Tunkkikin pitäisi uusia johonkin parempaan kun vanha hallitunkki valuttaa alaspäin.
Nuo pukit ovat matalimmillaankin melko korkeat: 400 mm.

Tässä vaihtoehdoksi 1,5 t pukki, jonka matalin korkeus on 300 mm. Pari kappaletta näitä riittää hyvin henkilöauton kanssa.
Autopukki, 1,5 tonnia
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Ensimmäinen näyttäisi siltä, että auto pitää ensin ajaa halliin ja sen jälkeen työntää nosturi sivusta sen alle. Tämä ei onnistu ahtaassa tallissa. Muutenkin laite näyttää aika rimpulalta.

Rimpulalta näyttää toinenkin nostin. Eniten mietityttää miten tuo kestää sivusuuntaisia voimia - koko vehje näyttää kovin huteralta.


Nuo pukit ovat matalimmillaankin melko korkeat: 400 mm.

Tässä vaihtoehdoksi 1,5 t pukki, jonka matalin korkeus on 300 mm. Pari kappaletta näitä riittää hyvin henkilöauton kanssa.
Autopukki, 1,5 tonnia
Alempi noista meikäläisen ehdotuksista kestää kyllä sivuttais rasitusta aika paljonkin kun olen kysellyt tutulta. Ajatuksena olisi itselle ens talven aikana hankkia. Omassa tallissa ainoa vaihtoehto on juurikin sivusuunnassa tuupata nostin :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Alempi noista meikäläisen ehdotuksista kestää kyllä sivuttais rasitusta aika paljonkin kun olen kysellyt tutulta. Ajatuksena olisi itselle ens talven aikana hankkia. Omassa tallissa ainoa vaihtoehto on juurikin sivusuunnassa tuupata nostin :)
Ihan mielenkiintoinen laite. Onko tuon hintatasosta tietoa?
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Joitakin kappaleita noita halpoja alle satkun tunkkeja ostaneena jättäisin ne kauppaan. Eivät ole kovin pitkäikäisiä, edellisessä antautui enimmäisenä nuo kääntyvät takapyörät. Nyt on kokeilussa Bahcon 2,25t malli.
Minulla on Bilteman kolmetonninen ollut yli 10v ja ainut vika on sen huono ylhäällä pysyminen ellei pihdeillä vääntänyt tosi tiukkaan. Sitten ruostui sen neliötappi varerenpäästä, että alkoi lipsumaan kiristäessä. Ostin tilalle samannäköisen Meganexin ja sillä samaa vikaa, että ei pidä ylhäällä. En kumpiakaan huonoina pidä. Biltemankin satoja nostoja kestänyt hiekkapihalla ja yleensä oli keväästä syksyyn vesisateessa, kuin ei jaksanut sisälle raahata.

Minun suositukseni on kunnon tunkki ja noiden kömpelöiden ja epävakaiden pukkien sijaan jämäkkä eurolava ja kasa erikokoisia lankkuja ja lautoja. Lava on jämäkkä ja lankuila saa säädettyä juuri oikeaan korkeuteen. Voi tietysti nikkaroida omankin pukin, jos haluaa.

Jos auton alla tarvitsee rymytä, niin pelkästään etu tai takarenkaat lavan päällä tuo yleensä riittävästi korkeutta touhuta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Minulla on Bilteman kolmetonninen ollut yli 10v ja ainut vika on sen huono ylhäällä pysyminen ellei pihdeillä vääntänyt tosi tiukkaan. Sitten ruostui sen neliötappi varerenpäästä, että alkoi lipsumaan kiristäessä. Ostin tilalle samannäköisen Meganexin ja sillä samaa vikaa, että ei pidä ylhäällä. En kumpiakaan huonoina pidä. Biltemankin satoja nostoja kestänyt hiekkapihalla ja yleensä oli keväästä syksyyn vesisateessa, kuin ei jaksanut sisälle raahata.

Minun suositukseni on kunnon tunkki ja noiden kömpelöiden ja epävakaiden pukkien sijaan jämäkkä eurolava ja kasa erikokoisia lankkuja ja lautoja. Lava on jämäkkä ja lankuila saa säädettyä juuri oikeaan korkeuteen. Voi tietysti nikkaroida omankin pukin, jos haluaa.

Jos auton alla tarvitsee rymytä, niin pelkästään etu tai takarenkaat lavan päällä tuo yleensä riittävästi korkeutta touhuta.
Hetkonen, millä tavalla esim. tällaisten pukkien kömpelyys ja epävakaus ilmenee:



Tuo pari maksaa Motonetissa noin 30€ ja kyllä minä ainakin koen tuollaiset paljon kätevämpinä, kuin jotkin eurolava/lankkuviritykset. :D
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Hetkonen, millä tavalla esim. tällaisten pukkien kömpelyys ja epävakaus ilmenee:



Tuo pari maksaa Motonetissa noin 30€ ja kyllä minä ainakin koen tuollaiset paljon kätevämpinä, kuin jotkin eurolava/lankkuviritykset. :D
Ei nuo niin vakaita ole betonillakaan, jos jotain voimaa vaativaa pitää autossa tehdä. Lava ja lankku on paljon tukevampi.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Ei nuo niin vakaita ole betonillakaan, jos jotain voimaa vaativaa pitää autossa tehdä. Lava ja lankku on paljon tukevampi.
Toivottavasti et huterasti tee mitään auton ollessa renkailla. Tuollaiset pukit ovat tukevammat kuin auto omilla renkailla. Itse en todellakaan mene kyllä minkään lankkukasan alle tekemään hommia.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Toivottavasti et huterasti tee mitään auton ollessa renkailla. Tuollaiset pukit ovat tukevammat kuin auto omilla renkailla. Itse en todellakaan mene kyllä minkään lankkukasan alle tekemään hommia.
Ei todellakaan ole. Monenlaisia pukkeja olen kokeillut ja erityisen vakaita eivät ole, ellei sitten hitsaa niihin kunnon levikkeitä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Ei todellakaan ole. Monenlaisia pukkeja olen kokeillut ja erityisen vakaita eivät ole, ellei sitten hitsaa niihin kunnon levikkeitä.
Laitat ne pukit johonkin runkopalkkiin tai vastaavaan paikkaan niin ettei auto pääse liikkumaan noiden päältä pois niin et sellasta hommaa löydä jossa se noiden päältä tippuu

Edit: tai että pukki kaatuis varsinkaan jos molemmat puolet on kerralla pukkien päällä
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Laitat ne pukit johonkin runkopalkkiin tai vastaavaan paikkaan niin ettei auto pääse liikkumaan noiden päältä pois niin et sellasta hommaa löydä jossa se noiden päältä tippuu

Edit: tai että pukki kaatuis varsinkaan jos molemmat puolet on kerralla pukkien päällä
Taka akseliin ne yleensdä olen laittanutkin, mutta ei se sitä estä, että pukit keikkaa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Ei nuo pukit kyllä keikkaa mihinkään kun sulla on 1000kg siinä päällä.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 737
Taka akseliin ne yleensdä olen laittanutkin, mutta ei se sitä estä, että pukit keikkaa.
Nyt haluttas nähä mitä sä sille teet että saat paino päällä nuo keikkaamaan? Ajat toisella autolla kylkeen tai kiskot peltejä traktorilla suoraksi?

Edit:

Tai no jaa, toki ehkä jos noi on vaan taka-akselilla ja ei oo eturattaat lukossa (vaihteella tai muuten) niin onhan se ehkä mahdollista saada perästä työntämällä kolmella miehellä kippaamaan


Ja lisäys: muistakaa silti laittaa aina ns. varapukki sinne vielä johonkin kohti kun onhan se mahdollista että tollanenkin leviää ja alle olette menossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Itse laiskana ihmisenä olen kokeillut tuommosta keikkaavaa nosturia. Ensimmäisen kerran jälkeen jäi tallin nurkkaan ja en ole koskaan enää sen jälkeen semmoista ole edes harkinnut käyttäväni. Kömpelö, vie tilaa ihan älyttömästi ja periaatteessa auton pohjan työt jää tuolla kokonaan tekemättä. Tuo helmoista nostava on ihan jees, mutta nostaa aika vähän ja siinäkin helmahommat jää tekemättä.

Tunkkia ostaessa kannattaa myös kiinnittää huomota tunkin leveyteen. Leveämpi tunkki antaa pihalla nostaessa ihan erilailla nostamiseen turvaa kuin kapoinen tunkki. Mulla on ollu useamman vuoden tuommoinen BH12000 enkä pois vaihtaisi. Ainut miinus painosta, mutta tuolla olen nurmikolla tunkkallut auton rengashommia varten ylös ja on ollut erittäin tukeva.

Auton nostamisessa ei minusta ole oikein oikotietä onneen. Se on joko 2-4 -pilarinosturi, rasvamonttu tai sitten tunkki ja pukit.
Itse haluaisin nosturin, mutta lattian rakenteen takia se ei ole oikein mahdollista. Hallissa on kuitenkin 2m syvä rasvamonttu ja tähän asti se on riittänyt kaikkin hommiin. Eipähän tartte ainakaan selällään missään lattialla könytä.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 203
Monesti tehnyt niin, että jos tilaa tarttee niin tunkilla ylös etupää ja eturenkaiden alle vanhat vaikkapa 15 tuuman peltivanteet. Ei keiku eikä lähde liikenteeseen.

Jos enemmän tilaa tarvitsee niin menen ihan suosiolla tutulle, jolta löytyy autonosturi.

Jaa ja tuosta lava + lankkuviristä olisi hauska nähdä ihan kuvaa, miten tuo onnistuu ettei mene turhaa tilaa hukkaan.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Ja lisäys: muistakaa silti laittaa aina ns. varapukki sinne vielä johonkin kohti kun onhan se mahdollista että tollanenkin leviää ja alle olette menossa.
Ja kaverille tekstari et kyselee kuulumisia parin tunnin kuluttua. Jos ei kuulu mitään, niin voi ainakin käydä tarkistamassa tilanteen (ja tyhjentää samalla selaimen historian.. :D ).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
Quick Jack
Entä tämä? Onko kellään kokemusta ?
quick.jpg


Riippuu autosta, miten tuolla pystyy nostelemaan.
Kuvan Firebirdissä piti laittaa sillat vähän sisäänpäin "vinoon", että sai hyvät nostokohdat. FSO Pollea tuolla ei voinut nostaa ollenkaan.

Painavat, vaatii tilaa käsitellä ja ei ne nyt niin kätevät ole, mitä mainosvideoissa. Tällä hetkellä kallistun siihen, että ei olisi kannattanut ostaa. Edelleen nostan ennemminkin tunkilla pukkien päälle. Paljon nopeampi homma.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Quick Jack
Entä tämä? Onko kellään kokemusta ?
Hinta on sellainen, että mielummin ostaisin metriin nostavan siirtosarjalla varustetun rengashuolto saksinosturin.
Nostokorkeus on parempi ja tuolla tekee jo kaikki hommat, paitsi helmanvaihdot.

Paras nosturi olisi iso nelipilari parilla järeällä akselikeventimellä, niin pystyisi tekemään kaikki työt helposti.

Ongelmaksi tuossa tulee hinta ja tilantarve, uutena tuollaisesta yhdistelmästä saa maksaa 15-40 k€ ( alv 0% ) riippuen merkistä ja varusteista ja tilaa pitää olla ajosiltoineen päivineen vähintään 5X8 metriä ja korkeuttakin olisi hyvä olla minimissään 5 metriä.

Olisin aikoinaan saanut ostaa erään merkkiliikkeen pakupuolen kymmenen vuotta vanhan Stenhoj:n 6 metrisen 5 tonnin nelipilarin parilla 3 tonnin akselikeventimellä 2000 € + alv hintaan, mutta kun silloin ainoan hallin koko oli 6X10 metriä, niin pelkäsin että hallissa ei pysty tekemään enää muuta, jos sinne tuollaisen nosturin laittaa.
Nyt tuollaisen voisikin ostaa, kun pystyisin pyhittämään tuon pienemmän hallin pääasiassa autohommille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Ei ole betonilattiaa katoksessa joten pukkeja en ole koskaan saanut toimimaan. Tälläiset rampit sen sijaan on tuntuneet sen verran luotettavilta että uskaltaa alle mennä. Vaatii tietysti sen että maavaraa pitää olla enemmän kuin rampissa korkeutta tai sitten pitää tunkkailla ylös.

IMG_0949.jpg
 
Liittynyt
16.11.2022
Viestejä
121
Kovin paljon ei tarvi rahaa lisää verrattuna tuohon bilteman värkkiin, niin saat jo kunnollisen matalanostimen. Katsot vaan että on riittävän leveä, kun halvimmat on turhan kapeita. Itse hommasin joku aika sitten ja kyllä on hintansa arvoinen ollut.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
980
En ole itse ikinä ymmärtänyt mikä järki noissa matalanostimissa on. Toki jos ei ole korkeutta tallissa, mutta harvoin noilla siltikään saa kaikkea korkeutta hyväksikäytettyä. Ylös asti nostava kuitenkin käytännössä saman hintainen. Itsellä ylös asti nostava saksinostin ja kaverina kaksipilarinostin, kun tuo saksinostin on monessa hommassa edessä. Toki saksinostinta käytettyä pirusti enemmän, koska on niin helppo vaan ajaa auto päälle ja nostaa ylös.

Miettinyt kyllä, että jos noi myis ja laittaisi nelipilarin tilalle, mutta sitten ei taas mahdu 3autoa kerrallaan talliin niin että yksi on nosturilla. Eikun onhan tuolla 4autoa nytkin, mutta 3 sillain että saa vekslaamatta ulos.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Nuo on kyllä hyvät. Oli vaan aikoinaan paremmassa tarjouksessa.
Mut siitä on jo pari vuotta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
En ole itse ikinä ymmärtänyt mikä järki noissa matalanostimissa on. Toki jos ei ole korkeutta tallissa, mutta harvoin noilla siltikään saa kaikkea korkeutta hyväksikäytettyä. Ylös asti nostava kuitenkin käytännössä saman hintainen. Itsellä ylös asti nostava saksinostin ja kaverina kaksipilarinostin, kun tuo saksinostin on monessa hommassa edessä. Toki saksinostinta käytettyä pirusti enemmän, koska on niin helppo vaan ajaa auto päälle ja nostaa ylös.

Miettinyt kyllä, että jos noi myis ja laittaisi nelipilarin tilalle, mutta sitten ei taas mahdu 3autoa kerrallaan talliin niin että yksi on nosturilla. Eikun onhan tuolla 4autoa nytkin, mutta 3 sillain että saa vekslaamatta ulos.
Suurin syy noiden käyttöön ammattikäytössä on se, että niitä ei tarvitse pultata kiinni lattiaan ja ne ovat helposti siirrettävissä paikasta toiseen tarpeen mukaan, toki myös halvempi hinta houkuttaa.
Rengasfirmoissa ei muuta tarvita ja monessa isossakin merkkikorjaamossa on yleensä 1-4 kappaletta siirrettäviä matalia saksia rengassesonkia varten sekä mahdollisesti "väliaikaisena" paikkana purkamassa huoltojonoa.

Korjaamolaitteita myyvä kaverini möi jokunen vuosi sitten eräälle merkkiliikkeelle pari kiinalaista matalanostinta ja kiinalaiset rengaskoneet, kun liikkeellä oli liian pitkä huoltojono ja rengassesonkikin oli tulossa.
Korjaamopäällikkö oli päättänyt ratkaista ongelman sillä, että raivautti liikkeen varaosavarastosta väliaikaiset tilat näille nostimille ja rengaskoneille sekä palkkasi amiksesta jokusen mekaanikko opiskelijan määräaikaiseksi tekemään helpoimpia hommia.

Itselleni ostin matalan saksen, koska sain sen sellaiseen hintaan, että olisin saanut maksaa 3000 € enemmän saman merkin täyskorkeasta saksesta ja toisekseen en halunnut pultata nostinta kiinni hallin lattiaan, koska hallissa joutuu välillä tekemään muutakin hommaa, jossa nostin on tiellä.
Nyt sen voi nostaa trukilla viidessä minuutissa trukkihyllyyn pois tieltä.

Lisäksi kun en tee autohommia varsinaisesti työkseni ( joskus ja jouluna olen laskuttanut kavereiden firmojen autojen huoltamisesta ), niin pystyn tekemään kaikki tarvittavat työt myös matalanostimen kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 325
Viestejä
4 157 283
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom