Videotykit/projektorit -yleisketju

Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Nyt tuli tykki huollosta. Ei ole enää EH-TW 9200:ssa paneelit vituillaan. Hienosti oli laitettu. Parts replaced: Optical Engine/Mainboard oli korjaus selosteessa ja uusimman firmiksenkin olivat lykänneet sisään. Hienosti toimi huolto Epsonilla ja takuuseen meni koko homma.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
7
Apua kaivataan ammattilaisilta tai harrastajilta:

Etsinnässä on projektori hintaluokasta 500€-1000€
Tykki pitäisi asettaa noin 1m päähän tulevasta kankaasta ja noin metrin korkeuteen pöytätasolle, josta kuva heijastetaan vähän ylöspäin.Toiveena olisi noin 90″ kuva.
Pystyykö "tavalliset" projektorit heijastamaan 90″ kuvaa metrin päästä vai pitääkö tähän tapaukseen ostaa lähiprojektori?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 283
Apua kaivataan ammattilaisilta tai harrastajilta:

Etsinnässä on projektori hintaluokasta 500€-1000€
Tykki pitäisi asettaa noin 1m päähän tulevasta kankaasta ja noin metrin korkeuteen pöytätasolle, josta kuva heijastetaan vähän ylöspäin.Toiveena olisi noin 90″ kuva.
Pystyykö "tavalliset" projektorit heijastamaan 90″ kuvaa metrin päästä vai pitääkö tähän tapaukseen ostaa lähiprojektori?
En ota kantaa projektorin suosittelemiseen, mutta netissä on valmiiksi paljon noita laskureita, joilla tuon kuvakoon voi selvittää eri malleilla esim. Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance
Tuolta valitset listalta kiinnostavan projektorin ja asetat etäisyydet ym.

Esimerkkinä Epson EH-TW650 projektorilla metrin päästä kankaasta kuva on maksimissaan 45-tuumaa.

Edit. Lisätään vielä että 90" kuvaan tarvitset projektorin jossa heittosuhde on luokkaa 0,5:1.
 
Liittynyt
12.11.2018
Viestejä
7
En ota kantaa projektorin suosittelemiseen, mutta netissä on valmiiksi paljon noita laskureita, joilla tuon kuvakoon voi selvittää eri malleilla esim. Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance
Tuolta valitset listalta kiinnostavan projektorin ja asetat etäisyydet ym.

Esimerkkinä Epson EH-TW650 projektorilla metrin päästä kankaasta kuva on maksimissaan 45-tuumaa.

Edit. Lisätään vielä että 90" kuvaan tarvitset projektorin jossa heittosuhde on luokkaa 0,5:1.
Kiitos. Tämä auttaa jo huomattavan paljon!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Benq W1080ST :llä (yks halpa lähtis torista) saisi esim. 92cm etäisyydeltä (linssistä) 90" -tuumaisen kuvan. Laitteet joiden mallinimen perässä on ST (short throw) UST (Ultra Short Throw) ovat tod. näk. niitä mitä olet vailla.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
38
Lisätään vielä että 90" kuvaan tarvitset projektorin jossa heittosuhde on luokkaa 0,5:1.
Juurikin näin, Optoma GT1080Darbee olisi yksi vaihtoehto (heittosuhde 0.49:1). Nuo BenQ:t ja muut yleisemmän 0.69:1 heittosuhteen ST-tykit vaativat 1,38 m etäisyyden 90" kuvaan.

Lisäksi kannattaa huomioida heittokorkeus/vertical offset. 0.69:1 heittosuhteen tykit heittävät kuvan tavallisesti samalle korkeudelle kuin standardiheitot (eli kuvan alareuna lähellä linssin alareunaa). 0.49:1 ja pienemmän heittosuhteen tykeissä (aivan erityisesti UST:t = ultralähiheitot) on yllättävän paljon vertical offsetiä, mikä kannattaa tarkistaa ja ottaa huomioon ennen ostamista. Tämän voi tarkistaa mm. lataamalla projektorin PDF-manuaalin netistä tai erilaisilla laskureilla esimerkiksi valmistajien omilta sivuilta. Jopa tuossa Optomassa on aika jyrkkä "pystykulma" heittokorkeudessa, mitä ei välttämättä ST-tykiltä odottaisi.

Manuaaleista ja laskureista kannattaa vielä muistaa, että tavallisesti vertical offset on ilmoitettu paitsi projektorin päältä mitattuna, usein projektorin pohjassa sijaitsevat "säätötapit" on lisäksi jätetty pois projektorin korkeusmitasta. Matalassa tilassa nämä muutamien senttien heitotkin saattavat muodostua ongelmaksi, useimmiten eivät kuitenkaan suhteellisen pienellä 90" kuvalla. Vertical offset kun kasvaa kuvakoon myötä.

Huomionarvoista on sekin, että tätä jyrkkää heittokorkeutta ei voi käytännössä korjata kallistelemalla projektoria, ei ainakaan monia senttejä. Keystone-asetusten käyttö paitsi huonontaa kuvanlaatua, myös pienentää kuvaa. Projektorin siirtäminen taaksepäin tämän kompensoimiseksi vastaavasti taas nostaa kuvaa ylemmäs. Kyseessä on siis loputon sykli = ei toimi näin, ei varsinkaan UST-malleilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Joo eipä tosiaan kannata jokaiseen laskuriin näemmä luottaa mitä netistä löytyy.. pthyi.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Kiitos kaikille kommenteista. Alaslasku tapahtuu siten että salvat aukaisen sohvalla seisten ja tiputan noiden ketjujen varaan. Sitten siirryn lattialle ja siitä sitten ketjut irti ja kankaan lasku loppuun asti. Ylösnosto sitten päinvastaisessa järjestyksessä. Toteutin noin siitä syystä ettei sohvalta alas hypätessä jää riskiä että kangas lipeää otteesta ja hajota televisiota mukanaan.
Jos tiedät kalibroijan(pk-seudulla), niin kerropa privalla!
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
202
Apua kaivataan ammattilaisilta tai harrastajilta:

Etsinnässä on projektori hintaluokasta 500€-1000€
Tykki pitäisi asettaa noin 1m päähän tulevasta kankaasta ja noin metrin korkeuteen pöytätasolle, josta kuva heijastetaan vähän ylöspäin.Toiveena olisi noin 90″ kuva.
Pystyykö "tavalliset" projektorit heijastamaan 90″ kuvaa metrin päästä vai pitääkö tähän tapaukseen ostaa lähiprojektori?
Ei pysty. Osta lähiprojektori.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
577
Onkos kukaan tilannut kangasta tuolta Dark Energy Screeniltä jenkeisytä?
Hintoja jos mietit niin latexi oli kysellyt viimevuoden puolella.
Edit: Ainakin pulsar kankaan puolesta. Mutta pystyy varmaan päättelemään muidenkin hinnat.
Dark Energy Pulsarin hintoja kyselin valmistajalta ja tässäpä ne ...

The 120” DE Pulsar 1.4 DIY Flex is only $799 with international shipping included. (eli pelkkä nidottava rätti, tulee rullattuna ei taiteltuna..)
120” DE Pulsar 1.4 Standard Fixed Frame is only $1299 with international shipping included. (kehykset mukana)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Hintoja jos mietit niin latexi oli kysellyt viimevuoden puolella.
Edit: Ainakin pulsar kankaan puolesta. Mutta pystyy varmaan päättelemään muidenkin hinnat.
Hinnan tiedän. Itse tilasin. 899 dollaria maksoin 110 tuumaisesta rätistä. Ihan vain siksi, että 19.6 maksoin kankaan, mut vielkään se ei oo lähtenyt tännepäin. Heidän sivuillaan on maininta 2-4 viikkoa. Lähinnä sitä että jos joku on täältä tilannut niin onko tullut perille ja missä ajassa:D
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Hinnan tiedän. Itse tilasin. 899 dollaria maksoin 110 tuumaisesta rätistä. Ihan vain siksi, että 19.6 maksoin kankaan, mut vielkään se ei oo lähtenyt tännepäin. Heidän sivuillaan on maininta 2-4 viikkoa. Lähinnä sitä että jos joku on täältä tilannut niin onko tullut perille ja missä ajassa:D
Otitko minkä mallin?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Vähän kyllä ihmetyttää, että mikä noissa kankaissa muka maksaa noin paljon. Tonni pelkästä kankaasta on kyllä jo aika kova hinta.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 047
Vähän kyllä ihmetyttää, että mikä noissa kankaissa muka maksaa noin paljon. Tonni pelkästä kankaasta on kyllä jo aika kova hinta.
Veikkaisin että sen verran niche tavaraa ja alan harrastajat ovat valmiita maksamaan laadusta. Suuret massat tuskin edes ymmärtävät ALR kankaiden päälle.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Vähän kyllä ihmetyttää, että mikä noissa kankaissa muka maksaa noin paljon. Tonni pelkästä kankaasta on kyllä jo aika kova hinta.
No minä en ihmettele yhtään. Tuollainen 7 kerroksinen kangas mikä on pitkän kehitylsen tulos, niin möisitkö itse halvemmalla??? Ja kaiken lisäksi toi on halpaa kuin saippua verrattuna vastaaviin täällä Suomessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
No jokainen voi koittaa itse tehdä kankaan missä musta on suhteellisen mustaa vaikka tila on valkoinen tai tilassa on valot päällä
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
En kyllä edelleenkään jaksa uskoa, että noissa kankaissa nyt mitään järjetöntä tuotekehitys- tai tuotantokustannusta ole. Ennemmin veikkaan tuota samaa, että kyse on suht pienestä kysynnästä, jotka ovat valmiita maksamaan. Kaupallinen kysyntä eli oikeat leffateatterit ovat kuitenkin suurin osa pilkkopimeitä eikä siellä noita ALR-kankaita tarvita.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
En kyllä edelleenkään jaksa uskoa, että noissa kankaissa nyt mitään järjetöntä tuotekehitys- tai tuotantokustannusta ole. Ennemmin veikkaan tuota samaa, että kyse on suht pienestä kysynnästä, jotka ovat valmiita maksamaan. Kaupallinen kysyntä eli oikeat leffateatterit ovat kuitenkin suurin osa pilkkopimeitä eikä siellä noita ALR-kankaita tarvita.
No saahan sitä usko mihin kukakin haluaa. Itse haluan sellaisen kankaan mikä toimii omissa olosuhteissani. Saahan sitä tiwtty ihmetellä täällä, et miksi kuva on vaalea tummissa kohtauksissa. Itse kokeilin eri maaliseoksilla tuota asiaa ja huomasin, että tumma pää toimi ihan helvetin mageesti kun Screeni oli musta. Se miksi en tyytynyt omaani onnihan uteliaisuus ja usko siihen, että jenkit tietää mitä tekee, monessakin asiassa
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
mielestäni on aikas turhanpäiväistä maksaa kalibroinnista. Jos se kiinnostaa kannattaa hankkia itse laitteet, koska kuitenkin se tykki muuttuu kokoajan ja jos se ei oo spot on, mitä hyötyä on kalibroinnista.
Muutenkin toi kalibrointi on vähän kikkelis kokkelis touhua siinä mielessä että itse en ainakaan halua katsoa elokuvaa jos se näyttää paskalta oli se sitten kalibroitu tai ei. Itsellä on softat ja laitteet hommattu ja välillä käyttänyt jopa 3dlut vehjettä välissä millä kalibroinnin saa erittäin tarkaksi mutta silti esim mustan taso voi joissain leffoissa olla omaan silmään väärä tai ainakin itse olen todennut tämän. Kaikki ei edes pidä kalibroidusta kuvasta, se on monesti hiukan tylsä. Ihan ensin ottaisin selvää oletko edes lähtökohtaisesti kalibroidun kuvan ystävä.
Hyvä tykki maksaa 2000€ tai enemmän, tonnilla saa kyllä hyvän käytetyn. Päälle tonnin dlp on kyllä monen mielestä enemmän kun riittävä mutta on se silti ihan eri peli kun vaikka joku perus Sony hw65nen.
Ja siinäkin on vain muovi linssi.
Epsonin 9400 on ihan kiinnostava laite jos omistat kyseisen tykin laita privaa, ois muutama kysymys.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
mielestäni on aikas turhanpäiväistä maksaa kalibroinnista. Jos se kiinnostaa kannattaa hankkia itse laitteet, koska kuitenkin se tykki muuttuu kokoajan ja jos se ei oo spot on, mitä hyötyä on kalibroinnista.
Muutenkin toi kalibrointi on vähän kikkelis kokkelis touhua siinä mielessä että itse en ainakaan halua katsoa elokuvaa jos se näyttää paskalta oli se sitten kalibroitu tai ei. Itsellä on softat ja laitteet hommattu ja välillä käyttänyt jopa 3dlut vehjettä välissä millä kalibroinnin saa erittäin tarkaksi mutta silti esim mustan taso voi joissain leffoissa olla omaan silmään väärä tai ainakin itse olen todennut tämän. Kaikki ei edes pidä kalibroidusta kuvasta, se on monesti hiukan tylsä. Ihan ensin ottaisin selvää oletko edes lähtökohtaisesti kalibroidun kuvan ystävä.
Hyvä tykki maksaa 2000€ tai enemmän, tonnilla saa kyllä hyvän käytetyn. Päälle tonnin dlp on kyllä monen mielestä enemmän kun riittävä mutta on se silti ihan eri peli kun vaikka joku perus Sony hw65nen.
Ja siinäkin on vain muovi linssi.
Epsonin 9400 on ihan kiinnostava laite jos omistat kyseisen tykin laita privaa, ois muutama kysymys.
Niin, saahan sitä tykätä misyä haluaa. Ei kaikki tykkää kalibroidusta äänestäkään ja sen kuulee, kun mopoauto menee ohi. 20hz:tä kun mennään sataan hertsiin ja siitä ylöspäin, niin in tullut jo usean kymmenen desibelin pudotus:D:D:D. Kalibroinnin idea onkin siinä, että oli se sit kuva tai ääni, niin toistetaan sellaisenaan kuin se on tallennettu ja siinä se!!!!!. Toinen asia kuvassa on se, että oikein kalibroituna vs. Kalibroimaton, niin vaikuttaa laitteen käyttöikään, esim paneelit
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Niin, saahan sitä tykätä misyä haluaa. Ei kaikki tykkää kalibroidusta äänestäkään ja sen kuulee, kun mopoauto menee ohi. 20hz:tä kun mennään sataan hertsiin ja siitä ylöspäin, niin in tullut jo usean kymmenen desibelin pudotus:D:D:D. Kalibroinnin idea onkin siinä, että oli se sit kuva tai ääni, niin toistetaan sellaisenaan kuin se on tallennettu ja siinä se!!!!!. Toinen asia kuvassa on se, että oikein kalibroituna vs. Kalibroimaton, niin vaikuttaa laitteen käyttöikään, esim paneelit
Mun pointti olikin se että mitä järkeä on toistaa materiali sellaisena kun se on ohjaajan mielestä tarkoitettu jos se näyttää katsojan mielestä paskalta. Pointti oli vaan se että kannattaa ensin selvittää itselleen haluaako oikeasti kalibroitua kuvaa ja näkeekö siinä lisäarvoa, kun jengi nykyään maksaa noista tajuamatta yhtään loppujen lopuksi mistä maksaa. Ja nimen omaan että se kalibrointi pätee vain siinä tilassa tehdyssä ja siinä kyseisessä kunnossa olevaan laitteeseen, varsinkin projekteissa joissa lamppu vanhenee.
Eikä muuten ole kyllä mitään käytännön merkitystä Mihinkään panelien kulumiseen kalibroinnilla. Ellei nyt tykittele jollain dynamic modella ja siinäkin tapauksessa varmaan aika marginaalista
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Tuosta "Rainbow effect" ilmiöstä sen verran, että kuinkas moni sen on foorumilaista havainnut ja onko se tämänpäivän tykeissä jo katoamaan päin? Eli onko siinä tapahtunut kehitystä ekojen DLP laitteiden osalta tähän päivään?
Joskus luin jostain että väripyörä sais olla ihan älyttömästi nopeampi että rbe ilmiötä ei näkyisi joten se tuskin tulee 1-kennon dlp tykeistä häviämään ikinä. Ite on ainakin helkkarin herkkä sille. Kyllä sitä sillon tällöin voi leffan katsoa mutta jotenkin silmät rasittuu ja itse nää sitä kokoajan vielä näissä 6x pyörällä varustetuissakin.
3 kennosen ja 1 kennosen eron huomaa helpoiten vuoron perään testaamalla. Sen huomaa kuinka silmät suoranaisesti ”lepää” 1-kennosen jälkeen 3-kennosessa.
Onhan noissa pikku dlpssä omat hyvätkin puolensa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Mun pointti olikin se että mitä järkeä on toistaa materiali sellaisena kun se on ohjaajan mielestä tarkoitettu jos se näyttää katsojan mielestä paskalta. Pointti oli vaan se että kannattaa ensin selvittää itselleen haluaako oikeasti kalibroitua kuvaa ja näkeekö siinä lisäarvoa, kun jengi nykyään maksaa noista tajuamatta yhtään loppujen lopuksi mistä maksaa. Ja nimen omaan että se kalibrointi pätee vain siinä tilassa tehdyssä ja siinä kyseisessä kunnossa olevaan laitteeseen, varsinkin projekteissa joissa lamppu vanhenee.
Eikä muuten ole kyllä mitään käytännön merkitystä Mihinkään panelien kulumiseen kalibroinnilla. Ellei nyt tykittele jollain dynamic modella ja siinäkin tapauksessa varmaan aika marginaalista
No jos pidät esim. Ips tai tn paneeelia liian valovoimaisena, niin käyttöikä lyhenee, väität mitä haluat. Ja jos sulla on perus asetukset, kontrasti ja valoisuus oerseellään, niin et saa kuvasta kaikkea irti, katsoit sit peräsilmällä tai oikealla
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Kyllähän kontrastin ja kirkkauden saa kohdalleen ilman kalibrointiakin.
No siis kalibrointia se on sekin. Kalibroitia voidaan tehdä mittä laitteen avulla tai silmällä sekä korvalla. Kaikki ne mittaa. Korvat ja silmät tietty heittää mittalaitteisiin nähden, joten helpompaa on ostaa mikki ja sekä antaa softan tehdä duuni, niin ei tarvitse jahkailla;)
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Joskus luin jostain että väripyörä sais olla ihan älyttömästi nopeampi että rbe ilmiötä ei näkyisi joten se tuskin tulee 1-kennon dlp tykeistä häviämään ikinä. Ite on ainakin helkkarin herkkä sille. Kyllä sitä sillon tällöin voi leffan katsoa mutta jotenkin silmät rasittuu ja itse nää sitä kokoajan vielä näissä 6x pyörällä varustetuissakin.
3 kennosen ja 1 kennosen eron huomaa helpoiten vuoron perään testaamalla. Sen huomaa kuinka silmät suoranaisesti ”lepää” 1-kennosen jälkeen 3-kennosessa.
Onhan noissa pikku dlpssä omat hyvätkin puolensa.
Jaa. Tuota olen pelännytkin. En ole vielkään päässyt DLP:tä katselemaan, mutta jos se oikeesti noin pahalta jo kuulostaa, niin taidannpysyy LCD:Ssä. Varma valinta
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Joo no perussäädöt on hyvä olla sielläpäin.ne hoituu ilman sen kummempia mittareita tarpeeks lähelle.

Dlpstä sen verran että on niissäkin eroja, kerran kierrettiin samana päivän optoman hd25 ja joku vastaavan hintanen vivitek ja no hd25 oli liikkeessä ok mutta jälkeen päin kotitestissä osottautu aika järkyks ja vivitek oli niin paha että oli pakko seistä loppu puolet demosta selin kankaaseen.

Kieltämättä oon aika herkkä myös aktiivi 3d kuvalle. Aluks se on ihan järkyttävä. Kyllä siihen tottuu pikkuhiljaa mutta on se silti kaukana dual projectionista.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Joo no perussäädöt on hyvä olla sielläpäin.ne hoituu ilman sen kummempia mittareita tarpeeks lähelle.

Dlpstä sen verran että on niissäkin eroja, kerran kierrettiin samana päivän optoman hd25 ja joku vastaavan hintanen vivitek ja no hd25 oli liikkeessä ok mutta jälkeen päin kotitestissä osottautu aika järkyks ja vivitek oli niin paha että oli pakko seistä loppu puolet demosta selin kankaaseen.

Kieltämättä oon aika herkkä myös aktiivi 3d kuvalle. Aluks se on ihan järkyttävä. Kyllä siihen tottuu pikkuhiljaa mutta on se silti kaukana dual projectionista.
Epsonissa 3D kuva on jäätävän hyvä. Toi minun tykki 9200:n sai 3D kuvasta 10 pistettä, olikohan vielä AVS foorumin testissä. Sitä on kyllä nautinto katsoa
 
Liittynyt
24.02.2019
Viestejä
82
Epsonissa 3D kuva on jäätävän hyvä. Toi minun tykki 9200:n sai 3D kuvasta 10 pistettä, olikohan vielä AVS foorumin testissä. Sitä on kyllä nautinto katsoa
Dual projection 3d kuva koostuu kahdesta 2D kuvasta joten 3d kuvan toisto laadulla ei ole merkitystä, mutta ihan mielenkiintoista testata kuinka hyvä se on noissa epsoneissa
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Dual projection 3d kuva koostuu kahdesta 2D kuvasta joten 3d kuvan toisto laadulla ei ole merkitystä, mutta ihan mielenkiintoista testata kuinka hyvä se on noissa epsoneissa
Joo, sellainen asia on hyvä muistaa, että myös tuotantotapa vaikuttaa lopputulokseen. Yhdessä Vin Dieselin pätkässä tyypit näytti välillä omituisen pienille, kun olivat niin etäällä, eli 3D suhde oli materiaalissa perseellään. Kong Skull Island oli muistaakseni aivan huippua ja noi Epsonin aktiivilasit ovat todella miellyttävät päässä. Ei niin kuin leffateattereissa olevat surkimukset
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Kirjoitellaampa vähän omia ajatuksia jotta junamatka menisi nopeammin ...

Itse näen kalibroinnin aina kokonaisuutena josta esim. kirkkauden ja kontrastin säätö on olennainen osa tätä ja tapahtuu kokonaisvaltaisen kalibroinnin ekoilla stepeillä. Tottakai voidaan kirkkaus ja kontrastin säätö erottaa tuosta omakseen ja ne onnistuukin tehdä ilman kolometriä / spektrofotometriä ja hyvä niin. Kirkkaus ja kontrasti voidaan onneksi säätää lähestulkoon joka laitteella oikeaksi. Mitä se oikea sitten on ?? Oikealle on määritelty aika tarkat speksit, eli standardit jotka löytyvät tuolta. Kalibrointiin liitän AINA säätölaitteen (kolometri ja spektrofotometri) mukaan. Tietyt asiat pystyy säätäämään aika hyvin kohdalleen ilman näitä, esim kirkkauden ja kontrastin. Värejä ei todellakaan pysty.

Kuluttajahintaiset tykit ovat kauttaaltaan tällähetkellä sellaisessa tilanteessa että pääsääntöisesti REC709 kalibrointi onnistuu melkein laitteella kun laitteella hyvin, mutta esim. UHD BT2020 HDR etc. ei onnistu valovoiman puutteen vuoksi ja tällöin joudutaan tyytymään jos jonkinlaisiiin kompromisseihin.

Halvimmissa DLP -laitteissa on tosin erittäin vajavaiset CMS -toteutukset, joten väriensäätö onnistuu parhaimmillaan sinnepäin. Tässä voidaan ottaa avuksi aiemmin mainitut 3D -lutit jotka voidaan upottaa esim. MadVR:n uumeniin. Näillä voidaan esim. paikata CMS:n puutteellisuutta.

On tosiaan aivan makuasia tykkääkö katsoa kalibroitua kuvaa vai riittääkö että säätää esim. kirkkauden ja kontrastin kohdalleen ja thats it. Nykypäivänä onneksi löytyy monesta laitteesta esiasetukset (esim. Rec709, THX, Standard etc.) jotka ovat suht kohdallaan aiemmin mainittuihin standardeihin verraten. Lisäsäädöistä ei todellakaan ole haittaa mutta niiden tuomaa hyötyä ei välttämättä huomaa, riippuen mm. katsojan näkökyvystä, katselutilasta etc. Turha esim. värisokealle on lähteä kuvaa sen koommin värien suhteen kalibroimaan.

Itse kun kalibroin laitteen (+muiden laitteita) niin säädän AINA kuvan mahdollisimman lähelle aiemmin mainittuja standardi arvoja ja tämän jälkeen tuo säätö tallennetaan vaikka user1 kohtaan. Tämän kalibroinnin jälkeen voidaan tuota user1 kohtaa lähteä muokkaamaan omien mieltymyksien mukaan.

Omat makumieltymykseni ovat olleet itselleni (ja kavereille / tuttaville kelle olen näitä säätänyt) lähes vuosien ajan seuraavat.. Eli user1 = standard, user2 = esim. scifi, eli tällöin tykistä (jos tykistä löytyy) säädetään tummanpään erottelevaisuus erittäin hyväksi. JVC:llä muistaakseni tässä ollut iris tyyliin -11 ja sen jälkeen lukitaan iris dynamic auto mode 1. Eli tummanpään erottelevaisuus on täten erittäin hyvä, dynaamisen iiriksen tukiessa sitä. user 3 voi olla sitten komedialle soveltuva.. tai muulle "hömpälle" eli taas se standardi pohjalla mutta nostetaan hieman color arvoa... user 4 sitten vaikka HDR:lle, jolloin kuvaprofiiliksi otetaan BT2020, muutetaan iiris full asentoon ja lamp power full, eli saadaan mahdollismman paljon valotehoa HDR:ää varten, ilman että esim. värilämpötila kusee.

Scifi -modea ei voi käyttää HDR:lle koska se lyö ylä ja alapäätä tukkoon etc. Mutta nämä ovat tosiaan niitä makumieltymyksiä, mutta kaikki näistä ovat pitäneet ketkä ovat luonani käyneet ja kelle nämä vastaavat asetukset olen määritellyt. Kukin toki määrittelee itselleen mieluisimmat, oli ne sitten stantun mukaiset tai ei.


Tykkejä tosiaan voidaan katsoa millä tahansa kuvamodella jos halutaan maksimaalinen valoteho irti niin silloin se dynamic taitanee olla paras.. Tuo kys. mode on tosin yleensä mahdollismman kaukana siitä oikeasti koska kuvan värilämpötila on aivan jotain muuta kuin lähelläkään 6500k , vihreän kirkkaus etc. on aivan tapissa, brightness aivan tapissa.. Tällöin siis ulosmitataan laitteesta mahd. paljon lumeneita, mutta kuva voi näyttää aivan perseelle muuten.. Esim. valkoinen palaa puhki

Jos mietitään että halutaanko katsoa kalibroitua / säädettyä kuvaa niin mielestäni tuohon ei ole oikeaa vastausta. Halutaan varmasti että kirkkaus ja kontrastisäädöt ovat kohdallaan ja nämähän ovat mm. osa kalibrointia.

Katsoimme isommalla porukalla luonani viimeisen kauden Game Of Thronesia ja oli jäänyt HDR -mode päälle. Porukka kirosi että "kuva on hailakkaa ja samaan mustapää on yhtä mössöä"... tuon huomasi jo alkumetreillä... Yllättäen kuvan laatu parani huomattavasti kun vaihto oikean "scifi" -moden päälle. Toisaalta ymmärrän kyllä että jos henkilö on mieltynyt normaalia kirkkaampaan värimaailmaan ja kalibrointi ns. "latistaa" värejä niin tällöin on vallan ok sanoa ettei tykkää kalibroidusta kuvasta.


Omassa kokoonpanossa olen vienyt nämä säädöt niiiin pitkälle että kun MadVR haistelee HDR elokuvasta tietyn nits -lukemaan se ilmoittaa tämän nits -lukeman HDFury Vertex prossulle joka osaa automaattisesti kytkeä kyseiseen nits lukemaan kalibroidun HDR -kuvamoden JVC:stä päälle (3 kpl löytyy HDR Nits -profiileita tykistäni). Näidenkin eron huomaa omin silmin selkeästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Olikos ne pixarin vai disneyn blu-rayt joilla oli joitain kuvan säätämiseen tarkoitettuja kuvia mukana?
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Olikos niitä ihan joitain leffoja oikein joilla oli noiden perusjuttujen säätöön tarkoitettuja testikuvia mukana? Muistelen jostain lukeneeni.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Hellurei,

Tuli tehtyä ostoksia tuossa helmikuussa ja hankin tämänlaisen videotykin uutta taloa varten.

Epson EH-TW7400 3LCD Full HD 3D 4K-skaalattu -kotiteatteriprojektori 1 888,90

Ainoa vaan, että nyt ei sitä taloa ole kun pistettiin lusikat jakoon joten kaipailisin jokotai

1) ostajaa korkkaamattomalle videotykille
2) apua mitenkä tästä saisi kaiken mahdollisen irti kerrostaloasunnossa.

Ostin tuonne taloa varten käytettynä täältä foorumeilta Grandview Cyber manuaalikangas 16:9 tämänlaisen kankaan sillä huone mihin tuo tykki oli menossa oli täysin pimeä eikä sinne olisi päässyt mistään päivänvaloa. Nythän tämä kangas on aika paska valinta sillä kerrostaloasunnossa tuota valoa on aika reippaasti enemmän. Eli vissiin pitäisi ALR kangasta tuumata mikäli en ostajaa löydä.

Mitenköhän tätä asiaa kannattaisi lähteä tutkailemaan?

Muutenkin tila mihin videotykkiä joutuu sijoittelemaan on aika kökkö suoraan sanottuna. 'pitkulamainen huone' 3x5m ~~ ja toisessa päässä 2,5m leveä ja 1,5m korkea ikkuna joka tuo tuhottomasti valoa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
^ kannattaa odotella vissiin sen verta että @speedjani :n tilaama Dark Energyn -kangas saapuu.. sen voisin kuvitella olevan aikalailla täsmäkangas tuohon sinunkin tilaasi. Tottakai silti pitää isoihin ikkunoihin lyödä vähintään rullaverhot että jotain saa tykittelystä irti.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
^ kannattaa odotella vissiin sen verta että @speedjani :n tilaama Dark Energyn -kangas saapuu.. sen voisin kuvitella olevan aikalailla täsmäkangas tuohon sinunkin tilaasi. Tottakai silti pitää isoihin ikkunoihin lyödä vähintään rullaverhot että jotain saa tykittelystä irti.
Ourraid. Ei ole mikään kiire sillä vastahan tykki on 5kk seisonut varastossa..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 691
Viestejä
4 189 188
Jäsenet
70 783
Uusin jäsen
tolvmaister

Hinta.fi

Ylös Bottom