Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Budjetti Arctic P. Keskihinta Corsair ML. Premium Noctua A.

Kaikilla noilla kolmella suorituskyky kohdallaan. ML:n pussa on laaja nopeusalue. Eli sen sää täysin äänettömäksi tai taifuuniksi tarvittaessa.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Budjetti Arctic P. Keskihinta Corsair ML. Premium Noctua A.

Kaikilla noilla kolmella suorituskyky kohdallaan. ML:n pussa on laaja nopeusalue. Eli sen sää täysin äänettömäksi tai taifuuniksi tarvittaessa.
+ se "ikuinen" laakeri. Oli yksi pääkriteeri ainakin itselle. Kaapista löytyy vanhoja noctuoita, joissa tietyt kierrosalueet ujeltelee. Ajatus "ikuisesta" kuulostaa paljon paremmalta kuin 30€ per 5 vuotta (*8 minun tapauksessa).
 
Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
322
Täytyy ite ottaa tuulareihin kantaa kun kokemusta Noctuoista ja nyt ML:stä(Pro ja Normaali)
Visuaalisuuteen en ota kantaa se kun on täysin makuasia. Ja sen kanssa toiset on valmiita maksamaan hyvin paljon enemmän kun toiset.

Ota Noctua jos välität hiljasuudesta. Itellä 12x ML 120 ja heti kun edessä on estettä(filtteri tai radi) pitää noi matalilla keskikierroksilla epämiellyttävämpää ääntä mitä Noctuat. Noctuat pelittää edelleen hyvin 5-6v jälkeen eikä niistä kuulu mitään ääntä. Näin omalla tuntumalla sanoisin, että samalla tuuletusteholla(liikutettu ilmavirta) Noctuat on huomattavasti hiljasempia.
Äänikin on tosi suhteellista jokaiselle eikä nämä ML:t siis äänekkäitä normi ajossa missään nimessä ole ellet aja täysillä kierroksilla(dB!). Ite menin uuteen koppaan näillä ML:llä oikeastaan vain sen takia, että halusin tukea kyseistä tekniikkaa.

E: Omat kokemukset ei mene ollenkaan yhteen tuon ylemmän testin kanssa. Noctuoiden ääni(ei dB) on itelle mukavempi mitä nämä ML:t
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
480
Ajatuksena tilata Jimmsiltä
Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 280mm. Onko samaan hintaluokkaan parempia vaihtoehtoja ?
Tarvitsenko jotain muuta vielä kyseisen setin lisäksi ?
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
150
Ajatuksena tilata Jimmsiltä
Alphacool Eissturm Hurricane Copper 45, 280mm. Onko samaan hintaluokkaan parempia vaihtoehtoja ?
Tarvitsenko jotain muuta vielä kyseisen setin lisäksi ?
Mikäli pelkän prosessorin haluat tällä jäähdyttää, niin paketissa on kaikki tarvittava siihen. Jimssiltä onkin tosi hyvä ale. Lähinnähän tuolla hintaa saa jonkin AIOn.
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
480
Mikäli pelkän prosessorin haluat tällä jäähdyttää, niin paketissa on kaikki tarvittava siihen. Jimssiltä onkin tosi hyvä ale. Lähinnähän tuolla hintaa saa jonkin AIOn.
Ainakin toistaiseksi pelkkä prossu ajatuksena. Mites joku tyhjennysventtiili ?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Mikäli sen haluat, ei se pakollinen ole, helpottaa lähinnä tyhjäämistä. Minulle ei kyllä ilmankaan tyhjääminen ole ollu mikään ongelma. Letku vaan irti sillee ettei roisku komponenttien päälle. Siistimpi helpompi venttiilin kanssa.

Tyhjennysventtiili vaatii sitten y-haaran/3way haaran naaras G1/4 kierteillä, 2 kpl uros-uros g1/4 jatkoa, itse venttiilin ja tulpan ja yhden letkuliittimen. Noista köyhtyy ~40€ uutena jimssiltä. Foorumilta voi kalastaa halvemmalla. Uros-uros jatkojen ja letkulittimien välinen määrä (2 jatko + 1 liitin vai 1 jatko +2 liitin) riippuu mihin kohtaan ja miten tuo haara liitetään. Liitospaikka taas määräytyy aika pitkälti miten looppi on asennettu koteloon.
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Oliko jotain raja-arvoja minkä alle itse veden lämpötilan tulisi olla?
Kunhan pysyy alle 55astetta niin on ok kun usein pumpun maksimi kesto lämpötila on 60 astetta.
Suositus on kyllä jos lämpötila on yli 50 niin kannattaa harkita parannusta.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Eikös täällä oo paljon puhuttu 40c alle ois tavote? Sillä ite menny mitä täällä kuullu :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Eikös täällä oo paljon puhuttu 40c alle ois tavote? Sillä ite menny mitä täällä kuullu :lol:
No kyllähän tuossa nyt on yleensä tilaa "tavoitteen" ja "minkä alle pitää olla" välissä. ;)

Pitäis itekin jaksaa askarrella uus radi paikoilleen, jos vaikka pysyttäis lähempänä 35 astetta kuin nykyistä 45.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Itsellä muistakseni ei mene yli 40 astetta.
Itse pistän kohta koneen hieman osiin kunhan saan uutta nestettä ja lisään gpu blokin siihen mukaan suorittimen ja emolevyn kanssa ja mietin mahtaako se nostaa lämpötilaa liikaa että joutuu vaihtaa tai lisämään yhden kennon.
Samalla asennan tyhjennyshanan niin nesteiden vaihto helpottuu.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
547
Ajattelin vaihtaa taas loopin järjestystä samalla, kun asennan vertikaalisen gpu-braketin. Tällä hetkellä on O11 Dynamicissa 2x 360 radit sisään ja 3x 120mm flektit ulos. Olen miettinyt, vaikuttaako radien lämmittämä kotelon sisäilma kuinka paljon nesteen lämpötilaan? Voisin laittaa seuraavaksi 3x 120mm flektit sisään ja radit ulos.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Niin siis ei siinä nyt suurta eroa ole, puhaltaako kaikki radit sisään vai ulos, kunhan ei puhalla yhdellä radilla sisään ja toisella ulos. VRM ja muistit sun muut yleensä radien sisäänpuhalluksella käy lämpösempänä. Joku O-11:n omistaja voi antaa tarkempaa tietoa varmaan miten vaikuttaa veden lämpöön.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Kyllä kennon ulos laittaminen voi parantaa lämpötilaa hieman ja lisäksi saa lisää tilaa koteloon mikä edesauttaa ilman liikkumista.
Ulkonäkö ei ehkä ole se paras mutta nykyään saa aika näyttäviä metallisuojia kennolle jos on tarvetta.
Onko muuten kukaan askarellut Be quiet dark base pro 900 v2 koteloa?
Olisi tarvetta inverted kotelolle mutta hieman mietityttää onko tarpeeksi tilaa kennoille kun usein on rajoituksia jos esim 5.25" paikat käytössä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Itsellä muistakseni ei mene yli 40 astetta.
Itse pistän kohta koneen hieman osiin kunhan saan uutta nestettä ja lisään gpu blokin siihen mukaan suorittimen ja emolevyn kanssa ja mietin mahtaako se nostaa lämpötilaa liikaa että joutuu vaihtaa tai lisämään yhden kennon.
Samalla asennan tyhjennyshanan niin nesteiden vaihto helpottuu.
Itsellä 3x 360 radit tuulettimet rasituksessa 500-800rpm ja nesteet maks 36c.
7920x ja 2080ti kierrossa.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Kyllä kennon ulos laittaminen voi parantaa lämpötilaa hieman ja lisäksi saa lisää tilaa koteloon mikä edesauttaa ilman liikkumista.
Ulkonäkö ei ehkä ole se paras mutta nykyään saa aika näyttäviä metallisuojia kennolle jos on tarvetta.
Onko muuten kukaan askarellut Be quiet dark base pro 900 v2 koteloa?
Olisi tarvetta inverted kotelolle mutta hieman mietityttää onko tarpeeksi tilaa kennoille kun usein on rajoituksia jos esim 5.25" paikat käytössä.
Luulisin, että tuossa tarkoitettiin radien ulospuhallusta? Ei siis radin laittamista kotelon ulkopuolelle? Vai käsitinkö väärin?
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Onko muuten kukaan askarellut Be quiet dark base pro 900 v2 koteloa?
Olisi tarvetta inverted kotelolle mutta hieman mietityttää onko tarpeeksi tilaa kennoille kun usein on rajoituksia jos esim 5.25" paikat käytössä.
Mulla on toi kyseinen koppa, jos on 5.25 käytössä niin eteen voi olla tiukkaa laittaa 360 ja samalla se 5.25 vie tilaa katostakin minne ei enää 360 tuulettimien kanssa taida mennä.
En nyt noista ihan varmaks osaa sanoa kun ei oo tuota 5.25 käytössä.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
547
Luulisin, että tuossa tarkoitettiin radien ulospuhallusta? Ei siis radin laittamista kotelon ulkopuolelle? Vai käsitinkö väärin?
Joo siis radien ulospuhallusta tarkoitin. Mulla tosiaan kierrossa 9700K ja 2080 Ti, radit EK 360 SE ja EK 360 PE. Nesteet saattaa pelatessa nousta 45 asteeseen... Tuulettimet pyörii tällöin n. 1000 rpm. Turhan korkeat lämpötilat noilla radeilla?

Edit: Phobyan sensori käytössä. Kuumemittarilla katsoin säiliön sisältä, ettei sen nyt hirveästi pitäisi näyttää liikaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Joo siis radien ulospuhallusta tarkoitin. Mulla tosiaan kierrossa 9700K ja 2080 Ti, radit EK 360 SE ja EK 360 PE. Nesteet saattaa pelatessa nousta 45 asteeseen... Tuulettimet pyörii tällöin n. 1000 rpm. Turhan korkeat lämpötilat noilla radeilla?

Edit: Phobyan sensori käytössä. Kuumemittarilla katsoin säiliön sisältä, ettei sen nyt hirveästi pitäisi näyttää liikaa.
Voi olla että 2x 360 on nippa nappa noille osille mutta itse olen sitä mieltä että radit aina puhaltamaan ulos jis vaan mahdollista koska kokonaisuus sillon yleensä viileempää kun on siellä koneessa muutakin kun näyttis ja prossu.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Kuulostaa kyllä aika paljolta, itellä kellotetut 2600k ja rtx 2060, 240x45mm+120x30mm radit ni pysyy ml flekteillä alle 38C about 1000rpm
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Joo siis radien ulospuhallusta tarkoitin. Mulla tosiaan kierrossa 9700K ja 2080 Ti, radit EK 360 SE ja EK 360 PE. Nesteet saattaa pelatessa nousta 45 asteeseen... Tuulettimet pyörii tällöin n. 1000 rpm. Turhan korkeat lämpötilat noilla radeilla?

Edit: Phobyan sensori käytössä. Kuumemittarilla katsoin säiliön sisältä, ettei sen nyt hirveästi pitäisi näyttää liikaa.
Ei vaan taida radit riittää noille komponenteille, pitää saada lisää radipinta-alaa että vedenlämpö laskisi.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
547
Ei vaan taida radit riittää noille komponenteille, pitää saada lisää radipinta-alaa että vedenlämpö laskisi.
Voi kyllä olla. Katsotaan ensin, onko vaikutusta, kun siirrän radit puhaltamaan ulos. Tilasin samalla toisenkin anturin, tällä kertaa tulppamallisen, jos saisi vähän enemmän dataa.
 

Odi_

Tukijäsen
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
1 398
Voi kyllä olla. Katsotaan ensin, onko vaikutusta, kun siirrän radit puhaltamaan ulos. Tilasin samalla toisenkin anturin, tällä kertaa tulppamallisen, jos saisi vähän enemmän dataa.
Tuskin on positiivista vaikusta lämpöihin :vihellys:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Myös sisäilman lämpö vaikuttaa merkittävästi veden lämpöön. Mikäli siis kämpässä 30C lämmintä niin ei ihme jos veden lämmötkin korkeita.
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
547
Myös sisäilman lämpö vaikuttaa merkittävästi veden lämpöön. Mikäli siis kämpässä 30C lämmintä niin ei ihme jos veden lämmötkin korkeita.
Luonnollisesti. Pitemmän pelisession jälkeen, jos huoneen ovi on ollut kiinni, on mennyt ”parhaimmillaan” 48 asteeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Luonnollisesti. Pitemmän pelisession jälkeen, jos huoneen ovi on ollut kiinni, on mennyt ”parhaimmillaan” 48 asteeseen.
Joo aika paljolta vaikuttaa kun ainakaan omalla kokemuksella phobya näyttää n. 4c liikaa. Jännä nähdä miten ulospuhallus vaikuttaa tuossa. 2080ti kyllä lämmittää huomattavasti enempi kun esim. 1080ti. Mitäs ottaa watteja sun kone peleissä? Mulla jotain 500-550w
 
Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
547
Joo aika paljolta vaikuttaa kun ainakaan omalla kokemuksella phobya näyttää n. 4c liikaa. Jännä nähdä miten ulospuhallus vaikuttaa tuossa. 2080ti kyllä lämmittää huomattavasti enempi kun esim. 1080ti. Mitäs ottaa watteja sun kone peleissä? Mulla jotain 500-550w
En ole tehonkulutusta seurannut, pitäis hommata ensin mittari. Eilen motonetissä pyörittelinkin paria mittaria kädessä kun sattui vastaan. Vielä ei tarttunut mukaan :)
 
Liittynyt
23.02.2018
Viestejä
702
@Kassinen4 Joo kuulostaa kyllä veden lämmöt aika kovalta. Itselläni oli ennen tätä nykyistä custom loop setuppia katossa Nemesis GTS 360 puhaltamassa ulos ja sivussa Alpacoolin ST30 360 radi sivussa siellä kammiossa puhaltamassa ulos push-pullina sekä lattiassa 3 tuuletinta imemässä ilmaa sisään. Tällä setupilla veden lämmöt nousi jonnekkin 35-36 asteen paikkeille pidemmässä pelisessiossa. Nyt kun laitoin vielä kolmannen XE360 (60mm paksu) radin pushpullina (n.1300rpm rasituksessa) kattoon ja käänsin muiden radien tuulettimet puhaltamaan ulos kotelosta, sekä lisäsin taakse pienen tuulettimen imemään ilmaa koteloon niin veden lämpö pysyy n. 34 asteetta esim BFV. Oikeastaan tuon paksun radin tuulettimet huutaa kovempaa, muut on reilusti alle 1000rpm.

Tarkoitus on vaihtaa koteloa kokonaan, koska tuohon ei vain yksinkertaisesti mahdu kaikki nuo sisään järkevästi. Todennäkösesti paremmalla kotelolla saan vielä paremmat lämmöt. :hungry:

Edit: Onhan järjestelmästä varmasti kaikki ilmat pois?
 
Viimeksi muokattu:

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Itsellä 280x30mm ja 360x30mm Kenot ja pysyy kellotettun 1080ti ja 5 3600 kanssa veden lämmöt phobyä mittari mukaa 36c max(kuumemittarilla mitattuna näytti pari vähemmä). Huoneessa yleensä 26-27c pelisessioiden aikana.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Mulla on toi kyseinen koppa, jos on 5.25 käytössä niin eteen voi olla tiukkaa laittaa 360 ja samalla se 5.25 vie tilaa katostakin minne ei enää 360 tuulettimien kanssa taida mennä.
En nyt noista ihan varmaks osaa sanoa kun ei oo tuota 5.25 käytössä.
ok hyvä tietää eli joutuu vielä odottamaan että tulee jotain parempaa markkinoille kun on aquaero 6 kontrolleri 5"25 paikassa.
Kiitos tiedosta.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Voi olla että 2x 360 on nippa nappa noille osille mutta itse olen sitä mieltä että radit aina puhaltamaan ulos jis vaan mahdollista koska kokonaisuus sillon yleensä viileempää kun on siellä koneessa muutakin kun näyttis ja prossu.
Mutta jos kaikki tärkeät osat jäähtyy nesteellä niin sisään puhaltaminen mahdollistaa pari kolme astetta viileämmän nesteen. SSD, vrm yms. kestää kyllä oikein hyvin ~40°C ilmavirtaa. Ainoa mikä ei tuosta lämmöstä tykkää on hdd. Jos ei ole pyöriviä levyjä tai liian heikolla vrm:llä olevaa emoa niin laittaisin aina sisään. Saa paremmin pölysuodatuksen ja parhaan jäähdytystehon.

Tätä voi testata kun ripustaa ulkolämpömittarin siihen radin eteen ja kotelo kiinni. Vertaa huoneilman lämpötilaan ja huomaaa että pari kolme astetta helposti eroa. Mitä pienemmällä tuulettimet, sitä isompi ero/hyöty.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 331
Mihinhän toi D5 pumpun pwm piuha pitäis nyt kytkeä? CPU fan headeriin vai pump headeriin vai minne?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
No lähinnä mietin että onko noilla jotain oleellista eroa toimivuuden kannalta.
Ei kuhan on pwm ja ainakin asuksella wpump headeriä ei ole saanut samanlailla ohjailtua kun muita softalla. Mutta sama kai tuo mihin laittaa jos säätää fixed esim. 2500rpm
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
ainakin asuksella wpump headeriä ei ole saanut samanlailla ohjailtua kun muita softalla.
Kyllä kait tuotakin saa ohjattua eri softilla, kunhan käy ensi biosissista muuttamassa että pystyy säätämään. Näin ainaki omalla asuksen lankulla
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Kyllä kait tuotakin saa ohjattua eri softilla, kunhan käy ensi biosissista muuttamassa että pystyy säätämään. Näin ainaki omalla asuksen lankulla
Saa toki mutta ainakaan itse en tykännyt aisuiten säädöstä tuon kohdalla.
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Saa toki mutta ainakaan itse en tykännyt aisuiten säädöstä tuon kohdalla.
Argus monitor kyllä ehdottomasti paras softa jolla säätää nuita tuulettimia, ainakin mihin itse törmännyt, pystyt minkä tahansa lämpösensori mukaa tekee curvet jne. Tuo asukse asuite on melkosta kuraa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 546
Argus monitor kyllä ehdottomasti paras softa jolla säätää nuita tuulettimia, ainakin mihin itse törmännyt, pystyt minkä tahansa lämpösensori mukaa tekee curvet jne. Tuo asukse asuite on melkosta kuraa.
Jos tuo kikkare vaan löytäisi edes kaikki tuuletin lähdöt niin varmaan ihan ok softa...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 467
Viestejä
4 163 047
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom