Kalastus

Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
477
Kalastuskausi alkanu ja kun omistajia veneellä useampia, kertokaahan saako tämmöstä jälkeä esim. Soutamalla kiveen veneelle aikaan? Näyttää omaan silmään kuin ois moottorin kera posauttanu kiveen...



Kukaan ei tietenkään mitään myönnä.

Lasikuituveneen korjaussarja Plastic Padding | STARKin verkkokauppa

oisko em. Kitillä kyseisen vaurion korjaaminen helppoa? Korjattua pitäs saada jokatapauksessa...

IMG-20190608-WA0011.jpg IMG-20190608-WA0010.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Kalastuskausi alkanu ja kun omistajia veneellä useampia, kertokaahan saako tämmöstä jälkeä esim. Soutamalla kiveen veneelle aikaan? Näyttää omaan silmään kuin ois moottorin kera posauttanu kiveen...



Kukaan ei tietenkään mitään myönnä.

Lasikuituveneen korjaussarja Plastic Padding | STARKin verkkokauppa

oisko em. Kitillä kyseisen vaurion korjaaminen helppoa? Korjattua pitäs saada jokatapauksessa...

Soutamalla ei kyllä tuollaista jälkeä saa aikaan. Uisteluvauhdissakaan ei pitäisi noin pahaa jälkeä tulla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
281
Tänään pääsi toisen kerran veneilemään oikein ajan kanssa. Jigi-vehkeet oli mukana, ja alkupäivä meni kierrellessä kartalta katsottuja kalapaikkoja, jotka olivat tyhjää täynnä.

Siinä sitten kotimatkalla vedettiin syvänteen yli, ja siinä päällähän ne kalat oli välivedessä möllöttämässä. Vähän korpesi, kun uisteluvehkeet oli jääneet kotia.

Mutta lystiähän oli silti, vaikka toimintaa ei ollut. Kelikin oli mitä mainioin, ja nahkakin sai rapean punaisen värin.
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
102
Kalastuskausi alkanu ja kun omistajia veneellä useampia, kertokaahan saako tämmöstä jälkeä esim. Soutamalla kiveen veneelle aikaan? Näyttää omaan silmään kuin ois moottorin kera posauttanu kiveen...



Kukaan ei tietenkään mitään myönnä.

Lasikuituveneen korjaussarja Plastic Padding | STARKin verkkokauppa

oisko em. Kitillä kyseisen vaurion korjaaminen helppoa? Korjattua pitäs saada jokatapauksessa...

Näyttäisi vähän siltä että vene olisi ollut huonosti vedettynä rantaan/kiinnitetty, niin aallokossa päässyt hakkaantumaan sopivasti kiveä vasten?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Huomenna testiin mielenkiintoinen parivaljakko,daiwa steez ct sv tws ja uuteen bushidon blankkoon sidottu custom vapa. Katsotaan minkälaista jälkeä saa +1000e jigisetillä nykypäivänä :geek:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
45
Mitä mieltä vavasta @s1ll1?

Tilasin äsken kyseisen vavan kanssa. Ristus tuota valikoimaa nykypäivänä.
4x vasta kalastanu ja tuntunut hyvälle räpylässä. Montaa kalaa ei ole tullu, mutta se johtuu taidosta. Hyvin tuntuu tärpit ja muut kolaukset kyllä
E. Tuli myös ostettua Shimano curado DC kela kokeiluun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Siinä on kalan kilohinta kohdallaan tuolla setillä. :tup:
Näkisit mun varastot :D tuon sen verran harvoin kalaa kotiin että halvemmalla varmasti hakisi aina halutessaan taksilla valmiiksi savustettua :rofl:

Tuosta helios sx:stä jos haluaa parempaa niin saa helposti latoa liki tuplasti dinareita tiskiin. Nuo hyrräversiothan on myynnissä vain Suomessa, teetettiin erikseen ja on aivan eri puusta kuin okuman katalogissa olevat haspeli sx:t, pari vuotta sai ruinata pidempiä helioksia :D
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Juu halvemmalla kaupasta saa, mutta harrastukset maksaa. :vihellys:

Pitkän tauon jälkeen innostuin ja laittanut kalustoa uusiksi. Nyt saadun saaliin kilohinta on 770€.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
161
Huomenna testiin mielenkiintoinen parivaljakko,daiwa steez ct sv tws ja uuteen bushidon blankkoon sidottu custom vapa. Katsotaan minkälaista jälkeä saa +1000e jigisetillä nykypäivänä :geek:
Laita ihmeessä kokemuksia kelasta varsinkin pienillä painoilla. Itsellä edellisen sukupolven Steez on jäänyt ihan käyttämättä Aldebaran BFS vuoksi.

Tuo SV puolan toiminta olisi kuva kokeilla. Olen paljon Ruotsissa töissä ja paikallisissa kalastusvälineliikkeissä on kyllä todella mielenkiintoista tavaraa. Siellä näkyi SV Steez Megabassin kelojen kanssa samassa vitriinissä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Laita ihmeessä kokemuksia kelasta varsinkin pienillä painoilla. Itsellä edellisen sukupolven Steez on jäänyt ihan käyttämättä Aldebaran BFS vuoksi.

Tuo SV puolan toiminta olisi kuva kokeilla. Olen paljon Ruotsissa töissä ja paikallisissa kalastusvälineliikkeissä on kyllä todella mielenkiintoista tavaraa. Siellä näkyi SV Steez Megabassin kelojen kanssa samassa vitriinissä.
Sv puolalliset on jo itselle tuttuja, ct steezin puola on kyllä jännä. Se ottaa kuitenkin +100m 0.12 kuitua, mutta painaa vain 9g. Eli melkoisen hyvin pitäisi kevyilläkin pelata. Verrokkina mun budjetti bfs kela, revo x momo studion shallow puolalla jonka heittää vielä 0.10 siimalla tyhjäksi.

Sv tatula vaati ainakin että mankku on vähintään kolmos pykälällä että air brake toimii ja peukaloa ei tarvi puolalle heitossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
526
Tekisi mieli tilata joku vapa hauen jigaukseen. Hankala vaan löytää vapoja joilla voisi heittää jotain 40-50g jigiä ja että homma vielä tuntuisi jigikalastukselta. Tiedä kyllä kerkiääkö sitäkään lajia harrastamaan kun tuo mikro jiggaus tuntuu niin hauskalta. Ei ikinä tiedä mikä otus siellä siiman päässä on ja tärppejä tulee vähän enemmän. :)
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Tekisi mieli tilata joku vapa hauen jigaukseen. Hankala vaan löytää vapoja joilla voisi heittää jotain 40-50g jigiä ja että homma vielä tuntuisi jigikalastukselta. Tiedä kyllä kerkiääkö sitäkään lajia harrastamaan kun tuo mikro jiggaus tuntuu niin hauskalta. Ei ikinä tiedä mikä otus siellä siiman päässä on ja tärppejä tulee vähän enemmän. :)
Haspelivapa?
Patriot levitation pike

Hauen jigaus on niitä harvoja lajeja joita ei itse tule harrastettua. Ei vaan ole mun juttu.

Eilen sai isommat kumit pyytää aikalailla tyhjää, pienet 2.5" jigit dropshotissa vei ihan suvereneeristi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Joskus reilu 10 vuotta sitten tuli harrastettua vetouistelua aika paljonkin ja kohteena oli lähinnä kuha. Ja sitä kyllä nousikin aika mukavasti. Nykyään sitä ei ole tullut harrastettua vuosiin ja viime kesänä myin minun uisteluveneenkin niin jatkossa jos uistelee niin sen on kavereiden kanssa heidän veneillään. Mutta sen tilalle tullut heittokalastus ja siitä kyllä tykkään todella paljon. En siis mitenkään hirmu isossa mittakaavassa sitä harrasta mutta aika paljon tulee pyörittyä "omalla" järvellä. Tai kun meidän metsätilalla on sellainen pieni noin 1km mittainen lampi/järvi ja ainut tie mikä vie sinne menee meidän maiden läpi ja vielä sedän pihan läpi niin siellä ei ole sitä kalastuspainetta. Että ainut joka siellä kalastaa olen minä ja tietty välillä kavereita mukana siinä hommassa. Ainut huono puoli että se on aika matala. Että oiskohan syvin kohta 3m mutta pääsääntöisesti sellaista 1-2m vettä. Mutta se on erikoinen paikka kun sieltä ei oikein tule mitään pientä haukea mutta ei mitään isojakaan. Että isoin hauki mitä noussu niin ollut siinä 2,5kg tienoilla. Ja toinen erikoisuus että sieltä ei tule heittelemällä oikein mitenkään ahvenia mutta jos heittää katiskoita niin saa niin paljon ahventa että ihan uupuu niitä siivotessa. Että tänäkin kautena olen saanut heittelemällä vaan yhden ahvenen mikä oli kyllä onneksi aika iso. Mutta siis olen tarjonnut siellä pientä lippaa ja jigiä jne mutta ei vaan tartu. Että mitähä lie niille pitäisi heittää että kelpaisi.
Voi olla että jos miljoonakalaa on paljon tai ruoka koostuu muista eliöistä kuin saaliskaloista niin mikrojigit on kokeilemisen arvoinen metodi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Eilen taas iltapistolla pelkkiin pikkukumeihin osui, sössein isoimman veneen vieressä irti mut kymmenkunta kalaa kövi kuitenki näytillä, dropshotti rokkasi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
161
Mikrojigailu on hauska laji. 0.10mm siima kuulostaa paksulta, mutta riippuu pitkälti valmistajasta. Itsellä siimat ohentuneet hurjasti viimeaikoina. Tavallisissa jigihyrrissä siimoina 0,07-0,13, myös kuvien kanssa tuo 0,07 menee. Napsuu poikki vain heitoissa joskus. Haspeleissa pääasiallisesti 0,08, joissain 0,10 ja 0,13. Mikrojigissä on tällä hetkellä 0,06, tosin ostin juuri testiin 0,035mm siimaa. Saa nähdä millaista on käytössä, täytyy vaan ensin ostaa sille oma kela.
Puolan syvyys on tavallisissa 1000-luokan keloissa on liikaa noin ohuelle siimalla. Shimano Soare 500 olisi harkinnassa, saatavuus on vaan huono. Toinen vaihtoehto on Stellan 1000sss puola. Tosin niitä saa lähinnä japanista ja Soare maksaa lähes saman kuin pelkkä puola.

Toivottavasti parin vuoden päästä kun Shimanon tukkumyynti on eri käsissä, saatavuus paranisi myös täällä suunnalla.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Menin klo 22 koskelle kalaan ja ensimmäisen 3,5h aikana en saanut kuin yhden pienen hauen ja yhden pienen ahvenen. Suunnilleen koko pakki käyty läpi ja yksi lippa menetetty (heitin joessa olevaan saareen asti vahingossa). 01:30 tienoolla päädyin kokeilemaan mikrojigejä, joita ostin eilen. Sain 3 ahventa aika nopeasti, mutta syönti loppui taas. Kokeilin vaihtaa isompaan jigiin, mutta ne tarttuivat pohjaan paljon hanakammin kuin mikrojigit, joten niitä ei oikein voinut käyttää vaikka sainkin muutaman sadan gramman ahvenen 2" toukkajigillä. Lopulta päädyin laittamaan koon 2 koukulla varustetun mikrojigipään 2" toukkajigiin.

Heittelin aikani kosken niskalle ja eiköhän tuokin kombo jämähtänyt kiveen kiinni. kokeilin nyppiä ja koukku ei irronnut kivestä, joten aloin siirtyä rantaa pitkin ja nyppäsin pari kertaa uudelleen. Yhtäkkiä jarru alkoi huutaa hoosiannaa ja totesin, että ei se missään kivessä ole kiinni. Toivoin ettei kyseessä olisi hauki, kun kerta ei ollut mitään peruketta mikrojigin kanssa. Ensin epäilin isompaa ahventa ja sitten kirjolohta, joita koskeen olikin viikkoa aikaisemmin istutettu. Kala pisti hanttiin todella lujaa ja itsellä ei ollut mitään käryä mikä se on. Lopuksi vilahti evä pinnalla ja tajusin, että kuhahan se on. Tässä vaiheessa alkoi paniikki hiipiä, kun kala tuntui kohtuullisen kookkaalta ja haavi oli kymmenen metrin päässä maalla. Sain kalan lopulta rantaveteen ja otin oikealla kädellä pään takaa kiinni ja heitin kalan maalle.
IMG_20190626_020753552.jpg

IMG_20190626_020916327.jpg

Sain siis elämäni ensimmäisen kuhan. Mikrojigillä koskenniskalta matalasta vedestä.

IMG_20190626_021453111.jpg


Vapautin ahvenet ja tainnutin ja verestin kuhan ja lähdin kohti aamunkoittoa kotipuoleen.
IMG_20190626_021507124.jpg


Painoa kuhalla oli aina niin luotettavalla henkilövaa'alla tehdyllä (minä+kala)-minä mittauksella 3,8kg.

IMG_20190626_024622594.jpg


Meinasin, että olisi voinut päästää takaisin, mutta ahneus voitti, kun en ole ennen kuhaa saanut ja ainakaan yli 10 vuoteen syönyt (liekkö koskaan).
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 873
Ei kalakuva mutta tälle järvelle lähdetään kalaan ensi lauantaina viikoksi, Jämsänkosken suuntaan viikoksi hyttystensyötiksi.

Limatorpeedoa ja pientä ahventa tulee virvelillä ja lahnaa katiskalla.

Matala järvi, niin matala ettei voi kuin soutaa (kiviä siellä täällä).

Sitten muutama saari, jonne ei voi mennä koska linnut pesii.

Auringonlasku 26052018.jpg
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Onneksi olkoon hienosta saaliista @aop . Nämä ovat niitä hetkiä, jotka saavat sinut aina uudelleen heittämään joen rantaan, vaikka mitään ei tulisi. :tup:
 
  • Tykkää
Reactions: aop

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Viime yönä oli taas kunnon hannuhanheilut menossa. Kuvan kalat tuli samasta paikkaa keskellä näkyvällä mikrojigillä. Ahventa olin taas yrittämäs ja niitäkin tuli kymmeniä, mutta päästin ne meneen.
IMG_20190629_005537619.jpg

Olin just lähös kotia ja aattelin, että yhden syötävänkokoisen ahvenen vois viel ottaa ja pamahti tuo kuha. Pääsi sitten ämpärillinen ahvenia takaisin kasvamaan. :D

Tuollainen paikka:
IMG_20190628_235511168.jpg

Pitää käydä ostamassa lisää mikrojigipäitä, oon katkonu koukut jo yli puolesta ostamistani, ei kestä taivutusta takaisin, jos menee suoraksi kivestä irroittaessa.

Ens viikol ei ehdi valitettavasti kalaan, koska työt. :sori:

Vois harkita jonkun mikrojigivavan hommaamista, nyt käytössä se honkkarin Patriot Fireball 7' setti Spiderwiren 0,12mm siimalla.

edit: Toi pullalohi oli ensimmäinen lohikala, mitä olen ikinä saanut, on kyl ollut loistava kalastusviikko.
 
Viimeksi muokattu:

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Onnistuin katkaisemaan vapani tänään. :tdown:

Käytössä oli siis se 7' Patriot Fireball. Tartteis jonkun korvaavan. Olen viime aikoina päätynyt kalastamaan lähinnä koon 3 lipoilla ja pienillä jigeillä. Oisko mitään kohtuuhintaisia suosituksia? Ihan UL-vehkeisiin en aloittelijana viitsisi lähteä, varsinkin kun tämä joki on täynnä isoja haukia, jotka käyvät hanakasti noihin lippoihinkin kiinni ja pistää kevyemmät värkit koetukselle.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Onnistuin katkaisemaan vapani tänään. :tdown:

Käytössä oli siis se 7' Patriot Fireball. Tartteis jonkun korvaavan. Olen viime aikoina päätynyt kalastamaan lähinnä koon 3 lipoilla ja pienillä jigeillä. Oisko mitään kohtuuhintaisia suosituksia? Ihan UL-vehkeisiin en aloittelijana viitsisi lähteä, varsinkin kun tämä joki on täynnä isoja haukia, jotka käyvät hanakasti noihin lippoihinkin kiinni ja pistää kevyemmät värkit koetukselle.
Rakensin oman "UL"-kokeilupaketin halvalla ostamalla Puolasta Mikadon halvan 1-9g vavan ja kiinasta halvan 500-luokan kelan. Kelalle 0.10 kuitua.

Ihan hyvin on pelittänyt ja keveimmillään olen 1.1 grammaisia jigipäitä heitellyt ja tyynellä/myötäiseen ne lentää ihan kohtuullisen hyvin. Venesatamassa viimeksi kalastellessa kävi jopa särjet kiinni viiden sentin sairaan. Ahvenet tärrää oikein kivasti ja välittyy ranteeseen hyvät vibat. Varmasti rahalla saa parempaa kampetta, mutta aika halvalla pääsee kokeilemaan.

Tuosta Puolan kaupasta saa tosiaan aika sopuhintaan kamaa. Mahtaakohan olla valuuttakurssilla jotain tekemistä asian kanssa? Ei tuo vapa maksa kuin 21 euroa. Toimituskulut on saman verran ja sitten ollaankin melkein suomihinnoissa, mutta kun tunkee saman lähetyksen täyteen muuta roinaa niin rupeaa olemaan kannattavaa. Näyttää olevan aika halpoja muutkin Mikadon romut tuolla.
 
  • Tykkää
Reactions: aop
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
327
Hakusessa olisi vedenalainen kamera, jonka voisi laskea alas veneestä ja seurailla sitten laitteen näytöltä että mitä sieltä löytyy. En halua virveliin perään mitään härpätintä, kalastuksen kuvaaminen ei ole nyt suunnitelmissa vaan ihan pohjan muotojen ja muun tarkastelu. Onko tekkiläisillä ajatusta että mikä tähän sopisi järkevästi? Noita Eyoyon vehkeitä näkyy esim. e-villessä mutta jotenkin tuo antaa h*lvetin halvan vaikutelman itsestään vaikka tuon hintaluokan vehje olisi juuri hakusessa.

 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Onnistuin katkaisemaan vapani tänään. :tdown:

Käytössä oli siis se 7' Patriot Fireball. Tartteis jonkun korvaavan. Olen viime aikoina päätynyt kalastamaan lähinnä koon 3 lipoilla ja pienillä jigeillä. Oisko mitään kohtuuhintaisia suosituksia? Ihan UL-vehkeisiin en aloittelijana viitsisi lähteä, varsinkin kun tämä joki on täynnä isoja haukia, jotka käyvät hanakasti noihin lippoihinkin kiinni ja pistää kevyemmät värkit koetukselle.
Lähtökohtaisesti en rakentaisi settiä sen mukaan että jos joku sivuosuma tulee, vaan ihan kohdekaloja varten.

Tässä on sivusaaliina mikrojigiin haukannut ~110cm hauki väsyttelyn alla.


Savage Gear LRF ccs 7'0 0.5-7g vapa
Okuma ceymar-10 kela
0.06 kuitu, ja 0.18 fluoro tapsi
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Pari tuntia ehdin käydä virpomassa, reilu puoli kiloista ahventa ihan hyvin ja boonuksena säyne enkan hinaus lähemmäksi maagista 3kg rajaa.


2.72kg, 12cm cannibal shadiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
281
Tuli heti aamusta sännättyä vesille, kun kerrankin oli siihen mahdollisuus.

Uudet kalavedet, niin kartasta oli ennakkoon tiedustelu muutama paikka. Noh, oli ne joku muukin tiedustellut, kun verkkoa oli niin paljon, ettei sekaan mahtunut.

Ajattelin sitten, etten vähäistä aikaani tuhlaa kalapaikkojen etsimiseen, ja ajelin järven toiseen päähän, jossa jo vuosia tullut kalasteltua. Tuolla sitten jo alkoi jo kaikuun tulla jotain säpinää, mutta on tuo näkymän tulkitseminen näköjään vielä hakusessa, kun ei näkynyt päivän tuloksessa.

Useampaa isoa parvea virvoin, mutta ei sitten mitään tapahtumia. Parit tärpit sain vertsua treenatessa, ja ruokakalat yhdeltä vanhalta "varmalta" paikalta.

Eli paljon jäi vielä opeteltavaa, mutta sehän on hienoa se. On tää hieno laji.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Perjantaina napsahti elämäni eka kuha. 3,5kg. Oikeastaan tänä kesänä vasta innostunut tosissaan kalastuksesta kun viime syksynä muutin järven rannalle. Mukavaa hommaa. Varsinkin uistelu sähkömoottorilla. Tosi rentouttavaa. Kaikuluotaimenkin hommasin ja varmaan ilman sitä olisi tuo kuhakin jäänyt saamatta. Eka uistelin pinnasta, mutta kaiussa näkyi 6-8 metrin välillä oikeastaan kaikki kalat niin painouistin vaapun kaveriksi ja sitten nappasi.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
161
Nyt on 0,035mm WFT:n punottu testattu mikrojigissä. Heitto-ominaisuudet todella hyvät, muutenkin paluuta vanhaan ei ole. Pari kertaa piti vetää poikki kun jäi jigi pohjaan. Toisella kerralla katkesi 0,2mm fluorotapsi, toisella kerralla katkesi heittosiima. Vavalla tuota ei uskalla poikki vetää.
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Nyt on 0,035mm WFT:n punottu testattu mikrojigissä. Heitto-ominaisuudet todella hyvät, muutenkin paluuta vanhaan ei ole. Pari kertaa piti vetää poikki kun jäi jigi pohjaan. Toisella kerralla katkesi 0,2mm fluorotapsi, toisella kerralla katkesi heittosiima. Vavalla tuota ei uskalla poikki vetää.
Mistä olet tuota siimaa ostanut?

Itse pähkäilyt noita kuitusiimoja ja kuuppa sekoaa, kun valikoimaa riittää.
Vetolujuutta katseltiin eKr, kun siimaa valittiin, mutta ei enää pelkästään.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Mistä olet tuota siimaa ostanut?

Itse pähkäilyt noita kuitusiimoja ja kuuppa sekoaa, kun valikoimaa riittää.
Vetolujuutta katseltiin eKr, kun siimaa valittiin, mutta ei enää pelkästään.
Vetolujuus on nykyäänkin käytännöllisin mittari kun kuitusiimoilla ilmoitetut paksuudet on yleensä aivan mitä sattuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 688
Ohuin mitä olen käyttänyt on ollut 0,1 kuitu, nyt paikoillaan 0,15 ja 04 fluorotapsi. Ahven, kuha ja hauki kohdekalana, lähijärvestä nousee miten sattuu edellämainittuja. Ohuempiin en ole viitsinyt mennä, pohjasta irroittaessa ei ohuen kanssa tulisi mitään. Jos tuntumaa ja taistelua haluan enemmän, perhovehkeet tarjoaa sitä.

0,035 on jo ULL-verme. :D
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Anna @nuusk1s suositus jostakin käytössäsi olevasta siimamerkistä.
Hauki keloissa on 100lbs whiplashia ja 80lbs savagen silenceriä, molemmat on oikeasti yli 0.5 todellista paksuutta. Jigi vehkeissä on sg finezzeä, momoi oshikagea ja ryujiniä, ja seaguarin r18 ja redlabel fluoroja, sekä sunlinen shooter fluoroa. Savagen finezze monoa parissa ahven setissä kans. Sit on yleensä joku testissä oleva, mikä vaihtuu aika tiuhaan.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Millä solmulla fluorocarbon tapsi kiinni kuitusiimaan ja millä solmulla tapsi kiinni jigiin? Onko 0.35mm fluoro aivan liian paksu pienille jigeille?
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Mulla on käytössä Sufix Matrix Pro 0,12 mm. Ostin vanhasta muistista, mutta täytyy tutustua paremmin. Kaikkia ei näytä saavan kotimaan markkinoilta.

Tuli tuossa mieleen kikka kolmonen vieheen irroittamiseen rannalta kalastettaessa lähinnä koskikalastuksessa. Pohjoisen reissuilla aikoinaan jokunen lusikka tuli pelastettua. Jigipäät nyt kiilaantuu tiukasti kaiken maailman väleihin ja ei välttämättä irtoa tällä keinolla virtaavassa vedessä. Voi tietysti lähteä alavirran puoleltakin nykimällä.

Othamma y-haaraisen oksan, haaroilla saa olla sopivasti pituutta ja painoa. Haarasta siimaan roikkumaan ja laskemme sen kireähköllä siimalla kohtaan, jossa siima katoaa veden alle. Sopivasti löysää antamalla kepukan pitäisi kadota veden alle ja mahdollisesti vapauttaa viehe, kun veto tulee eri suunnasta ja alavirran puolelta. Kiristämällä siimaa kepukka palaa taas lähemmäksi viehettä ja löysiä antamalla vetoa tulee taas.
Kuutiokaupalla ei kannata oksia katkoa, ettei maanomistaja suutu.

Kaupallisia vieheenpelastajiakin näkyy olevan nykyään. Osa ainakin perustuu raakaan voimaan, joilla vedetään koukut suoraksi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Mää en noita jigejä sen suuremmin jaksa pelastella, kalustoa menee harrastaessa ja uutta siiman päähän.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Millä solmulla fluorocarbon tapsi kiinni kuitusiimaan ja millä solmulla tapsi kiinni jigiin? Onko 0.35mm fluoro aivan liian paksu pienille jigeille?
Jos lyhyt tapsi jota ei tarvi kelata renkaiden läpi niin tupla uni helppo ja nopea, alberto knot tai fg sitten jos tarvii pitkää tapsia joka menee renkaidenkin läpi. Fg:tä en tosin itse ala missään veneessä sitomaan.
 
  • Tykkää
Reactions: aop
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
161
Mistä olet tuota siimaa ostanut?

Itse pähkäilyt noita kuitusiimoja ja kuuppa sekoaa, kun valikoimaa riittää.
Vetolujuutta katseltiin eKr, kun siimaa valittiin, mutta ei enää pelkästään.
Taisin Kalastus-Suomesta ideaparkista ostaa. Samaa siimaa oli myös Nippon verkossa hyllyssä, tosin tuo ohuin oli loppu. Valmistaja on ilmoittanut vetolujuudeksi 2,5kg joka riittää ahvenille hyvin. Huomenna tulee digitaalinen mikrometri niin pääsee mittailemaan oikeita paksuuksia. BFS hyrrässä oleva Spiderwire 0,06mm tuntuu sormiin paksummalta mitä edellinen Shimano Kairiki 0,07. Toisaalta vetolujuudet 0,07mm/4,5kg ja 0,06mm/ noin 6kg antaa ymmärtää että Spiderwire on ylipaksua.
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Kortilla tuntuu olevan tuo WFT:n siima, jos kyseessä on WFT KG STRONG. Vai onko @Erkkimerkki kyseessä joku muu malli?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
995
Taisin Kalastus-Suomesta ideaparkista ostaa. Samaa siimaa oli myös Nippon verkossa hyllyssä, tosin tuo ohuin oli loppu. Valmistaja on ilmoittanut vetolujuudeksi 2,5kg joka riittää ahvenille hyvin. Huomenna tulee digitaalinen mikrometri niin pääsee mittailemaan oikeita paksuuksia. BFS hyrrässä oleva Spiderwire 0,06mm tuntuu sormiin paksummalta mitä edellinen Shimano Kairiki 0,07. Toisaalta vetolujuudet 0,07mm/4,5kg ja 0,06mm/ noin 6kg antaa ymmärtää että Spiderwire on ylipaksua.
Siiman paksuutta ei mikrolla saa kuin sinneppäin. Spiderwiret on olleet melkein yhtä paksuja kuin jbraidit.

Vaihdoin bfs hyrrään 0.06 jbraid grand x8sta savagen finezze 0.08 ja finezzeä meni yli tuplat puolalle :D
 
Liittynyt
19.12.2018
Viestejä
314
Ok. :tup:
Näkyy olevan tuon Micro Braidin lisäksi Kg Strongia ja Plasmaa. Varmaan nuo kaksi j'lkimmäistä jonkinlaista "rautalankaa" vetolujuuksien perusteella ja paksuudet saattaa olla sitä sun tätä. Menee kuitenkin ulkomailta oston puolelle, jos haluaa testata. Voi jossain kivijalkaliikkeessäkin tulla vastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
526
Osaispa kalastaa. Ahventa tuli kyllä jigillä hyvin, mutta ei varmaan yksikään ollu päälle 100 grammanen. :D
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Vesien lämpeneminen ja salakkaparvien ilmestyminen sisälahtiin on ilmeisesti houkutellut kuhat perässään.

Edellisiltana kaksi tärppiä ja eilen illalla 2001g 62cm kuha aika matalasta ja hyvinkin suojaisasta venesatamasta kuusamon pienemmällä santerilla.

 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 355
Jos lyhyt tapsi jota ei tarvi kelata renkaiden läpi niin tupla uni helppo ja nopea, alberto knot tai fg sitten jos tarvii pitkää tapsia joka menee renkaidenkin läpi. Fg:tä en tosin itse ala missään veneessä sitomaan.
Fg solmun opettelin ja se on kyllä pirun näppärä.
Mää en noita jigejä sen suuremmin jaksa pelastella, kalustoa menee harrastaessa ja uutta siiman päähän.
Vesilinnut saattaa syödä noita pohjaan jääneitä, joten kannattaa yrittää saada pois (toki jossain syvissä vesissä ei ole ongelma). Pari viikkoa sitten jäi jigi pohjaan ja vartin päästä paikalle ilmestyi telkkäpoikue ja eiköhän yksi sukeltanut sen jigin pohjasta ja alkanut mutustelemaan sitä. Onneksi tajusi ettei ole syötävää ja pudotti suustaan ennenkuin koukku tarttui.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
236 374
Viestejä
4 146 326
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom