FIRE (taloudellinen riippumattomuus)

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Mielenkiintoista lukea näitä juttuja kun itse elää päinvastaisesti. Nythän sitä eletään eikä sitten parinkymmenen vuoden päästä. En usko että kun saavuttaa tavotteen niin sittenkään repäsee ja lähtee reissaamaan yms, sitä jää niin koukkuun tuohon säästämiseen.

Sain vähän talokaupasta ylimäärästä niin nyt on tullu käytyä 2 krt ulkomailla vuodessa nyt useamman vuoden ja nyt siihen ei enää ookkaan varaa, mut tulipa tehtyä ja kivaa oli.. nuoki kun ois sijoittanut niin ois ollut kokoajan "köyhä".. ei rahat sielä tilillä lämmitä jos niitä ei käytä.

Voi sattua jotain ja rahat jää kokonaan käyttämättä..

Elämä on tänään!
Totta tämäkin. Itsekin miettinyt tuota säästämistä, että sillä pitäisi olla joku tarkoitus. Itsellä ei rahalle nyt ole käyttöä, mutta se antaa mielenrauhaa. Raha antaa aina mahdollisuuden toimia toisin. Jos elää kädestä suuhun, niin olet käytännössä pakotettu tekemään työtä, josta et pidä, jos muuta ei ole tarjolla. Olen itsekin huomannut, että ajatus siitä, että kerääntyneet arvopaperit yms. pitäisi realisoida ja laittaa johonkin muuhun, tuntuu hieman vastenmieliseltä. Materiaan ei tietysti pitäisi kiintyä liikaa, joten tästä pitäisi päästä eroon.

Itsellä on monien mittareiden mukaan jo taloudelliseen riippumattomuuteen helposti riittävä määrä kasassa, mutta en usko, että tulen jäämään kovin aikaisin eläkkeelle. Itsekin tarvin jonkinlaista rutiinia ja merkityksellisyyden tunnetta arkeen, että pää ei leviä. Ehkä sitä voisi joskus harkita esim. tekevänsä lyhyempää viikkoa, jos on työssä, jossa tämä onnistuu. Tai sitten voisi siirtyä "harrastelemaan" esim. hallitusammattilaisuutta, jota aika moni asiantuntija tuntuu eläkepäivillä tekevän.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 112
Enkä sanonut, enkä tarkoittanut että köyhät hassaa rahansa, mutta kyllä fakta on, että moni hommaa omaan tulotasoon liian kalliita tavaroita. Just yks työkaverin sisko (lähihoitaja) osti esim. tonnin Huawein puhelimen "ei tää oo ku vajaa 30e/kk 3 vuotta..." Vaikka tienaan moninkertaisesti lähihoitajan palkan verran, en ikinä käyttäisi yli 500e (jos edes sitä puhelimeen). Nyt toki luurit tulee talouteen työpaikkojen puolesta, mutta kuvaava esimerkki kyllä (ja sillä oli vielä ihan toimiva iPhone 6s). Samoin voitais ajaa +50te autoilla helposti, mutta autot 30te hintaluokassa. Aika moni pienempituloinen käyttää suhteessa ihan liikaa autoihin.
Todella hienosti kiteytetty omat fiilikset ja mietteet tietyistä kulutustuotteista, joihin yhteiskunta paineistaa sijoittamaan isosti. Puhelimet ja autot on vieläpä sellaisia tuotteita, joista rahat ei ikinä jää kotimaahan pyörimään, vaan menee pääosin isoille ulkomaisille firmoille.

Jos porukka oikeasti miettisi pidemmälle ja lakkaisi ostamasta yli 500€ puhelimia ja yli 30t€ autoja tai sitten ostaisi ne ihan välttämättä haluamansa preemiumluxus-ylihintatuotteet käytettyinä, meille jäisi ihan käsittämättömän paljon enemmän rahaa kiertoon, omaan kotimaan talouteen.

Massimiesten tekniikkafoorumilla kun tietysti ollaan niin välttämättä kauheen moni ei komppaa näitä ajatuksia.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Mielenkiintoista lukea näitä juttuja kun itse elää päinvastaisesti. Nythän sitä eletään eikä sitten parinkymmenen vuoden päästä. En usko että kun saavuttaa tavotteen niin sittenkään repäsee ja lähtee reissaamaan yms, sitä jää niin koukkuun tuohon säästämiseen.

Sain vähän talokaupasta ylimäärästä niin nyt on tullu käytyä 2 krt ulkomailla vuodessa nyt useamman vuoden ja nyt siihen ei enää ookkaan varaa, mut tulipa tehtyä ja kivaa oli.. nuoki kun ois sijoittanut niin ois ollut kokoajan "köyhä".. ei rahat sielä tilillä lämmitä jos niitä ei käytä.

Voi sattua jotain ja rahat jää kokonaan käyttämättä..

Elämä on tänään!
Kultainen keskitie on useimmille paras.

Itseä kummastuttaa se, että joillain ihmisillä ei ole lainkaan eläkesäästöjä. Sitten ihmetellään kun eläkeiän koittaessa ollaankin yhtäkkiä köyhiä.

Esimerkiksi nykyisissä eläkeläisissä on paljon yksilöitä, joiden työura kesti yli 45 vuotta, mutta silti säästöt ovat käytännössä nolla. Työikäisenä kaikki kulutettiin elämiseen: omakotitalo, autot, iso perhe. Moni on katkera, koska tekivät ahkerasti töitä ja silti köyhyys yllätti.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 817
Mulle retire early ois eläköityminene tossa 60v paikkeilla. Tai ainakin reipas töiden keventäminen tossa vaiheessa.

Siksi säästän. Tarkoitus on toki jatkaa samalla elintasolla kuin työaikana.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 713
Mielenkiintoista lukea näitä juttuja kun itse elää päinvastaisesti. Nythän sitä eletään eikä sitten parinkymmenen vuoden päästä. En usko että kun saavuttaa tavotteen niin sittenkään repäsee ja lähtee reissaamaan yms, sitä jää niin koukkuun tuohon säästämiseen.

Sain vähän talokaupasta ylimäärästä niin nyt on tullu käytyä 2 krt ulkomailla vuodessa nyt useamman vuoden ja nyt siihen ei enää ookkaan varaa, mut tulipa tehtyä ja kivaa oli.. nuoki kun ois sijoittanut niin ois ollut kokoajan "köyhä".. ei rahat sielä tilillä lämmitä jos niitä ei käytä.

Voi sattua jotain ja rahat jää kokonaan käyttämättä..

Elämä on tänään!
Tuosta päätellen sun elämä oli eilen.

Jos olisit hieman miettinyt mihin käytät noi talokaupasta saadut ylimääräiset rahat, niin sillon voisit jatkaa tuota matkustelua vieläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Kultainen keskitie on useimmille paras.

Itseä kummastuttaa se, että joillain ihmisillä ei ole lainkaan eläkesäästöjä. Sitten ihmetellään kun eläkeiän koittaessa ollaankin yhtäkkiä köyhiä.

Esimerkiksi nykyisissä eläkeläisissä on paljon yksilöitä, joiden työura kesti yli 45 vuotta, mutta silti säästöt ovat käytännössä nolla. Työikäisenä kaikki kulutettiin elämiseen: omakotitalo, autot, iso perhe. Moni on katkera, koska tekivät ahkerasti töitä ja silti köyhyys yllätti.
Onko sulla jotain lähdettä tälle väitteelle, että köyhyys yllättää monet ja katkeruutta on paljon?

Mulla on nyt omat vanhemmat ja kavereiden vanhemmat eläköitymisiässä ja isovanhemmat olleet eläkkeellä vuosia jne. Kukaan ei ole valittanut suuremmin köyhyyttä, vaan pikemminkin tuntuvat elävän omiin kulutustottumuksiinsa nähden suhteellisessa yltäkylläisyydessä velattomien asuntojensa, tasaisenvarmojen eläketulojen ja pienten päivittäisten kulutusmenojensa kanssa.

Yksi poikkeus on laajennetussa tuttavapiirissä: maksettu YEL-minimeitä yrittäjänä vuosia ja eläkkeen pienuus yllätti samalla kun puolisokin joutui sairaus-/työkyvyttömyys-/varhaiseläkkeelle osin työperäisten sairauksien takia yli 15v etuajassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Määritelmäsi ”elämästä” on siis hillitön kulutusjuhla?

Omakohtaisesti määrittelen ”elämän” sen merkityksellisyyden kautta.
Tai ehkä hän määrittelee elämän koettujen kokemusten kautta ja on sitten käyttänyt ne rahansa niiden itselleen merkityksellisien kokemuksien hankkimiseen?
 
  • Tykkää
Reactions: Vee

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Tai ehkä hän määrittelee elämän koettujen kokemusten kautta ja on sitten käyttänyt ne rahansa niiden itselleen merkityksellisien kokemuksien hankkimiseen?
kyllä, tämä oli hyvin sanottu. Mukava muistella reissuja yms. jälkeenpäin, uskon, että mukavampi mitä muistella paljonko säästössä oli sillon ja sillon.

Normiarjessa olen tarkka rahankäyttäjä ja harkitsen hankinnat tarkkaan ja tietenkin perusasiat pitää olla kunnossa, asunto yms..

Löytyy vaan tuttavapiiristä yks esimerkki joka ei tee yhtään mitään, vaikuttaa jopa minusta sairaalloiselta se säästöjen kartuttaminen, en millään usko että se niitä raaskii koskaan käyttää..

Muutenkin uskon että eläkkeellä mulle riittää vähempi, uutisten kattelua kiikkustuolissa.. en tarvi valtavia kk tuloja.. voin olla kyllä väärässäkin ja sit ahistaa, jos sinne asti elää..
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Onko sulla jotain lähdettä tälle väitteelle, että köyhyys yllättää monet ja katkeruutta on paljon?

Mulla on nyt omat vanhemmat ja kavereiden vanhemmat eläköitymisiässä ja isovanhemmat olleet eläkkeellä vuosia jne. Kukaan ei ole valittanut suuremmin köyhyyttä, vaan pikemminkin tuntuvat elävän omiin kulutustottumuksiinsa nähden suhteellisessa yltäkylläisyydessä velattomien asuntojensa, tasaisenvarmojen eläketulojen ja pienten päivittäisten kulutusmenojensa kanssa.

Yksi poikkeus on laajennetussa tuttavapiirissä: maksettu YEL-minimeitä yrittäjänä vuosia ja eläkkeen pienuus yllätti samalla kun puolisokin joutui sairaus-/työkyvyttömyys-/varhaiseläkkeelle osin työperäisten sairauksien takia yli 15v etuajassa.
No onhan "köyhä eläkeläinen" käsitteenä melko usein viljelty, vähän niin kuin "köyhä opiskelija". Ja mikäli iltapäivälehtien nettisivujen kommenttiosioita on uskominen, niin kyllä sitä katkeruuttakin on. :D
 
Liittynyt
08.04.2019
Viestejä
60
Eläkeellä ei tarvitse kuin hyvän pc ja mielenkiintoisia pelejä. Siihen ei paljon rahaa tarvita. Lisäksi olisi hyvä omistaa myös vene ja virveli. Näillä pääset jo pitkälle.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 830
Kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin niin en kyllä itsekkään näe mitään järkeä "firettämiseen" jollain alle 3t nettotuloilla. Jostain se on aina pois ja mielummin sitä elää nuorena kuin sitten 40+ vuotiaana.
Vaikka itsekkin tullut viimevuosina reissattua Uudessa Seelannissa, Eteläamerikassa ja Afrikassa niin ei se fiilis ole kyllä sama mitä silloin 20-25 vuotiaana tehdyissä reissussa Eurooppaan/jenkkeihin.
Meilläkin kun on kaksi aikuista ja molemmilla suht hyvä palkka, sitä rahaa vaan jää vaikka matkusteluun, autoihin ja elämiseen menisi se 4-5t€/kk. Siksi ajatuskin on kypsynyt vasta tässä parin vuoden aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
No onhan "köyhä eläkeläinen" käsitteenä melko usein viljelty, vähän niin kuin "köyhä opiskelija". Ja mikäli iltapäivälehtien nettisivujen kommenttiosioita on uskominen, niin kyllä sitä katkeruuttakin on. :D
Onhan se usein viljelty poliittinen lyömäase jolla koitetaan saada kasvava äänestäjäjoukko oman puolueen taakse.

Käytännössä vaan keskimääräiset eläkkeet kasvavat jatkuvasti kun tällä hetkellä eläköityvä porukka on tehnyt pitkät työurat ja nostaa historiallisen korkeita eläkkeitä ja vastaavasti ne kupsahtelevat eläkeläiset ovat voittopuolisesti niitä matalampia eläkkeitä nostavaa vanhempaa kaartia.

Toki osalla on ongelmia, mutta suurempia toimeentulovaikeuksia on etk:n selvistysten mukaan vain neljänneksellä eläkeläisistä ja hekin ovat voittopuolisesti työkyvyttömyyseläkkeelle jääneitä.

F95BD8AC-4BEC-4006-A192-9DCCA5C42C3D.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
Kuten tuossa jo aikaisemmin sanoin niin en kyllä itsekkään näe mitään järkeä "firettämiseen" jollain alle 3t nettotuloilla. Jostain se on aina pois ja mielummin sitä elää nuorena kuin sitten 40+ vuotiaana.
Vaikka itsekkin tullut viimevuosina reissattua Uudessa Seelannissa, Eteläamerikassa ja Afrikassa niin ei se fiilis ole kyllä sama mitä silloin 20-25 vuotiaana tehdyissä reissussa Eurooppaan/jenkkeihin.
Meilläkin kun on kaksi aikuista ja molemmilla suht hyvä palkka, sitä rahaa vaan jää vaikka matkusteluun, autoihin ja elämiseen menisi se 4-5t€/kk. Siksi ajatuskin on kypsynyt vasta tässä parin vuoden aikana.
Osaako sitä enää rentoutua, kun on hampaat irvessä säästänyt kaikesta parikymmentä vuotta? "En mä voi mennä tälle matkalle, se maksaa ihan liikaa ja jos menen, niin ostan halvimman hostellin".

--

Lisäksi lapset voivat sotkea kuvion täydellisesti tai elää käytännön köyhyydessä, ilman virikkeitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
331
Lisäksi lapset voivat sotkea kuvion täydellisesti tai elää käytännön köyhyydessä, ilman virikkeitä.
Meinasin tukehtua kahviin kun luin tämän. Mitenhän meidän vanhemmat on pärjänneet nuoruutensa? Virikkeenä ollut metsä/peltotyöt ja muu ruumiillinen työ. Nykyään virikkeenä on kännykät ja tabletit. Suurinta osaa lapsista pitää lahjoa, että ne saa jotain aikaan.

Tulee mieleen se vitsi Jeesusksesta ja nykynuorisosta. Jos ne tekee jotain niin se on suoranainen ihme...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 088
Meinasin tukehtua kahviin kun luin tämän. Mitenhän meidän vanhemmat on pärjänneet nuoruutensa? Virikkeenä ollut metsä/peltotyöt ja muu ruumiillinen työ. Nykyään virikkeenä on kännykät ja tabletit. Suurinta osaa lapsista pitää lahjoa, että ne saa jotain aikaan.

Tulee mieleen se vitsi Jeesusksesta ja nykynuorisosta. Jos ne tekee jotain niin se on suoranainen ihme...
"Vaihdoin lasten harrastukset metsä/peltotöihin ja kesäinen matka tehdään poimimaan mansikoita pohjoiseen, josta isi saa palkan"? Kiristys, uhkailu ja lahjontahan ovat lastenkasvatuksen perusvälineitä, jos et hakkaa lapsiasi. Pyörääkään ei tarvitse, ne koulun retket on ihan turhia ja ulkovaatteet on parsittava itse kuntoon, kun ei ne siellä koulussa kiusaa, vaan kaikilla on kivaa..

Olen kyllä sitä mieltä, että FIRE ei ole lapsiperheille. Tulee köyhä lapsuus Jonkun Muun unelmaa tavoitellessa. Laadukkaat lastentarvikkeet ja harrastaminen syövät rahaa ja esim. H. P. Lovecraftista ei tullut täysin terve yksilö, kun joutui käyttämään siskojensa vaatteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
331
"Vaihdoin lasten harrastukset metsä/peltotöihin ja kesäinen matka tehdään poimimaan mansikoita pohjoiseen, josta isi saa palkan"? Kiristys, uhkailu ja lahjontahan ovat lastenkasvatuksen perusvälineitä, jos et hakkaa lapsiasi. Pyörääkään ei tarvitse, ne koulun retket on ihan turhia ja ulkovaatteet on parsittava itse kuntoon, kun ei ne siellä koulussa kiusaa, vaan kaikilla on kivaa..

Olen kyllä sitä mieltä, että FIRE ei ole lapsiperheille. Tulee köyhä lapsuus Jonkun Muun unelmaa tavoitellessa. Laadukkaat lastentarvikkeet ja harrastaminen syövät rahaa ja esim. H. P. Lovecraftista ei tullut täysin terve yksilö, kun joutui käyttämään siskojensa vaatteita.
Itse opetan lapsille järkevää rahan käyttöä. Viikkorahahasta laitetaan puolet säästöön ja toisella puolikkaalla saa ostaa mitä haluaa. Nuorille lapsille on mielestäni typerää ostaa uutta polkupyörää, kun uutta vastaavan saa ostettua murto-osalla uuden hinnasta. Kasvavat niin nopeasti, että pyörää saisi joka vuosi vaihtaa. Järkevää on ostaa neutraalin värinen pyörä, jota sitten nuorimmainen voi käyttää, kun se vanhimmalta jää pieneksi. Lähipiirissäkin ostellaan 7 vuotiaalle tonnin maastopyöriä. Noh jokainen tyylillään...
Vaatteet ostetaan toki pääasiassa uutena. Jonkun verran niitä toki saa sukulaisiltakin.

H.P Lovecraftin taisi saada sekaisin sen äiti, joka kasvatti poikaansa kuin tyttöä.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
93
Ihan samaa mieltä noista lastentarvikkeista. Ei se pieni vauva ymmärrä vaunuissa viedäänkö sitä 50 vai 1000 euron rattaissa. Isommille voi aluksi ostaa vähän huonommatkin harrastusvehkeet, jos todella innostuvat lajista niin sitten paremmat. Se on todella lyhyt aika mitä kasvavat lapset yhtä pyörää/ muuta harrastusvälinettä tarvitsevat ja nykyään tori ym ovat täynnä käytettyä ihan hyväkuntoista tavaraa.

Lähes aina kun ok tuloinen pariskunta valittaa ettei ole rahaa laittaa yhtään säästöön niin kyllä se syy löytyy peiliin katsomalla. Eli on liian kalliita autoja(lainalla) tulotasoon nähden tai on otettu liikaa lainaa taloa varten ja päälle vielä kulutusluottoja siihen ja tähän.


Yksi pointti on että kannattaako hirveästi laskea eläkepäivien varaan kun ei tiedä onko silloin kunnossa enää matkusteluun tms. Tai ylipäätään "kiinnostaako" enää siinä iässä mikään. Eli parempi firettää vaikka niin että tekee duunia muutaman vuoden ja laittaa säästöön rahaa ja sitten ansiosidonnaisella+niillä säästöillä firettää pari vuotta kun on elämänsä kunnossa vielä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 817
Itse opetan lapsille järkevää rahan käyttöä. Viikkorahahasta laitetaan puolet säästöön ja toisella puolikkaalla saa ostaa mitä haluaa. Nuorille lapsille on mielestäni typerää ostaa uutta polkupyörää, kun uutta vastaavan saa ostettua murto-osalla uuden hinnasta. Kasvavat niin nopeasti, että pyörää saisi joka vuosi vaihtaa. Järkevää on ostaa neutraalin värinen pyörä, jota sitten nuorimmainen voi käyttää, kun se vanhimmalta jää pieneksi. Lähipiirissäkin ostellaan 7 vuotiaalle tonnin maastopyöriä. Noh jokainen tyylillään...
Vaatteet ostetaan toki pääasiassa uutena. Jonkun verran niitä toki saa sukulaisiltakin.

H.P Lovecraftin taisi saada sekaisin sen äiti, joka kasvatti poikaansa kuin tyttöä.
Pyörät on niin lähellä sydäntä, että pakko olla vähän eri mieltä. Olen aina ostanut lapsille samalla periaatteella, että ostaisinko itselle vastaavaa? Varsinkin fillareissa on todella eroja. Itse 80kg painavana ajan 10-12kg pyörillä. Tollaiset markettilastenpyörät painaa (12"-16" +10kg, 20-24" jopa 15kg) ja lapsi painaa itse 20-30kg. Eipä ole kovin mukava hallittava. Lapsille saa vähän arvokkaampia (Frog, Islabikes,..) pyöriä, jotka on oikeasti kevyitä ja lapsille suunniteltuja (16" 6kg, 20" 7-8kg, 24" 9kg, painolla on todella iso merkitys hallittavuuteen). Vaikka noi enemmän maksaakin, niin varsinkin meidän perheessä kun on kaksi lasta kolme vuoden ikäerolla, niin aina olen ostanut kalliin pyörän vanhemmalle, siitä se sitten on pieneksi jäätyään mennyt nuoremmalle. Ja noissa hyvissä lastenpyörissä on sellainenkin juttu, että pitävät käytettynäkin arvonsa hyvin ja kaikki olen saanut kaupaksi myyntiajalla pari tuntia - pari päivää. Esimerkit:
-20" Pyörä ostin 500e, myin 6v myöhemmin 200e
-24" Pyörä, jonka tosin sain vähän alessa 600e, meni 5v käytön jälkeen heti hintaan 300e.
-26" Maasturi (xs-koko) ostin 700e, myin 350e 5 vuotta myöhemmin

Ei nyt ihan tonnin pyöriä, mutta ei mitään marketti/biltemaromuakaan. Loppujen lopuksi ei tule juuri sen kalliimmaksi, kun noiden 100-200e markettiromujen kanssa. Pyörät vaan on kevyempiä, osat kestää (ja pysyvät säädöissään) ja menevät lopuksi myös helposti hyvään hintaan kaupaksi. Ja mikä tärkeintä, lapsille noi on todella hyviä ajaa ja hallita.

Kyllä se on vähän sama kaikessa, mitä lapsille (tai itselle) ostaa, kannattaa yleensä ostaa vähän laadukkaampaa, niin se kestää ja sillä on myös jälleenmyyntiarvoa. Eka trampoliinikin kun ostettiin, ostetiin Aconilta 4,3m malli. Kun lapset viiden vuoden jälkeen halusi isomman trampan, niin toi aconi meni samana päivänä kun laitoin sen myyntiin (ja hyvällä hinnalla).
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 649
Pyörät on niin lähellä sydäntä, että pakko olla vähän eri mieltä. Olen aina ostanut lapsille samalla periaatteella, että ostaisinko itselle vastaavaa? Varsinkin fillareissa on todella eroja. Itse 80kg painavana ajan 10-12kg pyörillä. Tollaiset markettilastenpyörät painaa (12"-16" +10kg, 20-24" jopa 15kg) ja lapsi painaa itse 20-30kg. Eipä ole kovin mukava hallittava. Lapsille saa vähän arvokkaampia (Frog, Islabikes,..) pyöriä, jotka on oikeasti kevyitä ja lapsille suunniteltuja (16" 6kg, 20" 7-8kg, 24" 9kg, painolla on todella iso merkitys hallittavuuteen). Vaikka noi enemmän maksaakin, niin varsinkin meidän perheessä kun on kaksi lasta kolme vuoden ikäerolla, niin aina olen ostanut kalliin pyörän vanhemmalle, siitä se sitten on pieneksi jäätyään mennyt nuoremmalle. Ja noissa hyvissä lastenpyörissä on sellainenkin juttu, että pitävät käytettynäkin arvonsa hyvin ja kaikki olen saanut kaupaksi myyntiajalla pari tuntia - pari päivää. Esimerkit:
-20" Pyörä ostin 500e, myin 6v myöhemmin 200e
-24" Pyörä, jonka tosin sain vähän alessa 600e, meni 5v käytön jälkeen heti hintaan 300e.
-26" Maasturi (xs-koko) ostin 700e, myin 350e 5 vuotta myöhemmin

Ei nyt ihan tonnin pyöriä, mutta ei mitään marketti/biltemaromuakaan. Loppujen lopuksi ei tule juuri sen kalliimmaksi, kun noiden 100-200e markettiromujen kanssa. Pyörät vaan on kevyempiä, osat kestää (ja pysyvät säädöissään) ja menevät lopuksi myös helposti hyvään hintaan kaupaksi. Ja mikä tärkeintä, lapsille noi on todella hyviä ajaa ja hallita.

Kyllä se on vähän sama kaikessa, mitä lapsille (tai itselle) ostaa, kannattaa yleensä ostaa vähän laadukkaampaa, niin se kestää ja sillä on myös jälleenmyyntiarvoa. Eka trampoliinikin kun ostettiin, ostetiin Aconilta 4,3m malli. Kun lapset viiden vuoden jälkeen halusi isomman trampan, niin toi aconi meni samana päivänä kun laitoin sen myyntiin (ja hyvällä hinnalla).
Tämä. Täälläkin jo kaksi Frogia tallissa. Eihän noi mitään tonnin pyöriä ole, mutta selvästi kalliimpia kuitenkin kuin markettien Tunturi yms. ja sen kyllä huomaa etenkin juuri painosta.

Onhan se vähän koomista kun välillä näkee näitä iskällä 50ke bemari ja lapset sotkee menemään serkulta perityllä Yosemitella.

Ja miten tämä liittyy firettämiseen: no siten, että osalla porukasta on suhteellisuudentaju rahan kanssa ihan hukassa. Tonnin lastenpyörä on ihan käsittämätön ajatus mutta sama summa esim. jossain autokaupoilla on ihan pähkinöitä. Kuitenkin molempien investointien käyttöaika on todennäköisesti samaa luokkaa.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
92
Pyörät on niin lähellä sydäntä, että pakko olla vähän eri mieltä. Olen aina ostanut lapsille samalla periaatteella, että ostaisinko itselle vastaavaa? Varsinkin fillareissa on todella eroja. Itse 80kg painavana ajan 10-12kg pyörillä. Tollaiset markettilastenpyörät painaa (12"-16" +10kg, 20-24" jopa 15kg) ja lapsi painaa itse 20-30kg. Eipä ole kovin mukava hallittava. Lapsille saa vähän arvokkaampia (Frog, Islabikes,..) pyöriä, jotka on oikeasti kevyitä ja lapsille suunniteltuja (16" 6kg, 20" 7-8kg, 24" 9kg, painolla on todella iso merkitys hallittavuuteen). Vaikka noi enemmän maksaakin, niin varsinkin meidän perheessä kun on kaksi lasta kolme vuoden ikäerolla, niin aina olen ostanut kalliin pyörän vanhemmalle, siitä se sitten on pieneksi jäätyään mennyt nuoremmalle. Ja noissa hyvissä lastenpyörissä on sellainenkin juttu, että pitävät käytettynäkin arvonsa hyvin ja kaikki olen saanut kaupaksi myyntiajalla pari tuntia - pari päivää. Esimerkit:
-20" Pyörä ostin 500e, myin 6v myöhemmin 200e
-24" Pyörä, jonka tosin sain vähän alessa 600e, meni 5v käytön jälkeen heti hintaan 300e.
-26" Maasturi (xs-koko) ostin 700e, myin 350e 5 vuotta myöhemmin

Ei nyt ihan tonnin pyöriä, mutta ei mitään marketti/biltemaromuakaan. Loppujen lopuksi ei tule juuri sen kalliimmaksi, kun noiden 100-200e markettiromujen kanssa. Pyörät vaan on kevyempiä, osat kestää (ja pysyvät säädöissään) ja menevät lopuksi myös helposti hyvään hintaan kaupaksi. Ja mikä tärkeintä, lapsille noi on todella hyviä ajaa ja hallita.

Kyllä se on vähän sama kaikessa, mitä lapsille (tai itselle) ostaa, kannattaa yleensä ostaa vähän laadukkaampaa, niin se kestää ja sillä on myös jälleenmyyntiarvoa. Eka trampoliinikin kun ostettiin, ostetiin Aconilta 4,3m malli. Kun lapset viiden vuoden jälkeen halusi isomman trampan, niin toi aconi meni samana päivänä kun laitoin sen myyntiin (ja hyvällä hinnalla).
Eihän sitä uutta halpaa romua tietenkään kannata kenenkään ostaa ainakaan jos on tarkoitus säästää rahaa. Paras vaihtoehto on ostaa laadukasta tavaraa käytettynä mikä pitää jälleenmyyntiarvonsa hyvin. Parin vuoden päästä voi vielä hyvin saada jopa omansa takaisin ja on silti saanut nauttia laadukkaasta tuotteesta (pätee todella moniin asioihin; autot, pyörät, veneet, muut moottorivehkeet, kalliit huonekalut yms.).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Uuden ostamisen idea ei ainakaan minusta ole mitenkään välttämättä se, että saisi jotain parempaa. Itse ostan uutta, koska en pidä siitä käytettyjen tavaroiden ympärille muodostuneesta kauppauskulttuurista ja sen säädön ja odottelun määrää mikä siinä muodostuu.

AV, AV2, @YP, yhyy toi myy tolle vaikka mulla oli AV kun piti tarkistaa saako kumminkaimalta lahjoituksena saadusta muumimukista 7.5€, jolloin ostan tämän fillarin tästä pullopanttikuiteilla ja muumimukirahoilla.

Ja tämä kumpaankin suuntaan.

Uutta ostetaan ja tilataan, koska siinä säästää hermoja ja aikaa. Tietty jos tykkää jostain tuollaisesta basaari-säädöstä harrastuksena, niin siitä vaan. Jobbaamalla on aina voinut tehdä rahaa / säästää, koska kankeilla markkinoilla muodostuu arbitraaseja joita osaava jobbailija voi hyödyntää.

Käytettynä voi ostaa jos ei ole niin justiinsa, että mitä sieltä basaarista löytyy tai on aikaa ja intressiä norkoilla osto- ja myyntipalstoilla etsimässä just sitä mitä itse haluaa.
-
Fiksumpaa säästöä on minusta ennemminkin miettiä, että mitä niistä krääsäostoksista voi jättää kokonaan tekemättä. Suurin osa ostamastamme roinasta on aivan turhaa roinaa.

Siinä missä ravintolaillallisesta sentään jää muistoja ja hyvä mieli, niin jostain kaapit täyttävästä kalliista romusta ei ole kuin haittaa sen jälkeen kun tajuaa, että siitä pitää päästä vielä eroonkin, mikä on henkisesti kallista tuon käytetyn tavaran kaupan rasittavuuden takia.
-
Tämä ei tietty tarkoita, että lastenrattaat ja skidin fillarit pitäisi jättää ostamatta.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Keskituloinen Esa elää 600 eurolla kuussa – ”Tavarat eivät tee onnelliseksi”

Projektissaan Esa kokeilee kuluttaa asumiskulujen jälkeen alle 600€/kk elämiseen, artikkelin kommenteissa tuomitaan projekti mahdottomaksi.

https://omavaraisuushaaste.com/
Ihmiset toteaa tuon mahottomaksi lähinnä sen takia että jutusta ei käy järin selväksi onko tuo summa esim. vuokran jälkeen vai sisältyykö tuohon summaan vuokrakin.
Johtuen varmaan tästä alun lauseesta:
Reilusti alle kymppitonnin vuosibudjetissa pysyminen tarkoittaisi käytännössä, että Esa saisi käyttää kuukausittain rahaa asumiseen ja elämiseen hiukan alle 670 euroa.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686


Tavoittelen tätä, sekä lisäksi tilannetta jossa voin vähintään puolet vuodesta viettää ulkomailla tehden mitä huvittaa. Nykyisellä säästötahdilla tähän menee n. 10-15 vuotta.

Meille (minä + puoliso) säästäminen on helppoa, kun ei ole muuta sosiaalista elämää kuin työt, jolloin rahaa ei kulu mihinkään 'turhaan'. Olishan se toki kiva jos olisi ystäviä, mutta ei tiedetä mistä niitä saa.

Ollaan tyytyväisiä, ja käydään matkoilla 2x vuodessa ja säästetään.

Edit: ja kyllä mekin ihmetellään kun "tutut" ajelee kalliilla autoilla, ostelee järkyttävän hintaisia puhelimia ja asunnotkin on yli puolet kalliimpia kuin meillä... elämä on valintoja?
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
Keskituloinen Esa elää 600 eurolla kuussa – ”Tavarat eivät tee onnelliseksi”

Projektissaan Esa kokeilee kuluttaa asumiskulujen jälkeen alle 600€/kk elämiseen, artikkelin kommenteissa tuomitaan projekti mahdottomaksi.

https://omavaraisuushaaste.com/
Minusta laskelmat eivät päde. Varallisuus tällä hetkellä 100.000 ja meinaa säästää 500.000 lisää kymmenessä vuodessa.

Tossa sanotaan "Reilusti alle kymppitonnin vuosibudjetissa pysyminen tarkoittaisi käytännössä, että Esa saisi käyttää kuukausittain rahaa asumiseen ja elämiseen hiukan alle 670 euroa.". Eli asumismenot otetaan tuosta vielä pois.

"Hän kertoo tienaavansa kokoaikaisesta työstään finanssialalla reilut 2 500 euroa joka kuukausi, minkä lisäksi osinkoja kertyy vuosittain muutama tuhat euroa." Oletetaan että nuo on nettotuloja, niin kuukaudessa voisi sijoittaa vaikkapa 2300 euroa. Inflaatiokorjatun tuoton tulisi olla yli seitsemän prosenttia, mikä minusta on liian korkea.

Edit: Blogissaan hän kertoi ostaneen asunnon lainarahalla, nyt lainaa on opintolainan kanssa 160.000 euroa. https://omavaraisuushaaste.com/ensiasuntoa-ostamassa-osa-5-asunto-ostettu/
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Varmasti onkin haaste keskituloiselle. Pyykkikone hajosi niin tyyppi on heti ostamassa uutta. Ei näin. Halvalla saa pienen muovipaljun jossa voi pyykätä. Sosiaalinen elämä pitää myös unohtaa ettei tarvitse ostaa uusia vaatteita yms. Siitä se lähtee.
600e/kk on ihan reilusti. Jos siitä pitää maksaa vuokrakin ja oletetaan ettei ola mahdollisuutta opiskelijaasuntoon tai pelkkien vastikkeiden maksuun, vaan joutuu ihan rehellisesti olemaan vuokramarkkinoilla, niin joutuu vähän taloutta jo suunnittelmaankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
"Hän kertoo tienaavansa kokoaikaisesta työstään finanssialalla reilut 2 500 euroa joka kuukausi, minkä lisäksi osinkoja kertyy vuosittain muutama tuhat euroa." Oletetaan että nuo on nettotuloja, niin kuukaudessa voisi sijoittaa vaikkapa 2300 euroa. Inflaatiokorjatun tuoton tulisi olla yli seitsemän prosenttia, mikä minusta on liian korkea.
7% tuottoodotus liian korkea? Historiallisesti tuohon on päästy kevyesti ja kymmenen vuoden horisontti antaa varaa jo reiluun laskumarkkinaankin. Tietysti jos laskumarkkina osuu juuri ajanjakson loppupäähän niin sitten on takarajaa mahdollisesti siirrettävä.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
7% tuottoodotus liian korkea? Historiallisesti tuohon on päästy kevyesti ja kymmenen vuoden horisontti antaa varaa jo reiluun laskumarkkinaankin. Tietysti jos laskumarkkina osuu juuri ajanjakson loppupäähän niin sitten on takarajaa mahdollisesti siirrettävä.
"Suomessa Helsingin pörssin pitkän aikavälin tuottoa ovat tutkineet mm. Nyberg&Vaihekoski. Inflaatio huomioiden pörssin tuotto on ollut vuosina 1912-2009 5,14 % eli huomattavasti alhaisempi, mitä useimmin puhuttu 7-9 %."
Osakkeiden pitkän aikavälin tuotto%?

Tuleva 5-10 vuotta Osakkeiden 5-10 vuoden tuotto-odotukset - Sijoittaja.fi
Kehittyvien markkinoidenkin alle 6%
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
"Suomessa Helsingin pörssin pitkän aikavälin tuottoa ovat tutkineet mm. Nyberg&Vaihekoski. Inflaatio huomioiden pörssin tuotto on ollut vuosina 1912-2009 5,14 % eli huomattavasti alhaisempi, mitä useimmin puhuttu 7-9 %."
Osakkeiden pitkän aikavälin tuotto%?

Tuleva 5-10 vuotta Osakkeiden 5-10 vuoden tuotto-odotukset - Sijoittaja.fi
Kehittyvien markkinoidenkin alle 6%
Jos käyt hänen blogissaan, niin huomaat että hän hajauttaa ja ei sijoita pelkästään suomeen. Esim S&P500 historiallinen tuotto 90vuoden ajalta on ollut n. 9.8%
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
Jos käyt hänen blogissaan, niin huomaat että hän hajauttaa ja ei sijoita pelkästään suomeen. Esim S&P500 historiallinen tuotto 90vuoden ajalta on ollut n. 9.8%
Tässä (Indeksisijoittamisen helppous ja ansa - Nordnet Blogi) on tuosta S&P500:sta. Eli jos ajattelet seuraavaa 10 vuotta niin ei kannata katsoa menneisyyttä tuossa.
"Katsotaanpa millaista indeksiin sijoittaminen sitten todellisuudessa voisi olla. Kuvitellaan sijoittaja, joka haluaa olla mukana maailman suurimmilla markkinoilla USA:ssa. Hän sijoittaa juuri nyt tyytyväisenä S&P 500 indeksirahastoon ja uskoo saavansa historiallisen 9-10 % vuosituoton (inflaatiokorjattuna n. 7 %). Ikävä kyllä S&P500 indeksin Shillerin P/E on nyt 29, kun normaali keskitaso on n. 15-16. Eli sijoittaja ostaa USA:n markkinat keskimäärin 40 % ylihinnalla! Näillä hinnoilla keskimääräisiin tuottoihin yltäminen voi kestää seuraaviin sukupolviin."

Aiemmassa linkissäni USA_yrityksille annettiin vain 2% arvio (1,7%-4,1%), kun katsotaan seuraavaa 5-10 vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Tässä (Indeksisijoittamisen helppous ja ansa - Nordnet Blogi) on tuosta S&P500:sta. Eli jos ajattelet seuraavaa 10 vuotta niin ei kannata katsoa menneisyyttä tuossa.
"Katsotaanpa millaista indeksiin sijoittaminen sitten todellisuudessa voisi olla. Kuvitellaan sijoittaja, joka haluaa olla mukana maailman suurimmilla markkinoilla USA:ssa. Hän sijoittaa juuri nyt tyytyväisenä S&P 500 indeksirahastoon ja uskoo saavansa historiallisen 9-10 % vuosituoton (inflaatiokorjattuna n. 7 %). Ikävä kyllä S&P500 indeksin Shillerin P/E on nyt 29, kun normaali keskitaso on n. 15-16. Eli sijoittaja ostaa USA:n markkinat keskimäärin 40 % ylihinnalla! Näillä hinnoilla keskimääräisiin tuottoihin yltäminen voi kestää seuraaviin sukupolviin."

Aiemmassa linkissäni USA_yrityksille annettiin vain 2% arvio (1,7%-4,1%), kun katsotaan seuraavaa 5-10 vuotta.
P/E ei ole tilanneneutraali arvo.

Jos kuvitellaan tilanne, missä maailman vakavaraisimman valtion velkakirjojen korkotaso olisi 10%, niin P/E 10 hinnoitellun firman pitäisi olla kasvuyritys, koska kenenkään ei kannata sijoittaa riskialttiiseen yritystoimintaan jos sen ei oleteta tuottavan paremmin kuin riskittömien sijoitusten.

Nyt kun korkotaso on etenkin euroopassa historiallisen matala, niin P/E:t nousevat aivan luonnollisesti, kun parempiakaan sijoituskohteita ei ole tarjolla.

Huomioiden globaalin korkotason ja FED:n koronnostojen hidastelun, ei P/E taso ole ainakaan minusta niin paljon korkeampi kuin suoraan lukemaa katsomalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Keskituloinen Esa elää 600 eurolla kuussa – ”Tavarat eivät tee onnelliseksi”

Projektissaan Esa kokeilee kuluttaa asumiskulujen jälkeen alle 600€/kk elämiseen, artikkelin kommenteissa tuomitaan projekti mahdottomaksi.

https://omavaraisuushaaste.com/
Mihin tuo kaveri tarvitsee 600 000€ jos meinaa elellä 600€/kk? Taitaisi nyt jo elää tuotoilla. 600 000€ sijoituksilla tulee vähän eri elinkustannuksiin tuottoja?

Lähestymistapoja on toki monia, mutta imho tuossa mennään metsään, että yritetään 10v olla elämättä ja sen jälkeen voi elää. Todennäköisesti ei tule kestämään jos tavoitteena on päästä 10v päästä sitten tuhlailemaan rahoja? Jos taas ei niin miksi ihmeessä tässäkään vaiheessa kerätä rahaa?

En ole lukenut tuota blogia, mutta nyt ekana tuli noista luvuista mieleen.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 021
Ymmärtääkseni pääomatulot eivät vaikuta sosiaalietuuksien määrään joten ne tulevat tuon toimeentulotuen päälle.
Ei tule. Ja säästöt täytyy ensin käyttää ennen kuin saa toimeentulotukea.

Oma asunto saa olla ja halpa auto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Tässä (Indeksisijoittamisen helppous ja ansa - Nordnet Blogi) on tuosta S&P500:sta. Eli jos ajattelet seuraavaa 10 vuotta niin ei kannata katsoa menneisyyttä tuossa.
"Katsotaanpa millaista indeksiin sijoittaminen sitten todellisuudessa voisi olla. Kuvitellaan sijoittaja, joka haluaa olla mukana maailman suurimmilla markkinoilla USA:ssa. Hän sijoittaa juuri nyt tyytyväisenä S&P 500 indeksirahastoon ja uskoo saavansa historiallisen 9-10 % vuosituoton (inflaatiokorjattuna n. 7 %). Ikävä kyllä S&P500 indeksin Shillerin P/E on nyt 29, kun normaali keskitaso on n. 15-16. Eli sijoittaja ostaa USA:n markkinat keskimäärin 40 % ylihinnalla! Näillä hinnoilla keskimääräisiin tuottoihin yltäminen voi kestää seuraaviin sukupolviin."

Aiemmassa linkissäni USA_yrityksille annettiin vain 2% arvio (1,7%-4,1%), kun katsotaan seuraavaa 5-10 vuotta.
Vuoden alusta S&P on noussut 17%, vuoden aikana n.10%. Se on jo nyt noussut enemmän kuin tuo linkittämäsi blogi ennusti 5v tuotoksi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 619
Pääomatulojen muodossa vaikuttavat. Eli laskevat kai vaikka lisäisit summan pääomaan.
Niinpäs tekee, tosin mitenhän tuo sit, jos ottaa vaikka kerran kahessa vuodessa noita tuloja tilille tms. kikkailua. Muutenhan nämä voivat olla rahastoja, jotka kasvattavat itse itseään, joten ainakin välttyy tahattomilta tuloilta.

Noh omasta mielestä menee vähän hämäräksi nostella tukia satojen tuhansien salkulla. Pikalaskurilla jos nostaa 10k vuodessa, 600e vuokralla ja 550e/kk työkkärituella sais silti asumistukea ~300€ kk kahen hengen talouteen jossa toinen ei tienaa yhtään mitään. Satasen kuussa jos molemmille työttömyysturva, jonka summasta ei kyl enää mitää hajua, hihasta heitin ton 550.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
349
Keskituloinen Esa elää 600 eurolla kuussa – ”Tavarat eivät tee onnelliseksi”

Projektissaan Esa kokeilee kuluttaa asumiskulujen jälkeen alle 600€/kk elämiseen, artikkelin kommenteissa tuomitaan projekti mahdottomaksi.

https://omavaraisuushaaste.com/
Ihmisiä tuntuu sekoittavan tuo kun kaverilla menossa ns. haastevuosi jossa yrittää elää minimimenoin. Eli tuskin pysyvä elämäntapa kyseessä (jo esim. sen takia että on asuntolainansa kanssa lyhennysvapaalla).

Tällainen ihmettely toki varmasti niin blogaajan kuin toimittajan tavoitteenakin jotta mainosta ja klikkejä tulisi ns. maksimit.
 

smb

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
532
Mihin tuo kaveri tarvitsee 600 000€ jos meinaa elellä 600€/kk? Taitaisi nyt jo elää tuotoilla. 600 000€ sijoituksilla tulee vähän eri elinkustannuksiin tuottoja?

Lähestymistapoja on toki monia, mutta imho tuossa mennään metsään, että yritetään 10v olla elämättä ja sen jälkeen voi elää. Todennäköisesti ei tule kestämään jos tavoitteena on päästä 10v päästä sitten tuhlailemaan rahoja? Jos taas ei niin miksi ihmeessä tässäkään vaiheessa kerätä rahaa?

En ole lukenut tuota blogia, mutta nyt ekana tuli noista luvuista mieleen.
Miksi tuo tyyppi ei aloita NEET-elämäänsä heti ja jättäydy työttömäksi jos tuo elintaso riittää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Ihmisiä tuntuu sekoittavan tuo kun kaverilla menossa ns. haastevuosi jossa yrittää elää minimimenoin. Eli tuskin pysyvä elämäntapa kyseessä (jo esim. sen takia että on asuntolainansa kanssa lyhennysvapaalla).

Tällainen ihmettely toki varmasti niin blogaajan kuin toimittajan tavoitteenakin jotta mainosta ja klikkejä tulisi ns. maksimit.
Oikoluinko niin pahasti vai lukiko tuo jutussa?

Sittenhän tuo voi olla ihan mielenkiintoinen kokeilu. Artikkelista jäi vaan vähän se kuva, että tolla säästämisellä se 500k onnistuu 10v aikana kun lukuja sen tarkemmin avattu. Blogissa varmaan noita avattuna enempi kuten yleensä noissa tuppaa olemaan aika kiitettävästi auki laskettuna...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
349
Oikoluinko niin pahasti vai lukiko tuo jutussa?

Sittenhän tuo voi olla ihan mielenkiintoinen kokeilu. Artikkelista jäi vaan vähän se kuva, että tolla säästämisellä se 500k onnistuu 10v aikana kun lukuja sen tarkemmin avattu. Blogissa varmaan noita avattuna enempi kuten yleensä noissa tuppaa olemaan aika kiitettävästi auki laskettuna...
Blogissa nuo on kaikki kerrottu. Ja mitä tavoitteisiin tulee niin kaveri on jäänyt ainakin joka vuosi täysin yliammutuista osinkotulotavoitteistaan mutta sehän tuo taas lukijoita ja aiheuttaa älämölöä. Toisaalta hyvällä tulojen kehityksellä kaikki on mahdollista. Nyt jo tulopuoli selvästi keskivertoa parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
88
Ihan naurettavaa minusta tuollainen toiminta. Itse laitan säästöön sen 3000 - 4000€ / kk ja käytän loput elämiseen. Vaihan autoa tai mitä vaan kun tekee mieli ja ostan mitä haluan, mutta säästön pidän samana. Siitä sitten jää mitä jää tulevaisuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Ihan naurettavaa minusta tuollainen toiminta. Itse laitan säästöön sen 3000 - 4000€ / kk ja käytän loput elämiseen. Vaihan autoa tai mitä vaan kun tekee mieli ja ostan mitä haluan, mutta säästön pidän samana. Siitä sitten jää mitä jää tulevaisuuteen.
Muistaakseni Suomessa pääsee 10% eniten tienaavan joukkoon 5000e/kk bruttotuloilla eli noin 3200e nettotuloilla. Jos on varaa laittaa sen verran säästöön joka kuukausi niin siinä saavutetaan taloudellinen itsenäisyys aika nopeasti, kyllä tuossa pisteessä on jo ihan ymmärrettävää että haluaa nauttia rahoistaan muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
Miksi tuo tyyppi ei aloita NEET-elämäänsä heti ja jättäydy työttömäksi jos tuo elintaso riittää?
Ei ole taloudellista riippumattomuutta jos on riippuvainen kelasta ja jumissa yhteen maahan, kuntaan ja vuokra-asuntoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Muutenkin uskon että eläkkeellä mulle riittää vähempi, uutisten kattelua kiikkustuolissa.. en tarvi valtavia kk tuloja.. voin olla kyllä väärässäkin ja sit ahistaa, jos sinne asti elää..
Jostain se on aina pois ja mielummin sitä elää nuorena kuin sitten 40+ vuotiaana.
Semmonen näkökulma tähän, että iän myötä ihminen muuttuu mukavuudenhaluisammaksi ja toisaalta elämä vittumaisemmaksi. Rahalla tätä voi kompensoida, on mukavampi olla sairauksien takia hoidoissa kuin kituuttaa jossain kunnanhoitolan jonossa.

Työuran alkuvaiheilla sivuun pantu tonni on vähä helkkarin monta tonnia eläkeiässä, koska korkoa korolle.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 830
No näkökulmia on monia. En missään nimessä jättäisi ulkomaanmatkoja ja muita reissuja väliin tai luopuisi vesijetistä tai kelkasta sillä perusteella että sitten kun olen 50v+ ja nivelrikko niin saisin parempaa hoitoa ja pystyisin jopa lähtemään jollekkin pakettimatkalle Kanarialle.

Lähtökohtaisesti kuitenkin Suomessa on ilmainen terveydenhuolto, ja jos nyt jonkun sairauden takia pitäisikin itse omien mukavuuksiin takia vaikka omaa asuntoa varustella niin puhutaan kymmenistä tuhansista korkeintaan. Sitten taas jos meinaa omalla kustannuksella lähteä jostain ulkomailta hakemaan jotain vaihtoehtohoitoja niin siihen palaa 100t aivan hetkessä.

Mutta kai sekin on elämäntapa vähän kuten vegaanius että kituutellaan parempaa elämää odottaen ja ainakin sitten kun sairastuu niin pystyy hoitamaan itseään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 133
Viestejä
4 196 730
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom