Mikä kannettava minulle -lirpake

Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
130
Acerista pysyisin hyvin pitkälti niin kaukana kuin mahdollista. Laatu on halpiskamaa, eli laitteet nitisee ja natisee, ovat heikosti kasattuja jne.
Ai, mulla ollu "vähän kalliinpia, CreativeSuitea jaksavia" Acereita, eikä niissä havainnut mitenkään erityisen kehnoo laatuu. Yhdeksän vuotta mentiin edellisellä.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
205
Terve. Läppäri ois hakusessa lähinnä pelikäyttöön. Budjetti olisi noin 2000€, mutta tarvittaessa voi laittaa hiukan enemmänkin raottaa kukkaronnyörejä, jos sillä saa järkevästi paremman paketin.

Pöytäkone löytyy myös kotoa, mutta sitä on hiukan hankala kantaa kokoajan mukana, joten tarvitsisin läppärin rinnalle. Muina aikoina toimisi lähinnä vaimolla kotona netin selailukoneena.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege olisi peli jota lähinnä tulisi pelailtua koneella, joten näytön käytännössä pitäisi olla 144hz ja komponentit sen mukaisesti (Toki FPS edellä mennään. Silmäkarkilla ei niin paljon väliä ole). Voisin myös kuvitella, että 15.6 tuumainen näyttö jää ehkä vähän turhan pieneksi, joten kallistun todennäköisesti siihen 17.3 kokoiseen näyttöön.

Jos muita kysymyksiä tulee mieleen niin saa ihan vapaasti kysyä.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
116
Terve. Läppäri ois hakusessa lähinnä pelikäyttöön. Budjetti olisi noin 2000€, mutta tarvittaessa voi laittaa hiukan enemmänkin raottaa kukkaronnyörejä, jos sillä saa järkevästi paremman paketin.

Pöytäkone löytyy myös kotoa, mutta sitä on hiukan hankala kantaa kokoajan mukana, joten tarvitsisin läppärin rinnalle. Muina aikoina toimisi lähinnä vaimolla kotona netin selailukoneena.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege olisi peli jota lähinnä tulisi pelailtua koneella, joten näytön käytännössä pitäisi olla 144hz ja komponentit sen mukaisesti (Toki FPS edellä mennään. Silmäkarkilla ei niin paljon väliä ole). Voisin myös kuvitella, että 15.6 tuumainen näyttö jää ehkä vähän turhan pieneksi, joten kallistun todennäköisesti siihen 17.3 kokoiseen näyttöön.

Jos muita kysymyksiä tulee mieleen niin saa ihan vapaasti kysyä.
Myöhänen vastaus, sori.

Itekki tässä pitkään kattellut ja seuraillut näitä läppäri touhuja. Oma muutaman vuoden vanha kun ei enää jaksa millään pyörittää pelejä niiku ois kiva (gtx 965m näyttis...).

Itse olen about samalla budjetilla liikkeellä, ja käytännössä vaihtoehtoa löytynyt 2 jotka omaan silmään mielyttää. Lenovon legion y740 ja y540 mallit. Y540 malleja oli verkkokaupassa sellaiseen 1700€ hujakoille, missä uusin 9th gen i7 prossu, 144hz näyttö ja rtx 2060 näyttis.

Tuo Y740 onkin sitten se "big boi" malli. Näyttikset lähtee siitä rtx 2060 sinne rtx 2080 asti. Ja hinnat sieltä 1900€ ylöspäin (toisaalta 15 tuumaisia osa).

Itse ostaisin tämän y740 mallin, niistä on liikkeellä nyt vanhempaa 8th gen prossulla ja uudemmalla 9th genillä. 1900€ oli tosiaan sellanen, missä rtx 2070 max q (joka on ilmeisesti 90w variantti, joka alkaa olemaan aika tykki), i7-8750h ja pelit ja pensselit.

Y740 ja 540 mallien erona on näppäimistön asettelu 15 tuuman läppäreissä, eli 540 malleissa on numpadi ja 740 malleissa ei. Myös erona rgb ja thunderbolt 3 y740 mallissa, kun käsittääkseni noita ei ole tuossa 540 mallissa.

17 tuumanen tuo lisä hintaa kylläkin, mutta noihin olen nyt itse iskenyt silmäni. Eikä ole vastaan ainakaan tullu huonoja arvostelujakaan.

Oma ongelmani on se, että esim verkkokaupasta jos ottaa osarilla, niin tulee halvemmaksi ottaa telialta joku kalliimpi vaihtoehto noitten korkojen kanssa. Tietty isot pojat ostaa suoraan käteisellä

EDIT:
Ja tuo Siege ilmeisesti tykkää näistä uuden arkkitehtuurin näytönohjaimista, ei pitäisi olla mitään ongelmaa tuo 144hz paremmillakin grafiikka asetuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
7
Itse olen about samalla budjetilla liikkeellä, ja käytännössä vaihtoehtoa löytynyt 2 jotka omaan silmään mielyttää. Lenovon legion y740 ja y540 mallit. Y540 malleja oli verkkokaupassa sellaiseen 1700€ hujakoille, missä uusin 9th gen i7 prossu, 144hz näyttö ja rtx 2060 näyttis.
Vähän sama vika täälläkin, tosin minulle riittäisi kevyempikin näytönohjain. Y530 ja HP Gaming 5 olivat pitkään mietinnässä, mutta se melu. Ei vielä ole vertailuja näkynyt, mutta Y540 pitäisi olla parempi lämmönhallinnassa. Ehkä minulle riitäisi tämä Lenovon L340kin, kunhan markkinoille tulevat.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
116
Vähän sama vika täälläkin, tosin minulle riittäisi kevyempikin näytönohjain. Y530 ja HP Gaming 5 olivat pitkään mietinnässä, mutta se melu. Ei vielä ole vertailuja näkynyt, mutta Y540 pitäisi olla parempi lämmönhallinnassa. Ehkä minulle riitäisi tämä Lenovon L340kin, kunhan markkinoille tulevat.
Tuota Y540 odotin kanssa kun kuuta nousevaa saataville. Noissa kiehtoo tuo, ettei ole ulkonäöllisesti niin sellanen gamer lookki. Nyt on tosiaan vaan kääntymässä tuohon y740 mallistoon, kun noita verkkokauppa.comin osamaksu ehtoja tuli vilkastua :D Sen verran sitä korkoa että samaan hintaan saa parempaa muualta.

Todellisuudessa itsellekkin riittäisi hienosti joku kevyempikin lärpäke, mutta miettisin että eipähän tarvi sitten parin vuoden päästä miettiä "miksei tullut ostettua sitä astetta parempaa".

Tuo Y540 tosiaan pitäisi olla kohtalainen päivitys lämpöihin ja samalla meteliin verrattuna 530 sarjaa. Ainakin olen ymmärtänyt että samat jäähdytykset kun 740 ja niitä on kehuttu, eikä thermal throtlingia peleissä ole nähtävillä. Mutta hankala varmaksi sanoa, kun arvostelut noihin y540 malleihin on kovastikkin kiven alla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Menee kyllä hankalaksi tämä uuden läppärin kyttäys, uusia 1660 ja 2060 koneita puskee tarjolle. Silmä itselläkin iskenyt Lenovon Legion-läppäreihin.

Y530, i7 8-gen, 16Gt, 1060 = 1200e tarjouksessa
Y540, i7 9-gen, 8 Gt, 1660 Ti = 1400e
Y540, i7 9-gen, 16Gt, 2060 = 1600e

Tuo 1060 on jo jonnin verran vanhaa rautaa ja hinta ei vielä ole tuon alle tippunut niin vaikea perustella hankintapäätös. 1660 Ti + lisärammin hankinta taas ei hinnan perusteella oikein kannata. 2060 olisi uusinta uutta ja sillä pärjäisi monta vuotta, tuo hinta vaan on aikas paljon päälle sen mitä ajattelin sijoittavani... pitäisikö ottaa joltain operaattorilta korottomalla kk-laskulla niin ei tuntuisi niin pahalta, maksaisi jotain päälle satasen per kk 12kk ajan. :)

Jollain kauppiailla ihan hullusti hinnoiteltu noita Legion läppäreitä kun saattaa olla 1050, 1060 ja 2060 koneet saman hintaisia.

Kuinka paljon noilla 8 ja 9 gen intelin prossuilla on eroa? EDIT: Jaa, eipä näytä olevan paljon eroa, kellot ja cache vähän isompaa, eli eipä siitä ainakaan kannata maksaa enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Vanhemmille työhommiin konetta, ei mitään hirveän raskasta mutta perushommiin toivoisi tehoa riittävän. Markettimuoviin on vähän hermot mennyt, ja haluaisivat vähän laadukkaampaa, kuitenkin maksamatta itseään aivan kipeäksi.

Tuollaista olen katsellut, löytyykö about tuohon hintaluokkaan parempaa about vastaavaa? Toki tuohon pitää toinen 8 gigan kampa pistää lisää...
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Vanhemmille työhommiin konetta, ei mitään hirveän raskasta mutta perushommiin toivoisi tehoa riittävän. Markettimuoviin on vähän hermot mennyt, ja haluaisivat vähän laadukkaampaa, kuitenkin maksamatta itseään aivan kipeäksi.

Tuollaista olen katsellut, löytyykö about tuohon hintaluokkaan parempaa about vastaavaa? Toki tuohon pitää toinen 8 gigan kampa pistää lisää...
Onko tarkoitus tulla pöytäkoneen korvaajaksi (erillinen näyttö silloin?) vai kannettavaksi?
17,3" ei todellakaan ole kannettava vaan raahattava.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Onko tarkoitus tulla pöytäkoneen korvaajaksi (erillinen näyttö silloin?) vai kannettavaksi?
17,3" ei todellakaan ole kannettava vaan raahattava.
Kotiläppäriksi, jonka kuitenkin tarvittaessa saa otettua matkaan. 17" on iso plussa, toki 15" ei täysin poissuljettu ole
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Olisko tämä toimiva lukiokäyttöön? Huawei MateBook D 14" -kannettava, Win 10 699,90 €

Powerin sivujen mukaan R5 versio toimii. Tästä i5 versiosta en saanut selvyyttä, mutta ei vissiin niiden mukaan toimi?
Jos tiedät ettei tule tarvetta millekään enemmän muistia tarvitsevalle, niin eiköhän se mene.
Tuo ilmeisesti kiinni juotettu 8GB on nykyisin aika perusmäärä.
Pitemmän päälle muistin päivitettävyys olisi ihan hyvä, ohjelmien ja webbielainten muistintarve kun turpoaa tasaista tahtia.

Tuohon hintaluokkaan saa myös esim. Lenovo Yoga 530:ä "konvertoitavaa".
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 117
Minusta lenovon sivulla tarjouksessa oleva c930 815euroa on myös ihan varteenotettava vaihtoehto, jos muistiksi riittää 8gb.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
442
Olisko tämä toimiva lukiokäyttöön? Huawei MateBook D 14" -kannettava, Win 10 699,90 €

Powerin sivujen mukaan R5 versio toimii. Tästä i5 versiosta en saanut selvyyttä, mutta ei vissiin niiden mukaan toimi?
99% mutu varmuudella on ylioppilaskoe yhteensopiva. Todennäköisesti tarvitaan usb -> ethernet adapteri kokeeseen esim. TP-LINK USB 2.0 Ethernet adapter UE200 -verkkokortti 11,90 €
Konetta saa myös elisalta, tarvittaessa osamaksulla.
https://elisa.fi/kauppa/tuote/Huawei-Matebook-D?deviceVariant=Matebook D

Lenovo C930 myös varmasti hyvä 818e hinnalla.
Lenovo Yoga C930 | Premium-tason 13,9-tuumainen 2-in-1-kannettava | Lenovo Suomi

Matebookissa mattanäyttö, erillinen näytönohjain
Lenovossa parempi kiiltäväpintainen kosketusnäyttö kynällä, mutta ei näytönohjainta. Molemmissa hyvä akkukesto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
lenovon sivulla
Tuolla olikin vielä parempi Y540 läppäri 1600e hintaan kuin mitä jotkut parit kaupat tarjoavat. Innostuin vielä enemmän kun huomasin (sekavat sivut kylläkin) että voi räätälöidä Y540 konetta omanlaiseksi, mutta sitten selvisi, että se onnistuu vain koneelle johon tulee heikko GTX1650-näyttis. :( Ei voi räätälöidä RTX2060 näyttiksen kanssa. Tuo olisi ollut ihan huippujuttu, olisi voinut säästää ei-144Hz näytöllä, ei windows-lisenssiä, ynnä muuta. Pitää vielä huomenna yrittää kontaktoida tuosta.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 736
Kannattaa kiinnittää huomiota touchpadin tuntumaan, kokoon ja sijoitteluun. Ostin 6 vuotta sitten Lenovo Yogan ja sen touchpadi oli aivan perseestä. Tämä ei ole vain Lenovon tiettyjen mallien ongelma, vaan samaa touchpadia ja sijoittelua käytetään muissakin läppäreissä.

-Liian iso
-Väärässä kohti ja oikean käden kämmen tulee kirjoittaessa kokoajan siirtämään hiiren kursoria johonkin suuntaan, lisäksi kämmen voi aiheuttaa virhepainalluksia kesken kirjoittamisen
-Huonolaatuinen kiirrerä laatta, ja hiiren kursorin siirtäminen kun jompikumpi hiiren nappi on pohjassa on tehty epämiellyttäväksi

Tuollaisia läppärimalleja näkee mainoslehdissä vähän väliä eri valmistajilta ja kun sellaista on kerran käyttänyt tuntuu niiden mainostaminen valehtelulta ja huijaamiselta. En kertakaikkiaan pysty suosittelemaan. Lähes käyttökelvoton, laatan voi disabloida ja käyttää hiirtä mutta silti se tuntuu ja naksuu kämmenen alla, 1/5.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Tuolla olikin vielä parempi Y540 läppäri 1600e hintaan kuin mitä jotkut parit kaupat tarjoavat. Innostuin vielä enemmän kun huomasin (sekavat sivut kylläkin) että voi räätälöidä Y540 konetta omanlaiseksi, mutta sitten selvisi, että se onnistuu vain koneelle johon tulee heikko GTX1650-näyttis. :( Ei voi räätälöidä RTX2060 näyttiksen kanssa. Tuo olisi ollut ihan huippujuttu, olisi voinut säästää ei-144Hz näytöllä, ei windows-lisenssiä, ynnä muuta. Pitää vielä huomenna yrittää kontaktoida tuosta.
Päivitystä: englantia vääntävä support chat kertoi, että muita kuin 1650-"koneita" ei voi nyt kustomoida koska varastot ovat lopussa (vaikka sivulla luki että muutama kone jäljellä). Antoi kuitenkin mielestäni selkeästi ymmärtää, että myös muita näytönohjain "konemalleja" voisi kustomoida kunhan on varastoja, sitä ei uskaltanut sanoa, että kuinka kauan menee, sanoi, että voi mennä ainakin joitain viikkoja. Supporttien ja varsinkin chättien jutut täytyy aina ottaa murusena suolaa, mutta kyllä mulla ainakin nyt nousi toivo, että RTX2060:kin saa customoida jossain vaiheessa. Sieltä hyvin todennäköisesti tulen ostamaan koneen jos näin on.

Tosta linkistä jokainen kiinnostunut voi katsoa miten 1650-konetta voi muokata: Legion Y540-15IRH | 81SYCTO1WWENFI0 | Lenovo FI
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Pakko vielä palata i5 vs i7 asiaan. Taitaa olla selvä, että i7 on parempi vaihtoehto jos tekee esim. videoeditointia/enkoodausta yms. muuta hyötysoftailua, mutta pelien kanssa i5 parempi vaihtoehto. Onko lähitulevaisuudessa mitään muutosta tiedossa/aistittavissa? Esim. että DirectX tai pelit alkaisivat tukemaan/käyttämään enemmän ytimiä/säikeitä?

Maksaisitteko ~90e enemmän i7-9750H:sta verrattuna i5-9300H? Koneeseen johon tulisi RTX2060. Noissahan on aika vähän eroja, paitsi ytimissä/säikeissä ja kelloissa, esim. 4 ydintä vs 6 ja 8 säiettä vs 12.

EDIT: Pientä painia siis teen onko +90e satsaus järkevää vs. ilmeisesti isommat ongelmat lämpöjen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
i7 näyttäis olevan 400mhz kovemmat turbokellot (4.1Ghz vs 4.5Ghz), pelikäytössä eron voinee huomata varsinkin jos peli käyttää lähinnä yhtä corea.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
116
Itse hain sen viimeisen Y740 pois kuleksimasta verkkokaupasta. Ja huhhuh, on tuo rtx 2070 max q "pieni parannus" vanhaan gtx 965m verrattuna... Ei ainakaan vielä kaduta että otin tuon kalliimman version. Eikai se osto krapula enää tule
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
i7 näyttäis olevan 400mhz kovemmat turbokellot (4.1Ghz vs 4.5Ghz), pelikäytössä eron voinee huomata varsinkin jos peli käyttää lähinnä yhtä corea.
Hyvä pointti mutta jos i7:n kanssa joutuu alivoltittamaan ja rajoittamaan turboja ettei throttlaa niin... kyllä on vaikeaa valita suoritin. :( Itse kyllä en haluaisi lähteä mihinkään säätämisruljanssiin joten saattaisi olla parempi i5, tuo 90e ero ei kyllä ole hirveän paljon mutta en tahdo löytää oikein voittavaa argumenttia miksi valitsisin toisen noista vaihtoehdoista.. lisää googlausta.

Oliko noissa Yx40 Legioonalaisissa joku selvästi parempi jäähdytyssysteemi, ainakin verrattuna Yx30 sarjaan?
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
7
Itse hain sen viimeisen Y740 pois kuleksimasta verkkokaupasta.
Niin sitä pitää. Laitappas jossain välissä vähän näkemystä miltä se tuulettimien volyymi vaikuttaa pelatessa. Joku näistä uusista tulee itsekin hommattua mikäli pysyy melut paremmin kurissa.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
116
Niin sitä pitää. Laitappas jossain välissä vähän näkemystä miltä se tuulettimien volyymi vaikuttaa pelatessa. Joku näistä uusista tulee itsekin hommattua mikäli pysyy melut paremmin kurissa.
No tässä kun vertaa vanhaan läppäriin niin piti idlessä ihan tarkistaa että liikkuuko ilma. Pelatessa max faneilla kyllä suhina käy, mutta tosiaan verrattuna vanhaan läppäriin niin mitään sanomaton. Pelatessa toisaalta vielä kuulokkeet päässä. Huono sanoa miten oikeasti, tai muiden korvaan, mutta omasta mielestä yllättävän hiljainen.
Toisaalta niin muutamassa arvosteluissakin oli todettu, että ei olisi mikään suihkukone.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
No tässä kun vertaa vanhaan läppäriin niin piti idlessä ihan tarkistaa että liikkuuko ilma. Pelatessa max faneilla kyllä suhina käy, mutta tosiaan verrattuna vanhaan läppäriin niin mitään sanomaton.
Kerros vielä, että onko tuulettimet sellaiseksi ohjelmoitu, että jo pieni lyhytkestoinen rasitus laittaa ne ropellit pyörimään? Olen nähnyt about kahdenlaista toteutusta, nykyinen vanha Acerin läppäri sellainen jossa lyhytkestoinen rasitus ei laita tuulettimia heti pyörimään, toisella laidalla taas HP:n uusi läppäri joka huusi välittömästi jos tuli pienikin rasitus.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
116
Kerros vielä, että onko tuulettimet sellaiseksi ohjelmoitu, että jo pieni lyhytkestoinen rasitus laittaa ne ropellit pyörimään? Olen nähnyt about kahdenlaista toteutusta, nykyinen vanha Acerin läppäri sellainen jossa lyhytkestoinen rasitus ei laita tuulettimia heti pyörimään, toisella laidalla taas HP:n uusi läppäri joka huusi välittömästi jos tuli pienikin rasitus.
Ei kauheasti ehtinyt näin ennen juhannuksen mökkeilyä leikkimään, mutta chromella selailu ei ainakaan tuulettimia vielä alkanut huudattamaan. Siinä vaiheessa kun oli steam, origin ja msi afterburner asentumassa/latailemassa niin alko pikkusen enempi keräilemään vauhtia. Se virrankulutus asetus on se tasapainotettu Windowsista, kun eipä sieltä muita asetuksia ollut valittavissa suoraan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Kuulostaa ihan ok:lta, se HP:n uusi läppäri mitä tyyppäsin niin se rupesi huutamaan aivan mahdottomasti jo kun windowsiin boottasi.

msi afterburner
Piti googlettaa kun nyyppä olen, en tiedä uskallanko tuollaista lähteä käyttämään, posautan vielä raudan. Mutta tuo "On-Screen Display" toiminto alkoi kiinnostamaan, onko mitään toista vastaavaa softaa joka näyttäisi myös CPU:n tietoja samanlaisesti? Eli joku jossa CPU/GPU/muistit/lämmöt/fps näkyisi ruudulla?
 
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 117
Itse olen alivoltittanut gpun msi afterburnerilla, hyöty ei tietysti ole yhtä iso kuin cpun alivoltittaminen, mutta molempi parempi. En tiedä toista softaa kuin msin mukana tuleva riva tuner, joka näyttäisi nuo tiedot.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
116
Juu enkä itsekkään siitä mitään säätänyt vielä, laitoin vaan näkyville ne kaikki statsit että näki lämpöjä vähän sun muuta.
 

hrmh

Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
319
Hakusessa ei työkoneeksi, vaan omaksi pc-koneeksi läppäri. Vaatimuksia mitä olen ajatellut, voisivat olla vaikka seuraavat:

- ei ultrabook (taloudessa on zenbook jo, tarkoitus olisi mieluiten pärjätä ilman suurempia adapterivirityksiä jos mahdollista)
- Windows 10, ei siis mäkki. (työkoneena on macbook pro, mutta koneella tulisi pystyä käyttämään erinäisiä hallintaohjelmistoja, mitä ei ole saatavilla osx-ympäristöön).
- mieluiten 14" tai 15", liitännät hyvät (usbit, usb-c, täyskokoinen hdmi, saa olla muistikortinlukijakin, optinen asema ei tarpeen)
- laajennettavuus on plussaa, tosin en tiedä miten nykyaikaa tuo on pc-koneissa, tarkoituksena ei ole kuitenkaan tunkea internettiä ssd:lle, mutta hankintavaiheessa jo ainakin puolen teran ssd on todennäköinen hankinta ja ehkä 16 gigaa muistia.
- mattanäyttö "olisi kiva" kun siihen on tottunut, mutta ei mikään deal breaker. Full hd tai korkeampi resoluutio, saa olla kosketusnäyttö, mutta ei ole pakollinen.
- touchpad, toki jos käännyn thinkpadiin, niin nänni löytynee myös

Lisäksi koneeseen tulee todnäk asennettua rinnalle jokin linux-distro, tämä varmaan onnistunee helposti nykyään koneesta huolimatta. Jos koneella jotain pelaan, niin se on ehkä korkeintaan jotain Hearthstonea, mitä pystyn nyt pelaamaan tuolla muijan zenbookillakin, eli tehojen puolesta ei "jää roikkumaan".

Mielellään kannettava, ei raahattava muttei myöskään ultrabook kuten edellä. Vähän nihkeästi suhtaudun 13" koneisiin, mutta sekin on varmaankin tottumiskysymys.

Hinta ei ole varsinaisesti mikään rajoittava tekijä.. kunhan nyt ei ihan överikalliiksi mene. Pari tonniakin on kuitenkin hyvien koneiden kanssa ihan ymmärrettävä summa eikä budjetti ole varsinaisesti muutamasta satasesta kiinni.

Onko thinkpadit nyt niitä mitä pitäisi katsella, vai löytyykö jokaiselta valmistajalta nykyään vastaavat mallit?
 
Liittynyt
23.06.2019
Viestejä
57
Perheen pöytäkone alkaa olla tiensä päässä ja ideana olisi siirtyä kokonaan läppäriaikaan. Hakusessa olisi siis kannettava, jolla pystyisi tekemään vähän kaikkea (ettei läppäriin siirtyminen alkaisi harmittaa), mutta jonka ei tarvitsisi olla markkinoiden kovin tykki missään (koska ei tämä nykyinen pöytäkonekaan sitä ole). Vähän vanhempien pelien pelailua, vähän videoeditointia, vähän sitä ja tätä. Kunhan kone ei näissä käytöissä liikaa huutaisi tai kuumenisi.

Koneessa saisi mielellään olla yli 15 tuuman näyttö eikä sen tarvitse olla muutenkaan mitenkään erityisen pieni tai kevyt, koska kone on aina kotona. Myöskään akkukestolla ei siksi ole väliä. Budjetti olisi noin 500-700 euroa ja alla tarkemmin käytöstä:

- Peruskäytössä (nettisurffaus, leffojen katsominen jne.) koneen olisi hyvä olla suhteellisen hiljainen ja nopea (varmaan SSD-kiintolevy pitäisi olla).

- Koneen pitäisi taipua myös pienimuotoiseen videoeditointiin (tällä hetkellä VEGAS Movie Studio). Tämä käyttö ei ole hirveän yleistä, kotivideoiden urakointia silloin tällöin, ja projektit ovat suht simppeleitä (leikkaa ja liimaa), mutta pääasia että tätä pystyisi edes jotenkin tekemään ilman että hermot menee.

- Uusimpia pelejä ei ole tarkoitus pelata, mutta jos esim. XCOM: Enemy Unknown -pelin vuodelta 2012 laittaisi pyörimään, toiveissa olisi että tuulettimet eivät huutaisi ihan viimeistä päivää (ja ettei koneen päällä silti voisi paistaa kananmunia) ja peli pyörisi nätisti. Ja jos innostuisi kokeilemaan jotain Witcher kolmosta suht matalilla grafiikka-asetuksilla niin sekin onnistuisi ilman pelkoa tulipalosta. Pelisuorituskyvystä voi tarvittaessa karsia (mieluummin sujuva käyttö muuten ja videoeditointiin / muiden ohjelmien pyöritykseen sopiva prosessori, jos pitää valita).

Tällä hetkellä katselen tätä seuraavaa, jossa voisi olla arvaukseni mukaan prossu, näyttis, muisti ja kiintolevy (SSD) kaikki sellaista "ihan jees all around" -tasoa. Tähän sitten kaveriksi ulkoinen teran levy tiedostojen säilömistä varten jne. Menisikö tällä pahasti metsään vai löytyisikö juhannusaleista jotain fiksumpaa? Mikä olisi tällaisen pahin pullonkaula? Tarkoitus ei siis välttämättä ole saada absoluuttisesti parasta mahdollista konetta hintaan alle 700 euroa, jos tällainen 499 euron kone olisi meille riittävä.

Asus 15,6" VivoBook 15 X542UF, kannettava tietokone, harmaa/hopea *Tarjous, norm. 639€!* - 499,00€
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
Perheen pöytäkone alkaa olla tiensä päässä ja ideana olisi siirtyä kokonaan läppäriaikaan. Hakusessa olisi siis kannettava, jolla pystyisi tekemään vähän kaikkea (ettei läppäriin siirtyminen alkaisi harmittaa), mutta jonka ei tarvitsisi olla markkinoiden kovin tykki missään (koska ei tämä nykyinen pöytäkonekaan sitä ole). Vähän vanhempien pelien pelailua, vähän videoeditointia, vähän sitä ja tätä. Kunhan kone ei näissä käytöissä liikaa huutaisi tai kuumenisi.

Koneessa saisi mielellään olla yli 15 tuuman näyttö eikä sen tarvitse olla muutenkaan mitenkään erityisen pieni tai kevyt, koska kone on aina kotona. Myöskään akkukestolla ei siksi ole väliä. Budjetti olisi noin 500-700 euroa ja alla tarkemmin käytöstä:

- Peruskäytössä (nettisurffaus, leffojen katsominen jne.) koneen olisi hyvä olla suhteellisen hiljainen ja nopea (varmaan SSD-kiintolevy pitäisi olla).

- Koneen pitäisi taipua myös pienimuotoiseen videoeditointiin (tällä hetkellä VEGAS Movie Studio). Tämä käyttö ei ole hirveän yleistä, kotivideoiden urakointia silloin tällöin, ja projektit ovat suht simppeleitä (leikkaa ja liimaa), mutta pääasia että tätä pystyisi edes jotenkin tekemään ilman että hermot menee.

- Uusimpia pelejä ei ole tarkoitus pelata, mutta jos esim. XCOM: Enemy Unknown -pelin vuodelta 2012 laittaisi pyörimään, toiveissa olisi että tuulettimet eivät huutaisi ihan viimeistä päivää (ja ettei koneen päällä silti voisi paistaa kananmunia) ja peli pyörisi nätisti. Ja jos innostuisi kokeilemaan jotain Witcher kolmosta suht matalilla grafiikka-asetuksilla niin sekin onnistuisi ilman pelkoa tulipalosta. Pelisuorituskyvystä voi tarvittaessa karsia (mieluummin sujuva käyttö muuten ja videoeditointiin / muiden ohjelmien pyöritykseen sopiva prosessori, jos pitää valita).

Tällä hetkellä katselen tätä seuraavaa, jossa voisi olla arvaukseni mukaan prossu, näyttis, muisti ja kiintolevy (SSD) kaikki sellaista "ihan jees all around" -tasoa. Tähän sitten kaveriksi ulkoinen teran levy tiedostojen säilömistä varten jne. Menisikö tällä pahasti metsään vai löytyisikö juhannusaleista jotain fiksumpaa? Mikä olisi tällaisen pahin pullonkaula? Tarkoitus ei siis välttämättä ole saada absoluuttisesti parasta mahdollista konetta hintaan alle 700 euroa, jos tällainen 499 euron kone olisi meille riittävä.

Asus 15,6" VivoBook 15 X542UF, kannettava tietokone, harmaa/hopea *Tarjous, norm. 639€!* - 499,00€

Mielestäni läppärillä pelatessa kannattaa katsella hieman, että mikä on average-fps. Jos yli 80 menee niin rajoittaa kymmenellä taikka kahdella alaspäin niin ei kuumene ja huuda niin kovaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
36
Koulua varten tarvitsisi uuden kannettavan. Käyttönä ohjelmointi, kuvankäsittely, video editointi yms. Ao. listalla koulun suositus.
Hinnassa kipuraja menee 2000e kohdalla.
  • Kannettava tietokone
  • Vähintään 8 Gt keskusmuistia, mielellään 12 Gt tai enemmän
  • Windows 10 käyttöjärjestelmä
  • Prosessori vähintään Intel i5 tai vastaava
  • Vähintään 15 tuuman näyttö (Full HD tai parempi)
  • Kiintolevy/massamuisti 256 Gt SSD tai suurempi
  • DX11 yhteensopiva näytönohjain
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Mitä mieltä olette tästä koneesta? i5-8300H, 16 Gt RAM ja NVIDIA GeForce GTX 1060 6 Gt GDDR5.

Predator Helios 300 17,3" -kannettava, Win 10 1 099,90 €

Tai voitteko suositella jotain muuta peliläppäriä tonnin pintaan?
Näyttäisi identtiseltä Acer Nitro 5 -malliston kanssa, mutta Predator Helios -nimi tulee ilmeisesti suuremmasta ja nopeammasta 144hz 17" näytöstä ja vähän eri brändivärityksestä. Nitrojen arvostelut siis pätevät tähän aika hyvin muuten kuin näytön puolesta. Tyttöystävä omistaa Nitron, siitä ainoat pahat sanottavat: Tuuletin hyrrää aika herkästi - ei kamalan kovaa, mutta kyllä minä kotiin tullessa huomaan jos tyttöystävä jo jotain pelailee kuulokkeet päässä.


Koulua varten tarvitsisi uuden kannettavan. Käyttönä ohjelmointi, kuvankäsittely, video editointi yms. Ao. listalla koulun suositus.
Hinnassa kipuraja menee 2000e kohdalla.
  • Kannettava tietokone
  • Vähintään 8 Gt keskusmuistia, mielellään 12 Gt tai enemmän
  • Windows 10 käyttöjärjestelmä
  • Prosessori vähintään Intel i5 tai vastaava
  • Vähintään 15 tuuman näyttö (Full HD tai parempi)
  • Kiintolevy/massamuisti 256 Gt SSD tai suurempi
  • DX11 yhteensopiva näytönohjain
Esim. suoraan aiempi viesti on hinnaltaan tonnin ja pätee kaikkiin koulun suosituksiin - mutta kysessä on enemmän pelikone.

Jos kerta 2000€ on ihan kipuraja, korottaisin suosituksia ihan suoraan: Videoeditoinnille ja ohjelmoinnille vähintään 16 gigaa muistia + laajennuspaikka, johon voi laajentaa 8-16gb lisää. Videoeditointia varten 256Gt SSD ei myöskään riittäne mihinkään, SSD:n lisäksi pitäisi melkeinpä löytyä se teran HDD (tai ulkoisia kovalevyjä), jos videomateriaalia on vähänkään enempi.

Ohjelmoinnissa ja työskentelyssä iso näyttöala on mukavaa, joten jos kannettava saa olla mallia "raahattava", niin 17" + 1440p näyttö... (tai erillinen ulkoinen näyttö vähintään 1440p resoluutiolla rankkaan työskentelyyn) ja video- ja kuvaeditoinnin puolesta näytön pitäisi varmaan olla IPS tai muuten kehuttu väritoistostaan.

Ehkä kysymys on tässä kohtaa se, kuinka paljon tulee runtua jos ostaa lähempänä 2000€ kipurajaa kuin tonnia olevan koneen, ja kuinka raskasta käyttöä noihin eri tarkoituksiin tulee, eli paljonko minkäkin osa-alueen vuoksi kannattaa panostaa - ja pitääkö pärjätä läppärin omalla näytöllä (= isompi parempi), vai saako sen esimerkiksi koululla tai kotona kiinni lisänäyttöön (jolloin pienempikin ja fullHD-resoluutio riittää).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
36
Jos kerta 2000€ on ihan kipuraja, korottaisin suosituksia ihan suoraan: Videoeditoinnille ja ohjelmoinnille vähintään 16 gigaa muistia + laajennuspaikka, johon voi laajentaa 8-16gb lisää. Videoeditointia varten 256Gt SSD ei myöskään riittäne mihinkään, SSD:n lisäksi pitäisi melkeinpä löytyä se teran HDD (tai ulkoisia kovalevyjä), jos videomateriaalia on vähänkään enempi.

Ohjelmoinnissa ja työskentelyssä iso näyttöala on mukavaa, joten jos kannettava saa olla mallia "raahattava", niin 17" + 1440p näyttö... (tai erillinen ulkoinen näyttö vähintään 1440p resoluutiolla rankkaan työskentelyyn) ja video- ja kuvaeditoinnin puolesta näytön pitäisi varmaan olla IPS tai muuten kehuttu väritoistostaan.

Ehkä kysymys on tässä kohtaa se, kuinka paljon tulee runtua jos ostaa lähempänä 2000€ kipurajaa kuin tonnia olevan koneen, ja kuinka raskasta käyttöä noihin eri tarkoituksiin tulee, eli paljonko minkäkin osa-alueen vuoksi kannattaa panostaa - ja pitääkö pärjätä läppärin omalla näytöllä (= isompi parempi), vai saako sen esimerkiksi koululla tai kotona kiinni lisänäyttöön (jolloin pienempikin ja fullHD-resoluutio riittää).
ASUS ZenBook Pro 15 UX580GE | Kevyet kannettavat | ASUS Suomi

Yhtenä vaihtoehtona katsonut tuota: 16gb ram, 512gb ssd, i7 jne. Hintakaan ei olisi paha, mutta saisiko samaan rahaan jotain tehokkaampaa?

Kone saisi olla oikeasti kannettava, koska kone tulee kulkemaan paljon mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Päivitystä: englantia vääntävä support chat kertoi, että muita kuin 1650-"koneita" ei voi nyt kustomoida koska varastot ovat lopussa (vaikka sivulla luki että muutama kone jäljellä). Antoi kuitenkin mielestäni selkeästi ymmärtää, että myös muita näytönohjain "konemalleja" voisi kustomoida kunhan on varastoja, sitä ei uskaltanut sanoa, että kuinka kauan menee, sanoi, että voi mennä ainakin joitain viikkoja. Supporttien ja varsinkin chättien jutut täytyy aina ottaa murusena suolaa, mutta kyllä mulla ainakin nyt nousi toivo, että RTX2060:kin saa customoida jossain vaiheessa. Sieltä hyvin todennäköisesti tulen ostamaan koneen jos näin on.

Tosta linkistä jokainen kiinnostunut voi katsoa miten 1650-konetta voi muokata: Legion Y540-15IRH | 81SYCTO1WWENFI0 | Lenovo FI
Lisää päivitystä: Olen nyt keskustellut Lenovon sivuja/kauppaa pyörittävän Digital River:in (chat ja email) ja UK Lenovon (email) kanssa. Sivuston chat-juttelu on tuossa aiemmassa viestissäni, Digital River emailkeskustelu oli turhauttavaa, eivät selvästi lukeneet viestiä ollenkaan/kunnolla ja piti pingpongata heidän kanssa useamman kerran ennen kuin totesivat, että eivät osaa auttaa, käskivät soittaa suomisivulla olevaan numeroon 09- 424 52 988 joka kuitenkin on vain englanniksi, tai kirjoittaa mailia UK Lenovon supportiin. Seuraavassa lyhennettynä email-viestittely heidän kanssaan (kun vihdoin ja viimein vastasivat useamman päivän jälkeen ja toisen emailin lähetettyäni):

Minä: Miksei suomisivulla voi kustomoida Y540 RTX2060-malleja, vain GTX1650-mallia?
UK Lenovo: Meidän Y540-mallin saa vain 1650-näyttiksellä.
Minä: Ei ei, lukekaa nyt ne viestit mitä saatte! Kyse oli suomisaitista, siellä on Y540 15'-malleja myös RTX2060-näyttiksellä, mutta vain GTX1650-mallia voi kustomoida, miksi? Monissa muissa euroopan maissa esim. saksassa voi kustomoida RTX2060-malleja.
UK Lenovo: Voitte ostaa Y540 RTX2060-malleja suomesta, kyllä, mutta sitä ei voi kustomoida "sisäisistä päätöksistä" johtuen. Jokaisella maakohtaisella sivustolla on omat valintamahdollisuudet.
Minä: Sepäs hassua, chat kertoi, että niitä pystyisi kustomoida mutta nyt ovat varastot loppu. Ketä tässä nyt sitten voi uskoa? Ja eikö Lenovolla ole tosiaan suomalaista supporttia?
UK Lenovo: Tällä hetkellä se parempi GPU on vain malleissa jotka ovat valmiina toimitettaviksi. On olemassa mahdollisuus, että se tulee takaisin kustomoitavaksi, mutta en voi taata sitä. Vain englanninkielinen tuki on saatavilla

Että näin. Taas kerran toteutuu fraasi: mitä isompi firma, sitä surkeampi asiakaspalvelu. Että varoituksen sana jos joutuu Lenovon asiakaspalvelun kanssa puljaamaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254

dun

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 068
Ei näytä ketjussa lukevan että mistä tuon ostit. Jimm's ilmeisesti, siellä näyttää tuo olevan 1300€
Verkkokaupasta ostin, saman hintainen (muualtakin toki löytyy). Sieltä sai "0%" korolla myös, eli silloin maksetaan laskulisä joka lasketaan toki koroksi myös vaikka onkin kiinteä.

Edit: Hyvä kompromissi jos ei halua maksaa iteään kipeäksi Razerista ja RTX 2070 (se on tällä hetkellä paras näyttis läppäriin koska 2080 ei läppärissä anna kuin 1-5% lisää suorituskykyä testeissä). Tuo GFX 1660 Ti mikä tässä läppärissä on aika passeli 1080p:lle ja näyttö oli hyvä/erinomainen. Yllättävää että tän läppärin hinta ei ollut lähempänä 1500€-1800 mitä tämä voisi helposti maksaa. Tosin tuo hinta näkyy tuossa Intelin 660p NVME QLC asemassa, eli kun kirjottaa paljon levylle niin on hidas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
UK Lenovo: Tällä hetkellä se parempi GPU on vain malleissa jotka ovat valmiina toimitettaviksi. On olemassa mahdollisuus, että se tulee takaisin kustomoitavaksi, mutta en voi taata sitä. Vain englanninkielinen tuki on saatavilla
Viimeinen lisäys; UK Lenovolta tuli viestiä, että nyt olisi kustomoitavissa Y540 15' läppäreitä: Legion Y540 | 15":n pelikannettava – NVIDIA RTX 2060 | Lenovo Suomi (kannattaa "valita" se läppäri jonka nettihinta on 1399,00, sen kautta saa parhaimmat kustomointivaihtoehdot, enemmän kuin sillä kalliimmalla "valitse"-läppärillä).

Sitten lisäksi, postasin tämän hyvät tarjoukset ketjuun juuri äsken:

Tuote: 10 % alennus* mistä tahansa Lenovon tuotteesta (* Kuponki on voimassa 7 päivää. Vain yksi kuponki per tilaus)
Kauppa: Lenovo
Voimassa: ei tietoa kuinka kauan noita koodeja saa.
Kuinka: Mene Lenovon sivuille, linkki yllä, selaa sivun alaosaan, rekisteröidy postituslistalle "PYSY YHTEYDESSÄ" kohdassa. Ensimmäisessä viestissä (saatta hetki mennä ennen kuin tulee) pitäisi löytyä henkilökohtainen 10% alennuskoodi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Esim. tällaisen saa tuolla koodilla 1 334,99€ hintaan:

  • Processor : Intel Core i7-9750H Processor (2.60GHz, up to 4.50GHz with Turbo Boost, 6 Cores, 12MB Cache)
  • Operating System : Free-DOS
  • Preload Language : Free-DOS
  • Total Memory : 16GB (8+8) DDR4 2666MHz SoDIMM
  • Second Hard Drive : 512GB Solid State Drive, M.2 2242, PCIe-NVMe, TLC
  • Display : 15.6" FHD (1920x1080), IPS, 300nits, Anti-glare, 60Hz
  • Graphic Card : NVIDIA GeForce RTX 2060 6GB GDDR6 192bits
  • Color : Black
  • Keyboard : Keyboard Backlit Black Nordic (DK/FI/NO/SV/EN)
  • Camera : 720p HD Camera with Array Microphone
  • Surface Treatment : Texture Painting
  • Chipset : HM370
  • Battery : 3 Cell Li-Polymer Internal Battery, 57Wh
  • Power Adapter : 230W AC Adapter (3pin)-EU
  • WiFi Wireless LAN Adapters : Lenovo Wireless 2x2AC, Bluetooth Version 4.1
  • Warranty : 2 Year Depot or Carry-in
Ei paha hinta. Ei ollenkaan.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
10
Sote-alalle AMK:iin lähdössä opiskelemaan, ja läppäriä tarvisi. Koulussa ilmeisesti perus office-paketin käyttöä, mutta kotona sitten nettailua, leffojen katselua ja kevyttä kuvan/videonkäsittelyä (Photoshop, lightroom jne).

Näytön koko saisi olla 14"-17" ja hintaa mielellään n.500€, mutta valmis joustamaan max 800€. Opiskelijabudjetilla kuiten mennään, joten paras olisi jos käytetyn löytäisi. Mutta kunhan nyt edes jonkun.

Tällainen olisi nyt vlopun tarjouksessa: Lenovo Ideapad 330 15,6&quote; kannettava (onyksinmusta) - Kannettavat tietokoneet

Mutta onko tuossa jotain, miksi ei soveltuisi käyttööni?
 
Viimeksi muokattu:

Zepe

Make ATK Great Again
Liittynyt
15.07.2017
Viestejä
246
Apuja läppärin valintaan ja neuvoja otetaan vastaan kun tuo oma tietämys näistä ei ole hurraamisen arvoista.:facepalm:
Avoimeen sekä iltalukioon lähtevälle neitokaiselle tarvisi hankkia läppäri opiskelua varten.Läppärillä tullaan myös todennäköisesti kuluttamaan interwepin tarjoamia striimipalveluja kohtuullisen paljon.

Kriteereinä lähinnä seuraavat:
  • Budjetti: siinä 1000€ nurkilla
  • Windows
  • pitkä akun kesto plussaa
  • n. 13"-15" tuumakoko, jotta ei mene raahattavan puolelle
  • FullHD
  • pieni päivityksen mahdollisuus plussaa, mutta ei välttämätöntä
Surffailin tässä muutamat vaihtoehdot ja kuulisin mielelläni neuvoja sekä kommentteja mikäli näistä jokin olisi muita parempi.Tietysti, jos jollain on jokin muu vaihtoehto niin ehdotuksia otetaan vastaan.:tup:

Huawei MateBook 13 i5 256GB - Kannettavat tietokoneet

Lenovo Yoga 730 13,3&quote; 2-in-1 (raudanharmaa) - Kannettavat tietokoneet

HP Envy 13-ah1804no 13,3&quote; kannettava (hopea) - Kannettavat tietokoneet

Surface Laptop 2 i5 128 GB (platina) - Kannettavat tietokoneet

Kiitos!:D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 401
Viestejä
4 159 819
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom