Mikä auto minulle?

Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Nuo astrat taisi kerätä ihan hyvin kehuja autolehdiltä saapuessaan markkinoille, poltteli silloin itseäkin ihka uuden auton hankinta mutta onneksi tulotaso viilensi kuumeen.

Itselläni on tapana tankata kaikki tieto jostain kiinnostavasta mallista tietysti foorumeilta mutta myös kirjastoista...kannattaa käydä arkistoista lueskelemassa ko. Vuoden lehtiä ja talvitestit jne. Saa ainakin hyvän kuvan millaisia ne oli uutena ja kuinka vertautuu muihin ikäisiinsä.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Pieni autokuume päällä orastavan kesän kunniaksi taas, katselin vähän täältä päin 15-20Ke hintaluokan autoja automaatilla ja hyvillä varusteilla ja vielä paremmilla kilometreillä, niin silmiin osui parikin vm. 16-17 Opel Astraa. Eikös nuo herran vuonna 2019 ala olla jo ihan hyviä autoja? Tai ainakin autoja?
Ostin farkku-Astran uutena loppuvuodesta 2017. Voin suositella. Oma auto 1.4 Turbo 110kw Innovation varustelulla + Innovation paketti ja muutamia lisävarusteita.
Huomioita:
-Innovation on varsin kattava varustetaso, kaikki tarpeellinen löytyy
-AGR-penkit ovat ainakin omalle selälle ja persiille erinomaiset istua pidempääkin matkaa. Ilman niitä en ostaisi koska tarjontaa on.
-Litrainen malli ei ole oikea automaatti, vaan robotisoitu manuaali
-Ensisijaisesti katsoisin 1.4 mallia jos automaatti on vaatimus, siinä perinteinen mehumaija
-1.4 manuaali kuluttaa mulla noin 6.2l sadalla sekalaisessa ajossa, ajotietokone näyttää noin puoli litraa vähemmän
-Ledimatriisivalot ovat näkemisen kannalta oiva lisävaruste, mutta tyyppivikana on "kaarreajovalojärjestelmän häiriö", korjauksena koko umpion vaihto. Uusi umpio on kallis, jos eivät suostuisi takuuseen/virhevastuuseen tekemään. Näitä on hajonnut jonkin verran, myös allekirjoittaneelta
-Muita vikoja ei 45tkm aikana ole ollut, paitsi kuskinpenkin manuaalinen korkeussäätö meni takuuseen
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
-Ledimatriisivalot ovat näkemisen kannalta oiva lisävaruste, mutta tyyppivikana on "kaarreajovalojärjestelmän häiriö", korjauksena koko umpion vaihto. Uusi umpio on kallis, jos eivät suostuisi takuuseen/virhevastuuseen tekemään. Näitä on hajonnut jonkin verran, myös allekirjoittaneelta
Mikä on "jonkin verran"? Onko siis hajonnut useampikin umpio? Itse mietin ja kävin koeajamassa uutta Insigniaa, jossa tuollaiset valot oli niin mietin just mahdollisia ongelmia tulevaisuudessa. Lyhyt takuu ja erikoiset valot eivät ole kovin kiva yhdistelmä, koska korjaus on yleensä tosi kallis juuri tuosta syystä että silloin aina vaihdetaan koko umpio. Tosin ei se koajamani Insignia ja lähes 50kilon hintalappu muutenkaan oikein kohdanneet.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Mikä on "jonkin verran"? Onko siis hajonnut useampikin umpio? Itse mietin ja kävin koeajamassa uutta Insigniaa, jossa tuollaiset valot oli niin mietin just mahdollisia ongelmia tulevaisuudessa. Lyhyt takuu ja erikoiset valot eivät ole kovin kiva yhdistelmä, koska korjaus on yleensä tosi kallis juuri tuosta syystä että silloin aina vaihdetaan koko umpio. Tosin ei se koajamani Insignia ja lähes 50kilon hintalappu muutenkaan oikein kohdanneet.
Multa on hajonnut yksi, kaverilta myös yksi, foorumeilta löytyy lisää tapauksia. Länsiauton huollon mukaan mennyt "muutamia", mutta kyllä se ihan tyyppivika on. Pitäisi olla korjattu 18 syksyllä ja myöhemmin valmistettuihin yksilöihin.

Insigniassa on muistaakseni 32-lamppuinen umpio, siinä missä Astrassa 5-lamppuinen, joten ei välttämättä niissä ole tätä samaa ongelmaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Pieni autokuume päällä orastavan kesän kunniaksi taas, katselin vähän täältä päin 15-20Ke hintaluokan autoja automaatilla ja hyvillä varusteilla ja vielä paremmilla kilometreillä, niin silmiin osui parikin vm. 16-17 Opel Astraa. Eikös nuo herran vuonna 2019 ala olla jo ihan hyviä autoja? Tai ainakin autoja?
Mä voin kertoilla siitä halvemmasta Enjoy-tasosta kun vatanen hoiti jo tuon Innovationin.
Mulla on 2016 Enjoy 1.4T (150hp) automaatti farmari.

Enjoyssa on tärkeimmät perusvarusteet, ainakin suunnilleen kaikissa, koska Enjoy More-kampanjapaketti ei maksanut kuin muutaman satasen niin se on aikalailla kaikissa näissä 16 ja 17 tienoilla ostetuissa.

+ 7" multimedia Carplay ja Android auto tuella ja toimivalla bluetoothilla jos ei laita piuhaan kiinni
+ Vakionopeudensäädin
+ Led-päiväajovalot ja valoautomatiikka
+ Automaatti-ilmastointi kahdella vyöhykkeellä
+ Automaattisesti himmenevä taustapeili
+ Mekaaninen käsijarru (henkilökohtaisesti iso plussa)
+ Tutkat edessä ja takana
+ Lämmitetty nahkaratti
+ Kulutus maantiellä @80 <6L/100, @100 ~6L/100
+ Erittäin hyvä ajaa

- Auto vaihtaa turhan herkästi ajovaloille ja himmentää näytöt ja mittariston
- Enjoyssa vakiona "muotovanteet" kapseleilla, ei aluja
- Aika iso osa Enjoystä on vakiopenkeillä, jotka on "ihan ok". AGR:t ei olis montaa satasta lisää maksanut...
- Äänieristys ei ole markkinoiden parhaimmasta päästä. Itse tunkkasin lisää vaimennusmattoa takakontin lattiaan
- Ei suksiluukkua, jos tarvetta niin katso auto jossa on 40/20/40 kaatuva takapenkki

Kulutus omassa ajossa (30%kaupunki/50% motari/20% maantie) kesällä 7~7,5L ja talvella litran enemmän
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Kokemuksia Rellun tästä uudesta Espacesta? Pitäisi varmaan huomenna koeajaa tuollainen sillä ajatuksella, että siitä tulisi perheen uusi auto.

Nykyinen Grand C-max alkaa jo käymään vanhaksi ja liian tutuksi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Tullut tässä katseltua ns kauppakassia/kakkosautoa talouteen ja vaihtoehtoina on 2009 mallinen focus perusvarmalla nuhapumppu 1.6 bensalla. Vastaava ollut itsellä aikanaan

Mutta mitähän ominaisuuksia olisi tiedossa hyundai i30 1.6bensa 2009 tai Auris 2008 vastaavalla 1.6bensalla? Tiedossa jotain isoja heikkouksia esim helmat, öljynsyönti tms?
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
3
Auton vaihto edessä ja en oiken osaa päättää. Mitä teille tulee mieleen seuraavista vaatimuksista?

- Perheessa 2 lasta ja koira joten D-segmentin farmari?
- 10 - 15k euroa
- Hyvä ajettava ja suht hiljainen.
- Luotettava. Tarkoitus pitää useampi vuosi samaa auto, joten huolettomia kilometrejä saisi olla runsaasti jäljellä.
- Ajoista 70% taajamassa ja loput maantietä. n. 20tkm vuodessa joten mielellään taloudellisella bensa koneella.


Jotenkin Kuumottaisi Avensis mutta se ei taida olla erityisen hyvä ajettava. Passat olisi taas hyvä ajettava mutta ei erityisen luotettava. Olisiko Mondeo jotain noiden väliltä? Nykyinen auto Mazda 6 -06. Noin 100tkm olen ajanut 5 vuodessa. Yksi korjaamo käynti huoltojen lisäksi tänä aikana. Jotain vastaavaa huolettomuutta haen, mutta en ajoominaisuuksien kustannuksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
Auton vaihto edessä ja en oiken osaa päättää. Mitä teille tulee mieleen seuraavista vaatimuksista?

- Perheessa 2 lasta ja koira joten D-segmentin farmari?
- 10 - 15k euroa
- Hyvä ajettava ja suht hiljainen.
- Luotettava. Tarkoitus pitää useampi vuosi samaa auto, joten huolettomia kilometrejä saisi olla runsaasti jäljellä.
- Ajoista 70% taajamassa ja loput maantietä. n. 20tkm vuodessa joten mielellään taloudellisella bensa koneella.


Jotenkin Kuumottaisi Avensis mutta se ei taida olla erityisen hyvä ajettava. Passat olisi taas hyvä ajettava mutta ei erityisen luotettava. Olisiko Mondeo jotain noiden väliltä? Nykyinen auto Mazda 6 -06. Noin 100tkm olen ajanut 5 vuodessa. Yksi korjaamo käynti huoltojen lisäksi tänä aikana. Jotain vastaavaa huolettomuutta haen, mutta en ajoominaisuuksien kustannuksella.
mk4 facelift ford mondeo.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Jotenkin Kuumottaisi Avensis mutta se ei taida olla erityisen hyvä ajettava. Passat olisi taas hyvä ajettava mutta ei erityisen luotettava. Olisiko Mondeo jotain noiden väliltä? Nykyinen auto Mazda 6 -06. Noin 100tkm olen ajanut 5 vuodessa. Yksi korjaamo käynti huoltojen lisäksi tänä aikana. Jotain vastaavaa huolettomuutta haen, mutta en ajoominaisuuksien kustannuksella.
Miksi et jatkaisi sillä mazda 6-linjalla?

Senhän pitäisi olla melko sama alusta kuin Mondeossa mutta japanilaisella laadulla tehtynä.

Seuraavasta mallista(2009) omat (muutaman viikon) kokemukset, että ajo-ominaisuudet muuten aika kivat, mutta suuntavakavuus ei paras mahdollinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 508
Kellään kokemuksia 3008 pösöstä? Tiistaina pitäis käydä koeajamassa kyseistä vekotinta. Keskiviikkona kävin koeajamassa uuden focuksen. Focuksessa oli järkyttävä rengasmelu,kun olimalla 18 tuumaiset renkaat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 519
Kellään kokemuksia 3008 pösöstä? Tiistaina pitäis käydä koeajamassa kyseistä vekotinta. Keskiviikkona kävin koeajamassa uuden focuksen. Focuksessa oli järkyttävä rengasmelu,kun olimalla 18 tuumaiset renkaat.
Itse koeajoin viime vuonna uuden Focuksen, mutta renkaat saattoi olla 17 tuumaiset. Rengasmelu oli tosi vähäistä. Uudessa Ceedissä oli huomattavasti enemmän.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 508
Itse koeajoin viime vuonna uuden Focuksen, mutta renkaat saattoi olla 17 tuumaiset. Rengasmelu oli tosi vähäistä. Uudessa Ceedissä oli huomattavasti enemmän.
Luulin että omassa focuksessa oli kovat,mutta tuossa st-linessä oli kyllä melkoiset. Varmaan nuo renkaat ja vanteet oli sitten syyllisiä siihen. Kiinostais tuo 182 hv versio,mutta muija haluais jonkun maasturin tapaisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 519
Luulin että omassa focuksessa oli kovat,mutta tuossa st-linessä oli kyllä melkoiset. Varmaan nuo renkaat ja vanteet oli sitten syyllisiä siihen. Kiinostais tuo 182 hv versio,mutta muija haluais jonkun maasturin tapaisen.
Sen vielä muistan, että siinä uudessa Focuksessa oli michelin primacy 4 renkaat. Ja nuo siis oli ihan hyvät ja mielestäni lähes erittäin hiljaiset. Mahtoi olla 1.0 125 hv manuaali. Saattaa olla että eri autoissa olisi erimerkin renkaat?

Sitä Focus Active mallia ei ole tullut koeajettua. Pitäisi käydä liikkeessä katsomassa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Sen vielä muistan, että siinä uudessa Focuksessa oli michelin primacy 4 renkaat. Ja nuo siis oli ihan hyvät ja mielestäni lähes erittäin hiljaiset. Mahtoi olla 1.0 125 hv manuaali. Saattaa olla että eri autoissa olisi erimerkin renkaat?

Sitä Focus Active mallia ei ole tullut koeajettua. Pitäisi käydä liikkeessä katsomassa.
Ainakin ST malleissa on eri renkaita ollut eri tekniikan ja eri varusteiden kanssa jo pitkään. Myös mielestäni matalammilla varusteilla ja malleilla on eri renkaita ristiin rastiin. Esim ST:ssä tuli muistaakseni isommilla vanteilla ja jarruilla myös misukan kumit kun normissa taisi olla continentalit vai olikohan misukan miedommat kumit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Espace tuntui oikein hyvältä. Iso tila-auto isoilla takatiloilla, selkeästi tarkempaan syyniin.

Seuraavaksi 5008 ja ehkä S-Max.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Jos 5008 on listalla, niin varmaan kannattaa samalla vauhdilla katsoa uusi C5 aircross.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Löytyisikö täältä jo kokemuksia uudesta RAV4stä tai CR-Vstä hybridinä?

Auton vaihto uuteen suunnitelmissa syksyllä.
Kriteereinä ensisijaisesti tilat takana ja takakontissa, kohtuullinen kulutus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Osin jälleenmyyntiarvon, osin suht vähäisten kilometrien vuoksi olen taipuvainen karsimaan dieselit laskuista.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Kriteereinä ensisijaisesti tilat takana ja takakontissa, kohtuullinen kulutus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Osin jälleenmyyntiarvon, osin suht vähäisten kilometrien vuoksi olen taipuvainen karsimaan dieselit laskuista.
Eikös tuohon ole ratkaisuna tuleva Skoda Superb hybridinä tai nykyinen Superb linjasto? Suomessa Skoda on kuin Cadillac Jenkeissä kulta-aikoina.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Luulin että omassa focuksessa oli kovat,mutta tuossa st-linessä oli kyllä melkoiset. Varmaan nuo renkaat ja vanteet oli sitten syyllisiä siihen. Kiinostais tuo 182 hv versio,mutta muija haluais jonkun maasturin tapaisen.
ST-Linessäkin on vakiona 17-tuumaiset vanteet, mutta jos ruksii lisävarustelistalta mukautuvat LED-valot (Design pack), niin tulee 18-tuumaiset vanteet samalla. :bored: Titaniumissa on vakiona 16-tuumaiset vanteet, ja siinä tuo Design Pack suurentaa vannekoon 17 tuumaan.
 

vatanen

Ajatusten Siuronkoski
Premium-jäsen
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
223
Eikös tuohon ole ratkaisuna tuleva Skoda Superb hybridinä tai nykyinen Superb linjasto? Suomessa Skoda on kuin Cadillac Jenkeissä kulta-aikoina.
No joo, Skoda on varmaan kelpo auto. PHEVssä arveluttaa onko siitä mainittavaa hyötyä jos ei ole kotona latausmahdollisuutta.

Nykyinen Superb-mallisto on aika dieselpainotteinen, bensamalleista ainoa realistinen on 1.5 TSI 150hv, mikä noin ensiajatukselta tuntuu vähän alimitoitetulta noin suureen autoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 508
Nyt 3008 pösö koeajettu. Aika hiljainen vaikka isot vanteet. Täytyy varmaan käydä koeajamassa se focus uudelleen samalla tiellä. Varusteita oli kyllä yllin kyllin,eikä tuo pieni rattikaan häirinnyt. Ainoa miinus oli vakionopeudensäätimen vivun jääminen ratin alle piiloon. Ihan perusajettava,penkit paremmat kuin omassa karvalakki focuksessa. Vähän tuli fiilis kuin pakulla ajelisi,mutta kai siihenkin tottuisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
C5 aircross on poissa laskuista, koska sitä ei kait saa 7-paikkaisena.
5008 ajettu, eikä tuosta kyllä kovin positiivista vaikutelmaa saanut. Mutkateillä yllättävän paljon kallistelee ja niiaa. Auto oli automaatilla varustettu BlueHDI 130.

Käytiin siis hieromassa kauppaa Espacesta. Se kulkee kuin juna eikä ylimääräisiä liikkeitä esiinny mutkateillä saati motarilla. Lisäksi nelipyöräohjaus teki vaikutuksen kaupungissa, iso auto kääntyy erittäin ketterästi.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Löytyisikö täältä jo kokemuksia uudesta RAV4stä tai CR-Vstä hybridinä?

Auton vaihto uuteen suunnitelmissa syksyllä.
Kriteereinä ensisijaisesti tilat takana ja takakontissa, kohtuullinen kulutus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Osin jälleenmyyntiarvon, osin suht vähäisten kilometrien vuoksi olen taipuvainen karsimaan dieselit laskuista.
Tuleva Forester e-Boxer on tilavampi kuin Rav4 Hybrid. Jos nelivetoa tarvitsee, niin hintakin alkaa olla melko samoissa Rav4:ssa. Ainakin perus bensaversioissa Forester oli paljon hiljaisempi kuin Rav.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Tässä on nyt ihan puolivakavissaan alkanut miettiä, että jos sitä päivittäisi käyttöauton hiukan tuoreempaan mahdollisimman luotettavaan ja pienet käyttökulut omaavaan autoon. Hintaluokaltaan maksimissaan 18- 20ke.

Nykyisellään kun on 2kpl 3bg Passatteja pihassa niin, vaikka niillä varsin halvoilla kuluilla ajaa niin onhan ne nyt todellisuudessa melko loppu sieltä sun täältä ja vähän joka paikka repsottaa enemmän tai vähemmän kun kilometrejä on 370tkm ja 500tkm. Myös käyttöauton korjaaminen on vaan ihan uskomattoman tympeää tuohua, vaikka ei siihen rahaa älyttömästi mene kun kaikki tehdään kuitenkin itse. Harrasteita taas korjailee ja rakentelee suurella ilolla, mutta käyttöauto saisi omasta puolesta olla se tylsä ja harmaa laite joka vaan toimii.

Ja sitten itse asiaan. Noilla kriteereillä en juuri muita vaihtoehtoja ole keksinyt kuin -13 -> Auris sports touring hybridinä. Tässäkin yksi suuri mutta, onko tuollainen Auris oikeasti niin ahdas takaa mitä monissa arvosteluissa annetaan ymmärtää? Britaxin baby safe2 i size turvakaukalo pitäisi taakse mahtua telakan kanssa ja ei tuossa 3bg Passatissakaan ihan liikoja ylimääräistä tilan puolesta ole. Auris on akseliväliltään 10cm lyhyempi vaikka ei se tietty suoraan kaikkea kerro. Auris on kyllä listattu yhteensopivaksi tuolle, mutta tarkoittaako se sitten sitä, että etupenkin täytyy olla niin edessä kun vaan menee? Tavaratilan riittävyyden suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Sitten viimeiseksi, onko tuollaisen Auriksen äänentoisto millaista tasoa vakiona premium varustetason autossa?
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Pitkän pähkäilyn jälkeen olen kahden vaiheilla. Joko uusi Focus tai Passat. Passatista on tulossa juuri facelift ja viimeisiä nykymallin autoja saa aika kohtuulliseen hintaan. Esim ajamaton Passat Highline automaatilla 35k. Toi Focus sopivasti varusteltuna maksaa saman verran.

Passat on isompi ja ainakin olevinaan pikkasen laadukkaampi, mutta malli on vuodelta 2014 ja sen hinta todennäköisesti laskee aika reilusti faceliftin tulon jälkeen. Focus on samaan rahaan paremmin varusteltu, siinä on kaikki nykyaikaiset turvallisuusteknologiat, malli on tullut myyntiin viime vuoden puolessa välissä, joten voi pitää hintansa paremmin, mutta on jonkun verran pienempi tiloiltaan. Autoa on tarkoitus pitää 5-6 vuotta.

Yllättävän vaikeaa tää auton valinta.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Vaikka itsellänikin on huonoja kokemuksia vagista, niin en ole silti sulkenut niitä pois. On minulla nimittäin hyviäkin ja tarjoavat usein samaan rahaan mitä ei muualta saa. Faija on rallatellut 100tkm parissa vuodessa Superbilla ilman mitään vikaa. Täytyy vaan pysytellä erossa niistä vikapesistä ja toivoa parasta. :btooth:
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Jos Passatin takatiloille ei ole erityisesti tarvetta niin ottaisin Focusin jo sen takia, että siinä on perinteinen 8-lovinen automaatti vs. Passatin viiveellinen DSG. Molempiin taitaa saada rahalla 5v takuun.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
2 lasta ja helvetisti rojua, kuten ne kuuluisat vankkurin kokoiset rattaat. Mahduttiin Focukseenkin, mutta on se selvästi ahtaampi. Tilantarve tosin vähenee muutamassa vuodessa, kun ei tarvitse roudata vaunuja mukana. DSGstä en tykkää itsekään, vaikka olen totutellut siihen jo useamman vuoden. Focuksen perinteinen mehumaija vaan maksaa aika paljon enemmän kuin dsg, koska kuluttaa reilummin.

Focuksessa on 5v takuu vakiona, josta 2v tehdastakuu ja 3v Fordin oma mikälie. Luin Ford foorumilta, ettei tuo lisätakuu korvaa oikeastaan mitään, kuten kesken kaiken katkenneita hihoja tai mitään muutakaan jossa voidaan vedota kulumaan.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
Pitkän pähkäilyn jälkeen olen kahden vaiheilla. Joko uusi Focus tai Passat. Passatista on tulossa juuri facelift ja viimeisiä nykymallin autoja saa aika kohtuulliseen hintaan. Esim ajamaton Passat Highline automaatilla 35k. Toi Focus sopivasti varusteltuna maksaa saman verran.

Passat on isompi ja ainakin olevinaan pikkasen laadukkaampi, mutta malli on vuodelta 2014 ja sen hinta todennäköisesti laskee aika reilusti faceliftin tulon jälkeen. Focus on samaan rahaan paremmin varusteltu, siinä on kaikki nykyaikaiset turvallisuusteknologiat, malli on tullut myyntiin viime vuoden puolessa välissä, joten voi pitää hintansa paremmin, mutta on jonkun verran pienempi tiloiltaan. Autoa on tarkoitus pitää 5-6 vuotta.

Yllättävän vaikeaa tää auton valinta.
et ole mondeota katsellut, tulee passatin kokoluokkaan ja ei niitäkään ole pöllömmöksi ajettaviksi haukuttu
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Mondeossa on niin pieni kontti, etten ole ottanut harkintaan. Nykyinen mallikin on julkaistu 2012, joten alkaa olla aika vanha.
 

ers

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
134
Mites peugotin uusi 508 sw? Moottorit on uusittu ja tuskin on enää samaa pasketta kuin 156 THP oli. Hinta pomppaa 8 lovisella automaatilla, mutta joku vähän ajettu käytetty voi aina löytyä.

edit: Liian uusi malli eli ei löydy käytettynä ja taitaa olla liian kallis.
 
Viimeksi muokattu:

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
2 lasta ja helvetisti rojua, kuten ne kuuluisat vankkurin kokoiset rattaat. Mahduttiin Focukseenkin, mutta on se selvästi ahtaampi. Tilantarve tosin vähenee muutamassa vuodessa, kun ei tarvitse roudata vaunuja mukana. DSGstä en tykkää itsekään, vaikka olen totutellut siihen jo useamman vuoden. Focuksen perinteinen mehumaija vaan maksaa aika paljon enemmän kuin dsg, koska kuluttaa reilummin.
Mä en mikään Opel-fani ole, mutta saattaisin silti käydä katsomassa Insignian. 200hv bensaturbon hyvillä varusteilla saa aika sopivasti alle 40 tonnin. Nykyään noissa on 3v tehdastakuukin. Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 Turbo Start /Stop 147kW AT6 - Rahoituskorko 0.99% (+kulut) Farmari 2019 - Vaihtoauto - Nettiauto

1.5 oli vähän tuhnun oloinen tuon kokoiseen autoon, mutta luulisi tuon 200 heppaisen olevan jo ok.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Etsinnässä bensa, 5l/100km keskikulutuksella. Moottorissa saisi olla kuitenkin hieman tehoa, ettei aivan mopoluokkaa ole. Nelivedosta ei olisi haittaa, mutta ei pakollinen. Kilometrejä vuodessa 25tkm. Automaatti.
Kokoluokka nykyisen (RS) Octavian kokoista. Hactback malli, en välitä niin farkuista.
Normi työmatkoihin ei ole oikeastaan autolla väliä (16km/päivä), mutta ajelen säännöllisesti 700km viikonloppureissuja, niin siinä hommassa polttoaineen kulutuksella ja akselivälillä on vaikutusta.
Nykyinenkin Skoda kelpaisi muuten, mutta alkaa olla iällä -(06) ja kilometrejä (300tkm) liikaa.

Hintapolitiikka sinne 10-15ke.
Auton vaihto etene hiljalleen. Nyt kiikarissa diesel RS Octavia -15 farkkuna ja etuvetona. Farkkuun päätyminen johtuu ihan HB vaihtoautojen puutteesta. Nelivedon puuttuminen tulee ihan budjetista. RS lähinnä paremmasta sisustasta sekä varustelusta ja lievästi tehokkaammasta koneesta.

Mitä tuollaisen 150tkm ajetusta on hyvä tarkistaa? Miten tuohon huollot menee?
Tarkoitus ajella seuraavat 3-5v ja vaihtaa viimeistään alle 300tkm kohdalla.

Auton vaihdossa pitäisi ajella ihan erilaisilla autoilla (kokoluokka, moottoriteho, varusteet), jotta päätös helpottuu. Itselle sen teki laina fiesta (-15) 1.0 koneella ja ilman vakkaria. Ei tule liian lyhyttä akseliväliä, ei litran (100hp) konetta ja ei ainakaan ilman vakkaria :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Mondeossa on niin pieni kontti, etten ole ottanut harkintaan. Nykyinen mallikin on julkaistu 2012, joten alkaa olla aika vanha.
Kuulosti niin oudolta väitteeltä Mondeon pieni kontti vs. uusi Focus, että piti ihan tarkistaa. Mondeossa on aikoinaan ollut todella reilu kontti. Kai puhut farmareista, kun kerran vankkurit löytyy?

TM:sta löytyi uusimmat farkut mittoineen. Tilavuudet on mitattu standardikokoisilla 10 l laatikoilla.

Uusi Focus Wagon/Mondeo Wagon:
Tilavuus 420 l/440 l
Pituus 104 cm/113 cm
Suurin leveys 134 cm/122 cm
Pyöräkot.väli 114 cm/102 cm
Korkeus kattoon 71 cm/71 cm
Korkeus verhoon 45 cm/47 cm

Ilmeisesti tarkoitat pienuudella nykyisen Mondeon tavaratilan kapeutta, koska Focus taas häviää litroissa, pituudessa sekä korkeudessa verhon alla.

Screenshot_20190620-115005.png Screenshot_20190620-120112.png
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Outoa. Täällä ja monessa muussakin paikassa mainitaan 608 litraa:

Tavaratilaa on nyt 608 litraa tai takapenkki alas käännettynä ja kattoon asti lastattuna 1653 litraa. Nämä ovat C-kokoluokan huippulukemia ja onnistuneen muotoilun vuoksi myös hyvin hyödynnettävissä olevia.

Koeajon perusteella toi 420 ei voi pitää paikkaansa. Edellisen sukupolven Focuksessa oli 40 litran kontti.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kuulosti niin oudolta väitteeltä Mondeon pieni kontti vs. uusi Focus, että piti ihan tarkistaa. Mondeossa on aikoinaan ollut todella reilu kontti. Kai puhut farmareista, kun kerran vankkurit löytyy?
Uutta Mondeota ei saa bensaa polttavana kuin hybridinä ja siinä akku lohkaisee todella merkittävän osan tavaratilasta kuten tämän jutun kuvista voi päätellä Koeajo: monikäytön mestari – Ford Mondeo Wagon Hybrid

Uudessa Focusissa on iso kontti tosin osa siitä on piiloteltu välipohjan alle turhan päiten.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
337
se ed korimallin mondeon tavaratila ainakin oli iso, tais olla luokkansa suurimpia. Ovatko sitten menneet pienentämään sitä viisauksissaan
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Outoa. Täällä ja monessa muussakin paikassa mainitaan 608 litraa:
Ero tulee siitä, että TM mittaa tilavuuden 10L mittakappaleilla, kun taas autovalmistajat ilmoittavat lukeman joka on koko ilmatilavuus kontin alueelta (välipohjan alapuolinen alue mukaanluettuna). Eli toinen ilmoittaa teoreettisen maksimin ja toinen sellaisen arvon joka on saavutettavissa käytännön elämässä tunkemalla kamaa auton perään. Vähän sama kuin kulutuslukemat tehdas vs. koeajo...
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Ero tulee siitä, että TM mittaa tilavuuden 10L mittakappaleilla, kun taas autovalmistajat ilmoittavat lukeman joka on koko ilmatilavuus kontin alueelta (välipohjan alapuolinen alue mukaanluettuna). Eli toinen ilmoittaa teoreettisen maksimin ja toinen sellaisen arvon joka on saavutettavissa käytännön elämässä tunkemalla kamaa auton perään. Vähän sama kuin kulutuslukemat tehdas vs. koeajo...
Meikällä on kyllä suurimman osan ajasta auton perässä ihan muuta kamaa kuin säännöllisen suorakulmion muotoisia laatikoita.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Paras olis kun ilmottaisivat suoraan monta kaljalaatikkoa mahtuu. Ois helpompi vertailla
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Meikällä on kyllä suurimman osan ajasta auton perässä ihan muuta kamaa kuin säännöllisen suorakulmion muotoisia laatikoita.
Juu, kanisterit/kylmälaukut eivät tosiaan vie tilaa reunasta reunaan, jolloin nyssäköillä ja muilla pehmeillä voi hyödyntää koko leveyden/ilmatilan.

Minulle tuli standardilaatikoissa kertaluokan virhe. TM asettelee 10 l laatikoita eri suuntiin siten, että niitä mahtuu mahdollisimman monta. VDA-normissa taas käytetään yhden litran laatikoita, 5x10x20 cm, eli niitä mahtuu puolen tuhatta kpl. Tuossa on mun mielestä vähän kököt mitat, koska pahimmillaan voi jäädä peräti 4,9 cm tyhjää per sivu vaikka miten asettelisi.

Mittalaatikoilla vähän riippuu miten sattuu särmien mitat sopimaan. Vaikka särmien mitat olisivat olleet Mondeota suosivia, niin silti Mondeossa oli 9 cm pidempi tavaratila (helpottaa hyökkäysvaunujen kanssa) ja 2 cm enemmän korkeutta verhon alla. Focus sitten 12 leveämpi. Tosin hyvin huomautit, että uutena ei enää saa bensaa kuin akulla, jolloin korkeudesta menetetään luokkaa 10 cm, eli noin 100 l. Siinä kohtaa minäkin liityn kuoroon, että onpas pieni kontti uudessa bensa-Mondeossa.

Tuli mieleen tuosta Focuksen 608 litrasta, että onkohan tavaratilan litroissa alettu jossain vaiheessa mittaamaan "luovemmin" vrt. kulutushuijaukset? En käsitä, miten tuosta katoaa 188 l, kun TM sovittelee laatikoitaan. Ennen ero on ollut vain muutamia kymmeniä litroja.

Lasketaanpa karkeasti, eli leveyksien keskiarvo * pituus alareunaan * korkeus verhoon (dm):
Focus Wagon (11,4 + 13,4) / 2 * 10,4 * 4,5 = 580,3 l

Tämä paljasti, että eihän tuosta mitenkään voi saada 608 litraa, koska selkänojan kaltevuus syö jo parisenkymmentä litraa. Lisäksi Mondeossa on suurempi peräylitys, joten siinä on sitä leveintä aluetta enemmän kuin Focuksessa.

Entäs Mondeo wagon (ei hybrid):
(10,2 + 12,2) / 2 * 11,3 * 4,7 = 594,8 l

Tästähän tuli 14,5 l suurempi kuin Focus.

Focus ilmoitettu/äsken laskettu:
608 l/580 l = -28 l

Mondeo:
488-525 l/595 l = +70...107 l

Niin se mittaaminen on muuttunut vaikka on sama valmistaja kyseessä. Lieköhän Octavian/VAG:n paineessa muutettu mittausmenetelmiä?

Löysin myös tälläisen viestin toiselta foorumilta, eli liitteenä se.

Screenshot_20190620-134958.png
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Älyttömän hieno paketti tuo uusi Peugeot 508 ja hyvä ajaa, sporttisen tunnokas ohjattava. Ei tosin mikään kovin tilava auto, mutta design 5/5. En ole ikinä ennen edes harkinnut ranskista, mutta nyt alkoi jo kyteä ajatus elämäni ensimmäisestä uudesta autosta :love: Oispa rahnaa...
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Pitää varmaan koeajaa toi pösökin, kun noi takakonttilitrat ovat näköjään keinotekoisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Paras olis kun ilmottaisivat suoraan monta kaljalaatikkoa mahtuu. Ois helpompi vertailla
TM käytti aikanaan tuota, tosin silloin oli kyse kaljakoreista :)
Nykyään olisi tuo olutpakkausten määrä aika hyvä tyyliin, TM testaa matkalla Tallinnaan uuden Farmari Merkin...:D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom