Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
01.12.2018
Viestejä
20
Boschin Performance cx Cuben mtb:ssä ja vastus tosiaan on ihan huomattava n 25-28km/h mutta tosiaan tuntuisi tasoittuvan kun mennään kovempaa.

Alamäissä siis menee helposti 40-50km/h ja tasaisella yllättävän helposti n 30km/h isoimmalla vaihteella (9 vaihdetta) . Eli siis vastus tuntuu helpottuvan kadenssin noustessa. Toki oma lähellä teräsmiestä oleva kunto voi huijata...
 

TMK

Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
532
Tarkoitin sitä, että mitä tuollainen pyörä tarvitsisi energiaa jos tuota koko sähköaparaattia ei olisi tuossa.
Eikös tuossa Pässilän pyörä "luomuna" tarkkoita, että se on sähkötön pyörä.

Siinä siis sinulle vastaus.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
723
Joitakin huomioita: Boschin moottori on ihan naurettavan raskas polkea avustuksen loppumisen jälkeen. Kun avustus on laitettu täysin vammaiseen 25km/h on kesäasfaltilla pyörä todella ärsyttävä polkea. Joko runttaat raivolla että saat boschin huonon toteutuksen pyörimään tai sitten chillailet suosiolla rajoitinta vasten. Netissä sitten myydään viritinlastuja näihin, ihan kuin teiniaikoina mopojen kanssa :D.
Kerran kun erehtyy kokeilemaan, että millaista on fillaroida pyörällä, mihin on asennettu chippi, niin sen jälkeen ei ole enää paluuta tuohon 25km/h rajoitukseen. Ihan siis kaverin puolesta vain kommentoin :)

Kaveri kävi tuollaisen chipin laittamassa Boschin mootorilla varustettuun sähköläskiin ja on se vaan hiton paljon mukavampaa fillaroida, kun se rajoitin ei heti ole puskemassa vastaan. Suosittelen... eikun kaveri siis suosittelee.

Active / Performance / CX - SB-Tuning.com
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Kannattaa muistaa että virityksen jälkeen pyörällä ei saa ajaa julkisilla teillä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Kannattaa muistaa että virityksen jälkeen pyörällä ei saa ajaa julkisilla teillä.
Kyllä äiti, aivan kuten viritetyllä mopollakaan ei saa. Joka ikinen teini silti ajelee 55km/h perässäni kivutta näillä main. Ja oikeastaan parempi niin kun pysyvät liikenteen mukana.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 353
Kerran kun erehtyy kokeilemaan, että millaista on fillaroida pyörällä, mihin on asennettu chippi, niin sen jälkeen ei ole enää paluuta tuohon 25km/h rajoitukseen. Ihan siis kaverin puolesta vain kommentoin :)

Kaveri kävi tuollaisen chipin laittamassa Boschin mootorilla varustettuun sähköläskiin ja on se vaan hiton paljon mukavampaa fillaroida, kun se rajoitin ei heti ole puskemassa vastaan. Suosittelen... eikun kaveri siis suosittelee.

Active / Performance / CX - SB-Tuning.com
Melko arvokkaita nuo polkupyörän chipit, joihinkin autoihinkin löytyy vastaavia purkkeja halvemmalla :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kannattaa muistaa että virityksen jälkeen pyörällä ei saa ajaa julkisilla teillä.
Ajanut nyt 5v viritetyllä sähköpyörällä mikä avustaa sinne 35km/h asti, 30km/h jälkeen 250w moottori ei ihmeitä tee mutta jotain silti.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Mites muuten nuo tehostukset, aika monessa on kai aputaso säädettävissä, niin saako noista järkevästi about luomumunamankelia vastaavan, niin että avustus lähinnä kumoaa lisävastuksen. Lähinnä mietityttää, että jos ajaa yhdessä luomupolkijan kanssa, niin alkaako jompaa kumpaa ottamaan tahti väistämättä päähän, jos tarkoitus olisi käyttää myös liikuntamielessä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Ajanut nyt 5v viritetyllä sähköpyörällä mikä avustaa sinne 35km/h asti, 30km/h jälkeen 250w moottori ei ihmeitä tee mutta jotain silti.
Kai sitä voi autoakin ajaa kännissä useita vuosia ilman ongelmia. Ongelmia voi tulla sitten kun joutuu onnettomuuteen tai ajaa jonkun päälle ja ruvetaan ihmettelemään kenen vakuutuksesta vahingot maksetaan. Voi olla että mitään ei koskaan tapahdu, mutta voi olla että tapahtuu. Hyvä kuitenkin tiedostaa riskit.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kai sitä voi autoakin ajaa kännissä useita vuosia ilman ongelmia. Ongelmia voi tulla sitten kun joutuu onnettomuuteen tai ajaa jonkun päälle ja ruvetaan ihmettelemään kenen vakuutuksesta vahingot maksetaan. Voi olla että mitään ei koskaan tapahdu, mutta voi olla että tapahtuu. Hyvä kuitenkin tiedostaa riskit.
Kännissä autolla ja viritetty sähköpyörä:D

Melkein sama asia:facepalm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Parempi ehkä verrata 2t kevareihin mistä 90% on poistettu kuristukset ja varmasti on onnettomuuksia sattunu laittomilla, ei silti ongelmaksi oo tullu tuo täysteho.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Viritetyssä fillarissa on "pari pikkujuttuja" joka erottaa sen muista.
- liikennevakuutus puuttuu
- fillarista tuli moottoriajoneuvo
Fillarista tulee virityksellä siis joko mopo tai moottoripyörä ja tästä taas seuraa se että sankiot nousee ihan eri sfääreihin kuin tavallisella fillarilla kikkailtaessa, jolla voi tehtä käytännössä mitä vaan ja maksimisakko on luokkaa 20e.

Jos ei ole A tai B-korttia niin tuo on kortitta-ajo. moottoripyörän tapauksessa B-kortillakin kortitta-ajo. Kännissä automaattinen rattijuopumus. Onnettomuustapauksessa maksat itse sairaalahoidot tai liikkennevakuutuskeskus lähkäisee sulle jonkun absurdin maksettavan summan puuttuneesta vakuutuksesta...

PS. kiinnijäämisen riski lienee pieni/olematon, mutta arvaisin että 99% ei ole edes miettinyt mitä tuo fillarin "harmiton" virittäminen oikeastaan lopulta tarkoittaa, koska se on vaan "fillari", jollainen se ei sitten virittämisen jälkeen todellisuudessa enää olekaan...
 
Viimeksi muokattu:

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Minä en oikein keksi edes tilannetta miten tuosta voisi jäädä kiinni jos järjen pitää päässä. Eli pujottelee autoja viittäkymppiä kaupungilla noin niinkuin esimerkiksi. Itse ostaisin viripalikan välittömästi jos moisen joskus ostan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Minä en oikein keksi edes tilannetta miten tuosta voisi jäädä kiinni jos järjen pitää päässä. Eli pujottelee autoja viittäkymppiä kaupungilla noin niinkuin esimerkiksi. Itse ostaisin viripalikan välittömästi jos moisen joskus ostan.
Pannutat, et ole siinä kunnossa että ottaisit palikan irti ja tadaa... Itselläkin palikka on mutta hyllyssä. Nopea se on irrottaa mutta ei jos luita murtunut tms.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
121
Eikös Boschin CX moottoriin tullut joku päivitys ettei 25km/h raja niin tökkäisi vastaan?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Eikös Boschin CX moottoriin tullut joku päivitys ettei 25km/h raja niin tökkäisi vastaan?
Itse päivitin oman pyörän pari kk sitten ja ainakin KTM:n aikaisemmin todella aggressiivinen alinopeuteen (gps mitattu) rajoittanut katkaisu oli paljon pehmeämpi ja muistutti enemmän 2017 Cuben limitteriä joka oli paljon pehmeämpi.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
654
Pannutat, et ole siinä kunnossa että ottaisit palikan irti ja tadaa... Itselläkin palikka on mutta hyllyssä. Nopea se on irrottaa mutta ei jos luita murtunut tms.
Itsellä viritykset katoaa kun pyörästä katkeaa virrat. Eli käynnistyy siis aina vakiona. Virityksien käyttöönotto vaatii puhelintani, jonka pitää yhdistyä pyörään (ei tee sitä automaattisesti) jonka jälkeen voin valita "off road" profiilin. Puhelin luonnollisesti lukittu, ja suomessahan ei tarvitse omaa salasanaa / pin koodia kertoa kellekkään. Uuden puhelimen parittaminen pyörään vaatii noin 200 merkkisen salasanan. Ja pyörä sammuu 5 minuutin jälkeen automaattisesti, jos sillä ei ole liikuttu. Eli, jotta tuosta viristä jäisi kiinni pitäisi jonkun estää pyörää sammumasta, (eli vaikka polkea sillä / liikuttaa takarengasta 5 minuutin välein), siihen asti, että joku saa tutkittua virityksen olemassaolon.

Ja uuden puhelimen parituksen jälkeen palautuu default asetukset, eli siis ne lailliset.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
Viime lauantaina tuli käytyä Fiskars Trail centerin fillari messuilla. Oli aika jees tapahtuma, missä testattavana pari sataa eri fillaria ja näytillä tarvikkeita ja muutenkin leppoisa meininki. Tarkoitus oli päästä testimään Canyonin normi Spectralia, mutta tarjolla ei ollut kuin sähkoistettyjä Canyoneita (poislukien cyclocrossit). Sähköjä testatessa jäi sitten sitten kaikki sähköttömät testaamatta. Harmittaa vieläkin oma tyhmyys ja kiire päästä omalla jäykkäperällä Fiskarsin poluille.

Aiempi kokemus sähköistä on lähinnä pari minuuttia ja muutama sata metriä jonkun hybridin selässä. Onhan nuo sähkömaasturit melko hupi pelejä. Naama virneessä sai painattaa koko ajan tuolla Fiskarsin kilsan testipätkällä. Sen kun vain polki menemään ja sähkö avusti ylämäet ja normifillarilla hitaaksi muuttuvat teknisemmät osuudet (vaikkei tuossa testissä mitään kovin teknistä ollut). Sehän tuossa sähkömaasturissa on, että se auttaa juuri ne (tylsät?) ylämäkiosuudet ja olet sitten mäen päällä täysissä voimissa painattamaan sitä mukavaa tasaista tai alamäki polkua. Ja kun voimia säästyy, tekniset pätkätkin menee paljon paremmin vaikka ilman sitä avustusta. Kyllä tuossa pulssi hakkasi ja puuskutti, eli ihan urheilusta tuo menee, vaikka moni luulee lajin olevan jotain kaasukahvan kääntämistä ja köröttelyä. Kun pitää avustuksen ECO modessa, niin saa hien pintaan. Tilanteen mukaan sitten enempi jengaa moottorista. Hakusessahan tuo itselläni oli vaihteenvaihtoineen ja milloin ja miten moottori tulee mukaan, mutta pirun hauskaa silti.

Painaviahan nuo ovat, >20kg vs oma 10kg Canyon Exceed kuitu jäykkäperä, joten tietynlainen räväkkyys ja fillarin siirtely tuossa kärsii. Ja kun en ole täpärillä ajellu, oma jäykkäperä oli noihin verrattuna täysin eri planeetalta. Sen kun vain polki menemään ja tuntui, että fillari tekee hommasta pirun helppoa. Järeämmillä renkailla uskalsi ottaa mutkatkin kovempaa. Testaamani laitteet olivat sitä arvokkaampaa kalustoa ja monen normikäyttäjän mieleen tai lompakolle törky hintaisia. Toki kaikilta löytyy vielä kalliimpaa ja vaikka monien parhaan pitämä 10 k€ Pivotilt Shuttle. Testatuista eniten mieleen oli Spessun Levo. Se oli pirun helppo ja mukava ajaa, moottori toimi tasaisesti ja hallintalaitteet olivat järkevät. Fantic oli myös hyvä, eikä vähiten siksi, että täpäri 180mm keulalla oli jotain täysin erilaista kuin oma 100mm jäykkäperä :) . Canyon oli pettymys. Shimanon moottori oli jotenkin on/off. Se tuli jotenkin nytkähtäen mukaan ja muutenkin fillari oli noita kahta muuta levottomampi. Voi tosin olla, että Spessusta jäi paras kuva siksikin, että koska oltiin ihan aamusta testaamassa, jonojen puuttuessa oli aika säätää fillarit meille. Canyon vain otettiin narikasta ja joustot oli aika löysällä.

Specialized Turbo Levo Comp (6 k€)
Men's Turbo Levo Comp | Specialized.com

Canyon Spectal:ON 8.0 (5,2 k€)
Spectral:ON 8.0 | CANYON (FI)

Fantic XF1 Integra 180 (6,2 k€)
XF1 INTEGRA ENDURO - Fantic Bikes

Pari viestiä sitten joku kysyi ostaako sähkö jäykkis vaiko täpäri. Ehdottomasti täpäri suoraan. Sähkön kanssa voi mennä vauhdikkaammin teknisiin ja muihin paikkoihin, joten tuo täpäri on paljon miellyttävämpi ja kyvykkäämpi varsinkin sähköisenä.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Itsellä viritykset katoaa kun pyörästä katkeaa virrat. Eli käynnistyy siis aina vakiona. Virityksien käyttöönotto vaatii puhelintani, jonka pitää yhdistyä pyörään (ei tee sitä automaattisesti) jonka jälkeen voin valita "off road" profiilin. Puhelin luonnollisesti lukittu, ja suomessahan ei tarvitse omaa salasanaa / pin koodia kertoa kellekkään. Uuden puhelimen parittaminen pyörään vaatii noin 200 merkkisen salasanan. Ja pyörä sammuu 5 minuutin jälkeen automaattisesti, jos sillä ei ole liikuttu. Eli, jotta tuosta viristä jäisi kiinni pitäisi jonkun estää pyörää sammumasta, (eli vaikka polkea sillä / liikuttaa takarengasta 5 minuutin välein), siihen asti, että joku saa tutkittua virityksen olemassaolon.

Ja uuden puhelimen parituksen jälkeen palautuu default asetukset, eli siis ne lailliset.
Ah juu sinulla on enemmän rahaa kiinni ja hienommat vehkeet. Itsellä kun edellinen omistaja oli simppelin boxin laittanut joka huijaa anturia. Maastossa tuota on pariin kertaan tullut käytettyä ja kiva se on ja tekisi aika kovin laittaa kadulle myös kun ei tuo 25kmh ole juuri mitään. Luomu maastolla tuli painettua se 30kmh tasaisella helposti niin tuntuu välillä aika rajoitetulta tuo vauhti.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Ihan muuten vinkkinä. Olen tapellut koko kevään pyörän kanssa vanteen ja takapakan vaihdon (kuluneet rattaat ja vino vanne edellisen omistajan maastoajosta) jälkeen siitä että pyörä ei siedä matalaa kadenssia isolla avustuksella vaan heittää errorin ja avun pois päältä. Olen softan päivittänyt ja huolto keskitti vanteen uusiksi kun oli liian ahdas rako magneetille yms katsoivat että kaikki olisi kunnossa. Noh tänään meni hermot ja aloin tutkimaan. Kokeilin ilman magneetti/anturidataa ja homma toimi joten aloin leikkiä magneetin sijoituksella. Homma lähti pelaamaan kun tuon tein ja ainakin pienellä testilenkillä lähtöjä turbolla paikoiltaan (heitti aina errorin näissä) toimi täysin. Eli ainakin Bosch on varsin nirso etäisyydestä ja magneetin kohdasta anturiin nähden. Tuli vain mieleen mainita jos jollain tulee samaa eteen kun kahden firman huollot ja säädöt eivät ole auttaneet mutta pieni trial and error testailu sai homman toimimaan (ainakin nyt koeajolenkin ajaksi).
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Joku kommentoi noiden viripalikoiden hinnoista aiemmin. Mielestäni hinnat ovat ihan kohtuullisia, jos ei sitten halua jotain uusinta uutta, jossa on bt-yhteys ja kahvinkeitin mukana.

Mm. Boschin gen2 ja uudemmille moottoreille sopiva ja hyväksi foorumikeskusteluissa havaittu Speedbox 2 maksaa 139e + 7e. Tuo malli on aina oletuksena moottorin sammuttamisen jälkeen pois päältä ja se aktivoidaan pitämällä walk-painiketta pohjassa.

Tuolla samalla sivulla on muitakin vaihtoehtoja hieman eri ominaisuuksilla.

Henkilökohtaisesti en noista viripalikoista ole ollut kiinnostunut, niin ei ole omia kokemuksia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eli, jotta tuosta viristä jäisi kiinni pitäisi jonkun estää pyörää sammumasta, (eli vaikka polkea sillä / liikuttaa takarengasta 5 minuutin välein), siihen asti, että joku saa tutkittua virityksen olemassaolon.
Kunhan et ajele liikenteen seassa. Muutoin ei kiinni jäämiseen vaadita kuin hetken lähettyvillä ajellut poliisiauto. Ei sitä nopeutta tarvitse saada toistettua, jos on kamerakuvaa 50 km/h ylämäkeen toisella kädellä nenää kaivaen edenneestä nörtistä. Ei välttämättä mene selitykset ruutitynnyreitä muistuttavista reisistä läpi ;)

Muutaman ilmiselvän tapauksen olen itsekin bongannut. Yksi paineli pyörätietä pitkin autoni ohitse 40 km/h alueella ihan reippaalla nopeuserolla. Toinen taas kapusi Tampereella Lukonmäkeä polkematta :vihellys:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Saako muka noi keskiömoottorilla varustetut pyörät muutettua sähkömopoiksi, joka ei siis vaadi polkemista? Tuo nyt on kyllä turhuuden huippu, mutta se sähköavustuksen yläraja sais olla mun mielestä 35km/h nykyisen sijaan. Nyt se on liian alhainen ja vaatii kyllä virittelyä.
En usko, että keskiömoottorilla saisi helposti. Moottorin saa kuitenkin myös taka- tai etuvanteeseen. En katsellut niin tarkkaan ohi sujahtanutta pyörää, että osaisin tekniikasta sen kummempia sanoa. Akku vaikutti olevan repussa johdoista päätellen, joten taisi olla pitkälti itse kyhäilty värkki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
169
Bafangin keskimoottoreissa Bbs02 ja BbsHd koneissa on oletuksena jo kaasukahva. Maksimi teho on 1,5kw noilla ajelee jo jyrkkääkin ylämäkeä yhdellä kädellä nenää kaivellen yli kolmeekymppiä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Kunhan et ajele liikenteen seassa. Muutoin ei kiinni jäämiseen vaadita kuin hetken lähettyvillä ajellut poliisiauto. Ei sitä nopeutta tarvitse saada toistettua, jos on kamerakuvaa 50 km/h ylämäkeen toisella kädellä nenää kaivaen edenneestä nörtistä. Ei välttämättä mene selitykset ruutitynnyreitä muistuttavista reisistä läpi ;)

Muutaman ilmiselvän tapauksen olen itsekin bongannut. Yksi paineli pyörätietä pitkin autoni ohitse 40 km/h alueella ihan reippaalla nopeuserolla. Toinen taas kapusi Tampereella Lukonmäkeä polkematta :vihellys:
Ei tuo automaattisesti tarkoita että olisi ohitin. On noita 50kmh nopeuksia tullut kokeiltua kokeilumielessä ilman rajoitinta ja onnistuu. Juuri ja juuri. 40kmh taas on semi easy. Ja 35 ihan varsin helppoa jos hyvä asfaltti yms.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ei tuo automaattisesti tarkoita että olisi ohitin. On noita 50kmh nopeuksia tullut kokeiltua kokeilumielessä ilman rajoitinta ja onnistuu. Juuri ja juuri. 40kmh taas on semi easy. Ja 35 ihan varsin helppoa jos hyvä asfaltti yms.
Juu, kyllähän se pyörä kulkee niin lujaa kuin jaksaa polkea. Oma ennätykseni on 72 km/h Raippaluodon siltaa alas :cool:

Silti ei kannata luottaa siihen, että ihan miten vain voi ajella, vaikka ohitin vaatisikin temppuja toimiakseen. Huomaamattomasti kun etenee, ei todennäköisesti ketään kiinnosta mitä pyörä on syönyt.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Juu, kyllähän se pyörä kulkee niin lujaa kuin jaksaa polkea. Oma ennätykseni on 72 km/h Raippaluodon siltaa alas :cool:

Silti ei kannata luottaa siihen, että ihan miten vain voi ajella, vaikka ohitin vaatisikin temppuja toimiakseen. Huomaamattomasti kun etenee, ei todennäköisesti ketään kiinnosta mitä pyörä on syönyt.
Oli tuossa spandex kaveri alkanut vittuilemaan 30kmh vauhdeissa että kusettaja laittomalla pyörällä kun kaverilla maastopyörä läskit nappulat alla mutta jaloissa voimaa. Oli kaveri tuumannut että kuuletko sähkömoottoria ja oli kaveri mennyt hiljaiseksi :D
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Hei vihje hyvän oloista hyvin rullaavaa yleisrengasta etsiville. Hi5bikesissa on parissakin koossa Maxxiksen Ikon/Chronicle/pari muuta hyvissä alessa. Tuli itse nakattua alle 27.5/2.2 120tpi Ikonit ja pika testillä hyvin rullaa. 29.9e/kpl oli hintaa. Mielestäni ihan jees upgrade etenkin jos hiekalla ja poluilla tulee lisäpitoa Continental Double fighter 2:iin. Rullaavuudessa ei pitäisi hävitä noille vaikka Contit sliksimmät ovatkin. Ainakin kaveri rullaa mäessä pakoon Chroniclen 3.0 leveät alla. Plus bonuksena sai ainakin kivan boostin ulkonäköön vs 2.0 leveät Fighterit.

IMG_20190508_212711.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
169
Onko kokemuksia tai ajatuksia tästä XXL:än White Energy Touring sähköpyörästä? Olisi tarjouksessa ja miettinyt 3km työmatkalla jotain sähköavusteista fillaria. Onko järkeä?
Energy Touring 19 EU, unisex sähköpyörä - Valkoinen - Sähköpyörät | XXL
Varmasti passeli pyörä lyhyelle matkalle. Pitemälle matkalle tuo akku onkin vähän pieni.
Kannattaa käydä kokeilemassa miltä se tuntuu.
Pistinkin heti appiukolle vinkkiä tuosta kun sekin etsii sähköpyörää itselleen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Kiinteä akku on huono vaihtoehto, jos säilyttää pyöräänsä yleisessä pyörävarastossa.
Ja talvisin ylipäätään, jos joutuu säilyttämään fillaria kylmässä. Latauksenkin järjestäminen voi olla ongelma.

Ergonomia on silmämääräisesti katsottuna vähän erikoinen ja lisäksi tuo taitaa olla aika pitkälti samaa kiinakamaa kuin kaikki muutkin vastaavat "Biltema-fillarit". Kyllä niillä lyhyitä matkoja varmasti jokusen vuoden ajelee, mutta odotuksia ei kannata roikottaa kovin korkealla. Plussaa hydraulisista levyjarruista, vaikka niidenkään laatu ei kummoinen olisikaan.

Sivuhuomiona sellainen, että melkoisesti on sähköpyörien hintataso noussut muutamassa vuodessa, vaikka teknistä kehitystä ei ole juurikaan tapahtunut.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Ihan hailong tyyppinen akku tuossa kyllä näyttäisi olevan.
Oli se nyt mikä tahansa, mutta kuvauksessa sanotaan: "Akku on asennettu kiinteästi runkoon".

Tuskin siinä tuollaista mainintaa olisi, jos akku olisi normaaliin tapaan irroitettavissa latausta varten. Paikan päällähän se selviää, mutta en suosittele ostamaan ennen varmistamista.
 

tnc

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
73
Shimano e8000:n säätämiseen löytyy Emax-tuningin eMaxMobileApp (ios 1,09€), jolla pystyy muuttamaan avustustuksia monipuolisemmin mitä E-tubella. Mm. Eco-moden muokkaaminen onnistuu. Lisenssin ostajalle mahdollisuus myös avustusnopeuden muutoksiin (joskin rajoituksia moottorin ohjelmistoversion mukaan).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
IMG_20190608_164504.jpg
Tommonen läski tunturi tuli hommattuu alkuviikosta. Tullu ajettua suosta lähtien kaikessa minne vaan ollu pokkaa mennä ja hymy vaan leviää.
Perinteistä maastopyörää sotkenu vuosia mut ei mitään kokemusta läskeistä tai sähköistä ennen tätä, Suosittelen. 10/10
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
Jopo Electro Panasonicin keskimoottorilla eli se ensimmäinen sähköavusteinen Jopo. Avustus lakkaa melko tasan 25km/h ja se on tosiaan liian aikaisin. Mites tuata rajaa saisi nostettua esmes 35-40km/h asti?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Onko kellekään tullut vastaan hyvää sähköpyörää Plus renkailla ja Brosen moottorilla? 29" olisi paras, mutta taitaa olla vasta yleistymässä.
Eikös tuossa tarpeessa toimi, kun ostat about minkä tahansa sopivan 29" sähkömaasturin ja vaihdat sinne plussakumit/kiekot, jos sellaiset on pakko saada? Brosen moottorilla varustetut taitavat tosin olla täällä vähän harvinaisempia. Boschin moottorilla varustettuja löytynee eniten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Kovia hintoja on kun aattelee, että reilulla neljällä tonnilla saa jo täysjoustoisen hiilikuiturunkoisen YT Decoyn.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Tota hintaluokkaa noi kyllä tuntuu olevan alimmillaan.
Hinnat ovat nousseet, mutta kutakuinkin vastaavia saa silti edelleen mm. bike-discountista tilaamalla melkein 500-800€ halvemmalla. Ne ovat tosin Boschin tekniikalla, mutta ei noissa niin hirveästi eroja ole, että hinta olisi perusteltua.

3v sitten sai Suomestakin Boschin tekniikalla ja laatuosilla varustetun Trekin noin 2100 eurolla. Noille hinnoille ei ole oikeasti mitään muuta perustetta kuin että kysyntä on kasvanut ja katteita revitään enemmän sieltä mistä saadaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Brose on kallis, koska silloin, kun sitä käytetään, niin se koko pyörä suunnitellaan sen ympärille. Shimanolla jne. tulee yleensä valmiimmat muotit, Brosen ollessa pelkkä moottori valmistaja. Brosen haluisin siksi, että se on kaikkein hiljaisin noista ja sen tekniikka on just semmoinen, millaiseksi itsekin tuollaisen moottorin suunnittelisin.
YT Decoy näyttää hienolta myös, mutta käyttää Shimanoa.
Makuasiat ovat eri juttu, mutta tuota hiljaisuusperustetta en oikein ymmärrä, kun mikään noista ei varsinaisesti pidä ääntä, ainakaan häiritsevää sellaista. Brosen etuna on toki se, että sisäiset välitykset on toteutettu hihnalla. Kannattaa joka tapauksessa käydä arvosteluiden lukemisen lisäksi koeajamassa eri vaihtoehtoja, jos et ole vielä niin tehnyt.

Olisi myös kiva tietää mikä ero juuri Brosen kohdalla on "pyörä suunnitellaan moottorin ympärille" -ajatuksessa esim. Boschiin tai Yamahaan verrattuna? Samanlaisia valmistajia ovat tietääkseni kaikki ja niiden tehtailta tulee kiinteitä moottoripaketteja, joihin eri runkovalmistajat sitten sorvaavat omat kokonaisuutensa ympärille.

Se on joka tapauksessa totta, että Brosen avustus on yleisesti ottaen kaikkein huomaamattomin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Makuasiat ovat eri juttu, mutta tuota hiljaisuusperustetta en oikein ymmärrä, kun mikään noista ei varsinaisesti pidä ääntä, ainakaan häiritsevää sellaista. Brosen etuna on toki se, että sisäiset välitykset on toteutettu hihnalla. Kannattaa joka tapauksessa käydä arvosteluiden lukemisen lisäksi koeajamassa eri vaihtoehtoja, jos et ole vielä niin tehnyt.

Olisi myös kiva tietää mikä ero juuri Brosen kohdalla on "pyörä suunnitellaan moottorin ympärille" -ajatuksessa esim. Boschiin tai Yamahaan verrattuna? Samanlaisia valmistajia ovat tietääkseni kaikki ja niiden tehtailta tulee kiinteitä moottoripaketteja, joihin eri runkovalmistajat sitten sorvaavat omat kokonaisuutensa ympärille.

Se on joka tapauksessa totta, että Brosen avustus on yleisesti ottaen kaikkein huomaamattomin.
Kyllä tuo oma Bosch välillä vähän äänen puolesta ärsyttää. Toki vauhdeissa peittyy rengasmelun alle mutta korkealla kadenssilla ääntä on.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Kyllä tuo oma Bosch välillä vähän äänen puolesta ärsyttää. Toki vauhdeissa peittyy rengasmelun alle mutta korkealla kadenssilla ääntä on.
Minä olen edelleen sitä mieltä, että näissä on oltava joko yksilöeroja, tai sitten se CX-moottori on vain äänekkäämpi. Minulla on 3v vanhassa maasturissa tavallinen Performance-moottori (ei siis CX), eikä sen ääntä kyllä ajaessa käytännössä kuule edes sen avustaessa, saati sitten avustusrajan yläpuolella. Täydellä avustuksella pienimmillä vaihteilla (eli hitaassa nopeudessa) moottorin toki kuulee hieman selvemmin, mutta en siltikään oikein hoksaa, että mikä se ongelma siinä on?

Epäilen myös, että se aiemminkin keskusteltu moottorin tuottama lisävastus on CX:ssä suurempi, kun ei tuossa omassa fillarissa huomaa mitään mainittavaa vastusta avustusrajan yläpuolella tai ajettaessa muuten vain avustus off-tilassa. Toki vastusta on jonkin verran, kun onhan siellä mekaniikkaa välissä, mutta ei se erityisesti vastaan laita ainakaan tasaisella. Painoa pyörässä on moottoritonta versiota enemmän, joka luonnollisesti tuntuu ylämäissä ilman avustusta, mutta ei se taas siihen moottorin tuottamaan vastukseen liity.

Samaten monissa paikoissa kuulee sanottavan, että Boschin moottorin avustus katkeaa töksähtäen ja vastaavasti jatkuu samalla tavalla yhtäkkiä, mutta ei ole tuotakaan ominaisuutta tässä minun fillarissa. Avustus siis hiipuu normaalissa Tour-tilassa siinä avustusrajan tuntumassa, eikä se katkea mitenkään yllättäen ja sama juttu myös toiseen suuntaan. Turbo-tilassa ero voi olla selvempi, mutta sitä en käytä itse oikeastaan koskaan muualla kuin maastossa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 511
Minä olen edelleen sitä mieltä, että näissä on oltava joko yksilöeroja, tai sitten se CX-moottori on vain äänekkäämpi. Minulla on 3v vanhassa maasturissa tavallinen Performance-moottori (ei siis CX), eikä sen ääntä kyllä ajaessa käytännössä kuule edes sen avustaessa, saati sitten avustusrajan yläpuolella. Täydellä avustuksella pienimmillä vaihteilla (eli hitaassa nopeudessa) moottorin toki kuulee hieman selvemmin, mutta en siltikään oikein hoksaa, että mikä se ongelma siinä on?

Epäilen myös, että se aiemminkin keskusteltu moottorin tuottama lisävastus on CX:ssä suurempi, kun ei tuossa omassa fillarissa huomaa mitään mainittavaa vastusta avustusrajan yläpuolella tai ajettaessa muuten vain avustus off-tilassa. Toki vastusta on jonkin verran, kun onhan siellä mekaniikkaa välissä, mutta ei se erityisesti vastaan laita ainakaan tasaisella. Painoa pyörässä on moottoritonta versiota enemmän, joka luonnollisesti tuntuu ylämäissä ilman avustusta, mutta ei se taas siihen moottorin tuottamaan vastukseen liity.

Samaten monissa paikoissa kuulee sanottavan, että Boschin moottorin avustus katkeaa töksähtäen ja vastaavasti jatkuu samalla tavalla yhtäkkiä, mutta ei ole tuotakaan ominaisuutta tässä minun fillarissa. Avustus siis hiipuu normaalissa Tour-tilassa siinä avustusrajan tuntumassa, eikä se katkea mitenkään yllättäen ja sama juttu myös toiseen suuntaan. Turbo-tilassa ero voi olla selvempi, mutta sitä en käytä itse oikeastaan koskaan muualla kuin maastossa.
Luulen että on juurikin tuo CX+ ero. Ja tuo töksähtävyys riippuu pyörästä ja sen softasta. Itsellä katosi omasta KTM:stä softaa päivittämällä mutta Cubessa sitä ei koskaan ollutkaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Ainakin noissa ylämäkivideoissa noista kuuluu mun mielestä kovakin ääni. En nyt muista mitä moottoreita niissä oli. Shimano 8000 ainakin.
Itse pidän sitä häiritsevänä, että kun kuorma kasvaa, niin tuo sähköinen avustus alkaa kuulua verrattuna siihen, ettei sitä huomaa.
Kehittyneemmissä avustuksissa on yleensä tunnistus poljinvoimalle ja moottori sitten tuottaa lisätehoa sitä mukaa kun ajajan oma poljinvoima kasvaa. Tuohon lisätehon haluttuun maksimimäärään voi sitten vaikuttaa sieltä ohjaimen asetuksista ja sitä kautta voi vaikuttaa myös akkukestoon.

Edelleenkin vaikuttaa siltä, että et ole itse livenä testannut näitä sähköavusteisia fillareita lainkaan? Ei muuten, mutta pelkät videot eivät kovinkaan usein anna erityisen realistista kuvaa moottorin tuottamasta äänestä. Samalla tavalla kuvatuissa videoissa ääniä voi toki vertailla eri moottorimallien kesken, mutta livenä äänet harvoin vastaavat sitä kameratallennetta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 296
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom