Oluen paneminen itse

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Pari kertaa laskenut keitetyn vierteen sekaan suoraan hanasta kylmää vettä kun piti vähän laimentaa ja pari kertaa kokeeksi olen hiivaa pessyt ihan vaan hanavedellä ilman keittelyitä. Ei ongelmia. Käytetyt astiat tietty starsanilla huljuteltu puhtaaksi. On vaan suhteellisen työlästä hommaa tuo hiivan pesu ettei maksa vaivaa, mielummin maksaa sen 2.5-3€ uudesta paketista.

Tietty jos on jotain erikoisempaa ja kallista hiivaa niin sitten tai jos haluaa testailla jotain. Taisin yhtä us-05 hiivaa pestä ja käyttää uusiksi 4 kertaa ja tuntui että parani tai ei ainakaan muutosta ollut huonoon suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mitäs se sellanen keitossa saostuva "rakeinen" sakka on? Saostuvia proteiineja? Voiko ne suodattaa ennen käyttämistä vai onko haittaa/hyötyä että jäävät käymisastian pohjalle lopuksi?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 686
Mitäs se sellanen keitossa saostuva "rakeinen" sakka on? Saostuvia proteiineja? Voiko ne suodattaa ennen käyttämistä vai onko haittaa/hyötyä että jäävät käymisastian pohjalle lopuksi?
Enpä osaa sanoa mitä ovat, mutta menevät käymisastian pohjalle. Itse tosin suodattaisin oluen siinä vaiheessa vielä kun siirtää käymisastiaan. Jättänyt tekemättä tähän asti, mutta tiheällä verkolla saat oluesta paljon vähemmän sakkaa sisältävää tavaraa. Erityisen kätevää silloin jos meinaa hiivat pestä ja ottaa käyttöön uudelleen.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 008
Tullut tehtyä nyt noin 10 kertaa olutta, ihan kaupasta ostetusta Coopersin tuotteista. Maussa ei ole ollut valittamista ja prosenttejakin sopivasti.

Mutta. Edellisessä ~15litran erästä yksi 5l keg maistui niiin paskalle että ei pystynyt juomaan. Mikähän mahtoi olla syynä? Maku oli todella hiivainen ja ehkä jopa palaneen hiivan tms. paskan sekoitus. Kegit olen tähän asti pessyt vain kuumalla vedellä + fairy. Lappoessa yleensä vaihtelen koko ajan kolmen kegin välillä, että kaikissa olisi suunnilleen samaa tavaraa. Olisiko sinne jäänyt/pinttynyt kiinni edellisestä erästä joku kuivanut hiiva, tai muu pöpö eksynyt joukkoon? Kaksi muuta saman erän kegiä oli OK.

Mitäköhän nuo kegit (lappo.fi 5l minitynnyri) tykkää jos ne nakkais uuniin ennen täyttöä. Noissa näyttäis olevan sisällä kuitenkin joku lakkapinnoitus. Mahtaakohan astianpesukoneessa mennä tippaakaan vettä/pesuainetta sisälle asti? Ainakin ulkoa puhdistuu tarvittaessa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tullut tehtyä nyt noin 10 kertaa olutta, ihan kaupasta ostetusta Coopersin tuotteista. Maussa ei ole ollut valittamista ja prosenttejakin sopivasti.

Mutta. Edellisessä ~15litran erästä yksi 5l keg maistui niiin paskalle että ei pystynyt juomaan. Mikähän mahtoi olla syynä? Maku oli todella hiivainen ja ehkä jopa palaneen hiivan tms. paskan sekoitus. Kegit olen tähän asti pessyt vain kuumalla vedellä + fairy. Lappoessa yleensä vaihtelen koko ajan kolmen kegin välillä, että kaikissa olisi suunnilleen samaa tavaraa. Olisiko sinne jäänyt/pinttynyt kiinni edellisestä erästä joku kuivanut hiiva, tai muu pöpö eksynyt joukkoon? Kaksi muuta saman erän kegiä oli OK.

Mitäköhän nuo kegit (lappo.fi 5l minitynnyri) tykkää jos ne nakkais uuniin ennen täyttöä. Noissa näyttäis olevan sisällä kuitenkin joku lakkapinnoitus. Mahtaakohan astianpesukoneessa mennä tippaakaan vettä/pesuainetta sisälle asti? Ainakin ulkoa puhdistuu tarvittaessa.
Kegin puhdistus onnistuu varmaan helpoiten laittamalla Chemipro Oxia ja kuumaa vettä sisään, hölskyttelemällä ja antamalla olla vartin. Ainakin tiskialtaasta tuo suorastaan räjäytti kaiken lian irti. Ei tarvitse huuhdella, muuttuu vedessä ruokasoodaksi ja siitä eteenpäin hiilidioksidiksi. Muitakin sopivia puhdistusaineita on, toisena esimerkkinä Five Star. Se sanoo kuitenkin kaipaavansa huuhtelua.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
282
Hmm, olut jossa on 20% ruismallasta ja 10% kauraryynejä on aika viskoosia. Saa nähdä jos se ohenee pullokypsyessä vähäsen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Pistin tokan erän tulemaan, monivaiheinfuusiomäskäyksellä sous vide laitteella karkeasti 15 litraa kokonaisvesimäärä ja suhteella 2kg vehnämallasta 2,25kg pale ale mallasta, 0,25kg red ale mallasta, 0,1kg kaurahiutaleita. Humaliksi valikoitui azacca, citra ja cascade joita lisäiltiin cascade painotteisesti keiton läpi, keiton loputtua iskin vähän appelsiiniviipaleita ja aprikoosipaloja tuonne hautumaan puoleksi tunniksi, että saisi kesäisen wheat ale tyylisen bissen aikaan ja annoin vehnäoluthiivalla käydä huoneenlämmössä n. 23 asteessa. Vilkkaampi käyminen otti pari päivää ja iskin siitä suoraan kylmäkellarin komeroon, koska olin poissa maisemista juhannuksen jälkeen viikon. Nyt tuo bisse on siis 4 asteisessa kylmäkellarissa tuola lasisessa käymispullossa. Ominaispainoa en ole käymisen jälkeen mitannut mutta käyminen oli silminnähden pysähtynyt kun vein pullon kylmään.

Kannattaako tuossa vaiheessa kylmää olutta enää kuivahumaloida vaikkapa viikoksi vai siirtyykö aromit noin kylmässä ollenkaan? Pullottelen suoraan tuolla kylmävarastossa kun on niin kivasti sakat käymispullon pohjalla eli ei viitsisi enää tuoda lämpimään ja hölskytellä tuota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Vaihdoin vuoden alussa paikkakuntaa ja sen jälkeen pannut oluset ovat maistuneet jotenkin mauttomilta.
En nyt jaksais uskoa, että veden laadulla olisi niin suurta osaa tässä hommassa. Panomenetelmät ovat pysynyeet ennallaan.

Humalat jää pliisuiksi, mallasrunko myös. Tiskirättimäiseksikin tuota yhtä olutta komentoitiin.
Kontaminaatiota ei laitteissa ole näkynyt.

Kaikki oluset on kyllä tehty lämpimillä keleillä, jotenka käymislämmöt ovat saattaneet piikitellä kun en ole ollut syynäämässä.
Voisikohan vika olla tuossa vai laitetaanko tiukemapaa PBW-settiä tulille?
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
11
Itse olen huomannut että, veden laadulla on suuri merkitys itse valmistetun oluen makuun.
Pyrin siihen että, kun valmistan olutta niin hommaan kylän vesilaitokselta vettä mihin ei ole
lisätty soodaa laisinkaan. Meillä lähteestä tulevan veden ph on siinä 6,7
Lisäksi saan tarvittaessa pakolliset vesikokeiden tulokset itselleni josta sitten näen vedenlaadun.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Tulipa mieleen mäskäyksestä, että olisikohan mahdollista tehdä sous vide laitteella siten, että pakkaisi esim 2litran pakastepusseihin mallasta minkä mahtuu, sanotaan nyt 500g-1kg per pussi ja sen verran vettä joukkoon että "uivat" vedessä. Tuon veden määrän voi vaikka laskea jos haluaa, sitähän ei prosessissa häviä, alimitoitetusti kuitenkin. Noita pusseja sitten iskisi sous vide laitteella kuumennettavaan astiaan jossa mäskäytyvät juuri siten miten halutaan eli esim kylmästä vedestä laitteen lämmittäessä ja lämpöä nostaessa saataisiin tehtyä monivaiheinen infuusiomäskäyskin, vaihtoehtoisesti voi aloittaa suoraan halutulla lämpötilalla.

Ajattelin tuota kotipanijan vaihtoehdoksi, koska sous vide laite löytyy itseltäni ja tuossahan voi parhaimmillaan tehdä myös tavallaan mäskäyksen ennakkoon pakastamalla pussit nesteineen päivineen, jolloin keiton voi halutessaan suorittaa toisena päivänä?

Näkeekö raati tuossa ongelmaa? Sokerin liukenevuus veteen on sen verran rankkaa, että suht pienelläkään vesimäärällä tuosta ei pitäisi tulla ongelmaa ja käytännössä mäskätyt maltaathan voi siirtää esim isossa kattilassa olevaan mäskäyspussiin tai miten ikinä haluaakaan normaalisti mäskätä ja siitä viedä homman loppuun huuhteluvesien jne kanssa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 686
Tulipa mieleen mäskäyksestä, että olisikohan mahdollista tehdä sous vide laitteella siten, että pakkaisi esim 2litran pakastepusseihin mallasta minkä mahtuu, sanotaan nyt 500g-1kg per pussi ja sen verran vettä joukkoon että "uivat" vedessä.


Pelkkä videoilla keskustelu on kielletty, mutta ehkä se tässä tapauksessa sallitaan..

edit: Tosin tuo sirkulaattori saattaa jäädä tahmaiseksi, jos ei putsaa kunnolla. Ei kuitenkaan ole ehkä se kaikista paras idea koska käsittääkseni kaikki sous vide laitteet sisältävät jonkinlaisen potkurin veden kierrättämiseen ja jos se alkaa tökkimään..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599


Pelkkä videoilla keskustelu on kielletty, mutta ehkä se tässä tapauksessa sallitaan..
Joo siis noin oon tehnyt mutta mietin jos mäskin ja syntyvän vierteen siirtäisi pakastepussien sisään niin että toi laite pyörittelisi vaan puhdasta vettä. Kerää toi sisäinen lämpövastus sellasta palanutta sokeria itseensä ja saattaa irtoilla myöhemmin (esim normi sousvide käytössä irtosi) sellasia palaneita hiutaleita sieltä vastuksesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
No jos on sirkulaattori niin on varmaan myös vakuumikone. Rullastahan saa tehtyä isojakin tiiviitä pusseja.

Edit: ei kun testaamaan ;)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
No jos on sirkulaattori niin on varmaan myös vakuumikone. Rullastahan saa tehtyä isojakin tiiviitä pusseja.

Edit: ei kun testaamaan ;)
Joo, on vakuumikonekin, mutta oon yleensä suosinut noita minigrip pusseja ihan käytön vaivattomuuden takia, mutta kai sitä voisi vakuumikoneellakin vetästä. Sokerin liukenevuus veteen on niin kovaa ja tossa mäskäyksessähän riittää, että entzyymit liukenevat ja pääsevät töihin niin funtsin että jos tuota tekisi ns. "tiivistetysti" niin että minimoi maltaiden kanssa olevan veden itse mäskäyksessä ja sitten huuhteluvaiheessa käyttää vettä niin paljon että haluttu vesimäärä saavutetaan.

Taidan vetästä seuraavan mäskäyksen tuolla tekniikalla ja pistän tänne sitten kokemuksia.

Sellanen lisähuomio, että ollessaan vakuumipussissa tuo mäski lämpenee eri tahtia kuin vesi, jossa se kelluu, joten joutunee tekemään aika pitkällä mäskäysajalla esimerkiksi yön yli, jotta vakuumissa olevat maltaat saavuttavat sopivan sisälämpötilan ja ovat siinä riittävän kauan, mutta ei tuosta kai haittaa sinänsä ole?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 341
Joo, on vakuumikonekin, mutta oon yleensä suosinut noita minigrip pusseja ihan käytön vaivattomuuden takia, mutta kai sitä voisi vakuumikoneellakin vetästä. Sokerin liukenevuus veteen on niin kovaa ja tossa mäskäyksessähän riittää, että entzyymit liukenevat ja pääsevät töihin niin funtsin että jos tuota tekisi ns. "tiivistetysti" niin että minimoi maltaiden kanssa olevan veden itse mäskäyksessä ja sitten huuhteluvaiheessa käyttää vettä niin paljon että haluttu vesimäärä saavutetaan.

Taidan vetästä seuraavan mäskäyksen tuolla tekniikalla ja pistän tänne sitten kokemuksia.

Sellanen lisähuomio, että ollessaan vakuumipussissa tuo mäski lämpenee eri tahtia kuin vesi, jossa se kelluu, joten joutunee tekemään aika pitkällä mäskäysajalla esimerkiksi yön yli, jotta vakuumissa olevat maltaat saavuttavat sopivan sisälämpötilan ja ovat siinä riittävän kauan, mutta ei tuosta kai haittaa sinänsä ole?
Ei sinänsä minigripissa vikaa ole, mutta rullasta saa helposti tehty sopivan kokoisia pusseja. Lämpötilan tarkkailuunhan sinulla on Meater ja jätät sen pussiin ;)

Voisi kuvitella että nestemäinen tavara lämpiää ihan hyvin pussissa verrattuna esim. yhtenäiseen lihapalaan, mutta hattuvakiolla vaikea heittää arvausta. Tai no arvaus on helppo, mutta tarkkuus on sitten eri asia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ei sinänsä minigripissa vikaa ole, mutta rullasta saa helposti tehty sopivan kokoisia pusseja. Lämpötilan tarkkailuunhan sinulla on Meater ja jätät sen pussiin ;)

Voisi kuvitella että nestemäinen tavara lämpiää ihan hyvin pussissa verrattuna esim. yhtenäiseen lihapalaan, mutta hattuvakiolla vaikea heittää arvausta. Tai no arvaus on helppo, mutta tarkkuus on sitten eri asia.
Joo, on mulla rullaakin, mutta lähinä esim perus pihvien kanssa minigrippi on niin nopea ja helppo käyttää että niitä tulee käytettyä vaikka kone onkin :D Mitään tollasia lämpömittareita ei valitettavasti ole, mutta infrapunamittari mulla on, eli säkki ulos vähän painelua ja hämmennystä että neste sekoittuu niin saahan siitä osviittaa, tosin esim viikonloppuna aamulla mäskiin ja illalla huuhtelu ja keitto niin onhan siinä aikaa, tossa tulee käytännössä varmaan samalla noi monivaiheisen infuusiomäskäyksen eri entzyymitauotkin väkisin mukaan koska betaglukanaasitaukoon ja proteolyysitaukoon riittää sen verran lyhyet ajat, että lämpötilan nousu noiden toiminta-alueilla käytännössä ottaa sen verran aikaa mitä noille tarvitaankin. Itse sokeroitumislämmössähän tuo voi olla pidempäänkin, tietyn pisteen jälkeen vaan mitään ei tapahdu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Saint James The Wit Album, tuollasta tuli pantua. Belgialaista vehnistä. Samalla hiivalla, kuin Aprikoosi Wit.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Kenelläkään kokemuksia raparperin lisäyksestä? Ajattelin käymisen jälkeen lyödä pönttöön kilon jos tulisi jotain saisonin tapaista.
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
Kegerattorin rakentajat, HOX! :)

Mulla ois myynnissä 4kpl uutta ja käyttämätöntä oluthanojen lätkää, koska omalle kapistukselle osoittautuivat liian isoksi.
Lätkän halkaisija 83mm

Myydään vain pakettina kaikki 4 kerrallaan.

Hp 20e. Postitus myös onnistuu. Pistä vain YV ;)

IMG_20190709_142507.jpg IMG_20190709_142533.jpg IMG_20190709_142548.jpg IMG_20190709_142614.jpg
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Eka oma olut. Pantiin n. 5 viikkoa sitten ja pullotettiin viikko sitten. Käyminen ja kirkastuminen otti sen n. 4 viikkoa lasisessa käymispullossa. Viikko otettu happoja ja niitä on ihan hyvin.

Olut on mangolla keittovaiheen lopussa maustettu ipa joka on humaloitu citralla ja azzacalla n. 0,9g per litra 60min ja n. 0,9g per litra 30 min jonka jälkeen humaloitu kuumaan vierteeseen joka jäähtyi käymisastiassa yön yli. Ei erillistä kuivahumalointia. OG 1,047 ja FG 1,004, jälkikäymissokereita 7g per litra, n. 6% olut siis.

Hedelmäinen aromi iskee lasista, sellanen säilyke hedelmäsalaatin tapainen, ei oikein kanna maussa vaan alun hapokkuuden jälkeen iskee aika pitkälti katkerot jotka kantaa pitkälle jälkimakuun. Alussa pieni hetki maistuu tuo hedelmäisyys. Kehityskelpoinen caramel ipa joka varmaan parin viikon pullokypsytyksen jälkeen on ihan kelvollinen.
IMG_20190709_202616.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ainakin @Suikalemarmelaadi oli tehnyt hapanolutta, olikos muita? Maistelin tuossa craft beerillä helsingissä muutamaakin ja ainakin omaan suuhun kelpaa. White Labsin Melange hiiva oli ainakin mainittu, toimiikos tuo niin että ihan vaan käymisastiaan tuo hiiva ja siitä se tulee? Ei siis mitään kikkailuja ennen keittoa?

Mulla on käymisastiana lasipullo jonka voi kätevästi esimerkiksi saunassa steriloida desinfioinnin lisäksi, joten kontaminaatioriskit jälkeenpäin aika pienet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Parit hapanoluet olen tehnyt, tuo Melangehiiva+karpaloita vehnäoluen kylkeen ja antanut käydä pitkään, että pahin paskanhaju hälvenee ilmalukosta ja sitten pulloon.

Toisen hapanoluen tein WLP630-hiivalla. Perus vehnäolut pohjaksi, pönttöön kaikki puna/mustaherukat ja hiiva perään. Tässä hiivassa tuo bakteerikanta haisi todella pahalle käydessää, eli ranchi oli piereskelty täyteen kun palasi kustannustpaikalta kotiin. Sama homma tässä, antaa käydä reilusti loppuun, että paskanhaju ei kurkista pulloa avatessa.

Pirun hyvää tuli molemmista.

En lisäillyt maitohappokapeselitä tai tehnyt muitakaan hapatustemppuja. Happamuudeltaan nuo jäi coolheadin sourien alapuolelle mutta hyvin uppos itseeni ja muihin kyläläisiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Parit hapanoluet olen tehnyt, tuo Melangehiiva+karpaloita vehnäoluen kylkeen ja antanut käydä pitkään, että pahin paskanhaju hälvenee ilmalukosta ja sitten pulloon.

Toisen hapanoluen tein WLP630-hiivalla. Perus vehnäolut pohjaksi, pönttöön kaikki puna/mustaherukat ja hiiva perään. Tässä hiivassa tuo bakteerikanta haisi todella pahalle käydessää, eli ranchi oli piereskelty täyteen kun palasi kustannustpaikalta kotiin. Sama homma tässä, antaa käydä reilusti loppuun, että paskanhaju ei kurkista pulloa avatessa.

Pirun hyvää tuli molemmista.

En lisäillyt maitohappokapeselitä tai tehnyt muitakaan hapatustemppuja. Happamuudeltaan nuo jäi coolheadin sourien alapuolelle mutta hyvin uppos itseeni ja muihin kyläläisiin.
Okei, katselin että @Kojashi oli tehnyt kettle sourilla ja funtsin tuotakin vaihtoehtona ihan vaan koska silloin riski kontaminaatiosta jää pois olettaen että mäskäysastian saa sitten puhdistettua. Pitääpä punnita vaihtoehtoja ja laittaa jonoon, muutama kaveriporukan olutsatsi on jo suunniteltu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Ainakin @Suikalemarmelaadi oli tehnyt hapanolutta, olikos muita? Maistelin tuossa craft beerillä helsingissä muutamaakin ja ainakin omaan suuhun kelpaa. White Labsin Melange hiiva oli ainakin mainittu, toimiikos tuo niin että ihan vaan käymisastiaan tuo hiiva ja siitä se tulee? Ei siis mitään kikkailuja ennen keittoa?

Mulla on käymisastiana lasipullo jonka voi kätevästi esimerkiksi saunassa steriloida desinfioinnin lisäksi, joten kontaminaatioriskit jälkeenpäin aika pienet.
Kyllä tuohon desifiointiin riittää StarSan. Eikä vaahdosta tarvi välittää, vaikka jää astiaan. StarSania käyttänyt desifiointiin, eikä vielä kertaakaan ole pilalle olut mennyt. Pesussa olen käyttänyt PBW 5 Star -myrkkyä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Omapanemaa erää nyt maisiainen viikon pullokäymisen jälkeen. Tämä aikanvahvasti humaloitu vehnä ale. Erikoinen maku kun alkumaku on vehnä ja loppumaussa ipamainen humalointi. Humaloina cascade + citra. Maltaina 250g red active, 2kg vehnä, 2kg paleale, 100g kaurahiutale monivaiheisella infuusiomäskäyksellä (betaglukanaasitauko tehty). Maustettu aprikoosilla.

Tuoksussa aprikoosi + citran hedelmät. Maussa aika vähän hedelmää, voimakas vehnä ja tuhdit humalat. Kehitysidea: jatkossa humalaa vähemmän. Nyt ibut n. 50.

IMG_20190712_195247.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Onko jollain tietoa onko fastferment pöntöön tulevia hiivankerääjiä kahdella eri kiristysmutterilla? Mulla on yksi lisäkeräin, mutta sen mukana tullut mutteri ei passaa venttiiliin. Mutteri kiristyy vain 3/4 kierrosta ja jämähtää siihen. Tuntuu, että siinä olisi eri kierteet. Mutteri on muutenkin eri näköinen/paljon tummempi harmaa. Pistin viestiä panimonurkallekkin, mutta sieltä ei tullut vastausta:tdown:

Tämä sileäreunainen mutteri ei kiristy ja on tummempi väriltään.

Mutteri, jossa kolot reunassa ja on vaalean harmaa, tämä toimii.
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
Onko jollain tietoa onko fastferment pöntöön tulevia hiivankerääjiä kahdella eri kiristysmutterilla? Mulla on yksi lisäkeräin, mutta sen mukana tullut mutteri ei passaa venttiiliin. Mutteri kiristyy vain 3/4 kierrosta ja jämähtää siihen. Tuntuu, että siinä olisi eri kierteet. Mutteri on muutenkin eri näköinen/paljon tummempi harmaa. Pistin viestiä panimonurkallekkin, mutta sieltä ei tullut vastausta:tdown:
FastFerment 7.9 Gallon Conical Fermenter

Are the fittings interchangeable with the larger model?

BEST ANSWER: I can not say for certain, as I only own a couple of the larger ones. However, I do see a difference between the smaller and larger support stand, and a difference in size between the lower connection between the two. I would be wary that they are cross interchangeable. The brackets should work on both, as will the airlock.
Elikkä toinen käy todennäköiasesti isompaan/pienempään (riippuu minkkkokoinen sulla on) pöntöön :geek:

Ja tuossa ne molemmat oot
FastFerment Yeast Collection Ball (7G)

Yeast Collection Ball for 14 Gallon FastFerment Conical Fermenter
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
En kyllä vieläkään tajua, miksi tuossa kiristysmutterissa olisi eri kierteet eri mallille. Sen ymmärrän, että 14gal mallissa on tuo 1,2l ja pienemmässä 7gal 0,7l hiivankeräin, mutta miksi pitäisi olla eri kierteet. Molemmat omistamani on nuo 700ml keräimet. Pitää tilata uusi pönttö, jos vaikka tuossa edellisen mutterissa olisi valuvika:btooth:
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
En kyllä vieläkään tajua, miksi tuossa kiristysmutterissa olisi eri kierteet eri mallille. Sen ymmärrän, että 14gal mallissa on tuo 1,2l ja pienemmässä 7gal 0,7l hiivankeräin, mutta miksi pitäisi olla eri kierteet
Kukahan ne kiinalaiset tietää :wtf: Mitä myyjä vastasi? Pöntöllähän takuuta pitais olla.... tai tässä tapauksessa palautus/vaihtooikeus?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
120
Kukahan ne kiinalaiset tietää :wtf: Mitä myyjä vastasi? Pöntöllähän takuuta pitais olla.... tai tässä tapauksessa palautus/vaihtooikeus?
Tuon pöntön on pikkuveli ostannut 5-6 vuotta sitten. Eikös tuo pönttö tehä ihan jenkeissä, made in usa. Muuten pärjää, mutta kun tyhjennykseen tarvii kiinnittää sen letkusysteemin, niin joutuu kiinnitysmutterin irrottaan hiivankeräyspöntöstä joka kerta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Vein uutuuden cold crashiin kylmäkellariin. Ensimmäinen sour kokeilu.

Kyseessä on 60-40 suhteella pilsner-vehnämallas. Huuhtelin vierteen muoviseen kylmälaukkuun ja jäähdytin 35 asteiseksi jonka jälkeen lallemands sour pitch sekaan. Kylmälaukku lattialämmitetyn vessan lattialle ja aamulla oli lämpö vielä 37 ja ph n. 4 ehkä hieman alle ph paperilla mitattuna.

Tuossa vaiheessa haju oli aika rajun navettainen mutta maku taattua souria. Meni muuten vatsa sekasin maistelusta. Tuossa vaiheessa keittelin ja tsekkasin brewmatella cascadella + citralla + wai-iti humaloilla ibut n. 15 painottaen wai-itia keiton loppupäässä. Keitossa haju oli vielä todella navettainen. Keitin 1,2kg pakastevadelmia mehuksi ja sekoitin. Lopputulemana n. 1,050 og ja mäskäyslämpönä n. 65. Käyttäminen vehnäoluthiivalla ja jo päivän käymisen jälkeen navettaisuus lähti katoamaan hajusta. Nyt tuoksu todella raikas. Tsekataan mitä tulee. Käsittääkseen tuon hiivan pitäisikin siivoilla nuo epämääräiset komponentit hapatuksesta. Hapatin mäskäysastiassa mutta koska mäskäyslämpö on yli tuon maitohappobakteerin toimintalämpötilan ja olut keitetään ei riskiä jatkoerien kontaminaatiolle ole.
IMG_20190721_132727.jpg
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
282
Missähän suhteessa kannattaisi sekoittaa chinookkia ja mosaiccia ettei jälkimmäinen dominoi makua liikaa?

PS: on muuten viimeinen kerta kun käytän mallastamatonta ruista. Meni joku tunti saada mäski siivilästä läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Rockbear

Make ATK Great Again
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
284
Mitä meinaat? Oma "merkki"? Eipä tuollaista niin ole mietitty, kunhan teen kokeilumielellä.
Tossa oli keväällä jenkkibrändien brändäys, tyyliin että ne brändäisi sinut ja sun oluen. Vois alkaa aikamoinen menekki, saisit itsellesi duunin siitä ja isot olut panimot, jotka myy sun brändin kautta
 
Liittynyt
11.03.2018
Viestejä
1 089
Tossa oli keväällä jenkkibrändien brändäys, tyyliin että ne brändäisi sinut ja sun oluen. Vois alkaa aikamoinen menekki, saisit itsellesi duunin siitä ja isot olut panimot, jotka myy sun brändin kautta
:facepalm: Ja mä muuten voitin eilen iphone X vain eurolla... toi brändibändi on kyllä kuulostaa samoilta kavereilta mutta viis siitä ja takaisin panimoon ;)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Joo tais nyt mennä rockbearin hommat vähän yli hilseen. Kauankohan tollasen kettle sourilla vedetyn bissen kannattaisi antaa olla käymispöntössä ennen pullottelua? Hiiva on kyllä kerääntynyt jo silmämääräisesti pohjalle, mietin vaan että tekeeköhän hiiva tuolla jotain erikoisempaa jälkiselvittelyä esim viikon jälkeen. Astia on nyt kylläkin kylmässä ja olut tuoksuu ihan hyvälle alun navetan jälkeen joten kai tuon voisi pulloihin laittaa ja katsoa minne lähtee kehittymään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 575
Viestejä
4 195 297
Jäsenet
70 751
Uusin jäsen
HevosSorsa

Hinta.fi

Ylös Bottom