Masennus

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Itsekin pitää nyt vähentää. Menee 20mg Escitalopram, 10mg Propral, illalla 0.5mg Risperidon, 50mg Ketipinor, 7.5mg Mirtazapin. Ainakin tuon Mirtazapinin saa jättää pois, koska tuli nukuttua 13 tuntia, joka on aivan liikaa ja siitä tuli pää kipeäksi. Ilmeisesti alkaa jo ne kaksi ect-sähköhoitoa tehota jollain lailla ja nukuttaa paremmin? Lääkärikin sen jo sanoi, että lääkitystä saa muuttaa sähköhoitosarjan takia. Ja varmaan jos kokonaan paranisi, niin saisi jättää kaikki lääkkeet pois.

Nyt uusina tuli Propral 10mg ja ect:n jälkeiseen lievään pääkipuun Panacod 1g tarvittaessa. Noista Propral en huomaa oikein tehoa, mutta Panacod on tehokasta. Ei kumminkaan migreeniin taida auttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Veikkaan että aika moni täälläkin pärjäisi paljon paremmin kun jättäisi päihteet (ja päihdyttävät lääkkeet) kokonaan pois, harrastaisi säännöllistä liikuntaa ja söisi terveellisesti. Itse söin kaikkia mahdollisia lääkkeitä (siis oikeasti ihan kaikkea kokeiltu) vuosikaudet, mutta kun lopetti päihteet kokonaan, alkoi liikkumaan ja syömään terveellisesti niin aika pian sai jättää kaikki mieliala/masennuslääkkeet pois. Enää ei mene kuin 25mg ketipinoria iltaisin, helpottaa nukahtamista niin hyvin että en ole jaksanut sitä vielä lopettaa.
Tosiaan kannattaa kävellä päivittäin 10 000 askelta. Jos vain suinkin pystyy. Tai omien voimien mukaan niin paljon kun jaksaa. Itsellä tuli huhtikussa 4300 askelta keskimäärin ja 57 minuuttia keskimääräistä aktiivisuutta. Vielä jää siis aika paljon.

Päihteistä en ole kokenut oikein mitään hyötyä. Ilmeisesti unikin on vaan huonompaa, jos juo liian myöhään vähän. Alkoholin ja tupakan kannattaa varmaan jättää pois, eikä itsellä ole edes mitään halua käyttää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Ei ole yhtä tautia nimeltä masennus. On useita erilaisia aivotoiminnan poikkeavuustiloja, joita kutsutaan ”masennus” -nimellä, eikä kaikkiin niistä tehoa sama hoito.

Terapia voi vaikuttaa joissain tapauksissa aivojen rakenteeseen ja toimintaan, joten se on parhaimmillaan samalla tavalla fyysisesti aivojen toimintaa korjaava hoitomuoto kuin lääkkeet tai muut pelottavammat hoitomuodot (sähköhoitoja, psykedeelejä ja ties mitä).
Onkohan muita jotka olisi ollut tuossa sähköhoidossa (ect)?

Itse oon ollut nyt 4 kertaa, eli puolessa välissä. Kahdesti viikossa. Ihan mieluusti olisi enemmänkin kuin 8 kertaa. Ei ole ollut mitään haittaa, paitsi nukutusaineen piikistä on tullut aika isot mustelmat käsiin.

Särkylääkettä sain ja yhden kerran oli lievästi niskat kipeät. Tuokin tuli siis vain yhdellä kerralla. Aivotoiminta toimii omasta mielestä ihan riittävän hyvin, eli mitään pahoja muistikatkoja ei minusta ole.

Sai pitää nuo lääkkeet ihan samassa, eli aamusta 20mg escitalopram, propral. Illalla 7.5mg mirtazapin, 50mg ketipinor, 0.5mg risperidon. Ei saanut ainakaan vielä jättää mitään pois, tai muuttaa.

Noilla lääkkeillä tulee nukuttua 10h 30min, eli saattaa olla vähän liikaa. Täytyy lääkäriltä tuosta kysyä.

Jos pitäisi jotain vertailua tehdä, niin noista neljästä sähköstä olisi huomattavasti selvempi teho, kuin noista muutamasta lääkkeestä. Mutta toki noista lääkkeistä ja sähköstä mahtaa tulla joku yhteisvaikutus.

Jotain positiivista siis että ect auttaa näillänäkymin. Vähän vaikea sanoa miten, mutta epäilen että olo olisi keveämpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
En oikein muistanut, että mitä olinkaan viimeksi kirjoittanut.

Noilla lääkkeillä tulee nukuttua 10h 30min, eli saattaa olla vähän liikaa. Täytyy lääkäriltä tuosta kysyä.
Heti noiden neljän ECT hoitokerran jälkeen alkoi nukuttamaankin huomattavasti vähemmän. Viime yönä 7h 44min. klo 20.00-03.44. Lääkärilläkin kävin tänään, mutta se puhui vaan että ei kannata vähentää lääkkeitä ja että vaikka Ketipinoria voi nostaa 50->100mg, jos haluaa (en ole nostamassa).

Sähköhoitoon oon mennyt polkupyörällä. Tänään oli 6 kerta. Vielä pari kertaa ja sitten kai mahdollista ylläpitohoitoa. Lääkäri kyseli tänään heti sähköhoidon jälkeen masennuksesta, mutta eihän siitä mitään tullut. Sen verran paljon kumminkin vaikuttaa se ECT ajatteluun. Pitää siis mennä sinne lääkärille vasta vähän myöhemmin.

Itse tuossa vähän pähkäilin, että voisiko Sukolin lihasrelaksantti helpottaa vaikka jalkojen kipua. Mutta ei tuo lääke varmaan kauaa vaikuta.
Suksametoni – Wikipedia

Tänään tuli käveltyä tuon sähköhoidonkin takia 4940 askelta.

27.5. Tuli käveltyä 8180 askelta ja se oli samalla kuukauden ennätys. En tuota kyllä muistanutkaan. Se joku toinen lääkäri kun kehotti tavoittelemaan päivittäin 10 000 askelta, mutta ei oikein sellaista tahdo silti jaksaa. Silti tuokin varmasti auttaisi myös aika huomattavasti, kuten nuo muutkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Sellainen ajatus nyt mielessä, että ei se sähkö olisi tuonut kunnolla parannusta. Jo vuosia sitten Aslak kuntoutuksessa lääkäri vihjaili jotain reumasta. Sitten muutaman vuoden päästä toisella paikkakunnalla sairaanhoitaja ja psykiatri kertoivat, että jotain on, mutta eivät oikein osanneet sanoa mitä kummaa.

Enemmän lähiaikoina olin osaston lääkärillä käymässä ja muistelen, että se olisi vihjaillut jostain Fibromyalgiasta. Se lääkäri vain vaihtui, kun potilaita tasattiin uudelle erikoistuvalle lääkärille. Olinkin tuolla lääkärillä noin minuutin, mutta en tietysti enää muistanut tuota Fibromyalgia juttua.

Fibromyalgia | Reumaliitto

Jutun lopussa kerrotaankin että Fibromyalgia ei ole työkyvyttömyyden syy. Sehän ei toki haittaa, kun vaikean masennuksen takia kyllä tulee normaali eläke. Vittumainen olo vain, kun jalat on kipeät aika kokoajan. Eikä se masennuskaan siitä tunnu helpottavan.

Ainakaan nämä 6 sähköhoitokertaa ei ole poistanut kipua. Korkeintaan vain vähäksi aikaa?
 
Viimeksi muokattu:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Eilen pilasin päiväni lyrican kanssa :facepalm:
nukkumaan iltikset 14-18 sehän oli sitten sitä että yöllä valvottiin 02:een ennekuin mentiin punkkaan ja sitten valvottiin asioita funtsien 04:ään, 12:sta ylös, ihmeen pirteä on olo. sain harvinaisen paljon asiaa tehnynnä miettiessä sängyssä että mites se maailma makaa, positiivinen olo oli vielä aamulla, nyt yritän pärjätä ilman lyricaa, ei tulisi siihen sitten liian riippuvaiseksi, onhan se kiva napata että relaa muttei tarpeettomasti sitten.
Viikonloppua kaikille
:tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Eilen pilasin päiväni lyrican kanssa :facepalm:
nukkumaan iltikset 14-18 sehän oli sitten sitä että yöllä valvottiin 02:een ennekuin mentiin punkkaan ja sitten valvottiin asioita funtsien 04:ään, 12:sta ylös, ihmeen pirteä on olo. sain harvinaisen paljon asiaa tehnynnä miettiessä sängyssä että mites se maailma makaa, positiivinen olo oli vielä aamulla, nyt yritän pärjätä ilman lyricaa, ei tulisi siihen sitten liian riippuvaiseksi, onhan se kiva napata että relaa muttei tarpeettomasti sitten.
Viikonloppua kaikille
:tup:
Itsellä on ollut nyt seitsemäs ECT ja maanantaina pitäisi tulla viimeinen. Tuon sähkön takia kai osan jutteluista muistan vähän huonosti. Muistaakseni joku lääkäri mainitsi silti jostain fibromyalgiasta. Saa nähdä kun hoitopaikka mahtaa taas vaihtua johonkin muualle, kun sähkö loppuu.
Lääkkeistä on jonkin verran apua muun hoidon tukena. Yhtään fibromyalgian hoitoon tarkoitettua lääkettä ei ole vielä kehitetty. Ensisijaisesti voidaan kokeilla unen laatua ja mielialaa parantavaa lääkettä kuten esimerkiksi amitriptyliiniä (Triptyl ym.). Lääkehoito on syytä aloittaa pienellä annoksella haittavaikutusten välttämiseksi. Lääkehoidon hyöty havaitaan vasta viikkojen käytön jälkeen. Tavallisista kipulääkkeistä on vain vähän apua, mutta joitakin auttaa parasetamoli. Tulehduskipulääkkeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Hankalimmissa tapauksissa kannattaa kokeilla neuropaattisen (hermoperäisen) kivun hoitoon kehitettyjä lääkkeitä, pregabaliinia (Lyrica) tai gapapentiiniä (Gabrion ym.).
Fibromyalgia | Reumaliitto

Lääkäri siis ehdotti Triptyliä, mutta ei suostunut sitä kumminkaan kirjoittamaan, vaan täytyy odottaa ekaksi jotain taas uutta keikkalääkäriä.

Tuossa vaan mainittiin nuo samat Pregabalin (lyrica) tai Gabapentiini. Luulisin että Triptyl olisi silti vähän halvempaa. Itse en toki vielä tiedä mitään, kun en ole Triptyliä ainakaan kokeillut.


Viimeksi lääkäri kirjoitti mulle Propral lääkkeen, mutta tuota lääkettä pidän kyllä kohtalaisen turhana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Sen itselääkityksen kanssa kannattaa sitten pitää mielessä, että siihen pätee vähän samat lainalaisuudet kuin masennuksen lääkitykseen yleensä. Apteekkilääkkeidenkin kanssa suositellaan että niitä käytetään terapian apuna.
En oikein tiedä ketään, joka olisi pelkällä lääkityksellä päässyt parantumaan, vaan siinä on ollut jotain muuta hoitomuotoa aina mukana.

Itseä vähän kiinnostaisi psilosybiinihoidot, kun niiden kanssa on ainakin puhuttu ihan kerta-annoksesta. Näistä ei tosin taida olla vielä kovin vahvaa näyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Onko kellään kokemusta itselääkityksestä MDMA:lla masennukseen?
Ei mitään käsitystä. Mutta eilen loppui 8x ECT. Pitäisi olla kohtuu tehokasta. Lääkäri epäili, että lisääkin saattaa saada.

Itsellä on vielä 20mg Escitalopram, 7.5mg Mirtazapin, 50mg Ketipinor, 0.5mg Risperidon. En tiedä sitten miksi jalat on kipeät. Mietinkin tuossa että saisinko vaihdettua 225-375mg Venlafaxin lääkkeeseen. Nyt kahdelta lääkäriltä pyysinkin vaihtamista, mutta eivät suostuneet tekemään mitään. Täytyy joskus siis kysyä joltain kolmannelta lääkäriltä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähköhoito

Venlafaksiinia käytetään masennuksen ja ahdistuneisuushäiriöiden sekä neuropaattisen kivun hoitoon.
Venlafaksiini – Wikipedia

Neuropaattinen kipu – Wikipedia
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Mitä nyt nopeasti katsoin wikipediasta, niin tuon MDMA:n tehosta masennuksen hoitoon ei oikein ole näyttöä. Jossain PTSD-tapauksissa siitä on ollut jotain apua, mutta lähteen mukaan potentiaaliset haitat olisi suuremmat kuin potentiaaliset hyödyt.
MDMA - Wikipedia
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
144
Pidetäänpäs se keskustelu asiallisena.
Sori Juha, mutta tarkoitin tuolla, että asialliseen kysymykseen on turha vittuilla mielestäni. MDMA kun kuitenkin vapauttaa aivoissa sellaisen lastin dopamiinia, että siitä voisi olla hyötyäkin, kun mieli on maassa. :shy:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Sori Juha, mutta tarkoitin tuolla, että asialliseen kysymykseen on turha vittuilla mielestäni. MDMA kun kuitenkin vapauttaa aivoissa sellaisen lastin dopamiinia, että siitä voisi olla hyötyäkin, kun mieli on maassa. :shy:
Kyseessä ei ole mikään vittuilu vaan ihan totta. Masennuksen itselääkintätapaukset päätyy vähän turhan usein psykoosiosastolle mielialaosaston sijaan. Nämä piristävät ainekset voivat auttaa hetkittäisesti juuri akuutin vaikean masennuksen psykoottiseen vaiheeseen, jossa on vakava itsemurhariski, mutta noin yleensä niistä on niin vähän tutkittua tietoa, että vaikutus voi olla just päin vastainen.

Ketamiinia voi saada jossain päin Suomea, oisko Tampereella ainakin yks yksikkö. Oulussa valmiudet, mutta ei anneta. EC- ja magneetti- ja tasavirtahoitoa sit saa useassakin paikkaa. Näitä lähtisin omalääkäriltä kysymään jos on jo lääkevalikoimaa selattu useamman vaikuttavan aineen verran ilman vaikutusta.

Toisaalta koskaan ei pidä väheksyä kroonisen masennuksen osalta sitä, että mikään yksittäinen taikatemppu ei sitä paranna jos niitä taustatekijöitä ei paranneta, oli ne sit persoonallisuuden häiriöt tai muuten vaan tyytymättömyys omaan elämään. Se on yllättävän kova pala monelle, että pelkkä lääke tai sähkö ei paranna jos mikään ei elämässä muutu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Sori Juha, mutta tarkoitin tuolla, että asialliseen kysymykseen on turha vittuilla mielestäni. MDMA kun kuitenkin vapauttaa aivoissa sellaisen lastin dopamiinia, että siitä voisi olla hyötyäkin, kun mieli on maassa. :shy:
Muistaakseni jossain täälläkin oli joku tutkimus, jonka mukaan dopamiinia saisi kaikkein parhaiten liikunnan kautta. Liikunnan kanssa on tietty se aloittamisen vaikeus, varsinkin masentuneena. Itsellä tämä auttoi oikeastaan kaikkein eniten. Pelkästään se kämpästä lähteminen ja juokseminen auttoi vähän nollaamaan ajatuksia.

Näitä nyt on tietysti aika vaikea suositella, kun jokainen on nin erilainen. Toisaalta itse kyllä kokeilisin vaikka tunnin kävelyä jossain luonnossa ennen MDMA:a :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
144
Muistaakseni jossain täälläkin oli joku tutkimus, jonka mukaan dopamiinia saisi kaikkein parhaiten liikunnan kautta. Liikunnan kanssa on tietty se aloittamisen vaikeus, varsinkin masentuneena. Itsellä tämä auttoi oikeastaan kaikkein eniten. Pelkästään se kämpästä lähteminen ja juokseminen auttoi vähän nollaamaan ajatuksia.

Näitä nyt on tietysti aika vaikea suositella, kun jokainen on nin erilainen. Toisaalta itse kyllä kokeilisin vaikka tunnin kävelyä jossain luonnossa ennen MDMA:a :)
Olen saanut bannit, kun olen ehdottanut tällaista täällä aikaisemmin. :nb:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 004
Olen saanut bannit, kun olen ehdottanut tällaista täällä aikaisemmin. :nb:
No joo.
Riippuu varmaan vähän ilmaisutavastakin. Itse koitan tässä ketjussa aika varovaisesti ehdotella mitään, kun nää on kuitenkin aika arkoja asioita. Ei tuo liikuntakaan oikein kaikille sovi monista syistä. Toisille sen ehdottaminen saattaa kuulostaa ongelman vähättelyltä.

Itse kokeilin kahta lääkettä ja terapiaa aikanaan, mutta parhaan hyödyn sain mielestäni liikunnalla. Toisaalta terapia ehkä auttoi sen liikunnan aloittamisen kanssa, kun masentuneena oli aivan käsittämättömän vaikeaa vaan lähteä lenkille.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Onko kellään kokemusta itselääkityksestä MDMA:lla masennukseen?
Huomasin, että tuolla penni venytys ketjussa mainitsit käyttäneesi reilusti kokaiinia. Kokaiinin käyttöhän vaikuttaa vakavasti dopamiinireseptoreihin. Etkai silläkin yrittänyt lääkitä masennustasi vai aiheutuiko masennus kenties sen kokaiinin pitkäaikaisesta käytöstä? En lähtisi tuolla historialla enää leikkimään minkään huumeen kanssa vaan kokeilisin tieteellisesti masennusta helpottavissa hoitomuodoissa ja kemikaaleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
136
Venlafaxin. Kellään muilla yhtä karmivista kokemuksista kuin mulla? Minimimäärä päivittäin ja olo menee joko päivä huonommaksi ja huonommaksi.:wtf: Tekisi mieli lopettaa, mutta ei viittisi lopettaa kuin seinään. En kai mä ainut ole noiden kokemusten kanssa? :tdown::tdown:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Venlafaxin. Kellään muilla yhtä karmivista kokemuksista kuin mulla? Minimimäärä päivittäin ja olo menee joko päivä huonommaksi ja huonommaksi.:wtf: Tekisi mieli lopettaa, mutta ei viittisi lopettaa kuin seinään. En kai mä ainut ole noiden kokemusten kanssa? :tdown::tdown:

Mulla pieni määrä toimii melko hyvin. 75mg- 150mg. Jos oot vasta aloittanut, niin odota. Sen vaikutus alkaa viiveellä. Lopetus kannattaa myös tehdä pitkän ajan kuluessa ainakin jos on iso annos. Tulee kovasti sivuoireita. Päässä paukkuu. Tasapaino heittelee ym. Mutta jokainen meistä on yksilö. Joillekin toimii yksi. Toisille toinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Venlafaxin. Kellään muilla yhtä karmivista kokemuksista kuin mulla? Minimimäärä päivittäin ja olo menee joko päivä huonommaksi ja huonommaksi.:wtf: Tekisi mieli lopettaa, mutta ei viittisi lopettaa kuin seinään. En kai mä ainut ole noiden kokemusten kanssa? :tdown::tdown:
Itselle 75mg Venlafaxin sopi aika hyvin. Oikea annos oli 150-225mg. Kokeilin hetken maksimi annoksellakin 375mg. Minusta se olisi selvästi tehokkain masennuslääke.

Vaihdoin kumminkin halvempaan 10-20mg Escitalopramiin. Tuo on muuten ihan hyvä, mutta on liian mietoa. 20mg on lääkkeen maksimi, mutta annos pitäisi minusta olla oikeasti isompi.

Vaihda vaikka tuohon Escitalopram 10-20 ja kokeile, että onko se riittävän tehokasta?
wiki:
Venlafaksiinia käytetään masennuksen ja ahdistuneisuushäiriöiden sekä neuropaattisen kivun hoitoon. Lääkettä määrätään yleisesti vasta, jos SSRI-tyypin masennuslääkkeistä ei ole saatu merkittävää hyötyä.
Itsellä on lisäksi 25mg Ketipinor, 7.5mg Mirtazapin, 0.5mg Risperidon.

Ongelmana on se että jalat on kipeät. Täytyykin jossain vaiheessa kokeilla Venlafaxinia uudelleen, koska se kuuluisi auttaa myös neuropaattiseen kipuun.


Mulla toimi siis aivan hyvin 375mg Venlafaxin (150+150+75). En vaan kauhean kauaa käyttänyt, kun lääke ei ollut kovin halpa. Ja lisäksi sai ottaa vaan 225mg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Ketamiinia voi saada jossain päin Suomea, oisko Tampereella ainakin yks yksikkö. Oulussa valmiudet, mutta ei anneta. EC- ja magneetti- ja tasavirtahoitoa sit saa useassakin paikkaa. Näitä lähtisin omalääkäriltä kysymään jos on jo lääkevalikoimaa selattu useamman vaikuttavan aineen verran ilman vaikutusta.

Toisaalta koskaan ei pidä väheksyä kroonisen masennuksen osalta sitä, että mikään yksittäinen taikatemppu ei sitä paranna jos niitä taustatekijöitä ei paranneta, oli ne sit persoonallisuuden häiriöt tai muuten vaan tyytymättömyys omaan elämään. Se on yllättävän kova pala monelle, että pelkkä lääke tai sähkö ei paranna jos mikään ei elämässä muutu.
Ehkä kannattaisi hankkiutua johonkin kouluun ja ainakin itsellä vuorotyöt täytyisi jättää pois. Tasainen unirytmi niin ei rasittuisi aivan niin paljon.

Tuota ketamiinia en tajunnut keneltäkään kysyä.
2018 alkuvuodesta soittelin psykiatrille ja kyselin sähköhoidosta. Se sanoi että ECT olisi kait joillekin vaikeammille tapauksille. No hetki sitten pääsin toiselle ylilääkärille ja pääsinkin 8x ECT:hen.

Menee niin että mennään taksilla kuudestaan leikkaussaliin. Jotain lääkkeitä menee, nukutusainetta ja jotain sukolinia. Nukutusaineesta tuntuu omituinen tuntemus ennen nukahtamista.

Magneettistimulaatio olisi kai yksi vaihtoehto, mutta se ei kuulemma ole niin tehokas kuin sähkö. Itse en siihen päässyt. Joku oli myös ollut ensin magneettistimulaatiossa, mutta kai aika turhaan. Ja sen jälkeen vasta ECT:ssä.

Joku lääkäri puhui että sähkön jälkeen voisi vähentää lääkitystä, mutta itse olen laskenut vain Ketipinoria 50 -> 25mg. Omasta mielestä nukuttaa suht hyvin kumminkin. Jostain ihmeen syystä jalat on vain kipeät levossa ja ei ole mitään käsitystä mistä se voisi johtua. Tuuraava lääkäri ei suostunut vaihtamaan masennuslääkettä Escitalopram -> takaisin Venlafaxin, vaan täytyy mennä jollekin muulle lääkärille jota en oikein tunnekaan ollenkaan. Yhtään en lääkkeistä tajua, mutta "Wiki: Venlafaksiinia käytetään masennuksen ja ahdistuneisuushäiriöiden sekä neuropaattisen kivun hoitoon"

Joku toinen tuntematon lääkäri puhui taas Triptyl lääkkeestä. Että sitä voisi ottaa pienen annoksen kai Escitalopramin rinnalle. Ilmeisesti lääke nostaisi jotenkin kipukynnystä. "Vähäisinä annoksina (n. 30-50 mg/vrk) amitriptyliiniä käytetään kipukynnyksennostamiseen.[4]" Amitriptyliini – Wikipedia
Lääkäri ei kumminkaan suostunut tuota lääkettä määräämään (eikä seuraavakaan lääkäri), eli kannattaa varmasti tuo Triptyl sitten unohtaa. Omasta mielestä fiksumpi olisi se Venlafaxin ja riittävän isolla annoksella (75-375mg).


Itse oon onneksi saanut olla eläkkeellä, mutta aika hitaasti silti paranee. Toisella vanhemmalla on ilmeisesti jotain MS-tauti juttua. Itsellä ei ole vielä tutkittu ollenkaan. Outoa, mutta josko sitä Venlafaxinia voisi tuohon kipuun kokeilla vielä. Toki kerran olen siellä arvauskeskuksessa käynyt, mutta eihän se sieltä mitään vikaa löytänyt. Ainakaan siis ms-tautia ei lääkärin mukaan löytynyt. Mutta mihinkään kuvauksiin ei millään pääse. Äidiltä kyllä otettiin pään magneettikuvaus ja selkäydinneste tutkittiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Venlafaxin. Kellään muilla yhtä karmivista kokemuksista kuin mulla? Minimimäärä päivittäin ja olo menee joko päivä huonommaksi ja huonommaksi.:wtf: Tekisi mieli lopettaa, mutta ei viittisi lopettaa kuin seinään. En kai mä ainut ole noiden kokemusten kanssa? :tdown::tdown:
Mulla pieni määrä toimii melko hyvin. 75mg- 150mg. Jos oot vasta aloittanut, niin odota. Sen vaikutus alkaa viiveellä. Lopetus kannattaa myös tehdä pitkän ajan kuluessa ainakin jos on iso annos. Tulee kovasti sivuoireita. Päässä paukkuu. Tasapaino heittelee ym. Mutta jokainen meistä on yksilö. Joillekin toimii yksi. Toisille toinen.
Tuossa oli tuosta lääkkeen vaikutuksesta. Itse siis käytin muistaakseni noin 2 viikkoa 375 mg Venlafaxinia.

Venlafaksiini (Efexor) – Ensimmäinen ja yleisimmin käytetty SNRI-lääke. Lääkkeen toi markkinoille Wyeth vuonna 1994. Venlafaksiinin takaisinottovaikutukset ovat määristä riippuvia. Alhaisilla annoksilla (<150 mg/vuorokausi) se vaikuttaa vain serotoniinin välitykseen, keskitasoisilla (>150 mg/vrk) se vaikuttaa sekä serotoniinin että noradrenaliinin välittymiseen ja korkeilla annoksilla (>300 mg/vrk) se vaikuttaa myös dopamiinin välitykseen.[2]
Serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjät – Wikipedia

Ketamiinihoitoa voi kysellä, mutta siihen tarvitsee lähetteen. Oletko kokeillut paikallisen kipuklinikkasi kautta (esim)?
Tuo kipuklinikka ei taida olla tuttu.
Jos muistan niin kyselen joltain lääkäriltä Ketamiinistakin. Ei ole kyllä nyt hetkeen asiaa kellekään.


Sitä en tainnut muistaakaan kirjoittaa, että lääkärin mukaan ECT:tä saisi kyllä vähän lisääkin, jos vain haluaa. Jos siis tuosta 8 kerrasta vain on hyötyä, niin lisääkin voidaan antaa. Saa nyt nähdä tohtiiko mennä vielä uudelleen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Ehkä kannattaisi hankkiutua johonkin kouluun ja ainakin itsellä vuorotyöt täytyisi jättää pois. Tasainen unirytmi niin ei rasittuisi aivan niin paljon.

Tuota ketamiinia en tajunnut keneltäkään kysyä.
2018 alkuvuodesta soittelin psykiatrille ja kyselin sähköhoidosta. Se sanoi että ECT olisi kait joillekin vaikeammille tapauksille. No hetki sitten pääsin toiselle ylilääkärille ja pääsinkin 8x ECT:hen.

Menee niin että mennään taksilla kuudestaan leikkaussaliin. Jotain lääkkeitä menee, nukutusainetta ja jotain sukolinia. Nukutusaineesta tuntuu omituinen tuntemus ennen nukahtamista.

Magneettistimulaatio olisi kai yksi vaihtoehto, mutta se ei kuulemma ole niin tehokas kuin sähkö. Itse en siihen päässyt. Joku oli myös ollut ensin magneettistimulaatiossa, mutta kai aika turhaan. Ja sen jälkeen vasta ECT:ssä.
Jos ECT:tä on saanut, nii harvemmin kyl sit rTMSää tarjotaan. Vaikkei sama menetelmä olekkaan, nii aikalailla nähnyt, että toistaiseksi ECT on se ykkösratkasu, rTMS jos ECT ei jostain syystä sovi. Toki tuo rTMS kehittyy jatkuvasti, nyt tullut tämä joku Thetaburst hoitomenetelmä, jossa käyntiajat huomattavasti lyhyempiä. ECT:n ohella ja sit muutenkin voidaan vielä tarjota ns. myssyhoitoa, eli tDCS hoitoa.

Kannattaa nyt seurata tuota ECT:n vastetta vähän pitempään ennen ku ketamiineja lähtee kyseleen. Ja kysele niistä ylläpidoista, voivat olla vaikka kuukaudenki välein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Jos ECT:tä on saanut, nii harvemmin kyl sit rTMSää tarjotaan. Vaikkei sama menetelmä olekkaan, nii aikalailla nähnyt, että toistaiseksi ECT on se ykkösratkasu, rTMS jos ECT ei jostain syystä sovi. Toki tuo rTMS kehittyy jatkuvasti, nyt tullut tämä joku Thetaburst hoitomenetelmä, jossa käyntiajat huomattavasti lyhyempiä. ECT:n ohella ja sit muutenkin voidaan vielä tarjota ns. myssyhoitoa, eli tDCS hoitoa.

Kannattaa nyt seurata tuota ECT:n vastetta vähän pitempään ennen ku ketamiineja lähtee kyseleen. Ja kysele niistä ylläpidoista, voivat olla vaikka kuukaudenki välein.
Jep. Taidan unohtaa sen ketamiinin ja jatkaa joko nykyisellään, tai kysellä sitä ylläpitoa (ECT).

Itse pyöräilin aina määrättyinä päivinä sinne ECT:hen, koska autolla ei saanut ajaa pois. Omasta mielestä oikeastaan olisin ollut ajokunnossakin, mutta kai siinä sitten jotain riskiä kumminkin on.

Tosiaan neljästään oltiin samaan aikaan siellä ECT:ssä. Yksi potilas oli ollut äskettäin myös rTMS:ssä, mutta siitä ei ollut yhtään mitään hyötyä. Kuulemma vaan kesti kauemman aikaa kuin ECT. Kyllä kaikille neljälle potilaalle oli ilmeisesti apua sähköstä. Kerran tuli myös jostain eri paikasta tyyppi, joka haki sitä ylläpitoa.

Kuulemma se isku annettiin molemmille ohimoille, mutta tarkkaa paikkaa en tietenkään osaa sanoa. Kaikki sai saman 8 kertaa.

3.6.19 oli viimeisin ECT. Omasta mielestä jonkinlaista vastetta tuosta tuli. Oikeastaan aika erikoinen juttu, miten se tälli vaikuttaa aivotoimintaan. Itselle tuli sähköiskusta lievää pääkipua, mutta siihen antoivat Panadol Forte 1g. Sillä paranikin aivan täysin. Nyt ei ole ollutkaan yhtään pääkipua, eikä mitään muutakaan oiretta.

Toki muisti vähän pätkii, mutta yleensä muistan silti. Jos vaikka nyt muistelee nuo lääkkeet läpi. Aamulla 2x10mg Escitalopram, 1x Propral. Illalla 7.5mg Mirtazapin, 25mg Ketipinor, 0.5mg Risperidon. Lääkkeisiin lääkäri ei halunnut koskea, mutta täytyy syödä nuo nykyiset loppuun ja vaihtaa sitten vaikka masennuslääkettä. Ajatuksena vaihtaa Venlafaxiniin (SSRI->SNRI).
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Jep. Taidan unohtaa sen ketamiinin ja jatkaa joko nykyisellään, tai kysellä sitä ylläpitoa (ECT).

Itse pyöräilin aina määrättyinä päivinä sinne ECT:hen, koska autolla ei saanut ajaa pois. Omasta mielestä oikeastaan olisin ollut ajokunnossakin, mutta kai siinä sitten jotain riskiä kumminkin on.

Tosiaan neljästään oltiin samaan aikaan siellä ECT:ssä. Yksi potilas oli ollut äskettäin myös rTMS:ssä, mutta siitä ei ollut yhtään mitään hyötyä. Kuulemma vaan kesti kauemman aikaa kuin ECT. Kyllä kaikille neljälle potilaalle oli ilmeisesti apua sähköstä. Kerran tuli myös jostain eri paikasta tyyppi, joka haki sitä ylläpitoa.

Kuulemma se isku annettiin molemmille ohimoille, mutta tarkkaa paikkaa en tietenkään osaa sanoa. Kaikki sai saman 8 kertaa.

3.6.19 oli viimeisin ECT. Omasta mielestä jonkinlaista vastetta tuosta tuli. Oikeastaan aika erikoinen juttu, miten se tälli vaikuttaa aivotoimintaan. Itselle tuli sähköiskusta lievää pääkipua, mutta siihen antoivat Panadol Forte 1g. Sillä paranikin aivan täysin. Nyt ei ole ollutkaan yhtään pääkipua, eikä mitään muutakaan oiretta.
Aivan, siellä annetaan ohimoille, onkohan siks tuo 8 kertaa...

Ne ECT:n varotoimet liittyy siihen anestesiaan, ei niinkään itse sähköhoitoon. Yleensähän anestesian jälkeen pitää olla joku aikuinen seurana aina seuraavaan päivään asti ja monet asiat (esim. ajaminen, saunominen, hikiliikunta yms. ei suositeltavaa samana päivänä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Kokeilin nostaa nyt Escitalopram masennuslääkkeen annosta 20 mg -> 50 mg. Saa nähdä miten tehoaan. Ekan otin tänään aamulla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Kokeilin nostaa nyt Escitalopram masennuslääkkeen annosta 20 mg -> 50 mg. Saa nähdä miten tehoaan. Ekan otin tänään aamulla.
Kuulostaa melko kovalta nostolta. Kai olet tuosta lääkärin kanssa keskustellut? Itselläni pamahtais varmaan mania päälle tuollaisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Kuulostaa melko kovalta nostolta. Kai olet tuosta lääkärin kanssa keskustellut? Itselläni pamahtais varmaan mania päälle tuollaisesta.
Kiitoksia varoituksista! Ei tuota saa nostaa, mutta kokeilin nyt kumminkin. Näkö saattaa olla vähän kirkkaampi. Itsellä on se F32.3.

Tuossa oli ilmeisesti jotain epävirallista testiä.
Efficacy, safety and tolerability of escitalopram in doses up to 50 mg in Major Depressive Disorder (MDD): an open-label, pilot study

Lääkettä ei ole enää kovin paljoa, niin täytyy kumminkin vaihtaa Venlafaxiniin piakkoin ja siinä se maksimiannos taas olisi jopa 375 mg.

Samalla nostettiin Risperidon 0.5 mg -> 1 mg. Ja tuon lisäksi Ketipinor 25 mg ja Mirtazapin 7.5 mg. Tuo masennuslääkkeen säätö ei juuri mitään vaikuttanut, paitsi ehkä olo on aivan vähän parempi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Escitalopram ei sopinut mulle yhtään. Venla toimii, mutta isoissa määrissä sivuvaikutukset on pahoja. Mulla esim. hikoilu oli sietämätöntä. Nyt 150mg Venlaa ja 300mg Voxraa. Toimii melko hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Escitalopram ei sopinut mulle yhtään. Venla toimii, mutta isoissa määrissä sivuvaikutukset on pahoja. Mulla esim. hikoilu oli sietämätöntä. Nyt 150mg Venlaa ja 300mg Voxraa. Toimii melko hyvin.
Escitalopram 50mg auttaa mulla paremmin kuin lääkkeen maksimi 20mg. Vielä on jotain alle 50kpl 10mg tabletteja.

Venlafaxin olisi reseptissä 225-300mg, mutta kai sitä kysyttäessä voisi nostaa 375mg. Sitä kokeilin aiemmin ja ei mitään oireita ollut.

Tuo Venla 150mg + Voxra 300mg kuulostaisi aika hyvältä, mutta en tiedä saako sellaista psykiatrilta.

Jossan vaiheessa pitäisi tulla ECT:n ylläpitohoito. Kun se 8kpl meni jo viikkoja sitten.

Niin ja jos joku suunnittelee sähköä (ECT), niin ainakin itse kehotan menemään. Itse kysyin ekan kerran sähköstä 2018 alussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Muisti vähän vielä pätkii, mutta ainakin itse luulen, että se johtuisi siitä sähköhoidosta. Lisäksi jalat on kokoajan kipeät, mutta ne oli kipeät jo ennen sähköjä. Nyt tuli postissa tulokset siltä sähköhoidon ajalta.
MADRS -pisteet ennen ECT-hoitoa 42/60 pistettä.

Statuksessa ei neuropatiaan viittaavaa.
Neuropatia – Wikipedia

1. Potilaalla on psykoottistasoinen toimintakyvyn romahdus, joka ei selity pelkästään masennuksella.
2. Ylläpito-ECT-hoitosarja on mahdollinen, jos seurannassa potilas näyttää sähköistä hyötyneen.
Ei psykoottista ajattelua, ei itsetuhoisuutta.
3. Potilas tarvitsee uudet psykoligin tutkimukset ja mikäli tasonlaskua todetaan on sen syytä selvitettävä lisää. Jatkotutkimuksina tällöin myös pään MRI ja tarvittaessa neurologin konsultaatio aiheellisia.

-----

Tuo kolmas kohta on vähän hämärä? Kai sitä tasonlaskua nyt on, koska mihinkä se nyt noin vaan häviäisi? Ainakaan tuo ECT:n teho ei kestänyt kun vain aika lyhyen hetken, eli jotain päiviä. Kuvauksiin toki haluaisin, mutta ei sinne noin vain pääse. Toisella vanhemmalla on vastaavia oireita ja jossain poissulkevissa kuvauksissa sitten löytyi ms-tauti ja pääsi eläkkeelle. Itsellä käveleminen toki onnistuu, mutta jalat ja joskus myös kädet on kipeät. Jaloissa kipu on aika jatkuvaa. Paitsi kait ECT:n jälkeen jalat oli paremmat, eli voi kai ne sitten parantua.

-----

Toisella lääkärillä vielä Escitalopram masennuslääke vaihdettiin 75mg Venlafaxiniin ja annoksen nosto 2 viikon välein. Tavoite 225-300mg.

Nyt varmaan täytyy odotella, jos sattuisi tulemaan postia uudesta ECT:stä. Koska siellä lääkärillä jo kerran kävin. Ehdin jo unohtaa, että miten usein se sähköhoito kuuluikaan olla, mutta se taisi olla 3 viikon välein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Kannattaa nyt seurata tuota ECT:n vastetta vähän pitempään ennen ku ketamiineja lähtee kyseleen. Ja kysele niistä ylläpidoista, voivat olla vaikka kuukaudenki välein.
Menin lääkärille sillä asenteella, että menen seuraavaan ECT:hen sitten vasta joskus myöhemmin, eli en kysy mitään, vaan "säästän" kerrat johonkin tulevaan.

Siellä kumminkin psykiatri ehdotti tuota ylläpitoa, niin suostuin sitten siihen. Kai ne kumminkin paremmin sen tietää.

Aluksi kertoja oli ne suunnitellut 8kpl. Kysyin vielä psykiatrilta tuota antotapaa ja kuulemma ihan normaalisti tuohon johonkin eteen, tai en tiedä oikein mihin. Mutta kuulemma joku "raskaampikin" antotapa on, jos ei ala muuten tehoamaan. Voiko siinä toinen olla sitten jotenkin sivulla?

Väli on varmaan jotain kuukaisi, kun psykiatri puhui kolmesta viikosta.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Kysyin vielä psykiatrilta tuota antotapaa ja kuulemma ihan normaalisti tuohon johonkin eteen, tai en tiedä oikein mihin. Mutta kuulemma joku "raskaampikin" antotapa on, jos ei ala muuten tehoamaan. Voiko siinä toinen olla sitten jotenkin sivulla?
Bilateral ja unilateral, ekassa lyödään ohimolle, toisessa tuolta päälaelta, ei mitään hajua onko näillä mitä eroa sitten tehon tai muun kannalta, mutta muistaakseni unilateralissa on potilailla tilastollisesti vähemmän muistiongelmia.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Hih, verenpaine hirvitti hematologia kontrollissa jotain : 99/98.
Onko Sinulla aina näin matalalla? vähäsen pyörryttää ja siksi olen aina ollut näin kalpea se ei haittaa mitään.
"ai niinkö sitten, osastollakin käynyt pari kertaa alle satasen mitä katsoin"
hih...
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 660
Aika alhainen yläpaine ja korkea alapaine kyllä :eek:
En mää näistä mitään tajua, mä vaan katon kun lääkäri sanoo "ohoh, aikasmoinen"
mää siihen sitten
"älä huoli, eilen kuoli :) ei hätää, olen tottunut tähän syövän jälkeen" älä nyt panikoi :)

juuh äsken katoi epikriisistä 99/80 hih.
Yleensä käy niin että minä lähden ea-polille "apua kuolen auttakaa" nyt olen normi ja lääkäri huutaa "apua sää kuolet"
:vihellys:;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Löysin mielenkiintoisen jutun Ketipinorista, kun sitä kai pystyisi käyttää masennuslääkkeenä. Aivan aluksi sain tuon Ketipinorin 25-200mg ja nytkin se vielä on tarpeen mukaan 25-75mg illalla (olen ottanut 25mg). Aluksi käytin 100-200mg ja tuo 200mg nukutti vasta kunnolla. Ajatus että jos noistaisin 200mg ja seuraisin tilannetta, että onko mitään vaikutusta. Ja jos sattuisi auttamaan, niin täytyisi jutella psykiatrille, että saako sitä annosta vielä nostaa lisää.

Kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä käytettävät lääkkeet
"Ketiapiini (300–600 mg/vrk) ja lurasidoni ovat osoittautuneet tehokkaiksi lääkkeiksi manian ohella myös kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjaksojen hoidossa. Ketiapiinia on tähän saakka pidetty tässä suhteessa ensisijaisena lääkkeenä."

Ketiapiini D, M
200–400 (D), 400–800 (M)

D = depressio, M = mania ja hypomania, Mx = sekamuotoinen mania, EH = estohoito

-----
Eka tutkin tuota Litiumia, mutta tulin siihen tulokseen, että ei se ainakaan sovi. Litium ilmeisesti auttaa "maniaan ja hypomaniaan".

Itsellä kun ei tuota kaksisuuntaista ole, niin siihen en tarvitse lääkettäkään.

Risperidonia pyysin nostettavaksi 0.5mg -> 1mg, mutta tästä ei ollut mitään vaikutusta. Luultavasti lasken takaisin 0.5mg, joka tuntuisi olevan ihan hyvä. Tuo annoshan on kuulemma vielä hyvin pieni.

Ketipinor ja Risperidon on psykoosilääkkeitä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Jättäisin tuon jatkuvan vekslauksen lääkkeillä sikseen. Kuulostaa melko holtittomalta olla koko ajan muuttamassa annostuksia ja "kokeilemassa" kaikennäköistä yhdistelmää ja annostusta oman mielen mukaan. Tekee lääkäreidenkin työn vaikeaksi kun ei ole mitään faktaa sit siitä mikä vaikuttaa positiivisesti ja mikä negatiivisesti.

Yleensäkkään ei suositella tekevän lääkemuutoksia jatkuvasti, mutta näitä pitäisi välttää erityisesti ECT:n aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Totta että ei pitäisi tai saisi, mutta helppo tuo on kokeilla 25mg -> 200mg Ketipinoria, kun vielä on 200mg tablettejakin. Jos ei vaikuta mitään, niin palaan sitten takaisin.

1mg Risperidonia pyysin itse, niin mielestäni saan palata takaisin edelliseen 0.5mg. Vaikka sekin on toki kiellettyä. En mielelläni söisi psykoosilääkettä "turhaan" liian paljon.

Vielä ei ole mitään sovittuja aikoja mihinkään. Täytyy muutenkin syödä Escitalopram lääkkeet loppuun ja vaihdan sitten vasta Venlafaxiniin. Ja tuo vaihto oli siis oma toive. Venlafaxin pitäisi olla tehokkaampi masennuslääke kuin Escitalopram. Sitten vasta tulee taas lääkkeiden seuranta päälle (jollain hoitajalla), kun Venlafaxinin annosta aletaan nostamaan 75mg -> 225-300mg.

Escitalopram täytyy siis laskea viikon ajaksi 10mg annokselle ja sitten on turvallista vaihtaa tilalle 75mg Venlafaxin.

Sovittiin lääkärin kanssa, että 7.5mg Mirtazapinin saa myös jättää pois. Ketipinoria olinkin jo laskenut 50mg->25mg, kun sain noita pienempiä tabletteja. Ja se meni läpi lääkärillä.

Toinen lääkäri "määräsi" Propral lääkkeen, mutta psykiatrin kehotuksesta jätettiin se pois. Siitä ei pitäisi olla mitään hyötyä.

Lisäksi vielä sähköhoidon takia lääkkeitä ilmeisesti koitetaan vähän vähentää. Ei pitäisi tarvita enää niin paljoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Yleensäkkään ei suositella tekevän lääkemuutoksia jatkuvasti, mutta näitä pitäisi välttää erityisesti ECT:n aikana.
Lisäsitkin tuon. Joo, lääkkeet olikin kokoajan ihan samat.

Saa nähdä tuleeko ylläpito ECT:tä vai ei. Toki pidän lääkkeet sitten taas määrätyissä, koska tuo ECT on kumminkin hirmu tujua kamaa. Ja toki itsekin haluan pysyä perillä, että mikä vaikuttaa mihinkäkin.

Lisäksi muisti pätkii ECT:n jälkeen tosi pahasti, niin en olisi enää muutenkaan mistään lääkkeistä perillä. ECT:n aikana siis saa valmiiksi annostellut lääkkeet mukaan, niin ei tarvitse niistä välittää mitään.

Ainut että laskin sen turhan Propral lääkkeen määrää 3kpl -> 1kpl. Ja Ketipinorin 50mg -> 25mg. Koska nukutti tuolla pienemmälläkin määrällä riittävän hyvin.

Ketipinor on siis nukkumista varten 0-75mg määrätty.

Jos menen kokeilemaan Ketipinor 200mg ja nukuttaa liikaa, niin en sitten ainakaan kokeile enää toista kertaa.

Tiedostan kyllä ainakin osittain sen, että oma pää on muutenkin aika pahasti sekaisin. Eli yritän olla tosi tarkkana, että en säädä noiden lääkkeiden kanssa mitenkään vaarallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
411
Masennusta sairastaneena en ymmärrä miksi kukaan haluaisi aivojaan käräytettävän jollain sähköhoidolla kun eivät edes tiedä miksi ko. hoito toimii. Itse olen lopettanut kaikki mömmöt, minusta lähinnä plasebona voivat toimia mut suurin osta noista aiheutti vain pahempia sivuoireita kuin itse masennus. Askel askeleelta masennusta aiheuttavat asiat elämässä jokseenkin ojennukseen tai tiedostukseen ovat auttaneet kaikkein eniten
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Masennusta sairastaneena en ymmärrä miksi kukaan haluaisi aivojaan käräytettävän jollain sähköhoidolla kun eivät edes tiedä miksi ko. hoito toimii. Itse olen lopettanut kaikki mömmöt, minusta lähinnä plasebona voivat toimia mut suurin osta noista aiheutti vain pahempia sivuoireita kuin itse masennus. Askel askeleelta masennusta aiheuttavat asiat elämässä jokseenkin ojennukseen tai tiedostukseen ovat auttaneet kaikkein eniten
Muisti tosiaan pätkii pahoin ja mulle ja muille tehtiin se 8x ECT. Osan kumminkin muistaa aivan hyvin.

Mulla kumminkin vaikea psykoottinen masennus muuttui noiden sähköjen jälkeen siksi kaikkein lievimmäksi, eli en tiedä nyt mikä se mahtaa olla, joku lievä masennus. :) Nyt kumminkin oli palautunut keskivaikeaksi masennukseksi.

Ilman mömmöjä ei kyllä pysty olla, olisi aivan kauheaa. :) Mutta hyvä jos pystyy olemaan ilman. Vielä on eläkettä ainakin tammikuu.

Niin ja muisti pätki kyllä jo ennen sähköjä, mutta nyt on muutama asia vähän hukassa, ja jotain asioita ei ole muistanut tehdä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Masennusta sairastaneena en ymmärrä miksi kukaan haluaisi aivojaan käräytettävän jollain sähköhoidolla kun eivät edes tiedä miksi ko. hoito toimii. Itse olen lopettanut kaikki mömmöt, minusta lähinnä plasebona voivat toimia mut suurin osta noista aiheutti vain pahempia sivuoireita kuin itse masennus. Askel askeleelta masennusta aiheuttavat asiat elämässä jokseenkin ojennukseen tai tiedostukseen ovat auttaneet kaikkein eniten
Parasetamolinkaan vaikutusmenetelmää ei ole tarkalleen tiedossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Mullahan oli "pitkään" pelkkä vaikea masennus, mutta nyt aivan lähiaikoina muutettiin vaikea psykoottinen masennus. Samalla sai lääkekorvauksen kelalta. Todellisuudessahan tuota psykoottisuutta on ollut nyt kokoajan, kun ei vointi ole minusta mennyt huonompaan suuntaan. Mutta edelliset kaksi olikin vain lääkäreitä ja nyt pari kertaa olen ollut uudella psykiatrilla. Lisäksi lisättiin myös yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, mutta siihen ei ole tarvinnut mitään lääkkeitä erikseen. Ja lisäksi pari muuta edellisen psykiatrin tekemää juttua otettiin pois, koska ilmeisesti oli tullut jotain parannusta siltäosin.

Googlettelin taas jotain ja rupesin lukemaan iltalukemiseksi tuollaista juttua.
Psykoosiin sairastunut työntekijä työterveyshuollon potilaana (3/05) - Duodecim

"Erotusdiagnostiikassa huolellisen somaattisen tutkimuksen, peruslaboratoriokokeiden sekä virtsan huume- ja lääkeaineseulan lisäksi voidaan tarvita myös aivojen tietokonetomografiaa (CT) tai magneettikuvausta (MRI)."

Tuota MRI:tä olenkin pyytänyt, mutta eihän sinne millään pääse. Tai siis eka psykiatrilta taisin kysyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 524
Jättäisin tuon jatkuvan vekslauksen lääkkeillä sikseen. Kuulostaa melko holtittomalta olla koko ajan muuttamassa annostuksia ja "kokeilemassa" kaikennäköistä yhdistelmää ja annostusta oman mielen mukaan. Tekee lääkäreidenkin työn vaikeaksi kun ei ole mitään faktaa sit siitä mikä vaikuttaa positiivisesti ja mikä negatiivisesti.

Yleensäkkään ei suositella tekevän lääkemuutoksia jatkuvasti, mutta näitä pitäisi välttää erityisesti ECT:n aikana.
Ihan oikeassa olit, että ei mitään järkeä säätää noilla lääkkeiden annoksilla. Pidin Risperidonin samassa 1mg ja nostin Ketipinorin 25mg->200mg. Ei mitään hyötyä ollut.

Aluksihan sain Risperidon 2mg ja itse pyysin sitten 3mg. Jostain syystä sitten halusin syödä vähemmän. Aion silti kokeilla nostaa 1mg->2mg, eli kokonaisen 2mg tabletin.

Jotenkin vaan tuntuu, että ECT:n teho alkaa vähentyä lähes olemattomaksi, ja jotain tarttis tehdä. Jotenkin siis tuntuisi, että psykoottisuus alkaa nousta, eli turhia ajatuksia. Ja jalat on aika kipeät. Oikeastaan voisin kokeilla ottaa nyt päivällä 1mg Risperidonin, niin lääkeannos jakaantuisi vähän tasaisemmin. Psykiatrin mukaan 1mg Risperidon on vielä aika tai hyvin pieni annos.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 542
Viestejä
4 165 882
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom