Ylinopeus (kameravalvonta)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Tarkennuksena, suoraan kehää itään jatkavien valot, ei kontulaan kääntyvät.
Kvarnmästarvägen
https://maps.app.goo.gl/eXhnwbndyqgMK8tn6
Eiköhän noissa paikoissa molemmissa ajaneena noi valot ole vain sellaset "pällivalot" jottei porukka sekoile valojen puutteessa, erityisesti se leppävaaran mesta, koska siinä vasemmalle kääntyvien nuolivalokaistalla ei ole edes mitään liikenteenjakajaa.
Eikös tuossa Pyrresin linkkaamassa paikassa pitäisi olla koroke ja valotolppa tuossa punaisen volkkarin kohdalla, jos suoraan meneville ei palaisi aina vihreä. Pääopasin täytyy olla aina valo-ohjattujen kaistojen oikealla puolella ja tuskin se voisi olla pimeänä samaan aikaan, kun kääntyviä ohjataan valoilla.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Vautsiwau, tänään ajelin Vaajakoski-Lusi väliä kahteen otteeseen ja olihan taas aikamoista sekoilua tolppien kohdalla. Jarruvalot villkkuivat kuin joulukuusessa konsanaan ja pahimmillaan mentiin tolpan kohdalla GPS:n mukaan 30km/h alinopeudella, eli 50km/h 80km/h alueella "ettei vaan välähtäisi".

Lisäksi ne uudet tolpat eivät ole vielä edes käytössä, mutta sitä nyt eivät massat tietenkään tiedä, eikä sillä ole merkitystä tässä keskustelussa.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Vautsiwau, tänään ajelin Vaajakoski-Lusi väliä kahteen otteeseen ja olihan taas aikamoista sekoilua tolppien kohdalla. Jarruvalot villkkuivat kuin joulukuusessa konsanaan ja pahimmillaan mentiin tolpan kohdalla GPS:n mukaan 30km/h alinopeudella, eli 50km/h 80km/h alueella "ettei vaan välähtäisi".

Lisäksi ne uudet tolpat eivät ole vielä edes käytössä, mutta sitä nyt eivät massat tietenkään tiedä, eikä sillä ole merkitystä tässä keskustelussa.
Joku kuullut/luullut että ottavat keskinopeuden. :D

100 + 60 = 80 = sallittu. :btooth:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Nyt on toimittajalla mennyt pahasti puurot ja vellit sekaisin. Jos valo vaihtuu vihreästä punaiseksi, palaa hetken aikaa keltainen itsekseen. Sen saa (ja pitää) ohittaa, jos ei pysty turvallisesti pysähtymään. Jos valo taas vaihtuu punaisesta vihreäksi, palaa keltainen punaisen kanssa, eikä silloin missään tilanteessa saa ohittaa pääopastinta ennen vihreää.

Ei liikennevalojen toiminnan ymmärtäminen näin vaikeaa pitäisi olla.
Lisäksi on täysin sallittua ennakoida myös vihreitä. Kunhan ei pääopastinta ohita niin liikkeelle saa kyllä lähteä vaikka punaisenkin palaessa. Jos ehtii niin saa vaikka rullata rajoituksen vauhtiin, kunhan pitää huolen että pääopastin tulee ohitettua vihreällä valolla.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
olipas väkisin väännetty skenaario. Jos risteys on täynnä, ajatko todella sinne täyttä vauhtia, kunhan vain palaa vihreä, vai miten ihmeessä jäät keskelle risteystä? Jos risteystä ei pysty ylittämään, sinne ei ajeta, eikä sillä asialla ole mitään tekemistä liikennevalojen kanssa. Jos taas olet ajanut pääopastimen ohi, joutunut hetkeksi pysähtymään ja punainen vaihtuu, saat ajaa ihan rauhassa risteyksen yli. Mikään liikennesääntö ei käske jäädä odottamaan toistovaloja.
Ainakin PK-seudun merkittävillä sisään ja ulostuloväylillä risteyksen pääopastimen ohi madellaan useimmiten jonossa molemmilla kaistoilla. Jossain vaiheessa on tehtävä kriittinen valinta jatkaako jonon mukana vai jäädäkö odottamaan vuoroaan. Jonon pysähtyminen saattaa aiheuttaa tilanteen jossa olet keskellä risteystä. Tokihan oikea tapa olisi pysähtyä pääopastimelle odottamaan ja jatkaa vasta kun risteys on tyhjä ajoneuvoista. Todellisuudessa näin ei useimmiten tosielämässä tapahdu.

Olenpa yhden peräänajonkin tehnyt, kun ajoneuvo pysähtyi pääopastimen jälkeen toistovaloihin. Tilanne oli täysin yllättävä ja mahdoton ennakoida. Epäilen vastaavien paniikkiratkaisujen lisääntyvän merkittävästi jatkossa mikäli valot miinoitetaan kameroilla.


Ei liikennevalojen toiminnan ymmärtäminen näin vaikeaa pitäisi olla.
Pelkkä ajoneuvon kuljettaminen on monelle jo vaativa tehtävä. Jos asioita ei ymmärretä täällä, niin mitenhän luulet asian sujuvan tuolla tien päällä. :D

Olkoon tässä esimerkki toiminnan ymmärtämisen vaikeudesta:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Tällainen jäi eiliseltä askarruttamaan. Ajoin Kehä I:stä itää kohti, navigaattorin näyttäessä nopeutta 56km/h. Vasempaa kaistaa juuri ennen Leppävaaran tunnelia pörhälsi moottoripyörä ohi vauhdilla kun olimme molemmat siinä tunnistimen kohdalla ja valo räpsähti.
Onko teoriassa mahdollista se, että lähettävät minulle sakkolapun..? Motoristiahan ne eivät kuvasta saa kiinni.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Tällainen jäi eiliseltä askarruttamaan. Ajoin Kehä I:stä itää kohti, navigaattorin näyttäessä nopeutta 56km/h. Vasempaa kaistaa juuri ennen Leppävaaran tunnelia pörhälsi moottoripyörä ohi vauhdilla kun olimme molemmat siinä tunnistimen kohdalla ja valo räpsähti.
Onko teoriassa mahdollista se, että lähettävät minulle sakkolapun..? Motoristiahan ne eivät kuvasta saa kiinni.
Ei ole ellei moottoripyörä ollut samalla kaistalla kanssasi
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Poliisin uudet nopeuskamerat seisovat edelleen tyhjänpanttina – väite 150 metrin mittausmatkasta on liioiteltu

Julkisuudessa on kerrottu niiden pystyvän mittaamaan nopeutta jopa 150 metrin matkalta, mutta Iltalehden haastatteleman laitteen valmistajan edustajan mukaan kamera ei saa tarkkaa kuvaa 150 tai edes 100 metrin päästä.

Ruotsissa mittaustäisyys on 30 metriä. Suomessa mittausetäisyys tullaan määrittelemään kamerapistekohtaisesti.
Onko toimittajalla mennyt kuvausetäisyys ja mittausetäisyys sekaisin?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
18
Ostin uuden auton tuossa viime viikolla ja kotio päin ajaessa saatoin tolppaan ajaa 90-100kmh 8kympin alueella. Miten mahtaa käydä kun vasta seuraavana päivänä auto rekisteröitiin minun nimiin?
Selvästi välähti ja tässä miettinyt mihin osoitteeseen sakko lähtee? Ottaako rekisteristä sen hetkiset tiedot ylös vai onko noissa jonkin näköstä viivettä? Vai laittaako myyjäliikkeeseen sakon ja pyytää todentamaan kuskin?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Eiköhän se kyselly liikkeelle mene. Se, tuleeko se sieltä ohjattuna sulle, jää nähtäväksi.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Myyjäliike varmasti merkannut auton omistajan vaihtuneen silloin kun se on vaihtunut. Sakko menee siis todennäköisesti uudelle omistajalle.

Näin ainakin kerran kävi kun juuri ostetulla autolla välähti. Sakko tuli suoraan uudelle omistajalle. Tuo sakko tuli siis suoraan sillä reissulla kun autoa oltiin hakemassa, eikä mittari ollutkaan ihan kunnossa. :)
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Eiköhän se kyselly liikkeelle mene. Se, tuleeko se sieltä ohjattuna sulle, jää nähtäväksi.
Tämän takia nykyään kannattaa aina tehdä luovari ja merkitä luovutusajankohtaan myös kellonaika ellei halua maksella uuden omistajan sakkoja.

Autoliike voi toki ohjata sakon sinulle, todennäköisesti ilmoittavat etteivät tiedä kenen hallussa ajoneuvo oli ja sakko menee roskiin. Jos sakko sinulle kuitenkin ohjataan se kannattaa ilman muuta kiistää ja tarkistaa onko kuljettaja tunnistettavissa. Mikäli kuljettajaa ei voi kuvasta tunnistaa menee sakko automaattisesti roskiin.

Lähtökohtaisesti kannustan kaikkia periaatteen vuoksi kiistämään automaattisen nopeusvalvonnan rangaistusvaatimukset.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Eiköhän tuo toimi niinkuin nytkin että pieni ylinopeus on sakotettavaa mutta poliisi on itse määrännyt puuttumiskynnykselle tietyn rajan
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Eiköhän tuo toimi niinkuin nytkin että pieni ylinopeus on sakotettavaa mutta poliisi on itse määrännyt puuttumiskynnykselle tietyn rajan
No jos tuo paskerstein saa asiaan vaikuttaa, niin ihan varmasti myös puuttumiskynnys putoaa. Kovin monella tavalla sairaalloinen ajatusmaailma miehellä tuntuu olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Mikäänhän ei kameraosuuksilla muutu, kun muistaa aurinkolipan.
Kypärä päähän ja tumma visiiri.

Näin tuossa yks päivä ihan tavan perhefarkun, oli parkissa tien varressa. Takakilpi oli sidottu kiinni kuskin niskatukeen, etukilpi oli kai kojelaudalla. Sen verran vanha paska, ettei voinut olla mikään tuontiauto, eikä tuning kun kaikki oli niin vakiota kun olla ja voi. Kai se on sitten tapa tuokin jemmailla kilpiä. Kilven paikathan siinä oli ihan normaalisti.

Tuosta aasinsiltana, ettei kai se niin iso rikos olisi, jos vaan ottaa sen etukilven pois kameraosuuksilla ajellessa, tai kehittää jonkun pikakiinnityksen. Älyttömyyksiinhän tämä menee taas.
Tietty lähteenä verkkouutiset™ niin voi olla tulkinnan varaa.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Eiköhän tuo toimi niinkuin nytkin että pieni ylinopeus on sakotettavaa mutta poliisi on itse määrännyt puuttumiskynnykselle tietyn rajan
Kameratolpat ovat armottomia, ne säädetään varmasti heti vuoden alusta välkkymään 1km ylityksestäkin...:confused:
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 351
Tuosta aasinsiltana, ettei kai se niin iso rikos olisi, jos vaan ottaa sen etukilven pois kameraosuuksilla ajellessa, tai kehittää jonkun pikakiinnityksen.
I-kirjaimesta voi mustalla sähköteipillä tehdä vaikka L tai T :D Jos jää kiinni, niin naapuripenskat ovat varmaan kujeilleet
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
I-kirjaimesta voi mustalla sähköteipillä tehdä vaikka L tai T :D Jos jää kiinni, niin naapuripenskat ovat varmaan kujeilleet
Harmi kun oman koslan rekkari on sellainen ettei siitä mitään saa taiteiltua:sori:

Pitäis olla joku törkeä jonnetuning, niin vois ajella ilman etukilpeä. Omien havaintojen mukaan tuo on yleistä, tosin eipä täällä kukaan kiinnitä mitään huomiota vaikka ei olisi mitään kilpiä kiinno. Tuli kokeiltua ajeltua kaksi viikkoa ilman rekkareita, ja ketään ei kiinnostanut:lol:
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
No eikös se tähänkin asti ole ollut suurin sallittu nopeus? Ei miniminopeus...

Ihan perseestä kyllä, joutuu kyttäämään mittaria koko ajan vaikka ajaisi vakkari päällä kun se seilaa + - 1km/h sopivassa maastossa.
Sairasta touhua tosiaan. Tiedän jokusen mlkku kameran jotka ovat suunnitellusti asetettu mäen alaosaan.

Itse ajelen maksiminopeuden rajoitin päällä ja auto pyrkii itsenäisesti hidastamaan vauhtiaan jos menee yli ~6km/h asetetun maksiminopeuden. Muuallahan meneen tasan asetetun verran, mutta alamäet menee hieman nopeammin kun kerran massassa on energiaa kiihdyttää nopeutta alas mentäessa ja jarruttaminen aiheuttaa vain negatiivisia vaikutuksia kuten energian hukkaa, päästöjä, kulumista ja niin edelleen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Tuossa vielä sellainen juttu, että jo uudet tai kuluneet renkaat tekee sen mittarivirheen. Ja muut muuttuvat tekijät. Itsellä uudet gummit alla enkä ole sattunut katsomaan mitä gps näyttää nykyisellään. Ainakin oletan että jos ajan satasta mittarinopeutta, niin todellinen nopeus on alempi. Pitää huomenna kokeilla ja katsoa mitä se on todellisuudessa missäkin nopeuksissa.

Tänään kun sattui tulemaan siviili maija vastaan tiellä missä rajoitus alennettu 60>50 - koska ei risteävää liikennettä tai kevyempää sellaista, kunhan varmuudeksi sitten. Toinen paikka mitä välttelen liikenevalojen uhallakin on 50>40 ja alamäissä tutkanpaikka kun taas sattuu olemaan aikaa. Vielä ei ole napsahtanut. Mutta ei perse kestä jos alkaa tulemaan sakkoja mokomista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tänään kun sattui tulemaan siviili maija vastaan tiellä missä rajoitus alennettu 60>50 - koska ei risteävää liikennettä tai kevyempää sellaista, kunhan varmuudeksi sitten. Toinen paikka mitä välttelen liikenevalojen uhallakin on 50>40 ja alamäissä tutkanpaikka kun taas sattuu olemaan aikaa. Vielä ei ole napsahtanut. Mutta ei perse kestä jos alkaa tulemaan sakkoja mokomista.
En ymmärtänyt tuosta sanaakaan. Mitä oli tarkoitus sanoa?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kommentoin jo kanssa-autoilija -threadiin, mutta sanotaan sama täällä: toimittaja kynäilee omiaan. Lakiin ei ole tulossa muutosta, jonka mukaan 1 km/h ylinopeudesta olisi sakotettava, vaan siitä voidaan sakottaa. Aivan kuten nytkin. Oikeastaan ainoa muutos on se, että kyseessä ei ole enää sakko, vaan virhemaksu, ja se on pääosin pienempi kuin nykyinen rikesakko. Jos poliisi muuttaa puuttumiskynnystä, se ei liity uuteen lakiin millään tavalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Kommentoin jo kanssa-autoilija -threadiin, mutta sanotaan sama täällä: toimittaja kynäilee omiaan. Lakiin ei ole tulossa muutosta, jonka mukaan 1 km/h ylinopeudesta olisi sakotettava, vaan siitä voidaan sakottaa. Aivan kuten nytkin. Oikeastaan ainoa muutos on se, että kyseessä ei ole enää sakko, vaan virhemaksu, ja se on pääosin pienempi kuin nykyinen rikesakko. Jos poliisi muuttaa puuttumiskynnystä, se ei liity uuteen lakiin millään tavalla.
Totta, ainahan se on ollut rikollista ja rangaistavaa ajaa ylinopeutta, mutta puuttumiskynnys on ollut sitten ihan tähtien asennosta kiinni. Ainoastaan nyt varmaan viimeiset 10v menty taulukon mukaan kameratolpilla, ihmisvoimin tehtävissä tutkauksissa kynnys ollut käytännössä siellä päiväsakon hujakoilla. Sitä olen suuresti ihmetellyt, että miksi noita tolppasakkoja ei ole koskaan jaettu siitä alkaen, kun rikkomus tehdään, ei haittaa ja todellakin hyödynnän sen, hyödynnän sen myös jatkossa. Mutta nyt täytyy opetella ajamaan aurinkolipan kanssa kaikki tolppaosuudet, aikaisemmin ainoastaan satunnaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Rupeaa nämä lakiin kirjatut Orwellin märän unen kaltaiset lukemat olemaan sitä tasoa että voisi pian perustaa kansanliikkeen joka vuoroissa ajaa pahimpina ruuhka-aikoina 60km/h kaksi autoa vierekkäin kaikilta hesaan motareilta ulospäin...

Siinä saisi sitten palsternakan juuri kovana joku miettiä mitä lakia rikotaan kun ei uskalleta sakkojen pelossa ajaa lujempaa.

Suomi nousuun liikennettä hidastamalla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Tähän kun lisätään vielä se uusi tuleva: hitain sallittu nopeus, sellainen käsitys että siitäkin voi sakottaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Sairasta touhua tosiaan. Tiedän jokusen mlkku kameran jotka ovat suunnitellusti asetettu mäen alaosaan.
ikaalinen kyröskoski välillä on ohituskaista joka loppuu alamäkeen ja 80 nopeusrajoitukseen, mäen alla hetimiten onkin sitten tolppa. Jos muistelen oikein niin on yksi pirkanmaan parhaiten kalastavia tolppia ja loistaa jo parkanoon asti miksi se on tehty juuri noin, ei ainakaan turvallisuuden takia...
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
On se Sammin 60km/h kamera Parkanoon päin kans aika hyvä, toinen siinä Ylöjärvi-Hämeenkyrö taimitarhan kohdalla, monilla alkaa kaasu painaa kun 80 muuttuu tolpan takana 100:ksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Rupeaa nämä lakiin kirjatut Orwellin märän unen kaltaiset lukemat olemaan sitä tasoa että voisi pian perustaa kansanliikkeen joka vuoroissa ajaa pahimpina ruuhka-aikoina 60km/h kaksi autoa vierekkäin kaikilta hesaan motareilta ulospäin...

Siinä saisi sitten palsternakan juuri kovana joku miettiä mitä lakia rikotaan kun ei uskalleta sakkojen pelossa ajaa lujempaa.

Suomi nousuun liikennettä hidastamalla...
Ehkä parempi mennä seisoskelemaan pyöräväylälle. Parempi todennäköisyys että kiusa kohdistuu itse asianomaiseen.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
308
Ehkä parempi mennä seisoskelemaan pyöräväylälle. Parempi todennäköisyys että kiusa kohdistuu itse asianomaiseen.
Mielestäsi ei siis kannata protestoida sitä vastaan, että valtio käy koko ajan yhä röyhkeämmäksi autoilijoita kohtaan? Onkin todennäköistä, että ensi kesästä alkaen kameroiden kuvista saa virhemaksun jo 4 km/h ylityksestä (3 km/h on varmuusvähennystä). Onneksi kuulut vähemmistöön ja kansan enemmistö vastustaa sakotuskynnyksen alentamista ainakin juttujen lukijakommenttien perusteeella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Mielestäsi ei siis kannata protestoida sitä vastaan, että valtio käy koko ajan yhä röyhkeämmäksi autoilijoita kohtaan? Onkin todennäköistä, että ensi kesästä alkaen kameroiden kuvista saa virhemaksun jo 4 km/h ylityksestä (3 km/h on varmuusvähennystä). Onneksi kuulut vähemmistöön ja kansan enemmistö vastustaa sakotuskynnyksen alentamista ainakin juttujen lukijakommenttien perusteeella.
Kannattaa protestoida ja kunnolla kannattaakin. Muut autoilijat on kuitenkin samalla puolella. Et voita mitään veljiä kiusaamalla. Parempi vain kaikesta huolimatta ajaa niin hyvin kuin pystyy.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Löytyyköhän jostain jo valmista laskelmaa tai arviota, mitä tämä lysti tulee maksamaan meille kaikille? En nyt jaksa sen enempää lukuja pyöritellä, mutta kaikki tulee näkymään kuluttajahinnoissa(mahdollisesti ~10% pudotus keskinopeuksiin).

Eikö jo olisi aika vähentää rikollisia nostamalla maantienopeusrajoituksia? Toinen vaihtoehto voisi olla nostaa raskaankaluston maksiminopeus 100km/h kesäisin.

Edelleen olen sitä mieltä, että valvonta oikeassa paikassa ei ole keneltäkään pois(päiväkodit, ala-asteet yms. missä liikkuu ihmisiä, jotka eivät vielä ymmärrä/tiedosta vaaroja), 5-tien peltosuora Leppävirralla ei ole saman arvoinen paikka mitaten riskeissä, ainoastaan samankokoisen sakon saat jos vedät 15km/h yli.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ruotsissa oli tutkaavia kameratolppia jossain Övertorneån tietämillä. Oli komeasti asetettu nopeusrajoituksen tippumisen jälkeen alamäkeen mutkan taakse sen verran lähelle, että kun tolpan näki, olisi jo myöhäistä jarruttaa. Lainkuuliaisena autoilijana tämä ei häirinnyt minua, mutta osaa se ruotsalainenkin näemmä ansoittaa maantiensä. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Ruotsissa oli tutkaavia kameratolppia jossain Övertorneån tietämillä. Oli komeasti asetettu nopeusrajoituksen tippumisen jälkeen alamäkeen mutkan taakse sen verran lähelle, että kun tolpan näki, olisi jo myöhäistä jarruttaa. Lainkuuliaisena autoilijana tämä ei häirinnyt minua, mutta osaa se ruotsalainenkin näemmä ansoittaa maantiensä. :D
Itse muistelen ruotsissa ajaneena että siellä on selkeät kyltit kamerasta ennen tolppaa. Yhtään nopeussakkoa ei ole sieltä tullut.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Itse muistelen ruotsissa ajaneena että siellä on selkeät kyltit kamerasta ennen tolppaa. Yhtään nopeussakkoa ei ole sieltä tullut.
Kaksi tolppaa oli matkan varrella, eikä kumpaakaan ennen ollut sen kummempaa varoitusta kuin kilometri-pari aiemmin samantyylinen automaattivalvontamerkki kuin Suomessakin.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
71
Itse muistelen ruotsissa ajaneena että siellä on selkeät kyltit kamerasta ennen tolppaa. Yhtään nopeussakkoa ei ole sieltä tullut.
E20:lla Göteborgin ja Örebron välillä oli yhdellä kyltillä kuitattu monta kameraa. Taisi olla lisäkilvellä 0-4 km, tjsp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Ihan samalla tavalla säästyy jarruttelemalla kunhan tekee sen silloin kun navi / känny muistuttelee tolpasta... :rolleyes:
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
417
Tulipa keskusteltua Keski-Euroopan tuttujen kanssa... Siellä pienin sakko on 15€, eli antaa sopivan huomautuksen ettei kannata kaahata, mutta ei pakota hernari dietillekkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 691
Tulipa keskusteltua Keski-Euroopan tuttujen kanssa... Siellä pienin sakko on 15€, eli antaa sopivan huomautuksen ettei kannata kaahata, mutta ei pakota hernari dietillekkään.
Tämäpä tämä; suomessa rikesakko alkaa 20 eurosta.

Ylinopeuden pienin sakko jostain 5km ylityksestä on 140 euroa ja taivas on rajana kun lähdetään päiväsakkoihin...

"Oikeusvaltio"... :rolleyes:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Ylinopeuden pienin sakko jostain 5km ylityksestä on 140 euroa ja taivas on rajana kun lähdetään päiväsakkoihin...
Ja yleisin nopeudenmuutos sama kuin päiväsakkoraja -> yksikin merkki jota ei huomaa voi helposti viedä päiväsakoille.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Itse muistelen ruotsissa ajaneena että siellä on selkeät kyltit kamerasta ennen tolppaa. Yhtään nopeussakkoa ei ole sieltä tullut.
En tiedä, että onko tämä yleinen tapa Ruotsissa. Mutta minäkin huomasin vastaavaa, kun tuli viime kesänä piipahdettua reilu 100 km Tukholmasta pohjoiseen. Kylteillä ilmoitettiin, koska on kamera tolpat tulossa (ihan siis matka oli kyltissä).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 133
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom