Keskustelua kaasuautoista

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
515
Onko kellään ketjulaisista kokemusta 09/10 VW Passateista? Moisia katsellut käytettynä.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Biokaasu on erinomainen mahdollisuus maajusseille tehdä rahaa veronmaksajien rahoilla, kahteen kertaan.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
515
Joo. Miksiköhän muuten kaasuautoilla on sama käyttövoimavero kuin dieseleillä? Tuetaanko kaasua veroalennuksilla kuten dieseliä?
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Joo. Miksiköhän muuten kaasuautoilla on sama käyttövoimavero kuin dieseleillä? Tuetaanko kaasua veroalennuksilla kuten dieseliä?
Käyttövoimaveroa ei alunperin kaasulle ollut. Valtio ilmeisesti pelkäsi, että vaihtoehtoisista energiamuodoista tulee liian suosittuja ja laajensi käyttövoimaveron myös esimerkiksi kaasuajoneuvoille.


Käyttövoimavero ei ole sama kuin dieselöljyllä, vaan noin puolet. Biokaasun valmistusta subventoidaan voimakkaasti ja sen verotus on muita polttoaineita kevyempää.

13186-Kayttovoimataulukko_2013.png
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
647
Kuinkas isoja säiliöitä olette autoonne laittaneet tai tehdasuusissa on?
Katsellut että jos 500km pääsisi pelkällä kaasulla niin se voisi houkuttaa, tosin se taitaa vaatia n. 22kg säiliöitä eli n. 150l vesitilavuudella? Silloin kerta tankkaus olisi n. 30e (1kg=1,3e) ilman mitään kk sopimuksia?
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Kuinkas isoja säiliöitä olette autoonne laittaneet tai tehdasuusissa on?
Katsellut että jos 500km pääsisi pelkällä kaasulla niin se voisi houkuttaa, tosin se taitaa vaatia n. 22kg säiliöitä eli n. 150l vesitilavuudella? Silloin kerta tankkaus olisi n. 30e (1kg=1,3e) ilman mitään kk sopimuksia?
Tehdasuusissa pikkuautoissa on noin 15kg säiliöt ja pykälää isommassa kokoluokassa noin 20 kg. Mulla on Opel Astrassa 19 kg säiliö.
 
Liittynyt
24.12.2018
Viestejä
14
Onko kellään ketjulaisista kokemusta 09/10 VW Passateista? Moisia katsellut käytettynä.
Myöhässä peliin vähäisellä annilla, mutta menkööt. Ostin juuri 2010 mallin EcoFuel -pasuunan. Kyseessä on autoliikkeen ruotsintuonti, jossa on 21 kg kaasusäiliö ja 31 litran bensiinisäiliö. Tällä autolla olen ajanut noin 500 km, joten sen enempää kokemusta ei ole kuin että hyvin toimii ja kaikki polttoaine mitä tankkiin laitetaan menee. Autolla on nyt ajettu kaikkiaan noin 175 tkm.

Olen aikaisemmin ajanut työsuhdeautoina (vapaa autoetu) 2015 mallin TGI Golf -farmariin 185 tkm ja 2018 samanlaiseen ehdin ajaa 15 tkm kunnes sain kenkää firmasta marraskuun lopulla. Golfeissa ei ollut kaasulaitteisiin liittyen mitään ongelmia, muuten taattua VAG laatua pikkuvikoineen. Jälkimmäinen tuntui syövän öljytikun tarkastusvälin verran ja vähän päälle ekan öljyvaihtovälin aikana.

Kaikki kaasukilometrit on ajettu biokaasulla, koska ekomies pelastaa maailman.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
515
Tulikin hommattua flexfuel auto renaultilta. Oikein hyvä 2011 mallinen auto. Viinalla ajelee iloisesti ja kun on tallissa niin käynnistyy nätisti.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Mites kaasuauton tankkaus? Ilmeisesti tankataan aina täyteen?
Emännän työoaikalle tuli kaasuautot ja tankkausohjeistuksessa sanotaan, että pitää ajaa kaasu loppuun ja sitten vasta tankille.
Onko näin, että vajaalla tankilla ei voi tankata?
Itseäkin kaasuautoilu kiinostaisi ja ruotsista olisi sellanen kiikarissa....
 

waotus

Raudanhamstraaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
408
Mites kaasuauton tankkaus? Ilmeisesti tankataan aina täyteen?
Emännän työoaikalle tuli kaasuautot ja tankkausohjeistuksessa sanotaan, että pitää ajaa kaasu loppuun ja sitten vasta tankille.
Onko näin, että vajaalla tankilla ei voi tankata?
Itseäkin kaasuautoilu kiinostaisi ja ruotsista olisi sellanen kiikarissa....
Ei tarvitse täyteen tankata, mutta en näe vaivattomuuden takia mitään syytä miksei tankkaisi täyteen. Kaksi kaasuautoa omistaneena, en ole ainakaan huomannut mitään ongelmaa vajaalla tankilla tankkaamiseen. Ihan samalla tavalla tavara sinne menee ja auto kulkee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Mites kaasuauton tankkaus? Ilmeisesti tankataan aina täyteen?
Emännän työoaikalle tuli kaasuautot ja tankkausohjeistuksessa sanotaan, että pitää ajaa kaasu loppuun ja sitten vasta tankille.
Onko näin, että vajaalla tankilla ei voi tankata?
Itseäkin kaasuautoilu kiinostaisi ja ruotsista olisi sellanen kiikarissa....
Tuossa voi olla taustalla myös halu käyttää sitä bensaa sieltä tankista. Vanha bensa aiheuttaa ongelmia.

Sen kaasusäiliön voi kyllä täyttää vaikkei se tyhjä olisikaan.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Vajaan tankin voi tankata täyteen (ei tarvitse siis ajaa säiliöitä tyhjäksi ennen tankille menoa). Tankkauksen voinee myös keskeyttää ennen kuin säiliö on täynnä, mutta tämä pitää tehdä manuaalisesti (jos ei tee mitään niin säiliö menee täyteen).
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Joo se varmaan on ohjeistuksen syynä että bensakin vaihtuisi ja ettei rampattasi liian usein tankilla ...
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Bensan vaihtuvuus lienee ongelma esim. VAG:n tekeleissä, joissa on täysikokoiset bensasäiliöt. Esim. Opelissa bensatankki vetää sitä vastoin vain noin 14 litraa, minkä vuoksi vaihtuvuus on paljon suurempaa.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Montakos uutta asemaa on Gasum onnistunut tänä vuonna avaamaan? Kovin on vaatimaton tahti lupauksiin nähden.

Eipä näytä menevän hyvin Jyväskylässäkään

Kaasunjalostuslaitteistossa vakavia ongelmia – Mustankorkea joutuu sulkemaan biokaasun tankkausaseman toistaiseksi - Mustankorkea

Lukijalta: Biosairila Oy rikkoo hankintalakia aliurakoissaan - Länsi-Savo

Melkoisen suurella varmuudella voi sanoa, että tuo biokaasubisnes on kirjaimellisesti iso puhallus.

Tietääkö joku sattumalta missä Gasumin Ikean asemien jätteistä tehtävä valmistettava biokaasu tuotetaan, vai onko kyse vain numeroista paperilla vaikka asemilla todellisuudessa virtaa venäläinen maakaasu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 088
Montakos uutta asemaa on Gasum onnistunut tänä vuonna avaamaan? Kovin on vaatimaton tahti lupauksiin nähden.

Eipä näytä menevän hyvin Jyväskylässäkään

Kaasunjalostuslaitteistossa vakavia ongelmia – Mustankorkea joutuu sulkemaan biokaasun tankkausaseman toistaiseksi - Mustankorkea
Jaaha, mielenkiintoista. Kaasu-auto on ollut vakavassa harkinnassa seuraavaksi autoksi kun Jyväskylän kaasuasemien on kerrottu lisääntyvän, mutta tuohan on taas iso askel taaksepäin. Seppälään (vilkkaasti liikennöity kaupunginosa lähellä keskustaa) on jo pitkään pitänyt aueta kaasun tankkausasema, mutta venyy venymistään ja kuka tietää milloin se aukeaa, jos aukeaa. Vaikka kaasulla olisi kuinka edullista ja ekologista ajaa, niin ei se kovin nautinnollista jos kaasua pitää lähteä tankkaamaan erikseen jostain puolen tunnin ajomatkan päästä jossa mahdollisesti joutuu jonottamaan toiset puoli tuntia ainakin tuollaisessa tilanteessa ettei uusia asemia avata ja vanhoja jopa suljetaan.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Kun omani hankin 2016 oli puheet kovat, mutta todelliset teot on jääneet vähäisiksi. Gasumin piti avata pääkaupunkiseudullekkin yli 10 uutta asemaa. Kas sitten vain katosivat tuolta "Tulevat kaasuasemat" sivulta. Mikkelissä tankkasin kymmenisen kertaa ja joka kerta sai kaasun vähäisyyden takia vain muutaman kilon tankkiin.

Ilmeisesti ajatuksena on ainaostaan puhaltaa veronmaksajien rahat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Bensan vaihtuvuus lienee ongelma esim. VAG:n tekeleissä, joissa on täysikokoiset bensasäiliöt. Esim. Opelissa bensatankki vetää sitä vastoin vain noin 14 litraa, minkä vuoksi vaihtuvuus on paljon suurempaa.
Omassa Mersussa (B200) on 12 litran bensatankki. Tankkasin bensatankin täyteen helmikuussa, nyt on jäljellä 3/4 tankillista. Eli ei kummonen vaihtuvuus. Pitää varmaan ajaa, välillä kaasu loppuun ja ajaa bensaa pois, että saa tuoretta tankkiin.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Omassa Mersussa (B200) on 12 litran bensatankki. Tankkasin bensatankin täyteen helmikuussa, nyt on jäljellä 3/4 tankillista. Eli ei kummonen vaihtuvuus. Pitää varmaan ajaa, välillä kaasu loppuun ja ajaa bensaa pois, että saa tuoretta tankkiin.
Sulla ei joko tule ihan kauheasti kilometrejä vuositasolla tai sitten meikäläisen Opel vie helvetisti bensaa. :D
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Sulla ei joko tule ihan kauheasti kilometrejä vuositasolla tai sitten meikäläisen Opel vie helvetisti bensaa. :D
No vuositasolla tulee noin 24000km. Tosin kun nyt keskitetään ajot tälle kaasuautolle, niin voi tulla enemmänkin....
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Onkos kokemuksia Subarun Legacyistä joissa kaasut mukana? Vaikutti mielenkiintoiselta, ihan auton näköinen kampe kuiten kyseessä ja mahtuis vaikka koirakin takaluukkuun.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Toi tankkausverkosto, on aikuisten oikeasti tosi rajoittava tekijä kaasuautoilusta. Kotiosoitteesta tankkausema ei voi olla 40km kauempana ja tällöinkin pitää voida yhdistää esim kauppareissu tms. Tai siten työmatkan varrella. Kun karttaa katsoo, niin suurinosa suomesta on kaasuautoilun ulottumattomissa. Itse kuulun "etoikeutettuihin" kun kaasuasema on ihan nurkalla.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Toi tankkausverkosto, on aikuisten oikeasti tosi rajoittava tekijä kaasuautoilusta. Kotiosoitteesta tankkausema ei voi olla 40km kauempana ja tällöinkin pitää voida yhdistää esim kauppareissu tms. Tai siten työmatkan varrella. Kun karttaa katsoo, niin suurinosa suomesta on kaasuautoilun ulottumattomissa. Itse kuulun "etoikeutettuihin" kun kaasuasema on ihan nurkalla.
Näinhän se menee. "Lisämausteena" toki vielä se, että käytännössä kaikki Etelä-Suomen ulkopuoliset asemat ovat konttiasemia, joista tuppaa saamaan vain vajaita tankillisia. Ei ainakaan helpota kaasuautoilun yleistymistä :D
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 185
Ittellä olis kotona melkein työmatkan varrella ja töiden päässä olis kaks melkeen matkanvarrella..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
189
Missä hyöty? Koeajanut reilut 200 km lenkillä A4 kaasuversion ja reippaassa moottoritieajossa tuo kahden litran bensakone söi mittarin mukaan kaasua 6 kg satasella (kesäkeli ja -rajoitukset). Kilohinta taitaa olla aika lähelle dieselin vastaavaa litrahintaan, biokaasu jopa kalliimpaa. 300 km toimintamatka kaasulla on vain liian lyhyt ja rahallinen säästö yksinomaan mahdollisessa ensimmäisen vuoden kaasualennuksissa. Kaasun loppuessa bensiiniä hörppi vajaa 9 litraa satasella.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Missä hyöty? Koeajanut reilut 200 km lenkillä A4 kaasuversion ja reippaassa moottoritieajossa tuo kahden litran bensakone söi mittarin mukaan kaasua 6 kg satasella (kesäkeli ja -rajoitukset). Kilohinta taitaa olla aika lähelle dieselin vastaavaa litrahintaan, biokaasu jopa kalliimpaa. 300 km toimintamatka kaasulla on vain liian lyhyt ja rahallinen säästö yksinomaan mahdollisessa ensimmäisen vuoden kaasualennuksissa. Kaasun loppuessa bensiiniä hörppi vajaa 9 litraa satasella.
Jaaha taitaa riippua kaasuautosta. Itse tankkaan maakaasua 1.26€/kg ja keski kulutus on nyt 4.2 kg/100 km. Samoja ajoja 2.0TDI (4x4) octavialla 6.5 l/100km. ja kulutus. Lisäksi kaausuautossa pienempi käyttövoimavero.
Mutta tankkausverkosto on edelleen, aivan liian suppea. Jos asuu kaasuaseman vieressä, tai pääsee tankkaamaan kauppareisulla tai työmatkalla. Kaasuauto voi kannattaa.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Jaaha taitaa riippua kaasuautosta. Itse tankkaan maakaasua 1.26€/kg ja keski kulutus on nyt 4.2 kg/100 km. Samoja ajoja 2.0TDI (4x4) octavialla 6.5 l/100km. ja kulutus. Lisäksi kaausuautossa pienempi käyttövoimavero.
Mutta tankkausverkosto on edelleen, aivan liian suppea. Jos asuu kaasuaseman vieressä, tai pääsee tankkaamaan kauppareisulla tai työmatkalla. Kaasuauto voi kannattaa.
Mikä tahansa nykyaikainen dieselajoneuvo kuluttaa tänä päivänä vitosen tai alle. Omani 1.5 litrainen diesel, jolla ajan lähes pelkästään moottoritieajoa näyttää keskikulutukseksi 5.2l/100km. Kokemuksesta tiedän, että nuo kaasuajoneuvot alkaa kuluttamaan oikein iloisesti kaasua kun niillä painetaan +130km/h puhumattakaan siitä kun siirrytään bensiinille kaasun loputtua.

Säästöä noista ei saa tekemälläkään, parempaa mieltä jos biokaasulla ajaa kyllä. Kaasuautoilua tuli itsekin muutama vuosi kokeiltua, mutta säästöjä sillä ei saavuttanut ja olematon tankkausverkosto ei juuri laajentunut kovista lupauksista ja suunnitelmista huolimatta.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
Mikä tahansa nykyaikainen dieselajoneuvo kuluttaa tänä päivänä vitosen tai alle. Omani 1.5 litrainen diesel, jolla ajan lähes pelkästään moottoritieajoa näyttää keskikulutukseksi 5.2l/100km. Kokemuksesta tiedän, että nuo kaasuajoneuvot alkaa kuluttamaan oikein iloisesti kaasua kun niillä painetaan +130km/h puhumattakaan siitä kun siirrytään bensiinille kaasun loputtua.

Säästöä noista ei saa tekemälläkään, parempaa mieltä jos biokaasulla ajaa kyllä. Kaasuautoilua tuli itsekin muutama vuosi kokeiltua, mutta säästöjä sillä ei saavuttanut ja olematon tankkausverkosto ei juuri laajentunut kovista lupauksista ja suunnitelmista huolimatta.
Diesel on siinä kyllä ylivertainen, ettei moottoritiekulutus kasva suhteettoman suureksi suhteessa maantie- ja kaupunkikulutukseen.
 

Jerry Brudos

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
154
Kukaan viimeaikoina tehnyt kaasuautomuutosta? Liikkeiden muutoshinnat on sitä luokkaa, että taloudellisesti ei ole järkevää, mutta ison bensakoneen kaasuttamisessa voisi diy-versiolla olla järkeäkin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
127
Diesel on siinä kyllä ylivertainen, ettei moottoritiekulutus kasva suhteettoman suureksi suhteessa maantie- ja kaupunkikulutukseen.
No B200C:llä kaasun kulutus helsingin reissulla. Eli Tre - HKI motarilla ja kaupunkiajoa. Päivän keskikulutus oli 4.1 kg/100km. Cruisella ajettiin 123kmh oli asetus mennen tullen.
Kun vertaa normimaantie ajoon, jolloin pidemmillä reissulla on ollut kulutus 3.4 - 3.6 kg/100km. Niin moottoritieajo lisää kulutusta sen 0.5-0.6kg. Ei se minusta ole suhteettoman suuri kulutuksen kasvu.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
547
No B200C:llä kaasun kulutus helsingin reissulla. Eli Tre - HKI motarilla ja kaupunkiajoa. Päivän keskikulutus oli 4.1 kg/100km. Cruisella ajettiin 123kmh oli asetus mennen tullen.
Kun vertaa normimaantie ajoon, jolloin pidemmillä reissulla on ollut kulutus 3.4 - 3.6 kg/100km. Niin moottoritieajo lisää kulutusta sen 0.5-0.6kg. Ei se minusta ole suhteettoman suuri kulutuksen kasvu.
Joo, tuo 120 km/h menee vielä siedettävällä kulutuksen lisäyksellä, mutta jos nopeuden nostaa sinne 130-140 km/h -haarukkaan, mistä ylempänä oli puhetta, niin sitten nousukäyrä alkaa kummasti jyrketä. Ainakin omassa Astrassa keskikulutus tuossa haarukassa menee jo reilusti vitosen paremmalle puolelle.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Joo, tuo 120 km/h menee vielä siedettävällä kulutuksen lisäyksellä, mutta jos nopeuden nostaa sinne 130-140 km/h -haarukkaan, mistä ylempänä oli puhetta, niin sitten nousukäyrä alkaa kummasti jyrketä. Ainakin omassa Astrassa keskikulutus tuossa haarukassa menee jo reilusti vitosen paremmalle puolelle.
90% ajaa moottoritiellä mittarinopeutta 130-140km/h sillä todellinen nopeus on tuolloin noin 120km/h riippuen mittarivirheestä, joka kasvaa sitä mukaa mitä enemmän on nopeutta.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Nyt ois kiva saada esimerkki autosta, jossa on 20km mittarivirhe.
Omassa koslassa on 6-7 ja pidän sitä jo aika isona
 
Viimeksi muokattu:

Thompsonic

Tukijäsen
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
37
Toyotat? Uusin vaimon autoon pyörät juuri, aavistuksen korkeammat ja mittarivirhe gps:ään verraten 1-2km/h. Omassa autossa virhe on 4km/h eikä nopeus vaikuta virheeseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Nyt ois kiva saada esimerkki autosta, jossa on 20km mittarivirhe.
Omassa koslassa on 6-7 ja pidän sitä jo aika isona
Direktiivin mukaan mittarivirhe pitää olla sen 4km/h suurimmilla tyypitetyillä renkailla.. En nyt ole varma onko tuo 4% vai kiinteä 4km, mutta sovitaan että se on 100 nopeudessa 104, jolloin niillä auton mukana tulleilla vakiorenkailla se on esim 108, ja rengasliikkeestä 50€ halvemmalla myydyssä pykälää matalammassa sarjassa 112, jolloin todellinen 130km/h on mittarissa jo 146km/h - eikä läheskään kaikissa autoissa ole säädetty mittarivirhettä täsmälleen tuohon direktiivin määräämään, vaan se voi olla enemmänkin. Tuo 12% on mulla ollut suurin virhe, jolla 165km/h nopeudessa virhe olisi tuon 20km/h.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 088
Eipä noita hyvin montaa näytä vieläkään olevan ja lähes kaikki Jyväskylän eteläpuolella.
Isommista paikkakunnista ainakin Seinäjoelle juuri avattiin tankkausasema. Mutta heikostihan noita yleisesti ottaen on vähänkin pohjoisemmassa, idässä ja lännessä... Lisäksi ainakin Jyväskylässä oli hirmuiset ongelmat saada uutta tankkausasemaa käyttökuntoon - ja kun se saatiin niin se jouduttiin lähes heti sulkemaan. Pieniä käynnistysvaikeuksia.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 559
Vaasaan tulossa toinen asema joulukuussa abc, mutta tuolla ainoastaan biokaasua, eli kalliimpaa laatua. Piti käydä koeajolla octaavian kaasuvehjettä, tasaisella ajolla näytti 5.2kg/100km kulutusta, ja nyt oli 1.45€/kg biokaasu, eli aika lähellä bensan lukemia ollaan :) kaasukuume odottakoot vielä hetken.
 
Liittynyt
15.03.2019
Viestejä
2
Onko joku tutkinut biokaasun ympäristövaikutuksia tarkemmin? Tuottaako se oikeasti vain murto-osan CO2 päästöjä bensiiniin verrattuna ja miten on muiden päästöjen laita? Tässä pitää verratta tietysti tilannetta siihen, että se banaaninkuori ei päädy polttoaineeksi, vaan mätänee kompostissa. Jos siitä banaaninkuoresta tehdään polttoainetta, niin onko se pois jostain muualta, esimerkiksi lannoitteista tai teollisuuden polttoaineista?

Googlesta tulee aika paljon Gasumin sponssaamaa sisältöä, joten ei kovin objektiivista tietoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 104
Onko joku tutkinut biokaasun ympäristövaikutuksia tarkemmin? Tuottaako se oikeasti vain murto-osan CO2 päästöjä bensiiniin verrattuna ja miten on muiden päästöjen laita? Tässä pitää verratta tietysti tilannetta siihen, että se banaaninkuori ei päädy polttoaineeksi, vaan mätänee kompostissa. Jos siitä banaaninkuoresta tehdään polttoainetta, niin onko se pois jostain muualta, esimerkiksi lannoitteista tai teollisuuden polttoaineista?

Googlesta tulee aika paljon Gasumin sponssaamaa sisältöä, joten ei kovin objektiivista tietoa.
Loppujenlopuksi tuo biokaasukin on aika väljä tulkinta, osa biokaasustahan on vaan talteen otettua kaasua, joka menisi muuten taivaan tuuliin, osa on vartavasten kasvatetusta biomassasta peräisin.

Biomassaa kun kasvattaa, oli se mitä tahansa, niin sehän on kasvaessaan sitonut itseensä ilmasta hiilidioksidia, joka poltettaessa vapautuu takaisin.

Periaatteessahan myös perinteinen öljystä tehty polttoaine toimii näin, mutta hiilidioksidi on sitoutunut joskus miljoonia vuosia sitten, ja nyt se päästetään uudelleen ilmakehään takaisin, mutta viive on vain älyttömän paljon pidempi kuin viime vuonna kasvaneella kukkasella.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
208
Alkuperäisessä viestissä olin väärässä :)

Kompostointi vapauttaa hiilidioksidia, kun sitten taas metaani tuotetaan mädäännyttämällä biojäte; mutta ilmeisesti ilmastopäästöjen kannalta 0-tulos jos metaani poltetaan ja mädätyksen jälkeen jäävä aines kompostoimalla saadaan vastaavaa lannoitetta kuin suoraan kompostoimalla (lähde: Pitäisikö talousjätteet kompostoida?).

Sikäli jos banaaninkuori mätänee kotikompostissa siinä vapautuu joka tapauksessa metaania joka sitten vain vapautuu ilmakehään...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Kyllähän tuo suomen biokaasu on juuri tuosta jätteestä valmistettua, samoin kun etanoli. Toista se on jossai saksassa ja brasiliassa missä vartavasten kasvatetaan peltoja mistä massat menee suoraa polttoaineisiin. Vaasassa puolet biokaasusta tehdään jätevesilaitoksen lietteestä(ihmispaskasta) ja puolet ruokajätteistä. Kompostoinnissaki tulee 2 multalaatua kun lietteestä tehtyä ei saa käyttää ruokamultana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 412
Viestejä
4 194 571
Jäsenet
70 728
Uusin jäsen
pvarjone

Hinta.fi

Ylös Bottom