Huollatteko/korjaatteko ennakoivasti vai ainoastaan pakolliset paikat?

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Arvon io-techiläiset!

Kun nyt olen autoilua harrastanut 20 vuotta ja samalla opetellut itse korjaamaan autoani niin tuli mieleen tehdä tällainen thread.
Autoahan voi huoltaa monella tapaa.


Tässä esimerkki ennakoivasta huollosta/korjauksesta:

-moniurahihnan vaihdon yhteydessä vaihdetaan melko kuluneet moniurahihnan kiristin- ja ohjauspyörä.
-esim. 1-2 vuoden välein avataan jarrusatuloiden pultit ja katsotaan että liukutapit liikkuu ja rasvataan ne.
-laturin ollessa helposti irrotettavissa muun remontin yhdeydessä irrotetaan ja tarkastetaan laturi myös yleismittarilla (diodit, liukurenkaat)ja todetaan hyvä kunto ja vaihdetaan uusi melko edullinen jännitteensäädin kiinteine hiilineen vaikka vanhoja hiiliä olisi jonkun verran jäljellä vanhassa jännitteensäätimessä.



Tässä esimerkkejä vain pakollisista huolloista/korjauksista:

-moniurahihnan vaihdoin yhteydessä ei vaihdeta puoliksi kuluneita kiristin- ja ohjauspyöriä.
-jarrupalojen vaihdossa ei tarkasteta liukutappeja.
-esim ilmastoinnin kompuran (tms ot-pumppu) ollessa irti ei kosketa laturiin ollenkaan vaikka se olisi tuolloin helppo irrottaa tarkastamista varten jossain autoissa.

Kertokaahan millä tapaa te huolttatte koslianne.
Itse pyrin remontin yhteydessä myös toteamaan parhaani mukaan muiden osien kuntoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
234
Huollatan sen mitä katsastusmies löytää huomautettavaa. Puhki menneet jarruputket tosin vaihdatin ilman katsastusmiehen vinkkiä. Pelkällä käsijarrulla oli hiukan rasittavaa ajella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
583
Tulee huollettua ennakoivasti välillä liiankin kanssa. Esim. Huohotinvikoja ja tilanteen mukaan vaihdetaan osia enemmänkin varsinaisen remppakohdan ympäriltä. Etuiskarissa öljyvuotoa --> laitettiin kokonaan uusi alustasarja ja etuvaimentimien kääntölaakerit ja kannakkeet. Toinen yleinen asia egr-systeemin ja imusarjan puhdistus karstoista. Tai jos on vaihdettu pyörän laskeri niin samalla vaivalla levyt, palat ja jarrusatuloiden tsekkaus, herkistely, mahdollinen männän pölytiivisteen vaihto.
Pidän ajatuksesta että perheen autot on mahdollisimman hyvässä kunnossa. Suuri osa rempoista tehdään kotitallin työkaluilla.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Riippuu osien hinnasta ja kuinka hankala olisi myöhemmin korjata/vaihtaa osa. Esim. keväällä kun vaihdoin iskarit niin samalla vaihtui jouset ja iskarin yläpäät. Jos noita olisi erikseen vaihtanut niin olisi joutunut iskarin irrottamaan kuitenkin, hinta ei ollut kovin suuri sekä noita iskarien yläpäitä ko. autossa menee.

Jarrupalojen vaihdon yhteydessä on myös helppo tehdä herkistely, mutta erikseen en niitä kyllä ala herkistelemään jos jarrut vaan toimii. Jarruttelee välillä kovemmin niin pysyy kunnossa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
761
juuri tuossa itsekin mietin jos imusarjaa ja egrrää putsaisi, kun loma alkaa. MAF:lle vähän spraytä. Sitten taas, kaikki toimii niin kannattaako sörkkiä.. Miten se nyt meni, ettei kannata korjata toimivaa.

:kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
juuri tuossa itsekin mietin jos imusarjaa ja egrrää putsaisi, kun loma alkaa. MAF:lle vähän spraytä. Sitten taas, kaikki toimii niin kannattaako sörkkiä.. Miten se nyt meni, ettei kannata korjata toimivaa.

:kahvi:
Samaa miettinyt, mutta ei tuota 3.0TDI:tä jaksa itse alkaa purkamaan, niin menisi maksuhommiksi. Siis jos purkaisi imusarjan ja heittäisi läpät hiiteen + ohjelmoisi ne.

Varsinkin nyt kun turbon vnt-säätäjä on menossa vaihtoon; pelkkä osa 350 + softa VAGilta + työt...


Itse en lue huolto-ohjelmaan kuuluvia hommia kuten hihnankiristimien, jne vaihtoa ennakoimiseksi. Ne vaihdetaan mitä pitää vaihtaa. Enhän odottele että esim. naftasuodatin menee tukkoon ennen kuin vaihdan sen. :D
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
648
Tavallaan tulee tehtyä ja tavallaan ei. Ykkösautoa ei itse jaksa rassata, koska laiskuus... mutta siihen kyllä on tullut pyydettyä listöitä esim iskarin vaihdossa yläpäänlaakerit, kun tiedossa ettei ne kuitenkaan kestäisi seuraavan iskarin elinkaarta. Mutta sitten noissa halvemmissa tulee itse tehtyä suurimmat rempat ellei asialla ole kiire ettei ehdi odottaa muutamaa viikonloppua.
- Jarrupalojen vaihdossa toki menee samalla satulan herkitys, mutta eipä niitä juuri muuten erikseen jaksa tehdä jos toimivat.
- Viimeksi tuli vaihdelaatikon stefat tuli vaihdettua molempiin vetoakseleihin kerralla kun toinen vuoti.
- No sekin tulee tehtyä, et jos jokin polttimo palaa niin samalla vaihdan kaikki polttimot molempiin umpioihin tai vähintään pareittain.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Kyllä itse tulee teetettyä mahdollisimman paljon kerralla.

Esim itsellä oli 200tkm kohdalla toinen etujousi poikki, niin ajatuskulku meni näin:
-> ei voi olla uusi ja kulunut jousi samalla akselilla -> Kun kerran avataan, niin iskarit kanssa -> oisko kääntölaakeri rikkonut sen jousen? -> Koiranluut on helpompi pistää poikki ja korvata uusilla vs. maksaa töistä -> oiskohan helpoin tilata ihan täydelliset tolpat, että työn määrä minimoituisi.

Osat maksoi 600e kohtuu hyvillä merkeillä (Lemförder, SKF, KYB*), mutta työtä taas ei mennyt kuin 1h + suuntaukset. Merkkihuollon arviossa pelkkä iskari+jouset olisi olleet 600e* ja työtä olisi ollut paljon enempi.

*= tää on korotettu "erikois"malli, johon sopivaa iskari+jousipakettia löytyy aika harvalta merkiltä.

Huonoa osissa oli varmaan nimetön pohjaanlyöntikumi, koska luultavasti se on alkanut narahtelemaan töyssyissä 50tkm jälkeen.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 740
Tilanteen mukaan. Toki perushuollot aina ja sitten jos jotain vittumaisempaa käyttää auki niin uutta palikkaa vain. Hihnojen jne vaihdoissa aina kaikki mahdollinen uutta.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Korjaukset sillä periaatteella että niihin ei enää pitäisi palata uudestaan. Toki hihnojen ja jarruosien kanssa se periaate ei oikein pidä, mutta tuossa äskettäin losahti autosta taka-apurunko kahtia. Uusi runko tilalle, sille ruosteenestot, vanhoista tukivarsista puslat vittuun, varret puhtaaksi fosforihapolla, uudet polyuretaanipuslat, uudet pultit, kaikkeen iskunkestävät maalit päälle, uudet laakerit yms yms yms.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
423
Sillä periaatteella että auto kestää käyttöä ja toimii luotettavasti. Pikkuviat voi odottaa sopivaa hetkeä, muut laitetaan kuntoon.

Esim kotelot ruostuneet: tehty kokonaan uudet pellit kunnon pellistä kunnon suojat päälle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Onko tämä galluppi, vai mistä täällä keskustellaan?

Joo, viat korjataan jos sellaisia havaitaan ja satunnaisesti tulee katsottua vähän muutakin, mutta pääsääntöisesti korjaukset tehdään tavallisten huoltojen yhteydessä. Sillä periaatteella mennään, että auton pitää toimia luotettavasti ja olla turvallinen.

Eiköhän jokainen säätele tätä tarvetta omien resurssiensa mukaisesti. Uudemmille autoille nyt ei loppujen lopuksi edes kovin hirveästi voi itse mitään tehdä, jos ei ole itse alalla ja täydellistä pajaa testereineen käytettävissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
69
Vaikka kyseessä olisi sellainen auto, jolla on tarkoitus vetää mahdollisimman halvalla, eli hyväksytty katsastus riittää, niin silti tulee rasvailtua ja herkisteltyä kaikki paikat mitä vaan korjausoperaation aikana tulee vastaan. Siltikin tekisi mieli laittaa niihinkin uutta osaa...

Nykyään on sellainen auto, jonka haluan olla ainakin ajettavuudeltaan vähintään niin hyvä kuin mitä se olisi uutena. Täten tulee ainakin hankittua ja joskus myös asennettua esim. puslia, jotka olisivat katsastus kuntoisia vaikka maailman loppuun asti, mutta kuitenkin menettäneet parhaat ominaisuutensa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Onko tämä galluppi, vai mistä täällä keskustellaan?
Veikkaisin että vähän gallupikin, että moniko esimerkiksi tekee niin kuin veljeni, että tasan korjaa sen mikä on ihan pakollista leimaan.. Luulen, että se on kyllä taloudellisesti järkevintä nyky-Suomessa.

Mutta itselle tekee aina kipeää jokainen pikkuvika autossa ja kaikki tulee tehtyä liiankin isolla kädellä vrt hyöty aikanaan autosta luopuessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Säännöllisin väliajoin tulee katseltua ja kuunneltua autoja ( ja muitakin vehkeitä ) sillä silmällä, että mitä pitäisi uusia seuraavaksi ja sitten kun joku paikka on auki, tulee sinne vaihdettua enemmän osaa jos näyttää siltä, että vanhat ovat jo ehtoopuolella.

Uudemmille autoille nyt ei loppujen lopuksi edes kovin hirveästi voi itse mitään tehdä, jos ei ole itse alalla ja täydellistä pajaa testereineen käytettävissä.
Samaa perusmekaniikkaa niissä uudemmissakin on, kuin 70-80 lukujen vehkeissä, ainoastaan sähköosien määrä on lisääntynyt.
Pienellä aiheeseen perehtymisellä ja sopivalla testeriohjelmistolla varustetulla läppärillä voi tehdä 90-95 % kaikista huoltotöistä hyvin varustellussa kotitallissa.
Loput 5-10 % ovat sellaisia töitä, että niihin tarvitaan erikoistyökaluja ja testereitä, jotka löytyvät yleensä ainoastaan merkkiliikkeestä.

Viimeiset 20 vuotta olen kuullut tuota "valitusta", että uudemmille autoille ei voi enää tehdä mitään itse, mutta kummasti niitä osia pystyy silti vaihtamaan entiseen tapaan ja elektroniikan säätökin onnistuu monesti halvalla kaapelilla ja sopivalla ohjelmistolla.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 711
Samaa perusmekaniikkaa niissä uudemmissakin on, kuin 70-80 lukujen vehkeissä, ainoastaan sähköosien määrä on lisääntynyt.
Pienellä aiheeseen perehtymisellä ja sopivalla testeriohjelmistolla varustetulla läppärillä voi tehdä 90-95 % kaikista huoltotöistä hyvin varustellussa kotitallissa.
Loput 5-10 % ovat sellaisia töitä, että niihin tarvitaan erikoistyökaluja ja testereitä, jotka löytyvät yleensä ainoastaan merkkiliikkeestä.

Viimeiset 20 vuotta olen kuullut tuota "valitusta", että uudemmille autoille ei voi enää tehdä mitään itse, mutta kummasti niitä osia pystyy silti vaihtamaan entiseen tapaan ja elektroniikan säätökin onnistuu monesti halvalla kaapelilla ja sopivalla ohjelmistolla.
Jep. Mitä nyt autoja ropannut väliltä 1968 ja 2011 niin aika lailla samanlaista tuo on. Osien määrä on vuosien aikana kasvanut eli tilaa on vähemmän. Tosin kyllä ne insinöörit on ennenkin osannut laittaa ne pultit ja mutterit aina johonkin sellaseen koloon mihin ei pääse käsiksi. Osittain myös nykyajan sähköosat ovat voineet helpottaa tekemistä, kuitenkin 80- ja 90 -luvuilla on ollut autoissa aika pitkälti samat toiminnot kuin nykyisissäkin, mutta sähköpalikoiden sijaan ne oli toteutettu vakuumilinjoilla yms.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 630
Joo, tosiaan perusjutut ovat pitkälti samat kuin ennenkin, eli lähinnä sitä elektroniikkapuolta tarkoitin, mutta ilmaisin asian kehnosti. Toki elektroniikkaa on nykyään mukana paljon aiempaa laajemmin, mutta se on tapauskohtaista kuinka paljon sillä on merkitystä.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Mitä sitä turhaan stressaamaan jostain mahdollisista vikakohteista. Itelle riittää kunhan kulutusosat yms pidetään siinä kunnossa, ettei matka ainakaan niiden takia jää kesken. Ikinä ei oo niin uutta autoa ollut, missä ei aina jotain pientä (mutta ajoa haittaamatonta) olisi ja kalliiksi tulee jos vanhaa koslaa koittaa täydellisessä kunnossa pitää. Pikkuvikoja korjaillaan sitten mahdollisuuksien mukaan itse kun aikaa ja motivaatiota on. Niin kauan kun auto kulkee eteenpäin ilman ylimääräsiä kolinoita ja katsastuksesta saa terveen paperit, niin se riittää. Määräaikaishuolloissa kuullut tähän asti aika hyvin jos jokin kaipaa huomiota.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 304
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom