Ylinopeus (kameravalvonta)

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 628
Näin minäkin olen asia tulkinnut, myös ympäristön kannalta moottorijarrutus on hyvä tapa pudottaa nopeutta.
Yleensähän nuo nopeuksien pudotukset 100:sta 80:een ovat risteysalueiden (tai muun vaaran) läheisyysessä, joten ne toimivat näin myös varotuksena, että kuljettajan pitää olla tavallista tarkaavampi.

Nyt vaan tuota muutetaan, kun laitetaan nuo n. 150m päästä mittaavat tutkat mittausalueensa päähän merkistä => siis käytännössä kuljettajan kannalta "kiinni" tutkaan. => ja sitä minä pidän
jopa vaaraa aiheuttavana rahastusyrityksenä.
Edelleenkin, miksi sitä jalkaa ei voi nostaa jarrulta jo merkin nähdessään ja antaa nopeuden laskea sen "luontoa säästävän moottorijarrutuksen" avulla? Silloin ei tarvitse pelätä sitä mahdollisesti ko. merkin vaikutusalueelle kohdennettua tutkaakaan.

Miksi siis pitää odottaa siihen merkille saakka ennen kuin alkaa laskemaan nopeutta? Sen lisäksi että silloin toimitaan lainvastaisesti, niin saattaa lisäksi päätyä kameran kuvaan. Miksi siis ottaa riskiä?

Liiallisesta valvonnasta minäkään en pidä, mutta koska kameroista ei valittamalla eroonkaan pääse, niin kannattaa ainakin minimoida niiden seurauksena lankeavat sakot ja hommata joku sovellus piippailemaan niistä ja ajaa rangaistavuuskynnyksen paremmalla puolella, sekä tosiaan himmailla nopeutta jo ennen rajoituksia, eikä vasta niiden jälkeen.

Tervettä maalaisjärkeä minäkin peräänkuulutan, eli paikka olisi "ohjeellinen" sallien kaasulta noston.
Maalaisjärkeä voisi yrittää käyttää näissä vaatimuksissakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Ihan vaan mielenkiinnosta mikä on Menumaija? Tuskin tässä raktorikaivuria tarkoitat.
ihan perus momentinmuuntimella varustettua automaattia (jossa siis turbiinin sisällä on läjä öljyä pyörimässä, josta tuo mehu-nimitys:)).

Tuollaisessa moottorijarru on todella ”tehoton” vs. manuaaliaski, yleensä loota pitää vielä isoa pykälää sisällä niin ei jarruta sitäkään vähää. Toki manuualisesti kepittämällä senkin saa jotenkin hidastamaan mutta menee automaatin tarkoitus hukkaan:).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
Edelleenkin, miksi sitä jalkaa ei voi nostaa jarrulta jo merkin nähdessään ja antaa nopeuden laskea sen "luontoa säästävän moottorijarrutuksen" avulla? Silloin ei tarvitse pelätä sitä mahdollisesti ko. merkin vaikutusalueelle kohdennettua tutkaakaan.

Miksi siis pitää odottaa siihen merkille saakka ennen kuin alkaa laskemaan nopeutta? Sen lisäksi että silloin toimitaan lainvastaisesti, niin saattaa lisäksi päätyä kameran kuvaan. Miksi siis ottaa riskiä?
Ei oma auto ainakaan tiputa nopeutta tarpeeksi nopeasti siitä kun oikeasti näkee että mitä siinä merkissä lukee, enkä ajatellut alkaa arvailemaankaan että tippuuko rajoitus vaiko eikö.

Toiseksi nykyisillä merkkien sijoittelulla heti merkin jälkeen ei ole mitään _todellista_ syytä ajaa tikkarin nopeutta...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 628
Ei oma auto ainakaan tiputa nopeutta tarpeeksi nopeasti siitä kun oikeasti näkee että mitä siinä merkissä lukee, enkä ajatellut alkaa arvailemaankaan että tippuuko rajoitus vaiko eikö.

Toiseksi nykyisillä merkkien sijoittelulla heti merkin jälkeen ei ole mitään _todellista_ syytä ajaa tikkarin nopeutta...
No sitten sitä nopeutta pitää luonnollisesti himmata lisää jarrulla. Tämähän tietenkin riippuu aina kuljettajan näkökyvystä ja auton ominaisuuksista.

Virallisesti nopeusrajoitus on kuitenkin voimassa sentilleen merkistä eteenpäin, joten sen jälkeen sijoitetun kameran räpsymisestä ei sinäänsä kannata pahoittaa mieltään, jos laskee merkistä vanhalla nopeudella ohi ihan vaan "koska ei siinä ole todellista syytä ajaa hiljempaa". Näin se on ollut aiemminkin, mutta noiden uusien kameroiden toimintaperiaatteen vuoksi pitää olla aiempaa tarkempana.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Toki se moottorijarrutus onnistu jollain vanhalla romulla, mutta nykyauto laskee nopeutta ehkä 5 km/h siitä kun nopeusmerkki on luettavissa (olettaen että näkö on äärimmäisen tarkka).

Nykytutkalla siis merkin kohdalla täytyy tehdä 15 km/h äkkijarrutus, joka letkassa muodostaa aikamoisen heiluriliikkeen jonon perälle.

Ilman tutkaa fiksumpi himmaa vauhdin sallittuun turvallisesti, lopputuloksena ei ole ruuhkautumista, mutta sallittu vauhti on silti saavutettu reilusti ennen risteystä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
ihan perus momentinmuuntimella varustettua automaattia (jossa siis turbiinin sisällä on läjä öljyä pyörimässä, josta tuo mehu-nimitys:)).

Tuollaisessa moottorijarru on todella ”tehoton” vs. manuaaliaski, yleensä loota pitää vielä isoa pykälää sisällä niin ei jarruta sitäkään vähää. Toki manuualisesti kepittämällä senkin saa jotenkin hidastamaan mutta menee automaatin tarkoitus hukkaan:).
Ei se manuaalinenkaan moottorijarrutus tehokas ole pelkästään kaasua hölläämäällä isoimmalla vaihteelle, kuten 6-tiellä ajellessa yleensä on. Jos vaihtaa pienemmälle (välikaasun kanssa) => sitten se on tehokkaampaa.

Edit: Myrkylle kyllä tämäkin on vielä asian sisällä, eikä viestittely niin vaarallista/turhaa ole, tarkoitushan on vaan keskustella. "Lopputulosesta" olen kanssasi samaa mieltä:), ollaan kaikki oikeassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Edit: Myrkylle kyllä tämäkin on vielä asian sisällä, eikä viestittely niin vaarallista/turhaa ole, tarkoitushan on vaan keskustella. "Lopputulosesta" olen kanssasi samaa mieltä:), ollaan kaikki oikeassa.
Enhän mä mikään mode ole, ihmettelen vaan miten taas juupas eipäs keskustelu saa valtavat mittasuhteet;)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 628
Enhän mä mikään mode ole, ihmettelen vaan miten taas juupas eipäs keskustelu saa valtavat mittasuhteet;)
Niin, kyllähän se olisi paljon parempi jos kaikki olisivat samaa mieltä ja lakkaisivat suosiolla keskustelemasta. Eikun hitsinvitsi, tämähän olikin keskustelufoorumi, eli ehkäpä se sittenkin on täällä ainakin jossakin määrin sallittua, ehkä jopa suotavaa. :D

Ei vaan, ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja se on vain hyvä asia, varsinkin kun keskustelu oikeasti liittyy ketjun aiheeseen. Vähän hassua silloin vaatia, että pitäisi lopettaa keskustelu tai vaihtaa aihetta. Kannattaa ehkä pikemmin vaihtaa itse ketjua, jos ei keskustelun sisältö miellytä.

Eikä tässäkään nyt ihan juupas-eipäs -linjalla ole oltu. Suurista linjoista kaikki ovat varmasti hyvin pitkälti samaa mieltä, eli pikemminkin kyse noiden merkkien ja tolppien sijoittelussa on siitä miltä kantilta ja millaisella elämänkatsomuksella asiaa ajattelee.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Poliisin kamera iski 138 sakkoa tunnissa samalla kadulla

Eräs kommentoija kysyi Pastersteinilta, eikö työmaiden kohdalle voisi panna esimerkiksi siirrettäviä hidasteita.

– Toki yksi vaihtoehto, mutta haasteelinen koska kyseessä on pääväylä ja siinä liikkuu raskasta kalustoa. Lisäksi sujuvuus heikkenee joka tietää ruuhkia ruuhka-aikaan, Dennis Pasterstein vastasi.
Eli jos ihmiset ajaisi töyssyjen takia/ansiosta sallittua nopeutta, niin sujuvuus heikkenisi?
:confused:
 
Liittynyt
01.03.2019
Viestejä
9
Olipa viime torstaina poliisin kamera-auto kadun reunalla seisonnassa ja räpsähtipä tietenkin. Pe-La yönä tuli netpostiin viestiä asiasta, viestissä ilmoitettiin että 30kmh alueella nopeus oli 51km/h, eli 21 ylitystä. Pyydettiin täyttämään poliisin sivuilla raportti jossa ilmoittaisin että ajoinko autoa itse vai joku muu. Täyttelin heti lauantaiaamuna raportin ja myönsin teon. Kirjoitin lisäinfoon että luulin rajoituksen olevan 40kmh tai 50kmh, niinkuin tosiasiassa luulinkin.

Milläs aikataululla tulee kutsua Malmin(?) laitokselle selvittelemään ja yleensäkin millä aikataululla tälläinen asia etenee? Tutkija soittaa? Laitokselle ja todistukset tuloista mukaan vai miten?

Päiväsakoillehan toi menee, jos ylitystä olisi ollut kilometrin vähemmän, olisi selvitty 200 euron rikesakoilla, perskule.
4 viikkoa ja 5 päivää räpsystä. Mitään ei ole kuulunut ilmoituksen jälkeen.

Tilannepäivitystä...

Torstaina 14.3, välähti vihreä kamera-auto. -> Lauantaina 16.3 automaattinen viesti netpostiin ajetusta ylinopeudesta. -> Samana päivänä myöntävä vastaus poliisin asiointipalveluun.

Tänään tulee 12 viikkoa tosta räpsähdyksestä, eikä poliisilta ole tullut kirjettä kotiin vieläkään.

Pitääkö sitä jossain vaiheessa olla poliisiin yhteydessä ja kysellä onko mahdollisia hakuja perässä, ettei heinäkuussa lähestyvä Kreikan reissu mene vituiksi heti lentokentän turvatarkastuksessa? Kerran käyty laivalla auton kanssa mutta ei ainakaan siellä poliisit kiinnostuneet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Poliisin kamera iski 138 sakkoa tunnissa samalla kadulla

Eli jos ihmiset ajaisi töyssyjen takia/ansiosta sallittua nopeutta, niin sujuvuus heikkenisi?
:confused:
Tuskin tuollaiset hidasteet ihmisiä saa ajamaan sallittua nopeutta, normaalistihan noiden jälkeen kiihdytetään takaisin samaan vauhtiin mitä ajettiin ennen hidastetta. Ne on paikallaan paikoissa, jossa vaara on juuri siinä hidasteen kohdalla, esim. koulujen lähistöllä olevat suojatiet. Työmaalla taas se, että ajetaan lyhyt pätkä ennen työmaata sallittua ja taas työmaan kohdalla ylinopeutta ei paljon lohduta. Kyse kun on asenneongelmasta, eikä siitä että rajoitusta ei muka huomattaisi. Järjetöntä liikenteen pumppaamista nuo taas aiheuttaisi vähänkin vilkkaammilla teillä, koska osa hidastaisi kävelyvauhtiin ja osa taas ajaa hidastamatta läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Poliisin kamera iski 138 sakkoa tunnissa samalla kadulla



Eli jos ihmiset ajaisi töyssyjen takia/ansiosta sallittua nopeutta, niin sujuvuus heikkenisi?
:confused:
On ihmisiä jotka aina hidastaa töyssyn kohdalla joko siksi koska "pelkäävät" sitä tai siksi kun on esim. madallettu auto jolla ei voi ajaa edes sallittua nopeutta.

Tuon lisäksi on aina töyssyjä jotka ovat ihan *perseestä* sallituillakin nopeuksilla, siinä paikassa missä ne ovat (näitä on kotikulmillakin, ne on yleensä niitä kapeampia joissa loivat sivut). Näistä ei voi ajaa kunnolla läpi edes 30km/h vaikka rajoitus olisi 40km/h.

Eli joka tapauksessa saadaan aina aikaan "haitariefekti" ja ylimääräistä hidastusta ruuhka-aikaan vs ilman töyssyä. Myös siirrettävillä, varsinkin jos paikka on muutenkin "työmaa".
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
On ihmisiä jotka aina hidastaa töyssyn kohdalla joko siksi koska "pelkäävät" sitä tai siksi kun on esim. madallettu auto jolla ei voi ajaa edes sallittua nopeutta.

Tuon lisäksi on aina töyssyjä jotka ovat ihan *perseestä* sallituillakin nopeuksilla, siinä paikassa missä ne ovat (näitä on kotikulmillakin, ne on yleensä niitä kapeampia joissa loivat sivut). Näistä ei voi ajaa kunnolla läpi edes 30km/h vaikka rajoitus olisi 40km/h.

Eli joka tapauksessa saadaan aina aikaan "haitariefekti" ja ylimääräistä hidastusta ruuhka-aikaan vs ilman töyssyä. Myös siirrettävillä, varsinkin jos paikka on muutenkin "työmaa".
Noinhan se yleensä menee.

-Minua on aina (olen luopunut jo toivosta) häirinnyt se, että kun työmalla ei työskennellä tai jopa ei nää työskennellä ne nopeusrajoitus tai varoitusnerkit jätetään/ unohdetaan sinne pahimmillaan kuukausiksi. Tarpeettomasti liikennettä haittaamaan.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
On ihmisiä jotka aina hidastaa töyssyn kohdalla joko siksi koska "pelkäävät" sitä tai siksi kun on esim. madallettu auto jolla ei voi ajaa edes sallittua nopeutta.

Tuon lisäksi on aina töyssyjä jotka ovat ihan *perseestä* sallituillakin nopeuksilla, siinä paikassa missä ne ovat (näitä on kotikulmillakin, ne on yleensä niitä kapeampia joissa loivat sivut). Näistä ei voi ajaa kunnolla läpi edes 30km/h vaikka rajoitus olisi 40km/h.

Eli joka tapauksessa saadaan aina aikaan "haitariefekti" ja ylimääräistä hidastusta ruuhka-aikaan vs ilman töyssyä. Myös siirrettävillä, varsinkin jos paikka on muutenkin "työmaa".
Ei noihin tietenkään mitään isoja töyssyjä tarvittaisi. Varmaan ihan vain tärinäraidat tai vastaavat riittäisi. Jos tuo ongelma haluttaisiin oikeasti ratkaista niin eiköhän siihen joku insinööri ratkaisun keksisi. Onhan se tietysti helpompi valittaa kerran kuukaudessa uutisissa ja sakottaa sunnuntaisin kun työmaa seisoo tyhjänä.

Täällä missä itse asun on pari töyssyä 30km/h alueella, mutta ne töyssyt on paras ajaa noin 43km/h. Jos ajaa alle 40 niin sitten pitäisi ajaa jotain 10km/h jotta pääsisi samaan tuntumaan. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
Sekavaa keskustelua paljon, en välistä löytänyt, että jokohan ne 4-tien uudet tolpat ovat toiminnassa Lusi-Vaajakoski välillä? Vai vieläkö Poliisilla on teknisiä ongelmia asian kanssa? :D
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tuossa näkyvät ne 5-tienkin tolpat, jos tuossa ne kaikki on? Kameroita pitäis olla jutun mukaan yht.40kpl. Onkos jossain tietoa noiden tolppien tarkemmista paikoista? Kuvassa näkyy vain 36 kpl.

Viiden vuoden kustannukset 4,4mij. euroa / 40 kameraa=> kunkin kameran tienattava 22000€, jotta päästään nolla tulokseen. Vai oliko tuo pelkän laitteiston kulu?

Edit: siis 6-tien ei viitos
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
Huoh, pitänee alkaa taas ajamaan pohjoisen suuntaan Lahti-Jämsä-JKL reittiä pitkin. Sielläkin tosin muutama, vanhanmallinen tolppa, mutta...

Ei sillä, että mitään räikeitä ylinopeuksia pitäisikään ajaa. Mutta 4-tielläkin on aikoja jolloin ihan rauhassa voisit sen 120km/h matkavauhtia pitää helpostikin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Huoh, pitänee alkaa taas ajamaan pohjoisen suuntaan Lahti-Jämsä-JKL reittiä pitkin. Sielläkin tosin muutama, vanhanmallinen tolppa, mutta...

Ei sillä, että mitään räikeitä ylinopeuksia pitäisikään ajaa. Mutta 4-tielläkin on aikoja jolloin ihan rauhassa voisit sen 120km/h matkavauhtia pitää helpostikin.
Lataa vaan luuriin kameroista hälyttelevän sovelluksen niin voi sitten hidastaa hyvissä ajoin ennen tolppaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Lataa vaan luuriin kameroista hälyttelevän sovelluksen niin voi sitten hidastaa hyvissä ajoin ennen tolppaa.
Niin, esim Waze auttaa tähänkin, samalla navisofta, tolpat yms. kiinteä ja sitten käyttäjien aktiivisuuteen perustuen poliisit/tutkarysät, liikennehäiriöt(tietyöt, kolarit yms.) samassa paketissa.

Edit. Kiinteät tolpat hälyttää ~500m ennen ja nykyään jopa suomeksi, jos se kieli on jollekkin ollut kynnyskysymys. Esim. tutkarysän ilmoitusetäisyyttä en muista, mutta voi olla sama ~500m.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Niin, esim Waze auttaa tähänkin, samalla navisofta, tolpat yms. kiinteä ja sitten käyttäjien aktiivisuuteen perustuen poliisit/tutkarysät, liikennehäiriöt(tietyöt, kolarit yms.) samassa paketissa.

Edit. Kiinteät tolpat hälyttää ~500m ennen ja nykyään jopa suomeksi, jos se kieli on jollekkin ollut kynnyskysymys. Esim. tutkarysän ilmoitusetäisyyttä en muista, mutta voi olla sama ~500m.
Tomtom speed cameras. Enemmän käyttäjädataa ja ei ole missannut yhtäkään kameraa tähän mennessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Tomtom speed cameras. Enemmän käyttäjädataa ja ei ole missannut yhtäkään kameraa tähän mennessä.
Ei varmaan ole olemassa laitetta/softaa mikä noi kiinteät missais, tai ei ainakaan ole tullut vastaan. Liikkuvat taas toinen juttu. En tiedä miten tomtom toimii, mutta luultavasti hakee noi liikennetiedot tilannehuoneelta tai vastaavalta. Ei siinä, toimiihan noi kaikki ja ihan käyttäjästä kiinni, että mitä ja miten käyttää. Aikaisemmin oli Navigonin laite ja olin todella tyytyväinen, kunnes löysin softan, mihin käyttäjät voivat uppia kaikki häiriöt, yms reaaliajassa.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 718
Ei varmaan ole olemassa laitetta/softaa mikä noi kiinteät missais, tai ei ainakaan ole tullut vastaan. Liikkuvat taas toinen juttu. En tiedä miten tomtom toimii, mutta luultavasti hakee noi liikennetiedot tilannehuoneelta tai vastaavalta. Ei siinä, toimiihan noi kaikki ja ihan käyttäjästä kiinni, että mitä ja miten käyttää. Aikaisemmin oli Navigonin laite ja olin todella tyytyväinen, kunnes löysin softan, mihin käyttäjät voivat uppia kaikki häiriöt, yms reaaliajassa.
Älä pie jännityksessä, mikä se softa on?
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Mutta tämä on siis hyvä uutinen. Tuntuu että täällä kaikki (taksit ja bussit mukaanluettuna) ajelee törkeästi punaisia päin.
Törkeitä tapauksia tapaa ainakin täällä pk-seudulla liikennemääriin nähden suhteellisen harvoin. Voitaneen kysyä tässäkin kuinka monta peräänajoa tuo tulee aiheuttamaan kun jengi painaa liinat kiinni valon vaihtuessa risteyksen kohdalla.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Törkeitä tapauksia tapaa ainakin täällä pk-seudulla liikennemääriin nähden suhteellisen harvoin. Voitaneen kysyä tässäkin kuinka monta peräänajoa tuo tulee aiheuttamaan kun jengi painaa liinat kiinni valon vaihtuessa risteyksen kohdalla.
Jos punainen valo aiheuttaa peräänajon niin syyllinen on kyllä selvä. Hesan "turvavälit".
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
82
Mitens on moottoripyörät ja uudet kamerat, voiko mitata etääntyvän nopeuden, jolloin myös kilpi on näkyvillä?
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Niin että joku muu ajelisi sinun prätkällä, sinun ajohaalareissa ja sinun kypärässä? No, sattuuhan näitä. Ihan uskottavaa. :kahvi:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Niin että joku muu ajelisi sinun prätkällä, sinun ajohaalareissa ja sinun kypärässä? No, sattuuhan näitä. Ihan uskottavaa. :kahvi:
No ei poliisilla perus ylinopeuksissa ole resursseja selvittää kuskia tai käydä kotona katsomassa että minkälaiset ajokamat prätkän omistajalta löytyy.. Kaverin vaimo ajoi rikesakon arvoisen ylinopeuden kameratolppaan kehällä mutta koska auto on kaverin nimissä niin sakko lähetettiin kaverille. Kiisti vain sakon eikä koskaan mitään kuulunut siitäkään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Törkeitä tapauksia tapaa ainakin täällä pk-seudulla liikennemääriin nähden suhteellisen harvoin. Voitaneen kysyä tässäkin kuinka monta peräänajoa tuo tulee aiheuttamaan kun jengi painaa liinat kiinni valon vaihtuessa risteyksen kohdalla.
Liikennevaloissa on semmoinen keltainen välivaihe, ettei punainen pääse yllättämään. Keltaisen saa jopa ihan laillisesti ohittaa, jos ei turvallisesti ehdi pysähtyä; toisaalta sitä ei saa ohittaa jos on aikaa mukavasti jarrutella. Ihan niin kuin se olisi aivan suunniteltu sitä varten, ettei tarvi vetää liinoja kiinni punaisella.

Oli muuten hämmentävää Vancouverissa, kun keltaisen syttyessä syttyivät välittömästi myös jarruvalot. Pari sataa kilometriä etelämmässä Jenkkilän puolella oli sama meininki kuin Suomessa: keltaisella painettiin kaasua ja punaisella sitten suoritettiin hätäjarrutuksia.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Liikennevaloissa on semmoinen keltainen välivaihe, ettei punainen pääse yllättämään. Keltaisen saa jopa ihan laillisesti ohittaa, jos ei turvallisesti ehdi pysähtyä; toisaalta sitä ei saa ohittaa jos on aikaa mukavasti jarrutella. Ihan niin kuin se olisi aivan suunniteltu sitä varten, ettei tarvi vetää liinoja kiinni punaisella.
Tulkinnanvaraa on sillä, kun keltainen valo syttyy risteyksen voi vielä tietyinen edellytyksin ylittää. Edellä olevat ajoneuvot voivat kuitenkin omilla toiminnoillaan estää risteyksen sujuvan ylittämisen tässä vaiheessa ja perässä ajavalle napsahtaa sakko.

Jos haluaa pelata varman päälle on keltaisen valon sytyttyä käytännössä pysähdyttävä, joka aiheuttaa:

A. Ilmeisen peräänajon riskin, sillä tyypillisesti keltaisen syttyessä kaasutetaan ei jarruteta
B. Jäämisen joissain tilanteissa keskelle risteystä

Tätä ongelmaa ei toki ole kuin käytännössä pk-seudulla, jossa liikennemäärät ovat riittävän suuret aiheuttamaan yllä kuvattuja tilanteita.

Asiasta on säädetty tarkemmin täällä

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus… 1012/2001 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®

Jos Pasterstein pääsee kavereineen asiasta päättämään niin keltaisenkin ohittaminen aiheuttaa seuraamuksia

Autoilijat keksivät keinon lähteä keltaisilla: Auto mahdollisimman kauas valotolpasta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Liikennevaloissa on semmoinen keltainen välivaihe, ettei punainen pääse yllättämään. Keltaisen saa jopa ihan laillisesti ohittaa, jos ei turvallisesti ehdi pysähtyä; toisaalta sitä ei saa ohittaa jos on aikaa mukavasti jarrutella. Ihan niin kuin se olisi aivan suunniteltu sitä varten, ettei tarvi vetää liinoja kiinni punaisella.
Tuosta juolahtikin mieleeni, että meidän nurkilta löytyy yksi ns. nuolivalo joka polttaa ainoastaan vihreää tai on vaihtoehtoisesti pimeänä, jolloin luonnollisesti ajetaan pääopastimen mukaan. Harvinaisen usein tulee ajettua vanhoilla tuosta läpi, koska valon sammumista ei voi ennakoida millään lailla. Onneksi ei ole vielä ympätty kameravalvontaa tuohon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 121
Mitä hyötyä näistä ikivihreä valoista on? Äkkiseltään tulee mieleen kaksi ikivihreää valotolppaa pk seudulla. Ensimmäinen leppävaarassa, vanhan turuntien varrella, sellon kohdalla ja toinen kehä I:llä kontulan liittymän kohdalla.
 

Exe

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
105
Tuosta juolahtikin mieleeni, että meidän nurkilta löytyy yksi ns. nuolivalo joka polttaa ainoastaan vihreää tai on vaihtoehtoisesti pimeänä, jolloin luonnollisesti ajetaan pääopastimen mukaan. Harvinaisen usein tulee ajettua vanhoilla tuosta läpi, koska valon sammumista ei voi ennakoida millään lailla. Onneksi ei ole vielä ympätty kameravalvontaa tuohon.
Eikö se ole synkassa pääopastimen kanssa? Eli kun pääopastin vaihtuu vihreältä keltaiselle, niin tällöin nuoli sammuu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 510
Mitä hyötyä näistä ikivihreä valoista on? Äkkiseltään tulee mieleen kaksi ikivihreää valotolppaa pk seudulla. Ensimmäinen leppävaarassa, vanhan turuntien varrella, sellon kohdalla ja toinen kehä I:llä kontulan liittymän kohdalla.
Tuo Kontulan kohta kehällä on kerran ollu punaisilla vuosien aikana ja Hyi vittu mikä kaaos siitä tuli :D
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Kehä 1 itään en ole vuosien läpiajolla kuin kerran ollut punaisissa. Toiseen suuntaan sitten asia erikseen.
Kuljen siitä jokapäivä ja kyllä siellä punaiset palaa Kontulaan kääntyville ja pakkohan niiden on palaa, että itäkeskuksesta päin tulevat pääsevät kehälle. Toki jos sinne jokerin kanssa osuu valoihin samaan aikaan niin sillähän on valoissa valoetuus eli valot menee vihreälle nopeutetusti.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 510
Kuljen siitä jokapäivä ja kyllä siellä punaiset palaa Kontulaan kääntyville ja pakkohan niiden on palaa, että itäkeskuksesta päin tulevat pääsevät kehälle. Toki jos sinne jokerin kanssa osuu valoihin samaan aikaan niin sillähän on valoissa valoetuus eli valot menee vihreälle nopeutetusti.
Tarkennuksena, suoraan kehää itään jatkavien valot, ei kontulaan kääntyvät.
Kvarnmästarvägen
https://maps.app.goo.gl/eXhnwbndyqgMK8tn6
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Tarkennuksena, suoraan kehää itään jatkavien valot, ei kontulaan kääntyvät.
Kvarnmästarvägen
https://maps.app.goo.gl/eXhnwbndyqgMK8tn6
Joo noi toiset on ihan turhat valot. Ehkä niillä joskus on joku tärkeämpi tarkoitus ollut mitä varten ovat.

Vai olisiko ne tarkoituksella aina vihreällä, kun heti niiden jälkeen on toiminnassa oleva kameratolppa mikä räpsyy usein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Eiköhän noissa paikoissa molemmissa ajaneena noi valot ole vain sellaset "pällivalot" jottei porukka sekoile valojen puutteessa, erityisesti se leppävaaran mesta, koska siinä vasemmalle kääntyvien nuolivalokaistalla ei ole edes mitään liikenteenjakajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
354
Eikö se ole synkassa pääopastimen kanssa? Eli kun pääopastin vaihtuu vihreältä keltaiselle, niin tällöin nuoli sammuu.
Ei. Pääopastimessa palaa punainen kieltäen kääntymisen vasemmalle ja ajamisen suoraan jolloin nuolivalo loimittaa vihreänä sallien oikealle kääntymisen. Samaan aikaan poikkeavan tien liikennettä ohjataan omilla nuolivaloilla kääntymään vasemmalle molemmista suunnista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tulkinnanvaraa on sillä, kun keltainen valo syttyy risteyksen voi vielä tietyinen edellytyksin ylittää. Edellä olevat ajoneuvot voivat kuitenkin omilla toiminnoillaan estää risteyksen sujuvan ylittämisen tässä vaiheessa ja perässä ajavalle napsahtaa sakko.

Jos haluaa pelata varman päälle on keltaisen valon sytyttyä käytännössä pysähdyttävä, joka aiheuttaa:

A. Ilmeisen peräänajon riskin, sillä tyypillisesti keltaisen syttyessä kaasutetaan ei jarruteta
B. Jäämisen joissain tilanteissa keskelle risteystä

Tätä ongelmaa ei toki ole kuin käytännössä pk-seudulla, jossa liikennemäärät ovat riittävän suuret aiheuttamaan yllä kuvattuja tilanteita.

Asiasta on säädetty tarkemmin täällä

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus… 1012/2001 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Ensinnäkin, väärä asetus. Tuo säätää, miten liikennevalojen kuuluu toimia. Liikennevalojen noudattamisesta säädetään tieliikenneasetuksessa.

Toisekseen, olipas väkisin väännetty skenaario. Jos risteys on täynnä, ajatko todella sinne täyttä vauhtia, kunhan vain palaa vihreä, vai miten ihmeessä jäät keskelle risteystä? Jos risteystä ei pysty ylittämään, sinne ei ajeta, eikä sillä asialla ole mitään tekemistä liikennevalojen kanssa. Jos taas olet ajanut pääopastimen ohi, joutunut hetkeksi pysähtymään ja punainen vaihtuu, saat ajaa ihan rauhassa risteyksen yli. Mikään liikennesääntö ei käske jäädä odottamaan toistovaloja.

Jos Pasterstein pääsee kavereineen asiasta päättämään niin keltaisenkin ohittaminen aiheuttaa seuraamuksia

Autoilijat keksivät keinon lähteä keltaisilla: Auto mahdollisimman kauas valotolpasta
Nyt on toimittajalla mennyt pahasti puurot ja vellit sekaisin. Jos valo vaihtuu vihreästä punaiseksi, palaa hetken aikaa keltainen itsekseen. Sen saa (ja pitää) ohittaa, jos ei pysty turvallisesti pysähtymään. Jos valo taas vaihtuu punaisesta vihreäksi, palaa keltainen punaisen kanssa, eikä silloin missään tilanteessa saa ohittaa pääopastinta ennen vihreää.

Ei liikennevalojen toiminnan ymmärtäminen näin vaikeaa pitäisi olla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 563
Viestejä
4 194 947
Jäsenet
70 751
Uusin jäsen
HevosSorsa

Hinta.fi

Ylös Bottom