Chernobyl (HBO)

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
505
Melkein sanoisin, että jos elämänsä aikana yhden sarjan katsoo, niin se on tämä.
Edelleen tuntuu uskomattomalta, että pääpiirteissään sarjassa kuvatut tapahtumat on tapahtuneet oikeasti.

Jos blu-ray tulee joskus, niin paikka on varattu hyllystä.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Itse myös mietiskelin että kukakohan ne nauhat löysi mutta en ole yhtäkkiä löytänyt mitään viitteitä siihen.
Podcastissa sanoivat, etteivät löytäneet tietoa, miten nauhat lähti kiertoon, joten sepittivät tuommoisen piilopiakan.

Ei ihme että munaa riitti lentää liekehtivän reaktorin päälle kerta toisensa jälkeen.
Eipä siinä tainnut paljon vaihtoehtoja olla, kuin lentää tai päätyä siperiaan.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
439
Aivan helvetin kova sarja. Viimeisessä jaksossa vielä hienosti koko homma pakettiin.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
293
Se on aina hyvän sarjan merkki kun jakson loputtua tuntuu että vain 15 minuuttia olisi kulunut, mutta lähes tunti hurahti.

Pitänee vihdoinkin asentaa Call of Pripyat muutamalla modilla vaikken ekasta stalkkerista oikein tykännytkään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
275
Parasta shittiä ikinä. Äärimmäistä laatua ja noin tunti meni aina ihan vilauksessa.

Sitten kysymys kuuluukin, miksi tehdään sellaista paskaa kuin SW Teh Last Jodi ja päätetään semmoinen sarja kuin Game of Thrones tavalla jolla ne sen lopetti. Esimerkkeinä nuo. Tai joku helvetin Ghostbusters (2016), ei jumalauta.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
748
Se on aina hyvän sarjan merkki kun jakson loputtua tuntuu että vain 15 minuuttia olisi kulunut, mutta lähes tunti hurahti.

Pitänee vihdoinkin asentaa Call of Pripyat muutamalla modilla vaikken ekasta stalkkerista oikein tykännytkään.
Totta, ihmettelin itekin että joko tuo loppui.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
236
Joo eipä tarvinnut kelloa paljon vilkuilla tämän sarjan aikana. Mielestäni eka ja vika jakso olivat parhaat. Alku ihan huikea, mutta sitten välillä dokumenttifiilis muuttui enemmän dramatisoituun sarjafiilikseen. Neljännessä jaksossa kerronta alkoi omaan makuun olla jo vähän liiankin viipyilevää, mutta vitosjakso näytti miten näitä sarjoja purkitetaan. Todella hyvä jälkimaku, vaikka sarjan viehätys itsessään koostuikin paljon autenttisen ankeasta ja lohduttomasta tunnelmasta.

Nykyään jos hampaita vähän vihloo ja jännetuppitulehdusta puskee niin lohduttaudun sillä etten onneksi ole säteilysairauspotilaana neuvostoliittolaisessa sairaalassa.

Aihepiirinä Chernobylli oli itselleni napakymppi, vaikken tuota aikaa itse elänyt. Jos tämä ei olisi perustunut tositapahtumiin niin tuskin olisi yhtälailla iskenyt. Mutta nuo täysin asurdit tapahtumat melko tarkkaan tositapahtumiin pohjautuvina tekivät tästä ihan loistavan.

Ja itse olen juuri viime aikoina manannut että TV-sarjojen kulta-aika taitaa olla jo ohi...
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Aihepiirinä Chernobylli oli itselleni napakymppi, vaikken tuota aikaa itse elänyt. Jos tämä ei olisi perustunut tositapahtumiin niin tuskin olisi yhtälailla iskenyt. Mutta nuo täysin asurdit tapahtumat melko tarkkaan tositapahtumiin pohjautuvina tekivät tästä ihan loistavan.
Mielestäni tämä oli sarjan hauska ja pelottava osuus samaan aikaan. Kaikkea sekopäistä ja idioottimaista sattuu ja tapahtuu, olihan kyseessä Neuvostoliitto. Olin itse suht pieni kun NL lakkasi olemasta joten voin periaatteessa vain naureskella että "hehheh, olipahan ihmeellinen aika historiasta", pelottavaa siitä tekee sen että onhan se tavallaan vielä tossa naapurissa, vain vähän kehittyneempänä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 687
No niin, nyt kun on koko kausi katsottavissa, niin lähti HBO:n tilaus taas rullaamaan. Kolme jaksoa katsoin illalla putkeen ja tänään sitten loput. Onhan tuo tosiaan mainio minisarja ja todella hienosti aikakauden tyylin ja ilmiöt huomioiden toteutettu.

Olin itse tapahtumahetkellä pikkupoika, mutta muistan silti sen pelon ilmapiirin ja kuinka pihalle/hiekkalaatikollekaan ei saanut mennä sateella ja kuinka kaikkialla toitotettiin ettei sieniä, metsämarjoja ja maksalaatikkoa saa syödä ties kuinka pitkään aikaan. Saatanan venäläiset.

Tässä uutisessa on video, jossa oli ainakin muutamia pieniä pätkiä minulle aiemmin tuntemattomia kohtia, vaikka lähes kaiken aiheeseen liittyvän dokumenttimateriaalin luulin jo nähneeni:
Tshernobylin laskeuma tuli vetenä alas Matin niskaan: ”Ehkä olen Padasjoen radioaktiivisin mies”

Uutta minulle oli mm. se, että saastunutta romua/raivausjätettä kuljettaneet kuorma-autonkuljettajat suojasivat itsensä sekä henkisesti että fyysisesti juomalla vodkaa ja tämän seurauksena luvan kanssa nopeusrajoituksetta ajaneet kuljettajat aiheuttivat satoja erilaisia onnettomuuksia.

Mielestäni tämä oli sarjan hauska ja pelottava osuus samaan aikaan. Kaikkea sekopäistä ja idioottimaista sattuu ja tapahtuu, olihan kyseessä Neuvostoliitto. Olin itse suht pieni kun NL lakkasi olemasta joten voin periaatteessa vain naureskella että "hehheh, olipahan ihmeellinen aika historiasta", pelottavaa siitä tekee sen että onhan se tavallaan vielä tossa naapurissa, vain vähän kehittyneempänä.
Niin, siinähän se rajan takana olla möllöttää, enkä tiedä onko se nyt loppujen lopuksi edes hirveän paljon kehittyneempi nykyään. Yksi iso aikapommi koko kulttuuri, toivotaan ettei sille käy jonain päivänä kuin Tshernobylille.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
Chernobyl Miniseries – The Good and Bad | NeuroLogica Blog
"The miniseries also pretends that radioactivity is contagious – that a person with radiation sickness is radioactive. This is not true. Ionizing radiation passes through you, killing cells along the way. But no radioactivity is left behind. Radioactive elements can contaminate the clothes and skin of those exposed, but once you get rid of the cloths and wash the skin, they are no longer radioactive. They are not a danger to others.

The unfortunate thing is that I think most viewers will come away from the miniseries with the impression that nuclear power is inherently dangerous, when the opposite is true. It is the safest way to produce electricity on a large scale. It has the further bonus of not producing CO2."
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 834
Niin, eihän radioaktiivisuus sinänsä tartu ihmiseen. Mutta toisaalta monet lähteet kuitenkin kertovat tuota samaa, että nuo palomiehet olivat todellakin melko radioaktiivisia vielä kuolemansa jälkeenkin, ei heitä huvikseen haudattu metalliarkuissa betoniin.

Oliko heillä sitten elimistössään niin paljon radioaktiivisia aineita, vai mistä se säteily oli peräisin?
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
Niin, eihän radioaktiivisuus sinänsä tartu ihmiseen. Mutta toisaalta monet lähteet kuitenkin kertovat tuota samaa, että nuo palomiehet olivat todellakin melko radioaktiivisia vielä kuolemansa jälkeenkin, ei heitä huvikseen haudattu metalliarkuissa betoniin.

Oliko heillä sitten elimistössään niin paljon radioaktiivisia aineita, vai mistä se säteily oli peräisin?
Is Radiation Sickness Contagious?

"If someone has contamination on their outside – on their skin and clothing – prudent practice would be that you would want to eliminate that," Peter Caracappa, a health physicist and radiation safety expert at Renssealaer Polytechnic Institute, told Life's Little Mysteries. "Washing it off is good for them and good for everybody around them."

But once a person's skin and clothing are washed, his or her ability to expose others to radiation is eliminated, Caracappa said. "If they ingested or inhaled radioactive material and it has been deposited inside of them, there is no way that they're going to transfer that to other people."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Ei minulle tuosta sarjasta ainakaan tullut mitenkään ydinvoimavastainen fiilis, kuten täällä jotkut on tulkinneet. Enemmänkin niin, että kritisoidaan neukkujen holtitonta suhtautumista ydinvoimaan. Ehkä sellainen "suuren voiman edessä tulisi olla nöyrä" -fiilis tuli itselle.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
But once a person's skin and clothing are washed, his or her ability to expose others to radiation is eliminated, Caracappa said. "If they ingested or inhaled radioactive material and it has been deposited inside of them, there is no way that they're going to transfer that to other people."
En ole mitenkään asiantuntija, mutta jos sulla on esim. keuhkoissa radioaktiivista materiaalia, niin kyllä se sieltä sun kropan läpi säteilee. Ei se itse materiaali sieltä siis mihinkään tule, mutta sen säteily kylläkin.
Korjatkaa joku fiksumpi, jos puhun täyttä soopaa :)
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
Ei minulle tuosta sarjasta ainakaan tullut mitenkään ydinvoimavastainen fiilis, kuten täällä jotkut on tulkinneet. Enemmänkin niin, että kritisoidaan neukkujen holtitonta suhtautumista ydinvoimaan. Ehkä sellainen "suuren voiman edessä tulisi olla nöyrä" -fiilis tuli itselle.
Why HBO's "Chernobyl" Gets Nuclear So Wrong Sinulle ei ehkä tullut mutta melko suurelle osalle katsojista ja kriitikoista juuri näin kävi. Ja tuon takia ainakin omissa kirjoissa tulee melko pitkä miinus, tänäpäivänä melko vastuutonta edesauttaa ihmisten epärationaalisia pelkoja kuitenkin ylivoimaisesti eniten vihreän energiantuotantomuodon suhteen. Pidin toki sarjasta mutta ehkä se on nyt sitten 10---- :)
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 834
Is Radiation Sickness Contagious?

"If someone has contamination on their outside – on their skin and clothing – prudent practice would be that you would want to eliminate that," Peter Caracappa, a health physicist and radiation safety expert at Renssealaer Polytechnic Institute, told Life's Little Mysteries. "Washing it off is good for them and good for everybody around them."

But once a person's skin and clothing are washed, his or her ability to expose others to radiation is eliminated, Caracappa said. "If they ingested or inhaled radioactive material and it has been deposited inside of them, there is no way that they're going to transfer that to other people."
Kai se oli sitten luulosairaus, joka pilasi rouva Ignatenkon ja hänen sisällään kasvavan lapsen terveyden?

Tšernobylin koskettavin tositarina kertoo palomiehen raskaana olevasta vaimosta – HS selvitti, mitä todelliselle Ljudmila Ignatenkolle kuuluu nyt

Olen siis itse aivan samaa mieltä asiasta, että säteily ei ole sellaisenaan tarttuvaa. Mutta jos aktiivista materiaalia on päätynyt kehoon tarpeeksi, niin ehkäpä sitten kuitenkin? Pitää kuitenkin muistaa, että nuo palomiesten saamat annokset ja kontaminaatio olivat jotain ihan toista kuin sellaiset, joista yleensä "normaalielämässä" puhutaan.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
En ole mitenkään asiantuntija, mutta jos sulla on esim. keuhkoissa radioaktiivista materiaalia, niin kyllä se sieltä sun kropan läpi säteilee. Ei se itse materiaali sieltä siis mihinkään tule, mutta sen säteily kylläkin.
Korjatkaa joku fiksumpi, jos puhun täyttä soopaa :)
Peter Caracappa, a health physicist and radiation safety expert at Renssealaer Polytechnic Institute Koet että tiedät (tai kykenet maalaisjärkeilemään tämän asian) paremmin kuin tuo herra? OK
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
Kai se oli sitten luulosairaus, joka pilasi rouva Ignatenkon ja hänen sisällään kasvavan lapsen terveyden?

Tšernobylin koskettavin tositarina kertoo palomiehen raskaana olevasta vaimosta – HS selvitti, mitä todelliselle Ljudmila Ignatenkolle kuuluu nyt

Olen siis itse aivan samaa mieltä asiasta, että säteily ei ole sellaisenaan tarttuvaa. Mutta jos aktiivista materiaalia on päätynyt kehoon tarpeeksi, niin ehkäpä sitten kuitenkin? Pitää kuitenkin muistaa, että nuo palomiesten saamat annokset ja kontaminaatio olivat jotain ihan toista kuin sellaiset, joista yleensä "normaalielämässä" puhutaan.
Why HBO's "Chernobyl" Gets Nuclear So Wrong

"But radiation is not contagious. Once someone has removed their clothes and been washed, as the firefighters were in real life, and in “Chernobyl,” the radioactivity is internalized and not contagious.

Why, then, do hospitals isolate radiation victims behind plastic screens? Because their immune systems have been weakened and they are at risk of being exposed to something they can’t handle. In other words, the contamination threat is the opposite of that depicted in “Chernobyl.”

The baby dies. Watson says, “The radiation would have killed the mother, but the baby absorbed it instead.” Mazin and HBO apparently believe such an event actually occurred.

HBO tries to clean-up some of the sensationalism with captions at the very end of the series. None note that claiming a baby died by “absorbing” radiation from its father is total and utter pseudoscience.

There is no good evidence that Chernobyl radiation killed a baby nor that it caused any increase in birth defects.

“We’ve now had a chance to observe all the children that have been born close to Chernobyl,” reported UCLA physician Robert Gale in 1987, and “none of them, at birth, at least, has had any detectable abnormalities.”
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Peter Caracappa, a health physicist and radiation safety expert at Renssealaer Polytechnic Institute Koet että tiedät (tai kykenet maalaisjärkeilemään tämän asian) paremmin kuin tuo herra? OK
Luitko mitä mä sanoin?
Säteily ei tee ketään radioaktiiviseksi. Tämä on selvä. Mutta esim. tuo Ignatenkon tapaus on ihan dokumentoitu. Jos sulla on kropassa radioaktiivista ainetta, niin kyllä se sieltä läpi säteilee, jolloin lähellä olevat altistuu sille säteilylle -> mahdollinen säteilysairaus. Tästä syystä ne ruumiit juuri haudattiin betoniin ja sinkkiarkkuihin, kun sisälsivät säteileviä aineita.

En siis väitä että se aine sieltä kropasta tulee pihalle. Sen tuo Caracappa tuossa toteaa mahdottomaksi. Jos ihmisen sisällä on vahvasti säteilevää materiaalia, niin ei se säteily pysähdy mihinkään ihmisen kudokseen, vaan puskee sieltä läpi. :)
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
526
Luitko mitä mä sanoin?
Säteily ei tee ketään radioaktiiviseksi. Tämä on selvä. Mutta esim. tuo Ignatenkon tapaus on ihan dokumentoitu. Jos sulla on kropassa radioaktiivista ainetta, niin kyllä se sieltä läpi säteilee, jolloin lähellä olevat altistuu sille säteilylle -> mahdollinen säteilysairaus. Tästä syystä ne ruumiit juuri haudattiin betoniin ja sinkkiarkkuihin, kun sisälsivät säteileviä aineita.

En siis väitä että se aine sieltä kropasta tulee pihalle. Sen tuo Caracappa tuossa toteaa mahdottomaksi. Jos ihmisen sisällä on vahvasti säteilevää materiaalia, niin ei se säteily pysähdy mihinkään ihmisen kudokseen, vaan puskee sieltä läpi. :)
"If they ingested or inhaled radioactive material and it has been deposited inside of them, there is no way that they're going to transfer that to other people." Tuohan on suoraan vastaus tuohon esimerkkiisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
"If they ingested or inhaled radioactive material and it has been deposited inside of them, there is no way that they're going to transfer that to other people." Tuohan on suoraan vastaus tuohon esimerkkiisi.
Lues nyt tuo kunnolla.
Se sanoo, että se aine ei sieltä siirry toiseen henkilöön. Säteily tulee kyllä kropan läpi.

Tuossa sun linkissä muuten puhutaan huomattavasti pienemmästä säteilyannoksesta, mitä ne palomiehet pahimmillaan sai.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 834
Säteilyturvakeskuksen mittavehkeillä saa myös meistä suomalaisista vielä tänä päivänäkin irti sen, kuka on syönyt enemmän tsernobylin laskeumassa kasvaneita sieniä ja kuka vähemmän. Äärimmäisen pieniä säteilymääriä, mutta mitattavissa.

Miksei sitten tuollaisen järjettömän säteilyannoksen ja kontaminaation uhrista lähtisi enemmänkin säteilyä?
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Aseteollisuudessa (PANTEX esim.) on tapauksia joissa plutoniumille ihon kautta altistuneita ei ole pystytty dekontaminoimaan täysin. Eli käsien ihossa on plutoniumia vuosikausia, ja nämä ovat saastuttaneet omat kotinsa sillä. Ei niitä ihmisiä voi nylkeäkään. Sitäkin on yritetty pienellä alalla ja siihen ihonsiirto.

Sama juttu on sisäelimissä oleva plutonium. Se erittyy virtsan mukana ulos elimistöstä pikkuhiljaa.
Ei niillä Tsernobylin palomiehillä näyttänyt hirveästi olevan suojavarusteita ainakaan siinä vaiheessa kun menivät sammuttamaan sitä "rakennuspalona".

Taattua neuvostomeininkiä myös ettei Pripyatiin ilmeisesti vaivauduttu laittamaan säteilymittareita tai ainakaan ketään ei kiinnostanut. Tosin eihän ne siellä itse voimalassakaan tajunneet tilanteen ennen kuin joku toi kunnon dosimetrin paikalle. Laitoksen henkilökunta jäi kasuaalisti sinne ja muitakaan reaktoreita ei kait heti ajettu alas.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
505
Why HBO's "Chernobyl" Gets Nuclear So Wrong Sinulle ei ehkä tullut mutta melko suurelle osalle katsojista ja kriitikoista juuri näin kävi. Ja tuon takia ainakin omissa kirjoissa tulee melko pitkä miinus, tänäpäivänä melko vastuutonta edesauttaa ihmisten epärationaalisia pelkoja kuitenkin ylivoimaisesti eniten vihreän energiantuotantomuodon suhteen. Pidin toki sarjasta mutta ehkä se on nyt sitten 10---- :)
Toisaalta sarjan lopussa kerrottiin, että rbmk-reaktoreita käytti vain NL ja että kaikki on sittemmin korjattu ja muutettu. Mielestäni sarjassa tuotiin esille se, että osaavissa käsissä ydinvoima on turvallinen energiantuotantomuoto. Chernobylissä mahdoton kävi toteen useiden inhimillisten virheiden takia.
Ja sitten taas toisaalta ihmiset osaa olla idiootteja ja luottaa vain mutuihin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 831
Saksan Sky Atlanticilta tuli katsottua tämä sarja. Hyvää viihdettä ja Home Box Office laatua.

BBC:ltä tuli pari vuotta sitten tuo dokumentti Tšernobylin voimalan raadon kattamisesta. Hyvää laatua tuokin dokumentti ja ahdistavan näköistä tuolla voimalan sisällä kun kuvakennokin ottaa impulssikohinan näköistä häiriötä kun on edelleen ilmeisesti säteily sen verran voimakasta.

 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 831
Ei niillä Tsernobylin palomiehillä näyttänyt hirveästi olevan suojavarusteita ainakaan siinä vaiheessa kun menivät sammuttamaan sitä "rakennuspalona".
Karua meininkiä myös tämä kun sotilaat tai varusmiehet laitettiin lapioimaan voimalan kattoa puhtaaksi olemattomissa suojavarusteissa:



Lapiointia alkaa näkyä viiden minuutin nurkilta eteenpäin jos ei jaksa koko videota katsoa.
 

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 417
Hieno sarja oli ja ehkä pari jaksoa ei olisi ollut pahitteeksi.

Ulana Khomyuk oli fiktio hahmo joka edusti kaikkia niitä tutkijoita jotka selvittivät sen mitä siellä tapahtui, sen muistan että se nainen yritti kysellä mitä siellä tapahtui ja mielestäni ne miehet eivät kertoneet paljoa mutta sitten ykskaks vikassa jaksossa kaikki olivat pässinlihaa ja taidettiin kyllä vähän hyppiä ajassa.

Mutta nytten tulee "todellinen" totuus ilmi :nb:

Venäjällä tehdään ”oikeaoppinen” Tšernobyl-sarja, jossa Yhdysvallat on pahis

Ei ehkä niin yllättäen, mutta Venäjän viralliset tahot eivät ole olleet HBO:n uutuussarjasta Chernobylistä yhtä innostuneita kuin kriitikot ja katsojat maailmalla. Se on rankattu tällä hetkellä kaikkien aikojen parhaaksi tv-sarjaksi IMDb:ssä.


Chernobyl ei anna kovinkaan ruusuista kuvaa vuoden 1986 jättikatastrofista, eikä etenkään neuvostoviranomaisista ja -byrokratiasta. Kaikki hoidetaan niin sanotusti päin seinää.

The Moscow Times uutisoi, että nyt on tekeillä venäläinen Chernobyl-sarja, joka kertoo koko totuuden tapahtumista. Siinä onnettomuuden aiheuttaa USA:n keskustiedustelupalvelu CIA. CIA:n agentti sabotoi ydinvoimalaitoksen. Tarina perustuu internetin syvemmissä päädyissä sijaitseviin foliopipoteorioihin.
Kun jenkit vähän muuntelivat totuutta mutta nytten on varmasti 100% faktaa oleva sarja kyseessä :cigar2:
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Karua meininkiä myös tämä kun sotilaat tai varusmiehet laitettiin lapioimaan voimalan kattoa puhtaaksi olemattomissa suojavarusteissa:



Lapiointia alkaa näkyä viiden minuutin nurkilta eteenpäin jos ei jaksa koko videota katsoa.
Noilla kavereilla oli sentään suojavarusteet sekä aikaraja, kauan siellä katolla sai olla.

Palomiehet olivat siis ne hemmot, jotka tulivat sammuttamaan paloa heti ilmoituksen jälkeen (ja kuolivat kaikki säteilymyrkytykseen).
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 530
Chernobyl Miniseries – The Good and Bad | NeuroLogica Blog
"The miniseries also pretends that radioactivity is contagious – that a person with radiation sickness is radioactive. This is not true. Ionizing radiation passes through you, killing cells along the way. But no radioactivity is left behind. Radioactive elements can contaminate the clothes and skin of those exposed, but once you get rid of the cloths and wash the skin, they are no longer radioactive. They are not a danger to others.

The unfortunate thing is that I think most viewers will come away from the miniseries with the impression that nuclear power is inherently dangerous, when the opposite is true. It is the safest way to produce electricity on a large scale. It has the further bonus of not producing CO2."
Se kontaminaation määrä ja aktiivisuus tuolla Tsernobylissä oli ihan älyttömän suuri, eikä sitä vaan pystynyt millään pesulla poistamaan kunnolla edes iholta. Eikä varsinkaan sisäelimistä. Joten en näe syytä, miksei nämä henkilöiden säteily olisi ollut vaarallisella tasolla. Ihan pienenkin kontaminaation puhdistaminen voi olla välillä työn ja tuskan takana nimimerkillä kokemusta on. Onnistuin kontaminoimaan käteni kerran niin pahasti ihan huomaamattomassa tilanteessa hipaistessani kontaminoitunutta komponenttia, että meni toista tuntia pestessä ja hikoiluttaessa kättä, jotta pääsin laitokselta pois.. Kontaminaatio tunkeutuu helposti pienimpiinkin ihohuokosiin.

Why HBO's "Chernobyl" Gets Nuclear So Wrong Sinulle ei ehkä tullut mutta melko suurelle osalle katsojista ja kriitikoista juuri näin kävi. Ja tuon takia ainakin omissa kirjoissa tulee melko pitkä miinus, tänäpäivänä melko vastuutonta edesauttaa ihmisten epärationaalisia pelkoja kuitenkin ylivoimaisesti eniten vihreän energiantuotantomuodon suhteen. Pidin toki sarjasta mutta ehkä se on nyt sitten 10---- :)
Spoiler alert (HBO:n Tšernobyl-minisarja) - seuraava blogiteksti avasi myös hieman lisää faktoja.
Ydinvoimalassa työskentelevänä tämä sarja ei mielestäni lietsonut mitenkään ydinvoimavastaisuutta. Näitä onnettomuuksia käsitellään meillä töissä todella paljon erilaisissa seminaareissa ja koulutuspäivillä, jotta voidaan ymmärtää ne onnettomuuksiin johtaneet syyt, jotka pääasiassa ovat inhimillisiä. Virheistä voidaan ja pitää oppia. Mielestäni sarja nimenomaan avaa ihan muillekkin ihmisille kiinnostavalla tavalla kerrottuna nämä keskeiset ongelmat, jotka johtivat Tsernobylin onnettomuuteen. Suurimpana syynä oli tuo Neuvostoliittolainen mentaliteetti. Onnettomuus oli kauhea ja sen mukaisesti myös sarjakin oli tehty, eikä sitä mielestäni olisi pitänyt mitenkään kaunistella.

Noissa kahdessa edellä mainitussa blogissa tuntuu olevan painettu sellainen selittelymoodi päälle ja yritetään lieventää sitä sarjan karuakin kerrontaa. Tuo suomalainen blogin kirjoittaja ottaa ehkä vähän turhan tosissaan tämänkin, sillä hän puuttuu mielestäni täysin olemattomiin asiavirheisiin tai termivirheisiin. Sarjahan on pääpiirteittäin ihan faktaa ja jopa reaktorin fysikaaliset ominaisuudetkin tulevat ihan sellaisella tasolla, että se reaktorifysiikkaa osaamatonkin henkilö saa vähän käsitystä. Turha tarttua millään pikkutarkalla detaljitasolla johonkin termistöihin viihdesarjassa.


Noilla kavereilla oli sentään suojavarusteet sekä aikaraja, kauan siellä katolla sai olla.

Palomiehet olivat siis ne hemmot, jotka tulivat sammuttamaan paloa heti ilmoituksen jälkeen (ja kuolivat kaikki säteilymyrkytykseen).
Ei noilla ohuilla lyijyhaarniskoillakaan riittävän hyvin suojauduta. Aika piti optimoida tarkkaan.. Säteilyn annosnopeudet olivat katolla luokkaa sata sieverttiä tunnissa, eli vajaassa parissa minuutissakin pystyi saamaan lyijyhaarniskallakin parin kolmen sievertin annoksen. Meillä laitoksella heitetään jo satoja kiloja lyijyä tiettyjen putkien päälle vaimentamaan säteilyä vuosihuolloissa, vaikka annosnopeudet ovat murto-osan tuosta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 027
Noilla kavereilla oli sentään suojavarusteet sekä aikaraja, kauan siellä katolla sai olla.

Palomiehet olivat siis ne hemmot, jotka tulivat sammuttamaan paloa heti ilmoituksen jälkeen (ja kuolivat kaikki säteilymyrkytykseen).
Eipä noi suojavarusteetkaan tainnut todellisuudessa pahemmin suojata. Säteily kun menee läpi muovista ja kumista eikä lyijyä pysty kantamaan koko kropan suojana. Lähinnä tuo aika sen rajoitti ettei liikaa tullut.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Tuo suomalainen blogin kirjoittaja ottaa ehkä vähän turhan tosissaan tämänkin, sillä hän puuttuu mielestäni täysin olemattomiin asiavirheisiin tai termivirheisiin. Sarjahan on pääpiirteittäin ihan faktaa ja jopa reaktorin fysikaaliset ominaisuudetkin tulevat ihan sellaisella tasolla, että se reaktorifysiikkaa osaamatonkin henkilö saa vähän käsitystä. Turha tarttua millään pikkutarkalla detaljitasolla johonkin termistöihin viihdesarjassa.
Näinpä. Kyseessä on viihdesarja eikä dokumentti. Kuitenkin yksityiskohdilla herkutteleville tuossa on paljon asiaa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 530
Eipä noi suojavarusteetkaan tainnut todellisuudessa pahemmin suojata. Säteily kun menee läpi muovista ja kumista eikä lyijyä pysty kantamaan koko kropan suojana. Lähinnä tuo aika sen rajoitti ettei liikaa tullut.
Alfa- ja beetasäteilyä vastaan pystyy suojautua aika tehokkaasti tuollaisella pukeutumisella, mutta gamma menee läpi niin että heilahtaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Alfa- ja beetasäteilyä vastaan pystyy suojautua aika tehokkaasti tuollaisella pukeutumisella, mutta gamma menee läpi niin että heilahtaa.
Alfasäteily ei taida tehdä mitään tuhoa jos se tulee kropan ulkopuolelta edes paljaalle iholle. Tupakanpolttajat sen sijaan kerää radioaktiivisia aineita keuhkoihinsa, ja sisältäpäin se säteily aiheuttaa syöpää.
Suomessa pahimmat säteilylähteet on kosminen säteily, radon, ja tupakka. Kaksi ensimmäistä on käytännössä vaarattomia tavan tallaajille.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
743
Alfasäteily ei taida tehdä mitään tuhoa jos se tulee kropan ulkopuolelta edes paljaalle iholle.
Suomessa pahimmat säteilylähteet on kosminen säteily, radon, ja tupakka. Kaksi ensimmäistä on käytännössä vaarattomia tavan tallaajille.
Mitä nyt radon aiheuttaa eniten keuhkosyöpiä röökin jälkeen.
Suomessa todetaan vuosittain 2000 keuhkosyöpää, joista noin 300 liittyy radonaltistumiseen. Sisäilman radon on toiseksi merkittävin keuhkosyövän aiheuttaja tupakoinnin jälkeen. Tupakoitsijoilla radonista aiheutuva riski on suurempi kuin tupakoimattomilla, sillä tupakoitsijoiden riski saada keuhkosyöpä on suurempi. Matalassa radonpitoisuudessa oleskelevilla, jatkuvasti tupakoivilla henkilöillä on noin 10 prosentin todennäköisyys saada keuhkosyöpä, kun taas tupakoimattomilla tämä riski on vain noin 0,5 prosenttia.

Eurooppalaisen yhteistutkimuksen* perusteella kolmenkymmenen vuoden asuminen noin 700 Bq/m³ radonpitoisuudessa kaksinkertaistaa riskin sairastua keuhkosyöpään 75 ikävuoteen mennessä. Tupakoitsijoiden riski on tällöin 2 x 10 % eli 20 %, ja tupakoimattomien samoin kaksinkertainen, eli 1 %. Tupakoinnin lopettaneiden henkilöiden keuhkosyöpäriski on yhden ja kahdenkymmenen prosentin väliltä. Riski on sitä pienempi, mitä pitempi aika tupakoinnin lopettamisesta on kulunut.
Radon aiheuttaa keuhkosyöpää - STUK
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 097
Mitä nyt radon aiheuttaa eniten keuhkosyöpiä röökin jälkeen.

Radon aiheuttaa keuhkosyöpää - STUK
Toiseksi eniten ei välttämättä tarkoita mitään. 300/2000 tapausta vuodessa joissa radon on osatekijä. Tupakka kuitenkin noista 300:sta tapauksestakin on vahvasti mukana. Vai oliko nuo kolmesataa potilasta savuttomia?
Radon ongelma lienee suurempi vanhoissa rakennuksissa, joissa sitä ei ole otettu huomioon. Uudehkoissa taloissa ongelma on paljon pienempi.

Yllättävän kova arvosana on IMDB:ssä tällä. Onhan tuo hienosti tehty, mutta lieneekö arvosteluissa vielä sitä alkuhuumaa, ja lukema tasaantuu jonnekin tuonne #10 paikkeille 9,2.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 155
Yllättävän kova arvosana on IMDB:ssä tällä. Onhan tuo hienosti tehty, mutta lieneekö arvosteluissa vielä sitä alkuhuumaa, ja lukema tasaantuu jonnekin tuonne #10 paikkeille 9,2.
Luulen että arvosanaan vaikuttaa autenttisuuden lisäksi eksoottinen näkökulma. Neuvostoliittoperspektiiviä ei ole juuri nähty länsimaisissa sarjoissa, joten se on virkistävää.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
316
Ukranialaisen Postmodern studion CGI:ta



Haastattelu asiasta: Google Translate


Kieltämättä todella vakuuttavaa työtä heiltäkin.
Niin, ainakin haastattelun pohjalta jää kuva että lopulliset CGI-efektit on Double Negativen käsialaa mutta niiden pohjana on käytetty Postmodernin tuottamaa 3D-mallia voimala-alueesta - mallia joka tehtiin alunperin vuoden 2013 elokuvaan, josta nuo demokelan otoksetkin ovat peräisin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 210
Onko Chernobyl-sarja kuvanlaadullisesti samaa kuraa kuin GoT? Eli ostaako suosiolla Blu-Raynä?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 118
Hehkutukset eivät olleet väärässä: tämä sarja loistaa kuin 50 megatonnin vetypommi.

Paitsi että sarjan kerronta, kuvaus ja näyttely ovat huippua, nuoret katsojat saavat samalla pikakurssin Tsernobylin onnettomuuden syistä ja seurauksista sekä inhorealistisen kuvan Neuvostoliiton dystooppisesta järjestelmästä. Suurin uhka ja tuhon aiheuttaja ei ole niinkään ydinvoima, vaan totalitaarinen yhteiskunta, jonka valvonnan ja propagandan näkymättömät säteet ulottuvat kaikkialle. Elämästä tulee selviytymistaistelua.

Tsernobylistä on opittu. Vastaavaa tuskin tapahtuu enää. Mutta se toinen uhka...miksi siitä ei ole opittu?

5/5.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 350
Viestejä
4 198 832
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom