Kalastus

Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Kalastusharrastusta piti viedä taas pidemmälle. Tänä kesänä kalastetaan vain omatekoisilla vieheillä. Kuvassa ensimmäiset tekemäni uistimet.

Kuka tunnistaa, mitä uistinta jäljitellään? Ko. uistinta ei enää saa alle 15 cm koossa, joten pitää tehdä itse. Nämä nyt 11 cm pitkiä.

uistimmie.jpg
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
302
Joku suomalainen saanut 14.9kg maailmanennätyskuhan. Edellinen ennätys kai 11,5 kiloa.

 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Joku suomalainen saanut 14.9kg maailmanennätyskuhan. Edellinen ennätys kai 11,5 kiloa.

Perttu sanoi viime vuonna että tavoite tällr vuodelle on ainoastaan ennätys, ja nyt se on sit siinä. Kovaa työtä on tehnyt ja tosiaan oikealle miehelle meni. Tämä vuosi on ollut kyl hurja vertsuttajille.

Ja tuohan on siis suurin vapautettu, ei maailman ennätys.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Mä en ole vielä tähän päivään mennessä kehdannut kuhaa kutuaikaan käydä kiusaamassa....
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Mä en ole vielä tähän päivään mennessä kehdannut kuhaa kutuaikaan käydä kiusaamassa....
Ongelmallisempaa mahtaa olla kudun jälkeinen pyynti, ei niinkään kutemattomien pyytäminen. Tuokin ennätyskala pääsee jatkamaan sukuaan tänäkin vuonna.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Tulipa käytyä testaamassa omia vieheitä. Hyvin uivat, mutta vaatii vielä pientä viilausta malliin ja hyvä tulee. Haukia olisi saanut loputtomasti. Kalan koko ei aivan nuusk1s. Yksi isompi oli kiinni, mutta vieheissä liian pienet koukut ja kala väänsi itsensä irti. Hieno päivä ja hieno kalapaikka tuli löydettyä. Virvelöinti ei ole pitkään aikaan ollut näin mukavaa.

haaki.jpg
Uisti.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Lauantaina oli kauden avaus, suunta kohti kutulahtea ja 18cm matalauintisia Karikkoja muutama perään lyhyellä siimalla. Ei aikaakaan kun alkoi haukea nousemaan, isoin 4,9kg joka imuroi ison karikon aika ahnaasti kuten kuvasta näkyy :cigar2: Hyvä avaus vaikka itse sanonkin. Jotainhan piti unohtua ja ne oli pihdit koukkujen irrotukseen, joten kun kiintiö oli täynnä niin en jäänyt enää kurittamaan haukia. Isompaankin olisi voinut olla mahdollisuus mutta kaiken lisäksi isommille sopiva vaakakin hajosi.



Kehuin kaverille että hauki on otillaan ja lähdettiin tänään ajeleen ottipaikoille porukalla. Eikös Mercury sitten sanonut sopparin irti 15km päässä kotirannasta. Ei ottanut enää kierroksia vaan alkoi yskimään isommalla kaasulla ja max nopeus 8-9km/h. Epäilin ilmavuotoa letkuissa kun ikää on jo 14v. Remppasin vielä illalla ja kaikkien pa-letkujen ja pumppujen vaihdoin jälkeen tuntuu toimivan taas. Extra suodatinkin vielä väliin varmuuden vuoksi...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Ei aikaakaan kun alkoi haukea nousemaan, isoin 4,9kg joka imuroi ison karikon aika ahnaasti kuten kuvasta näkyy :cigar2:
Ovat kyllä todella ahnaalla tuulella. Lauantaina pienemmätkin hauet imuroivat lottoa kitusiin asti siinä määrin, että piti myös yksi turhankin pieni pulikka ottaa ruuaksi. Mutta aika pieniä ovat kyllä keskimäärin. Onkohan isot vielä kudulla? Mutta on noi pienetkin ihan hauskoja, kun ovat aika täynnä virtaa. Pari hienoa loikkaakin ottivat.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Ovat kyllä todella ahnaalla tuulella. Lauantaina pienemmätkin hauet imuroivat lottoa kitusiin asti siinä määrin, että piti myös yksi turhankin pieni pulikka ottaa ruuaksi. Mutta aika pieniä ovat kyllä keskimäärin. Onkohan isot vielä kudulla? Mutta on noi pienetkin ihan hauskoja, kun ovat aika täynnä virtaa. Pari hienoa loikkaakin ottivat.
Vähän karsii pieniä pois, kun jättää lotot sun muut pikkuvieheet poisja kalastaa isommilla vieheillä. Minimissään 15cm vaaput tai isohkot jerkit jne. käyttöön. Tosin muistan jostain 90-luvun uistintestistä, että Erä-lehti tai M&K saivat 40cm vaapulla 1.5kg hauen uistellessa... Kyllä mäkin aikanaa sain ahvenia 15cm Nils Master Invinciblellä ja 18cm malliinkin on joku ahven tarttunut.

Ainahan isot kutee pienempien perässä. Riippuu missäpäin kalastat, mutta eiköhän pääosin isoimmat ole vielä kutematta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Vähän karsii pieniä pois, kun jättää lotot sun muut pikkuvieheet poisja kalastaa isommilla vieheillä. Minimissään 15cm vaaput tai isohkot jerkit jne. käyttöön. Tosin muistan jostain 90-luvun uistintestistä, että Erä-lehti tai M&K saivat 40cm vaapulla 1.5kg hauen uistellessa... Kyllä mäkin aikanaa sain ahvenia 15cm Nils Master Invinciblellä ja 18cm malliinkin on joku ahven tarttunut.
Toki toki, mutta kalastamani paikka oli hyvin matala ja hyvin ruohoinen, joten matalauintinen lotto oli ihan hyvä valinta. Rantakalastaja kun ei niin helposti pääse paikkojaan valitsemaan.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Kyllä ne nyt hauet alkaa tankkaamaan, naurettavan laihoja ovat ainakin omalle kohdalle osuneet toistaiseksi
Viikonlopun paras 117cm


Ahvenia alkoi myös osumaan jigiin, joten alan keskittyä niihin todennäköisesti nyt.

1" mikrojigiin kolahti myös +2.5kg lahna. Ihan hauska väsytys 0,5-7g vavalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Aikamoinen pötkylä toi Nuuskiksen 117cm otus

Harmi ettei Karikko tarjoa 24cm vaapustaan matalauintista versiota, käyttäisin sitä mielelläni tähän aikaan ..18cm matalauinnilla pystyy helposti operoimaan 1,5m vedessä. Alkaa oleen viehepakin sisältö tätä nykyä melkein puhtaasti Karikoilla kyllästetty...
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
240
Alkanu aika todella paljon kiinnostamaan heittokalastus pitkästä aikaa ja nyt haluisin kysellä josko jollain olis heittää ihan konkreettisia esimerkkejä ja vinkkejä minkälaista settiä kannattais lähtee hankkimaan (avokela, vapa yms).
Mökki vuohijärvellä, ahvenen ja kuhan kalastus kiinnostais uistimilla sekä jiggailu, mutta viimeksi kalastellut kauan kauan sitten eli aika nollasta pitäis lähteä.
Vene löytyy mutta uistelu ei ainekaan tällä hetkellä kiinnosta.

Youtubesta katsellut videoita ja välineitä käynyt kaupasta katselemassa, mutta kun ei mitään niistä tiedä niin ei uskalla lähteä hankkimaankaan sokkona :btooth:

Eli vinkkejä johonkin perus hyvään settiin, ei tarvi olla kalleinta pro-välinettä mutta ei myöskään halvinta paskaa kun köyhällä ei oo varaa halpaa ostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Varmaan jollain tämän tyyppisellä setillä lähtisin liikkeelle. Tuo inspira 20 on palvellut muutaman vuoden ihan hyvin omassa käytössä. Vavasta ole mitään tietoa, mutta joku tuollainen jigaukseen suunniteltu 5-25 gramman viehepainoille tarkoitettu vapa on aika varma valinta. Paha kyllä sanoa onko tuo ahvenille vähän liian jämy keppi. Vähän pihalla näistä suomessa myytävistä jigivavoista.

Okuma Inspira avokela (valkoinen) - Sissos.fi verkkokauppa


Savage Gear FPS Jigging avokelavapa (2-osainen) - Sissos.fi verkkokauppa
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Mulla saattaa olla tuo yllä mainittu fps vapa ja inspira 20 joutilaana jos en väärin muista :geek: oma jigailu on siirtynyt hyrriin 95%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Arvasin että @nuusk1s on kokeillut tuota fps:ää. Itsekkin varmaan jiggaisin hyrrällä jos vaan raaskisi ostaa lisää hyrriä ja uusia vapoja. Ainut pikkuhyrrä on viritelty sellaiseen hauenpuikkareiden hupikalastukseen. :D
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Arvasin että @nuusk1s on kokeillut tuota fps:ää. Itsekkin varmaan jiggaisin hyrrällä jos vaan raaskisi ostaa lisää hyrriä ja uusia vapoja. Ainut pikkuhyrrä on viritelty sellaiseen hauenpuikkareiden hupikalastukseen. :D
En itseasiassa ole ihan varma olenko heittänyt heittoakaan tuolla, kaikki jigivavat on järkiään itsellä +7' nyt, sillä pykälää järeämmällä fps:llä olen jokusen kuhan pomputtanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Mulla on myynnissä myös vallan erinomainen jigihyrrä edukkaasti @Hug Eboner ;)

Uusien lelujen alta pitäis siivoilla tavaraa pois :eek:
Meni valitettavasti jo kaikki rahat mikrojigi settiin. Täytyy pitää taukoa hankinnoista. Muutenkin pitäisi ehkä keskittyä enemmän kalastukseen kuin parempien vehkeiden haalimiseen. :facepalm:
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Miten punkki tilanne rannikkoalueella. Oulun alueella käytiin jigiä nakkaamassa. Muutama isohko hauki ja punkin perkele.
IMG_20190522_222436.jpg
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Miten punkki tilanne rannikkoalueella. Oulun alueella käytiin jigiä nakkaamassa. Muutama isohko hauki ja punkin perkele.
Eläissäni en itsestäni ole punkkia löytänyt, vaikka ryynään tuolla puskissa kaiken vapaa-aikani. Länsi-rannikolla.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
240
Varmaan jollain tämän tyyppisellä setillä lähtisin liikkeelle. Tuo inspira 20 on palvellut muutaman vuoden ihan hyvin omassa käytössä. Vavasta ole mitään tietoa, mutta joku tuollainen jigaukseen suunniteltu 5-25 gramman viehepainoille tarkoitettu vapa on aika varma valinta. Paha kyllä sanoa onko tuo ahvenille vähän liian jämy keppi. Vähän pihalla näistä suomessa myytävistä jigivavoista.

Okuma Inspira avokela (valkoinen) - Sissos.fi verkkokauppa


Savage Gear FPS Jigging avokelavapa (2-osainen) - Sissos.fi verkkokauppa
Kiitos vastauksesta! Voisko tollanen setti toimia myös pienten lippojen, vibrojen ja vaikka pienten minnow spoonien kanssa jigien lisäksi? Vavat ainekin ovat muuttuneet niin paljon niistä ajoista kun viimeksi olen kalastanut että noista ei ole mitään ymmärrystä :sori:
Toki jiggauksesta tässä nyt ensisijaisesti ollaan kiinnostuneita ja sitä pääsääntöisesti meinaan ruveta harjoittelemaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Kiitos vastauksesta! Voisko tollanen setti toimia myös pienten lippojen, vibrojen ja vaikka pienten minnow spoonien kanssa jigien lisäksi? Vavat ainekin ovat muuttuneet niin paljon niistä ajoista kun viimeksi olen kalastanut että noista ei ole mitään ymmärrystä :sori:
Toki jiggauksesta tässä nyt ensisijaisesti ollaan kiinnostuneita ja sitä pääsääntöisesti meinaan ruveta harjoittelemaan...
Miksei. Kyllä tuommosella varmaan niitäkin heittää, mutta tosiaan tuosta vavasta en osaa kauheasti sanoa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Kyllähän niillä heittää painon rajoissa minkä mallista uistinta tahansa. "jigivavat" mulla on bladebaiteille, vaapuille ja lipoillekkin. Tosin joka metodille omansa :D
 

Kurjimus

Kiproiskis!
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Mikkelissä oli hongkongissa poistuvien kalastustarvikkeiden poistomyynti. -70% oli shimanoa, okumaa, patriottia yms. Tuli ostettua 3 vapaa ja 2 kelaa laarista.

Kannattaa käydä oman pitäjän hongkong kyttäämässä jos on sama meno.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
22
Salon honkkarissa oli aika hiljaista alennuksien suhteen, pari Pig Shadia ja Real Eeliä jäi käteen. Tuolla on muutenkin kalastusosasto pienentynyt viimeaikoina.
Jos jollain on turhanpanttina Abun 4601 kela nurkissa lojumassa niin voisin sellaisen lunastaa pois. Jostain syystä noita ei tahdo missään olla hyllyssä, jotenkin tykkään tuosta enemmän kuin 5xxx sarjalaisesta ja matalaprofiilikela on turhaa hifistelyä kumikalojen nakkeluun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Minkäs kokosia haukia pienimmillään te saatte haukikumeilla. Olin tänään päijänteellä ja paiskoin siinä noita 18-20 senttisiä kumeja ilman tärpin tärppiä ja heti kun vaihtoi 14 senttiseen ricky the roachiin, niin ekalla heitolla iski joku 70-80 senttinen hauki. Kumma kun olin täysin samaa kohtaa koittanut kolmella isommalla kumilla ja ei mitään reaktiota vaikka väri oli sama kuin tuossa roachissa. Tuntuu että nuo pienemmät hauet ei ainakaan täällä noihin +18 senttisiin ota.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Minkäs kokosia haukia pienimmillään te saatte haukikumeilla. Olin tänään päijänteellä ja paiskoin siinä noita 18-20 senttisiä kumeja ilman tärpin tärppiä ja heti kun vaihtoi 14 senttiseen ricky the roachiin, niin ekalla heitolla iski joku 70-80 senttinen hauki. Kumma kun olin täysin samaa kohtaa koittanut kolmella isommalla kumilla ja ei mitään reaktiota vaikka väri oli sama kuin tuossa roachissa. Tuntuu että nuo pienemmät hauet ei ainakaan täällä noihin +18 senttisiin ota.
No alle 30cm kumeilla nyt tulee ihan minkä kokoista tahansa. 30cm line thru troutilla on tullut tyyliin 60cm haukiakin :D

Paiskoin tänään itse jigiä ja sain pari nokkahuiluhaukea, vaimoke sai shadeilla 2 metrihaukea.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Nälkään kuolisin jos pitäisi kalalla elää ja olisi pelkkiä +18 senttisiä kumeja. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Kumeista en tiedä mutta pahimmillaan on 24cm Karikkoihin iskenyt ahnaasti sellaisia 0,5-1kg puikkareita...varmaan jos uittais metrin halkoa niin luupäät kävisi sitä puremassa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Karikoissa esim on niin olematon profiili ettei siinä juuri saa karsittua saaliskalaa. Vieheen profiilia kasvattamalla on suurin osa silpusta saatu pois.

Ahvenia alkaa löytyä tankkaamasta jo ihan hyvin :)


Yhden vajaan kakkosen kuhan kopsasin kyytiin. Emäntä sai giant pig shadilla 5-6kg hauen. Ahvenia ehkä kymmenkunta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Hauet on semmoisia, että kun ovat syönnillään, niin melkein mikä tahansa käy. Oon joskus saanut uistinta pienemmän hauen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
282
Toiset saa vaikka ei yrittäisikään. :D

Itse kävin piiskaamassa pari tuntia lähijokea. Eipä tuolta paria tärppiä kummempaa tullut.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Mikähän olisi tukeva ja pitkävartinen haavi, joka ei suomusta kaloja (saisi olla halpakin)? Vanha haavi on muuten hyvä (käytän sen vartta tukikeppinä koskilla liikkuessani), mutta tuppaa suomustamaan hauet ja ei ihorikkoisia viitsi takaisin laskea.

Ite olen ihan aloittelija, niin ei mitään hirveen isoja kaloja tule, mutta tänään tällaisesta paikasta ekalla heitolla 4.8kg hauki (punnittu aina niin luotettavalla henkilövaa'alla kaavalla (minä+hauki)-minä):
IMG_20190601_203613202_HDR.jpg

Kala:
IMG_20190601_202435046.jpg

IMG_20190601_213159384.jpg


2.2kg tuli ruodotonta filettä (tartteisin uuden fileerausveitsenkin):
IMG_20190601_223449747.jpg


Hauskintahan tuossa oli se, että pääsi irti just kun olin saamassa haaviin, joten hyppäsin perään ja sain just haavin eteen kun se potkas pois päin. Oli aika miellyttävä tunne, kum tunti että pamahti haaviin. Muuten ois voinut vähän ketuttaa, kun kumisaapas täynnä vettä ja toinen hiha märkä. Mepps koon 3 lippa Black Fury värissä taisi olla.

Rupee vaan olemaan itse aika täynnä kalaa,
savustin toissapäivänä 2 suutaria ja eilen paistoin pannulla 2 hauen fileet. Vielä ois huomenna aamupalana hävitettävänä melkein puolikas suutari. :dead:
 
Liittynyt
28.07.2018
Viestejä
62
Tuli hankittua viime syksynä hyrrävapa "beastmaster dx 240mh kun halvalla sai. Alunperin ajattelin että heittelen jommalla kummalla döörillä (6500&6000) jotka tällä hetkellä puhtaasti vetouistelussa. Nyt kuitenkin heräsi ajatus, jos kuitenkin hommaisi jonkun paremmin heittouisteluun soveltuvan kelan tuon vavan kaveriksi...

Curado tai tatula varmaan olisivat hyviä keloja, mutta olisiko vähän edullisemmassa hintaluokassa hyviä vaihtoehtoja koska kela tulisi hyvin satunnaiseen käyttöön? kelan käyttötarkoitus heittokalastus rannalta meressä. Saaliskalana mm turska, sei jne ja uistinpaino varmaan pyörii tuon vavan (14-40g) yläpäässä.

Itse olen lähinnä ahven ul miehiä nykyään eikä kokemuksia nykyaikaisista heittohyrristä ole. Minkä kokoluokan Curado tuon vavan ja käyttötarkoituksen suhteen olisi sopiva? Saksasta noita kalliimpia keloja näyttäisi saavan vähän edullisemmin, mutta jostain syystä siellä näyttäisi olevan etupäässä vain vasemmalta kelattavia malleja saatavana
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
205
Täällä kevättulva jo hieman laskenut ja hauki ruvennut syömään. Joutui jo hieman väsyttelemään kaloja. Pitääpä tehdä hieman isompi versio tuosta vieheestä.

20190605_150525.jpg 20190605_142154.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 153
Lähdin mökillä hetkeksi heittelemään haukea ja ajattelin yhden ahven paikan lähistöllä kokeilla vähän pienempää kuvaa. Melkein heti otti kiinni ja epäilin, ettei kyseessä välttämättä ollut hauki, joten haavi valmiiksi. Tuloksena oma ennätysahven 0,75kg.

IMG-20190602-WA0014.jpg
IMG-20190602-WA0005.jpg

_20190606_002329.JPG
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
22
Tuli hankittua viime syksynä hyrrävapa "beastmaster dx 240mh kun halvalla sai. Alunperin ajattelin että heittelen jommalla kummalla döörillä (6500&6000) jotka tällä hetkellä puhtaasti vetouistelussa. Nyt kuitenkin heräsi ajatus, jos kuitenkin hommaisi jonkun paremmin heittouisteluun soveltuvan kelan tuon vavan kaveriksi...

Curado tai tatula varmaan olisivat hyviä keloja, mutta olisiko vähän edullisemmassa hintaluokassa hyviä vaihtoehtoja koska kela tulisi hyvin satunnaiseen käyttöön? kelan käyttötarkoitus heittokalastus rannalta meressä. Saaliskalana mm turska, sei jne ja uistinpaino varmaan pyörii tuon vavan (14-40g) yläpäässä.

Itse olen lähinnä ahven ul miehiä nykyään eikä kokemuksia nykyaikaisista heittohyrristä ole. Minkä kokoluokan Curado tuon vavan ja käyttötarkoituksen suhteen olisi sopiva? Saksasta noita kalliimpia keloja näyttäisi saavan vähän edullisemmin, mutta jostain syystä siellä näyttäisi olevan etupäässä vain vasemmalta kelattavia malleja saatavana
Jos et ole jo hankkinut kelaa niin Honkkarissa on Daiwan Prorex 100 tarjouksessa, oikealta kelattavaa olisi vielä saatavilla. Lisäksi huomasin että Motonet on laittanut aika paljon viimeisiä kappaleita vanhoja malleja poistoon joten sieltä kanssa katsomaan josko lähimmässä liikkeessä olisi jotain jäljellä. Shimanon 200 kokoluokan tai Daiwan 100 luultavasti pelaa tuossa käytössä mainiosti. Itselläni on yhdessä setissä Tatula CT jolla nakkelen jigejä, päiden painot noin 10-20g mutta en näe syytä miksei 40g vieheetkin vielä menisi ongelmitta.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 440
Viestejä
4 161 809
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom