Autovero poistuu vuonna 2024 ja paremmat veikkaukset

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Autoveron poiston myötä se 0-2000e olisi nykyistä uudempi, parempi ja turvallisempi. Ei toki heti ekana päivänä, mutta autokannan uudistumisen myötä.
Tuskin mainittavasti uudempia. Saksassa autot ovat halpoja, eikä sieltäkään saa 2000e käytännössä mitään.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Monet ajaa 0-2000e autoilla, koska ei ole varaa parempaankaan.

Moni ajaa autolla, koska julkinen liikenne ei toimi/sovi aikatauluihin, ja/tai matkat on pitkiä.

Nyt jos hävitettäisiin autovero:

Moni ajaisi edelleen 0-2000e autoilla, koska ei ole varaa parempaankaan, mutta heidän kustannukset kasvaisi reippaasti jos polttoaine kallistuisi.
Kyseenalaistaisin tämänkin jo aikavahvasti minään yleisenä totuutena. Toki Suomen kaltaisessa maassa kaikki voivottelevat aina, että ei ole varaa, mutta kyllä se suurin syy ajaa 2000€ autolla on, että ei koeta saavansa riittävästi lisähyötyä siitä, että ostettaisiin vaikka 3000€ tai 4000€ auto. Poikkeus vahvistaa säännön, mutta lähes kaikilla tuntemillani vanhemman auton omistajilla tilanne on tuo, ei se että ei olisi varaa ostaa yhtään kalliimpaa. Varsinkin, kun usein ne ylläpitokustannukset halpenee vähän uudemmassa kipossa, varsinkin jos metreja kertyy enemmän.

Ja paljon on niitäkin joilla olisi varaa kyllä ostaa vaikka 50 000€ mersu, mutta ajelevat silti parin tonnin katiskalla, koska käyttävät rahat mieluummin johonkin muuhun.
Ne joilla on varaa ostaa uusia autoja, hyötyisi ja joskus vuosien päästä kalliita käytettyjä ostavat myös.
Tuo nyt ei ainakaan pidä paikkaansa. Käytettyjen hinnat laskisivat heti jos uusien hinnatkin. Ei käytettyjen autojen hinnat määräydy minkään "menettää x% myyntihinnasta vuodessa" kaavan mukaan (jolloin hinnan alennuksen vaikutusta pitäisi odotella), vaan pelkästään kysynnän ja tarjonanan. Jos uusi auto A maksaa nyt 30 000€ ja sama kärry vuoden käytettynä ja 20-30k ajettuna 26 000€ ja kaksi vuotta ja 40-60k käytettynä 23 000€, niin mitä luulet, jos uuden hinta lasketaan 25 000€, niin vieläkö se vuoden käytetty menee kaupaksi tonnin uutta kalliimmalla? Ei vaan, vaan se pitääkin myydä vaikka 22 500€. No meneekö se kaksi vuotta käytetty kaupaksi kalliimmalla kuin vastaava vuoden käytetty? Aivan.... ja sama jatkuu aina sinne tonninpommeihin asti.
Luvut on hatusta revittyjä, mutta logiikka on varmaan selvä.
Käytännössä siis köyhät köyhtyisi enemmän, koska eivät voisi työmatkoja sen vähempää ajella, ja tästä seuraisi se ettei uudempaan autoon ainakaan sen helpommin vaihdettaisi, korkeintaan paljon saastuttavaan mutta pihiin dieseliin tms.

Eli ei autokanta noin nuorene, se nyt vaan pysyy osittain vanhana niin kauan kun on matalapalkkaisia töitä joilla pystyy juuri ja juuri pitämään edes sitä 15v vanhaa katiskaa käyttökunnossa :D
Tottakai autokanta pysyy "osittain vanhana" vaikka valtio subventoisi auton ostoa verotuksen sijasta. Ja tottakai autokanta on nytkin "osittain uutta". Mutta nyt puhuttiin keskimääräisestä autokannan iästä.

Tuskin mainittavasti uudempia. Saksassa autot ovat halpoja, eikä sieltäkään saa 2000e käytännössä mitään.
Kyllä sieltä saa jotain järkevin kilometrein pikkuautoja tuohon rahaan, samanlaisia mista Suomessa pyydetään 4000e. Tai vaihtoehtoisesti niitä rippikouluikäiä premiumeja, joista jälleen pyydetään Suomessa tuplat. Sen takiahan niitä Saksata tänne rahdataan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Kyseenalaistaisin tämänkin jo aikavahvasti minään yleisenä totuutena. Toki Suomen kaltaisessa maassa kaikki voivottelevat aina, että ei ole varaa, mutta kyllä se suurin syy ajaa 2000€ autolla on, että ei koeta saavansa riittävästi lisähyötyä siitä, että ostettaisiin vaikka 3000€ tai 4000€ auto. Poikkeus vahvistaa säännön, mutta lähes kaikilla tuntemillani vanhemman auton omistajilla tilanne on tuo, ei se että ei olisi varaa ostaa yhtään kalliimpaa. Varsinkin, kun usein ne ylläpitokustannukset halpenee vähän uudemmassa kipossa, varsinkin jos metreja kertyy enemmän.

Ja paljon on niitäkin joilla olisi varaa kyllä ostaa vaikka 50 000€ mersu, mutta ajelevat silti parin tonnin katiskalla, koska käyttävät rahat mieluummin johonkin muuhun.

Tuo nyt ei ainakaan pidä paikkaansa. Käytettyjen hinnat laskisivat heti jos uusien hinnatkin. Ei käytettyjen autojen hinnat määräydy minkään "menettää x% myyntihinnasta vuodessa" kaavan mukaan (jolloin hinnan alennuksen vaikutusta pitäisi odotella), vaan pelkästään kysynnän ja tarjonanan. Jos uusi auto A maksaa nyt 30 000€ ja sama kärry vuoden käytettynä ja 20-30k ajettuna 26 000€ ja kaksi vuotta ja 40-60k käytettynä 23 000€, niin mitä luulet, jos uuden hinta lasketaan 25 000€, niin vieläkö se vuoden käytetty menee kaupaksi tonnin uutta kalliimmalla? Ei vaan, vaan se pitääkin myydä vaikka 22 500€. No meneekö se kaksi vuotta käytetty kaupaksi kalliimmalla kuin vastaava vuoden käytetty? Aivan.... ja sama jatkuu aina sinne tonninpommeihin asti.
Luvut on hatusta revittyjä, mutta logiikka on varmaan selvä.

Tottakai autokanta pysyy "osittain vanhana" vaikka valtio subventoisi auton ostoa verotuksen sijasta. Ja tottakai autokanta on nytkin "osittain uutta". Mutta nyt puhuttiin keskimääräisestä autokannan iästä.


Kyllä sieltä saa jotain järkevin kilometrein pikkuautoja tuohon rahaan, samanlaisia mista Suomessa pyydetään 4000e. Tai vaihtoehtoisesti niitä rippikouluikäiä premiumeja, joista jälleen pyydetään Suomessa tuplat. Sen takiahan niitä Saksata tänne rahdataan.
Mobilen perusteella ei saa. Max 200tkm ja 15v ei ole kuin muutama.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Reilu 16 000 ei mielestäni ole "muutama".


(Jos laitaa >=2004 niin reilu 11 000, eli tarkka luku alle 15 vuotiaista olisi tuolta väliltä, mutta sekään ei todellakaan ole "muutama".)
Luulin että menee oletuksena hinnan mukaan, mutta ei näemmä mennyt.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Kenkää vaan duunareille, kun eivät pääse töihin enää, tai sitten pakkomuutto lähelle. Osattiin niitä rakennuksia 70-luvullakin rakentaa kiivaasti.

Edit: tuskin siis autolla kovin paljoa huvikseen ajellaan nykyäänkään, sen verran kallista touhua se on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
423
”seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä”
”riittävät taloudelliset ohjauskeinot sähköautokannan kasvattamiseksi”
"Ainoa Sdp:n ilmasto-ohjelmassa erikseen mainittu varsinainen autoiluun liittyvä vero on ensi kertaa Suomeen tulevan auton maahantuonnin yhteydessä perittävä autovero, jota tulee sosiaalidemokraattien mukaan suhteessa kiristää yläpäästään, jotta kansalaisten kulutuskäyttäytymistä saadaan ohjattua toivottuun suuntaan"

Mitäköhän nuokin suomen pelastajat ovat lautakunnissaan nauttineet jotta ovat saaneet noinkin sekavia näkyjä lyötyä pöytään realistisina vaihtoehtoina.

Ulos koko poppoo.
 

pcp

Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
99
onko jossain jotain järkeviä laskelmia sähköautojen vihreydestä? Vaikka hiilellä tuotetun sähkön kanssa?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
onko jossain jotain järkeviä laskelmia sähköautojen vihreydestä? Vaikka hiilellä tuotetun sähkön kanssa?
Vaikka tuossa. Kun nappaa taulukosta esim. Puolan, niin on mukana paljon hiiltä. Puhtaalla hiilellä toki luku vielä rumempi. Yhteenvetona sähköauto ei todellakaan ole mikään "päästöttömän liikenteen messias", jollaisena sitä poliitikot, lobbarit ja mainstreammedia usein hehkuttavat. Puolustaa varmaan paikkaansa osana päästöjen vähentämisessä, mutta ei niin paljoa, että sen tukemiseen kannattaisi käyttää yhtään nykyistä enemmän verovaroja (tuki nykyisellään lähinnä alennetun autoveron muodossa, koska auto on paikallisesti päästötön).
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Vaikka tuossa. Kun nappaa taulukosta esim. Puolan, niin on mukana paljon hiiltä. Puhtaalla hiilellä toki luku vielä rumempi. Yhteenvetona sähköauto ei todellakaan ole mikään "päästöttömän liikenteen messias", jollaisena sitä poliitikot, lobbarit ja mainstreammedia usein hehkuttavat.
Jotenkin en usko, että Puola muutenkaan tulee olemaan sähköautoilussa kärkijoukossa. Sähköautoilun ekologisuutta Suomessa ei paljoa kannata perustella sillä, että miten ekologista sähköautoilu on Puolassa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Jotenkin en usko, että Puola muutenkaan tulee olemaan sähköautoilussa kärkijoukossa. Sähköautoilun ekologisuutta Suomessa ei paljoa kannata perustella sillä, että miten ekologista sähköautoilu on Puolassa.
Mutta kun kysyttiin ekologisuudesta hiilisähkön kanssa, niin siihan vastattiin. Esim. Kiina taas on hyvinkin sähköautoilun kärkijoukossa ja hiilisähkö on sielläkin hyvin voimissaan.

Ja siitä MIT:n laskuri, sen enempää tekniikka ja talous -lehteä moittimatta.
Aika kiva grafiikka, vaikka jenkkikulutuksiin (EPA) ja -automalleihin perustuukin. Ja näyttää sekin aika rumalta, jos 100% hiilienergiaa. Se ei ota kuitenkaan huomioon akunvaihtoa, joka lienee välttämätön Suomessa auton 20 vuoden eliniän aikana.Siis yhtään sen enempää tätäkään moittimatta, laskutapojahan on monia. Onko esimerkiksi bensiiniautoon otettu miten mukaan laskuihin jakelun ja jalostuksen aiheuttamat päästöt? Tai kun puhutaan tuotetun sähkön päästöistä ovatko kyseessä paikalliset päästöt vai otetaanko mukaan vaikkapa uraanin louhinta ja rikastusprosessit?
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tämähän täytyy olla täysin fake news, ensinnäkin Suomessa, ja muualla EU maissa. Nyt on päätetty että ilmastonmuutos, ja siihen liittyvät veronkorotukset ja muu kiristäminen ja kurjistaminen. Mennään sähköautolla, no niin varmaan. Jopa nuorten suurin huolenaihe on ilmastonmuutos, hyvin on markkinoitu ja myyty tämäkin ajatus. Ei tästä osaltani tämän enempää. Kadun jo etukäteen että julkaisen tämän kommentin enempää perustelematta, menis politiikanpuolelle liikaa ja kasetti hajoaa muutenkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Noille autoveron poistoa haaveileville voisi muistuttaa että esim Saksassa uuden auton ostaja maksaa suurempaa välirahaa kuin Suomessa. Tietysti ne jotka ostavat uuden auton pakasta ilman vaihdokkia saavat sen halvemmalla, mutta tuo on hyvin poikkeuksellinen tapa ostaa autoja kaikkialla.

Tässä juuri luin jostain että dieseleiden kanssa menee ihmisillä ja erityisesti medialla iloisesti sekaisin ilmaston muutos ja ilmanlaatu. Nuo ovat kaksi eri asiaa.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
423
Joo'o, mutta onko se kuitenkaan tarpeen että suomea ja sen kansaa yritetään kurittaa ekosekoilun takia kun käytännön tasolla tämä maa on jo kohtalaisen ekologinen.
Suomessa ei ole sisäisesti ilmanlaadullisia ongelmia ja talous on jo ilman kyykyttämisiäkin epävakaalla pohjalla.

Autot tulevat jokatapauksessa siirtymään ekologisempiin kunhan uudempien autojen hinnat tippuvat suomalaisten tasolle. Ei siitä 3-5 vuoden ennakkohypystä pienempiin päästöihin ole järkeä maksaa 20-30k € enemmän/auto.

Suomi muutenkin tuottaa hyvin pienen osan kaikista päästöistä. Pari uutta kiinan hiilivoimalaa kattavat koko suomen päästöt. Missäköhän ne saasteiden pääsyyt oikeasti sijaitsevat ja kannattaisikohan ne ottaa kuriin ennen marginaalisia vähennyksiä muualla?...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Samaa mieltä. Autoja kun ei kuitenkaan tehdä suomalaisten tarpeet huomioiden niin autotehtaista tulee mitä tulee. Paras varmaan olisi vaan odotella että markkinatalous hoitaa ekologisemmat autot sopivaan hintaluokkaan muualla niin asia hoitunee samalla täällä sitten kun saastuttavia autoja ei enää valmistetakkaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Millähän ihme arvoilla tuo voi olla mahdollista? Vaihtaa aina puoli vuotta vanhan auton uuteen?
Saksassa käytettyjä autoja ei arvosteta yhtä arvokkaaksi kuin Suomessa, eli siitä 3v vanhasta 60tkm ajetusta autosta hyvitetään niin paljon vähemmän että väliraha uuteen samanlaiseen on käytännössä suurempi kuin Suomessa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Juu, Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista, koska uuden auton ylläpito on täällä halvempaa :rofl:.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Juu, Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista, koska uuden auton ylläpito on täällä halvempaa :rofl:.
Suomessa on niin pienet markkinat, että siksi käytetyt autot on niin kalliita. Saksassa ja Ruotsissa on niin paljon käytettyjä autoja ja siksi autojen hintataso on paljon matalampi.

Ei ole siis mitään helppoa ratkaisua. Paitsi niiden halpojen käytettyjen autojen tuominen Suomeen. Samalla käytettyjen hintataso ei pääsisi aivan karkaamaan.

Ehkä pienipäästöisten autoveroa saisi laskea ja isopäästöisten taas nostaa entisestään. Autovero kun vaikuttaa myös noihin käytettyihin autoihinkin ja lisäisi uusien autojen myyntiä nopeastikin.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
423
Isoimpia vitsejä suomen tuontiautojen verotuksessa on se että auton arvo arvioidaan usein autoliikkeiden pyyntihintojen perusteella joilla ei ole mitään tekemistä auton realistisen arvon kanssa.
Pahimpia on suomessa harvinaiset autot joita vain pari sankaria myy monen tuhannen suomilisillä. Vaikka auton ostohinta + rahti olisi ollut 2000€, niin verotusarvoksi napsahtaa suomessa se pyydetty 9000€ nettiauton mukaan. Hauskinta on että verot seilaavat kuukaudesta riippuen jopa tuhannella eurolla tuollaisessa esimerkin biilissä.
 

Jeppe111_

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.02.2019
Viestejä
86
"Kevään 2019 vaaleissa valittava eduskunta joutuu tekemään päätöksiä sekä liikenteen verotuksen että myös muiden ilmastoratkaisujen osalta.

Tullaanko esimerkiksi autovero poistamaan vaiheittain tai kertarysäyksellä ja miten suomalaisten tapa liikkua muuttuu?

Näihin ja muihin kiperiin kysymyksiin otetaan kantaa keskiviikkona 13. maaliskuuta kello 8.30 alkaen, kun Sanomatalossa Helsingissä järjestettävässä Autoilu ja ilmasto -paneelissa käydään keskustelua ilmaston ja liikenteen suhteesta."

Autoalan suuri vaalipaneeli – mikä muuttuu eduskuntavaalien jälkeen? He pääsevät pian ääneen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Isoimpia vitsejä suomen tuontiautojen verotuksessa on se että auton arvo arvioidaan usein autoliikkeiden pyyntihintojen perusteella joilla ei ole mitään tekemistä auton realistisen arvon kanssa.
Pahimpia on suomessa harvinaiset autot joita vain pari sankaria myy monen tuhannen suomilisillä. Vaikka auton ostohinta + rahti olisi ollut 2000€, niin verotusarvoksi napsahtaa suomessa se pyydetty 9000€ nettiauton mukaan. Hauskinta on että verot seilaavat kuukaudesta riippuen jopa tuhannella eurolla tuollaisessa esimerkin biilissä.
Eikös tullin "mahti" vai mikä se nykyään on, ole katso auton "yleistä myyntihintaa". Vaikka toki hakupalvelu kertoo yleisen pyyntihinnankin...
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 280

Helsingin seutu julkisti keinoja liikenteen päästöjen puolittamiseksi – tiemaksut mukana


Maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelman keskeinen tavoite liikenteen osalta on kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen. Liikenteen päästöt on määrä puolittaa 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta valtakunnallisen liikenteen päästötavoitteen mukaisesti, Helsingin seudun kuntayhtymä ilmoitti.

Tehokkaimmat keinot päästöjen leikkaamiseksi ovat sähkö- ja vähäpäästöisten autojen osuuden voimakas kasvattaminen, tiemaksujen käyttöönotto ja bussiliikenteen päästöjen vähentäminen.

HSL-kuntayhtymän aiemmin tällä viikolla julkaiseman tiedotteen mukaan tiemaksut vähentävät tehokkaasti ruuhkautumista ja helpottavat niiden liikkumista, joille autoilu on välttämätöntä.

Sen mukaan tiemaksut myös vähentävät liikenneonnettomuuksia, melua ja pienhiukkaspäästöjä seudulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
tiemaksut vähentävät tehokkaasti ruuhkautumista ja helpottavat niiden liikkumista, joille autoilu on välttämätöntä
Joo, niin vähentää kokonaan ajamisen kieltäminenkin.
Tosin silloin ei rikkaatkaan saa ajaa Tesloillaan, höh... :rolleyes:

Noh, eipähän ole asiaa Hesaan - tämän jälkeen vielä vähemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Tuontiautoina tuodaan vanhempia, mutta parempia ja isommalla moottorilla olevia autoja.

Keskimääräinen hinta 23 000€, eli jonkun uuden pikkuauton hinta noin suurin piirtein.

Jos autovero poistettaisiin, niin muita autoveroja pitäisi toki nostaa. Ja ostettaisiinko niitä uusia 100 000€ autoja siltikään suomesta, kun ulkomailta käytettynä saa hyvillä varusteilla ja edullisesti. Koska ruotsissa ja saksassa on kumminkin isommat käytettyjen autojen markkinat. Tuontiautojen keski-ikä on 8 vuotta.

Lähes 60 prosenttia tuoduista autoista oli dieselkäyttöisiä ja suosituin kokoluokka oli edustusauto tai katumaasturi. Käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat noin 40 prosenttia uutena hankittuja suuremmat.
Käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen verotusarvo on kivunnut jo 23 000 euroon eli moninkertaiseksi kotimaassa myydyn keskimääräisen käytetyn auton hintaan nähden. Myös käytettynä tuotujen autojen keskimääräinen autoveron taso on noussut lähelle uuden auton autoveroa eli noin 5 000 euroon. Tämä kielii siitä, että pienemmän ja uudemman kotimaasta hankitun auton sijaan ulkomailta hankitaan suurempi ja vanhempi auto.
Tuontiautojen keskimääräinen verotusarvo julki: ”Käytettyjen autojen tuonti riistäytymässä käsistä”

Fiksuahan tuo, kun samaan rahaan saa paljon isomman ja uutena paljon kalliimman auton. Vastaavaan uuteen kun ei riittäisi rahat, vaikka autoveroa ei olisikaan ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
*Luulisi* että virkamieslogiikallakin ymmärrettäisiin, näin ~20 "buumituontivuoden" jälkeen, että suurin osa kansasta tuo mieluummin sen muutaman vuoden vanhan Audin/Bemarin/Mersun kuin käy kaupassa ostamassa puolet pienemmän, puolet tehottomamman ja puolet varustellun mutta samanhintaisen uuden kinnerin.

Vaihtoehto esim. 6-7v vanhan E-mersun ja uuden Astran tai Focuksen välillä ja tehoeroa 40-50hv mersun hyväksi niin ei paljon tarvitse asiaa miettiä.

Tosin kai tähänkin saadaan muutos kun aletaan taas toteuttaa syrjivää veropolitiikkaa sekä annetaan kunnolla keppiä pahalle, pahalle autoilijalle joka aiheuttaa suomen kaikki päästöt (tai ainakin sen 5% vaikka verotetaankin 50% mukaan)... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Vaihtoehto esim. 6-7v vanhan E-mersun ja uuden Astran tai Focuksen välillä ja tehoeroa 40-50v mersun hyväksi niin ei paljon tarvitse asiaa miettiä.
Ei todellakaan tarvitse ei. Jos se rahamäärä on käytettävissä, niin itse ainakin ihan satavarmasti ostaisin sen uuden Astran tai Focuksen enkä toistasataa tonnia ajettua ja kohta vuosikymmenen piereskeltyä tuontipommia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Ei todellakaan tarvitse ei. Jos se rahamäärä on käytettävissä, niin itse ainakin ihan satavarmasti ostaisin sen uuden Astran tai Focuksen enkä toistasataa tonnia ajettua ja kohta vuosikymmenen piereskeltyä tuontipommia.
Minä en taas keksi mitään syytä ostaa uutena esim. Nissanin paskahaita tai juuri jotain nuhapumppu-Astmaa. Itse siis kuulun ihmisiin jotka arvostavat konepellin alta löytyvää "varustelua" enemmän kuin esim. jotain tuurilla liikennemerkkejä osan vuodesta lukevia järjestelmiä tai muuta pikkutauhkaa. Lisäksi etuveto on ihan mahdoton idea autossa (se nyt on pelkän rahan säästön takia keksitty tekniikka muutenkin :D ).

Lisäksi näissä on ongelmana koko; esim. lapsiperheen kamat ei kovin pitkälle reissulle mahdu mitenkään mukaan - varsinkaan jos omistaa esim. koiran kokoisen lemmikin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Nää on näitä subjektiivisia tarpeita.
Kunhan toin esille, että toisille meistä se päivänselvä valinta voikin olla päinvastainen kuin sulla ;)

Mulla ei henk.koht. ole mitään ongelmaa pärjätä etuvedolla, ja mun nuhapumppu-astra liikkuu ihan tarpeeksi hyvin 150 hepoisella koneella. Nopeusrajoitusten random-generaattoria siinä ei kyllä ole, olis ollut vasta kalliimmassa varustelutasossa missä oli mukana paljon muutakin tarpeetonta.

Kyllä mäkin niitä mersuja ja muita käytettyjä "premiumeja" katselin aluksi, mutta totesin ettei ole mun juttu, ei viitsi laittaa uude(hko)n auton hintaa kiinni johonkin esiteini-ikäiseen toistasataa tonnia rullattuun autoon, kun ei ne preemiumitkaan tänä päivänä tunnu kestävän sen paremmin kuin perusautotkaan. Monilla duunikavereilla on hienoja mersuja, bimmereitä ja audeja pihalla, ja ne on ihan jatkuvasti pajalla kun joku osa korkkaa.

Mun henkilökohtainen valinta oli laittaa sen uuden hinnat-alkaen astran verran kiinni vuoden ikäiseen, isommalla koneella, automaattilootalla ja sopivilla varusteilla olevaan yksilöön. Sopii omaan elämäntilanteeseen hyvin kun ei ole lemmikkejä mitä tarttis muksun ja kamojen kanssa liikutella. Kahdenkin kakaran kanssa mahtuis hienosti tuonne, yhden kanssa jää tilaa ylikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Uutisen vaihtoehdot taisi olla yli 8 vuotta vanha edustusauto, eli mersun S-sarja tai bemarin 7-sarja, tai katumaasturi. Mutta kai siihen mukaan lasketaan Volvot, E-mersuja ja 5-bemarikin. 23 000€ saa uutena jonkun automaatti Fiestan tai Polon, eli melko pienen pikkuauton.

Suomi hinnoilla 7-bemari 9 vuotta vanhana maksaa 20 000€.
BMW 7-sarja vaihtoautot

Siinä täytyy sitten miettiä valitseeko ison edustusauton diesel automaattina, vai samaan hintaan uuden pikkuauton manuaalina. Siinä uudessakin autossa arvo tippuu aika nopeasti heti oston jälkeen.


Ilmeisesti tuontiautojen keskimääräinen verotusarvo on 23 000€ + 5000€ autoveroa. Ostohinta kun ei määrää verotusarvoa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Voihan sitä vaihtoehtona tuoda myös jonkun muutaman vuoden ikäisen, hyvällä säkällä vielä tehdastakuulla olevan peruspirssin hyvällä varustelulla. Toki säästöä ei välttämättä tule Suomiautoon paljoa, mutta valikoimaa on pirusti enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Nää on näitä subjektiivisia tarpeita.
Kunhan toin esille, että toisille meistä se päivänselvä valinta voikin olla päinvastainen kuin sulla ;)

Kyllä mäkin niitä mersuja ja muita käytettyjä "premiumeja" katselin aluksi, mutta totesin ettei ole mun juttu, ei viitsi laittaa uude(hko)n auton hintaa kiinni johonkin esiteini-ikäiseen toistasataa tonnia rullattuun autoon, kun ei ne preemiumitkaan tänä päivänä tunnu kestävän sen paremmin kuin perusautotkaan. Monilla duunikavereilla on hienoja mersuja, bimmereitä ja audeja pihalla, ja ne on ihan jatkuvasti pajalla kun joku osa korkkaa.
Nimenomaan - toisille auto on liikkumisväline paikasta A paikkaan B.

Itse laitoin, taas viimeksi, uuden pikkuauton hinnan ~7v vanhaan premiumiin koska (kokemuksesta) tiedän että hermot ei kestä ajella mitään alitehoista ja vajaavetoista (ei tässäkään tosin mitenkään liikoja tehoja ole 230-ja-risat hepoilla). Viimeiseen 5 vuoteen ei ole tarvinnut käydä yhtään ylimääräistä kertaa korjaamolla ja veikkaan että motin kesto ylittää reippaasti nykyisten "downsizing ekoturbojen" vastaavat.

Totesin myös että "kaksi lastenistuinta" tekee autosta kuin autosta 4-paikkaisen (="jätä mummo kyydistä") ellei kokoluokka ole "V70".


Koko pointti siis on, että porukka (täälläkin) vertaa ihan surutta pikkuautoja noihin isoihin premiumeihin - ihan kuin sellainen valinta tulisi oikeastaan muusta kuin koon tarpeesta. Ainoa oikea vertaisus olisi vertailla valmiiksi piereskeltyä isoa tuontiautoa valmiiksi täällä piereskeltyyn Insignificanttiin (vai mikä se Opelin malli oli), Mundaneen, tjsp.

Ei uuden Astman, Yariksen tai Corsan ostaja jätä käytettyä A8:ia ostamatta koska "tää uus on parempi ja yhtä tilava", vaan yksinkertaisesti koska monelle uuden auton ostajalle sopii valtion "köyhille tehottomia pikkukinnereitä" -politiikka. Rikkaat ajaa sitten edelleen niillä S90:llä, ym.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Voihan sitä vaihtoehtona tuoda myös jonkun muutaman vuoden ikäisen, hyvällä säkällä vielä tehdastakuulla olevan peruspirssin hyvällä varustelulla. Toki säästöä ei välttämättä tule Suomiautoon paljoa, mutta valikoimaa on pirusti enemmän.
Melkein sanoisin, että persnetolle menee jos ajelee sen 2-3 vuotta ja laittaa myyntiin, koska siinä vaiheessa alkaa olla jo kotimaistakin tarjontaa näissä perusautoissa ihan liiankin kanssa ja sieltä seasta on vaikea erottua. "Tuontiauto" ei ainakaan helpota myyntiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Melkein sanoisin, että persnetolle menee jos ajelee sen 2-3 vuotta ja laittaa myyntiin, koska siinä vaiheessa alkaa olla jo kotimaistakin tarjontaa näissä perusautoissa ihan liiankin kanssa ja sieltä seasta on vaikea erottua. "Tuontiauto" ei ainakaan helpota myyntiä.
Tuo on ihan totta että muutenkin alkaa suomessa käytettyjen hinnat, "tietyissä autoissa" varsinkin, olla sitä luokkaa ettei ulkomailta kannata tuoda kuin varusteiden tai esim. tehoversioiden takia vähemmän täältä löytyviä malleja.

Voittoa ei enää kovin helposti revitä niin kuin takavuosina jolloin jostain sopivasta paikasta (esim. Belgia, Hollanti) tuodulla maasturilla, tms voi ajella 2v ja myydä voitolla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Tuliteriä autoja myyvien kauppiaiden hätää kuvaava euromäärä julki – ”Käytettyjen tuonti riistäytymässä käsistä”

Autoala alkaa huolestumaan, kun tuonti ulkomailta ei ole ainakaan kääntymässä laskuun. Kun ulkomailta melko pienellä vaivalla saa sitä parempaa halvemmalla. Ja kyllähän ne ensirekisteröinnit on laskeneet vuosi vuodelta ja kuukausi kuukaudelta.

Tuo taas jälleen kerran IS linkki. Saman läpyskän uutisoinnissa autopuolella on huvittavasti lisääntynyt jutut kuten "mikä käytetty 20€" tyylisillä jutuilla:D Melko tuuheaa. Jos Mobilisti lehdessä puhutaan vanhoista autoista, niin nyt tuo lehti tekee jo juttuja käytetyistä, mitä saa milläkin rahalla. Ei varmaan muualla maailmassa?

Odotan TM™ suurta vertailua käytetyistä:smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Tuliteriä autoja myyvien kauppiaiden hätää kuvaava euromäärä julki – ”Käytettyjen tuonti riistäytymässä käsistä”

Autoala alkaa huolestumaan, kun tuonti ulkomailta ei ole ainakaan kääntymässä laskuun. Kun ulkomailta melko pienellä vaivalla saa sitä parempaa halvemmalla. Ja kyllähän ne ensirekisteröinnit on laskeneet vuosi vuodelta ja kuukausi kuukaudelta.

Tuo taas jälleen kerran IS linkki. Saman läpyskän uutisoinnissa autopuolella on huvittavasti lisääntynyt jutut kuten "mikä käytetty 20€" tyylisillä jutuilla:D Melko tuuheaa. Jos Mobilisti lehdessä puhutaan vanhoista autoista, niin nyt tuo lehti tekee jo juttuja käytetyistä, mitä saa milläkin rahalla. Ei varmaan muualla maailmassa?

Odotan TM™ suurta vertailua käytetyistä:smoke:
Ruotsissa on niin halpoja käytettyjä autoja, että vastaavilla Suomiautoilla on vaikea kilpailla. Lisäksi niitä Suomiautoja ei edes ole, koska maksavat niin paljon ja ostajilla ei ole ollut sellaisia varoja laittaa autoon.

Ruotsiautoissa on lisäksi samanlaiset talvivarusteet ja talvirenkaat. Uuteen autoon kun täytyy nekin ostaa vielä erikseen.

Täytyyköhän sitä vaan ajatella niin, että EU:n sisäistä autojen siirtoa ja päästöille/kulutukselle ei vaan mitään voi? Ne vielä vanhemmat autot taas voisi romuttaa pois kierrosta ja vaikka uutta pikkuautoa tilalle. Mielestäni ne eko pikkuautot saisikin olla vaikka 0€ autoverolla ja olisivat siis nykyistä halvempia. Toisaalta niitä pikkuautoja ei edes tuoda käytettynä, eli niissä ei ongelmaakaan ole. Koska kalliissa autossa arvo laskee aina eniten (halpa tuoda ulkomailta).
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
423
Jostain syystä kaikissa autoissa tuntuu suomen verotuksen lisäksi olevan huomattavasti korkeampi pohjahinta kuin muualla. Autokauppiaiden kartelli toimii...
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Maahantuojahan nuo hinnat yleensä asettaa. Liike voi toki myydä yli tai alle suosituksen, mutta kun edustuksia saa jos maahantuoja niin tahtoo ja ne lähtee myös pois jos maahantuoja näin sanoo niin hankala siinä autoliikkeen on mitään asialle tehdä.

Näin siis mainonnassa ja hinnnastoissa. Se on sitten täysin eri asia mihin hintaan kauppa tehdään.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
301
Itsekin olen katsellut 2015-2016 honda civikkejä vuoden, suomessa sport tai paremman tason alle 50k ajetut on järjestään 18-20 tonnia

Ruotsissa 8-20k ajetut 11-15 tonnia ja usein paremman pään varusteilla, siihen verot päälle niin ehkä tonnin pari säästäisi + saa paljon vähemmän ajetun paremmilla varusteilla

Ja ei ole kovin montaa paremman varustetason mallia nettiautossakaan näkynyt tässä vuoden aikana, ehkä 10-20kpl

Että pitää varmaan ruotsia harkita kun ei kiinnosta ylihintaiset suomiautot, ainakin kun kilsoja on 2-4x enemmän kalliimmalla hintalapulla
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
BTCF:llä oli postattu tällaiset:





Mihin raha menee? Jos 9 vuodessa tulot nousseet 40%. Ei varmaan se teiden laiton hinta ole noussut 40% 2009->2018.

Edit: valtion budjetti on ollut 45 miljaardia 2009, 2019 vissiin 55 miljaardia. Suhteessa selvästi enemmän on liikenteestä nyhdettävä raha kasvanut, kuin valtion budjetti.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 564
Viestejä
4 190 825
Jäsenet
70 767
Uusin jäsen
Toloppainen

Hinta.fi

Ylös Bottom