Muistitikun kryptaus tai salasana

Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Mikä olisi hyvä ohjelma muistitikun sisällön kryptaukseen tai sitten kevyemmin, salasanan taakse asettamiseen?

Salasana ehkä riittäisi sellaiselle tikulle jossa ei nyt mitään kovin salaista ole ja mitä tarvitsee käyttää päivittäin useasti, käyttäjäystävällisempikin vaihtoehto.
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
239
VeraCryptiä oon ite käyttäyny muistitikkujen saoaamiseen vaikka sitä nyt ei muistaakseni oikein suositella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Mikä olisi hyvä ohjelma muistitikun sisällön kryptaukseen tai sitten kevyemmin, salasanan taakse asettamiseen?

Salasana ehkä riittäisi sellaiselle tikulle jossa ei nyt mitään kovin salaista ole ja mitä tarvitsee käyttää päivittäin useasti, käyttäjäystävällisempikin vaihtoehto.
Windows maailmassa Bitlocker toimii tähän tarkoitukseen täydellisesti.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Tosiaan tuota VeraCryptiä ei sen kehittäjät itse suosittele käytettäväksi usb tikuissa, miksiköhän.

Kai se pitää sitten Bitlockerin puoleen kääntyä.
Tyhmä kysymys, mutta kuluttaako noiden ohjelmien käyttö itse tiedostoa tai tikkua jotenkin enemmän, lähinnä tiedostojen korruptoitumista?
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Näitä juttuja luettuani, minulle sopisi paljon paremmin pelkkä salasanasuojaus. Kryptaaminen on turhan järeä keino muistitikulle.

Eihän tietääkseni tuota salasanaakaan ainakaan kovin helposti voi kiertää?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Näitä juttuja luettuani, minulle sopisi paljon paremmin pelkkä salasanasuojaus. Kryptaaminen on turhan järeä keino muistitikulle.

Eihän tietääkseni tuota salasanaakaan ainakaan kovin helposti voi kiertää?
Jonkinlainen kryptaus siihen pitää tehdä "pelkällä" salasanallakin. Muuten se on vähän sama kuin laittaisi ulko-oveen lukon, jossa on iso kuljettava aukko.

Jos nuo koko levyn kryptaamiseen tarkoitut on liian järeitä ja tikun kirjoituskertoja kuluttavia niin miten olisi salasanallinen pakattu tiedosto esim. 7z (7zip-ohjelma), sen käyttämä AES-salaus on riittävä. Tässä myös se hyvä puoli että koko tikkua ei tarvitse salata.

Minkälainen tikku? Nopeusluokka olennaista, muuten voi olla aika hidasta purkaa ja uudelleen salata datan määrästä riippuen.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Niin, en ole perehtynyt näihin niin paljon, että tietäisin ohjelmistojen sielunelämästä kuinka se toimii "kannen alla", mutta kun tikkua joutuu käyttämään päivittäin, moniakin kertoja, niin silloin "pelkkä" salasana olisi parempi vaihtoehto. Minulla oli jossain tikussa tällainen ja se oli kyllä todella kätevä, mutta nyt sekin ohjelma on lopetettu tai hävinnyt jonnekkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Niin, en ole perehtynyt näihin niin paljon, että tietäisin ohjelmistojen sielunelämästä kuinka se toimii "kannen alla", mutta kun tikkua joutuu käyttämään päivittäin, moniakin kertoja, niin silloin "pelkkä" salasana olisi parempi vaihtoehto. Minulla oli jossain tikussa tällainen ja se oli kyllä todella kätevä, mutta nyt sekin ohjelma on lopetettu tai hävinnyt jonnekkin.
Se on varmaankin ollut joku valmistajan oma ohjelma, ja jonkunlaisen salauksen (kryptauksen) se on siis tehnyt.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Mulla on vielä TrueCryptiäkin. Onnistuuko tuollaisen tiedoston kääntämään jotenkin suoraan tälle VeraCryptille vai pitääkö kaikki tehdä alusta asti. Tai siis toimiiko nuo yhteen?
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Mulla on vielä TrueCryptiäkin. Onnistuuko tuollaisen tiedoston kääntämään jotenkin suoraan tälle VeraCryptille vai pitääkö kaikki tehdä alusta asti. Tai siis toimiiko nuo yhteen?
VeraCrypt - Free Open source disk encryption with strong security for the Paranoid

Can I use my TrueCrypt volumes in VeraCrypt?
Yes. Starting from version 1.0f, VeraCrypt supports mounting TrueCrypt volumes.

Can I convert my TrueCrypt volumes to VeraCrypt format?
Yes. Starting from version 1.0f, VeraCrypt offers the possibility to convert TrueCrypt containers and non-system partitions to VeraCrypt format. This can achieved using the "Change Volume Password" or "Set Header Key Derivation Algorithm" actions. Just check the "TrueCrypt Mode", enter you TrueCrypt password and perform the operation. After that, you volume will have the VeraCrypt format.
Before doing the conversion, it is advised to backup the volume header using TrueCrypt. You can delete this backup safely once the conversion is done and after checking that the converted volume is mounted properly by VeraCrypt.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
VeraCrypt - Free Open source disk encryption with strong security for the Paranoid

Can I use my TrueCrypt volumes in VeraCrypt?
Yes. Starting from version 1.0f, VeraCrypt supports mounting TrueCrypt volumes.

Can I convert my TrueCrypt volumes to VeraCrypt format?
Yes. Starting from version 1.0f, VeraCrypt offers the possibility to convert TrueCrypt containers and non-system partitions to VeraCrypt format. This can achieved using the "Change Volume Password" or "Set Header Key Derivation Algorithm" actions. Just check the "TrueCrypt Mode", enter you TrueCrypt password and perform the operation. After that, you volume will have the VeraCrypt format.
Before doing the conversion, it is advised to backup the volume header using TrueCrypt. You can delete this backup safely once the conversion is done and after checking that the converted volume is mounted properly by VeraCrypt.
Elikäs voinko nyt vain käyttää tiedostoa tolla VeraCryptillä, se riittäisi.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Elikäs voinko nyt vain käyttää tiedostoa tolla VeraCryptillä, se riittäisi.
Jos VeraCryptin FAQ:iin uskominen, niin kyllä.

Toki lisätyn tietoturvan takia kannattaa miettiä tuota muunnosta. Toki backupit ensin talteen.

What's the difference between TrueCrypt and VeraCrypt?
VeraCrypt adds enhanced security to the algorithms used for system and partitions encryption making it immune to new developments in brute-force attacks.
It also solves many vulnerabilities and security issues found in TrueCrypt.
As an example, when the system partition is encrypted, TrueCrypt uses PBKDF2-RIPEMD160 with 1000 iterations whereas in VeraCrypt we use327661. And for standard containers and other partitions, TrueCrypt uses at most 2000 iterations but VeraCrypt uses 655331 for RIPEMD160 and 500000 iterations for SHA-2 and Whirlpool.
This enhanced security adds some delay only to the opening of encrypted partitions without any performance impact to the application use phase. This is acceptable to the legitimate owner but it makes it much harder for an attacker to gain access to the encrypted data.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Jos VeraCryptin FAQ:iin uskominen, niin kyllä.

Toki lisätyn tietoturvan takia kannattaa miettiä tuota muunnosta. Toki backupit ensin talteen.

What's the difference between TrueCrypt and VeraCrypt?
VeraCrypt adds enhanced security to the algorithms used for system and partitions encryption making it immune to new developments in brute-force attacks.
It also solves many vulnerabilities and security issues found in TrueCrypt.
As an example, when the system partition is encrypted, TrueCrypt uses PBKDF2-RIPEMD160 with 1000 iterations whereas in VeraCrypt we use327661. And for standard containers and other partitions, TrueCrypt uses at most 2000 iterations but VeraCrypt uses 655331 for RIPEMD160 and 500000 iterations for SHA-2 and Whirlpool.
This enhanced security adds some delay only to the opening of encrypted partitions without any performance impact to the application use phase. This is acceptable to the legitimate owner but it makes it much harder for an attacker to gain access to the encrypted data.
Kokeilin tuota portable-installaatiota kuten tein myös TrueCryptillä. Ja tuossa oli täppäkohta että käytä kuin TrueCryptiä ja sehän aukaisi fileen. Ilman tuota täppää ei aukaissut.

Elikäs jos haluaisi pelata varman päälle niin kopsaan vaikka ulkoiselle kovolle kaiken ja teen tolla VeraCryptillä uuden "tiedostokoon" ja mounttaamisen jälkeen kopioin kaiken tuonne ja ollaan "turvallisilla" vesillä. En kyllä yhtään muista kuinka tuo tehtiin siitä on niin kauan aikaa kun ton viimeksi tein.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 926
Kokeilin tuota portable-installaatiota kuten tein myös TrueCryptillä. Ja tuossa oli täppäkohta että käytä kuin TrueCryptiä ja sehän aukaisi fileen. Ilman tuota täppää ei aukaissut.

Elikäs jos haluaisi pelata varman päälle niin kopsaan vaikka ulkoiselle kovolle kaiken ja teen tolla VeraCryptillä uuden "tiedostokoon" ja mounttaamisen jälkeen kopioin kaiken tuonne ja ollaan "turvallisilla" vesillä. En kyllä yhtään muista kuinka tuo tehtiin siitä on niin kauan aikaa kun ton viimeksi tein.
Vaikka näin jos et halua vanhaa muuntaa. Googlella kyllä löytyy monta tutoriaalia Veracryptin käyttöön. Itse en ole tuota koskaan käyttänyt, mutta itse operaatio näyttäisi olevan hyvin yksinkertainen.​

Tässä esimerkkinä pari:
VeraCrypt - Free Open source disk encryption with strong security for the Paranoid
www.howtogeek.com/108501/the-how-to-geek-guide-to-getting-started-with-truecrypt/amp/
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Verakryptistä paskoja kokemuksia... kryptaus ei aukea vaikka passu on oikein ja filu on ehjä.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Tuskin luotettavaa lähdettä enää löytyy
Onneksi oli tallessa viimeisin vakaa versio kovolla, mutta ei portablesta. Mitäs tässä nyt sitten kannattaa tehdä jos nuo tiedot haluaa varmaan talteen. TrueCryptillä auki ja kopiointi toiselle levylle josta sitte millä ohjelmalla lukon taakse?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
eipä ole muista portablesta kryptaussoftista kokemuksia, itse olen käyttänyt securstarin dcpp ja keyfile sekä master avain on a4 papereilla pankissa.
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
eipä ole muista portablesta kryptaussoftista kokemuksia, itse olen käyttänyt securstarin dcpp ja keyfile sekä master avain on a4 papereilla pankissa.
Ei ole tarvis olla portable. Mutta luotettava ja eritoten vielä tuettu toisin kuin TrueCrypt.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Onneksi oli tallessa viimeisin vakaa versio kovolla, mutta ei portablesta.
Asennustiedosto? Eikös asentaja anna valita että asennetaanko vai vain puretaan tiedostot? Näin ainakin TrueCrypt 7.0a kanssa (jep, ei ole viimeisin), josta sattuu olemaan asentaja tallessa.
TrueCrypt Setup 7.0a.exe SHA-256: 458C9360596B2D5B001AE8D0406DA73FDD07DB3B759B0E7DB03AD1299B71C065
TrueCrypt.exe SHA-256 ACB91168D0DB05947206FD7C268DE5F5EA33A70BB2D504D4DF1D99868C61D090).

Vai mitä en nyt tajua? :)

Edit. Ja jos asennettu, niin Tools -> Traveler Disk Setup voi luoda portablen minne haluaa?
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 678
Viestejä
4 188 550
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom