Windows 10 keskustelu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
69
Miten saada oletusväri (+teema) takaisin?

Laitoin ulkoisen näytön ja nyt taustakuva muuttui värisävyltään oudoksi. Tuli leikittyä väreillä.

En haluasi tehdä järjestelmän palautusta.

RATKAISTU!

(Intel grafiikka-asetuksista, palauta oletukset).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Voisko joku jälleen kertoa että mitä hiton iloa on tuosta Win10:stä ylipäätään? Monta kertaa käynyt mielessä päivittää seiska kymppiin mutta näitä lueskellessä aina päivitysinto laskee pakkasen puolelle. Vittu mitä paskaa Mikki$oftalta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 184
Voisko joku jälleen kertoa että mitä hiton iloa on tuosta Win10:stä ylipäätään? Monta kertaa käynyt mielessä päivittää seiska kymppiin mutta näitä lueskellessä aina päivitysinto laskee pakkasen puolelle. Vittu mitä paskaa Mikki$oftalta.
Jotkut tykkää, toiset ei, mutta pakko vaihtaa viimeistään ensi vuoden alussa, koska seiskan tuki loppuu.
Windows 7 End of Support
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Kasin ja 8.1 tuki kyllä jatkuu vielä 2023 (muistaakseni) niille jotka noita käyttää mutta jos et Windowsia siedä niin muutama vaihtoehto on kyllä mutta ne saat etsiä ihan itse.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
69
Voisko joku jälleen kertoa että mitä hiton iloa on tuosta Win10:stä ylipäätään? Monta kertaa käynyt mielessä päivittää seiska kymppiin mutta näitä lueskellessä aina päivitysinto laskee pakkasen puolelle. Vittu mitä paskaa Mikki$oftalta.
Meikällä on w10 läppäri. Ei koskaan ole ollut netissä. Eikä tule olemaan. Ostin "sisäiseen" käyttöön ajatuksella laitta linux sisään sillä edellytyksllä että bootloaderi saadaan aikanaan murrettua.

järkyttävä käyttöjärjestelmä. Puoli tuntia meni etsiä ja palauttaa oletusväriasetus.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Windows 10 on loistava käyttöjärjestelmä. Sen kehittäjät lähtivät alunperinkin siten liikkeelle, että kaikenlaisia laitteita ja ohjelmia tulee ajan saatossa lukemattomia, joten tehdään niille pohja mikä pyrkii tukemaan kaikkea mahdollisimman kattavasti. Linja ei ollut että saadessamme vankan markkina-aseman, sanelemme pelisäännöt raudan ja ohjelmoinnin suhteen.

Windowsin rakentaminen nykymuotoonsa on luonnollisesti vienyt vuosia, mutta se on sitäkin hienompi kokonaisuutena. Windowsin morkkaaminen ongelmista huolimatta on vähän sama kuin aikanaan olisi mennyt vastarakennettuja pyramideja tai Colosseumia katsomaan ja lytännyt ne täysin (tosin niitä rakennettiin orjilla). Tällaisen järjestelmän kokoaminen on vaatinut paljon työtä ja se toimii pääosin hienosti eri laitteilla ympäri maailman.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Jos ei nyt alotettas tästä mitään käyttissotaa vaan keskitytään W10 tässä :)

Mä en kiellä ettei Winkussa olis vikoja mutta niin on kyllä kaikissa muissakin, pitää vaan löytää sellainen joka sopii PARHAITEN omiin käyttötapoihin, mulle (ja hiton monelle muulle) se on Windows, sulle ja muille se voi olla macOS tai jokin Linux ja se on ihan ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 032
Windows 10 on loistava käyttöjärjestelmä. Sen kehittäjät lähtivät alunperinkin siten liikkeelle, että kaikenlaisia laitteita ja ohjelmia tulee ajan saatossa lukemattomia, joten tehdään niille pohja mikä pyrkii tukemaan kaikkea mahdollisimman kattavasti. Linja ei ollut että saadessamme vankan markkina-aseman, sanelemme pelisäännöt raudan ja ohjelmoinnin suhteen.

Windowsin rakentaminen nykymuotoonsa on luonnollisesti vienyt vuosia, mutta se on sitäkin hienompi kokonaisuutena. Windowsin morkkaaminen ongelmista huolimatta on vähän sama kuin aikanaan olisi mennyt vastarakennettuja pyramideja tai Colosseumia katsomaan ja lytännyt ne täysin (tosin niitä rakennettiin orjilla). Tällaisen järjestelmän kokoaminen on vaatinut paljon työtä ja se toimii pääosin hienosti eri laitteilla ympäri maailman.
totta, mutta itse odottelen vieläkin sellasta Win10 Lite versiota, jollei muuten niin jollain tapaa rampautettuna versiona.. olis kivaa käyttää wanhaa rautaa modernilla käyttiksellä(ei, en laske linuxilla leikkimistä tähän), ihan vaan harrastusmielessä:)
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 536
Noniin pitikin kehuskella helpolla asennuksella, läppärille ei nyt tahdo sitten mennäkkään sisään enkä kyllä tiiä jaksanko tämän kanssa tapella :D
Siis tuossahan Windows 10 kertoi ettei koneesi ole vielä ole yhteensopiva tuon päivityksen kanssa ja Windows 10 tarjoaa päivitystä sitten kun ovat tehneet koneellesi sopivan päivityksen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 663
Bios pariston vanheneminen suurin syypää näissä tapauksissa.
Eikö ton ongelman pitäisi korjaantua heti kun windows käynnistyy ja käyttis hakee oikean ajan ntp-serveriltä? Eli taitaa olla säädetty jotain omiaan tai ajan synkronointia ei tehdä ntp:n kanssa/estetty yhteydet ntp-servereille.
e: Ja ei noi bios-paristot yleensä tyhjene missään parissa vuodessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
603
Äsken päivitin tietokoneen Media Creation Tool avulla.
Aikaa meni 31 minuuttia ja kiintolevyltä se vei tilaa 6gigaa.
Ei ollut mitään ongelmia ja kaikki näyttää toimivan entiseen malliin eli hyvin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Tuntuu aika moni valittavan ettei jotakin asetusta tms. löydy. Asiaa helpottaa kummasti, kun ei etsi samalla tavalla kuin ennen. Lisäksi kympissä on hyvin toimiva haku, jolla myös asetukset löytyvät.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Tuntuu aika moni valittavan ettei jotakin asetusta tms. löydy. Asiaa helpottaa kummasti, kun ei etsi samalla tavalla kuin ennen. Lisäksi kympissä on hyvin toimiva haku, jolla myös asetukset löytyvät.
Tätä näkee usein, että nysvätään siellä valikoissa etsimässä asetusta X, kun sen voisi yksinkertaisesti löytää painamalla win -näppäintä ja kirjoittamalla hakusanan
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Tätä näkee usein, että nysvätään siellä valikoissa etsimässä asetusta X, kun sen voisi yksinkertaisesti löytää painamalla win -näppäintä ja kirjoittamalla hakusanan
Onko se sitten kehitystä kun hiirellä ei löydä enää mitään ja pitää käyttää näppistä apuna?
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Entä jos tykkää molemmista tavoista? Mulla tuossa Käynnistä-valikossa pinnattuna tietyt jutut joita tarviin joka päivä ja jos SATTUMALTA tarviin jotain erikoisempaa (kuten eilen rekisterieditoria) niin sen naputtelen sitten.
Ja eikö se ole vain hyvä että edelleen tuetaan molempia tapoja etsiä niitä juttuja koneelta?

Oikeasti, jokainen käyttää sitä konetta niinkuin itse on tottunut ja tajuan kyllä tuon pikkuisen tarpeettoman käyttölogiikan muutoksen ja se ÄRSYTTÄÄ itseäkin aivan helvetisti kun joku asia minkä on tottunut tekemään tietyllä tapaa niin kehittäjä päättää "Nyt teet tämän näin ja olet ****** tyytyväinen!!"
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Entä jos tykkää molemmista tavoista? Mulla tuossa Käynnistä-valikossa pinnattuna tietyt jutut joita tarviin joka päivä ja jos SATTUMALTA tarviin jotain erikoisempaa (kuten eilen rekisterieditoria) niin sen naputtelen sitten.
Ja eikö se ole vain hyvä että edelleen tuetaan molempia tapoja etsiä niitä juttuja koneelta?
Hyvä toki kun tuetaan näppiskäyttöä, mutta hiirikäytössä asioita on piilotettu (muka tehty helppokäyttöiseksi). Vaikkapa jos haluat näyttää tietokoneen ja käyttäjäkansion työpöydällä. Olisi liian helppoa, että se onnistuisi kuten ennen. Nyt se on "loogisesti" teemojen alla oleva lisäasetus joka onkin vielä wanhalla lisäosalla toteutettu. Näppis ei tuota minulla löydä, se haku on sekaisin. Sille oli kai liian vaativaa kun kieli vaihtui eng-fi. Korjauskeinoa en ole löytänyt, uudelleenasennus ei innosta.

Minä olen muokannut hiiren oikealla aukeavaa starttivalikkoa ja siellä on nyt kaikki tarpeellinen.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Tuosta MS valikkologiikasta (tai ehkä pikemminkin sen puuttesta) on valitettu ympäri nettiä ja oon sen kyllä huomannut itsekin. Ja se miten helvetin erilaisilla tyyleillä ja logiikalla ne valikot on toteutettu, esimerkkinä Ohjauspaneeli + Asetukset sekamelska, joku oli laskenut että erilaisia valikkotyylejä on YHDEKSÄN... Miksi? Mitä tai kenen tarkoitusta ne sitten palvelevat?

Asioita joita vaan kummastelen, joissain asioissa MS on selkesti miettinyt käytettävyyttä ja saavutettavuutta mutta osasa asioista sitten selkesti tuntuu että ei ole edes yritetty...
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Kieltämättä jännää, ettei tuosta Ohjauspaneelista ole vieläkään päästy eroon, vaikka jo vuosia sitten MS ilmoitti että kaikki sen toiminnot siirretään uuteen Asetukset-valikkoon.. :D Olishan se hyvä että kaikki löytyis loogisesti tuolta Asetuksista. Ohjauspaneelista tulee lähinnä käytyä enää disabloimassa UAC uusissa asennuksissa.
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Nimenomaan Alensia, toi on niin persiistä käytettävyyden kannalta että GGGRRR!!!!!!
 
Liittynyt
26.10.2017
Viestejä
117
Noniin pitikin kehuskella helpolla asennuksella, läppärille ei nyt tahdo sitten mennäkkään sisään enkä kyllä tiiä jaksanko tämän kanssa tapella :D
http://aka.ms/AppRPS tolla scriptillä näkee mikä ohjelma/laite jumittaa asennusta. Itellä oli joku BattlEye anticheat vaikken tietääkseni edes pelaa mitään peliä mikä sitä käyttäisi. Poistin sen asennuskansion ja sen jälkeen päivitys meni läpi.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Eikö ton ongelman pitäisi korjaantua heti kun windows käynnistyy ja käyttis hakee oikean ajan ntp-serveriltä? Eli taitaa olla säädetty jotain omiaan tai ajan synkronointia ei tehdä ntp:n kanssa/estetty yhteydet ntp-servereille.
e: Ja ei noi bios-paristot yleensä tyhjene missään parissa vuodessa.
Kyllä ne voi kuule tyhjentyä. Se että ne on ollu 2 vuotta emossa kii ei sano sitä kauan ne on seisoneet varastossa ennen käyttöä. Kyllä se kello menee sekaisin kun emon oma kello heittää pariston jännitteen laskiessa. Suosittelen vaihtaa ennenkuin on bios tiltissä. Backup ensin bios asetuksista.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Noniin pitikin kehuskella helpolla asennuksella, läppärille ei nyt tahdo sitten mennäkkään sisään enkä kyllä tiiä jaksanko tämän kanssa tapella :D
Itse en ole vielä jaksanut käydä asetuksista katsomassa mitä se alkaa sieltä työntämään jos alan tarkistamaan päivityksiä :rofl:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 032
no siis ensimmäinen toimenpidehän on pinnata ohjauspaneeli alapalkkiin ja start-menuun:tup:

ja itse asiaan totean, ettei ole ollut mitään ongelmia asennuksen jälkeen:tup:

toki itse en noita sticky noteja käytä, enkä edes tiedä mitä uusia ominaisuuksia tässä nyt tuli, tuskin tarvitsen niitäkään:tdown:

powercfg -h off on muuten ainut loitsu jonka osaan ulkoa:btooth:
 

Wintikka

Make ATK Great Again
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
268
Outo juttu, mutta tämä päivitys upposi kuin vodka spurguun. Outoa sinänsä, koska päivitin 1709-versiosta. Ne kaksi välipäivitystä ei koskaan suostunut asentumaan, aina tuli joku mystinen virhe. Päivitys onnistui, kun päivitin mikkisoftan servulta sen "päivitä käyttis heti" -vipstaakilla. Lisäksi irrotin thumbdrivet ja USB-hubit.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
powercfg -h off on muuten ainut loitsu jonka osaan ulkoa:btooth:
Kiitos. Tästä muistin käydä laitehallinnasta ruksimassa pois hiireltä ja näppikseltä oikeuden herätellä koneen lepäilyä. Aina sama juttu isomman päivityksen kanssa, niille palautuu oikeus "aktivoida kone". No, kun tietää. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 032
Outo juttu, mutta tämä päivitys upposi kuin vodka spurguun. Outoa sinänsä, koska päivitin 1709-versiosta. Ne kaksi välipäivitystä ei koskaan suostunut asentumaan, aina tuli joku mystinen virhe. Päivitys onnistui, kun päivitin mikkisoftan servulta sen "päivitä käyttis heti" -vipstaakilla. Lisäksi irrotin thumbdrivet ja USB-hubit.
itse ja luulen että omalla kohdalla toi usb-herjaus johtui ikivanhasta multikortinlukijasta joka taitaa olla mallia 1.1.. mitäs sitä toimivaa vaihtamaan:)
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 851
Asensin muutama päivä ennen tuota 1903 päivitystä Dellin kannettavaan windows 10 1809 version ja ei mitään ongelmaa Windowsin automaattiset ajurit. Ajelin valmistajan sivulta ne oikeat versiot.

Eikä ton 1903 kanssa ole ollut ongelmia ja tänään poistin sen Windows.old kansion, niin vapautui useampi kymmenen gigatavua.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Minulla on yhdessä emossa mennyt patteri vaihtokuntoon 3-4 vuodessa, eikä ollut mikään käytettynä ostettu levy. Kello pysyi kyllä ajassa, mutta bios alkoi resetoitumaan välillä.

Edit: tämä siis edellisen sivun keskusteluun, näemmä olikin vielä yksi sivu sen jälkeen.
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
50
Meninpä microsoftn sivulle ja päivitin 1903 versioon. Sujui kitkattomasti. Tuleeko yllätyksiä myöhemmin jää nähtäväksi. Näyttö on minusta aika aneeminen. Annetaan olla ja katsotaan myöhemmin mitä tilalle. Kiitos kannustuksesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
Eikö ton ongelman pitäisi korjaantua heti kun windows käynnistyy ja käyttis hakee oikean ajan ntp-serveriltä? Eli taitaa olla säädetty jotain omiaan tai ajan synkronointia ei tehdä ntp:n kanssa/estetty yhteydet ntp-servereille.
e: Ja ei noi bios-paristot yleensä tyhjene missään parissa vuodessa.
1903:sta muuten asetuksista löytyy Sync now -nappi:

The Settings -> Time & Language -> Date & Time screen gains a “Sync now” button to immediately synchronize your clock with an internet time server. It also shows you when the time was last synchronized and the address of your system’s current internet time server.
Tuntuu aika moni valittavan ettei jotakin asetusta tms. löydy. Asiaa helpottaa kummasti, kun ei etsi samalla tavalla kuin ennen. Lisäksi kympissä on hyvin toimiva haku, jolla myös asetukset löytyvät.
Hakuun on myös tullut parannuksia, joita tässä artikkelissa ikäänkuin previewinä käsitellään:

https://www.howtogeek.com/392301/th...s-10-will-finally-fix-start-menu-file-search/
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Onko tietoa millä nimellä Windows sandboxin voi asentaa suomenkielisessä Windowsissa? Olisiko Windows-eristys oikea veikkaus? Vai eikö tuo jostain syystä näy minulla asennettavien ominaisuuksien listassa ja nimi onkin sandbox myös suomenkielisessä?
 
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
911
Se löytyy vain Pro ja Enterprise versioista ja kyllä, Windows-eristys on se nimi sille
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Minulla on Pro versio, mutta näyttää puuttuvan Windowsin hiekkalaatikko. Mistä sen löydän?
Tähän voi vaikuttaa esim. se ettei prosessori tue virtualisointia, virtualisointi on poistettu käytöstä Biosista ja ties mitä. :) Siitä vain kokeilemaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
999
Se löytyy vain Pro ja Enterprise versioista ja kyllä, Windows-eristys on se nimi sille
Joo tuolla asentui. Ja sitten "loogisesti" se onkin Windows Sandbox nimellä käynnistettävissä. Kieli englanti, ei aktivoitu ja enterprise versio. Noinko sen pitäisikin olla? Pääkäyttis on Windows Pro.
 
Liittynyt
02.12.2017
Viestejä
50
Usein tulee ilmoitus että ilmoitukset ovat täällä toimintakeskuksessa äänettömällä kun olet koko näytön tilassa. Mitä minun tulisi tehdä, että se toimisi?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 350
Viestejä
4 158 026
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom