Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 145
Tuo on kyllä valitettavan yleistä missä tahansa stop-merkillä varustetussa risteyksessä. Jos olen ensimmäisenä jonossa pysähtymässä, takana tulevat tajuavat yleensä pysähtyä, mutta jos lähden edellisen pysähtyneen jälkeen liikkeelle ja pysähdyn stopin kohdalla, joka toisella kerralla näkyy paniikkiliikkeitä takana. Jos taas olen jonon perillä, lähes poikkeuksetta stopin ohi menee vähintään kaksi, yleensä kolme autoa "samalla pysähdyksellä".
Aikoinaan autokoulussa opetettiin, että tuossa stop-merkin kohdalla ei tarvi jokaisen auton pysähtyä erikseen, jos siinä takana pysähtyessä on tarpeeksi hyvä näkyväisyys. Tällaisenkin löysin googlaamalla joka myös viittaisin, että pari kolme autoa voisi ajaa kerralla merkin ohi. Riippuen paikasta tietysti.
Pitääkö jokaisen letkassa pysähtyä stop-merkille?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Ehkäpä näin, olisiko jotain lähdettä missä tuo määritetään tarkasti?
Siellähän se on tieliikenneasetuksessa stop-merkin määritelmässä:

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Merkki 232

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.
Toisen auton takana ei täytä velvollisuutta pysähtyä viivan kohdalla, eikä se myöskään ole välittömästi ennen risteävää tietä. Tämä välittömästi ennen -vaatimus puuttuu myös Eskon mutuiluista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 145
Siellähän se on tieliikenneasetuksessa stop-merkin määritelmässä:

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


Toisen auton takana ei täytä velvollisuutta pysähtyä viivan kohdalla, eikä se myöskään ole välittömästi ennen risteävää tietä. Tämä välittömästi ennen -vaatimus puuttuu myös Eskon mutuiluista.
Kiitos. Tuo näköjään tosiaan määrittää, että pitää pysähtyä nimenomaan pysäytysviivan kohdalle. Tosin jos viivaa ei ole niin riittää että risteävälle tielle on hyvä näkyväisyys.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Siellähän se on tieliikenneasetuksessa stop-merkin määritelmässä:

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Toisen auton takana ei täytä velvollisuutta pysähtyä viivan kohdalla, eikä se myöskään ole välittömästi ennen risteävää tietä. Tämä välittömästi ennen -vaatimus puuttuu myös Eskon mutuiluista.
Tähän liittyen esim Espoossa Sellon parkkihallista ulos tullessa on stop merkki siinä missä alakerran hallista tullaan ulos. Merkiltä risteykseen, jossa on liikennevalot on ehkä 10-20 metriä. Tuohon samaan sumppuun tulee omana kaistanaan jorkeasta pysäköintihallista ulostulokaista samaan risteykseen. Tuossa risteyksessä on tavallaan jopa parkkihallien ulostuloväylistä muodostuen muutama kaista ilman kaistamerkintöjä sillä oikealle pääsee kääntymään kahdelle kaistalle kuten vasemmallekin. Tuo alakerrasta tuleva stop-merkillinen väylä on kaikkein oikenpuoleisin laita. Tuossa stop merkin kohdalla ei ole pysähtymisviivaa eikä koskaan ole ollutkaan eli ei näy mitään kuluneita viivanjämiäkään joten merkki koskee seuraavaa risteystä eli sitä missä on valot. Toki aikeena varmasti ollut pysäyttää liikenne siihen tunnelin ulostulon suulle, koska risteykseen tullaan myös toisesta hallin ulostulosta, mutta vituiksi meni. Nyt osa pysähtyy tuossa merkillä, osa niinkuin minä ei ollenkaan, koska liikennevaloristeyksen vihreille ei tarvitse pysähtyä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kiitos. Tuo näköjään tosiaan määrittää, että pitää pysähtyä nimenomaan pysäytysviivan kohdalle. Tosin jos viivaa ei ole niin riittää että risteävälle tielle on hyvä näkyväisyys.
Tulkitsen tuon niin, että kun viivaa ei ole, stop-merkin voi rauhassa ohittaa ja pysähtyä vasta lähempänä risteystä. Kauemmaksi pysähtyminen ei missään tapauksessa voi toteuttaa mahdollisimman hyvää näkyvyyttä, eikä se ole välittömästi ennen risteystä pysähtymistä.
 
Liittynyt
21.01.2018
Viestejä
500
Eastonin citymarketin parkkihalli on hyvä esimerkki tästä myös. Siellä on ollut nyt toista vai kolmattakin kuukautta STOP-merkit poistuttaessa parkkihallista.
Luulis, että jengi tajuaisi pysähtyä tuossa ilman stop-merkkiäkin, kun on sellainen paikka, että ei ole näkyvyyttä oikealle ollenkaan ja vasemmallekkin rajatusti. Siinä jää pyöräilijä nopeasti alle, jos ei oikeasti pysähdy ja katso tuleeko sieltä joku kulman takaa.
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 053
Luulis, että jengi tajuaisi pysähtyä tuossa ilman stop-merkkiäkin, kun on sellainen paikka, että ei ole näkyvyyttä oikealle ollenkaan ja vasemmallekkin rajatusti. Siinä jää pyöräilijä nopeasti alle, jos ei oikeasti pysähdy ja katso tuleeko sieltä joku kulman takaa.
Tätä on monesti puhuttu vaimon kanssa että melkoista piittaamattomuutta jos ei näitä tekijöitä huomioi ja tuo on todellinen vaaranpaikka jos ei katso kevyttä liikennettä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228
Onko noi parkkialueiden/parkkihallien/piha-alueiden poistumisväylillä olevat kolmiot ja stop-merkit täysin lainvoimaisia? Jostain muistan lukeneeni ettei ehkä näin olisi koska väistämisvelvollisuus kaikkeen on silti. Eli ovat vain muistuttamassa asiasta. En nopealla googletuksella löytänyt vastausta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Onko noi parkkialueiden/parkkihallien/piha-alueiden poistumisväylillä olevat kolmiot ja stop-merkit täysin lainvoimaisia? Jostain muistan lukeneeni ettei ehkä näin olisi koska väistämisvelvollisuus kaikkeen on silti. Eli ovat vain muistuttamassa asiasta. En nopealla googletuksella löytänyt vastausta.
On lainvoimaisia. Väistämisvelvollisuutta kaikkeen ei ole silti jos siellä on vaikka etuajo-oikeutettu suunta merkki tai liikennevalot. Tieliikenneasetuksessa kolmio määrää väistämään paitsi sivuilta, myös muista etuajo-oikeutetuista suunnista tulevia, eli P-paikalta lähtiessä ei vaikuta onko siellä kolmio vai ei, mutta silti noudattamisjärjestyksen mukaan mennään silloin kolmiosäännöllä yleisen väistösäännön sijaan.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Luulis, että jengi tajuaisi pysähtyä tuossa ilman stop-merkkiäkin, kun on sellainen paikka, että ei ole näkyvyyttä oikealle ollenkaan ja vasemmallekkin rajatusti. Siinä jää pyöräilijä nopeasti alle, jos ei oikeasti pysähdy ja katso tuleeko sieltä joku kulman takaa.
Tätä ketjua lukien niin sen verran reppanoita liikenteessä että ei ne tajua pysähtyä.

Tuo stop merkki on kyllä hyvä kun sitä ei ole yliviljelty. Kaikki miu näkemät on auton pysäyttänyt.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Nyt kun on uudessa työkalussa ACC neljä päivää, niin näkee oikeasti kuinka hitaita ihmiset ovat. Siis miten voi kestää kiihdyttää kuivalla kelillä 60km/h nopeuteen niin pirun kauan? Lisänä kun auto vaihtui uuden korimallin mustaan bemariin, niin eihän tuolla saa rauhassa ajaa. Jatkuvasti apinoita moottoritiellä nostamassa vauhtiansa rinnalla kun ensin ajavat hitaammin. En voi käsittää, että mikä siinä on.

Viimeksi eilen kolme autoa nostivat vauhtinsa samaan mun kanssa kun olin heitä moottoritiellä ohittamassa, ajoivat ensin noin 103km/h todellista, minä 110km/h todellista. Kaikki heistä joutuivat jarruttamaan kun tuli liikennettä vastaan, minä olin ohituskaistalla. Ja vielä peräkkäin. Oli Volvoa ja Audia. En voinut hidastaa kenenkään taakse, koska mun takana oli joku saatanan urpo lapsonen ikivanhalla 1990-luvun A4:sellansa aivan kontissa kiinni. Mihinkään väliin en päässyt vaihtamaan oikealle kaistaa, kun välit vedettiin kiinni ja sitten tämä urpo oli tosiaan ihan metrin päässä korkeintaan takanani. Kun sitten viimein rupesin varovaisesti jarruttelemaan kaakkurin työmaan kohdalla ja vilkuttamaan oikealle, niin eiköhän tämä pentu takana vetänyt siihen paikalle, mihin olin menossa pois hänen edestänsä, etten sitten siihenkään päässyt vaihtamaan kaistaa ennenkuin hänen taaksensa. Voi vittu minkälaisia ääliöitä.

Tietty vaihtoehtona olisi voinut riskeerata kortti ja painaa tuplaturbodieselistä kaikki irti, mutta ei oikein huvita. Mielessä kävi kyllä ja ekan Volvokuskin kohdalla vähän painoinkin lisää kaasua, mutta eihän se auttanut. Toki eihän se vanaha D4 V60 tuolle G20 320d:lle olisi pärjännyt jos niin olisin halunnut, mutta ei minua huvita alkaa kilpaa ajamaan enää, eise kuulu liikenteeseen.

Vanahalla 5-sarjalaisella sai ajella ihan rauhassa, nyt jokainen urpo yrittää provosoida ajamaan kilpaa. Vituttaa.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Nyt tuntuu joillain olevan uusi harrastus. Menen risteyksessä suoraan, vastaantulija yrittää kääntyä minun oikealle, eli sen vasemmalle. Ei ryhmity, vaan ajaa autonsa keulan ihan vinoon osittain sille minun kaistalle. Yleensä ilman vilkkua. Blokkaa siis suojatien, suoraan menevät joutuvat pikkusen koukkaamaan, etten peilit kolahda ja kaikki luulee, että se vaan tunkee nyt sieltä. Yleensä pirikiikariaurinkolasit katselee jotain ihan muuta kuin niitä risteyksen tapahtumia.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
Tänään kyllä ärsytti, edellä ajava BMW kuski heitteli jotain grilliruoan roskia ikkunasta pihalle. Vituttaa kun pitää tuolla tavalla perseillä, itsekin kun samalla merkillä ajan. Piti huomauttaa äänimerkillä, mutta tuskin toope ymmärsi miksi.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Tänään kyllä ärsytti, edellä ajava BMW kuski heitteli jotain grilliruoan roskia ikkunasta pihalle. Vituttaa kun pitää tuolla tavalla perseillä, itsekin kun samalla merkillä ajan. Piti huomauttaa äänimerkillä, mutta tuskin toope ymmärsi miksi.
Ollappa kaksimetrinen salia harrastava ukkeli niin voisi käydä palauttaa ne roskat .
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
En nähnyt yksisuuntaisen merkkiä kyllä itse tuossa. Ja mikäli kännyn ruudulta oikein pystyi arvioimaan, kyllä tuossa varmaan ne vastaantulevatkin mahtuu.

Toki järkevä kiertää koko ympyrä kuten varmaan on suunnittelija tahtonutkin.
Puutteellisesti se on merkitty, mutta käytännössä yksisuuntainen. Yksisuuntaisen merkki puuttuu, mutta kielletyn ajosuunnan merkit on. Paikalla on taksitolppakin, ja yhtään taksia en ole nähnyt yrittämässä "vastapalloon".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
213
Nyt kun on uudessa työkalussa ACC neljä päivää, niin näkee oikeasti kuinka hitaita ihmiset ovat. Siis miten voi kestää kiihdyttää kuivalla kelillä 60km/h nopeuteen niin pirun kauan? Lisänä kun auto vaihtui uuden korimallin mustaan bemariin, niin eihän tuolla saa rauhassa ajaa. Jatkuvasti apinoita moottoritiellä nostamassa vauhtiansa rinnalla kun ensin ajavat hitaammin. En voi käsittää, että mikä siinä on.

Viimeksi eilen kolme autoa nostivat vauhtinsa samaan mun kanssa kun olin heitä moottoritiellä ohittamassa, ajoivat ensin noin 103km/h todellista, minä 110km/h todellista. Kaikki heistä joutuivat jarruttamaan kun tuli liikennettä vastaan, minä olin ohituskaistalla. Ja vielä peräkkäin. Oli Volvoa ja Audia. En voinut hidastaa kenenkään taakse, koska mun takana oli joku saatanan urpo lapsonen ikivanhalla 1990-luvun A4:sellansa aivan kontissa kiinni. Mihinkään väliin en päässyt vaihtamaan oikealle kaistaa, kun välit vedettiin kiinni ja sitten tämä urpo oli tosiaan ihan metrin päässä korkeintaan takanani. Kun sitten viimein rupesin varovaisesti jarruttelemaan kaakkurin työmaan kohdalla ja vilkuttamaan oikealle, niin eiköhän tämä pentu takana vetänyt siihen paikalle, mihin olin menossa pois hänen edestänsä, etten sitten siihenkään päässyt vaihtamaan kaistaa ennenkuin hänen taaksensa. Voi vittu minkälaisia ääliöitä.

Tietty vaihtoehtona olisi voinut riskeerata kortti ja painaa tuplaturbodieselistä kaikki irti, mutta ei oikein huvita. Mielessä kävi kyllä ja ekan Volvokuskin kohdalla vähän painoinkin lisää kaasua, mutta eihän se auttanut. Toki eihän se vanaha D4 V60 tuolle G20 320d:lle olisi pärjännyt jos niin olisin halunnut, mutta ei minua huvita alkaa kilpaa ajamaan enää, eise kuulu liikenteeseen.

Vanahalla 5-sarjalaisella sai ajella ihan rauhassa, nyt jokainen urpo yrittää provosoida ajamaan kilpaa. Vituttaa.
XC70 Ocean Race 2.5T AWD tuntuu kanssa olevan "punainen viitta" monelle. Tuo kun on erikoismalli, joita ei ihan joka päivä näe. Kun sellaista merensinistä ei itsellä ole, niin johan se rattiraivo ja kilpailuinto kiehahtaa. Ja pitäähän se "möhköfantti" toki yrittää toiseksi jättää. En vastaa haasteeseen, mutta saatan talvikelillä "poistua" paikalta vihreän syttyessä.
 
Viimeksi muokattu:

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Löytyipä Youtubesta joku ketä ärsyttää ilmeisesti kaikki muut autoilijat :rofl:
Joo, tämä tuli vastaan syötteessä kanssa. Pakko olla joku ammatti-autoilija, eihän tuo kokoajan voi joutua noihin tilanteisiin. Väheksymättä ammatikseen ajavia.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
877
Milläköhän tuo ees ajaa kun on niin rasittavan kuuloinen vilkun ääni + aivan järkyttävä rengasmeteli. On kyllä myös niin hakemalla haettua, että huhhuh. Kyllä, siellä rikotaan lakia, mutta isoja vaaratilanteita ei paljoa näy.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Löytyipä Youtubesta joku ketä ärsyttää ilmeisesti kaikki muut autoilijat :rofl:
Kamera hankittu ja materiaalia pitää väkisin saada, vaikka sitten itse tekemällä.
Dashcam Finland
Tämän tyypin videospammista on ollut puhetta joskus aiemminkin. Suurin osa pätkistä on tosiaan täysin tarpeetonta nillitystä. Veikkaan, ettei kuvaaja ole mikään helppo ihminen, kun kaikki pienetkin tapaukset pitää tuottaa julkisuuteen tällä "no mutta kun minulla on oikeus" -asenteella. Häiritsee myös, kun sieltä täältä paistaa läpi myös tietynlaista tarkoitushakuisuutta.

Ymmärrän dashcamit jossakin venäjällä, mutta meikäläisissä oloissa niitä hommaavat lähinnä juuri tällaiset tapaukset.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
489
Aina heitetään sitä vitsiä/vittuilua, ettei Bemareissa ole vilkkua. Taitaa olla vain kateutta. Olen viimeaikoina oikein seurannut tätä niin kyllä ne tavis japskeillakin ajavat jättää vilkuttamatta aivan samoin.

Ei siinä mitään jos esim ryhmittymistkaistalta ei pääse muualle, niin vilkku ei niin oleellinen, mutta eilenkin ajelin ihan pikkuisen punaisen Yariksen perässä, kaahasi kuin hullu eikä tainnut liikennesääntöjä muutenkaan osata, kunnes sitten yhtäkkiä jarrutus keskellä kaistaa, ei vilkkua, ja sitten kääntyy vasempaan. Ei saatana :rage:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joo, tämä tuli vastaan syötteessä kanssa. Pakko olla joku ammatti-autoilija, eihän tuo kokoajan voi joutua noihin tilanteisiin. Väheksymättä ammatikseen ajavia.
Yhtä videoa katsoin puolen matkaa, ja ei siinä ainakaan ollut mitään ihmeellistä, tai "joutumista". Juuri sellaista välinpitämätöntä ajamista, jolla aiheuttaa vaaratilanteita jos vastapuoli ei ole hereillä, jota itsekin näkee joka päivä monta kertaa päivässä.

Minulla ei ainakaan riitä yhtään ymmärrystä sellaiselle, et ajellaan kuin tiellä ei liikkuisi ketään muuta. Ei se liikennesääntöjen noudattaminen ole niin vaikeaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
En usko että on ammattiautoilija, ne yleensä on niitä joustavimpia tuolla liikenteessä ja osaa ennakoida. Tietty aina löytyy poikkeuksia.
no ei varmasti oo:

esim tässä

7:30-> ajaa tarkoituksella kiinni rekkaan ja hankaloittamaan tilannetta ilman mitään järkevää syytä. Kommenteissa puolustelee että muka on kokoajan nähtävissä peilistä. Paskat, ei se ihan noin toimi jos veturia joutuu pyörittelemään siksakkia että vaunu menee oikeaan suuntaan. Siinä tuskin kukaan haluaa mitään oman elämänsä jeesusta säätämään sinne 1-2m päähän taakse.

9:00 -> ajanu jostain korttelin ympäri ja palannu takaisin kuvaamaan tuota peruuttavaa rekkaa, ja taas melkein takapuskurin taakse kiusoittelemaan.

ei jessus mikä jätkä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
no ei varmasti oo:

esim tässä

7:30-> ajaa tarkoituksella kiinni rekkaan ja hankaloittamaan tilannetta ilman mitään järkevää syytä. Kommenteissa puolustelee että muka on kokoajan nähtävissä peilistä. Paskat, ei se ihan noin toimi jos veturia joutuu pyörittelemään siksakkia että vaunu menee oikeaan suuntaan. Siinä tuskin kukaan haluaa mitään oman elämänsä jeesusta säätämään sinne 1-2m päähän taakse.

9:00 -> ajanu jostain korttelin ympäri ja palannu takaisin kuvaamaan tuota peruuttavaa rekkaa, ja taas melkein takapuskurin taakse kiusoittelemaan.

ei jessus mikä jätkä.
Kannattaa katsoa myös kohta n. 5:10 eteenpäin, siinä tuolla videon kuvaajalla on huomattavia vaikeuksia liittyä rampilta motarille turvallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Kannattaa katsoa myös kohta n. 5:10 eteenpäin, siinä tuolla videon kuvaajalla on huomattavaia vaikeeuksia liittyä rampilta motarille turvallisesti.
Eka kiihdytetään maksimit että osuu juuri kaistan lopussa tuon toisen auton kohdalle ja ragetetaan siitä ja sitten kahden kaistan yli vasemmalle... Mikähän Jyväskylän vajukki tämä oikein on. Monessa muussakin videossa vastaavaa menoa. Pitäisi itse mennä tuon ajoa kuvaamaan juutupeen niin se näkisi itsen miten ajelee kun ei tuota itse näytä tajuavan :D
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 406
Kumpi oli oikeassa kun autoilijan ja pyöräilijän välillä oli vähän kiistaa. Autoilija tuli kolmion takaa risteykseen jonka ylitti suoraan, ja toisella puolella sitten pyöräilijä ylitti tien pyörätiellä auton edestä?

ps. (totta puhuen en ehtinyt nähdä että tuliko auto suoraan mutta oletin niin kun tuskin hän niin pöljä oli että olisi kääntyvänä luullut omaavansa etuajo-oikeutta)
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kumpi oli oikeassa kun autoilijan ja pyöräilijän välillä oli vähän kiistaa. Autoilija tuli kolmion takaa risteykseen jonka ylitti suoraan, ja toisella puolella sitten pyöräilijä ylitti tien pyörätiellä auton edestä?

ps. (totta puhuen en ehtinyt nähdä että tuliko auto suoraan mutta oletin niin kun tuskin hän niin pöljä oli että olisi kääntyvänä luullut omaavansa etuajo-oikeutta)
Jos pyörätie oli risteyksessä, kolmio koski tietenkin myös sitä. Jos pyörätie oli kauempana, ei. Mahdotonta sanoa näkemättä. Jos kyseessä oli normaali risteävän tien vieressä menevä pyörätie, se on osa risteystä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 406
Jos pyörätie oli risteyksessä, kolmio koski tietenkin myös sitä. Jos pyörätie oli kauempana, ei. Mahdotonta sanoa näkemättä. Jos kyseessä oli normaali risteävän tien vieressä menevä pyörätie, se on osa risteystä.
Vähän epämääräinen risteys. tuolta vastapäätä autoilija tuli (kai). ja etualalla näkyvällä suojatiellä pyöräilijä ajoi vasemmalta oikealle.

Autoilija: "Pyöräilijä väistää!"
Pyöräiljä: "Sinun pitää väistää!", mutta ei pysähtynyt kinasteleen.


Google Maps
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Vähän epämääräinen risteys. tuolta vastapäätä autoilija tuli (kai). ja etualalla näkyvällä suojatiellä pyöräilijä ajoi vasemmalta oikealle.

Autoilija: "Pyöräilijä väistää!"
Pyöräiljä: "Sinun pitää väistää!", mutta ei pysähtynyt kinasteleen.


Google Maps
Siis jos se tuli suoraan tuolta risteyksen yli tähän kameran suuntaan niin silloin pyöräilijä väistää. Auto on tuossa jo poistumassa risteyksestä eikä sillä siinä kohdassa enää ole kolmiota.

Ei mitään epämääräistä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 406
Siis jos se tuli suoraan tuolta risteyksen yli tähän kameran suuntaan niin silloin pyöräilijä väistää. Auto on tuossa jo poistumassa risteyksestä eikä sillä siinä kohdassa enää ole kolmiota.

Ei mitään epämääräistä.
Entä jos auto olisi kääntynyt vasemmalta tai oikealta, vasemmalla puolella kuvassa suojatie on vielä aika lähellä sitä ajorataa, mutta ei tarpeeksi lähellä?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Entä jos auto olisi kääntynyt vasemmalta tai oikealta, vasemmalla puolella kuvassa suojatie on vielä aika lähellä tätä poikittaista ajorataa, mutta ei tarpeeksi lähellä?
En ehkä ymmärrä kysymystä, mutta jos tässä kuvassa siis oikealta tai vasemmalta tulee auto, joka kääntyy tähän kameran suuntaan niin tottakai se silloin väistäa pyöräilijää, joka ajaa tätä etualalla olevaa suojatietä pitkin. Ainahan kääntyessä pitää autoilijan väistää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Vähän epämääräinen risteys. tuolta vastapäätä autoilija tuli (kai). ja etualalla näkyvällä suojatiellä pyöräilijä ajoi vasemmalta oikealle.

Autoilija: "Pyöräilijä väistää!"
Pyöräiljä: "Sinun pitää väistää!", mutta ei pysähtynyt kinasteleen.


Google Maps
Autoilija väistää kolmion takaa tullessaan. Ei mitään epämääräistä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Autoilija väistää kolmion takaa tullessaan. Ei mitään epämääräistä.
Katsoin tätä paikkaa toisesta vinkkelistä:

Google Maps

Kyllähän se tosiaan näyttää siltä, että tuo takimmainenkin suojatie olisi vielä samaa risteystä ja näin väistämisvelvollisuus olisi autoilijalla. Aika vaarallinen paikka kyllä ja autoilijalla saa olla kyllä hoksottimet kohdallaan kun pitää tarkkailla kuudesta melko eri kohdasta tulevaa risteävää liikennettä. Tässä olisi ehkä liikenneympyrä paikallaan.
 

m3d

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
17
Vakuutusrahojen metsästäjät ärsyttää. Esim tänään pommasi moottoritiellä eteen hyvin hiljaa ajava Eestin kilvissä oleva vanha BMW X5. Just ja just ehti jarruttamaan ennen osumaa, jarrutkin lämpenivät sen verran että piti suoristella jarrulevyn suojakilpeä kun kuumuudesta taipui jarrulevyä vasten rahisemaan. Tuollaisen vanhan X5:n korjaaminen on varmaan tosi kallista, jonkun liikennevakuutuksesta saisi uudet kilkkeet ilmaiseksi?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Katsoin tätä paikkaa toisesta vinkkelistä:

Google Maps

Kyllähän se tosiaan näyttää siltä, että tuo takimmainenkin suojatie olisi vielä samaa risteystä ja näin väistämisvelvollisuus olisi autoilijalla. Aika vaarallinen paikka kyllä ja autoilijalla saa olla kyllä hoksottimet kohdallaan kun pitää tarkkailla kuudesta melko eri kohdasta tulevaa risteävää liikennettä. Tässä olisi ehkä liikenneympyrä paikallaan.
Kyllä minäkin sanoisin, että kolmio koskee tuossa paikassa vielä risteyksen toisella puolella olevaa suojatietäkin, sen ollessa osa samaa risteystä. Auto siis väistää.

On tosiaan hankala paikka joka vaatisi järkeistämistä, varsinkin jos siinä on yhtään enemmän liikennettä. Muista suunnista tultaessa tuossa ei ole sinäänsä mitään epäselvää, mutta suoraan ajettaessa (kumman kolmion suunnasta tahansa) pitää hoksata kolmion idea kokonaisuutena, eikä pelkästään niiden ylitettävien ajoratojen osalta.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Löytyipä Youtubesta joku ketä ärsyttää ilmeisesti kaikki muut autoilijat :rofl:
Kamera hankittu ja materiaalia pitää väkisin saada, vaikka sitten itse tekemällä.
Dashcam Finland


Tuosta 30 sekuntin jälkeen toi kehari ensin hidastaa kolmeen kymppiin, sitten pätkäisee filmin poikki (ärsyttää ohitukseen), ja sitten palauttaa kuvan kun yrittää estää ohituksen kiihdyttämällä.

Sama kaava toistuu jatkuvasti.

Itselle sattui kerran varmaan tämä kaveri. Ajoi suorat kuuttakymppiä, mutkiin hiljensi jopa alle kahteen kymppiin, jotta olisi, saanut minut ohittamaan. Kun näkyi vastaantulijoita jarrutti näkyvästi oikein tyrkyttäen ohitusta muita päin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828


Tuosta 30 sekuntin jälkeen toi kehari ensin hidastaa kolmeen kymppiin, sitten pätkäisee filmin poikki (ärsyttää ohitukseen), ja sitten palauttaa kuvan kun yrittää estää ohituksen kiihdyttämällä.
Mikähän motivaatio nyt mahtoi olla valehtelulle? Turhaan jouduin katsomaan samaa pätkää uudelleen. Kuvaaja hidasti nopeuteen 42 km/h 40 km/h rajoitusalueella. Pätkäisyn jälkeen vastaan tuleva Peugeot on ehtinyt kohdalle, eli tuosta on leikattu n. 10 sekuntia turhaa ajelua pois. Kuinka paljon ja mitä ehtii tehdä 10 sekunnin aikana, jotta saa takana tulevan "ärsytettyä ohitukseen"? Kiihdytys ohituksen aikana oli toki huono veto.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Kyllä minäkin sanoisin, että kolmio koskee tuossa paikassa vielä risteyksen toisella puolella olevaa suojatietäkin, sen ollessa osa samaa risteystä. Auto siis väistää.

On tosiaan hankala paikka joka vaatisi järkeistämistä, varsinkin jos siinä on yhtään enemmän liikennettä. Muista suunnista tultaessa tuossa ei ole sinäänsä mitään epäselvää, mutta suoraan ajettaessa (kumman kolmion suunnasta tahansa) pitää hoksata kolmion idea kokonaisuutena, eikä pelkästään niiden ylitettävien ajoratojen osalta.
Kolmio koskee koko risteystä, thäts it ja toi on vielä selkeä paikka. Kattokaapa vaikka munkkiniemen puistotietä jossa vastakkaiset suunnat ajavat toisistaan erillään ja ajoratojen välillä on muuta aluetta. Siellä noi sivustatulevien kolmiot vasta pahoja ovat kun vasemmallekääntyvän pitää tajuta että myös se taaempi ajorata on samaa risteystä ja esim fillareita pitää väistää myös sen ekan ajoradan jälkeen.

Sain muuten fillarilta keskisormea kun en antanut sille tilaa (ajoin normisti taajamassa katua suoraan ja fillaristi halusi edestä yli). En jaksanut edes hermostua
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Kolmio koskee koko risteystä, thäts it ja toi on vielä selkeä paikka. Kattokaapa vaikka munkkiniemen puistotietä jossa vastakkaiset suunnat ajavat toisistaan erillään ja ajoratojen välillä on muuta aluetta. Siellä noi sivustatulevien kolmiot vasta pahoja ovat kun vasemmallekääntyvän pitää tajuta että myös se taaempi ajorata on samaa risteystä ja esim fillareita pitää väistää myös sen ekan ajoradan jälkeen.

Sain muuten fillarilta keskisormea kun en antanut sille tilaa (ajoin normisti taajamassa katua suoraan ja fillaristi halusi edestä yli). En jaksanut edes hermostua
"Selkeä" on kyllä, mutta kuten todettu aika monesta eri kulmasta tulee liikennettä, mitä tuon kolmion takaa tulevan pitää väistää. Liikenneympyrä olisi tuossa enemmän kuin paikallaan, kun tilaakin on vaikka kuinka sellainen rakentaa.

Mullekin puidaan nyrkkiä tasaisin väliajoin kun en anna tilaa suoralla tiellä yli ajaville fillaristeille. Voisin lisätä soppaan vielä sen, että alan paineleen torvea kaikille edellä oleville torville, jotka antaa sitä tilaa ja joiden perään joudun sen takia jarruttelemaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
"Selkeä" on kyllä, mutta kuten todettu aika monesta eri kulmasta tulee liikennettä, mitä tuon kolmion takaa tulevan pitää väistää. Liikenneympyrä olisi tuossa enemmän kuin paikallaan, kun tilaakin on vaikka kuinka sellainen rakentaa.

Mullekin puidaan nyrkkiä tasaisin väliajoin kun en anna tilaa suoralla tiellä yli ajaville fillaristeille. Voisin lisätä soppaan vielä sen, että alan paineleen torvea kaikille edellä oleville torville, jotka antaa sitä tilaa ja joiden perään joudun sen takia jarruttelemaan.
Niin no kolmion takaa tuleva väistää risteyksen muuta liikennettä ja tuossa satutaan olemaan risteyksessä. Itseasiassa tuossa risteyksessä jos fillarilla ajaa noita jatkeita, joiden takana on kolmiot eli vastakkaiset suunnat, ei kukaan autoilija tulosuunnastaan riippumatta ole fillariin nähden etuajo-oikeutettu.

Eikö tuo tööttäily tilaa antaville ole vähän ajattelematonta käytöstä? Tietääkseni mikään ei kiellä antamasta tilaa kuitenkaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Eikö tuo tööttäily tilaa antaville ole vähän ajattelematonta käytöstä? Tietääkseni mikään ei kiellä antamasta tilaa kuitenkaan.
Mikään ei taida myöskään maantiellä kieltää antamasta tietä kolmion takaa pikkutieltä tulevalle autollekaan?

Varmasti saadaan tööttäilyä siitäkin, eikä kukaan taida tässä tilanteessa väittää sitä tööttäilyä ajattelemattomaksi käytökseksi?

Turhat jarrutukset väistääkseen väistämisvelvollisia tekee liikenteestä vähemmän ennustettavaa ja siten vaarallisempaa, peräänajon riski kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Mikään ei taida myöskään maantiellä kieltää antamasta tietä kolmion takaa pikkutieltä tulevalle autollekaan?

Varmasti saadaan tööttäilyä siitäkin, eikä kukaan taida tässä tilanteessa väittää sitä tööttäilyä ajattelemattomaksi käytökseksi?

Turhat jarrutukset väistääkseen väistämisvelvollisia tekee liikenteestä vähemmän ennustetavaa ja siten vaarallisempaa, peräänajon riski kasvaa.
Toki, mutta taajamassa jokatapauksessa joudutaan jarruttelemaan kaiken aikaa valoihin, jalankulkijoille jne, joten kevyen liikenteen väistäminen vaikkakin tarpeettomasti on silti hieman eri asia kuin pysähtyminen vaikkapa 80 rajoituksella olevalla maantiellä, jotta joku pääsee risteyksestä tielle.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Toki, mutta taajamassa jokatapauksessa joudutaan jarruttelemaan kaiken aikaa valoihin, jalankulkijoille jne, joten kevyen liikenteen väistäminen vaikkakin tarpeettomasti on silti hieman eri asia kuin pysähtyminen vaikkapa 80 rajoituksella olevalla maantiellä, jotta joku pääsee risteyksestä tielle.
Tuolla samalla logiikalla olisi juuri vähemmän kaikille haitallista, jos se helposti pysähtyvä/kiihtyvä fillari antaisi väistämisvelvollisena tilaa autolle.

Kyllä se oikeasti on niin, että tarpeeton kohteliaisuus ei kovinkaan usein kuulu liikenteeseen sääntöjen noudattamisen osalta, kun siitä voi ennustettavuuden vähenemisen myötä olla enemmän haittaa laajemmassa mittakaavassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tuolla samalla logiikalla olisi juuri vähemmän kaikille haitallista, jos se helposti pysähtyvä/kiihtyvä fillari antaisi väistämisvelvollisena tilaa autolle.

Kyllä se oikeasti on niin, että tarpeeton kohteliaisuus ei kovinkaan usein kuulu liikenteeseen sääntöjen noudattamisen osalta, kun siitä voi ennustettavuuden vähenemisen myötä olla enemmän haittaa laajemmassa mittakaavassa.
Joo, mutta tuo on silti täysin eri asia kuin jarrutella maanteillä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Toki, mutta taajamassa jokatapauksessa joudutaan jarruttelemaan kaiken aikaa valoihin, jalankulkijoille jne, joten kevyen liikenteen väistäminen vaikkakin tarpeettomasti on silti hieman eri asia kuin pysähtyminen vaikkapa 80 rajoituksella olevalla maantiellä, jotta joku pääsee risteyksestä tielle.
Liikenne ei pyöri jos siellä aletaan soveltamaan omia sääntöjä. Lisäksi väistämisvelvollista pyöräilijää väistävä autoilija antaa pyöräilijälle sellaisen kuvan, että autoilija on väistämisvelvollinen ja tämä sitten pahimmassa tapauksessa aiheuttaa myöhemmin kolarin kun autoilija ei väistäkään.

Kuten tässä on todettu, tuolla ajelee ihan tarpeeksi pyöräilijöitä, jotka eivät tiedä väistämisvelvollisuuksiaan. Ei kannata ruokkia sitä tietämättömyyttä yhtään enempää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Tuosta 30 sekuntin jälkeen toi kehari ensin hidastaa kolmeen kymppiin, sitten pätkäisee filmin poikki (ärsyttää ohitukseen), ja sitten palauttaa kuvan kun yrittää estää ohituksen kiihdyttämällä.
Filmi pätkäsee max 5 sekunniksi. Kuvaaja ajaa koko ajan vähintään rajoituksen mukaan. Ei tuosta tilanteesta kyllä kuvaajan provosointia löydä millään suurennuslasilla tai pyyhkäisymikroskoopilla.
Noita raksapakuja, joille taajamarajoitukset ei merkitse mitään, näkyy tuolla jatkuvasti. Ei mikään kovin harvinainen tapaus.

Tämä siis ottamatta kantaa kuvaajan muuhun sisältöön.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 489
Viestejä
4 164 022
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom