IT-alan työpaikat

Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Suosittelen C/C++ puolta, tekijöistä on ainakin pulaa.
Me olemme kaivaneet kaikki mahdolliset netin onkalot löytääksemme C-koodarin, mutta käytännössä kokenutta koodaria ei saa, jollei ole firmana hypeä ja yrityksenä jollain tavalla yleisesti näkyvillä (oma niche alue ei riitä). Emme pääse edes palkkaneuvotteluihin asti, eli rahasta ei ole kiinni, tekijöillä on siis todellakin varaa valita paikkansa.
Ehkä seuraavaksi pitää katsoa junnuosastoa, josko sieltä saisi C:stä kiinnostuneita.
C/C++ devaajalla myös mahdollisuus pitkään uraan tuolla yhdistelmällä. Mitä ylemmäs mennään "stäkissä" sitä useammin komponentit ja kielet siellä vaihtuu samalla kun vuodet vierivät. Lisäksi jos jokin erityisosaaminen, esim. Linux-kernel, embedded devaaminen tms. Kokeneelta C/C++ koodarilta ei välttämättä edellytetä just sen tietyn kohdealustan tuntemusta (varsinkaan nyt) mikäli perus koodausnäytöt vakuuttavat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Meille haetaan ainakin koko ajan C/C++ osaajia, eikä tarve ainakaan ole pienemään päin.
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Nimenomaan. Tätä ei olisi voinut paremmin ilmaista.
Tuo milleniumin Intia-buumi kuivui kasaan juuri sen takia ettei tajuttu miten kapitalismi toimii. Jos ja kun siellä Intiassa on niitä oikeasti päteviä devaajia tai sitten suoranaisia "hardcore rokkistaroja" niin on aivan naurettava ajatus, että nämä tyypit jäisivät sinne kiltisti ottamaan ruoskaa selkään ja koodaamaan hikipajassa orjapalkalla kun voivat lähtä Piilaaksoon, Eurooppaan yms. nostamaan kunnon tiliä ja elämään huomattavasti turvallisemmassa ja muutenkin paremmassa yhteiskunnassa. Ne jotka sitten jäävät ovat kyllä halpoja, mutta kuten sanoit niin laatu seuraa perässä.

Ja niille jotka kuvittelevat Kiinan olevan hyvä ulkoistuspaikka niin näin Kiinassa asuvana ja IT-alalla töissä olevana (vaikutan useammassa kiinalaisessa suurkaupungissa), voin hiukan avata tilannetta.
- Devaajien palkat suurissa kaupungeissa alkavat n. 1900e ja jatkuvat aina 10 000e/kk asti. Keskipalkka devaajille on kovempi kuin Suomessa, mediaanipalkka hiukan alle Suomen tason.
- Laatu on selvästi huonompaa kuin Suomessa (keskimäärin). Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että Kiinalainen "senior-devaaja" on samalla tasolla kuin vastavalmistunut suomalainen keltanokka tai parikymppinen innokas kesätyöläinen.
- Kommunikaatio, projektitaidot yms. ovat usein aivan hukassa. Monesti muuten helvetin kova ja pätevä devaaja ei meinaa saada millään esim. jira-tikettejä päivitettyä, ilmesty dailyyn, 5min code review:n vastaamisessa menee 2-3 vuorokautta yms. Asioista voi muistuttaa vaikka kuinka monta kertaa, mutta tavat ei juuri muutu.
- Dokumentaatiosta, kommenteista tai yksikkötestien olemassaolosta ei tarvitse edes puhua. :lol:

Pieni disclaimer: Yleisesti ottaen kiinalaiset ovat todella fiksua ja älykästä porukkaa ja heillä on imo. äärimmäinen potentiaali, mutta (kommunisti)kulttuurin tavat ja tottumukset ovat se suurin jarruttava tekijä.
Tämä sama koskee myös maita joissa kiinalaisia/kiinalainen kultuuri.Esim. Singapore on todella hämmentävä paikka ihan sen takia että paikalliset ovat aika lapsellisia kunnes oerustavat perheen. Vastuita ei voi antaa palkatuille, koska hierarkia.Kesätyöntekijät sen sijaan helkkarin hyviä koska tarve näyttää.

Tämä kaikki näkyy myös laadussa ja mitään idiotismeja ei kyseenalaisteta. Joskus näkyi sellaisia viritelmiä, että oksat pois.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
716
Kun tässä offshore mainittiin, niin itse olin kahteen otteeseen seuraamassa Intian surkuhupaisaa säätöä. Ei se vaan toimi. Kommunikointi, vastuunottokyky jne ovat aika matalalla, vaikka itse osaamista olisikin. Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä, pitää olla myös omat aivot pään sisällä ja tehdä peliliikkeitä.

Onko kokemusta offshoresta euroopan sisällä, onko meininki ja säätö samaa tasoa kuin Intia tai Kiina?
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 533
Kun tässä offshore mainittiin, niin itse olin kahteen otteeseen seuraamassa Intian surkuhupaisaa säätöä. Ei se vaan toimi. Kommunikointi, vastuunottokyky jne ovat aika matalalla, vaikka itse osaamista olisikin. Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä, pitää olla myös omat aivot pään sisällä ja tehdä peliliikkeitä.

Onko kokemusta offshoresta euroopan sisällä, onko meininki ja säätö samaa tasoa kuin Intia tai Kiina?
Jossain aiemmassakin yhteydessä olen maininnut tästä, mutta Ukrainan ulkoistuksista on positiivisia kokemuksia. Älykästä ja osaavaa porukkaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Kun tässä offshore mainittiin, niin itse olin kahteen otteeseen seuraamassa Intian surkuhupaisaa säätöä. Ei se vaan toimi. Kommunikointi, vastuunottokyky jne ovat aika matalalla, vaikka itse osaamista olisikin. Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä, pitää olla myös omat aivot pään sisällä ja tehdä peliliikkeitä.

Onko kokemusta offshoresta euroopan sisällä, onko meininki ja säätö samaa tasoa kuin Intia tai Kiina?
Ei ole kyllä referenssejä vs. Intia/Kiina, mutta jos nyt kokemuksena mainitsee. In-house offshoresta kokemuksia Euroopan sisällä jokseenkin. Ei itse siirtoprojekteista sinänsä, mutta vertauksena kotimaisen ja ulkomaisen eroja näin jälkikäteen.

Puolasta vaihtelevia kokemuksia it-managementista, kova vaihtuvuus joko firman ulkopuolelle tai firman sisällä. Tuntuma on että omia hommia siirretään teknisille asiantuntijoille aiheuttaen ongelmia ja kitkaa prosesseissa kun esimerkiksi asiantuntijalle onkin yhtäkkiä kasautunut hallinnollista työtä. Vastuu valuu käsistä kuin kuiva hiekka aavikolla.

Virosta tosi ristiriitaisia tunteita ihan ruohonjuuritason it-tuesta, tullut vastaan hyvää ja huonoa väkeä. Hyvät tekijät tuntuu pakenevan kun halvalla palkataan tosin onko se sitten yhtään erilaista kuin Suomessa. Joutuu usein paikkaamaan jälkiä tosin iso osa hommasta on nykyään mahdollisimman paljon automatisoitu ettei käsitöitä ole. Suuri ongelma ettei lueta tehtävänantoa vaan tehdään ensimmäisen luetun lauseen jälkeen ja kaikki on juosten kustu.

Intiaan on yritetty siirtää hommia, mutta aika epic fail -tasoa on yritykset olleet. Oman alan hommiin ei saatu edes yrityksen tasolle mitään onnistumaan. Kaikkeen olisi pitänyt olla kirjalliset ohjeet eli ei mitään ongelmanratkontakykyä olemassa millään tasolla. Siirto jäi puheeksi. Toisessa tiimissä oli onnistuttu jopa perustamaan tiimi, joka ei tee muuta kuin kyselee apua. Tähän nyt jos peilaa niin Euroopassa sentään hommat ovat toimineet vaikka sanomista onkin ollut laadussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Oleellista ei ole se, että minne toiminnot siirretään, vaan miten. Jos maksat markan, saat markan insinöörin, riippumatta siitä mistä niitä ostat.

Jos maksat "melkein" länsimaista palkkaa Romaniassa tai Puolassa, niin ihan hyvää porukkaa saa ja siedettävällä vaihtuvuudella. Jos minimoit palkat, niin vaihtuvuus on hirveä ja tuottavuus lähenee asymptoottisesti nollaa.

Edellisessä työpaikassa oli kait ihan onnistuneesti ulkoistettu Kiinaan jotain devaus- ja testaustoimintaa, mutta tuskimpa tuosta mitään 75% kustannussäästöjä on saatu, vaan ihan vaan muutamia kymmeniä prosentteja.

edit: Ja ihan hyvä tiimi pyöri myös Bukarestissa, sen kanssa teinkin paljon töitä. Eivät toki mitään länsimaisia ultra-senioreita vastanneet, mutta aivan päteviä perusinsinöörejä ja tiimistä taisi vuoden työskentelyn aikana yksi vaihtaa pois tjsp.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
41
Virosta tosi ristiriitaisia tunteita ihan ruohonjuuritason it-tuesta, tullut vastaan hyvää ja huonoa väkeä. Hyvät tekijät tuntuu pakenevan kun halvalla palkataan tosin onko se sitten yhtään erilaista kuin Suomessa.
Itsellä kokemusta ruohonjuuri tason IT-tuesta ulkomailla ja ei sinne kyllä hääviä työntekijöitä saatu. Eräskin ei osannu edes perus pikanäppäimiä näppäimistöllä (Ctrl+c / ctrl+v tyyliin) :D Parhaat lähti kyllä vetämään aika nopeaa, kuten myös minä. Eivät edes tulleet uusimaan sopimusta vasta kun muutama päivä ennen sopimuksen loppumista, siinä vaiheessa olin jo päätökseni lähdöstä tehnyt. Toki jos olisivat nostaneet palkkaa niin olisin voinut kuvitella jääväni, mutta suomalaiset saivat jo valmiiksi "hyvää" palkkaa, joten ei tippunut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Tekeekö jengi paljoa täällä töitä ServiceNown parissa? Me olemme siirtämässä tuolle alustalle aika paljon erinäisiä hallinnointi- ja orkestrointiprosesseja. Itselle ainakin uusi alusta. Tullut nyt jonkin verran tehtyä JavaScriptillä tuonne workflowta yms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Ei ole paljoa pahaa sanottavaa ServiceNow:sta, monet sitä tuntuvat käyttävän tai ovat siirtyneet siihen toisesta järjestelmästä. Sen selainkäyttöliittymä on välillä raivostuttavan tahmea :D Syy voi olla backendissäkin, paha sanoa kun siitä on kokemusta vain loppukäyttäjän vinkkelistä.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
716
Eikös ServiceNow on aika suosittu tiketöinti / työohjausjärjestelmä, lähes kaikki isot modernit IT talot käyttää sitä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
184
+1 tälle. Sanoisin että isoissa taloissa pääsee kohtuullisen hyville 5000< palkoille aika pienellä ponnistuksella.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
716
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?

Olen töissä it-alan firmassa jossa on sekä konsultteja, koodareita että muuta henkilöstöä, ja kun on nyt pidemmän aikaa katsellut koodareiden työskentelyä lähietäisyydeltä, niin en kyllä itse tykkäisi siitä. Näyttää aika yksinäiseltä hommalta. Saavat jonkun toimeksiannon, ja sitten sitä koodia tutkitaan päiväkausia itsenäisesti.

Itse kaipaan sosiaalista kontaktia, ja tuollainen itsenäinen koodailu ilman asiakaskontakteja näyttää aika tylsältä.

Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?

Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
...
Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?

Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
Varmaan riippuu vähän firmasta tai työskentelytavoista mutta eikö nykyyään hommia pääasiassa tehdä tiimeissä tiiviisti yhdessä? Tauoilla jutellaan työkavereiden kanssa ja muutenkin vaihdetaan ajatuksia. Asiakkaidenkin kanssa paitsi palaveerataan niin myös muutenkin ollaan yhteydessä. En mä oo kyllä useamman firman kokemuksen perusteella nähnyt yksinäistä koodarin hommaa ilman ihmiskontakteja.

Musta paljon ihmiskontaktia ja hieman erilaista kun jossain kassalla: "Moi! Onko plussakorttia? Kiitos ja näkemiin!".
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?

Olen töissä it-alan firmassa jossa on sekä konsultteja, koodareita että muuta henkilöstöä, ja kun on nyt pidemmän aikaa katsellut koodareiden työskentelyä lähietäisyydeltä, niin en kyllä itse tykkäisi siitä. Näyttää aika yksinäiseltä hommalta. Saavat jonkun toimeksiannon, ja sitten sitä koodia tutkitaan päiväkausia itsenäisesti.

Itse kaipaan sosiaalista kontaktia, ja tuollainen itsenäinen koodailu ilman asiakaskontakteja näyttää aika tylsältä.

Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?

Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
Aika harva se softakehityshomma jossa tuijotetaan 8h ruutua päivässä ilman ihmiskontaktia vaikka joskus 80-luvulla tällainen stereotypia eli.

Itselläni on nykyhommassa sen verran paljon muuta paskaa (asiakkaiden luona juoksemista/konsultointia, palavereita, tuotesuunnittelua, PP-slaidien tekoa yms) että oikeastaan nauttisin ihan helvetisti jos joku päivä saisi vain vetää 8h koodaussessiot kahvikupin kanssa ilman että joku tulee kokoajan kiskomaan hihasta.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?

Olen töissä it-alan firmassa jossa on sekä konsultteja, koodareita että muuta henkilöstöä, ja kun on nyt pidemmän aikaa katsellut koodareiden työskentelyä lähietäisyydeltä, niin en kyllä itse tykkäisi siitä. Näyttää aika yksinäiseltä hommalta. Saavat jonkun toimeksiannon, ja sitten sitä koodia tutkitaan päiväkausia itsenäisesti.

Itse kaipaan sosiaalista kontaktia, ja tuollainen itsenäinen koodailu ilman asiakaskontakteja näyttää aika tylsältä.

Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?

Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.

Olen koodannut lapsuudesta lähtien. Työ on ennemminkin liian sosiaalista. Kovinkaan usein ei tule päivää vastaan, että saisi rauhassa 8 tuntia koodata.

En voi sietää asiakaskontakteja ja ylipäätään epäloogisesti toimivien ihmisten kanssa asioiden hoitaminen on tämän työn raskain puoli. Asioiden selittäminen uudestaan ja uudestaan sekä tekemättömien töiden eteenpäin potkiminen on kuin kivirekeä vetäisi. En pidä myöskään tyhjänpäiväisestä jutustelusta.

En näe niin, että kyse on ”pelkästä” koodin väännöstä. Koodia saattaa päivän aikana syntyä hyvin vähänkin, mutta samalla ratkaisen joskus hyvinkin haastavia järjestelmien kehitykseen liittyviä asioita esimerkiksi arkkitehtuurin tasolla.

Eli kaipaan pikemminkin vähemmän kontakteja vaikka muiden silmissä näyttäydyn varmasti tuollaisena eristäytyvänä koodarina.

Toki tämä voi olla hyvin stressaava ammatti, mutta se ei liity ihmiskontakteihin vaan yleensä teknologian monimutkaisuuteen.

Tästä näkökulmasta katsottuna tuntuu kummalliselta miten jotkut jaksavat jauhaa asioita ihmisten kanssa 8 tuntia päivässä vuodesta toiseen. Itse tylsistyn alle tunnissa ja kahdessa alkaa jo kärsivällisyys pettämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?

Olen töissä it-alan firmassa jossa on sekä konsultteja, koodareita että muuta henkilöstöä, ja kun on nyt pidemmän aikaa katsellut koodareiden työskentelyä lähietäisyydeltä, niin en kyllä itse tykkäisi siitä. Näyttää aika yksinäiseltä hommalta. Saavat jonkun toimeksiannon, ja sitten sitä koodia tutkitaan päiväkausia itsenäisesti.

Itse kaipaan sosiaalista kontaktia, ja tuollainen itsenäinen koodailu ilman asiakaskontakteja näyttää aika tylsältä.

Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?

Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
Varsinkin jos konsulttina on koodaamassa niin väittäisin, että ei tarvitse pelätä ihmiskontaktien puutetta, harvoin on päiviä jolloin ehtii tuon 8h istumaan omassa rauhassa ja vääntää sitä koodia. Palavereissa ja muiden kanssa keskustellen voisi helposti viettää vaikka päivät pitkät mutta kun pitää saada jotain aikaseksikin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 151
Koodauksen ohessa tulee juteltua vieressä istuville hyvinkin paljon. Niin työhön liittyvää kuin liittymätöntäkin. Lisäksi päivän aikana 1-2 vartin taukoa ruokatauon lisäksi, jolloin tulee kuulumisia vaihdeltua.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Millaiset kokemukset tyypeillä on softakehittäjä-CV:n kirjoittamisesta kokonaan englanniksi? Lentääkö HR:ssä todennäköisemmin roskiin vai onko plussaa? Jos oletetaan että tuotettu taso ei ole finglishiä vaan ihan sujuvaa kieltä.
Mulla ei oo ollu koskaan CV:tä suomeksi. Yleensä kyllä menee niin että mikäli ilmoitus on suomeksi niin CV ja hakemus myös kannattaa laittaa suomeksi. Jos ei ole varma, soittaa ja kysyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Meillä tehdään aika paljonkin parityönä koodausta, ja etenkin katselmointia. Eli pari ottaa epicin työnalle (muutaman viikon edestä hommaa) ja työstää sen kahdestaan valmiiksi.

Isompien juttujen katselmointi on aika tuskaista yksin, mutta kun itse tekijä sanallisesti selittää mitä tässä tehdään niin nekin saa menemään kohtuu ajassa läpi.

Itse olen ainoana DevOps tyyppinä vähän yksin joutunut jumppaamaan pilveä, mutta nyt saatiin toinenkin tyyppi remmiin niin nousi työn mielekkyys merkittävästi.
 

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
120
Itse devaan etänä jenkkifirmalle tällä hetkellä, joten tuollainen unelmointi 8 h työpäivistä pelkästään editorin parissa kuulostaa vähän hupaisalta. Tietysti itseäkin puistattaa turha palaverointi (eikä vähiten siksi että osuvat mulla aina Suomen iltaan), mutta tiimikavereiden kanssa featureiden suunnittelu ja etenkin ongelmien tunkkaus/brainstormaus IRL on kyllä erittäin miellyttävää puuhaa, jota on välillä ikävä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?

Olen töissä it-alan firmassa jossa on sekä konsultteja, koodareita että muuta henkilöstöä, ja kun on nyt pidemmän aikaa katsellut koodareiden työskentelyä lähietäisyydeltä, niin en kyllä itse tykkäisi siitä. Näyttää aika yksinäiseltä hommalta. Saavat jonkun toimeksiannon, ja sitten sitä koodia tutkitaan päiväkausia itsenäisesti.

Itse kaipaan sosiaalista kontaktia, ja tuollainen itsenäinen koodailu ilman asiakaskontakteja näyttää aika tylsältä.

Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?

Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
En ole "oikea" koodari vaan koneinsinööri, mutta parasta työssä ovat sellaiset päivät kun saa koko päivän suoltaa Pythonia. Ei malttaisi kotiin lähteä. En kaipaa ihmiskontaktia välttämättä lainkaan.

Toki työssäni on paljon muutakin kuin koodamista, mutta koodaamiseen liittyvä itsenäisyys ja rauha on kerrassaan mahtavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?

Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
En ole alalla, mutta juurikin tuo välillä saa haluamaan alanvaihtoa. 8h päivässä koodia vääntäen omassa rauhassa ja joku vielä maksaisikin siitä. Kuulostaa mahtavalta ja tämä täysin ilman ironiaa.

Toisaalta mitään tutkintoa alalta mulla ei ole, niin taitaa päiväuniksi jäädä.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
En ole alalla, mutta juurikin tuo välillä saa haluamaan alanvaihtoa. 8h päivässä koodia vääntäen omassa rauhassa ja joku vielä maksaisikin siitä. Kuulostaa mahtavalta ja tämä täysin ilman ironiaa.

Toisaalta mitään tutkintoa alalta mulla ei ole, niin taitaa päiväuniksi jäädä.
Ei se aina ole mitään chilliä omassa rauhassa naputteluakaan kun joutuu korjaamaan edellisen tiimin peruuttamattomasti pilalle paskomaa codebasea ja siihen päälle vielä lauma bisnesmanagereita spämmämään slack-viestejä/maileja siitä kuinka vielä kuukauden mittainen työ olisi pitänyt olla jo eilen valmis.

Yleensä nuo 8h omassa rauhassa koodaussessiot toteutuvat lähinnä silloin kun tekee viikonloppuisin jotain omaa projektia. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Ei se aina ole mitään chilliä omassa rauhassa naputteluakaan kun joutuu korjaamaan edellisen tiimin peruuttamattomasti pilalle paskomaa codebasea ja siihen päälle vielä lauma bisnesmanagereita spämmämään slack-viestejä/maileja siitä kuinka vielä kuukauden mittainen työ olisi pitänyt olla jo eilen valmis.

Yleensä nuo 8h omassa rauhassa koodaussessiot toteutuvat lähinnä silloin kun tekee viikonloppuisin jotain omaa projektia. :D
Näinhän se varmaan on. Omista koodausprojekteista, joihin vapaa-aika ei vain riitä, tuo unelmointi tuleekin. Pitkästä aikaa onnistuin nipistämään välin koodailla yhtä isompaa projektiani ja näköjään edellinen commit oli 2015-10.

Tutkinto ei ole vaatimus, vaan taidot ja osoitus oppimiskyvystä ja -halusta.
Olen vain julkisella ollut töissä ja vähän kärjistäen siellä muulla ei ole merkitystä kuin tutkinnolla. :D

Voisihan sitten rahkeet riittääkin. Olen pitkän sivuaineen lukenut tietojenkäsittelystä yliopistossa ja tosiaan sen jälkeen koodaillut kaikenlaista. Pääasiassa pythonilla, mutta moni muukin kieli sujunut kun kokeillut.

Toisaalta sitten on palkkaus. Jos nyt onnistuisinkin jonkun apinakoodarin paikan saamaan, niin olisiko palkka merkittävästi parempi kuin nykyisessä ope duunissa, mistä tulee 3,4k noin 30h työviikolla?
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Toisaalta sitten on palkkaus. Jos nyt onnistuisinkin jonkun apinakoodarin paikan saamaan, niin olisiko palkka merkittävästi parempi kuin nykyisessä ope duunissa, mistä tulee 3,4k noin 30h työviikolla?
Jos ei ole softakehityksestä työkokemusta niin tod. näk. saat alkuun 2500-3000e/kk 37.5h työviikolla. Toisaalta sitten jos hommat onnistuu ja näytät arvosi niin varmaan aika pian (= parissa vuodessa) olet 4000e ja siitä sitten ylöspäin senioriteetin ja kyvykkyyden mukaan. Firmasta riippuen alalla saa myös yleensä aika hyvät edut.

Edit: En työskentele Suomessa joten en ole ihan 100% varma nykyisestä palkkatasosta/skaalasta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Juuri näin. Junnuna 2500e:sta ylös mutta parissa vuodessa voi 4k mennä rikki jos hommat sujuvat hyvin.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Millaiset kokemukset tyypeillä on softakehittäjä-CV:n kirjoittamisesta kokonaan englanniksi? Lentääkö HR:ssä todennäköisemmin roskiin vai onko plussaa? Jos oletetaan että tuotettu taso ei ole finglishiä vaan ihan sujuvaa kieltä.
Ei mulla ikinä ole oma CV ollut muulla kielellä kuin englanniksi. Jonkin verran kulkee CV:itä käsien läpi töissä ja sanotaanko näin, että jos CV on suomeksi niin se saa hieman kulmat kohoamaan, jos kyse ei ole aivan junioritason tekijästä etenkin, kun meidän talossa työpaikat julkaistaan vain englanniksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei mulla ikinä ole oma CV ollut muulla kielellä kuin englanniksi. Jonkin verran kulkee CV:itä käsien läpi töissä ja sanotaanko näin, että jos CV on suomeksi niin se saa hieman kulmat kohoamaan, jos kyse ei ole aivan junioritason tekijästä etenkin, kun meidän talossa työpaikat julkaistaan vain englanniksi.
Se on silleen ja tälleen. Onhan se kohteliasta kirjoittaa hakemus ja asiakirjat sillä kielellä kuin kysytään / kysyjä ymmärtää. Itse en vain viimeksi enää jaksanut päivittää suomenkielistä versiota. Mutta tuskinpa kukaan englanninkielisen takia roskiin ainakaan heittää, kun se kielitaso on vaatimus jo sille, että kykenee työskentelemään alalla -> kaikki osaa sen verran.

Toisaalta mieluitenhan itse kirjoittaisin hakemuksetkin englanniksi vain siitä syystä, että olen siinä erinomaisen hyvä ja todennäköisesti kielellisesti paljon parempi kuin sen hakemuksen lukija :) -> lukija tuskin osaa suhtautua asiaan yhtä tarkasti ja kriittisesti kuin tekisi suomen kielisen hakemuksen kohdalla.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Näinhän se varmaan on. Omista koodausprojekteista, joihin vapaa-aika ei vain riitä, tuo unelmointi tuleekin. Pitkästä aikaa onnistuin nipistämään välin koodailla yhtä isompaa projektiani ja näköjään edellinen commit oli 2015-10.



Olen vain julkisella ollut töissä ja vähän kärjistäen siellä muulla ei ole merkitystä kuin tutkinnolla. :D

Voisihan sitten rahkeet riittääkin. Olen pitkän sivuaineen lukenut tietojenkäsittelystä yliopistossa ja tosiaan sen jälkeen koodaillut kaikenlaista. Pääasiassa pythonilla, mutta moni muukin kieli sujunut kun kokeillut.

Toisaalta sitten on palkkaus. Jos nyt onnistuisinkin jonkun apinakoodarin paikan saamaan, niin olisiko palkka merkittävästi parempi kuin nykyisessä ope duunissa, mistä tulee 3,4k noin 30h työviikolla?

Tällä hetkellä on äärimmäisen hyvä ajankohta kokeilla alanvaihtoa koodariksi. Työvoimapula on kova. Monissa tehtävissä kuitenkin edellytetään aika kovaa senioriteettia, joten alussa kannattaa lähteä liikkeelle matalin odotuksin. Jos kuitenkin alalla pärjää, niin palkka varmasti nousee nopeasti jos kilpailuttaa työantajia muutaman vuoden kokemuksen hankkimisen jälkeen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Taas uutinen koodaripulasta. Yksi puoli näissä uutisissa unohdetaan aina: kuinka moni ihminen oikeasti haluaisi koodata työkseen 8h/päivä, vaikka siihen heillä olisikin älylliset lahjat?

Olen töissä it-alan firmassa jossa on sekä konsultteja, koodareita että muuta henkilöstöä, ja kun on nyt pidemmän aikaa katsellut koodareiden työskentelyä lähietäisyydeltä, niin en kyllä itse tykkäisi siitä. Näyttää aika yksinäiseltä hommalta. Saavat jonkun toimeksiannon, ja sitten sitä koodia tutkitaan päiväkausia itsenäisesti.

Itse kaipaan sosiaalista kontaktia, ja tuollainen itsenäinen koodailu ilman asiakaskontakteja näyttää aika tylsältä.

Täältä ketjusta varmaan löytyy koodareita, niin kommenttia kiitos, kaipaatteko enemmän kontaktia muihin ihmisiin? Esim joku kaupan kassahan on koko ajan kontaktissa ihmisten kanssa, tämä toisena ääripäänä, niin koetteko koodauksen sellaisena sosiaalisen vetäytyjän ammattina?

Mietin vaan et ihan sama vaikka palkka olisikin korkea, suurin osa ihmisistä tuskin tykkäisi istua koneella 8h päivässä pelkkää koodia vääntäen.
Kuten täällä on monesti nostettu esiin, niin ei ole nykymaailmassa ihan noin yksioikoista. Joillekkin toki sopii se omissa oloissa, omia hommia 8h putkeen ilman muita kontakteja. Etenkin konsulttina kuitenkin pääsee toimimaan myös asiakkaan kanssa tiivisti yhdessä ja siinä on etua siitä että sekin puoli kiinnostaa ja siinä pärjää. Tiimin kanssa toki on tekemisissä molemmissa tapauksissa, en näe miten tiimityö onnistuu edes ilman kommunikointia (lähes) päivittäin. Omissa tiimeissä ainakin pyrkimys siihen, että ei poteroiduta vain yhden asian ympärille vaan ratkotaan ongelmia yhdessä.

Paljon tässä hommassa pitää miettiä myös kokonaiskuvaa (tuote, arkkitehtuuri, tarve) eikä siinä voi oikein yksin vain naputella menemään. Vahva näkemys siitä miten asioita kannattaa tehdä on toki hyvä olla, mutta harvemmin jokaista asiaa linjataan implementaatiotasolla - eikä se ole edes järkevää.

Asiakkaan haastaminen sen suhteen, että mikä on järkevää tekemistä ja miten on myös sellainen piirre mitä arvostan. On myös erittäin tärkeätä ymmärtää se maailma mihin mahdollinen ratkaisu on tulossa - sillä ei se ainoa oikea ratkaisu ole aina joku softa-himmeli. Näiden yhdistelmästä sitten muodostuu sellaista osaamista mistä asiakas on valmis maksamaan, ja millä voidaan tuottaa lisäarvoa. Business-henkisemmät (usein tilaaja) ymmärtävät paremmin kun tuodaan se business-hyöty mukaan - eikä vain mennä feature-edellä.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Varmaan riippuu vähän firmasta tai työskentelytavoista mutta eikö nykyyään hommia pääasiassa tehdä tiimeissä tiiviisti yhdessä? Tauoilla jutellaan työkavereiden kanssa ja muutenkin vaihdetaan ajatuksia. Asiakkaidenkin kanssa paitsi palaveerataan niin myös muutenkin ollaan yhteydessä. En mä oo kyllä useamman firman kokemuksen perusteella nähnyt yksinäistä koodarin hommaa ilman ihmiskontakteja.

Musta paljon ihmiskontaktia ja hieman erilaista kun jossain kassalla: "Moi! Onko plussakorttia? Kiitos ja näkemiin!".
Koodaus tehdään yleensä tiimeissä. Integrointi on jatkuvaa, eli monta kertaa viikossa pyöritetään koodikatselmointia ja kommentoidaan muiden koodeja. Konsultit usein nimenomaan tekevät sen koodauksen. Harvemmin se on yksin tekemistä, nykyään scrumit ja muut systeemit käytössä, eli joka päivä lyhyt palaveri. Muitakin palavereja on yleensä. Näillä prosesseilla päästään siihen, että tiimit ovat perillä muidenkin koodeista, eikä joku hiero jossain nurkassa piilossa koko vuotta jotain palikkaa, joka sitten on täysi spagetti kun muut sen näkevät ensi kertaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 233
Itselle on jäänyt vaikutelma, että HR haluaa nähdä positiorelevanttia kokemusta eikä helpolla jää antamaan siimaa jos tätä ei löydy. Etenkin jos hakee ilman alan koulutusta, kannattaa varmaan orientoitua vakuuttamaan HR siitä, miten firma hyötyy omista kyvyistä mahdollisimman suoraan, eikä ainoastaan siihen, että osaa koodata ja on kyvykäs ja innokas oppimaan uutta, vaikka miten olisi lukenut koodaripulasta. Tämä ilman alan koulutusta hakevan näkökulmasta.

Viimeisimmästä kahdesta hakemastani paikasta, joista hylsyn jälkeen kysyin vinkkejä jatkoon, toinen keskittyi palautteessaan siihen, että haluaa nähdä CV:ssä asiat x, y ja z, ja toinen taas oli katsonut myös GitHubin ja antoi vähän syvällisempää vinkkiä. Yleisesti en kyllä usein kuule sanaa GitHub noissa vastauksissa.
Vähän pienemmistä (alle 50hlö) taloista on huomattavasti helpompi saada se ensimmäinen paikka vaikka ei olisi ihan täsmälleen näyttöä asiasta x, mutta paljon ymmärrystä asiasta y, näyttöjä aiheesta z ja yleisesti hyvä tyyppi. Hyvä rekryäjä ymmärtää tämän. Toki erikseen ne keissit, jossa haetaan pikaista osaamista tiettyyn projektiin, jossa on vaatimuksena osata asiaa x alusta asti.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Itselle on jäänyt vaikutelma, että HR haluaa nähdä positiorelevanttia kokemusta eikä helpolla jää antamaan siimaa jos tätä ei löydy. Etenkin jos hakee ilman alan koulutusta, kannattaa varmaan orientoitua vakuuttamaan HR siitä, miten firma hyötyy omista kyvyistä mahdollisimman suoraan, eikä ainoastaan siihen, että osaa koodata ja on kyvykäs ja innokas oppimaan uutta, vaikka miten olisi lukenut koodaripulasta. Tämä ilman alan koulutusta hakevan näkökulmasta.

Viimeisimmästä kahdesta hakemastani paikasta, joista hylsyn jälkeen kysyin vinkkejä jatkoon, toinen keskittyi palautteessaan siihen, että haluaa nähdä CV:ssä asiat x, y ja z, ja toinen taas oli katsonut myös GitHubin ja antoi vähän syvällisempää vinkkiä. Yleisesti en kyllä usein kuule sanaa GitHub noissa vastauksissa.
Isoon taloon pääsee helpoiten konsulttitoimiston kautta. Konsulttitaloon pääsee helpoiten sisään kun työsoppari tehdään vasta kun ensimmäinen asiakas tilaa sinut töihin.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
125
Mitenkähän onnistuisi suunnanvaihto omalla alalla? Olen nyt tehnyt 1,5v system integraatiota, myynnin tukea, speksausta, Linuxin pyörittelyä, sysadmin hommia, kyberturvallisuusasioita, verkon suunnittelua yms. paitsi "kunnon" koodausta. Ja olen koneautomaatioinsinööri koulutukseltani.

Koodasin paikkaan X OT ympäristössä toimivan PowerShell skriptin ja ne työviikot olivat kyllä nopeimpia mitä ikinä on ollut. En kyllä valita nykyisistäkään hommista mutta ehkä näen että ura koodarina olisi "parempipalkkaisempaa", "haastavampaa" ja löytyisi enemmän potentiaalisia työnantajia, mene ja tiedä. Ehkä kyberturvallisuushommat alkavat nykypäivänä olemaan samanlaista kuin haudankaivajakin, asiakkaat eivät koskaan lopu kesken.

Pythonia yms. on tullut harrasteltua mutta en usko että vielä näillä taidoilla uskaltaisi hakea sitä ammatikseen. Mene ja tiedä, taidan kuitenkin nykyisessä paikassa ainakin vielä vuoden olla että saan "tarpeeksi" työkokemusta että on sitten paikanvaihdon edessä paremmin mahdollisuuksia.

Ehkä tässä taas käy "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella"-ilmiö.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Mitenkähän onnistuisi suunnanvaihto omalla alalla? Olen nyt tehnyt 1,5v system integraatiota, myynnin tukea, speksausta, Linuxin pyörittelyä, sysadmin hommia, kyberturvallisuusasioita, verkon suunnittelua yms. paitsi "kunnon" koodausta. Ja olen koneautomaatioinsinööri koulutukseltani.

Koodasin paikkaan X OT ympäristössä toimivan PowerShell skriptin ja ne työviikot olivat kyllä nopeimpia mitä ikinä on ollut. En kyllä valita nykyisistäkään hommista mutta ehkä näen että ura koodarina olisi "parempipalkkaisempaa", "haastavampaa" ja löytyisi enemmän potentiaalisia työnantajia, mene ja tiedä. Ehkä kyberturvallisuushommat alkavat nykypäivänä olemaan samanlaista kuin haudankaivajakin, asiakkaat eivät koskaan lopu kesken.

Pythonia yms. on tullut harrasteltua mutta en usko että vielä näillä taidoilla uskaltaisi hakea sitä ammatikseen. Mene ja tiedä, taidan kuitenkin nykyisessä paikassa ainakin vielä vuoden olla että saan "tarpeeksi" työkokemusta että on sitten paikanvaihdon edessä paremmin mahdollisuuksia.

Ehkä tässä taas käy "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella"-ilmiö.
Kirjoitat CV:n siten että toi pitkä litania erilaista sekalaista sälää kuulostaa enemmän koodaukselta. Keskityt siihen mitä osaat parhaiten ja mistä sulla on näyttöä. PowerShell ja Python. En yhtään tiedä mitkä on työmarkkinat PowerShell tms. admin koodaajilla. Mutta varmaan niillekkin on käyttöä ja maksetaan ok.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Hakee jonnekin (startuppia isompaan) mestaan missä koodataan. Todennäköisesti siellä tarvitaan myös sysadmin, verkko, tietoturva yms. jengiä. Sanot et nää jutut hallitset hyvin, mutta koodaaminen kiinnostaisi enemmän. Ehdotat että voit jossain suhteessa tehdä molempia tai siirtyä koodaamiseen vähitellen.
Monessa paikassa tullut vastaan jengiä joka haluaa esim. puuhailla verkkojen ja infran kanssa, koodata sitten osan aikaa. Itse en innostuisi mutta useampia tapauksia tullut kyllä vastaan.

Tai sitten vaan haet koodausmestaan (ainakin pythonilla tehdään juttuja) ja alotat ns. junnusta. Aloittaa ensin vaikkapa ylläpidosta ja sitten projekteihin mukaan. Aika monessa paikassa missä olen itse ollut on onnistunut työtehtävien vaihto kyllä. Melko tavallinen polku lienee ylläpidosta projekteihin koodaamaan, riippuu firmasta onko ylläpidolla ja projektilla/tuotteen koodaamisella edes kovin kummoista eroa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 629
Kirjoitat CV:n siten että toi pitkä litania erilaista sekalaista sälää kuulostaa enemmän koodaukselta. Keskityt siihen mitä osaat parhaiten ja mistä sulla on näyttöä. PowerShell ja Python. En yhtään tiedä mitkä on työmarkkinat PowerShell tms. admin koodaajilla. Mutta varmaan niillekkin on käyttöä ja maksetaan ok.
Sivuhuomiona mainittakoon, että Powershell on käsittämättömän fiksu ja monellakin tavalla pätevä kieli vaikka mihin, mutta pelkästään sillä ei varsinkaan Suomessa kuuhun mennä, eli osaamista pitää olla laajemmin, jotta sitä voi käyttää tehokkaasti siellä mihin se on alunperin suunniteltu, eli erilaisten Microsoft-ympäristöjen hallinnassa/automatisoinnissa olivat ne sitten omassa konesalissa, Azuressa tai missä tahansa. Voi sillä toki tehdä paljon muutakin, mutta noissa se Powershellin juju konkreettisimmin aukenee. Python on monin paikoin aika lähellä Powershelliä. Itse pidän jälkimmäisestä enemmän, mahdollisesti siksi koska työskentelen enemmän juuri MS-kikkareiden kanssa.

Ehkä tässä taas käy "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella"-ilmiö.
Ei se ole koskaan vihreämpää, se on vaan vähän erilaista. Ongelmat muuttuvat hieman erilaisiksi, erilaisten ihmisten kanssa, mutta toisaalta sekin muutos on usein virkistävää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Mitenkähän onnistuisi suunnanvaihto omalla alalla? Olen nyt tehnyt 1,5v system integraatiota, myynnin tukea, speksausta, Linuxin pyörittelyä, sysadmin hommia, kyberturvallisuusasioita, verkon suunnittelua yms. paitsi "kunnon" koodausta. Ja olen koneautomaatioinsinööri koulutukseltani.

Koodasin paikkaan X OT ympäristössä toimivan PowerShell skriptin ja ne työviikot olivat kyllä nopeimpia mitä ikinä on ollut. En kyllä valita nykyisistäkään hommista mutta ehkä näen että ura koodarina olisi "parempipalkkaisempaa", "haastavampaa" ja löytyisi enemmän potentiaalisia työnantajia, mene ja tiedä. Ehkä kyberturvallisuushommat alkavat nykypäivänä olemaan samanlaista kuin haudankaivajakin, asiakkaat eivät koskaan lopu kesken.

Pythonia yms. on tullut harrasteltua mutta en usko että vielä näillä taidoilla uskaltaisi hakea sitä ammatikseen. Mene ja tiedä, taidan kuitenkin nykyisessä paikassa ainakin vielä vuoden olla että saan "tarpeeksi" työkokemusta että on sitten paikanvaihdon edessä paremmin mahdollisuuksia.

Ehkä tässä taas käy "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella"-ilmiö.
Kyllä tuolla taustalla voi hyvinkin päästä tekemään enemmän koodausduunia, kannattaa tosiaan ilmoittaa kiinnostuksesi siirtyä enemmän sinne devaushommiin ja pikkuhiljaa opetella enemmän työn ohella ja vapaa-ajalla, en näkisi mitään ongelmaa miksei onnistuisi jos kiinnostusta riittää. Ainekin omassa duunissa joudun myös noita kyberturvallisuusjuttuja sekä linuxin pyörittelyä sekä conffausta tekemään paljonkin vaikka softadevaaja olenkin, eli noi ovat hyviä taitoja sitä ajatellen.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Mitenkähän onnistuisi suunnanvaihto omalla alalla? Olen nyt tehnyt 1,5v system integraatiota, myynnin tukea, speksausta, Linuxin pyörittelyä, sysadmin hommia, kyberturvallisuusasioita, verkon suunnittelua yms. paitsi "kunnon" koodausta. Ja olen koneautomaatioinsinööri koulutukseltani.

Koodasin paikkaan X OT ympäristössä toimivan PowerShell skriptin ja ne työviikot olivat kyllä nopeimpia mitä ikinä on ollut. En kyllä valita nykyisistäkään hommista mutta ehkä näen että ura koodarina olisi "parempipalkkaisempaa", "haastavampaa" ja löytyisi enemmän potentiaalisia työnantajia, mene ja tiedä. Ehkä kyberturvallisuushommat alkavat nykypäivänä olemaan samanlaista kuin haudankaivajakin, asiakkaat eivät koskaan lopu kesken.

Pythonia yms. on tullut harrasteltua mutta en usko että vielä näillä taidoilla uskaltaisi hakea sitä ammatikseen. Mene ja tiedä, taidan kuitenkin nykyisessä paikassa ainakin vielä vuoden olla että saan "tarpeeksi" työkokemusta että on sitten paikanvaihdon edessä paremmin mahdollisuuksia.

Ehkä tässä taas käy "ruoho on vihreämpää aidan toisella puolella"-ilmiö.
Oma ensiajatus tuolta tausta on juurikin tuo tietoturva-ala/puoli. Noi osaamiset mitä sulla on taustalla sopii sinne aikalailla kuin nenäpäähän. Kysyntä on kovaa, ja esimerkiksi pentester-hommissa skriptailusta on iso apu - sekä siitä että tuntee verkkotekniikkaa/linux -puolta. Sen olet oikein päätellyt, etät kyllä kyberhommia riittää - osaajille. Osittain tuo iso työvoiman tarve näkyy siinä, että sinne suuntautuu vähän kaikenlaista porukkaa, isoin kysyntä on kuitenkin sille kovalla osaamiselle. Sen kuitenkin sanon, että ei nykyään "sovelluskehittäjänä" voi välttyä noilta asioilta ja se on vain hyvä asia. DevSecOps ja kaikki muut muotitermit tulee mieleen toki, mutta vähän niin se on että tietty ymmärrys pitää olla että voi tehdä softaa ammattimaisesti. Sitten mitä enemmän mennään syvään päähän missään Dev Sec tai Ops niin siellä on toki sitten siihen alueeseen vielä spesialisteja.

Toki ihan koodariksi on mahiksia jos vain kiinnostusta on, @Technocrat tuossa ylempänä jo antoikin hyvät vinkit.
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
716
Minkälaiset työajat teillä on, ja miten vapaa meininki teidän mielestä on IT-alalla? Iso ero varmaan tuotanto vs. kehitys tai vs. projektit?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Minkälaiset työajat teillä on, ja miten vapaa meininki teidän mielestä on IT-alalla? Iso ero varmaan tuotanto vs. kehitys tai vs. projektit?
Hölmöähän se olisi sovittaa työaikoja johonkin muottiin, jos työ sitä ei vaadi. Itse voin tulla vasta lounaalle tai lähteä lounaan jälkeen, mutta kellokortille noi toki kirjautuu. Ei tosin sitten tartte edes yrittää vakuutella.

On meilläkin näitä kellontarkkoja, mutta niillä alkaa alasajo aina hyvissä ajoin ennen 15:45 virka-ajan päättymistä ja viimeiset puolituntia menee jotain netti-Hesaria plärätessä. Hyvä analogia on sykevälivaihtelu (HRV, polar-yhtiön sivuilta mukailtuna)

"Aerobinen kunto vaikuttaa leimausvälivaihteluun. Hyvässä kunnossa olevan koodarin leimausvälivaihtelu on yleensä levossa suurta. Muita leimauvälivaihteluun vaikuttavia tekijöitä ovat ikä, perintötekijät, vartalon asento, vuorokaudenaika ja terveydentila. "

Itse viihdyn, kun ylimääräinen höly pienenee ja ilmastointilaite sammuu. En ole ihan ainut, mutta nykysellään talo on valitettavasti aika tyhjä iltasin. Etäpäivinä saatan tehdä puoleen yöhön, joskin kirjaan tunnit vakioformaatilla jälkikäteen "todellisesta" kestosta riippumatta.
 
Liittynyt
11.05.2019
Viestejä
287
Silloin kuin olin vielä nuori ja puhuttiin ATK asentajista :) olin 4 vuotta eräässä firmassa serveriasentajana, kaikki eteläsuomen isot firmat oli asiakkaana, Nokia, Sonera jne tuli vietettyä aika paljon aikaa isoissa serverihalleissa heittelemässä rautaa räkkiin ja vetämässä kaapelia :) diggasin kyllä mutta sitten iski lama, asiakkaat hävisi ja työ muuttui pöytäkoneiden kasaamiseksin liukuhihnalta, sitä ei enään jaksanut ja lopetin hommat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 174
Minkälaiset työajat teillä on, ja miten vapaa meininki teidän mielestä on IT-alalla? Iso ero varmaan tuotanto vs. kehitys tai vs. projektit?
Teoriassa ns. konttoriaika, käytännössä aika vapaa. Toki yötöitä tulee välillä yliheittojen yms. päivitysten takia. Samoten hälytyötä säännöllisen epäsäännöllisesti.
Myös tiettyjen projektien tiimoilta sitten tehdään pidempää päivää.
Kellokortilla myös mennään meilläkin. Jota kummastelen suuresti, noh, siinäpä ihmettelevät kun joka vuosi 100+h sitä ylimääräistä tulee, itse otan aina ylityöt vapaina.

Pääsääntöisesti itse koitan tulla klo 07-0730 välillä töihin, saa rauhassa aamulla kahvit juoda ja perata sähköpostin. Yli puolet meidän konttorin väestä tulee 0830-0930 aikoihin töihin.

Itse siis kaupan alalla IT hommissa.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Minkälaiset työajat teillä on, ja miten vapaa meininki teidän mielestä on IT-alalla? Iso ero varmaan tuotanto vs. kehitys tai vs. projektit?
Tuotekehityksessä, nimellisesti 7.5h/päivä, mutta käytäntö on jotain 0-10h/päivä väliltä (yli 8h on kyllä harvinaista, vaatii todellisen flow-tilan tai älyttömän kiireen jonkun asian kanssa).

Ei ole työajan seurantaa tai kellokortteja. En ajattele työtä ajan kautta, vaan tulosten.

Jos tuntee tehneensä "liikaa" (joskus innostuu ja menee päivä pitkäks) pitää sitten omantunnon mukaan vapaapäiviä.

Näin menty koko ura eri firmoissa. Eli aika vapaata on, en tiä miten muualla. Tuntuis turhalta istua toimistolla vain saadakseen tunnit täyteen, jos ei ole tekemistä. Tai ainahan sitä tekemistä riittää, mutta ei välttämättä juuri tiettyyn hetkeen sopivaa tekemistä, jos on vaikka täydellinen golf-sää. :D
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Tässä aiheeseen liittyvä uutinen työaikojen seurannasta asiantuntijatyössä:

Tulevatko kellokortit takaisin? EU määräsi työnantajat mittaamaan päivittäistä työaikaa

"EU-tuomioistuimen päätöksen mukaan kaikkien jäsenmaiden työntekijöiden työaikoja tulee seurata päivätasolla. Tämä tulee vaikuttamaan meihin kaikkiin ja jää nähtäväksi, millä aikataululla pystytään ottamaan jokin työaikojen seurantamenetelmä käyttöön kaikilla työpaikoilla."

OIKEUDEN päätös jättää menetelmät työnantajien valittaviksi eri aloille sopiviksi. Niitä voivat olla esimerkiksi sirukortti, kirjausohjelma kannettavalla työtietokoneella tai mobiilisovellukset. Käytännössä ne olisivat digiajan vastineita perinteiselle kellokortille.

Tavoitteena on saada todenmukaista tietoa tehdyistä ylitöistä ja työntekijöiden lepoajoista. Oikeus perusteli päätöstään sillä, että työntekijät eivät ole voineet luotettavasti määritellä työtuntejaan ja lepoaikojaan. Näin on lähes mahdotonta varmistaa, että heidän oikeutensa toteutuvat, oikeus linjasi.
IT-alalla onneksi usein annetaan vastuu ja vapaus työntekijälle, eikä tosiaan kellokortteja käytetä tai edellytetä tiukkoja työaikoja - toki vaihtelee. Joissain paikoissa työntekijä merkkaa toteutuneet tunnit johonkin seuranta-appsiin (jotta saadaan vaikka asiakasta laskutettua oikein), joissain ne täytetään enemmän tai vähemmän automaattisesti vaikka todelliset tunnit menisivät vapaasti työntekijän tahdon mukaan jne. Viranomainen saattaa kuitenkin vaatia, että on määritellyt työajat, mutta työpaikalla sisäisesti niitä saatetaan noudattaa todella löyhästi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 612
Viestejä
4 196 435
Jäsenet
70 754
Uusin jäsen
tikkanikke

Hinta.fi

Ylös Bottom