Liharuoka vs. Kasviruoka ruuan terveellisyys ja muut näkökulmat

Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
438
Olen tässä viime aikoina yrittänyt katsoa mahdollisimman vähäsuolaista ruokaa. On todella hankalaa ellei halua tehdä kaikkea itse. Kaikessa on niin saatanan vitusti suolaa. Leivän päälle voi laittaa vaan levitettä, kun leivässä itsessäänkin on aika paljon suolaa. Mitään vähänsuolaisia eineksiä ei ole jne jne. Mä olen viime vuosina syönyt aika vähän lihaa mutta tuntuu että sitä pitäisi syödä paljon enemmän.
Mikäs tuossa on motivaatio? Verenpaineeseen suolalla on varsin pieni vaikutus. Suolamäärä vs. kuolleisuudella on taas hassu U käyrä, vielä n.12g suolaa päivässä on parhaalla alueellä. 5g ja alle lisäsivät jo kuolleisuutta.
 

Straiffi

Hupiukko
Tukijäsen
Liittynyt
26.12.2016
Viestejä
175
Itse olen huomannut ainakin sellaisen ilmiön, että ostaessa noita 240g nyhtökaura- ja härkispaketteja, syntyy valtava määrä muoviroskaa verrattuna siihen, että ostaisin 1kg paketin jauhelihaa tai kalatiskistä kokonaisen lohen käärittynä paperiin. Tämä ei siis ole mikään vastalause nyhtökauralle, vaan lähinnä ihmettelen, että miksi ei myydä isommissa pakkauksissa. Mielellään sitä ostaisi kerralla enemmänkin, kuin yhden ateriallisen.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Tuossa tuo itse tutkimus:

https://academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqz025/5435773

Dietary proteins and protein sources and risk of death: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study
Heli E K Virtanen Sari Voutilainen Timo T Koskinen Jaakko Mursu Petra Kokko Maija P T Ylilauri Tomi-Pekka Tuomainen Jukka T Salonen Jyrki K Virtanen
The American Journal of Clinical Nutrition, nqz025, https://doi.org/10.1093/ajcn/nqz025
Published:
09 April 2019
Article history

ABSTRACT
Background
Previous studies investigating protein intake in relation to mortality have provided conflicting results.

Objective
We investigated the associations of dietary protein and protein sources with risk of disease death in the prospective, population-based Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study.

Methods
The study population consisted of 2641 Finnish men, aged 42–60 y at baseline in 1984–1989. We estimated protein intakes with 4-d dietary records at baseline and collected data on disease deaths from the national Causes of Death Register. Cox proportional hazards regression models were used to estimate HRs and 95% CIs.

Results
During the average follow-up of 22.3 y, we observed 1225 deaths due to disease. Higher intakes of total protein and animal protein had borderline statistically significant associations with increased mortality risk: multivariable-adjusted HR (95% CI) in the highest compared with the lowest quartile for total protein intake = 1.17 (0.99, 1.39; P-trend across quartiles = 0.07) and for animal protein intake = 1.13 (0.95, 1.35; P-trend = 0.04). Higher animal-to-plant protein ratio (extreme-quartile HR = 1.23; 95% CI: 1.02, 1.49; P-trend = 0.01) and higher meat intake (extreme-quartile HR = 1.23; 95% CI: 1.04, 1.47; P-trend = 0.01) were associated with increased mortality. When evaluated based on disease history at baseline, the association of total protein with mortality appeared more evident among those with a history of type 2 diabetes, cardiovascular disease, or cancer (n = 1094) compared with those without disease history (n = 1547) (P-interaction = 0.05 or 0.07, depending on the model). Intakes of fish, eggs, dairy, or plant protein sources were not associated with mortality.

Conclusions
Higher ratio of animal to plant protein in diet and higher meat intake were associated with increased mortality risk. Higher total protein intake appeared to be associated with mortality mainly among those with a predisposing disease. This trial was registered at clinicaltrials.gov as NCT03221127.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
108
Itse olen huomannut ainakin sellaisen ilmiön, että ostaessa noita 240g nyhtökaura- ja härkispaketteja, syntyy valtava määrä muoviroskaa verrattuna siihen, että ostaisin 1kg paketin jauhelihaa tai kalatiskistä kokonaisen lohen käärittynä paperiin. Tämä ei siis ole mikään vastalause nyhtökauralle, vaan lähinnä ihmettelen, että miksi ei myydä isommissa pakkauksissa. Mielellään sitä ostaisi kerralla enemmänkin, kuin yhden ateriallisen.
Muovia siinä lohen käärepaperissakin on. Ei se muovi oo ihan niin paha mitä demonisoidaan, kunhan et paiskaa sitä luontoon. Jos vielä viitsit kierrättää ne muovit, niin aika huoletta saa nyhtökauraa ostella.

Sen verran arvokasta tavaraa nuo vielä on, että kilon paketit ei varmaankaan menisi kaupaksi. Todennäköisesti isot paketit tulee sitten kun nuo on riittävän valtavirtaa.
 
Liittynyt
25.07.2018
Viestejä
438
Tuossa tuo itse tutkimus:

Results
During the average follow-up of 22.3 y, we observed 1225 deaths due to disease. Higher intakes of total protein and animal protein had borderline statistically significant associations with increased mortality risk: multivariable-adjusted HR (95% CI) in the highest compared with the lowest quartile for total protein intake = 1.17 (0.99, 1.39; P-trend across quartiles = 0.07) and for animal protein intake = 1.13 (0.95, 1.35; P-trend = 0.04). Higher animal-to-plant protein ratio (extreme-quartile HR = 1.23; 95% CI: 1.02, 1.49; P-trend = 0.01) and higher meat intake (extreme-quartile HR = 1.23; 95% CI: 1.04, 1.47; P-trend = 0.01) were associated with increased mortality. When evaluated based on disease history at baseline, the association of total protein with mortality appeared more evident among those with a history of type 2 diabetes, cardiovascular disease, or cancer (n = 1094) compared with those without disease history (n = 1547) (P-interaction = 0.05 or 0.07, depending on the model). Intakes of fish, eggs, dairy, or plant protein sources were not associated with mortality.
Alleviivatut summaa pitkälti johtopäätökset "borderline statistically significant associations" ja "Intakes of fish, eggs, dairy, or plant protein sources were not associated with mortality." niin tuollaiset riskit menee näissä ruokatutkimuksissa (4 päivän ruokakysely parinkymmenen vuoden takaa) kohinan piiriin. Olisi paljon mielenkiintoisempaa saada tuo aineisto omaan käyttöön ja tehdä tuosta ihan omat kaivelut mutta sehän ei käy kun saattaisi tulla vääränlaisia tuloksia :) Opendata olis kova juttu..
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Kasvisruoka pro-tip lentokoneessa:

Kannattaa valita lippuvarauksen kautta erikoisruokavalioksi "asian vegetarian meal", jos tykkää yhtään intia/thai-akseliston sapuskoista. Nuo ovat tähän asti olleet aina laadukkaampia kuin ne normaalisti jaettavat liharuuat, ja esim. Qatarilla pystyi kerran toteamaan, että lentokoneruokakin voi olla jopa tosi maistuvaa. Ja tuota kautta saa jälkiruuaksi usein tuoreita hedelmiä, eikä jotain esanssintäytteistä leivosta.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 007
Ravintotieteilijät raapivat päätään, kun kansa syö mitä haluaa – mutta parannamme koko ajan, ja 2020-luvulla DASH:in pitäisi kuulua kaikkien arkeen

Ruokasuositus on uudistumassa DASH-mallin mukaisena lisättynä ympäristöhuomioilla.
"DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension eli verenpaineen alentaminen ruokavaliolla(siirryt toiseen palveluun)) on 2010-luvun tieteilijöiden lemmikki ja tiivistys siitä, mitä juuri nyt pidetään terveellisenä. Se painottaa muun muassa hedelmiä, kasviksia ja täysjyväviljoja. Punaisen lihan, sokerin ja suolan käyttöä se kehottaa vähentämään."

Tiivistetysti kasveja ja marjoja lisää, lihaa vähemmän.
"Punaista lihaa, lihavalmisteita ja kanaa saisi syödä yhteensä korkeintaan 300 grammaa viikossa, eli vain muutamalla aterialla." Itsellä tuo tulee täyteen jo parissa päivässä joten olisi paljon korjattavaa. Omalta osaltani olisi aihetta noudattaa tuota muutenkin kohonneen verenpaineen takia. Ei ole vain helppoa uudistaa ruokavaliota kun pitää lihasta ja makeasta eikä rasvakaan ole pahaa. Kahvikermasta luopuminen taitaisi olla helpoimmasta päästä muutoksia.

Ne joilla kaikki veriarvot ovat kunnossa eikä muitakaan elintasosairauksia ole niin syöminen on vapaampaa kunhan seuraa arvojaan. Ruuan haittoja voi kompensoida myös liikunnalla. Hyvä suositus kuitenkin kun ottaa kansan kokonaisuudessaan huomioon.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Ravintotieteilijät raapivat päätään, kun kansa syö mitä haluaa – mutta parannamme koko ajan, ja 2020-luvulla DASH:in pitäisi kuulua kaikkien arkeen

Ruokasuositus on uudistumassa DASH-mallin mukaisena lisättynä ympäristöhuomioilla.
"DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension eli verenpaineen alentaminen ruokavaliolla(siirryt toiseen palveluun)) on 2010-luvun tieteilijöiden lemmikki ja tiivistys siitä, mitä juuri nyt pidetään terveellisenä. Se painottaa muun muassa hedelmiä, kasviksia ja täysjyväviljoja. Punaisen lihan, sokerin ja suolan käyttöä se kehottaa vähentämään."

Tiivistetysti kasveja ja marjoja lisää, lihaa vähemmän.
"Punaista lihaa, lihavalmisteita ja kanaa saisi syödä yhteensä korkeintaan 300 grammaa viikossa, eli vain muutamalla aterialla." Itsellä tuo tulee täyteen jo parissa päivässä joten olisi paljon korjattavaa. Omalta osaltani olisi aihetta noudattaa tuota muutenkin kohonneen verenpaineen takia. Ei ole vain helppoa uudistaa ruokavaliota kun pitää lihasta ja makeasta eikä rasvakaan ole pahaa. Kahvikermasta luopuminen taitaisi olla helpoimmasta päästä muutoksia.

Ne joilla kaikki veriarvot ovat kunnossa eikä muitakaan elintasosairauksia ole niin syöminen on vapaampaa kunhan seuraa arvojaan. Ruuan haittoja voi kompensoida myös liikunnalla. Hyvä suositus kuitenkin kun ottaa kansan kokonaisuudessaan huomioon.
Mistäköhän tuo kanan liha on vedetty tuohon? Suurin osa lukemistani hyvistä suurista tutkimuksista nimenomaan on todennut päinvastaista liittyen valkoiseen lihaan.

Itse lähtisin pienentämään sokerien kulutusta, ne on juurikin niitä pahimpia omalle keholle.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 007
Mistäköhän tuo kanan liha on vedetty tuohon? Suurin osa lukemistani hyvistä suurista tutkimuksista nimenomaan on todennut päinvastaista liittyen valkoiseen lihaan.

Itse lähtisin pienentämään sokerien kulutusta, ne on juurikin niitä pahimpia omalle keholle.
En osaa sanoa. Joko joku noista kymmenistä tai sadoista tutkimuksista kertoo se tai sitten kyseessä on se että kanaa syövät syövät myös paljon punaista lihaa ja niitä ei ole eroteltu. Sokerikin on rajoitettu tuossa valiossa, joten noudatat silloin ainakin osittain tuota.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Veganismi on täyttä idiotismia. Aivopesun uhreja. Rehuja ja jyviä historiallisesti on syöty vain pakosta, orjien ruokaa. Ironiaa on tässä se, että vegaanit itse asiassa ovat lihansyöjiä. He syövät omaa kroppaa (entisiä ravinto-reservejä lihan syönnin ajoilta) eli ovat kannibalisteja.
Eat meat or die!







 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Ei helvetti mikä heikko provo :facepalm:

Googletapas huvikseen vaikka vegaani- tai kasvissyöjäurheilijoista tai julkisuuden henkilöistä. Ainakaan heissä saa etsimällä etsiä aliravitsemuksen merkkejä.
Ei ole mitään provoa.

1) ravinteita vielä jäljellä kropassa (maksassa), terveys romahtaa yleensä noin 5 vuoden paikkeilla jos vegaani ei oikeasti syö mitään eläinperäistä.
2) käyttävät anabolisia steroideja.
3) eivät ole oikeasti täysin vegaaneja.

Tuohan on päivän selvää, että tuo ruokavalio on kaukana luonnollisesta. Jo pelkästään se riittää kumoamaan tuon, on se fakta että tarvitsevat vaikka mitä pilipali lisäravinteita ja piikkejä (b-12 yms).

Ihmisen anatomia on lihansyöjä, eikä kuten lehmä eli märehtijä.

Lehmäkään itse asiassa ei ole kasvissyöjä vaikka ruohoa syökin. Se muuttuu märehtimisen kautta bakteerien ansiosta pitkäketjuisiksi rasvahapoiksi jotka luo bakteerit. Lehmä on itse asiassa aina ketoosissa eli ilman hiilaria. On eri asia mitä pistää suusta alas mahaan ja mitä siitä kroppa imee ravinteina.

Useat kasvikset ovat itse asiassa epäterveellisiä ihmisten syötäviksi, siksi aiheuttaa allergioita. Sisältävät anti-nutrientteja ja leptiinejä yms. Myrkyt on kasvien luontainen puolustuskeino, ei ne halua tulla syödyksi. Ne ei voi juosta karkuun.

Katsoppa tämä video kokonaan niiden iltapäivälehti juttujen sijaan, voit vaikka oppia jotain. :facepalm:

 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
En katsonut. Nimi kertoi jo kaiken mahdollisen. Äärivegaaneilla provoaminen ei tuo tähän keskusteluun mitään uutta.
Selailin videon läpi ja kyllä tuossa oma pointtinsa on vaikka alku ehkä onkin raflaava. Monilla kasveilla on vahvat puolustusmekanismit, joiden kohteeksi joutuminen ei ole terveellistä. Ai et usko: puristapa reilusti tuoretta lime-mehua iholle ja mene ulos suoraan auringonpaisteeseen. Phytophotodermatitis Limes and Sunshine Don't MIx

Uhka on varmaan suurin raakaravintoon hurahtaneilla. Saapahan ainakin elimistön puolustus- ja korjausmekanismit kunnon treeniä. Monet kasviksethan on tunnettuja siitä, että niiden syömäkuntoon saaminen vaatii pitkän kypsentämisen tavalla tai toisella.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 022
Katsoppa tämä video kokonaan niiden iltapäivälehti juttujen sijaan, voit vaikka oppia jotain. :facepalm:
Itse luottaisin kyllä iltaroskalehtiin enemmän terveys- ja ravintoasioissa kuin kaveriin joka mm. suosittelee auringon tuijottamista, koska sillä tavoin saa informaatiota kosmoksesta tjsp.

 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Huomautus: Videoilla/kuvilla keskustelu kielletty
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
3
Olet Johto oikeilla jäljillä, mutta YouTubesta löytyy myös paljon uskottavampia liharuokavalion puolustajia kuin tämä littanaan maapalloon uskova hörhö :) Esimerkiksi vaikka Frank Tufano, joka on hyvin viihdyttävä ja asiapitoinen kaveri.

Minullekin oli ensin vaikea hyväksyä sitä faktaa, että kasvit eivät ole välttämättä sitä optimaalisinta ihmisravintoa. Ne ovat täynnä antiravinteita, ja niiden sisältämät vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät selvästi huonommin kuin eläinperäisestä ravinnosta syödyt (esim. hemirauta vs. ei-hemirauta). Periaatteessa yhdestä naudasta voi saada kaikki tarvitsemansa ravintoaineet, ja lukuisat ihmiset ovat parantaneet esim. vaikeat suolisto-ongelmansa syömällä ainoastaan eläinperäistä ravintoa.

Aihe on mielenkiintoinen, koska se on täysin kaikkea "opetettua" vastaan.
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Olet Johto oikeilla jäljillä, mutta YouTubesta löytyy myös paljon uskottavampia liharuokavalion puolustajia kuin tämä littanaan maapalloon uskova hörhö :) Esimerkiksi vaikka Frank Tufano, joka on hyvin viihdyttävä ja asiapitoinen kaveri.

Minullekin oli ensin vaikea hyväksyä sitä faktaa, että kasvit eivät ole välttämättä sitä optimaalisinta ihmisravintoa. Ne ovat täynnä antiravinteita, ja niiden sisältämät vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät selvästi huonommin kuin eläinperäisestä ravinnosta syödyt (esim. hemirauta vs. ei-hemirauta). Periaatteessa yhdestä naudasta voi saada kaikki tarvitsemansa ravintoaineet, ja lukuisat ihmiset ovat parantaneet esim. vaikeat suolisto-ongelmansa syömällä ainoastaan eläinperäistä ravintoa.

Aihe on mielenkiintoinen, koska se on täysin kaikkea "opetettua" vastaan.
Totta puhut. Tuttu on myös tuo Frank Tufano. Taustalla kun on niin paljon pitkää aivopesua kuten tuo dokumentti näyttää, että useiden on vaikea nähdä tätä faktaa. Toivottavasti tajuavat kuunnella omaa kroppaa ennen kuin on liian myöhäistä.

Pitääkin muistaa laittaa pakkasesta naudan maksaa sulamaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 153
Eikös jossakin ollut jotain juttua (muistan lukeneeni, lähde vain kadoksissa), että vegaaniruokavalio itseasiassa saastuttaa enemmän kuin liha. Yksi syy oli lentoteitse hedelmät ym, mutta jotain tuotantoon liittyvää myös.

Itse syön lihaa armotta proteiinin lähteenä, mutta myös paljon kasviksia. Kaikkea kohtuudella ja oikeilla määrillä omaan kroppaa riippuen elintavoista ja liikunnasta.
 

Karjala

Tukijäsen
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
91
Olen itse vähentänyt lihan syöntiä aikas minimiin viimeisen 4 vuoden aikana ja tässä muutama pointti ja ajatus omista kokemuksista.

Syön lihaa edelleen joskus, esimerkiksi jouluna kinkkua ja olen huomannut, että lihan maku maistuu paremmalta, kun ei koko ajan syö lihaa. Samoin liharuoka saa jotenkin enemmän juhlavuutta, kun sitä syö harvemmin.

Ikinä en ole kasvissyöntini/ vegaanisuuteni takia nälissään tai kokenut että jään jostain paitsi kun en syö lihaa. En koe mitään puutostiloja tms. Veroarvot ja verenpaineet kohdillaan. Juoksen, kiipeilen, ajan maastopyörällä ja lasken lumilaudalla, että energiaa myös kuluu kun urheilen.

Oma mielipiteeni lihan syönnistä on että suositan ainakin kokeilemaan vähentämistä. Ja jos tuntuu vaikealta tai ei muuten ole oma juttu, niin sitten suosittelen käyttämään enemmän luomua tai lähellä vastuullisesti tuotettua lihaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 712
Venninen oli kasvissyödä. Hänen erikoisuutensa oli myös rikkaruohojen syöminen. Piti mainita kun ei täällä näytä olevan yhtäkään mainintaa. Ilmeisesti hän kuitenkin kalasti.

Itse syön nykyisin jos edes kerran viikossa lihaa. Mulla se lähti vähenemään ihan hinnan takia, jokunen vuosi sitten. Rupesi vaan tympimään nouseva lihan hinta. Juustoa taitaa vielä tulla ostettua lähes paketti viikossa. Leikkeistä ainoastaan metvustia silloin tällöin. Maitoa sitten aika reippaasti kun ei tuota kahvia osaa juoda ilman.

Mua kiinnostaa lähinnä oma napa ja terveys. Ilmastonmuutokset eivät ole mun juttu.
 

ATE

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
11 915
Selvitys laski, mikä ruokavalio on ekologisin Suomessa

"Tuoreen selvityksen mukaan ilmastohyötyjä tuottava ja samalla ravitsemussuositukset täyttävä ruokavalio edellyttää merkittävää lihankulutuksen vähentämistä ja kasviperäisten tuotteiden lisäämistä. Parhaimmillaan ruokavalion ilmastovaikutusta voidaan pienentää 40 prosenttia."
Tämä on yhteensä joku 4-5 % kasvihuonekaasuista? Medioissa on tämä räjäytetty täysin mittasuhteista ja annetaan kuva että jollain lihan viemisellä ihmisiltä voitaisiin leikata kasvihuonepäästöt johonkin puoleen, kun oikeasti maatalous on vain pieni siivu ja muut toimet on monta kertaa tärkeämpiä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 154
Tämä on yhteensä joku 4-5 % kasvihuonekaasuista? Medioissa on tämä räjäytetty täysin mittasuhteista ja annetaan kuva että jollain lihan viemisellä ihmisiltä voitaisiin leikata kasvihuonepäästöt johonkin puoleen, kun oikeasti maatalous on vain pieni siivu ja muut toimet on monta kertaa tärkeämpiä.
Jos puhutaan syömisen ilmastovaikutuksista, niin eiköhän ylensyönti ole paljon isompi ongelma kuin jonkin yksittäisen ruokatyypin osuus kulutuksesta..

Puhumattakaan sitten lemmikkien syömisistä!

Anyways, itse en ylensyö, en syö juuri lihaa, en lennä, mutta ajelen kohtalaisen paljon autolla. Nyt kun tilanne on tämä, niin nykyinen verotus ei mielestäni ole todellakaan reilu!
 

Johto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
344
Liha on historiallisesti ollut aina kuninkaiden ruokaa, kasvikset ja vilja orjien. Jokainen voi vetää tästä johtopäätöksensä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Liha on historiallisesti ollut aina kuninkaiden ruokaa, kasvikset ja vilja orjien. Jokainen voi vetää tästä johtopäätöksensä.
Ainoa johtopäätös tuosta on, että trollailet tai sotten vain omaat väärää tietoa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Itse aloin puolisentoista vuotta sitten terveyssyistä syömään lihaa reilummin ja nykyään lihaa tulee syötyä vähintään 2 kiloa viikossa. Tuohon sitten päälle vielä kalat ym.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Tämä on yhteensä joku 4-5 % kasvihuonekaasuista? Medioissa on tämä räjäytetty täysin mittasuhteista ja annetaan kuva että jollain lihan viemisellä ihmisiltä voitaisiin leikata kasvihuonepäästöt johonkin puoleen, kun oikeasti maatalous on vain pieni siivu ja muut toimet on monta kertaa tärkeämpiä.
Meinaakohan kasvissyöjät syödä itse jokaisen proteiinikilon mikä jalostetaan eläimien kautta?
Elikkä nurmea, leivontakelvotonta viljaa ja teollisuuden sivutuotteita (ohravalkuaisrehu ja hera esim.)?

Samat protskumäärät saisi kuin eläimetkin, mutta mahtaisi vehnävelli olla maittavaa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Mitkä nämä terveyssyyt ovat? Aiotko seuraavaksi vähentää punaisen lihan syömistä yhtä lailla terveyssyihin vedoten, tosin tutkitun tiedon tukemana? On noin kolmanneksen suurempi riski saada suolistosyöpä (tai muuten vain ongelmia), jos punaisen lihan kulutus on runsasta:

Red Meat and Colorectal Cancer
Red meat and colon cancer - Harvard Health
Mitkä ne todelliset luvut ovat? Alunperin 0.15% riski kun kasvaa kolmanneksen niin saadaan 0.20% Eikös se tuota kokoluokkaa ole?

edit: Piti oikein kaivella.

Colorectal cancer statistics

Suomi ei ole päässyt edes tuohon top 20 listaan. Eli voidaan olettaa että se on alempi kuin Valko-Venäläisen. Riski minulle on 31.8/100000 *100 = 0.0318%

Vaikka se kasvaisi 50% niin se olisi edelleen vain 0.0477%

I'll take my chances...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
19
Ootteko kuulleet carnivore ruokavaliosta, youtubessa paljon asiasta videoita ja kokemuksia. Itsekkin aloin syömään pelkkää lihaa, olo on parantunut mielettömästi.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Hyvän tuhnuttelun varmaan tuollaisella lihadieetillä saa aikaan, kun suolessa 24/7 jotain mätänemässä ja tulehdustila päällä. Mutta varmaan sekin voi olla parannus, jos lähtötasoa on mallia Perse Laakkosen einesmössö, jossa täyttää vatsansa prosessoidulla rasvalla ja epämääräisillä hiilareilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Itse aloin puolisentoista vuotta sitten terveyssyistä syömään lihaa reilummin ja nykyään lihaa tulee syötyä vähintään 2 kiloa viikossa. Tuohon sitten päälle vielä kalat ym.
Olen varmaankin koko aikuisikäni syönyt selvästi enemmän ilman, että erikseen lisäisin lihansyöntiä. Eihän se tee kuin alle 300 grammaa päivässä. Syökö joku normaali aikuinen mies muka vähemmän? Pienehkössä burgerissa on jo täysi 300 grammaa ja päivässä syödään kolme lämmintä ateriaa. Yleensä kaikissa on nisäkästä tai lintua, vain joskus harvoin lihapuoli on korvattu kalalla tai munalla. Myös välipaloihin kuuluu liha, serranokinkku leivällä tai ilman leipää on namia. Lihaa menee usein yli 500 grammaa. Kalat, munat ja smetanat tähän päälle ja proteiini- tai rasvarikkaita eläintuotteita menee heittämällä paljon yli 2 kg viikossa silloinkin, kun syön erittäin kasvispainotteisesti ja jopa viljaa.

Viime aikoina olen kyllä jopa tahallani syönyt tavallista enemmän lihaa. Siitä tulee hyvä mieli, koska se keljuttaa vastenmielisiä ihmisiä. Moni varmasti tietää tämän ilmiön. Ampumaharrastuksenkin nautintoa lisää se, että jotkut vihamieliset ja sairaat ihmiset saisivat paskahalvauksen jos näkisivät treenini.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Hyvän tuhnuttelun varmaan tuollaisella kasvidieetillä saa aikaan, kun suolessa 24/7 jotain mätänemässä ja tulehdustila päällä. Mutta varmaan sekin voi olla parannus, jos lähtötasoa on mallia Perse Laakkosen einesmössö, jossa täyttää vatsansa prosessoidulla rasvalla ja epämääräisillä hiilareilla.
En kylläkään kannata kokoliharuokavaliota, mutta oli pakko tarttua asiavirheeseen. Se liha ei siellä suolessa mätäne, kasveihin pätee ennemmin koska imeytymätön kuitu...
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Eli kasvisruokako se kova suoliston tulehdustilan aiheuttaja nyt on? Onko ne suositukset vain fake news, missä tavallisesti tuon välttämämiseksi suositellaan kasvispainotteisuuden lisäämistä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Jos nyt tarkoitetaan liukenematonta kuitua ja muita heikosti imeytyviä kasviperäisiä aineita, jotka aiheuttavat kovaa suolistokaasun muodostusta ja täten suolen venytystä sekä kaikenlaisia haittoja, niin eihän se kasvisruoan haitta ole. Ei se johdu siitä, ettei syö lihaa vaan siitä, että syö liikaa kaikenlaisia papuja, linssejä, jauhoja ja lehtiä.

Tokkopa se nyt ihan fake news on, että kaikenlaisen sipulin mässääminen aiheuttaa monille jatkuvan ripuli-ilmavaivat-ummetus-muuten vaan paha olo -kierteen. Tätä sitten korjataan eliminaatioruokavaliolla, jossa liha ei kuulu pois jätettäviin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
480
Lycka till. :tup: Saat ruokavaliollasi kehon happo-emästasapainon reilusti sinne happaman puolelle vuosien kuluessa. Silloin syöpä on pienin huolistasi.
Mikä minun ruokavalioni? En ole mikään carnivore-dietin kannattaja, kunhan kommentoin että tuo syöpäriski argumenttina punaisen lihan vähentämiselle on aika ohut. Varsinkin kun noissa tutkimuksissa punaiseksi lihaksi on laskettu myös prosessoidut leikkeleet yms.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
403
Mitkä nämä terveyssyyt ovat? Aiotko seuraavaksi vähentää punaisen lihan syömistä yhtä lailla terveyssyihin vedoten, tosin tutkitun tiedon tukemana? On noin kolmanneksen suurempi riski saada suolistosyöpä (tai muuten vain ongelmia), jos punaisen lihan kulutus on runsasta:

Red Meat and Colorectal Cancer
Red meat and colon cancer - Harvard Health
IBD. Tuossa tulikin muilta kommentteja tuohon kuinka tuo esitetty vaikutus on loppujen lopuksi todella pieni. Sen lisäksi tuo pohjautuu meta-analyysiin epidemiologisista tutkimuksista ja siten tuo syöpäriskin kasvu on kyseenalainen.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Lycka till. :tup: Saat ruokavaliollasi kehon happo-emästasapainon reilusti sinne happaman puolelle vuosien kuluessa. Silloin syöpä on pienin huolistasi.
Hahaha ai että happo emäs tasapaino. Kas kummaa kun ei sentään astraalienergiat ja myrkkyjen poisto suolihuuhtelulla.

Mitäpä jos jätät nuo homeopatiat ja höpöjutut pois ja keskitytään tieteellisiin faktoihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 256
laitetaas tännekin oikeaan osoitetteen tämä:
tässäpä varoittava esimerkki mihin vegaanius voi viedä: Ruotsalainen taapero oli kuolla nälkään vegaaniruokavalion takia - vanhemmille vankilatuomio
Aftonbladet kertoo, että lapsensa lähes hengiltä näännyttäneet ruotsalaisvanhemmat on tuomittu vankilaan. Tuomio tuli tuottamuksellisesta törkeästä pahoinpitelystä.

Vanhemmat olivat ruokkineet tytärtään huonosti suunnitellulla ja vajavaisella vegaaniruokavaliolla, minkä takia tyttö vakavasti aliravittu. Lisäksi lapsella oli Aftonbladetin mukaan murtuma leukaluussa ja verenvuotoa aivoissa. Ilmeisesti nämä olivat aliravitsemuksen seurauksia.
Aftonbladet kertoo, että kun vanhemmilta oli kysytty, miksi he pitivät lastaan vegaaniruokavaliolla, tytön isä oli vastannut:

– Kaikki muu on myrkyllistä, oikeasti.

– Hän saattoi saada vähän juustoa. -- En halua antaa hänelle juustoa, se on kuin morfiinia keholle. Emme halunneet luoda [tyttärestämme] ihmistä, jota ajaa riippuvuus.

Kun tytön isältä kysyttiin mahdollisista ravintolisistä tai B-vitamiinista tämä vastasi, että lapsi saa ”auringonpaistetta, naurua ja halauksia”.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 697
Viestejä
4 189 320
Jäsenet
70 783
Uusin jäsen
tolvmaister

Hinta.fi

Ylös Bottom