• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
"Valitettavasti hakemuksenne ei osunut tällä kertaa meidän kohdalle!"

Valtava pettymys koettuna moneen kertaan..plaah :(
Et ole tehnyt tarpeeksi hakemuksia. Siinä työttömäksi valmistuttua ja n. 50 hakemuksen jälkeen itselläni ei tuntunut enää missään. Toitä sain hakemuksella numero 98. DI vm 2013.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Kolmekymppisenä olen vielä parhaassa työiässä, mutta pikkaisen jo kuumottaa löytää työ ja tehdä siinä uraa ennen keski-ikää. IT-ala ei yleisesti vaikuta parhaalta valinnalta nimenomaan työuran loppupäätä ajatellen, mutta katsotaan nyt.
Oman työhistorian puolesta olen noteerannut, että varsinkin julkishallinnon puolelta löytyy ihan mukavasti näitä DOS-ajan fossiileja ja muita 80-luvun toimintatapoihin jämähtäneitä dinosauruksia. Kuntapuolella ikäloppujen loppusijoituspaikka saattaa olla monesti ammattiopiston ATK-tukihenkilö :bored:
 
Liittynyt
26.11.2018
Viestejä
139
Mulla on ainakin se ongelma, että osaan vähän kaikkea, mutta en nyt näkisi itseäni asiantuntijana/osaajana oikein missään.

- webpalveluja PHP / node + Vue
- Javalla julkaissut muutamia androidin appeja
- SQL ja jonkin verran Qlik / Power Bi
- python/perl datan pyörittelyssä kun notepad++ ei riitä :)
- Excel + VBA jos ihan pakko
- Golla tehnyt jotain API-microja.

Ja vähän kaikkea pientä. Hylsyä tulee vaan hakemuksissa milloin mistäkin syystä. Osa ongelmaa on tietysti, että vaikka monessa firmassa 'yleismiehiä' kaivataan, organisatioon sellainen rooli ei istu, vaikka hyötyä olisikin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Näin se menee joillain aloilla ja riippuu myös firmasta. Itse en henkilökohtaisesti haluaisi ainuttakaan puhelua työnhakijoilta, sillä ne veisivät turhaa työaikaa ja samaa ovat sanoneet yrittäjäkollegat. Suurin osa on kirjoittanut "ei puhelintiedusteluita", jos ovat työvoimaa hakeneet, tai sitten ovat ulkoistaneet haun vuokratyöfirmalle.
Näin se menee. Joskus 20-30v sitten oli varmaan hyväkin juttu soitella suoraan palkkaaville henkilöille, ja toki se voi olla joskus nykyäänkin ok joihinkin paikkoihin, mutta olen törmännyt juuri noihin samoihin juttuihin mistä @celeb mainitsee. Ei kiireisillä kavereilla oo aikaa vastata puhelimessa sellaiseen yleiseen höpinään (monesti noi soitot on sellaisia että yritetään saada oma nimi jäämään mieleen ja yritetään kysellä jotain mitä ei ilmoituksessa ollut jne). Joskus on sanottua suoraankin että "laita vaan hakemus, ei pystytä puhelimessa avaamaan enempää". Juuri tuon takia sitä numeroa tai palkkaavaa esimiestä ei monesti laiteta edes hakemukseen. Joskus sitten on erikseen mainittu yht.tiedot ja aika milloin voi kysellä niin kyllä mä siinä tapauksessa yrittäisin soittaa.

Oma kokemus on että se suhteilla töiden saaminen on kasvanut todella paljon. En oo itse palkkaamassa mutta oma kokemus (nykyinen työpaikka) tuli suhteilla ja olen parin viime vuoden aikana jollain tapaa seurannut ~10 kaverin palkkaamista niin ne on tulleet joko koulusta harjoittelun kautta tai sitten suhteilla. Samoin kun itse olin pari vuotta sitten työn haussa niin omista haastatteluihin johtaneet paikat taisi tulla ehkä 8/10 suhteilla. Vain parissa paikassa sitten kävin hakemuksen perusteella.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Oman työhistorian puolesta olen noteerannut, että varsinkin julkishallinnon puolelta löytyy ihan mukavasti näitä DOS-ajan fossiileja ja muita 80-luvun toimintatapoihin jämähtäneitä dinosauruksia. Kuntapuolella ikäloppujen loppusijoituspaikka saattaa olla monesti ammattiopiston ATK-tukihenkilö :bored:
Aina välillä sä teet komentoriviltä asian nopeammin kuin alat jollain hiirellä klikkailemaan.Nykyajan jätkät ei vaan taida osata enää mitään komentoriviä edes käyttää vaan aina?.Noi "fossilit" myöskin tietää asioista enemmän eli miten softat toimii.Tosin täytyy myöntää että noissa kunnan jutuissa on todella vanhoja softia käytössä ja uudet tyypit ei niitä taida osata että miten niitä käytetään.Noi ei osittain edes taida toimia oikein esim win10:ssä ja kunnat ei ole halunnut päivittää niitä eikä uusia koneita.
 
Liittynyt
07.10.2018
Viestejä
2 494
Et ole tehnyt tarpeeksi hakemuksia. Siinä työttömäksi valmistuttua ja n. 50 hakemuksen jälkeen itselläni ei tuntunut enää missään. Toitä sain hakemuksella numero 98. DI vm 2013.
Jotku pääsee suhteillakin duuniin!

Vaaditaan koulutustakin niin paljon..
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 831
Yrityksessä jolle itsekkin teen töitä on ainakin jatkuva haku ja haastatteluja lähestulkoon viikoittain. Ajatuksena tässä että yritetään seuloa sieltä niitä motivoituneita ja tunnollisia tai sitten ahkeria "työjuhtia" joilta ei osaamista tai koulutusta edellytetä.
Soveliaat otetaan töihin ja koeajalla sitten selvitetään millainen kaveri kyseessä.

Jos haussa olisi päteviä ammattilaisia, niitä saa kyllä rahalla ja samoin hanttiduunareita on vuokrafirmat ja työkkäri pullollaan. Tarkoitus on siis ihan puhtaasti hakea niitä pienempään palkkaukseen tyytyviä joilla kyvyt riittävät hommaan ja joista voidaan itse kouluttaa työn ohessa soveliaita tehtävään.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Suurin työvoimatarve on todennäköisesti niissä paikoissa, joissa ei ole aikaa vastailla työnhakijoiden kyselyihin :D:dead:

E: Suosittelen jokaista it -tekijää miettimään jo seuraavaa mieluista ammattia it -alan jälkeen. Tuntuu monessa firmassa olevan aikamoista ikärasismia. Jotenkin maagisesti kymmenien vuosien osaaminen muuttuu jossain vaiheessa kasaksi sitä itseään. Toki onhan moni paikka niin stressaava, että ehkä monelle tekee ihan hyvääkin vaihtaa ammattia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
888
Olen 50 ja rekrytointikonsultit kyselee töihin vaikka pyydänkin aika hyvää palkkaa. Samanikäisillä kollegoillakaan ei ole pulaa työstä. Työvoimapulaa on eikä ikäkattokaan mikään teräspanssari ole -mutta tuo vaatii kyllä, että,osaa oikeasti tehdä töitä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
969
Tälle alalle olisi tarjolla satoja työpaikkoja, mutta ei hakijoita – kainuulaistehdas harkitsee koulutusta Venäjällä
Mikähän tässä taustalla? Liian syrjäinen sijainti?
Jos mulla olis hitsaajan ammattitaito ni ei tarviis kovin paljon yskiä että tonne lähtisin töihin. Mikäs tuolla olis asustella halvalla.
Todella rakas työ jossa palkka ei todellakaan vastaa sitä miten raskasta ja vaativaa se työ on. Lisäksi tuolla alalla on sen verran kysyntää työntekijöistä että syrjässä oleva paikka ei kiinnosta kuin murtoosaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Sekin voi olla, että nykyajan korkeakoulutetut naiset katsovat halveksivasti nenäänsä pitkin tollaisia blue collar jobeja. Kisassa pärjätäkseen pitää miestenkin asettaa tavoitteet korkeammalle kuin ennen. Ei riitä että on työ ja koulutus, vaan katsotaan hyvinkin tarkkaan minkälainen työ, ja koulutus, missä asuu, minkälaisia suhteita ja kavereita miehellä on jne. Parisuhdemarkkinoilla kainuulainen hitsaaja ei ole kovin hyvillä sijoilla.

Ammatillisen koulutuksen segregaatio lukuina — SEGLI

"Opiskelupaikan vastaanottaneiden sukupuolijakaumaa tarkasteltaessa kaikkein segregoituneimpia ovat seuraavat miesenemmistöiset tutkinnot: talotekniikka (99 % miehiä), kone- ja tuotantotekniikka (97 % miehiä), sähkö- ja automaatioala (96 % miehiä), sekä tieto- ja tietoliikennetekniikka (97 % miehiä)."

Ei lohduta artikkelin mainitsemat naishuippuhitsaajat, jos niitä on 3% :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
557
Tälle alalle olisi tarjolla satoja työpaikkoja, mutta ei hakijoita – kainuulaistehdas harkitsee koulutusta Venäjällä
Mikähän tässä taustalla? Liian syrjäinen sijainti?
Jos mulla olis hitsaajan ammattitaito ni ei tarviis kovin paljon yskiä että tonne lähtisin töihin. Mikäs tuolla olis asustella halvalla.
Todella kuollut kylä, jossa ennen oli yksi kauppa (nykyään en tiedä onko mitään). Asuntoja/kerrostaloja sai tuolta yhdessä vaiheessa lähes puoli-ilmaiseksi. Kainuusta kun puhutaan, niin 1700e palkkaa ovat yleensä valmiita maksamaan. Odotukset tuntuu olevan myös aika "mielenkiintoisia" työnantajilla työnhakijan suhteen. Luonnollisest ihmettelevät että eivät millään meinaa saada työntekijöitä. Epäilen, että kun parikymmentä vuotta ovat saaneet valita lähes ilmaiseksi kerman markkinoilta niin odotukset on mennyt järjestään överiksi työnantajilta. Kainuun väestö kun on aika ikääntyvää ja myös palvelut katoaa, niin ei sekään valtavasti lisää vetovoimaa alueelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 848
Todella kuollut kylä, jossa ennen oli yksi kauppa (nykyään en tiedä onko mitään). Asuntoja/kerrostaloja sai tuolta yhdessä vaiheessa lähes puoli-ilmaiseksi. Kainuusta kun puhutaan, niin 1700e palkkaa ovat yleensä valmiita maksamaan. Odotukset tuntuu olevan myös aika "mielenkiintoisia" työnantajilla työnhakijan suhteen. Luonnollisest ihmettelevät että eivät millään meinaa saada työntekijöitä. Epäilen, että kun parikymmentä vuotta ovat saaneet valita lähes ilmaiseksi kerman markkinoilta niin odotukset on mennyt järjestään överiksi työnantajilta. Kainuun väestö kun on aika ikääntyvää ja myös palvelut katoaa, niin ei sekään valtavasti lisää vetovoimaa alueelle.
Joo mä olin joskus 15v sitten yhdellä työkomennuksella tuossa kylässä ja onhan se toki aika kuollut, mutta itelle sopisi. Ja sitten onhan siinä Kajaani suht lähellä niin mikäs sieltä olis kulkiessa. Mutta en kuitenkaan ihan tolla palkalla kyllä lähtis..
 

The Oath

R&T-jäsen #240
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
530
Suosittelen jokaista it -tekijää miettimään jo seuraavaa mieluista ammattia it -alan jälkeen. Tuntuu monessa firmassa olevan aikamoista ikärasismia. Jotenkin maagisesti kymmenien vuosien osaaminen muuttuu jossain vaiheessa kasaksi sitä itseään. Toki onhan moni paikka niin stressaava, että ehkä monelle tekee ihan hyvääkin vaihtaa ammattia.
IT-alalle ei työllisty alalta kokemukseton nuorikaan.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Tälle alalle olisi tarjolla satoja työpaikkoja, mutta ei hakijoita – kainuulaistehdas harkitsee koulutusta Venäjällä
Mikähän tässä taustalla? Liian syrjäinen sijainti?
Jos mulla olis hitsaajan ammattitaito ni ei tarviis kovin paljon yskiä että tonne lähtisin töihin. Mikäs tuolla olis asustella halvalla.
Taitaa olla tuo sijainti ongelma. Ei Suomessa lähdetä kovin helpolla johonkin korpeen asumaan vaikka palkollisena voisikin olla suhteellisen ok elämänlaatu tuolla. Oheistoiminnot kärsii (sosiaalinen elämä, harrastukset sun muut) ja rahaa ei kuitenkaan jää niin paljoa jemmaan koska ei ole hyvin palkattu työ. Ulkomaille lähdetään komennuksille (esim Norja) jos rahaa jää säästöön..tällöin vähän köyhemmin asuminen tai muu säästäminen on ok.

Suomessa ei todellakaan ole mikään pakko lähteä toiselle paikkakunnalle töiden perässä koska tuet kuitenkin saa siellä missä asuu. Varsinkin jos kyseessä on suhteellisen raskas työ ja rahallinen hyöty muutamia satasia niin ei siltäkään puolelta tule pakotusta.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Kuopiossakin on pula hitsaajista. Mutta ei niitä noin vaan oksalla kasva ammattimiehiä.
 
Liittynyt
26.11.2018
Viestejä
139
Kirjoitin jo tuonne Kerro miksi tänään vituttaa -ketjuun, että..
Sellainen mutu-tuntuma että monessa firmassa rekryhommat pyörii aika pitkälti manuaalisilla outlook/excel/ties millä hirvityksillä, kuten suuri osa muustakin toiminnasta. Lisäksi kun tekninen osaaminen on usein 404, ei sen viestin lähettäminen esim. hakijat.csv osoitteilla olekaan läpihuutojuttu.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 603
Sellainen mutu-tuntuma että monessa firmassa rekryhommat pyörii aika pitkälti manuaalisilla outlook/excel/ties millä hirvityksillä, kuten suuri osa muustakin toiminnasta. Lisäksi kun tekninen osaaminen on usein 404, ei sen viestin lähettäminen esim. hakijat.csv osoitteilla olekaan läpihuutojuttu.
GDPR-asetuksen mukaan yritys ei saa lähettää esim. tommosen hakijat.csv perusteella massapostia edes piilokopiona, ennen kuin on kysynyt jokaiselta vastaanottajalta erikseen luvan haluaako vastaanoytaa ko. yrityksen rekisteriin xyz perustuen bla bla blaa, jos et halua niin vastaa tähän / vastaamatta jättämällä hyväksyt em. rekisteriin perustuvan postin. Yksi kerrallaan saa lähettää ilman lupaakin.
 
Liittynyt
26.11.2018
Viestejä
139
GDPR-asetuksen mukaan yritys ei saa lähettää esim. tommosen hakijat.csv perusteella massapostia edes piilokopiona, ennen kuin on kysynyt jokaiselta vastaanottajalta erikseen luvan haluaako vastaanoytaa ko. yrityksen rekisteriin xyz perustuen bla bla blaa, jos et halua niin vastaa tähän / vastaamatta jättämällä hyväksyt em. rekisteriin perustuvan postin. Yksi kerrallaan saa lähettää ilman lupaakin.
Miten määritellään yksi kerrallaan lähettäminen... Jos lähetän vaikka sillä prkl Excelillä 100 viestiä, miten tämä eroaa muuta kuin ajallisesti siitä että lähettää jokaisen käsin. ?_?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 603
Jokaiselle oma sähköposti. Ei siis CC tai BCC. Yksi vastaanottaja siis / viesti. Eli vaatii 100 erillistä viestiä, eikä yksi viesti jossa 100 nimeä BCC-kentässä.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Jokaiselle oma sähköposti. Ei siis CC tai BCC. Yksi vastaanottaja siis / viesti. Eli vaatii 100 erillistä viestiä, eikä yksi viesti jossa 100 nimeä BCC-kentässä.
No eipä ole kovin kummoinen skripti joka lähettää viestit yksi kerrallaan, jos se on se ongelma.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
No eipä ole kovin kummoinen skripti joka lähettää viestit yksi kerrallaan, jos se on se ongelma.
Mahtaako tuo laillisuuteen vaikuttaa millään tavalla, eikös se kuitenkin ole sama asia lähettää massapostia sähköpostisovelluksen ominaisuutta tai skriptiä hyödyntäen?
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Mahtaako tuo laillisuuteen vaikuttaa millään tavalla, eikös se kuitenkin ole sama asia lähettää massapostia sähköpostisovelluksen ominaisuutta tai skriptiä hyödyntäen?
En tiedä, kun en ole perehtynyt aiheeseen. Aika idioottumaiselta vaikuttaisi, jos työnhakijalle ei saisi ilmoittaa työnhaun tuloksesta.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
En tiedä, kun en ole perehtynyt aiheeseen. Aika idioottumaiselta vaikuttaisi, jos työnhakijalle ei saisi ilmoittaa työnhaun tuloksesta.
No aika idioottimainen tuo GPDR ainakin osittain onkin. Enkä toki itsekään tiedä miten jotain skriptiä tuossa tilanteessa tulkitaan, kuulostaa vain periaatteessa samalta asialta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Näyttää hyvältä, selvästi joku nousukausi menneillään. 2014 = 0,09 ja 2018 = 0,25. Kun katsotaan aikaa juuri ennen seuraavan vuoden kesätyöhakua. Nuo piikit menee menee varmaan niin että opiskelijoiden kesätyöt tulevat hakuun joulu-maaliskuussa. Sitten paikat täytetään ja samalla osa opiskelijoista jää työttömäksi. Käyrä siis sisältänee myös työpaikat joita ei ole tarkoitettu työttömille, paikat joihin valitaan vain opiskelijoita. Kausitasoitettu käyrä kuvastaisi paremmin tilannetta, koska kirjoitetaan työttömistä.

Tilastollisesti lienee merkittävä ryhmä on aktiivimalliin tarttuneet joilla vain muutamia tunteja töitä, yksikin tunti riittää kuukaudessa ettei ole työtön tilastossa. Osa selittyy myös Lex Lindströmillä. Olisiko luokkaa 6000 pitkäaikaistyötöntä, jotka pääsivät ennenaikaisesti takuueläkkeen piiriin. Eli suhdeluku paranee jonkin verran vaikka todennäköisyys saada töitä ei kasva samassa suhteessa. Mutta kyllä tuossa käyrässä on hyvääkin nähtävää, vuoden minimit korreloi hyvin vahvasti mahdollisuuteen saada töitä, eli miten tuttavapiirissä on riittänyt töitä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Kunhan tämä vasemmistohallitus alkaa jylläämään niin nuokin luvut lähtee syöksyyn ennemmin tai myöhemmin.
Tiedä, vaikka tulisi suomalaisille (-marginaalit) 100% työllisyys, mutta millä hinnalla se saavutettaan ja onko näillä toimenkuvilla sitten mitään yhteiskunnallista merkitystä, onkin sitten toinen juttunsa. Nyt vain mennään kuulemma pää kovana työllistymisprosenttiin päin. Onko vastassa sitten seinä, ei tunnu kiinnostavan SDP:n pässiä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Rinteellä oli AY-aikoina tärkein mittari jäsenmäärä, ja sitä lisättiin vaikka millä keinoin. Kun jäseniä erosi sankoin joukoin, niin tehtiin fuusioita muiden liittojen kanssa. Toivottavasti ei nyt työssäkävijöiden määrää kasvateta samaan tyyliin, yhdistymällä jonkun naapurivaltion kanssa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
IT-alalle valmistuvat työllistyvät oikein hyvin. Kun esittää väitteen että ”on mahdoton päästä”, niin olisi suotavaa perustella se jotenkin, esim. Jollain vastavalmistuneiden työttömyysprosenteilla tjsp.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
4
IT-alalle valmistuvat työllistyvät oikein hyvin. Kun esittää väitteen että ”on mahdoton päästä”, niin olisi suotavaa perustella se jotenkin, esim. Jollain vastavalmistuneiden työttömyysprosenteilla tjsp.
Jos tämä oli minulle niin minähän en tälläistä väittänyt. @The Oath sen sijaan kyllä, hieman eri sanoin.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
4
Menee jo vähän turhaksi vääntämiseksi kun kommenttini oli lähinnä huumoria, mutta luonnollisesti it-alalle kuin mille tahansa muullekin alalle työllistyy ilman työkokemustakin. Jokainen alalla nyt oleva kun on joskus ollut siinä tilanteessa.

Sen verran asiaakin kommentissa oli, että häiritsee kun omista yksittäisistä kokemuksista tehdään laajempia väittämiä. Minä en ole työllistynyt ilman työkokemusta -> alalle ei voi työllistyä ilman työkokemusta.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Kyseiset yritykset odottavat sitä huippuosaajaa ja sen takia pitävät varalta sitä työpaikkailmoitusta esillä, saattavat uusia sen puolen vuoden jälkeen. En usko, että suurimalla osalla it-alan yrityksistä on mitään akuuttia pulaa työvoimasta. Jos pula on ainoastaan huippuosaajista, silloin ei voida puhua yleisestä työvoimapulasta alalla, vaan media taas vääristää asiaa.

Olen myös rivien välistä ymmärtänyt muutaman it-alan pomon/työnhausta vastaavan suusta, että eivät mielellään palkkaa yli 40-vuotiaita. Olen myös aiemmin ollut töissä yhdessä ohjelmistotalossa ja sielläkään ei ollut ainuttakaan yli 40-vuotiasta töissä. Toivottavasti tämä ei ole yleinen käytäntö alalla.

Yleisesti ikärasismi työnhaussa on Suomessa täysin todellinen ilmiö ja harmillisen moni siihen törmää jatkuvasti. Olisi tässä monella yrityksellä peiliin katsomisen paikka. Nuoret eivät saa töitä kun ei ole työkokemusta ja vanhemmat eivät kun ovat mukamas liian vanhoja. Miten kumpikaan näistä on työttömän omaa syytä? Oma ryhmänsä ovat sitten myös osatyökykyiset työttömät, joita käytännössä kukaan ei palkkaa. Nämä joutuvat olemaan vuodesta toiseen kuntouttavassa työtoiminnassa, vaikka olisivat korkeasti koulutettuja ja omaisivat kokemusta.
Varmaankin vaihtelee firman / osaamisalan mukaan, mutta ainakin embedded C/C++ puolella löytyy hyvin hommia kokeineille yli 40-kymppisille ja 50-kymppisillekkin. Itseasiassa mulla on vähän sellainen fiilis, että koko mun työuran keski-ikä on ollut mun ikäluokkaa (vähän liioitellen). Ensin melkein kaikki ole helkkarin nuoria ja nyt keski-ikä yli neljäkymmentä.
En osaa sanoa mikä on tilanne esim. full stack tai pelikoodareilla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
969
IT-alalle valmistuvat on kyllä hieman tarpeettoman huonossa asemassa, koska samoja asioita on realistista oppia itsenäisesti ja harrastuneisuuden kautta jopa vahingossa. Paremmassa asemassa epäilemättä on tutkinnon kanssa, mutta siitä ei niin kaukana on osaavaa, motivoitunutta, tutkinnotonta tyyppiä jatkuvasti pienenevällä palkkatoiveella ja kasvavilla taidoilla. Samaan aikaan alasta yritetään tehdä mainstreamia ja savustaa lisää vastaavia tyyppejä esiin.

En kyllä näe, että kukaan sinänsä väitti pääsemisen olevan mahdotonta. Yksi sanoi että kokeneelle on vientiä, toinen että joissain paikoissa vanhempia tekijöitä ei kaivata ja kolmas että kokemukseton nuori ei työllisty. Epäilemättä nämä voi kaikki olla samaan aikaan totta.
Voin kokemuksesta sanoa että jos on vastakkain tyyppi jolla on tutkinto mutta ei oikein muuta näyttöä ja tyyppi jolla ei ole tutkintoa mutta jolla on näyttää esim jotain omia koodaus projekteja jne, niin sillä tutkinnolla voi pyyhkiä persettään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
757
Tälle alalle olisi tarjolla satoja työpaikkoja, mutta ei hakijoita – kainuulaistehdas harkitsee koulutusta Venäjällä
Mikähän tässä taustalla? Liian syrjäinen sijainti?
Jos mulla olis hitsaajan ammattitaito ni ei tarviis kovin paljon yskiä että tonne lähtisin töihin. Mikäs tuolla olis asustella halvalla.
Kuka hemmetti haluaa Kainuuseen? Aivan täysin kuollut paikka. No, Kajaani juuri ja juuri vielä vähän aikaa luultavasti sinnittelee, mutta muuten käyrä näyttää aika vahvasti alaspäin väkimäärän suhteen.

Sama vika kyllä koko Itä-Suomessa. Liian kylmää, liian ankeaa jne. No, nuo kaksi viimeistä kyllä koskee koko Suomea.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Ei se toimi niin. Esimerkiksi PHP:ssä on esto, et ei voi lähettää for-loopissa mailia.
Kyllä mä oon ihan onnistuneesti lähettänyt php-skriptillä mailia esimerkiksi erään yhdistyksen jäsenille siten että se hakee csv-tiedostosta mailiosoitteen, nimen ja jäsennumeron.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Siis siinä mielessä, että jos tämä nyt on oikeasti GDPR:n mukaan synti niin täysin mahdotonta ketään tuosta on saada tilille - ellei nyt sitten typeryyttään cc:nä lähetä viestejä.
Mutta jos se oikeasti olisi synti, niin miksi yksikään yritys ottaisi pienintäkään riskiä henkilöiden takia, jotka eivät ole edes tulossa heille töihin?
 
Liittynyt
26.11.2018
Viestejä
139
Taas tulee eioota, omasta mielestä perfect match ja erittäin potentiaalinen hakija, mutta ei edes screeningistä pääse läpi. Ei tuu mieleen muuta kuin että on virhe on kertoa substanssiosaamisesta, jos välissä on jokin rekryfirma.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Kyllä mä oon ihan onnistuneesti lähettänyt php-skriptillä mailia esimerkiksi erään yhdistyksen jäsenille siten että se hakee csv-tiedostosta mailiosoitteen, nimen ja jäsennumeron.
Se voi sit tosiaan olla niin, et se vaatii jotain muutakin kuin vain sen mail()-funktion pistämisen sinne for-loopin sisään. Ehkä se on asynkroninen tai jotain...
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Onnistuisiko joku kertomaan sellaista etätyötä jossa tienaisi suh varmasti edes sen 800€/kk? eikä mitään pornolinjajuttuja tähän nyt kiitos.
 
Liittynyt
06.06.2018
Viestejä
277
Taitaa olla enemmän työnhakuthread tää kuin työttömän elämä?

Itsellänikin on ristiriitaisia kokemuksia koodaushommiin hakemisesta. Toisaalta pitäis olla todella taitava ja nopea ja sitten kun osoitat sen haastattelussa niin yhtäkkiä tehokas koodi onkin rasite ja mieluummin rauhassa pitäis tehdä. Joustavuutta rummutetaan ja sitten kun mainitsee olevansa avoin työtehtävän muuttumiselle ajan kanssa niin "jaa ei sitten kiinnostakaan just tää homma". Sitten puhutaan huumorista ja hyvästä meiningistä...joka loppuu tonnin seteli-ilmeeseen ja työhaastattelun merkittävään nopeutumiseen kun laukaiset vitsin kyseisen yrityksen toimialasta.

Näillä havainnoilla vedän (vähän taiteellisella vapaudella) johtopäätöksen että tärkeimmät taidot työhaastattelussa on tilanteen lukeminen ja valehtelukyky. Lisäks kannattaa ehkä ottaa vielä tujaus rommia pohjille ettei tuu paha maku suuhun jos joutuu vähän nuolaseen sitä paikkaa minne ei aurinko paista. :D
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 196
Viestejä
4 194 491
Jäsenet
70 870
Uusin jäsen
liianvanha

Hinta.fi

Ylös Bottom