Papereiden kysyminen (+30v)

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Vapaus liikkua miten huvittaa, kenenkään kontrolloimatta, on hyvin perustavaa laatua olevia ihmisoikeuksia.
Vapaudesta liikkua miten huvittaa ei ole mitenkään loogisesti johdettavissa, että olisi suositeltavaa jättää henkilöllisyystodistus kotiin. Tai jos on, niin voisitko selittää auki tuon?
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Vapaudesta liikkua miten huvittaa ei ole mitenkään loogisesti johdettavissa, että olisi suositeltavaa jättää henkilöllisyystodistus kotiin. Tai jos on, niin voisitko selittää auki tuon?
Koska siihen vapauteen kuuluu loogisesti että sinun ei tarvitse varautua todistamaan henkilöllisyyttäsi.

Passipakko on ensimmäinen asia minkä lähes jokainen totalitäärinen hallinto on lakeihin runnonut. Nää on näitä, ei osaa arvostaa ennenkuin menettää juttuja.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 291
Ilmeisesti ikä näkyy naamassa tosissaan. Taidettu kahdesti kysyä paperit sen jälkeen kun täyttäny 18v, toisella kerralla taisin olla parikymppinen ja juuri sheivannu naaman ja toinen kerta oli viime vuona kun baariin mennessä kysy koko seurueelta. Ei ollut sillon papereita mukana ja pokeki totes että eiköhä tuolla naamalla uskota täysikäseksi :D.
Eipä tule oikeastaan tästä syystä kannettua ikinä henkkareita/lompakkoa mukana. Maksu kortti taskussa card holderissa riittää mainiosti.
 
Liittynyt
15.02.2017
Viestejä
500
Minä olen 36 ja minulta kysytään paperit lähes aina, paitsi lähikaupassa, jossa käyn päivittäin ja olen jo hyvänpäivän tuttuja myyjien kanssa. En koe tuota mitenkään erityisen häiritsevänä eikä se saa otsasuontani sykkimään vaikka olen joskus joutunut lähettämään 10 vuotta nuoremman pikku broidini hakikselle kun ollaan oltu pussikaljoilla. Ja ilman papereita selvisi.
En ymmärrä miksi aikuinen ihminen, jolla se osto-oikeus on ja joka sen voi halutessaan todistaa hermostuisi siitä että joku noudattaa lakeja/työpaikan ohjeistuksia. Hän tekee vain työtään.
Jos haluaa ideologiansa mukaan kulkea vapaana kuin taivaan lintu ilman minkäänlaisia henkilöpapereita, niin sitten on oltava vapautensa vuoksi luopumaan jostain. Niin kuin esimerkiksi niistä huurteisista.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Koska siihen vapauteen kuuluu loogisesti että sinun ei tarvitse varautua todistamaan henkilöllisyyttäsi.
Mistä ei edelleenkään ole johdettavissa, että olisi suositeltavaa jättää henkilöllisyystodistus kotiin. Ehkä tässä on kyse vain siitä, että tarkoitit "ei ole pakko" mutta sanoit "ei ole suositeltavaa". Ihmisiä harvoin kiinnostaa se, mitä sanat tarkoittavat, kunhan puhuu sinne päin.

Äkkiseltään ajateltuna, vaikkei pelkkä ulkona liikkuminen edellytä henkilöllisyyden todistamista, niin suositeltavaa on pitää paperit mukana, mikäli on mahdollista joutua ulkona liikkuessaan tilanteeseen, jossa henkilöllisyys pitäisi todistaa. Kuten juurikin alkoholia ostettaessa tai moottoriajoneuvolla liikkuessa.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Menee jo hieman aiheen vierestä, muttei vapaamielinen tai vapauksia korostava yhteiskunta ole sellainen tosiaan missä liidetään taivaalla kuin lintu, vaan se on omavastuuseen perustuva yhteiskunta. Silloin olet itse vastuussa asioista monella eri yhteiskunnan saralla. Omavastuu ja valtion ohjaus toimii erilailla eri tilanteissa, tässä iän todistamisessa ei vaan taida olla mitään muuta perusmenetelmää koko maailmassa kuin henkilöllisyystodistus.

Suomessa tähän iän todistamiseen suhtaudutaan melko tasapainoisesti. Valvova virasto Valvira voi antaa kaupoille rankkua jos tulee tilanteita, mutta kaupoilla on silti itse päätösvalta toiminnastaan ja mahdollisuus varmasti perustella toimintaansa, jos tulisi tapaus, missä kiistellään siitä olisiko papereita pitänyt kysyä. Jos olisin myyjä, kysyisin ihan ohjeen mukaan kaikilta paperit, tosin en varmaan niiltä joiden iästä olen satavarma. En myöskään yrittäisi muistella asiakkaiden ikää, vaikka he kävisivät uudelleen samassa kaupassa, sillä ei ole myyjän velvollisuus muistaa kaikkien ikää, vaan asiakkaan velvollisuus todistaa pyydettäessä ikänsä. Työhän muuttuisi haastavammaksi kuin rakettitieteilijän työ, jos pitäisi kaikkien ikä muistaa ulkoa ja mitä vielä.

Iän tai henkilöllisyytensä todistaminen ei liity mitenkään mihinkään poliittiseen aatesuuntaan. Kai se paras olisi se ettei kysellä keltään todistuksia, kerrotaan vaan parilla sanalla koulussa tai kotona että viina ja tupakka ovat pahasta. Näitä voisi ostaa täysin esteettä mistä vain, koska ei ole valvontaa, sillä ihmisen pitäisi iästään riippumatta olla kykenevä päättämään omista asioistaan järkevästi. Kysehän ikärajassa ei ole siitä ettäkö päihteet olisivat haitaksi vain alaikäisille, vaan he eivät ole vielä kyllin kypsiä päättämään omasta toiminnastaan joka saralla. Vapaamielinen yhteiskunta eli toisin sanoen liberaali sellainen ei ole mikään vastuuton yhteiskunta, vaan päin vastoin.
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Äkkiseltään ajateltuna, vaikkei pelkkä ulkona liikkuminen edellytä henkilöllisyyden todistamista, niin suositeltavaa on pitää paperit mukana, mikäli on mahdollista joutua ulkona liikkuessaan tilanteeseen, jossa henkilöllisyys pitäisi todistaa. Kuten juurikin alkoholia ostettaessa tai moottoriajoneuvolla liikkuessa.
Käytännössä on kyllä tarpeen kuljettaa henkkaria, jos esim. aikoo ostaa ikärajallisia tuotteita, eikä ole niin vanha habitukseltaan että riski kysymiseen olematon.

Näitä vapauksia on vaan hyvä käyttää kun ne on.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Käytännössä on kyllä tarpeen kuljettaa henkkaria, jos esim. aikoo ostaa ikärajallisia tuotteita, eikä ole niin vanha habitukseltaan että riski kysymiseen olematon.
Jos ei ole ehdottoman varma, ettei tule tarvitsemaan henkkaria, on siis suositeltavaa ottaa se mukaan?

Näitä vapauksia on vaan hyvä käyttää kun ne on.
Miten tämä liittyy siihen, kuljettaako (tai kannattaako kuljettaa) henkkareita mukana? Katoaako se vapaus kulkea pihalla johonkin, jos henkkarit ottaa mukaan?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Ei. Mutta aattele nyt. Jos ihmiset alkaa ottaa tavakseen kuljettaa henkkareita... Sitten 5v. päästä ensi kertaa poliisi jossain lehdessä suosittelee asiaa. Siitä 5v. niin tehdään tutkimus kulkeeko kukaan ilman henkkareita. Siitä muutama vuosi niin tulee ensimmäinen lakiesitys henkilöllisyyden todennettavuuden tekemisestä pakolliseksi, perusteluna ääriliikkeet.

Tämä nyt ihan täysin hypoteettinen skenaario, mutta näitä oikeuksia saa ja IMO on suositeltavaa käyttää.
[OT]
Niin, mieti nyt jos ihmiset alkaisivat kävelemään. Sitten 5v päästä ensin kertaa poliisi jossain lehdessä suosittelee kävelyä. Siitä 5v niin tehdään tutkimus käveleekö kukaan muun liikkumismuodon/siirtymismuodon sijaan. Siitä muutama vuosi ja tulee ensimmäinen lakiesitys kävelyn pakollisuudesta perusteluina yleiskunnon parantuminen ja saasteiden vähentyminen.

Tämä on nyt ihan täysin hypoteettinen skenaario, mutta näitä oikeuksia ajaa autolla saa ja IMO on suositeltavaa käyttää. Välttäkään siis kävelyä tai siitä tulee vielä pakollista!
[/OT]

Sitten itse asiaan, onhan se esim. hätätilanteissa hyvä jos löytyy jokin tapa tunnistaa henkilö. Vaikka sitten se kännykkä missä on hätäyhteshenkilötiedot (jos sattuu olemaan esim. Android 9 käytössä), mahdolliset allergiat, osoitetiedot, nimitiedot jne. listattuna. Mutta koska osalla ihmisistä ei moisia ole olisi hyvä että edes se mahdollinen ajokortti tms. olisi mukana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
En lähde oikeastaan koskaan mihinkään ilman lompakkoa ja lompakossa on aina kuvallinen henkilökortti sekä ajokortti. En näe järkeä ottaa kumpaakaan pois sen takia, että olisi vapaampi olo. Silloin pitäisi myös jokin muu kortti laittaa lompakkoon, jotta kortit pysyvät paremmin korttitaskuissa. Ihmettelen kyllä, että joku voi nähdä tämänkin jotenkin elämään vaikuttavana asiana. Ihan samanlailla henkkarit pitää näyttää postipakettia hakiessa.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Ei. Mutta aattele nyt. Jos ihmiset alkaa ottaa tavakseen kuljettaa henkkareita... Sitten 5v. päästä ensi kertaa poliisi jossain lehdessä suosittelee asiaa. Siitä 5v. niin tehdään tutkimus kulkeeko kukaan ilman henkkareita. Siitä muutama vuosi niin tulee ensimmäinen lakiesitys henkilöllisyyden todennettavuuden tekemisestä pakolliseksi, perusteluna ääriliikkeet.
Mihinkään tuossa kuvitteellisessa skenaariossa ei edes vaikuta se, kuljettaako niitä henkkareita mukanaan. Aattele: ihmiset ei ota tavakseen kuljettaa henkkareita. 5v päästä poliisi suosittelee asiaa. Siitä muutama vuosi niin tulee lakiesitys henkilöllisyyden todennettavuuden tekemisestä pakolliseksi, perusteluna ääriliikkeet.

mutta näitä oikeuksia saa ja IMO on suositeltavaa käyttää.
Vastahan itse pääsit sanomasta, ettei se henkkareiden mukana kuljetus liity mitenkään tuohon oikeuteen kulkea vapaasti? Eli siis mitään hyötyä henkkarin kotiin jättämisestä ei ole (paitsi että voi kuvitella kulkevansa jotenkin vapaampana kuin jos kulkisi täsmälleen samalla tavalla henkkari taskussa), haittana se, että siltä reissulta jää väistämättä kaikki välistä, mihin henkkaria voisi oikeasti tarvita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Sanoin (tarkoitin) vain ettei se oikeus salamannopeasti mihinkään häviä. Mutta ei ole syytä antaa tälle virkakoneistolle pitkällä aikavälillä pienintäkään (teko)syytä edes harkita moista. Jos kuljemme kuin lampaat henkkarit aina taskussa niin näytämne että tuossahan on "turha" oikeus jonka voi nipsaista pois.

Näyttää että olemme eri mieltä tästä.
Poliisilla on nykyisen lainsäädännön mukaan oikeus selvittää henkilöllisyys, jos sitä henkkaria ei ole mukana se mennään tarvittaessa laitokselle katsomaan asiaa. Toki randomisti sitä valvontaa ei saa tehdä vaan siihen tulee olla jokin tehtävä.

2 luku
Yleiset toimivaltuudet

1 §
Henkilöllisyyden selvittäminen

Poliisimiehellä on yksittäisen tehtävän suorittamiseksi oikeus saada jokaiselta tiedot tämän nimestä, henkilötunnuksesta tai sen puuttuessa syntymäajasta ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta hän on tavoitettavissa.

Jos henkilö kieltäytyy antamasta 1 momentissa tarkoitettuja tietoja eikä henkilöllisyyttä voida muutoin selvittää, poliisimiehellä on oikeus selvittää henkilöllisyys henkilötuntomerkkien perusteella. Tällöin on soveltuvin osin noudatettava, mitä henkilöön kohdistuvan etsinnän toimittamisesta pakkokeinolain 8 luvun 33 §:n 2—4 momentissa säädetään.

Poliisimiehellä on oikeus henkilöllisyyden selvittämiseksi ottaa kiinni henkilö, joka kieltäytyy antamasta 1 momentissa tarkoitettuja tietoja tai antaa siinä tarkoitetuista seikoista todennäköisesti virheellisen tiedon, jos kiinniottaminen on välttämätöntä henkilöllisyyden selvittämiseksi. Kiinni otettu on päästettävä vapaaksi heti, kun tarvittavat tiedot on saatu, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua kiinniottamisesta.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Siitä että en ota juoksu + kauppa + uintimatkalle mukaan muuta kuin pari kolikkoa, on vielä matkaa siihen että kieltäytyisin kertomasta nimeä ja syntymäaikaa kun poliisi kysyy. :p Jos on joku niin vakava juttu että noiden jälkeen halutaan vielä varmistaa koukkaamalla himan kautta/viemällä kamarille, niin sitten mennään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Siitä että en ota juoksu + kauppa + uintimatkalle mukaan muuta kuin pari kolikkoa, on vielä matkaa siihen että kieltäytyisin kertomasta nimeä ja syntymäaikaa kun poliisi kysyy. :p Jos on joku niin vakava juttu että noiden jälkeen halutaan vielä varmistaa koukkaamalla himan kautta/viemällä kamarille, niin sitten mennään.
Toki.

Mutta jos aiot ostaa alkoholia tai tupakkatuotteita on se oma moka jos et sitä henkilöllisyyden todentamiseen kelpaavaa asiaa pidä mukana.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Ööh.. miten tämä nyt meni tähän koska minulla on oikeus!!1! juttuun? Jokaisella normaalilla suomalaisella on aina joku henkilöpahvi mukana. Paitsi jos elää kalliossa vapaana lumihiutalesieluna.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Ööh.. miten tämä nyt meni tähän koska minulla on oikeus!!1! juttuun? Jokaisella normaalilla suomalaisella on aina joku henkilöpahvi mukana. Paitsi jos elää kalliossa vapaana lumihiutalesieluna.
On minullakin noin 90%+ ajasta. Mutta aika pitkälti kaikki ajat kun järvessä ei jäätä niin tulee käytyä 2-4x viikossa lenkin jälkeen uimassa, joskus nopeammin ja joskus vähän pidemmän kaavan kautta. Eikä houkuta jättää sitä lompakkoa siihen julkiselle rannalle. Helpolla päässyt kun tarpeen mukaan ottanut vain pari kolikkoa taskuun, ja sillä ostellut palauttelujuomat. :p Ja tuohon uusi kassa juttuun, jos nyt käy niin kauhea juttu, että siellä ei ole yhtään tuttua myyjää, niin sitten ostetaan varmuuden vuoksi jotain alkotonta. Ei tämä niin vaikea maailma ole.

edit: muokataan nyt vielä että aika teoreettisia ongelmia. Alkoholia juonut tänä vuonna ehkä 5 kertaa. :p
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Ööh.. miten tämä nyt meni tähän koska minulla on oikeus!!1! juttuun? Jokaisella normaalilla suomalaisella on aina joku henkilöpahvi mukana. Paitsi jos elää kalliossa vapaana lumihiutalesieluna.
Joku henkilöpahvi? Ajokortti löytyy ajohaalarin taskusta ja passi samsoniten. Joskaan en ole osoittanut asiaan suurta kiinnostusta, en myöskään tiedä ketään kuka olisi hakenut erillistä henkilökorttia. Ainakaan kantaakseen sitä mukana "aina".

Kelakortti toki erikseen, mutta sillä, luottokortilla tai Audin avaimilla ei iän todistaminen onnistu :sad:

Jos 18-v on ikäraja, niin kyllä se targetti pitäisi olla silloin 18 eikä 30: viimeksi papereitta jäätyäni Alkon myyjätär sanoi, että uskoo kyllä minun olevan yli 18 (käytin keinoa Audin avaimet ja korissani korkean profiilin premium-tuotteita) mutta jatkoi, ettei kysyttyä henkkaria voi enää perua. Ööh.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Joku henkilöpahvi? Ajokortti löytyy ajohaalarin taskusta ja passi samsoniten. Joskaan en ole osoittanut asiaan suurta kiinnostusta, en myöskään tiedä ketään kuka olisi hakenut erillistä henkilökorttia. Ainakaan kantaakseen sitä mukana "aina".

Kelakortti toki erikseen, mutta sillä, luottokortilla tai Audin avaimilla ei iän todistaminen onnistu :sad:

Jos 18-v on ikäraja, niin kyllä se targetti pitäisi olla silloin 18 eikä 30: viimeksi papereitta jäätyäni Alkon myyjätär sanoi, että uskoo kyllä minun olevan yli 18 (käytin keinoa Audin avaimet ja korissani korkean profiilin premium-tuotteita) mutta jatkoi, ettei kysyttyä henkkaria voi enää perua. Ööh.
Target on 18 tai 20 riippuen tuotteista.

Mitä vaikeaa on tajuta, että sen iän arvioimisen vaikeuden takia kysymisraja on yritysten puolelta nostettu 30v. Yritykset saavat ohjeistaa ihan miten itse haluavat ja tässä asiassa asiakas vain on väärässä jos ei ymmärrä hyvin tiedossa olevaa ohjeistusta noudattaa ja pitää sitä henkilötodistusta alkoholi- tai tupakkatuotteiden ostossa mukana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 309
Joku henkilöpahvi? Ajokortti löytyy ajohaalarin taskusta ja passi samsoniten. Joskaan en ole osoittanut asiaan suurta kiinnostusta, en myöskään tiedä ketään kuka olisi hakenut erillistä henkilökorttia. Ainakaan kantaakseen sitä mukana "aina".

Kelakortti toki erikseen, mutta sillä, luottokortilla tai Audin avaimilla ei iän todistaminen onnistu :sad:
Minä hain henkilökortin sitä varten, että kannan sitä mukana AINA. Otin tuohon henkilökorttiin myös kelakortin samaan ja osittain siitä syystä vaihdoin lompakossa olevan kelakortin henkilökorttiin jolla pystyy ongelmitta aina todistamaan henkilöllisyytensä. Joskin esim. postissa haluavat ennemmin ajokortin, koska sen saa helpommin lukijalla luettua, mutta sehän kulkee myös lompakossa niin ei ongelmaa. Passia en kyllä kanna mukana, muuta kuin matkustaessa, koska se on isompi kuin lompakkoni.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Minä hain henkilökortin sitä varten, että kannan sitä mukana AINA. Otin tuohon henkilökorttiin myös kelakortin samaan ja osittain siitä syystä vaihdoin lompakossa olevan kelakortin henkilökorttiin jolla pystyy ongelmitta aina todistamaan henkilöllisyytensä. Joskin esim. postissa haluavat ennemmin ajokortin, koska sen saa helpommin lukijalla luettua, mutta sehän kulkee myös lompakossa niin ei ongelmaa. Passia en kyllä kanna mukana, muuta kuin matkustaessa, koska se on isompi kuin lompakkoni.
Mikä hyöty tuosta henkilökortti(+kela-kortti) + ajokortti vs kela-kortti + ajokortti?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Target on 18 tai 20 riippuen tuotteista.

Mitä vaikeaa on tajuta, että sen iän arvioimisen vaikeuden takia kysymisraja on yritysten puolelta nostettu 30v. Yritykset saavat ohjeistaa ihan miten itse haluavat ja tässä asiassa asiakas vain on väärässä jos ei ymmärrä hyvin tiedossa olevaa ohjeistusta noudattaa ja pitää sitä henkilötodistusta alkoholi- tai tupakkatuotteiden ostossa mukana.
No se pointti onkin siinä, että osassa liikkeitä tuo kysymisrajan nosto on tulkittu niin, että kassan pitäisi arvioida, onko ikä alle 30 ja tällä perusteella kysyä papereita. Vs. arvioida, onko ikä alle 18 ja kysyä tarvittaessa, velvoittaen ja valmistaen kuitenkin kaikki alle 30-set esittämään paperinsa. Ittehän oon 35 ja kyllä mulla on oikeus hakea bisset pieruverkkareissa ilman henkilökorttia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
No se pointti onkin siinä, että osassa liikkeitä tuo kysymisrajan nosto on tulkittu niin, että kassan pitäisi arvioida, onko ikä alle 30 ja tällä perusteella kysyä papereita. Vs. arvioida, onko ikä alle 18 ja kysyä tarvittaessa, velvoittaen ja valmistaen kuitenkin kaikki alle 30-set esittämään paperinsa. Ittehän oon 35 ja kyllä mulla on oikeus hakea bisset pieruverkkareissa ilman henkilökorttia.
Ei sulla tuollaista oikeutta tietenkään ole. Ja kyllä se raja tarkoittaa sitä, että jos näytät alle 30v niin kysytään paperit, että se 18/20 saadaan luotettavasti kontrolloitua.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
Joku henkilöpahvi? Ajokortti löytyy ajohaalarin taskusta ja passi samsoniten. Jo

Jos 18-v on ikäraja, niin kyllä
No se pointti onkin siinä, että osassa liikkeitä tuo kysymisrajan nosto on tulkittu niin, että kassan pitäisi arvioida, onko ikä alle 30 ja tällä perusteella kysyä papereita. Vs. arvioida, onko ikä alle 18 ja kysyä tarvittaessa, velvoittaen ja valmistaen kuitenkin kaikki alle 30-set esittämään paperinsa. Ittehän oon 35 ja kyllä mulla on oikeus hakea bisset pieruverkkareissa ilman henkilökorttia.
Tuo kyselyraja tarkoittaa juuri sitä, että pitää kysyä papereita kaikilta, jotka vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Jokainen PTY:n jäsenkauppa tulkitsee tuon samalla tavslla.Tämä siksi ettei iän määrittäminen silmämääräisesti on erittäin hankalaa. Jos myyjät arvioisivat vain, että onko ostaja alle 18-vuotias, niin alkoholia myytäisiin usein alaikäisille ja tuolla olisi isoja negatiivisia vaikutuksia kaupoille.

Myyjällä on lain mukasn velvollisuus varmistua ostajan täysi-ikäisyyydestä. Jos tuota varmistusta ei tule kohdallasi, niin myyjällä on Velvollisuus kieltäytyä myymästä sinulle.

Toki tarkka lain tulkinta tarkoittaisi, että myyjien pitäisi kysyä papereita myös rollaattori-papoilta..
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Toki tarkka lain tulkinta tarkoittaisi, että myyjien pitäisi kysyä papereita myös rollaattori-papoilta..
Ei tietenkään tarkoita. Lain mukaan alkoholia ei saa myydä alle 18 vuotiaille. Miten vanhus voi olla alle 18 vuotta?
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 093
Maailma on selvästi muuttunut ikärajojen kyselemisen suhteen. Olen hieman yli 40-vuotias, ja muistan ostelleeni ilman paperien kysymistä alkoholia jo 90-luvulla. Muistaakseni joskus jopa väkeviä alkosta.

Nyt ostin eilen koti-Prismasta lasagneainesten ja hedelmien lisäksi saunaolueksi yhden tumman Közelin (4,x %) sekä pari alkoholitonta olutta. Kassa kysyi papereita! Näytin mahdollisesti jo ennen nuoren miesmyyjän syntymää myönnetyn kulahtaneen ajokorttini. Myyjä totesi, että kaikki alle 30-vuotiaalta näyttävät pitää tarkistaa. Olin imarreltu, ja kerroin kotona asiasta vaimolle.

Kieltämättä juuri tuolla ostoskerralla saatoin näyttää tavallistakin nuoremmalta:
-parta juuri ajettu
-shortsit ja T-paita
-lippis päässä
-taitettu potkulauta roikkumassa kyynärvarresta
-ei ylipainoa, ja nuoren urheilijan kroppa uinnin, porrasjuoksun ja salin ansiosta
-olo nuorekkaan hyväntuulinen, koska lähdössä ilman perhettä kaverin mökille korkkaamaan upouuden saunan ja kastamaan talviturkin

Toisaalta naamalla oli perheenisämäiset silmälasit, ja en missään nimessä voisi olla alle 18-vuotias. Alle 30 toki mahdollinen, ja siksi kysyi paperit.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Oliko jotain tuollaista iäntunnistamistestiä missä on myös alaikäisiä seassa? Yritin tuota Mikä Ikä? mutta ei siellä taida olla edes alaikäisiä, ja täysi-ikäisetkin niin vanhan näköisiä, että en olisi kysynyt yhdeltäkään yli 22-vuotiaalta papereita. Kai noita kolmekymppiseltä näyttäviä teinejä jossain on, mutta olisi kiva päästä tekemään joku vastaava testi missä tähän myös törmäisi.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Kyllä. Tähän viittasin edellä. Poliisin on helppo jo partioautossa kysyä muutama kysymys joka riittää hommaan.
Mitä tietoja heillä muuten ylipäänsä on käytössä/kerättynä? Aina miettinyt että joku sotu, vanhat osoitteet yms. mutta noihan ei mitenkään salaista tietoa ole. Ajoneuvojen rekkarit ja mallitkin, sama juttu.

Mikä olisi semmoinen täsmätieto, jonka vain itse tietää, ja he voivat myös koneelta varmistaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
381
Mitä tietoja heillä muuten ylipäänsä on käytössä/kerättynä? Aina miettinyt että joku sotu, vanhat osoitteet yms. mutta noihan ei mitenkään salaista tietoa ole. Ajoneuvojen rekkarit ja mallitkin, sama juttu.

Mikä olisi semmoinen täsmätieto, jonka vain itse tietää, ja he voivat myös koneelta varmistaa?
Myös sukulaisshuteet ynm. siihen liityvä tieto kuten vanhempien syntymäajat/päivät, ehkä myös sisarusten. Joskus on kyselty ja ainakin nuo vanhempien syntymäajat jäi mieleen kun en oikein muistanut :D
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 690
Myös sukulaisshuteet ynm. siihen liityvä tieto kuten vanhempien syntymäajat/päivät, ehkä myös sisarusten. Joskus on kyselty ja ainakin nuo vanhempien syntymäajat jäi mieleen kun en oikein muistanut :D
Joskus +10v sitten passia poliisilaitokselta hakiessa (vanha passi ei ollut enää voimassa) kyselivät vanhempien syntymäajat ja omat osoitteet missä olin asunut. Olin opiskeluaikoina muuttanut sen verran paljon että joku osoite jäi välistä, ja vanhempien osalta kumpikaan syntymäaika ei mennyt ihan oikein, väärää päivää ja vuotta oli mukana mutta suurinpiirtein kuitenkin oikein (kun noita ei ole ollut oikeastaan ikinä tapana juhlia niin ei olleet muistissa). Antoivat kuitenkin passin :D
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Olen nyt autolla liikenteessä, ja mukanani on vain ajokortti. Kelpaako se iän todistamiseen vai jääkö kaljat kauppaan? Ikää on yli 30 vuotta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 525
Ajokortti on todistus ajo-oikeudesta, ei henkilöllisyystodistus koska siinä ei ole mainintaa haltijan kanslallisuudesta.
Kelpaamiseen tuli pari vuotta takaperin tiukennuksia, mutta mielestäni iän todistamiseen se edelleen kelpaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Ajokortti on todistus ajo-oikeudesta, ei henkilöllisyystodistus koska siinä ei ole mainintaa haltijan kanslallisuudesta.
Toinen painavampi seikka on se, että ajokorttia myönnettäessä ei varmistuta henkilöllisyydestä yhtä tiukalla menettelyllä kuin passia tai henkilökorttia myönnettäessä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 201
Viestejä
4 194 534
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom