Omat vai yhteiset rahat?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Tässä näkyy tämä ajattelutapaero. Meille perhe on yksikkö, ei kaksi yksilöä. Ei ajatella mitään taloudellisiä hyötyjä. Mikä perheenä tienataan, se perheenä käytetään (sijoitukset jne.). Oman 20v yhdessäasumisen aikana ollaan vuorotellen tienattu enemmän kuin toinen. Toki parin lapsen takia vaimo ollut myös n. 4vkotona. Nyt vaimo tienaa huomattavasti enenmmän kuin minä. Tilanne ainakin meillä voi muuttua toiseenkin suuntaan lähivuosina. Mutta eipä tolla ole väliä, kun kaikki rahat on 100% yhteisiä.

Ääritapauksessa paremmin tienaavan omaisuus vain karttuu ja karttuu ja eläkeikään mennessä saattaa olla huomattava varallisuus ja puolisolla ei ole mitään, koska pääosin menee elämiseen kaikki. Eläkkeelläkö sitten köyhempi osapuoli kärvistelee ja rikkaampi "nauttii elämästä"? Mun mielestä toi on hassua. Tietty, jos jo naimisiin mennessä haluaa varautua eroon ja pitää kaikki erillään, niin kai toi sitten toimii...
Mutta teidän perheen tulot onkin ihan eri maailmasta normaaliperheeseen verrattuna. Ja miksi mitään laskea kun rahaa piisaa kaikkeen mitä haluaa eikä tarvitse taloudesta sen kummemmin huolehtia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Molemmilla omat rahat ja sitten 1 yhteinen tili jonne molemmat laittaa X€/kk ja sieltä ostetaan ja maksetaan kaikki yhteiset jutut kuten ruuat, ravintola laskut, sähköt ym.

Helpointa minusta näin koska sitten tietää ainakin mikä on oman tilin saldo ja voi ostaa mitä itseä huvittaa eikä käy niin, että kun olet kaupassa hakemassa jotain niin juuri minuutti sitten onkin tili höylätty tyhjäksi tms. Ja sitten voi tosiaankin ostaa ihan mitä ikinä huvittaa eikä tarvitse kysyä toiselta, että tarvitseeko hän juuri nyt rahaa johonkin.

Ja sitten yhteisen tilin takia ei tarvitse alkaa laskemaan yhtään mitään vaan kaikki yhteiset menot menevät kuitenkin puoliksi. Sitten jos jotain kalliimpaa yhteistä hankitaan yhdessä, esim. lomamatka, huonekaluja, kodinkoneita tms. niin sitten molemmat maksaa siitä osansa vaikka niin, että toinen maksaa ja toinen sitten maksaa puolet takaisin mobilepaylla tms.

Tämä ei tietysti toimisi jos toinen olisi vaikka työtön tai muuten vaan huomattava tuloero. Mutta molemmat töissä ja ei mikään valtava ero palkassa. Varmaan sitten jos lapsia tms. tulisi niin kotiinjäävä maksaa yhteiselle tilille vähemmän ja töissäkäyvä enemmän.

Täysin yhteiset rahat toimivat varmaan vain jos molemmat ovat samanlaisia rahankäyttäjiä. Kun on kuitenkin ihmisiä joille 10 000 €/kk netto ei riitä ja on ihmisiä joille 1000€/kk netosta jää puolet säästöön.
 
Viimeksi muokattu:

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Ei se loppupeleissä mikään kova homma ole. Ja tosiaan saa hyvää statistiikkaa kaikista menoista.
Tuotetasolla naputtelette?

Kun tulot on pienet niin täytyy pitää huoli taloudesta ja exceli on siihen oiva työkalu. Näkee näppärästi kulurakenteen ja onko jostain syytä kirstää tai vastaavaa. Ei mun mielestä mitenkään ihmeellistä. Mutta nää on näitä asioita joita suurituloiset ei ymmärrä kun kaiken voi ostaa sormia napsauttamalla ilman että pitää tiliä kattella.
Kysymys ei ole siitä, että voi ostaa kaiken sormia napsauttamalla vaan siitä, että voi ostaa kaiken minkä haluaa sormia napsauttamalla. Tuohon taas auttaa isompien tulojen lisäksi se, että haluaa vähemmän. Meillä on pienet tulot, luultavasti pienemmät kuin teillä. Talous pysyy silti hienosti kunnossa ihan noiden yhteisten ruoka- ja laskutilien ansiosta. Toki autottomina ilman rempattavaa kämppää ei tarvitsekaan niin paljon suunnitella. Siltikin, jos nyt käy niin että löydämme ok-talon rempattavaksi, niin peruseläminen tulisi jatkossakin menemään nykyisellä helppoudella, vaikka remontin kustannuksia joutuisikin excelöimään.

Kukin tyylillään toki, eikä siinä kaiken excelöinnissä mitään väärää ole ja hyvä jos siitä kokee saavansa hyötyä. Sitä vain helposti liputtaa näin omasta kuplasta nähtynä helpompien ratkaisujen puolesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 360
Tuohon excel-asiaan voisin itse kommentoida sen verran että laitan itse joka kuukausi tuloni ja menoni kuukauden excel-taulukkoon josta sitten näen kuinka paljon minulle jää ensi kuussa rahaa käytettäväksi muuhun kuin pakollisiiin menoihin. Tämä sen takia että olen pienituloinen ja haluan olla kartalla siitä mihin rahani menevät. Juuri tarkistin niin heinäkuussa 2011 olen tuon excel-taulukoinnin aloittanut.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Mutta teidän perheen tulot onkin ihan eri maailmasta normaaliperheeseen verrattuna. Ja miksi mitään laskea kun rahaa piisaa kaikkeen mitä haluaa eikä tarvitse taloudesta sen kummemmin huolehtia.
Mutta silti tilanne on sama kuin monella muullakin tässä ketjussa. Toinen saa esim tällä hetkellä 2-3te enemmän käteen kuin toinen. Ja voisi sijoittaa tms. omien halujensa mukaan.

Kuten:
Olisihan se nyt ihan absurdi tilanne että esim tuo oma sijoitusasunto jonka hoidan ja maksan kokonaan yksin, niin siitä 50% tuotosta menisi puolisolle ja itse malsaisin vain kulut. Mitä hyötyä siitä olisi?
Mitä vaimo "hyötyy" siitä, että tienaa enemmän kuin minä? Eipä mitään, kun ei ajatella näin. Kaikki on yhteistä.

Ja ollaan kyllä maltillisia rahankäyttäjiä. Vaikka rahaa on, ei se näpeissä polttele. Lähinnä tuo turvaa. Eipä ole tullut esim. elektroniiikkaa ostettua aikoihin:
-Telkkari kohta 8v vanha
-Samoin musavehkeet
-Tietokoneet lapsille ostettu 2 ja 4v sitten (ja lapset maksaneet osan)
-Lukiolaisen läppäri ostettu käyettynä
-Vaatteita ostetaan tarpeeseen. Laatua kyllä, mutta ei mitään turhaa/pintamuotia. Sama vaimolla
-Ei käydä ulkona syömässä / baareissa
-Ei tupakoida
-Heräteostoksia ei käytännössä tehdä koskaan

Hyvin suuri osa rahoista menee asuntolainaan/säästöön (sijoituksiin).


Lähinnä rahaa menee normiperheitä enemmän matkustamiseen/harrastuksiin ja ehkä ruokaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Tuotetasolla naputtelette?
Joo ja ei. Normaali kauppalaskuja ei sen kummemmin erotella kuin loppusumma kumpi on maksanut.
Remppa ja työkalupuolella ollaan sitten ahkerammin taulukoitu. Lähinnä että tiedetään paljonko mikäkin maksaa ja paljonko on mennyt työkaluihin (tää on oikeestaan nippelitietoa, mutta kuiteskin). Muuten hyvinkin tarkkaa tiedetään paljonko remontti on tähän asti maksanut.

Meillä on exceli jossa on eroteltu erikseen kauppalaskut, bensat, auton kulut, talon juoksevat kulut (vakuutukset, sähkö (siirto ja energia), jätekulut, vesi, nuohous jne). Lisäksi kaikki isot ostokset kuten Ikeareissut, huonekalut sun muut kirjataan erikseen, mutta niitä nyt ei kovin usein tule.
Kerran kun on hyvän excel pohjan tehny niin se laskee kaiken automaattisesti, sen kun näpyttelee lukuja. Tästä näkee aina että pysyy menot keskimäärin sellaisena että tulee toimeen ja pystyy ennakoimaan mitä koskakin pitää maksaa.
Varmasti monelle ihan turhaa tietoa, mutta me ollaan sillä periaatteella että parempi katsoa kuin katua ja eletään sen mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Tuohon excel-asiaan voisin itse kommentoida sen verran että laitan itse joka kuukausi tuloni ja menoni kuukauden excel-taulukkoon josta sitten näen kuinka paljon minulle jää ensi kuussa rahaa käytettäväksi muuhun kuin pakollisiiin menoihin. Tämä sen takia että olen pienituloinen ja haluan olla kartalla siitä mihin rahani menevät. Juuri tarkistin niin heinäkuussa 2011 olen tuon excel-taulukoinnin aloittanut.
Huomaa, että tuon ruoka/taloustilin voi avata myös itselleen. Sinne kun siirtää tilipäivänä kuukauden pakolliset menot, niin näkee suoraan käyttötilin saldosta että paljonko sitä rahaa on käytettäväksi muuhun kuin pakollisiin. Toimii pienituloisellakin.

Tämä ei tietenkään auta siinä, että näkisi jälkeenpäin, paljonko rahaa on mihinkin tarkalleen mennyt. Itse siirrän käyttötililtä myös säästötilille ja ajattelen sitä jäljellejäänyttä rahaa sellasena, että se voi mennä mihin lystää. Jos joskus tuntuu siltä, että tuppaa holvaamaan liikaa järjettömyyksiin, niin voi kasvattaa tuota säästötilille menevää summaa.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Normaali kauppalaskuja ei sen kummemmin erotella kuin loppusumma kumpi on maksanut - Meillä on exceli jossa on eroteltu erikseen kauppalaskut, bensat, auton kulut, talon juoksevat kulut (vakuutukset, sähkö (siirto ja energia), jätekulut, vesi, nuohous jne).
Joo, noi remppahommien excelöinnit ymmärrän itsekin hyvin, mutta tästä jäi hämäräksi, että mikä hyöty näiden yllämainittujen excelöinnistä on verrattuna siihen, että ne maksettaisiin vain suoraan yhteiseltä tililtä?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Meillä eroa tuloissa noin 3000€ ja menot hoidetaan niin että molemmat laittaa 1500€/kk yhteiselle tilille josta sitten menee asuntolaina ja maksetaan yhteiset laskut.
Huonekalut, kauppareissut yms maksaa se kumpi ne tekee, jos tekee tiukkaa niin yhteiseltä tililtä voi aina ottaa.

Tietysti pienituloisilla tilanne on toinen kun ne rahat ei oikeasti riitä kaikkeen perus elämiseen, mutta en ymmärrä miksi sitä pitäisi esim omassa tilanteessa tuloja mitenkään tasailla. Molemmilla on sitten omat säästötilit/osakkeita/autot ja itsellä myös yksi sijoitusasunto, niistä jutellaan mutta ei kumpikaan ole toisen säästöihin puuttumassa tai niitä käyttämässä.

Olisihan se nyt ihan absurdi tilanne että esim tuo oma sijoitusasunto jonka hoidan ja maksan kokonaan yksin, niin siitä 50% tuotosta menisi puolisolle ja itse malsaisin vain kulut. Mitä hyötyä siitä olisi?
Ei ole toki pakko vastata, mutta olis helpompi hahmottaa tilanne jos tietäis että onko se 3000€ ero (brutto?)tuloissa minkälaisella tuloasteella? Ymmärrän sun asennoitumisen hyvinkin jos tilanne on se, että molemmat on kovatuloisia ja palkat on 8k vs 11k, mutta jos palkat on luokassa 3k vs 6k niin mun alkaa olla vähän vaikea käsittää tuota, että iloisesti sijoittelet omia rahojasi keräillen mukavaa tuottoa, omaisuutta ja sijoitussalkkua samalla kun puoliso työntää nettopalkastaan 75% kuukausittaisiin elämiskuluihin.

Mikäli puolisoiden välillä on huomattava ero tuloissa, niin mun mielestä se on aika normaalia, että niitä kuukausittaisia elämiskuluja jyvitellään vähän tulotason mukaan. Etenkin jos ollaan ihan oikea perheyksikkö, jossa on vielä vaikka sitä jälkikasvuakin jonka elättämisestä maksetaan. Kahden aikuisen kimppakämpässä homma on tietysti vähän eri ja siellä tyyli vapaampi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Joo, noi remppahommien excelöinnit ymmärrän itsekin hyvin, mutta tästä jäi hämäräksi, että mikä hyöty näiden yllämainittujen excelöinnistä on verrattuna siihen, että ne maksettaisiin vain suoraan yhteiseltä tililtä?
Niin siis niinkuin mainitsin aikaisemmin niin meilläkin oli tarkoitus excelöidä tarkkaan vaan ensimmäinen vuosi jonka jälkeen tiedetään paljonko ns. kiinteät asuinkustannukset tulevat olemaan ja sitten kun on dataa niin jakaa se kuukausittaiseksi summaksi ja sitten kumpikin laittaisi sen aina taloustilille ja sieltä maksettaisiin kaikki. Ja tuohon me siirrytäänkin.
Toki siltikin kaikki excelöidään edelleen että nähdään kulut ja menot jatkossakin.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Mitä hankalaa tossa on? Pysyy talous paremmin kunnossa kun excelöidään tulot ja menot. Ei kovin turhaa mun mielestä.
Avaatko hieman. Miten se talous pysyy sen paremmin kunnossa verrattuna esim. siihen, että kerran kuussa tarkistat, onko tilin saldo pienentynyt, kasvanut vai pysynyt samana? Miksi rahaa kuluisi yhtään vähempää tai enempää sillä, että jokainen meno näpytellään exceliin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Avaatko hieman. Miten se talous pysyy sen paremmin kunnossa verrattuna esim. siihen, että kerran kuussa tarkistat, onko tilin saldo pienentynyt, kasvanut vai pysynyt samana? Miksi rahaa kuluisi yhtään vähempää tai enempää sillä, että jokainen meno näpytellään exceliin?
Avasin jo tossa edellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
En kyllä jaksaisi näpytellä jatkuvasti exceliä, koska kuukausittaiset menot tiedän ilmankin. Tilin saldon katson ehkä kerran kuukaudessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Yhteinen tili ollut jo kohta 16 vuotta ilman ongelmia.
Lisäksi löytyy säästötili ja sijoitustili ja lapsien tilit kortteineen.

Molemmilla vielä erikseen omat "harrastetilit" minkä rahoja ei lasketa perheen menoihin vaan on aina omiin ostoksiin, ja rahat tuonne tulevat sitten omien tekemisien/myymin tavaroitten/jne jne kautta + veronpalautukset.
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Meillä ei exceleitä käytellä mutta Drivessä meillä on kauppalista. Sinne perälle sit laitetaan summat ja ynnäillään milloin jaksetaan. Keskimäärin kuukauden kahden välein ja toinen sitten siirtää erotuksen. Ei siihen sen kummempia kokouksia tarvii, laskee kumpi jaksaa ja infoaa toista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Toisaalta taas äiti on ennen töihin menoa saanut tukia, jotka nyt menettää. Eli äidin töihin palattua perheen menot kasvavat tässä esimerkissä 500 e/kk ja ja tuet menetetään. Jos äidin nettopalkka on vaikka 2000 e/kk, niin töihin paluulla perheen kuukausitulot nousevat vain noin 1000 eurolla. Tämä on aika ikävä kannustinloukku.
12000 euroa vuodessa käteen ei ole riittävä motivaatio tehdä töitä. Ja sitten ihmetellään pitkäaikaistyöttömien määrää ja korkeita veroprosentteja. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
503
Meillä ei exceleitä käytellä mutta Drivessä meillä on kauppalista. Sinne perälle sit laitetaan summat ja ynnäillään milloin jaksetaan. Keskimäärin kuukauden kahden välein ja toinen sitten siirtää erotuksen. Ei siihen sen kummempia kokouksia tarvii, laskee kumpi jaksaa ja infoaa toista.
Suosittelen google keeppiä kauppalistaa varten.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Avoliitossa 12v ja 2 yhteistä lasta. Kaikki rahat on alusta asti olleet yhteiset ja koskaan ei ole siitä tapeltu. Tienaan reilu tuplat puolisoon nähden. Jos tarvin jotain niin ostan, jos puoliso tarvitsee niin hän ostaa. Isoimmat ostokset mietitään yhdessä
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 785
Molemmilla omat ja niistä maksetaan elämisen kustannukset puoliksi. Ei todellakaan excelöidä mitään, on parempaakin tekemistä.
Tällähetkellä ei tosin mene nallekarkit ihan tasan ja makselen vähemmän, mutta ei aiheuta mitään hämminkiä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
695
Itse oon myös ajatellut asiaa vähän niin, että nyt kun tämänhetkisessä elämäntilanteessa tienaan >10x enemmän kuussa kuin puoliso ja luonnollisesti maksan käytännössä kaiken, niin sama homma toimisi toisinkin päin. Eli jos roolit jostain syystä kääntyisivät päälaelleen kun vaikkapa vammautuisin ja joutuisin työkyvyttömäksi ja puoliso joutuisi vastaamaan perheen elättämisestä, niin hän ilman muuta tekisi sen eikä minun tarvitsisi miettiä, mistä saan raavittua rahaa oman puolikkaan kustantamiseen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Yhteinen tili johon molemmat laittaa saman prosenttiosuuden omista tuloista. Yhteiseltä tililtä menee kaikki yhteiset kulut. Molemmilla oma kortti tuolle yhteiselle tilille, joten ei tarvi missään arpoa että kuka maksaa.
Meillä on juuri samoin ja tuossa tulee huomioituna kaikki mahdollinen mahdollisimman pienellä vaivalla. Eli yhteiselle tilille kumpikin laittaa saman prosenttiosuuden omasta nettopalkastaan eli enemmän tienaava maksaa enemmän, mikä siis tasa-arvoistaa, jos toinen tienaa enemmän. Tuolta tililtä maksetaan sitten kaikki yhteiset kulut kuten asuntolaina, vastikkeet, ruuat, päivähoitomaksut, laskut, bensat, vakuutukset, yhteiset matkat, lasten tarvikkeet, muut isommat hankinnat jne.

Yhteiset ostokset tehdään sitten yhteisellä luottokortilla niin ei tarvitse ikinä miettiä onko tilillä rahaa vai ei, koska luotolla on aina "katetta" tarpeeksi. Kun kuluvan kuukauden kaikki menot on tiedossa niin sitten voi joutua tekemään pientä hienosäätöä paljonko sinne yhteiselle tilille kumpikin laittaa rahaa.

Tämä on siitä hyvä systeemi, ettei tarvitse kuin kerran kuussa katsoa paljonko siellä yhteisellä tilillä pitää olla rahaa ja sitten voi taas seuraavat 30 päivää höylätä luottokorttia. Minimi työmäärä siis talouden ylläpitoon ja seurantaan.

Loput omat rahat kumpikin voi sitten käyttää mihin ikinä haluaakaan ja tehdä niitä ostoksia mihin ei tarvitse kysyä toisen lupaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Itse oon myös ajatellut asiaa vähän niin, että nyt kun tämänhetkisessä elämäntilanteessa tienaan >10x enemmän kuussa kuin puoliso ja luonnollisesti maksan käytännössä kaiken, niin sama homma toimisi toisinkin päin.
Jenkeissä asuessa meillä on juuri näin. Itse olin ainoa joka tienasi eli siis maksoin ihan kaiken. Myös Suomessa olevat molempien omat asuntolainat. Lisäksi annoin vaimolle kahden viikon välein "palkan" jonka hän sitten sai käyttää ihan mihin itse halusi.

Toimi tuokin ihan hyvin, mutta vaimo ei tykännyt olla toisen elätettävänä vaan halusi päästä itsekin osallistumaan yhteisiin menoihin. No nyt sitten Suomessa saa osallistua :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Tämä ei minulla mene ymmärrykseen. Vaikka kuinka ollaan parisuhteessa, niin en voisi koskaan ymmärtää sellaista, että pitäisi kysyä toiselta lupa siihen, että saa ostaa jotain.
Vähän menee jo ohi aiheen, mutta jos yhteisillä rahoilla jotain erikoisempaa ja kalliimpaa ostaa niin on minusta ainakin ihan hyvä keskustella siitä toisenkin kanssa ennen ostosta. Samoin, vaikka ostaisi ihan omilla rahoilla, on ihan hyväksi parisuhteelle, että tietyille ostoksille kysyy luvan etukäteen. Esimerkkinä itse halusin olohuoneeseen 2 kappaletta suht järeitä 12" subwoofereita tuomaan lisää fiilistä leffoille. Kyllä tuo ainakin minusta olisi ollut aika törkeää ostaa tuollaiset ilman keskustelua etukäteen. Tai siis olisinhan toki ne saanut ilman lupaa ostaa, mutta olisko ne tuossa olkkarissa nyt onkin ihan toinen juttu, jos lupaa ei olisi kysytty etukäteen :D Ei tietenkään millekään mitättömille ostoksille toisen lupaa tarvitse kysellä. Järki tässäkin toki mukana.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Eli ilmeisesti tämä "munat yhteen koriin ja sieltä käytetään" tyyli on käytössä erityisesti pienituloisilla ja silloin jos toinen ei ole töissä/elää tuilla/tienaa merkittävästi vähemmän kuin toinen?
Sehän on ihan ymmärrettävää. Olen itsekkin maksanut kaikki kulut toisinaan kun puoliso vaihtoi työpaikkaa ja prosessi otti kaikkineensa puoli vuotta.
Omat ostokset eivät kyllä välttämättä päivänvaloa parisuhteessa kestäisi hintansa puolesta, joten varmaan parempikin että omalta tililtä ne makselen :vihellys:
Toisaalta en edes halua tietää mitä puolisolla menee välillä noihin kauneushoitoihin ja hierontoihin missä tykkää käydä joten tasoissa ollaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 815
Eli ilmeisesti tämä "munat yhteen koriin ja sieltä käytetään" tyyli on käytössä erityisesti pienituloisilla ja silloin jos toinen ei ole töissä/elää tuilla/tienaa merkittävästi vähemmän kuin toinen?
Sehän on ihan ymmärrettävää. Olen itsekkin maksanut kaikki kulut toisinaan kun puoliso vaihtoi työpaikkaa ja prosessi otti kaikkineensa puoli vuotta.
Omat ostokset eivät kyllä välttämättä päivänvaloa parisuhteessa kestäisi hintansa puolesta, joten varmaan parempikin että omalta tililtä ne makselen :vihellys:
Toisaalta en edes halua tietää mitä puolisolla menee välillä noihin kauneushoitoihin ja hierontoihin missä tykkää käydä joten tasoissa ollaan...
Mä oon taas saanu käsityksen että nimenomaan pienituloisilla on juurikin omat rahat eikä yhteistä tiliä. Suurituloisilla taas on yhteinen koska raha on sen verran hälläväliä kun kaiken kuitenkin saa niin mistä sitä riitaakaan tulis.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Käytännössähän juoksevat kulut ovat kuitenkin vakiot, eli ne mitä yleensäkin yhteisesti kustannetaan. Siksi ne on helppo jakaa pariskunnan kesken haluamallaan tavalla ihan ilman yhteistä tiliäkin. Ja kun yhdessä asutaan, niin kotihan on silloin molempien koti. Joten jos toinen haluaa kotiinsa 2 kpl 12 tuuman subbareita, niin mulkkuhan se toinen olisi, jos sen kieltäisi. Kyllä meilläkin vaimo roudaa kotiin jos jonkinlaista sisustuselementtiä, jotka saa mun silmät pyörimään päässä, mutta eipä tulisi mieleenikään alkaa kieltämään. Joskus jos vaimo haluaa jotain kalliimpaa hankkia ja kokee että siitä olisi iloa minullekin, niin kyselee sitten olisiko minulla intressiä laittaa kustannukset puoliksi. Esim. vaikka olohuoneen sohva.

Niin kauan kun molemmat ovat järkeviä rahankäyttäjiä, niin millekään yhteisille tileille ja exceltaulukoille ei vaan ole yksinkertaisesti tarvetta. Jos itse kokisin, että vaimo on sen verran holtiton, että tällainen kontrollointi olisi tarpeen, niin ei hän olisi silloin minulle sopiva kumppani.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Käytännössähän juoksevat kulut ovat kuitenkin vakiot, eli ne mitä yleensäkin yhteisesti kustannetaan. Siksi ne on helppo jakaa pariskunnan kesken haluamallaan tavalla ihan ilman yhteistä tiliäkin. -- Niin kauan kun molemmat ovat järkeviä rahankäyttäjiä, niin millekään yhteisille tileille ja exceltaulukoille ei vaan ole yksinkertaisesti tarvetta.
Tätä en oikein ymmärrä. Vaikka kuukauden yhteissumma olisikin kohtalaisen vakio, niin yksittäisen kauppareissun kulu ei ole vakio. Eli miten käytännössä kulut jaetaan 50/50 helposti ilman yhteistä tiliä tai kuittien laskemista? Äkkiseltään ajateltuna on hankala nähdä miten rahankäytön järkevyys liittyy yhteisen tilin tarpeeseen, haluatko hieman avata logiikkaasi?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
319
Tätä en oikein ymmärrä. Vaikka kuukauden yhteissumma olisikin kohtalaisen vakio, niin yksittäisen kauppareissun kulu ei ole vakio. Eli miten käytännössä kulut jaetaan 50/50 helposti ilman yhteistä tiliä tai kuittien laskemista?
Vastaan sivusta. Yksittäiset kauppareissut ei tietenkään ole vakioita, mutta pidemmällä aika välillä kulut kyllä tasaantuvat. Ihmiset ovat toki toki erilaisia, mutta itseäni ainakin ahdistaisi, jos joka välissä joutuisi laskemaan senttejä olenko velkaa vai ollaanko mulle velkas.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Yksittäiset kauppareissut ei tietenkään ole vakioita, mutta pidemmällä aika välillä kulut kyllä tasaantuvat.
Tämä väitehän ei pidä millään tavalla paikkaansa objektiivisesti, tuo on käytännössä se, että ei välitetä siitä, miten kulut todellisuudessa jakautuvat.

Ihmiset ovat toki toki erilaisia, mutta itseäni ainakin ahdistaisi, jos joka välissä joutuisi laskemaan senttejä olenko velkaa vai ollaanko mulle velkas.
Siksi se yhteinen tili, joka automaattisesti ja täysin toimintavarmasti jakaa kulut halutussa suhteessa ilman sentinkään laskemista. Toki tuo itsesi ehdottama ratkaisu, että ei vaan välitä siitä kulujen suhteesta, toimii myös jos kumpaakaan ei kiinnosta siitä välittää. Kysymys oli kuitenkin siitä, että kuinka ne kulut saadaan jaettua helpoiten silloin kun ne halutaan jakaa jotenkin tiedetysti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
658
Meillä oli jossain vaiheessa parin vuoden ajan excel käytössä, mutta ei kulujen jakamista varten vaan ihan yleiseen menojen seuraamiseen. Meillä on ollut yhteiset rahat aina, mutta ei se aina ole ollut niin ruusuista kuin muilla keskustelusta päätellen.

Itse olen säästäväinen ja harkitsen ostoja tarkasti. Haluan varata myös lentoliput hyvissä ajoin, vaikka päivät ei sitten olisikaan ne optimaallisimmat.

Puoliso taas vähät välittää säästöistä yms ja haluaa esim. varata lennot viime tingassa, koska vasta sitten voi olla varma, että pääsee lähtemään. Monesti tuntuu, että vaivalla tienattu raha vaan heitetään roskiin ja tuo aiheuttaa vitutusta. Kampaajallakin tuo käy pahimmillaan kerran viikossa eikä sekään ilmaista ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Mä oon taas saanu käsityksen että nimenomaan pienituloisilla on juurikin omat rahat eikä yhteistä tiliä. Suurituloisilla taas on yhteinen koska raha on sen verran hälläväliä kun kaiken kuitenkin saa niin mistä sitä riitaakaan tulis.
rikkailla, ei siis mikään 10ke/kk-palkka vaan oikeasti varakas, taitaa olla järjestään avioehdot. se ei tietenkään poista sitä ettei voisi olla yhteisiä käyttötilejä yms. mutta lähtökohtaisesti oma omaisuus ja yhteinen omaisuus on silloin kaksi eri juttua.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Tätä en oikein ymmärrä. Vaikka kuukauden yhteissumma olisikin kohtalaisen vakio, niin yksittäisen kauppareissun kulu ei ole vakio. Eli miten käytännössä kulut jaetaan 50/50 helposti ilman yhteistä tiliä tai kuittien laskemista? Äkkiseltään ajateltuna on hankala nähdä miten rahankäytön järkevyys liittyy yhteisen tilin tarpeeseen, haluatko hieman avata logiikkaasi?
Ilmeisesti olin hieman epäselvä. Ei niiden yksittäisten kauppareissujen tarvi olla vakioita, kun kuitenkin kuukausitasolla sinne menee aina suunnilleen saman verran rahaa. Ja kun kuluja jaetaan pariskunnan kesken, niin kauppakulut laitetaan toiselle osapuolelle, joka siis maksaa aina kaikki kauppareissut. Se toinen osapuoli maksaa sitten jotain muuta, esim. sähkölaskun tai vastikkeen. Tällä tavalla niitä menoja ei tarvitse joka kuukausi laskeskella.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Kyllä meilläkin vaimo roudaa kotiin jos jonkinlaista sisustuselementtiä, jotka saa mun silmät pyörimään päässä, mutta eipä tulisi mieleenikään alkaa kieltämään.
Eli teilläkin toinen tekee jotain sellaista mistä toinen ei oikein tykkää, mutta ei kuitenkaan viitsi siitä mitään äänen sanoa. Eiköhän tuossakin pääsisi parempaan ja molempia enemmän tyydyttävään lopputulokseen, kun asioista juteltaisiin edes vähän etukäteen ;)

Tai sitten ihmiset ovat vain niin hälläväliä tyyppisiä, ettei toisen teot vain oikeasti jaksa kiinnostaa. Kyllä meillä tulisi sanomista ja paljon jos kävisin ostamassa mustaa maalia ja maalaisin olohuoneen kaikki pinnat sillä mustaksi, jotta videotykin heijastukset saa minimiin. Jotenkin todella itsekäs ihminen saa olla joka ei välitä toisista ollenkaan, jos ajatusmaailma on se, että itse saa hommata ihan mitä itseä huvittaa toiselta yhtään kysymättä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
kun kuluja jaetaan pariskunnan kesken, niin kauppakulut laitetaan toiselle osapuolelle, joka siis maksaa aina kaikki kauppareissut. Se toinen osapuoli maksaa sitten jotain muuta, esim. sähkölaskun tai vastikkeen. Tällä tavalla niitä menoja ei tarvitse joka kuukausi laskeskella.
Niin, no tuolla tavalla saa ratkaisun, jossa "molemmat maksaa edes jotain", ei tuo mikään "helppo tapa jakaa kulut kuten haluaa" ole. Joka tapauksessa tuokin vaatii miettimistä ja laskeskelua + sen, että kauppareissut on "pakko" tehdä jompi kumpi. Yhteinen taloustili ei vaadi laskeskelua koskaan, kulut jakautuvat täsmälleen kuten halutaan, ja kauppareissun voi tehdä kumpi tahansa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 611
Meillä tosiaan kauppamenoja ei erityisemmin seurata, pariin kertaan katottu semmonen karkea vuosikulutus, joku yhteinen tili sais mut paljon tarkemmin varmaan kattomaan mihin sitä rahaa nyt sit käytetään. Nyt sovitaan, että käy sinä kaupassa minä teen ruuan tai toisinpäin ja siinäpä se tasaantuu pitkässä juoksussa. Joku voi jäädä jonku saturaisen tappiolle, mutta ei oo nii hengenhätä että jaksais sen päälle alkaa vääntämään exceliä tai yhteisiä tilejä ja siirteleen jatkuvasti rahaa johonki.

Tämä ei minulla mene ymmärrykseen. Vaikka kuinka ollaan parisuhteessa, niin en voisi koskaan ymmärtää sellaista, että pitäisi kysyä toiselta lupa siihen, että saa ostaa jotain.
No varmaan vähän riippuu, mutta kyllä mie käytän avopuolison kautta kaikki näkyvät ostokset. Eli jos nyt jotain telkkua, tietokonetta tms. ostan nii lähinnä se, että "onko tää kotelo, ulkonäkö semmonen et ei herätä närää". Toki mautkin aika samanlaiset, mutta lähinnä kyse siitä, että yhteinen koti, nii ei tekis mieli sit että toinen hankkii jonku järkyttävän ruman / epäkäytännöllisen huonekalun koska voi ja se sit vie tilaa siltä tyylikkäämmältä ja käytännöllisemmältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
rikkailla, ei siis mikään 10ke/kk-palkka vaan oikeasti varakas, taitaa olla järjestään avioehdot. se ei tietenkään poista sitä ettei voisi olla yhteisiä käyttötilejä yms. mutta lähtökohtaisesti oma omaisuus ja yhteinen omaisuus on silloin kaksi eri juttua.
Ei kai sillä nyt eroa ole onko se omaisuus 1k€ vai useampi miljoonaa? Ei kai se tee henkilöstä jotenkin tyhmempää jos on vähemmän varallisututa ja haluaa suojata sen vs. että on miljoona omaisuus milloin lähtökohtaisesti asia pidetään jo selviönä. Todennäköisesti ei ne rikkaatkaan suvut ole rikastuneet hövelillä rahan käytöllä.

Kysely sinäällään on aika absurdi kun parisuhteita lähtökohdiltaan niin erillaisia puhumattakaan, että ihmiset niissä omaa eri arvoja. Lapsesta asti yhdessä ollut pari jolla jo vaikka lapsenlapsia voi on lähtökohtaisesti aivan eri tilanteessa kuin 50v susipari jolla takana useampi avioliitto. Puhumattakaan niistä tuloeroista jne. jne. Joten ei voida soveltaa itsestään selvyytenä, että tietenkin yhteisetrahat. Miksi edes olette yhdessä jos ei ole?

Mielenkiintoista keskustelua näistä toki aina saa ja joku voi saada herätteitä, että ehkä voisimme hoitaa asiat vähän järkevämmin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Tällä tavalla niitä menoja ei tarvitse joka kuukausi laskeskella.
Kun on tuo yhteinen tili, jolta maksetaan kaikki yhteiset menot, niin kuussa tuohon laskemiseen kuuluu aikaa noin 30 sekuntia kun katsoo tilin saldon ja vähentää siitä seuraavan kuukauden tulevat menot ja jakaa kahdella (jos siis kulut haluaa laittaa puoliksi).
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Eli teilläkin toinen tekee jotain sellaista mistä toinen ei oikein tykkää, mutta ei kuitenkaan viitsi siitä mitään äänen sanoa. Eiköhän tuossakin pääsisi parempaan ja molempia enemmän tyydyttävään lopputulokseen, kun asioista juteltaisiin edes vähän etukäteen ;)
Miksi teet omia oletuksia? Tottakai minä oman mielipiteeni sanon, mutta jos se tavara on vaimolle tärkeä, niin hän sen saa hankkia vaikka se ei minun mieleeni olisikaan. Ei meillä ole näistä hankinnoista mitään ongelmia tullut.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Niin, no tuolla tavalla saa ratkaisun, jossa "molemmat maksaa edes jotain", ei tuo mikään "helppo tapa jakaa kulut kuten haluaa" ole. Joka tapauksessa tuokin vaatii miettimistä ja laskeskelua + sen, että kauppareissut on "pakko" tehdä jompi kumpi. Yhteinen taloustili ei vaadi laskeskelua koskaan, kulut jakautuvat täsmälleen kuten halutaan, ja kauppareissun voi tehdä kumpi tahansa.
Miten se voi olla noin vaikeaa ymmärtää. Pitääkö tämä avata vieläkin tarkemmin. Oletaan nyt, että yhteisiä juoksevia kuluja on seuraavasti:
kauppareissut 300 euroa
vastike 200 euroa
sähkö 100 euroa
netti 50 euroa
vakuutukset 50 euroa

Nyt kulut voidaan jakaa haluamalla suhteella, mutta oletetaan nyt että halutaan laittaa 50/50, niin sen seurauksena:
A maksaa kauppareissun ja netin
B maksaa vastikkeen, sähkön ja vakuutuksen

Kulut menevät tällöin kuukausitasolla aina tasan ilman, että tarvitsee suorittaa ainuttakaan laskutoimitusta tai kuitin tutkimista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Joku voi jäädä jonku saturaisen tappiolle, mutta ei oo nii hengenhätä että jaksais sen päälle alkaa vääntämään exceliä tai yhteisiä tilejä ja siirteleen jatkuvasti rahaa johonki.
Tuo yhteisen tilin avauskaan ei ota aikaa kuin sen vartin. Tai ei ainakaan meillä ottanut kun S-pankista tili avattiin ja siihen kortit. Sinne tilillekin voi tehdä automaattisiirron joka kuukausi joten sekään ei välttämättä vaadi aikaa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
187
Me ollaan suht tuore avopari ilman lapsia ja maksetaan puoliksi kaikki. Siitä silti lipsutaan sen verran, että itse makselen oman autoni kaikki kulut, paitsi jos ei mene katsastuksesta läpi ja jotain korjausta vaatii, niin sitten puoliksi ne. Työtuloissa tienaan noin 30% enemmän.
Kaupassa ollaan maksettu omat ostoksemme, lähinnä mennyt luontaisesti kun on ruokavaliot sen verran erilaiset, että ainoastaan kanat on se mikä kulutetaan yhteisesti, niin nakellaan ne vaan sitten tasaisesti.
Excelissä kateltiin vuoden ajalta omat ruokakauppalaskumme ja huomattiin, että aikalailla samoihin lukuihin päästään. Nyt sitten ens kuussa ollaan ottamassa yhteistä taloustiliä käyttöön, minne siirrellään joku sopiva summa kuukausittain ja maksetaan sieltä samalta tililtä sitten kaikki kuluva.

Me ollaan tulojen puolesta keskiarvon yläpuolella, mutta silti silloin tällöin lyödään exceliin kaikki kulut sun muut ja tarkastellaan meidän taloutta kriittisesti (insinöörejä molemmat) varsinkin kun nykyisin voi tulla kaikenlaista suoraveloitusta ties mistä asioista, joista voi sitten kasvaa yllättävän iso virta. Samalla sitten hyvä kilpailuttaa vakuutukset, karsia turhia pois yms mitä on saattanu kertyä.
Keskustelua lukiessa ainakin itselle tuntuu aika hauskalta, että monikin on sitä mieltä, että kuka ihme seuraa yhtään kulujaan / excelöi mitään ja samalla sitten luetaan miten jotain 1/3 Suomen kansasta on veloissa eikä pärjää rahoillaan vaikka tienaisivatkin hirveästi. :confused2: Varsinkin pienempituloisille ainakin itse liputan ehdottomasti tuota, että seurataan tarkasti menoja ja kulutusta, se opettaa samalla rahan käytöstä ja saa myös harjoteltua suunnitelmallisuutta, varsinkin jos tulee joku äkillinen isompi kulu niin on valmiina miettimään, että tarviiko siihen minkäverran raha-asioita muuttaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Omat tilit ja omat asuntolainat. Ruokakauppakäynnit yhdessä niin, että vuorotellen toinen maksaa koko loppusumman. Kertaakaan ei ole tullut tarvetta alkaa laskeskella että onko toinen kenties maksanut enemmän tai tasata kuun päätteeksi jotain :D Sama tapa käytössä ulkona syödessä, matkustellessa ym.

Auto on vain minulla niin maksan tietenkin sen, eikä tulisi mieleenkään pyytää mitään kuluja siitä puolisolta vaikka hän kyydissäni usein istuukin. Tienaan enemmän niin maksan sähkön, kotivakuutuksen ym. pienempiä kuluja ihan omasta tahdostani. Vastike menee puoliksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Miten se voi olla noin vaikeaa ymmärtää. Pitääkö tämä avata vieläkin tarkemmin. Oletaan nyt, että yhteisiä juoksevia kuluja on seuraavasti:
kauppareissut 300 euroa
vastike 200 euroa
sähkö 100 euroa
netti 50 euroa
vakuutukset 50 euroa

Nyt kulut voidaan jakaa haluamalla suhteella, mutta oletetaan nyt että halutaan laittaa 50/50, niin sen seurauksena:
A maksaa kauppareissun ja netin
B maksaa vastikkeen, sähkön ja vakuutuksen

Kulut menevät tällöin kuukausitasolla aina tasan ilman, että tarvitsee suorittaa ainuttakaan laskutoimitusta tai kuitin tutkimista.
Nuo perheen juoksevat kulut harvoin ovat noin nättejä tasalukuja, jotka voi vain noin helposti jakaa. Homma menee vielä hankalammaksi jos toinen perheessä tienaa enemmän kuin toinen ja se halutaan ottaa järkevästi huomioon.

Tuo laskelma menisi heti jo hankalaksi jos tuohon listaan lisättäisiin esimerkiksi kohta lainan lyhennys 1800 euroa. Kumpi sen maksaisi yksin?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 611
Tuo laskelma menisi heti jo hankalaksi jos tuohon listaan lisättäisiin esimerkiksi kohta lainan lyhennys 1800 euroa. Kumpi sen maksaisi yksin?
Molemmilla omat lainat ja lyhentelevät kun lyhentelevät?

Ja en edes oikeen ymmärrä näitä, että toinen tienaa 10k ja toinen 3k ja sit pitäs jotain nakkipaketteja tasata, että ostat 60% nakkipaketista ja minä 30% ku tienaan vähemmän. Eihän nuo peruskulut nyt kaada kenenkää työssäkäyvän taloutta mihinkään suuntaan, en ymmärrä miks niitä pitäs tasata. Sit jos ostetaan jotain kallista, nii se toinen osapuoli määrittää omilla rahoillaan sen hintatason mitä on vlamis maksamaan ja se jolla on enemmän halua ja pätäkkää nii laittaa sit ekstraa jos haluaa enemmän ja parempaa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
516
Ite en kyllä ymmärrä tuota excelöintiä. Pitäisi sitä kai tietää ilmankin, että ostaako jotain turhaa tai liikaa - ihan kattomalla, että väheneekö se tilin saldo vai kasvaako se.

edit: Varmaan tuo sitten auttaa jos pitää jaotella se, kumpi ostaa enemmän "omia" kun on yhteiset varat samalla tilillä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Miten se voi olla noin vaikeaa ymmärtää. Pitääkö tämä avata vieläkin tarkemmin.
Tällä kertaa ymmärrysongelma taitaa olla eri puolella ruutua kuin kuvittelet. Lue viestini vielä ajatuksen kanssa uudelleen.

Oletaan nyt, että yhteisiä juoksevia kuluja on seuraavasti:
kauppareissut 300 euroa
vastike 200 euroa
sähkö 100 euroa
netti 50 euroa
vakuutukset 50 euroa

Nyt kulut voidaan jakaa haluamalla suhteella, mutta oletetaan nyt että halutaan laittaa 50/50, niin sen seurauksena:
Näytätkö miten tilanne menee kun vaihdat vaikkapa vastikkeen tilalle "vuokra 850e"? Lisäksi, vaikka sattuisi järjetön säkä ja kulut sattuisivat muodostamaan suoraan sellaiset summat, että niistä saa laskettua ~saman arvoiset kokonaisuudet (ja esim. kauppaostosten kuukausisumma pysyisi joka kuukausi täsmälleen samana), niin tuollainen ratkaisu pakottaa toisen osapuolen olemaan jokaisella kauppareissulla mukana.

Kulut menevät tällöin kuukausitasolla aina tasan ilman, että tarvitsee suorittaa ainuttakaan laskutoimitusta tai kuitin tutkimista.
Kuinka valitset ilman laskutoimitusta sen, mitä eri asioita kumpikin maksaa? No, eipä tuo excelöinnin mittakaavaista ole, eikä tässä pointtina ole se, että tuo olisi huono ratkaisu jos sen hyväksi kokee, silloin tuossa menee harhaisuuden puolelle kun kuvittelee tuon olevan helppo ratkaisu kulujen jakamiseen halutulla tavalla. Optimaalisimmassakin tapauksessa tuossa tulee väkisin kymmenien eurojen heittoja kuukausittain.

Ja tosiaan "helppoudestaan" huolimatta tuossa on joka tapauksessa suurempi vaiva kuin siinä, että käyttää 5min yhteisen tilin avaamiseen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Ja en edes oikeen ymmärrä näitä, että toinen tienaa 10k ja toinen 3k ja sit pitäs jotain nakkipaketteja tasata, että ostat 60% nakkipaketista ja minä 30% ku tienaan vähemmän. Eihän nuo peruskulut nyt kaada kenenkää työssäkäyvän taloutta mihinkään suuntaan, en ymmärrä miks niitä pitäs tasata. Sit jos ostetaan jotain kallista, nii se toinen osapuoli määrittää omilla rahoillaan sen hintatason mitä on vlamis maksamaan ja se jolla on enemmän halua ja pätäkkää nii laittaa sit ekstraa jos haluaa enemmän ja parempaa.
Honzo tätä jo hyvin avasikin tuolla aiemmin, mutta jos toisen kuukausitienesti on 1500 euroa ja toisen 5000 euroa niin on aika selkeää, että tuolla 1500 euroa kuussa tienaavalla joka ikinen säästetty euro siellä kaupassa tai missä tahansa muussakin ostoksessa tuntuu siellä omassa lompakossa enemmän kuin sillä 5000 euroa tienaavalla. Ainkin itsestä on tärkeää, että tuo enemmän tienaava ostallistuu perheen peruskulujen maksuun isommalla osuudella, jotta sillä vähemmänkin tienaavalla on mahdollisuus saada säästöön jotain tai nauttia perheen kokonaistuloista edes hieman. Niistä kaupan nakkipaketeista valitettavasti tuollaisilla vähillä tuloilla kertyy merkittävä osuus kuukauden menoista ja ne on niitä paikkoja joista pitää säästää. Aletaanko siellä kassajonossa sitten jakamaan niitä ostoksia eri maksajille kun se paremmin tienaava haluaa ostaa itselleen kalliita raakamakkaroita, joihin vähemmän tienaavalla ei ole varaa ja joutuu itselleen ostamaan halvimmat jauhonakit. Minusta todella itsekästä jos ollaan parisuhteessa ja toinen elää kuin kroisos ja toinen joutuu laskemaan jokaisen pennin, että pärjää seuraavaan palkkaan asti.

Tuokin kaikki on helposti otettavissa huomioon sillä yhteisellä tilillä johon molemmat siirtää prosentuaalisesti saman verran omasta nettotuloistaan joka kuukausi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Jotenkin tuntuu että porukka suhtautuu aina insinöörimäisesti tuohon pariskunnan rahankäyttöön. Itse ajattelen että perheellä on käytössä x määrä rahaa kuukaudeksi ja se on sama kuka sen milloinkin tuo. Siitä sitten kustannetaan eläminen. Omat ja yhteiset rahat ovat ehkä itselleni vieraita tai siis tuntuisi hullulta että vaikka omalla kohdallani netto on tällä hetkellä n. 10x enemmän kuin rouvalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 523
Viestejä
4 189 946
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom