- Liittynyt
- 21.11.2018
- Viestejä
- 1 333
Meneekö sinun piikkiin?
Mikäs korjaamo kyseessä, veikkaan merkkiä...Tästä ei ole vielä keskusteltu, kun ratkaisu ei ole aivan selvä. Laakeriliuskat on ehkä mahdollista saada puljusta, josta hommasin akselinkin.
AdBlue-järjestelmän vikatilanteita on ollut. Tuolla lisää tarinaa. Isoa A:ta löytyy löytyy myös 2.0 TSI tekniikalla, jossa siinäkin on toki omat ongelmansa. Kulutus ei ole suurin ongelma, kuitenkaan.Nyt kiinnostelisi hankkia isompaa tila-autoa ja segmettiin osuisi Seat Alhambraa/VW Sharania. Moottorina noissa katsetuissa on aina 2.0 TDI ja vaihteistona DSG. Vuosimallit näyttäisivät olevan 2016 ja uudempaa kilsojen ollessa 50k ja siitä eteenpäin.
Mitä näissä tulee ottaa huomioon, jos lähtee ostohousuja sovittelemaan?
186tkm ajettu T5 GP täällä, 2010 mallia. Tuo on ihan alkupään malleja ja pakko laittaa sen pikkiin, vastaavaa kun en ole monesta paikasta kuullut tapahtuneen. Kolmas kaksoismassa menossa, viimeisin vaihdettiin auton ollessa minulla joku vuosi sitten. Meni myyjäliikkeen piikkiin suurimmaksi osaksi, vaihdatin samalla takalaakerin etc.Alkanut tuolla kylillä kuulemaan juttua että Transportterin 2.0TDI koneet hajoaa. Useampia koneita kuulemma rempattu 10k€ kuitilla.. Onko tekkiläisillä tietoa?
Ei siinä mitään huonoa suunnittelua ole kotelossa, apulaitehihna rispaantuu ja yksikin kevlarvahvike pääsee sinne kiertymään niin sehän syö itsensä siitä muovista läpi ja kun jakohihna imasee kiinni niin se repii loput mukaan ja loppu on historiaa. Pitäisi olla metallia että kestäisi tuollaisen, mutta huonolla huollolla tuon vain saa aikaan.186tkm ajettu T5 GP täällä, 2010 mallia. Tuo on ihan alkupään malleja ja pakko laittaa sen pikkiin, vastaavaa kun en ole monesta paikasta kuullut tapahtuneen. Kolmas kaksoismassa menossa, viimeisin vaihdettiin auton ollessa minulla joku vuosi sitten. Meni myyjäliikkeen piikkiin suurimmaksi osaksi, vaihdatin samalla takalaakerin etc.
Toinen, ja jokseenkin yleinen, vaarakohde on moniurahihnan eksyminen nokkahihnan kotelon sisään, vuosi sitten kävi näin. Volvoissa ja Relluissa ilmeisesti samaa vikaa, huonosti suunniteltu nokkahihnan kotelo. Minulla juntttasi kone kiinni 40km/h vauhdista ja kannen irroituksen jälkeen näkyi jokaisen männän päällä 4 venttiilin jälkeä. Oli sen verran kovaa lyönyt että pakonokan päässä oleva lämpösovitteinen hihnapyörän sovite oli pyörähtänyt 45 astetta. Vaihtoon meni pakonokka, koko jakopää, 2x nostaja, kampiakselin stefa ja moniurahihna+kiristin. Männissä käyneet venttiilit on edelleen kannessa paikallaan, 1 vuoti hieman ennen läppäystä, sen jälkeen ei. Noilla ajettu nyt reilu 20tkm.
Mitä remonttia niihin on tehty tuon 10k€ edestä? 3-4 tonnilla saa vähän ajetun (alle 100tkm) koneen ilman apulaitteita, hirveä järki lähteä remppaamaan vanhaa?
Muutama metallivahvike kotelossa varmasti auttaisi ettei hihna syö itseään läpi. Minun tapauksessa ei näin ollut käynyt, oli tunkenut raosta nokkahihnan ylä- ja alakotelon välistä.Ei siinä mitään huonoa suunnittelua ole kotelossa, apulaitehihna rispaantuu ja yksikin kevlarvahvike pääsee sinne kiertymään niin sehän syö itsensä siitä muovista läpi ja kun jakohihna imasee kiinni niin se repii loput mukaan ja loppu on historiaa. Pitäisi olla metallia että kestäisi tuollaisen, mutta huonolla huollolla tuon vain saa aikaan.
Apulaitehihnaa kannattaa vaihtaa ajallaan ja tarkistaa että rullat ja laakerit on kunnossa.
Oliko rullat ja laakerit kunnossa, sitten on vielä väärä hihna, rellussa tuota nähnyt paljon, asennetaan liian leveä hihna tai muuten asennettu väärin. Relluissa tietyissä moottoreissa pitää jättää yksi ura tyhjäksi sieltä jakohihnan puolelta ja tätä kun ei tiedetä ja asennetaan ylileveä hihna niin se syö itsensä rikki.Muutama metallivahvike kotelossa varmasti auttaisi ettei hihna syö itseään läpi. Minun tapauksessa ei näin ollut käynyt, oli tunkenut raosta nokkahihnan ylä- ja alakotelon välistä.
Hihna oli vuoden vanha, koneen stopin jälkeen kävin katsomassa mikä tilanne ja moniurahihnasta oli puolet pituussuunnassa jäljellä. Moottorin puoleinen hihnan pala oli kampiakselin alapyörän ympärillä.
Ei löytynyt vikaa, moniuralle vaihdettiin myös uudet osat hihnan lisäksi. Taisi kaikkineen maksaa n. 1600€ tuo rykäisy.Oliko rullat ja laakerit kunnossa, sitten on vielä väärä hihna, rellussa tuota nähnyt paljon, asennetaan liian leveä hihna tai muuten asennettu väärin. Relluissa tietyissä moottoreissa pitää jättää yksi ura tyhjäksi sieltä jakohihnan puolelta ja tätä kun ei tiedetä ja asennetaan ylileveä hihna niin se syö itsensä rikki.
Miksi vain 1.8? Jos kerran hakemaan lähtee niin kannattaa ottaa samalla se 2.0 tai jopa 3.0 mylly. A5 on aika iso ja painava auto, tuo 1.8 on vähän liian pieni moottori siihenKetjua lukiessa saa käsityksen että Saksasta ei taida olla järkeä hakea Audi A5 1.8 TFSI koneista. Kilometrejä lienee turha tarkkailla, kun tuota ruuvaamista tapahtuu.
Manuaaliloota ja vm.2014 lähtien lie riskittömin?
Kyllä minulle se 2.0 litrainen passaa toki myös. Siinä vastaavia ongelmia?Miksi vain 1.8? Jos kerran hakemaan lähtee niin kannattaa ottaa samalla se 2.0 tai jopa 3.0 mylly. A5 on aika iso ja painava auto, tuo 1.8 on vähän liian pieni moottori siihen
1.8 ja 2.0 on sama mutta eri iskutilavuudellaKyllä minulle se 2.0 litrainen passaa toki myös. Siinä vastaavia ongelmia?
Eli TFSI koneella saa olla silti varpaillaan mitä tulee noihin kahteen malliin.1.8 ja 2.0 on sama mutta eri iskutilavuudella
Käsittääkseni 2014 jälkeen on tullut uusi mäntämalli mikä on korjannut aiemmat öljyongelmatEli TFSI koneella saa olla silti varpaillaan mitä tulee noihin kahteen malliin.
Isompihan tuo Rapid on kuin Polo.No se on VW Polo eri logolla, joten siitä sitten. Voimalinjat ja muut täysin samat, lähinnä valmistusmaa on eri.
No onhan Superbikin "isompi" kuin Passatti, mutta sama auto silti...Isompihan tuo Rapid on kuin Polo.
Rapid ja Toledo on samoja autoja ja ne taitaa olla kumminkin samalla pohjalevyllä kuin vanhempi VW Polo ja Skoda Fabia.Seison korjattuna. Aina mielin Poloa vastaavaksi, kun ajo-ominaisuudetkin ihan identtiset.
Mikä noissa sitten oli isoin ero? Alusta? En ole vastaavaa testiä tehnyt, niin mielenkiintoista olisi kuulla eroista. 2016 Rapidia olen kyllä ajanut ja siinä näkyy olevan paljon Volkkarin osia sekä sisällä että moottorin puolella. Jopa pari Audin merkkiä näkyy moottorin puolellaTäytyy muistaa se, ettei sama pohjalevy tee autoista samoja. Jossain se säästö tehdään, yleensä mukavuudesta. On mielenkiintoinen kokemus ajaa ensin superb, sitten passat ja lopuksi a6. Kaikki samalla motilla ja taisi olla superbissa parhaat varusteet. En silti olisi skodaa noista valinnut.
Ihan uusimmilla en ole tuota kokeilua tehnyt, olivat 2010-2013 malleja.
Isoin ero penkit, ohjaus, jousitus ja rengasmelu/moottorimelu.Mikä noissa sitten oli isoin ero? Alusta? En ole vastaavaa testiä tehnyt, niin mielenkiintoista olisi kuulla eroista. 2016 Rapidia olen kyllä ajanut ja siinä näkyy olevan paljon Volkkarin osia sekä sisällä että moottorin puolella. Jopa pari Audin merkkiä näkyy moottorin puolella
Okei, no onhan tuossa sitten isompi ero kuin odotinkaan. Äkkiä ajattelee, että nuo kolme olisi lähellä toisiaan ja Audiin saisi lähinnä enemmän varusteita. Varsinkin ohjaus yllätti, mutta toisaalta ymmärtäähän sen että autojen välille pitää saada eroja.Isoin ero penkit, ohjaus, jousitus ja rengasmelu/moottorimelu.
En tosiaan ihan nykyisistä tiedä, mutta foorumeilta kyllä selviää esim. Skodan rengasmelun vaivaavan edelleen, mikä on itselle aika ratkaiseva tekijä. Toisaalta, voisi ajatella jotain jälkiasenteisia äänieristeitä oviin, pyöräkoteloihin ja takaluukkuun. Maksaisi varmaan ~1000-2000€ teettää(?)Okei, no onhan tuossa sitten isompi ero kuin odotinkaan. Äkkiä ajattelee, että nuo kolme olisi lähellä toisiaan ja Audiin saisi lähinnä enemmän varusteita. Varsinkin ohjaus yllätti, mutta toisaalta ymmärtäähän sen että autojen välille pitää saada eroja.
16k näkyy olevan alkaen hinnassa eroa. Samaa mieltä, että jossain sen pitää tuntua tuo hintakin. Monesti vaan kuulee ja lukee, että ovat samoja autoja ja vain merkistä maksetaan. Toki osa on varmasti brändiä, mutta kyllä sen huomaa onko skodan vai audin kyydissä. Kiteytit sen aika hyvin tuossa ”jokaisen omat tarpeet ja halut haluaako maksaa”.Maksaahan A6 äkkiä 20k enemmän uutena kuin Skoda tai Vokkelo? Pakko kai sen eron on jossain näkyäkin. Jos ne käytettyinä on saman hintaisia niin voi miettiä, mitä se Audin paremmuus maksaa uuden ostajalle. Toki A6 ei ole ihan sama kuin Passat/Superb, kun moottorikin on eripäin keulalla. Omaan makuun Superb oli kyllä Passattia edellä jo näistä viimeisimmän kopan vehkeistä. Melussakaan ei kyllä eroa ollut ainakaan Pasuunan hyväksi. Toki renkaat vaikuttaa paljon.
Onhan noissa muutenkin pieniä sävyeroja mm. ajettavuuteen tehty. A3/Golf/Leon/Octavia periaatteessa sama auto, mutta on niissä ajossa eroa kohderyhmät huomioiden. Se on sitten jokaisen omat tarpeet ja halut haluaako maksaa ahtaammasta A3:sta premium-lisän pikkaisen tunnokkaamman ajettavuuden takia.
Adaptiivinen vakkari oli quattro tourin esittelijän mukaan vakiona a6:ssa, mutta oikeassa olet lisävarusteiden hinnoista. Saksassa nuo saakin kaikki yksittäin, Suomessa pitää ottaa 5ke paketti, niin kuin sanoit.Audin lisävarusteet on ihan kamalan kalliita vrt. Skoda tai edes Volkswagen ja niistä puuttuu vakiona kaikenlaista pientä, mitä noissa halvemmissa on niin hintaero repsahtaa hyvin äkkiä. Esim. adaptiivinen vakkari, jota ilman uutta autoa on nykyään ihan järjetöntä ostaa. Passatissa vakiona, Superbiin n. 400 euroa. A6:een reilu 5 tonnia kun paketoitu kaiken sälän sekaan.
Ei ainakaan Audin suomisivujen mukaan ole.Adaptiivinen vakkari oli quattro tourin esittelijän mukaan vakiona a6:ssa, mutta oikeassa olet lisävarusteiden hinnoista. Saksassa nuo saakin kaikki yksittäin, Suomessa pitää ottaa 5ke paketti, niin kuin sanoit.
Hyvä video, ei ollut kuin imunokan jako 90 astetta pielessä, muutamassa männässä jälki ja kolmen sylinterin venttiilit solmussa... Itsellä on nyt toinen EA888 Gen 3 koneinen Cupra ajossa. Gen 3 eli kolmas kerta toden sanoo, toistaiseksi ollut toimiva konstruktio. Jos pitäisi autoa pitkään niin ketjun ja polttoainepumpun paininkupin vaihto 100tkm jälkeen ei olisi liioittelua.Siellon jako hypänny vissii yli parilitraisessa bensassa ja sisällä todennäköisesti kappaletavaraa.
TDI:ssä + manuaalissa ei kai missään vaiheessa ole ollut mitään erityisiä luotettavuus ongelmia voimalinjan suhteen, päästöskandaalit on asia erikseen ja siitä voi keskustella onko VAG ja sen vastaantulot ongelmatilanteissa muuten kuinka jees.Moi,
Mites Passat 2015 eteenpäin, luulisi ettei vanhoja vikoja enää vedetä perässä? Lähinnä 1.6 dieseliä tarjolla. Jotain tietty löytyy aina, mutta ei ole tarkoitus ajaa yli 200 000km.
1.6 TDI on todennäköisesti kuohittu väännöltään max 250Nm jotta sen kaveriksi on saatu DQ200, eli kuivakytkinloota. Sinänsä en tiedä onko sillä nyt mitään merkitystä 2015- mallisessa kumpaa tekniikkaa se loota on (jos siis DSG:n ostaa, eikä manuaalia).DSG:stä joku fiksumpi osannee sanoa onko tuon kaverina märkä vai kuivakytkin
Jaha, no katellaas Mondeota myös. Kiitti vinkistä.Saattaisin Mondeonkin vilkaista. Omaan makuun Passattia parempi. 2.0TDCI:n perässä toki siinäkin kaksoiskytkinautomaatti.
Kaikki dieselit pitäisi olla ihan kestäviä.Ovatko nuo Audi A4 b8 2.0 TDi tekniikaltaan ihan susia? Näyttäisi olevan aika lailla paljon tarjolla ja tuossa n. 200tkm kohdilla hinnatkin aika kohtuulliset verrattuna vaikka saman koko luokan ja saman ikäisiin bemareihin
Hihnanvaihto vissiin 80 000km välillä on ainakin hyvä pitää ohjelmassa
Noissahan on 180tkm vaihtoväli. Audifoorumilla on ilmeisesti porukalla hajoillut ennen tuota, joten sitä ehkä tarkoitit tuolla "vissiin hyvä pitää"? Kyllä mä uskaltaisin 120tkm ajella. B8:iin taidettiin korjata se B7:an öljypumppu-ongelma, jossa siis öljypumppua pyöritti yksi kuusiokolo, joka meni pyöreäksi. Joku voi oikaista, jos olen väärässä. Itselläni on B7:a 2.0TDI ja 330tkm mittarissa.Ovatko nuo Audi A4 b8 2.0 TDi tekniikaltaan ihan susia? Näyttäisi olevan aika lailla paljon tarjolla ja tuossa n. 200tkm kohdilla hinnatkin aika kohtuulliset verrattuna vaikka saman kokoluokan ja saman ikäisiin bemareihin
Hihnanvaihto vissiin 80 000km välillä on ainakin hyvä pitää ohjelmassa
Kyllä tekniikka kestää mutta noihan on koriltaan ihan mätiä, niitä korjattiin takuuna aivan helvetisti kun takalokarit ruostuu pyöränkoteloista ja edessä sama homma. Jos siihen on tehty takuuna korjaus niin ei se kestä kun muutaman vuoden ja taas ruostuu. Tehtaan ohjeet korjata ko homma sen verran hölmö.Ovatko nuo Audi A4 b8 2.0 TDi tekniikaltaan ihan susia? Näyttäisi olevan aika lailla paljon tarjolla ja tuossa n. 200tkm kohdilla hinnatkin aika kohtuulliset verrattuna vaikka saman kokoluokan ja saman ikäisiin bemareihin
Hihnanvaihto vissiin 80 000km välillä on ainakin hyvä pitää ohjelmassa