Samsungilta AMOLED-näytöllinen Galaxy Tab S5e -taulutietokone alle 500 euron hintaluokkaan

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Ja kyllähän iOS puolella kehittäjätuki on askeleen edellä.
Kerropa toki tästä aiheesta omia kokemuksia. Itse en koskisi enää googlen työkaluihin pitkällä tikullakaan, mutta Microsoftin omistama Xamarin toimii molemmilla
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Kerropa toki tästä aiheesta omia kokemuksia. Itse en koskisi enää googlen työkaluihin pitkällä tikullakaan, mutta Microsoftin omistama Xamarin toimii molemmilla
Ei ole juuri Googlen työkaluista kokemuksia, lähinnä Swift ja Xcodea on joskus tullut käytettyä. Tosin xcode nyt ei mitään hurraahuutoja ole myöskään kerännyt.

Kommentti oli siis lähinnä se, että iOS:llä kehittäjiä kiinnostaa myös iPad puoli, toisin kuin Android puolella. iPadilla saattaa UI olla ihan "erilainen" jos softaa käytetään iPadilla kuin että sitä käytettäisiin iPhonella. Androidilla tämä on huomattavasti harvinaisempaa ja softat on lähinnä "blow-up" versiota puhelinversiosta (poikkeuksia tietysti löytyy).
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Ei ole juuri Googlen työkaluista kokemuksia, lähinnä Swift ja Xcodea on joskus tullut käytettyä. Tosin xcode nyt ei mitään hurraahuutoja ole myöskään kerännyt.

Kommentti oli siis lähinnä se, että iOS:llä kehittäjiä kiinnostaa myös iPad puoli, toisin kuin Android puolella. iPadilla saattaa UI olla ihan "erilainen" jos softaa käytetään iPadilla kuin että sitä käytettäisiin iPhonella. Androidilla tämä on huomattavasti harvinaisempaa ja softat on lähinnä "blow-up" versiota puhelinversiosta (poikkeuksia tietysti löytyy).
Joo, mutta jos mietitään paperin sijaan oikeaa käytettävyyttä eli käyttäjän vinkkeliä, niin sanosin jotta ei ole ipadin ohjelmat yhtään sen ihmeellisempiä kuin androidpadinkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 659
Onko toi Android jotenkin erilainen puhelimissa ja tableteissa?
Mulla on iPad, mutta sen suljettu ympäristö tekee siitä todella surkean käyttää. Jopa Siri on oaoittautunut tyhmäks, puolikuuroksi joka toimii välillä miten sattuu.
Ohjelmat järjestään näyttää saaneen surkeat arvostelut ja muutenkin niitä arvosteluja on aina vain kourallinen, kun Android puhelimessa niitä on tuhansia. Lisäksi kaikki ohjelmat tuntuu olevan maksullisia iPadissa.
Miten tuo käyttis siis poikkeaa tabletissa puhelinversiosta, jos softatkin on eri? Olen aina luullut niiden olevan samoja.
Ei se Android olennaisesti ole eri. "Syy" on niiden softien kehittäjien. Ongelma kun on nimenomaan se, että ne softat on samoja. Se että käytettävyys viilataan 5-6" näytölle sopivaksi, ei tarkoita sitä että se olisi 10" formaatissa hyvä.

Ja eipä niitä softien kehittäjiäkään oikein voi asiasta syyttää. Kun katselee noiden Android-tablettien myyntimääriä niin on helppo ymmärtää jos niille softien kehittäminen ei kiinnosta.

Android pieksää puhelinpuolella 100-0 ja iOS tableteissa, hyvin yksinkertaista.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Onko toi Android jotenkin erilainen puhelimissa ja tableteissa?
Mulla on iPad, mutta sen suljettu ympäristö tekee siitä todella surkean käyttää. Jopa Siri on oaoittautunut tyhmäks, puolikuuroksi joka toimii välillä miten sattuu.
Ohjelmat järjestään näyttää saaneen surkeat arvostelut ja muutenkin niitä arvosteluja on aina vain kourallinen, kun Android puhelimessa niitä on tuhansia. Lisäksi kaikki ohjelmat tuntuu olevan maksullisia iPadissa.
Miten tuo käyttis siis poikkeaa tabletissa puhelinversiosta, jos softatkin on eri? Olen aina luullut niiden olevan samoja.
Sama käyttis. Softakehittäjällä on mahdollisuus luoda eri layoutit eri näytöille. Monet tärkeimmistä sovelluksista tosin on luonteeltaan sellaisia, että niissä asialla ei ole yhtikäs mitään merkitystä. Netflixissä katsotaan elokuvaa koko ruudulta. Nettiselaimessa eletään sivujen kehittäjän armoilla. Jne.

Molempien maailmojen tabletkäyttäjänä olen edelleen sitä mieltä, että kyllä ipad on selkeästi se huonompi tapaus ohjelmiston osalta. Hyvänä esimerkkinä tämä io-techin kommentointilaatikko, joka toimii vain lyhyiden vastausten osalta. Vähänkin pidempi teksti saati kuvia, niin kursori sekoaa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Itse toivoisin että tulisi android tabletteja kunnon spekseillä kaikkiin hintaluokkiin koska oma vanha asus tabletti atom Z3560 prossesorilla joutuu tekemään vielä pitkään toitä.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Itse toivoisin että tulisi android tabletteja kunnon spekseillä kaikkiin hintaluokkiin koska oma vanha asus tabletti atom Z3560 prossesorilla joutuu tekemään vielä pitkään toitä.
Kyllä, tätä samaa toivon itsekin. Tuoon nyt selkeä puute, johon ei ole mitään parannusta edes näköpiirissä. Tämäkin uutisen uutuus on oikeasti joku menneen elämän jäänne. Olin jo lähes tulkoon saanut uskoteltua itselleni, että se Fold kannattaa hankkia tabletiksi. Sitten tuli nuo hajoamisuutiset ja siihen lopahti sekin ajatus.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Aika harvoin törmää enään App Storessa softiin, jotka on tehty pelkästään iPhonelle. Omista softista muistan, että Google Authenticator oli tuollainen aika pitkää. Tuostakin on tullut jo iPad versio yli kolme vuotta sitten.

Version 3.00
22 Feb, 2016
Added iPad and landscape support
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Mulla on aiemmin ostettuja ohjelmia Androidille, siksi senkin takia sellainen olisi hyvä saada. Tuo Samsung vaikuttaa makeelta, ei ole painava ja ohutkin vielä. Hieman liikaa hintaa tosin.
Tablettia en ole ennen iPadia käyttänyt, joten niistä ei ole kokemusta. Luulin, että ohjelma vaan venyy isommaksi isommalla näytöllä. Ipadilla tulikin vastaan sellainen ohjelma, joka selvästi oli puhelimelle tehty. Se ei ole vaakatasossa ja sen selaaminen oli heikkoa, koska napit menee ruudun ulkopuolelle ja näkymästä ei pääse enää pois.
Luulisi että skaalautuvuus olisi osana jo käyttöjärjestelmää, eikä itse sovelluksen tekijöiden vastuulla.
Lisäksi nettiä selatessa huomaa miten heikosti tuo on optimoitu sille. Ylilauta ja Youtube pakkaa jumittaa aika pahoin. Joskus pitää koko Safari pakottaa sulkemaan, että pääsee jumista pois. Puhumattakaan kaikki addonien puute ja se ettei siihen saa Steam Linkkiä, koska Apple ei sitä halua laitteelleen. Naurettavaa tuollainen muiden karsastaminen. Ei ainakaan käyttäjä ystävällistä.
.
Androidissa monet tärkeät ohjelmat tekee sen käyttöliittymän niin eksoottisilla menetelmillä, että se todellakin on ihan täysin kiinni kehittäjästä mitä tukee ja millä tavoin. Mutta jos puhutaan noista perus-googlen menetelmistä, niin kyllähän siellä vahva kannustin on tehdä skaalautuvia näyttöjä. Hyvin harvoin niitä on staattiseksi rakennetu. Mutta jos ei ole käytetty flow:ta ja pikkuisen koodauslogiikkaa tehokkaasti, niin tekstit ei yleensä skaalaudu ja joko ne ei mahdu tai sitten ne näyttää vähän autioilta.

Yksi mikä minua ärsyttää ipadissa, on takaisin napin puute. Olet ihan täysin sovelluksen armoilla, että mistä se löytyy. Myöskään gesturet, joista nettiselaimen sivusiirtymistä hiukan kaipailisin myös samsung browseriin, on muissa ohjelmissa ja jopa käyttiksessä itsessään ihan mitä sattuu.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Nyt olen oppinut pitämään iPhonen käyttäjiä hieman hökäleinä, jotka eivät tiedä paremmasta, koska eivät suostu kokeilemaan muuta. Tuo on tosi kankea käyttää rajoitusten takia.
Iphone käyttäjillä on usein Mac tietokoneena niin hankalaksi menee jos hommaa Android puhelimen. Tippuu hyviä ominaisuuksia pois. Sitten jos on ostanut softaa iPhoneen ja valokuvat iCloudissa niin ei ihan helposti siirry Android laitteisiin.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Yksi mikä minua ärsyttää ipadissa, on takaisin napin puute. Olet ihan täysin sovelluksen armoilla, että mistä se löytyy. Myöskään gesturet, joista nettiselaimen sivusiirtymistä hiukan kaipailisin myös samsung browseriin, on muissa ohjelmissa ja jopa käyttiksessä itsessään ihan mitä sattuu.
Kyllähän tuo reunasta pyyhkäisi toimii nykyisin koko järjestelmän laajuisesti iOS:llä, on toiminut jo pitkään.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 019
Tjoo, Maceistä en tiedä yhtään. Varmasti ovat olleet aina hyviä käyttää siihen mihin ne ovat suunniteltu.
Ne henkilöt jotka itse tiedän eivät taatusti ostaisi kallista Mackia. Osa ei edes juuri käytä PCtä. Ne ostaa iPhonen vain, koska iPhone.
Siksi se onkin hieman hassua nyt kun tietää millainen käyttis iOS oikeesti on. Voisin tosiaan kuvitella olevan pirullisen hankalaa siirtyä Android käyttäjäksi, käytettyään ikänsä iOSsää. Se olisi kuin ekaa kertaa 40 vuotiaana pääsee ulkomaille, pois kotikylästään. Mind blowing stuff.
Onhan tuo aika rajoittunut tilanne jos omistaa pelkän iPhonen.
Macin, iPhonen, iPadin, iPod touchin ja Apple Watchin yhdistäminen jatkuvuustoimintojen avulla
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Android tabletit on kyllä keskimäärin spekseiltään niin kuraa kun olla vaan voi, mutta jos sen ostaa mediapäätteeksi (kevyttä surffailua, youtubea, jne) sohvapöydälle, niin kyllähän tuollainen kunnon näytöllä ja ok prossulla varustettu android tabletti siihen on omiaan.

Hintaa on tietysti alkuun satanen liikaa.

Meinasin eilen jo postata, kun aurinko paistoi niskan takaa suoraan näyttöön, ja amoled tykitti täysillä. [emoji16]
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Siksi se onkin hieman hassua nyt kun tietää millainen käyttis iOS oikeesti on. Voisin tosiaan kuvitella olevan pirullisen hankalaa siirtyä Android käyttäjäksi, käytettyään ikänsä iOSsää. Se olisi kuin ekaa kertaa 40 vuotiaana pääsee ulkomaille, pois kotikylästään. Mind blowing stuff.
No ei se Android mitään tajunnanräjäyttävää tarjoa. Samoja ominaisuuksiahan noihin tulee vuorotellen. Itse käytän iPhonea ihan ilman ongelmia vaikka viimeisest ~6 vuotta onkin ollut pääkäyttöisenä luurina Android-laite (yleensä on aina myös Android vehjes mukana/käytössä rinnalla). Ja koneena ei ole mäkkiä, iPadiäkin tulee käytettyä erittäin harvoin, on lähinnä lasten käytössä.

Omasta käytöstähän se riippuu kumman kokee parempana. Androidiakin ollaan viemässä yhä enemmän iOS:n suuntaan kaikkine oikeuksien kyselyineen ja tiedostojärjestelmän käpistelyn rajoittamisten osalta. Ei tästä nyt kannata tehdä mitään iOS vs Android keskustelua, niitä voi tehdä tuolla yleisellä alueella sitten.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
377
Itse luultavasti tulen tämän tabletin ostamaan, mutta tätä S5e:tä myydään kahtena mallina eli 4GB ram & 64GB tallennustilaa ja/tai 6GB ram & 128GB tallennustilaa, mutta tuota jälkimmäistä ei suomessa ainakaan mikään kauppa listaa eikä edes edes viralliset samsung.com suomen nettikaupan listoilta löydy. Onko joku kuullut tai lukenut tuleeko tuo 6GB malli myöhemmin vai tuleeko lainkaan suomeen/eurooppaan?

btw. Samsung.com suomi sivuilta tilaamalla kyseinen 4GB ram & 64GB malli nyt ennakkotilattavissa hintaan 400e (wifi malli), kun hinta.fi:ssä halvin kauppa myy 430e ja ylöspäin. Arvioitu toimituspäivä: 25.4. ja 4g malli hinta 500e.
Galaxy Tab S5e Wi-Fi | SM-T720NZSANEE | Samsung FI
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
tätä S5e:tä myydään kahtena mallina eli 4GB ram & 64GB tallennustilaa ja/tai 6GB ram & 128GB tallennustilaa
Kaveri oli tuota Samsungilta tiedustellut ja totesivat että ainakaan tällä hetkellä ei suomeen ole tulossa kuin tuo "heikompi" malli.

Itse S5 -malliahan ei taida vielä olla edes julkistettu, vain tämä halvempi e-malli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 718
Taitaa olla e sama logiikka kuin S10e. Kai S5 tabi, huippu Sd855 tai viime vuoden 845 tulee myöhemmin. Saisi olla 855, vaikka kyllä 845 vielä ihan tehoa puhkuu.
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Kyllähän tuo reunasta pyyhkäisi toimii nykyisin koko järjestelmän laajuisesti iOS:llä, on toiminut jo pitkään.
Et ole ilmeisesti käynyt kamerasovelluksessa lukitusruudusta käsin, kun tuollaista väität :think:
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Et ole ilmeisesti käynyt kamerasovelluksessa lukitusruudusta käsin, kun tuollaista väität :think:
No ehkä tuli ilmaistua huonosti, eli järjestelmän sisällä tuo toimii softissa samalla tavalla eli reunasta pyyhkäisy menee aina taaksepäin (selain jne). Lukitusruutuunhan pääsee normaalisti takaisin pyyhkäisemällä alareunasta (ip X ->) tai painamalla touchID:tä?
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
No ehkä tuli ilmaistua huonosti, eli järjestelmän sisällä tuo toimii softissa samalla tavalla eli reunasta pyyhkäisy menee aina taaksepäin (selain jne). Lukitusruutuunhan pääsee normaalisti takaisin pyyhkäisemällä alareunasta (ip X ->) tai painamalla touchID:tä?
Niin, alareunasta käsin pääsee takaisin tuosta mainitusta kamerasovelluksestakin. Mutta mutta, logiikka ei ole siis yhteneväinen, vaan täysin paikasta ja sovelluksesta kiinni. Se tekee siitä hankalan omaksua ja sitä kautta ei korvaa erillistä back-nappia (vaikka sitten virtuaalista).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 946
Eipä taida suurin osa ihmisistä juuri appseja erityisemmin tarvita.

Jos juuri ja juuri vähän vakiota monipuolisemman pdf-readerin halua, niin kaipa niitä löytyy androidille.
-
IOs:n priorisointi devaajien suunnasta on yleensä aika helppoa: sillä puolella appsit tuottavat paremmin jotain tiettyjä teollisuusjuttuja lukuunottamatta.

Puhumattakaan siitä, että ylläpito on paljon helpompaa kun alustan fragmentaatio on hyvin vähäistä verrattuna androidiin.

Android puolella saman firman luureissakin on aivan eri softaversioita, libraryjä ja tukia ihan vaan sen takia, että luureja ja tablettja tehdään niin vaihtelevalla raudalla.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
377
Kaveri oli tuota Samsungilta tiedustellut ja totesivat että ainakaan tällä hetkellä ei suomeen ole tulossa kuin tuo "heikompi" malli.

Itse S5 -malliahan ei taida vielä olla edes julkistettu, vain tämä halvempi e-malli.
Ehdin tätä itsekin jo viimeviikolla kysäsee tuolta Samsungin nettisivujen suomen suportista (ennen kuin näin tuon sun vastauksen) ja sieltä joku jamppa vastasi myös about saman että ei oo tällä hetkellä ainakaan tulossa suomeen (ja lisäsi vielä, että jos koskaan edes).

Ei myöskään läntisen maailman muissa previkka jutuissa puhuta mitään muuallakaan 6GB mallista, joten vähän tulee sellainen mieleen että kyseinen 6GB malli on vaan Aasian markkinoille menossa jossa on markkinoinnissa ja mielikuvissa kova fixaatio aina mahdollisimman suureen RAM:iin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 553
Viestejä
4 166 073
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom