Mitkä kaiuttimet ostaisin? - yleisthreadi

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Ihan hyvää tuo varmasti on. Luin vain omat viestini uusiksi ja mietin vielä hetken, olenko vahingossa enabloinut hifikärpästäsi. Jos vedot on jo vedetty, kannattanee ehkä koettaa niillä vähän aikaa. Hifiharrastus karkaa helposti käsistä, jos aina lähtee parantamaan jo ihan tarpeeksi hyviä osia :)
Vieläkään en ole saanut kaapeleiden vaihdolla kuultavaa eroa kuin kerran elämässäni, ja silloin ehkä oli alunperinkin huono mitoitus.
Ensiksi oli tarkoitus päivittää pelkkä telkkari, mutta sitten kun subbarin vahvistin alkoi reistailemaan ja aloin katsomaan uutta, niin homma taisi lähtä hieman hanskasta.:beye: Eiköhän noilla pärjää ainakin sen 10 vuotta.


Jos tuolta hankit, katso tosiaankin, että on 99%+ kuparia, eikä alumiinia:


Noilla oli juuri tuo havainnollistava kuva - mutta "Bestseller"-kaapeli oli CCA. Nähtävästi hinnan ja tietämättömyyden takia.

Laskelmat kaikkialla on tehty kuparille, alumiini tietenkin pärjää huonommin.
Juu katsoinkin heti ensialkuun että ovat laatua OFC. Laitoin tilaukseen, saapahan vedettyä tuon yhden takakaiuttimen vedon uusiksi paksummalla kaapelilla, vanhan järjestyksen jäljiltä kiertää turhaan "pidempää" reittiä enkä jaksanut vielä korjata.

Edit: Jahas, vammaa tuo lainaus, mutta olkoon..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Musta tuo kaapelin paksuus on aika halpa "hifistelyjuttu". Eli miksipä ei mitoittaisi yläkanttiin, vaikka 1mm² ero voi olla kuulumattomissa keskivertolaitteistolla.

Itse pitänyt 2,5 alarajana juuri sen vuoksi, että se varmasti riittää. Ranteenpaksuiset tuplajohdotukset ja legopalikat on sitten high end audiofiilien hommia.

Kerran vaihdoin ihan pakettistereoihin alkuperäisen kaiutinkaapelin tilalle varmaan jotain bilteman 1,5mm kuparia ja oli yllätys kuinka paljon ääni parani.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Klipschit ja X3500H vahvari saapuivat viimein tänään ja pistihän se raavaan miehen herkistymään kun kuuli kuinka kauniisti nuo soikaan.:slove: Hieman Turoa lainaten, "Rahaa meni, on lompsassa lakeus, mutta lähtipä HIFI-kateus, Jee".:shighfive:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Klipschit ja X3500H vahvari saapuivat viimein tänään ja pistihän se raavaan miehen herkistymään kun kuuli kuinka kauniisti nuo soikaan.:slove: Hieman Turoa lainaten, "Rahaa meni, on lompsassa lakeus, mutta lähtipä HIFI-kateus, Jee".:shighfive:
Sisäänajon jälkeen soi vielä paremmin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Sotken sekaan kysymyksen autokaiuttimista ja niiden kytkennöistä. Jos paikka on väärä, niin ohjatkaa urpo kysymyksineen oikeampaan paikkaan.

Autossa (Honda CR-V Exclusive mkIII, eli vuosimallit 2007-2012) on alkuperäinen navi/stereo/peruutuskamera -systeemi, jossa on perässä 4 ovikaiutinta ja diskantit etukulmissa. Haluaisin vaihtaa kaiuttimet pykälää paremmiksi, mutta jättää kuitenkin alkuperäiset stereot paikoilleen, koska ensinnäkin ne ovat ihan ok ja toisekseen olisi aivan liian kallista ja työlästä alkaa vaihtamaan kaikkia siihen liittyviä komponentteja, kun ei tarkoitus ole kuitenkaan edetä millään high-end -linjalla. Paikallinen autostereoihin erikoistunut liike ehdotteli tilalle Focalin entisen autohifijohtajan Guy Bonnevillen uuden firman kohtuuhintaista erillissarjaa (BLAM 165RS), jotka on suunniteltu juuri tällaiseen tarpeeseen, eli ne ovat kohtuullisen hyvät ja herkät kaiuttimet pienellä ja helposti sjoitettavalla diskanttikanavan jakosuotimella. En ole varma mahtuvatko nämä kaiuttimet ilman säätämistä edes fyysisesti oviin, mutta se on eri asia se.

Kysymys kuuluu...

a.) Onko näissä nimenomaisissa kaiuttimissa ylipäätään mitään järkeä ja jos ei ole, niin mitä muita suosittelette tällaiseen tarpeeseen?

b.) Miten kytkennät autostereoissa yleensä menevät, sillä jos kaarassa on jo oletuksena diskantit ja ovikaiuttimet edessä, niin eikös siellä silloin ole jo entuudestaan jonkinlainen jakosuodin, joka pitäisi ohittaa? Ei muuten, mutta kun kaikki ohjeet sanovat sokeasti että ei muuta kuin ovikaiuttimien liittimeen jatkoliitin, josta sitten piuha uusille ovikaiuttimille sekä diskanteille ja jättää alkuperäisten diskanttien piuhat kytkemättä.

Kai siellä on pakko olla entuudestaan jonkin sortin jakosuodin jakamassa signaalia oviin ja kulmadiskanteille, joka sitten sotkee signaalin tuollaisessa liitännässä? Siitä on aikaa kun on viimeksi tarvinnut autostreoiden kytkentöjen kanssa leikkiä, joten pahoittelut mahdollisesta tyhmästä kysymyksestä.
Ostin tosiaan nämä Blam 165RS:t talvella ja nyt kelien lämmettyä sain aikaiseksi asentaa ne. Ensituntuma asennuksen jälkeen on, että auton alkuperäiset kaiuttimet saattoivat olla kokonaisuutena jopa paremmat. Alapäätä ei irtoa juuri lainkaan ja muutenkin ovat kovin puhdittomat. Sanonta "halvalla ei saa hyvää" piti taas paikkaansa. Ovissa ei ole erillistä vaimennusta, joka varmaan parantaisi äänenlaatua hieman, mutta en joutanut tähän hätään alkaa sellaisia ähräämään. Kaiuttimien asennuskohta on kuitenkin hyvin tiivistetty.

No, tulipahan vedettyä johdotukset ovista diskanteille, niin voi sitten joskus myöhemmin laittaa pykälää paremmat kaiuttimet vähäisemmällä työmäärällä, jos innostusta riittää. Asennussyvyys adapterin reunasta saa olla maksimissaan 63mm, tai muuten magneetti saattaa ottaa kiinni laskettuna olevaan ikkunaan (magneetin leveydestä riippuen) ja tämä vaikuttaa osaltaan mahdollisten kaiutinten valikoimaan, samoin kuin alkuperäisen vahvistimen käyttäminen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Ostin tosiaan nämä Blam 165RS:t talvella ja nyt kelien lämmettyä sain aikaiseksi asentaa ne. Ensituntuma asennuksen jälkeen on, että auton alkuperäiset kaiuttimet saattoivat olla kokonaisuutena jopa paremmat. Alapäätä ei irtoa juuri lainkaan ja muutenkin ovat kovin puhdittomat. Sanonta "halvalla ei saa hyvää" piti taas paikkaansa. Ovissa ei ole erillistä vaimennusta, joka varmaan parantaisi äänenlaatua hieman, mutta en joutanut tähän hätään alkaa sellaisia ähräämään. Kaiuttimien asennuskohta on kuitenkin hyvin tiivistetty.

No, tulipahan vedettyä johdotukset ovista diskanteille, niin voi sitten joskus myöhemmin laittaa pykälää paremmat kaiuttimet vähäisemmällä työmäärällä, jos innostusta riittää. Asennussyvyys adapterin reunasta saa olla maksimissaan 63mm, tai muuten magneetti saattaa ottaa kiinni laskettuna olevaan ikkunaan (magneetin leveydestä riippuen) ja tämä vaikuttaa osaltaan mahdollisten kaiutinten valikoimaan, samoin kuin alkuperäisen vahvistimen käyttäminen.
Bassot paranee muutaman käyttötunnin jälkeen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Bassot paranee muutaman käyttötunnin jälkeen.
Voi olla, pitää tosiaan kuulostella noita jonkin aikaa ja tehdä vasta sitten päätöksiä jatkosta. Joka tapauksessa odotin enemmän.

Btw. Unohdin, että foorumillahan olisi ollut myös kokonaan oma ketjunsa autohifille: Autohifi

Modet voivat siirtää nuo autokaiuttimiin liittyvät postaukseni sinne, jos kokevat aiheelliseksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tulipa tuon aiemman kaapelikeskustelun pohjalta tsekattua omatkin piuhat ja huomasin, että omissa kuparikaapeleissa oli merkittu signaalin kulkusuunta. Voiko tuolla oikeasti olla mitään merkitystä normaalissa kuparikaapelissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Bassot paranee muutaman käyttötunnin jälkeen.
Se että bassoelementin ripustus antaa periksi ts. fs eli viritystaajuuteen vaikuttava resonanssitaajuus hieman muuttuu (alenee) "sisäänajo"käytössä ei tee tällöinkään hyvästä elementistä kiitettävää eikä keskinkertaisesta hyvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Klipschit ja X3500H vahvari saapuivat viimein tänään ja pistihän se raavaan miehen herkistymään kun kuuli kuinka kauniisti nuo soikaan.:slove: Hieman Turoa lainaten, "Rahaa meni, on lompsassa lakeus, mutta lähtipä HIFI-kateus, Jee".:shighfive:
Kun on aikaa, niin ajele se Denonin huonekorjaus. Itsellä ainakin toi kuultavan parannuksen ääneen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Se että bassoelementin ripustus antaa periksi ts. fs eli viritystaajuuteen vaikuttava resonanssitaajuus hieman muuttuu (alenee) "sisäänajo"käytössä ei tee tällöinkään hyvästä elementistä kiitettävää eikä keskinkertaisesta hyvää.
Joo mutta sisäänajon jälkeen ääni paranee. Ja se oli täsmälleen asiani sisältö.

Olen ottanut muualla kantaa autokaiuttimien hintaan ja laatuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Joo mutta sisäänajon jälkeen ääni paranee. Ja se oli täsmälleen asiani sisältö.
No empä ole moista efektiä omissa kaiuttimissa huomannut (auto tai koti). Tuollahan tuota on tutkittu -> Speaker Break In: Fact or Fiction?

4.5" elementillä mitattu muutos oli 0.09 dB alas. 10" elementillä muutos oli 0.02 dB alas. Samasta tuotantoerästä valittujen neljän elementin väliset erot olivat 1.04 dB. Sisäänajon merkitys on siis lähes olematon ja huomattavasti pienempi kuin elementtien laadun normaali tuotantovaihtelu. Jos sinulta löytyy parempia tutkimuksia paa toki linkkiä, kiinnostaisi lukea.


- jos 'sisäänajo' todella muuttaa kaiuttimien sointia, suuntaan tai toiseen, niin eikö tuo olisi kaiuttimien myynnin kannalta lähinnä, hmm, 'omaan jalkaan ampumista' liiketaloudellisesti?

- jos hyväksymme hetkeksi, että ääni todella muuttuu sisäänajolla ja muutos on nimenomaisesti parempaan suuntaan, niin eikö pelkästään sisäänajamattomien (tai sitä kaipaamattomien) kaiuttimien kanssa kilpaillakseen kannattaisi 'sisäänajaa' kaiuttimet jo tehtaalla?

- edellistä oletusta jatkaaksemme, jos ääni muuttuu, niin voiko se aina ja absoluuttisesti muuttua paremmaksi, vai eikö tässä ole yhtälainen mahdollisuus, että äänenlaatu käytetyssä kuuntelutilassa nimenomaisesti heikkenee? Ja jos näin on, eikö vaarana ole, että tulee myytyä tilaan vääränlaiset kaiuttimet, joissa päästään pilaamaan niiden maine?

- edelleen, jos ääni vain ja ainoastaan paranee, eikö testeihin kannattaisi toimittaa 'sisäänajetut' kaiuttimet (ja tehdäänkö näin)?

Itse siis näytän keskisormea koko sisäänajolle kunnes löytyy kattava tutkimus (ei broscience tai mutu) joka todistaa toisin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
No empä ole moista efektiä omissa kaiuttimissa huomannut (auto tai koti). Tuollahan tuota on tutkittu -> Speaker Break In: Fact or Fiction?

4.5" elementillä mitattu muutos oli 0.09 dB alas. 10" elementillä muutos oli 0.02 dB alas. Samasta tuotantoerästä valittujen neljän elementin väliset erot olivat 1.04 dB. Sisäänajon merkitys on siis lähes olematon ja huomattavasti pienempi kuin elementtien laadun normaali tuotantovaihtelu. Jos sinulta löytyy parempia tutkimuksia paa toki linkkiä, kiinnostaisi lukea.

Jos tuota "sisäänajoa" miettii puhtaasti myynnillisestä näkökulmasta, niin minkä ihmeen takia elementtejä ei sisäänajeta tehtaalla ??? Voitaisiin myydä paremman kuuloista valmiiksi sisäänajettua elementtiä.
Kyllä mä olen huomannut kaikissa vähän paremmissa kaiuttimissani selkeän parannuksen äänenlaadussa muutaman tunnin käytön jälkeen. Mitään tutkimuksia en jaksa alkaa sulle etsimään tai jatkamaan foorumitappelua, mutta netistä löydät aivan varmasti paljon juttua elementtien sisäänajosta, jos oikeasti haluat etsiä. Pojot sulle tuon tutkimuksen löytämisestä, mä luotan omiin korviini eikä voisi vähempää kiinnostaa joku desibelimittaus.

Ja kyllä sisäänajoa tarjotaan myös palveluna joissain liikkeissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 042
Kyllä mä olen huomannut kaikissa vähän paremmissa kaiuttimissani selkeän parannuksen äänenlaadussa muutaman tunnin käytön jälkeen. Mitään tutkimuksia en jaksa alkaa sulle etsimään tai jatkamaan foorumitappelua, mutta netistä löydät aivan varmasti paljon juttua elementtien sisäänajosta, jos oikeasti haluat etsiä. Pojot sulle tuon tutkimuksen löytämisestä, mä luotan omiin korviini eikä voisi vähempää kiinnostaa joku desibelimittaus.

Ja kyllä sisäänajoa tarjotaan myös palveluna joissain liikkeissä.
Vai mahtaisiko kyseessä olla pääosin se, että omat korvat tottuvat uusien kaiuttimien/kuulokkeiden ääneen siinä tutussa omassa tilassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Veikkaanpa tässä villisti, että sokkona et eroa kuulisi. Onkohan tästä järjestetty mitään asiallista testiä?
Tämä ei ole veikkaus: ihmisen kuulo- ja näkökyvyissä on eroja. Jos et itse kuule, ei voi mitään.

Oman kuulon mukaan kaiuttimet alkavat soimaan kunnolla vasta muutaman käyttötunnin jälkeen.

Tätähän ei mikään villi veikkaus tai desibelimittari muuta toiseksi.

:tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 042
Tämäkin tapahtuu, mutta en tarkoittanut sitä.
Olen itsekin huomannut kahden edellisen kaiuttimen kohdalla (Epos M12i & Kef LS50), että niiden ääni on muuttunut muutaman ensimmäisen tunnin jälkeen. Mutta mahdotonta omalla kohdalla sanoa, että mikä sen aiheuttaa, joten järkeilin tottumiskysymystä. Kaiuttimet vaihtuvat niin harvoin, että varmasti menee aikaa tottuessa uuden kaiuttimen ääneen siinä omassa tutussa tilassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Oman kuulon mukaan kaiuttimet alkavat soimaan kunnolla vasta muutaman käyttötunnin jälkeen.
Ilman kontrolloitua testiä tuo on aika tyhjä toteamus, kuten on todettu niin monta kertaa muissakin äänentoistoon liittyvässä subjektiivisessa havainnossa. Mutta hyvä jos ääni tuntuu paranevan!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Olen itsekin huomannut kahden edellisen kaiuttimen kohdalla (Epos M12i & Kef LS50), että niiden ääni on muuttunut muutaman ensimmäisen tunnin jälkeen. Mutta mahdotonta omalla kohdalla sanoa, että mikä sen aiheuttaa, joten järkeilin tottumiskysymystä. Kaiuttimet vaihtuvat niin harvoin, että varmasti menee aikaa tottuessa uuden kaiuttimen ääneen siinä omassa tutussa tilassa.
Olen harrastanut musiikkia koko elämäni ja nuorempana käyttelin myös äänentoistolaitteita. Ex-basistina olen omasta mielestäni aika hyvin harjaantunut kuulemaan bassoaluetta, vaikka tiedän maailmalla olevan paljon tarkkkorvaisempiakin tyyppejä. Esim. studioukoilla on monesti todella harjaantunut korva.

Asiaan: ensimmäisen kerran törmäsin hifipuolella sisäänajoon, kun asensin testivoittajakaiuttimet silloiseen autoon ja ensikuulema oli pettymys. Bassoissa oli vähemmän ulottuvuutta kuin vakiokaiuttimissa. Mutta sitten jonkin ajan kuluttua sointi "aukeni" ja bassoihin tuli voimaa, napakkuutta ja matalampaa toistoaluetta enemmän kuin olin uskaltanut odottaa. Muutos oli niin iso, etten voinut laittaa sitä tottumuksen piikkiin. Kyllä helpotti. Katselin sitten mikä voisi olla syynä moiseen ja sisäänajo on ainoa selittävä asia.

Korvahan sinänsä tottuu nopeasti eri soundiin, mutta esim. toistoalueen pystyy erottelemaan objektiivisemmin eri äänilähteiden välillä.

Olisko tässä nyt myös vähän sellainen ilmiö, että jos ei ole itse kokenut, ei uskokaan siihen? Esim. nainen, joka ei ole koskaan saanut orgasmia, ei usko edes sen olemassaoloon. Ja tällaisia tapauksia on olemassa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
724
Täällä päivitettiin vanhan ls50 parin viereen keskikaiutin samanlaiseen. Enkä vanhaa ja uutta paria vieri vieressä kuunnellen eroa kuullut. En kyllä rehellisyyden nimissä kovin monta biisiä jaksanut kuunnella ennen kuin päätin että sisäänajo on hifi huuhaata ja pakkasin ylimääräisen kaiuttimen pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 097
Kyllä mä olen huomannut kaikissa vähän paremmissa kaiuttimissani selkeän parannuksen äänenlaadussa muutaman tunnin käytön jälkeen.
Hienoa. Kuuleehan jotkut myös eroa välikaapeleiden välillä, sekä eri kondensaattoreiden ja virtajohtojen.. on kyllä helvetin hyväkorvaisia ihmisiä olemassa
Mitään tutkimuksia en jaksa alkaa sulle etsimään tai jatkamaan foorumitappelua, mutta netistä löydät aivan varmasti paljon juttua elementtien sisäänajosta, jos oikeasti haluat etsiä.
Olemattomia tutkimuksia onkin hieman vaikea jakaa... Ja kyllähän netistä löytää vaikka mitä, jopa lentävien lehmien kuvia.
Ja kyllä sisäänajoa tarjotaan myös palveluna joissain liikkeissä.
Toki. (Toivottavasti on muutakin kys. puljussa tarjolla kun tätä palvelua..)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Hienoa. Kuuleehan jotkut myös eroa välikaapeleiden välillä, sekä eri kondensaattoreiden.
Valitan OT:ta, mutta jos joku joskus tekee vertailua jakosuotimen kondensaattoreiden vaihdosta, haluaisin osallistua. Kiinnostaa erityisesti elkot vs. polyesteri vs. polypropeeni.

--

Jottei olisi omalta osaltani nollapostaus, niin tuolla olisi vielä tarjous-Klipschejä (eri kuin Asmolan), jotka on ihan hyviä, varsinkin tuossa uudessa hintaluokassa:
Pääsiäistarjoukset - Jimms.fi
 
Liittynyt
05.11.2018
Viestejä
155
Olen hankkimassa opiskelijakämppään jonkinlaista äänentoistoa musiikin kuunteluun ja elokuvien katselemiseen. Kertokaas te paremman tietävät että olisiko mitään järkeä ostaa 2 lattiakaiutinta ja vahvistinta noin 27-40m^2 kämppään.
Tälläisiä olen itse katsellut
2kpl Klipsch R-24F
Ja Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
50
Itse myös noita Klipsch R-24F kaiuttimia katsellut kun aika hyvässä tarjouksessa olisi. Aika vähän keskustelua noista löytänyt mutta ilmeisesti ihan laadukkaat kaiuttimet kysymyksessä?
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Olen hankkimassa opiskelijakämppään jonkinlaista äänentoistoa musiikin kuunteluun ja elokuvien katselemiseen. Kertokaas te paremman tietävät että olisiko mitään järkeä ostaa 2 lattiakaiutinta ja vahvistinta noin 27-40m^2 kämppään.
Tälläisiä olen itse katsellut
2kpl Klipsch R-24F
Ja Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080
Riippuu ihan pohjapiirrustuksesta mutta kyllä itsellä ainakin oikein hyvin on sopinut 34 neliön kämppään 10" subbari ja 5.0 setti sen kaveriksi. Eikä ole ihan pienimmästä päästä nuo lattiakaiuttimet. Mahtuu tänne 100" valkokangaskin. :D
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
Kun on aikaa, niin ajele se Denonin huonekorjaus. Itsellä ainakin toi kuultavan parannuksen ääneen.
Tämä! Mulla on n. 5x5.5m suljettu kuunteluohuone ilman kummempia akustointeja (verhot+nukkamatto). Rakennusvaiheessa vuorattiin väliseinät/yläpohja puukuitueristeellä akustiikkaa ajatellen.

Ilman huonekorjausta rp250f kaiuttimet soi nykyisellä asettelulla ihan hyvin ilman pahempia korostumia. Stereokuvan saa selkeästi keskelle kaiuttimien väliin ja informaatiota tulee myös kaiuttimien sivuilta mutta ääni ei kuitenkaan täytä tilaa vaan kuuluu tulevan etuseinältä. XT32 reference päälle ja svs sb12 parille jako 90hz ja ääni aukeaa paljon paremmin. Huone täyttyy musiikilla, sterekouva selkiytyy ja keskikuvaan syntyy syvyyssunnassa paremmin informaatiota. Ero huonekorjauksella/ilman on yllättävän suuri. Nämä klipschit on jo ilman korjainta mitattuna todella lähellä tota reference käppyrää eli korjaimen tehtäväksi jää tässä tapauksessa tasoittaa vaste, esim diskanttia ei "boostata" kuten edellisillä kaiuttimilla joka sai aikaan vähän metallista soundia korkeisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2018
Viestejä
155
Riippuu ihan pohjapiirrustuksesta mutta kyllä itsellä ainakin oikein hyvin on sopinut 34 neliön kämppään 10" subbari ja 5.0 setti sen kaveriksi. Eikä ole ihan pienimmästä päästä nuo lattiakaiuttimet. Mahtuu tänne 100" valkokangaskin. :D
Tuollaisella setillä hinta nousee aika paljo?
Ja noin monta kaiutinta ei välttämättä mahdu tulevaan kämppään. Mutta eikös tuosta ole aika helppo lisätä vaa kaiuttimia jos ostaa pelkän vahvistimen ja lattiakaiuttimet?
 
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
221
Klipschit ja X3500H vahvari saapuivat viimein tänään ja pistihän se raavaan miehen herkistymään kun kuuli kuinka kauniisti nuo soikaan.:slove: Hieman Turoa lainaten, "Rahaa meni, on lompsassa lakeus, mutta lähtipä HIFI-kateus, Jee".:shighfive:
Vaikka rahallisesti voikin köyhää kirpaista, mutta eihän tuota fiilistä voita mikään mikä hyvistä laitteista tulee itselle. Vai onko kukaan kuullut kenenkään kironneen jälkeenpäin kun tuli panostettua liikaa hifiin? Tuskinpa :)
Itsekin himottaisi hankkia tuo kyseinen Denonin vahvari, mutta ei taida olla rahan arvoinen hyöty kun nykyinen on kuitenkin Denoni 1500-sarjaa.. Mutta tämä onkin sitten toisen ketjun juttuja.
Kerro ihmeessä mitä pidät kaiuttimista kun olet saanut säätöihin yms!
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Vaikka rahallisesti voikin köyhää kirpaista, mutta eihän tuota fiilistä voita mikään mikä hyvistä laitteista tulee itselle. Vai onko kukaan kuullut kenenkään kironneen jälkeenpäin kun tuli panostettua liikaa hifiin? Tuskinpa :)
Itsekin himottaisi hankkia tuo kyseinen Denonin vahvari, mutta ei taida olla rahan arvoinen hyöty kun nykyinen on kuitenkin Denoni 1500-sarjaa.. Mutta tämä onkin sitten toisen ketjun juttuja.
Kerro ihmeessä mitä pidät kaiuttimista kun olet saanut säätöihin yms!
En ole vielä edes Audysseytä ajanut ja olen jo rakastunut ja soundinhan pitäisi vain parantua kun saa alkujännitykset kaiuttimista pois.:D Tässä iltapalaa fiilistelen Klipschien tahtiin.:tup: Itse asiassa itsehän palautan tuon X1500H:n jonka ehdin ensiksi ottaa, sillä halusin tuon X3500H:n MultEQ XT32:n, jonka hyödystä tosin en osaa antaa vertailua, mutta ainakin HIFIstien mukaan ero on selvästi kuultava vs perus XT(?).
 
Liittynyt
26.12.2017
Viestejä
50
Olisi tarkoituksena hankkia ensinmöinen "kunnon" äänijärjestelmä telkkarille ja musiikin kuunteluun. Tällä hetkellä houkuttelevin vaihtoehto olisi Klipschiltä r-41pm aktiivikaijutinpari(419€), niin säästäisi ainakin vielä vahvistimelta. Toinen vaihtoehto olisi halvin mahdollinen 5.1 viritevahvistin (esim denonilta 250€). Ja siihen esim polkin t15 kaiuttimet. Tuo setti tulisi samaan hintaan. En ymmärrä näistä paljoa paskaakaan joten neuvoja olisi tarpeen :p
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Olisi tarkoituksena hankkia ensinmöinen "kunnon" äänijärjestelmä telkkarille ja musiikin kuunteluun. Tällä hetkellä houkuttelevin vaihtoehto olisi Klipschiltä r-41pm aktiivikaijutinpari(419€), niin säästäisi ainakin vielä vahvistimelta. Toinen vaihtoehto olisi halvin mahdollinen 5.1 viritevahvistin (esim denonilta 250€). Ja siihen esim polkin t15 kaiuttimet. Tuo setti tulisi samaan hintaan. En ymmärrä näistä paljoa paskaakaan joten neuvoja olisi tarpeen :p
Jos viritinvahvistin on liian iso omaan käyttöön niin sitten "soundbar killeri" on hyvä vaihtoehto:
ProCaster AMP-01 -stereovahvistin, musta 149,90 €
https://www.amazon.de/A4-Verstärker-Bluetooth-Kopfhörerverstärker-Unterstützt/dp/B078W58RV9/
https://www.amazon.de/SMSL-Verstärker-Bluetooth-Unterstützt-Lautsprecher/dp/B073RY78ZF
https://www.amazon.de/SMSL-Q5-Pro-Verstärker-Digital-gold/dp/B017W13BP0

Itsellä on käytössä Sabaj A4 minkä sain alennuksesta 93€:lla Sabajin virallisesta Aliexpress kaupasta, mikä jakaa varastonsa amazon.de kaupan kanssa. Paketti tuli ihan amazonin paketissa vaikka tilasin aliexpressin kautta britti/saksa varastolta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Tulipa tuon aiemman kaapelikeskustelun pohjalta tsekattua omatkin piuhat ja huomasin, että omissa kuparikaapeleissa oli merkittu signaalin kulkusuunta. Voiko tuolla oikeasti olla mitään merkitystä normaalissa kuparikaapelissa?
Etenkin subbarikäyttöön tarkoitetuissa RCA-piuhoissa kulkusuuntamerkillä merkataan kummasta päästä se uloin suojavaippa on katkaistu (se on siellä minne nuoli osoittaa) eikä yhteydessä maahan. Katkaisu auttaa pitämään maalenkkihurinoita poissa, ja taas häiriösuojauksen takia suojan on parempi olla kiinni vahvarin puolelta. Tämä on tullut luettua muutamista ohjeistuksista ainakin XLR-RCA piuhojen kanssa viritellessä, joten ei liene pelkkää hifiplaceboa :)

Jos sieltä subbarista tai muusta ei kuulu hurinoita tai muita ylimääräisiä pörinöitä niin eipä tuosta tarvi sen enempiä silti huolehtia.

Jos taas kulkusuunnalle annetaan joku muu syy kuten rakenteen krystallien suuntaukset high-end kaiutinkaapeleissa, mennään huuhaan puolelle. Kaiutinkaapeleissa on muutenkin kyseessä sen verran tujummat jännitteet ja virrat että häiriönsuojaus ei ole tarpeellista kotiolojen lyhyissä vedoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 307
Kesä koittaa ja taskunpohjalla olisi vähän löysää joten kutkuttaa ajatus josko nakkaisi JBl305 parin telkkarin luota veks ja ostaisi Klipsch RP-600M + Denonin AVRX1500H vahvistimen, haussa olisi parempaa ääntä 2.1 setupilla, subi ja antimode löytyy ennestään.

Kuuntelumatka on noin 2-2.6m riippuen miten sohvaa kääntää.

Harmi vaan ettei voi ennakkoon testata kuinka paljon ääni on parempi, joutuuhan tuossa jonninverran investoimaan, RP-600M on aikamoisia kehuja kerännyt.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Kesä koittaa ja taskunpohjalla olisi vähän löysää joten kutkuttaa ajatus josko nakkaisi JBl305 parin telkkarin luota veks ja ostaisi Klipsch RP-600M + Denonin AVRX1500H vahvistimen, haussa olisi parempaa ääntä 2.1 setupilla, subi ja antimode löytyy ennestään.

Kuuntelumatka on noin 2-2.6m riippuen miten sohvaa kääntää.

Harmi vaan ettei voi ennakkoon testata kuinka paljon ääni on parempi, joutuuhan tuossa jonninverran investoimaan, RP-600M on aikamoisia kehuja kerännyt.
Ääni noissa uusissa RP-Klipscheissä on kyllä aivan jotain käsittämätöntä, todella puhdas/kirkas mutta samalla muhkea saundi, kiitos noiden 6" bassojen, tosin omissa 6000F:issä niitä on kaksinkappalein, mutta uskaltanen lämpimästi suositella.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
Mulla on kokemusta lsr305 ja rp250f malleista.

Jbl:t toimii lähellä (käden mitan päässä) erittäin hyvin, mutta kun siirsin ne olohuoneeseen testiin niin äänestä tuli liian ohut. Bassoa on mutta keskialue/runko puuttui äänestä täysin ja diskantti meni kihiseväksi. Tila on tosin suhteellisen iso ja avoin eikä noita siihen käyttöön ole tarkoitettu vaan lähikenttään.

Klipschit taas toimii 2-3m kuunteluetäisyydeltä erittäin hyvin, ääni on nautinnollisen iso ja ikäänkuin tuo musiikin kuuntelijan luokse auktoriteetilla. Koko taajusalue on hyvin esillä, iso suositus!
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038
Pienelle terassinpoikaselle kannattais hankkia kaiuttimenpoikanen, seinän takana olis Denon 3500X joten HEOS löytyy mutta ei varmaan niin paljon käyttöä ole että halvimmillaan 200€ kaiutinta jaksaa tuonne kiinnitellä kun talveks pitäis ottaa pois.

Helpommalla pääsisi jos bluetooth kajari vaan tarvittaessa soimaan. Melkosia leluja varmaan ne, mutta oisko tämä hinnassaan ok?

JBL Charge 3 Squad -Bluetooth-kaiutin, maastoväri 99,00 €

Varmaan jokin pienempi 30€ riittäis kanssa, kaikkea hauskaa näyttää olevan tarjolla.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Pienelle terassinpoikaselle kannattais hankkia kaiuttimenpoikanen, seinän takana olis Denon 3500X joten HEOS löytyy mutta ei varmaan niin paljon käyttöä ole että halvimmillaan 200€ kaiutinta jaksaa tuonne kiinnitellä kun talveks pitäis ottaa pois.

Helpommalla pääsisi jos bluetooth kajari vaan tarvittaessa soimaan. Melkosia leluja varmaan ne, mutta oisko tämä hinnassaan ok?

JBL Charge 3 Squad -Bluetooth-kaiutin, maastoväri 99,00 €

Varmaan jokin pienempi 30€ riittäis kanssa, kaikkea hauskaa näyttää olevan tarjolla.
Itselläni on JBL Charge 2, ja oikein tyytyväinen olen ollut. Ääni on varsin hyvä terassikäyttöön ja bluetooth-kajarin käytettävyys on tietysti oikein hyvä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Itselläni on JBL Charge 2, ja oikein tyytyväinen olen ollut. Ääni on varsin hyvä terassikäyttöön ja bluetooth-kajarin käytettävyys on tietysti oikein hyvä.
Minulla oli ensin Charge 2 ja se oli tosiaan ihan ok. Sittemmin tilalle tuli Bose Soundlink Mini II, jonka äänestä ja yleisestä toiminnallisuudesta pidän enemmän, mutta se ei kestä ulkokäyttöä ajatellen vettä samalla tavalla kuin Charge 2.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Tulipa tuon aiemman kaapelikeskustelun pohjalta tsekattua omatkin piuhat ja huomasin, että omissa kuparikaapeleissa oli merkittu signaalin kulkusuunta. Voiko tuolla oikeasti olla mitään merkitystä normaalissa kuparikaapelissa?
Onpas täällä ollut vilkasta sitten viime käyntini. Tämä kaapelien suunta on mielenkiintonen aihe ja itse sitä tutkittuani olen muodostanut oman mielipiteen. Tällä hetkellä itellä on Supran kaapelit joiden suuntaa en tiedä, mutta ääni on hyvä, enkä koe tarvetta kokeiluille. Mutta katsokaapa tämä video, varsinkin tuosta, missä kerrotaan miten se lanka oikeasti tehdään. Ainakin jatkossa tulevat johdot panen niin päin, kuin kuoressa/labelissa sanotaan:



Ja toinen esillä ollut asia, että kaiuttimissa ja kuulokkeissa ei olisi sisäänajon tarvetta... Aivan varmasti on, osassa enemmän kuin toisissa. Kyseessä on elementtien ripustuksien sisäänajautuminenkäytön myötä jolloin ne asettuvat oikeaan ennaltamäärittyyn jäykkyyteen tuottaen valmistajan määrittelemän taajuusvasteen.

Samoiten myös vanhat elementit varsinkin subbareissa löystyvät ja alkavat kuulostaa siltä itseltään; napakkuus puuttuu vaikka mörinää löytyisikin.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038
Itselläni on JBL Charge 2, ja oikein tyytyväinen olen ollut. Ääni on varsin hyvä terassikäyttöön ja bluetooth-kajarin käytettävyys on tietysti oikein hyvä.
Tuskin tuo Charge 3 huonommaksi mennyt joten laitan sen tilaukseen. Kestää tosiaan vähän kastuakin, kaljaa / gin tonicia jos sattuu olemaan samassa pöydässä :)

HEOS houkuttelis tietty ja subbari varmaan kuuluu paremmin ulos kuin kuuntelupaikalle mutta budjetti alkaa raksuttamaan heti .
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Onpas täällä ollut vilkasta sitten viime käyntini. Tämä kaapelien suunta on mielenkiintonen aihe ja itse sitä tutkittuani olen muodostanut oman mielipiteen. Tällä hetkellä itellä on Supran kaapelit joiden suuntaa en tiedä, mutta ääni on hyvä, enkä koe tarvetta kokeiluille. Mutta katsokaapa tämä video, varsinkin tuosta, missä kerrotaan miten se lanka oikeasti tehdään. Ainakin jatkossa tulevat johdot panen niin päin, kuin kuoressa/labelissa sanotaan:

Heppu sanoo itsekin ettei ole fyysikko, mutta silti on varaa alkaa vänkäämään luonnonlakeja vastaan. Ai niin, tämä firmahan taitaa myydä itsekin kaapeleita, joten kuinka ollakaan, siellä on oma lehmä ojassa. Ja sokkotestiin ei tietenkään suostuta, vaikka "erot kaapelien suunnan välillä ovat selvästi kuultavissa ja toistettavissa".
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Et vissiin jaksanut katsoa koko videota? Siinähän mainitsee, että käyttää eri firman kaapeleita (AudioQuest) ja että on kuullut eroja ja että mikroskoopillakin näkee kummin päin kupari on vedetty. Toteaa myös, että hänelle on sama miten päin ne ovat, mutta ei kiistä etteikö eroja olisi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 418
Viestejä
4 160 576
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom