Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
714
@tommiq , kiitos vastauksesta! Hieman hälyvähän tuo vastaus toki oli mutta jos tulkkaisn oikein niin väliaikainen osoite tuolla laskettaisiin tuohon kahteen vuoteen jos se suoraan tuosta muuttuisi pysyväksi osoitteeksi.

Argh. Onkohan tuo oikein ynnäilty?
Laita asiakastukeen viestiä tai soita niin pääset helpoimmalla.

Ja saat iltaisin nukuttuakin :tup:
 
Liittynyt
16.10.2017
Viestejä
82
Kyllä tuo on aika selvää, jos kyseessä on ainut asuntosi eikä mikään ns. kakkosasunto. Se on häilyvä koska pelkkä muuttoilmoitus ei ole tae siellä asumisesta mutta jos sinulla ei ole vinoa pinoa muita kämppiä niin aika selvä tuo minusta on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
@tommiq , kiitos vastauksesta! Hieman hälyvähän tuo vastaus toki oli mutta jos tulkkaisn oikein niin väliaikainen osoite tuolla laskettaisiin tuohon kahteen vuoteen jos se suoraan tuosta muuttuisi pysyväksi osoitteeksi.

Argh. Onkohan tuo oikein ynnäilty?
En tiedä, mutta miksi teit väliaikaisen osoitteenmuutoksen? Miksei suoraan pysyvää? Ja jos meinaat heti 2v päästä asunnon myydä niin kannattaa kyllä kysyä jostain viralliselta taholta useampaankin otteeseen ja varmistaa asia tai sitten vaan odottaa että siitä pysyvästä osoitteenmuutoksesta on se 2 v ettei tule yllättäen kalliiksi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Kuinkas hyvin maaseudulla pääsee kilpailuttamaan parin vuoden takaisia 1.0% marginaaleja 100 000 lainalle, jos taloudellinen tilanne hyvä ja hätätilassa voisi tuosta vähintään 60% maksaa kerrallakin? Niin ja tulot vakaat 3500€/kk, joskin menojakin on paljon.

En ole seuraillut pitkään aikaan lainatouhuja ja marginaalien putoaminen tuli vähän yllätyksenä.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
170
Tätä threadia on kiva lukasta aina välillä. Saa hyvin dataa missä marginaalit ym liikkuu - kiitos avoimuudesta kaikille.
Itellä tasan vuosi sitte kilpailutettu 0.45 marginaali. Kerrostaloasunto jäi sijoituskämpäksi, ja siihenkin saatiin samassa yhteydssä neuvoteltua 1.0% marginaaliin päivitys: 0.65%.

Meidän kilpailutuspolku meni näin. Ekana OP:lle -- tarjosivat 0.6%. Sitten Danskelle, tarjosivat suullisesti 0.45%. Sitten Handelsbankille - ihmelivät Dansken tarjousta: "hyväntekeväisyyttä", mutta lopulta suostuivat samaan. Sitten Dansken tarjous kolahtikin postiluukkuun kirjallisena: 0.6% :D
No sitten Handelsbankilta tuli se 0.45% kirjallisena, ja sen avulla Osuuspankin sai kovisteltua suostumaan samaan.

Lainaa ottaessa me haluttiin vakuutuksia. Pankithan tyrkytti siihen lainan kylkeen vakuutuksia ja kehuivat tosi hyviksi, mutta vitut
Luettiin kaikki vakuutusehdot läpi. Lyötiin exceliin eri pankkien vakuutukset. Otettiin lainasta irrallaan tarjoukset vastaavista vakuutuksista, sieltä täältä sorvattu meidän tarpeeseen sopiviksi ja näin saatiin paras kattavuus ja hinta. Isoin huomio oli kuitenkin seuraavanlainen. Jos esim vakavaa sairautta varten otti vakuutuksen lainan yhteyteen, niin vakuutuksen ehto pakottaa käyttämään korvauksen asuntolainan maksuun. Sitten kidut kotona kuoliaaksi ja henkivakuutus kattaa mitä jäljelle jää..
Jos vastaavan vakuutuksen vakavaa sairautta varten ottaa (halvemmalla) lainasta irrallaan, niin vakuutuskorvauksen voi käyttää vaikka maailmanympärimatkaan.

Työkyvyttömyysvakuutus jäi myös ottamatta. Kaikilla vakuutusyhtiöillä oli sama ongelma vakuutusehdoissa. Ei korvata psyykkisistä oireista, esim burnoutista ja masennuksesta johtuvaa työkyvyttömyyttä. Ei myöskään korvata vaikeasti diagnosoitavista selkäkivuista johtuvaa työkyvyttömyyttä. Ollaan eukon kanssa molemmat toimistotyöntekijöitä ja vastuullisissa tehtävissä, niin juuri nuo kaksi edellä mainittua ovat todennäköisimmät syyt työkyvyttömyyteen.

Jos asuntolainaa ottaessa haluatte päivittää vakuutukset, niin se on kunnolla tehtynä kova jumppa. Jos lähdette siihen, niin tehkää se kunnolla. Lukekaa kaikki ehdot, vertailkaa kaikki vakuutusyhtiöt. Meille paras oli OP sekä lainassa, että vakuutuksissa. Näissä tulee kaupan päälle vielä se bonussynergia.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tuli mailia OP:sta (Nykyinen pankki), että katso paljonko saat asuntolainaa.
Tuli vaimon kanssa naputeltua huvikseen tiedot sisään ja automaatti arpoi +450te ja 0.44% marginaali.

Nykylainassa 0.5%. Pitäisköhän tingata tonne 0.4 ainakin, jos kerran suoraan netissä tarjoavat jo nykymarginaalia pienempää...
 

HMN

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
62
Pari vuotta maksettu 0,6% marginaalia suuressa kaupungissa olevasta rivarista. Yhdellä puhelulla OP:hen (josta laina alunperinkin otettu) 0,6 -> 0,48. Tohon vielä bonukset päälle niin alkaa olemaan ilmaista rahaa, eikä jaksa kyllä edes kilpailijoilta kysellä.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Tuli mailia OP:sta (Nykyinen pankki), että katso paljonko saat asuntolainaa.
Tuli vaimon kanssa naputeltua huvikseen tiedot sisään ja automaatti arpoi +450te ja 0.44% marginaali.

Nykylainassa 0.5%. Pitäisköhän tingata tonne 0.4 ainakin, jos kerran suoraan netissä tarjoavat jo nykymarginaalia pienempää...
Onko tuo jokin ihan julkinen laskuri vai mistä tuo laskuri löytyi? Vähän kiinnostaisi katsoa minkälaista marginaalia se meille arpoisi. :vihellys:
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Mulla näyttää tältä:

Capture.JPG


Voihan se olla, että toimii vain OP:n asiakkaille. Mun mielestä tunnistautumiskohdassa oli muitakin vaihtoehtoja kuin OP.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Ainakin tuon linkin sivun tekstit kun lukee niin vaikuttaisi olevan nimenomaan OP:n asiakkaille...
upload_2019-4-17_9-24-16.png
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
487
No höh, olipas paska laskuri. Olisin halunnut nähdä mitä mieltä OP on minun ja puolisoni osalta lainan määrästä, mutta jostain syystä tuo laskuri edellyttää, että molemmatkin ovat OP:n asiakkaita. Itse olen, mutta puoliso säästää S-pankkiin. Ei oikein loppuun asti ajateltu homma.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Meillä edellisessä kämpässä oli vessat alakerrassa (kylppäri, sauna, wc) ja yläkerrassa (wc, suihku) ja tuon yläkerran suihku oli käytännössä turha ja aina käyttämättä. Ei se parissa päivässä alkanut todellakaan haista, mutta muutamassa viikossa mahdollisesti. Piti aina välillä kaataa tuopillinen vettä sinne.
ja harvoin se viemäri haisee kuivuuttaan, eniten hajua aiheuttaa ne mädäntyneet hiukset ym.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
ja harvoin se viemäri haisee kuivuuttaan, eniten hajua aiheuttaa ne mädäntyneet hiukset ym.
Kyllä se viemäri vaan haisee, kun lattiakaivon hajulukosta on vesi kuivunut pois. Sehän on suora yhteys paskaputkeen ja kun asunnoissa on alipaine, niin viemäristä tulee mukavan hajuista ilmaa.. Meillä kanssa yhdessä vessassa suihku+lattiakaivo, jota ei käytetä ja sinne on jokusen viikon välein kaadettava vettä, tai alkaa haisemaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Kyllä se viemäri vaan haisee, kun lattiakaivon hajulukosta on vesi kuivunut pois. Sehän on suora yhteys paskaputkeen ja kun asunnoissa on alipaine, niin viemäristä tulee mukavan hajuista ilmaa.. Meillä kanssa yhdessä vessassa suihku+lattiakaivo, jota ei käytetä ja sinne on jokusen viikon välein kaadettava vettä, tai alkaa haisemaan.
Tarkoitin juuri sitä että ei se viemäri muutaman päivän takia kuivuutta haise vaan niitä paskoja mitä siellä on, totta kai se haisee jos hajulukossa ei ole vettä, mutta siihen tarvitaan vähintään se pari viikkoa.:facepalm:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
205
Ensimmäinen kierrätys maalla meni niin, että oma pankki tuli puhelimessa 1,05 -> 0,7. Kilpaileva pankki aloitti puheet 0,85 mutta kun tein lähtöä, niin saman tien tuli sama 0,7.

Eli oisko se niin, että saan täällä maaseudun periferiassa 0,6 tai 0.65 lopulliseksi. Teidän 0,3 juttuihin ei tunnu olevan mitään mahdollisuuksia.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
77
Nordeasta. Danskelta oli muistaakseni 0,6, en muista enää tarkasti kun on jo puoli vuotta aikaa. S-pankki ei tänne periferiaan edes suostunut lainaa myöntämään vaikka totesivat tulojen olevan kunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
88
0,7% oon ollut tyytyväinen aina kun sellainen tulee tai alle. Ihan sama kunhan saa lainaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
0,7% oon ollut tyytyväinen aina kun sellainen tulee tai alle. Ihan sama kunhan saa lainaa?
Jos sinulla on vaikka 200 000€ lainaa, niin 0.7. vs. 0.5% marginaali tarkoittaa 400€/v eroa.

En tiedä paljonko tienaat, mutta minulle 35€/kk on ihan tuntuva rahasumma.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Jos sinulla on vaikka 200 000€ lainaa, niin 0.7. vs. 0.5% marginaali tarkoittaa 400€/v eroa.

En tiedä paljonko tienaat, mutta minulle 35€/kk on ihan tuntuva rahasumma.
Itsellä ja suurella osalla kaveripiiriä lainat alle 200k€ (ainakin per naama eli perheelle alle 400k) eikä kukaan ala hyppimään riemusta jos saa esim. 35€/kk palkankorotusta. Saati että alkaisi työpaikkaa vaihtamaan moisen takia. Eli ainakaan itselleni 400€/vuodessa ei ole "tuntuva rahasumma" enkä koe silti kuuluvani mihinkään eliitti luokkaan palkan tms. suhteen.

Edit: viimeksi taisi tulla päälle tuplasti tuon esim. veronpalautuksia enkä tuntenut edes sen olevan "erityisen tuntuva lisä" vuosibudjettiin tjsp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ei siitä riemusta ala hyppiä, mutta miksi ilmaista rahaa ei ottaisi? Aika monelle 35€ nettoa lisää kuussa vastaa samaa kuin se odotettavissa oleva vuoden palkankorotus.
-
Kännykkäliittymän hinnasta, nettiliittymän hinnasta tai sähkösopparista kyllä tingitään muutamaa hassua euroa kuussa, mutta asuntolainaa ei jaksa kilpailuttaa, vaikka säästettävä summa on merkittävästi suurempi.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Myös omalle ajalle voi asettaa hinnan.

Asuntolainan kilpailuttaminen, kokonaisvaltainen hinta- ja palveluvertailu esim. viiden eri pankin välillä sekä lainaneuvotteluihin käytetty aika ja keskittyminen ei ole välttämättä sen kolmenkympin arvoista.

Sähkösopimuksen optimointi hoituu nykyaikana ainoastaan yhden lomakkeen täyttämiselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Aika usein diilin saa jo sillä, että lähettää yhden viestin verkkopankin aspaan.

Kestää ehkä 20minuuttia.

En minäkään ole kilpailuttanut sijoituslainojani monen pankin kesken, mutta 0.3 ja 0.25% putosi marginaaleista yhdellä viestillä ja puolen tunnin puheluilla viime kesänä.

Tuntipalkka oli enemmän kuin kohdallaan.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 457
35e/kk netto on nykyarvoltaan rapiat 1100e. Eli kyllähän tuollainen raha kannatta ottaa ja sen eteen voi paiskia kokonaisia työpäiviäkin (ns. omaa aikaa). Itse käytän 4% korkoa laskelmissa koska sen verran saa pörssistä nyt helposti suht turvallisilla osakkeilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Myös omalle ajalle voi asettaa hinnan.

Asuntolainan kilpailuttaminen, kokonaisvaltainen hinta- ja palveluvertailu esim. viiden eri pankin välillä sekä lainaneuvotteluihin käytetty aika ja keskittyminen ei ole välttämättä sen kolmenkympin arvoista.

Sähkösopimuksen optimointi hoituu nykyaikana ainoastaan yhden lomakkeen täyttämiselle.
Ensinnäkin se ei ole 30€ vaan se on 30€/kk mahdollisesti seuraavat 25 v, eli tuhansia euroja. Ja monesti riittää verkkopankista laitettu viesti, että kilpaileva pankki tarjosi x% marginaalin, annatteko halvemmalla vai vaihdanko. (Katsoo vaikka täältä io techistä mitä tarjouksia muut ovat saaneet niin ei tarvitse itse edes kysyä muualta turhaan ja kuluttaa siihen aikaa, ei ne siellä pankissa tiedä oletko kysynyt muualta vai et)

Mutta jokainen tyylillään, itse kilpailutan aina kaiken mitä voi, ihan turhaa maksaa yhtään ylimääräistä ja kilpailuttaminen on nykyään todella helppoa useimmissa asioissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ensinnäkin se ei ole 30€ vaan se on 30€/kk mahdollisesti seuraavat 25 v, eli tuhansia euroja. Ja monesti riittää verkkopankista laitettu viesti, että kilpaileva pankki tarjosi x% marginaalin, annatteko halvemmalla vai vaihdanko. (Katsoo vaikka täältä io techistä mitä tarjouksia muut ovat saaneet niin ei tarvitse itse edes kysyä muualta turhaan ja kuluttaa siihen aikaa, ei ne siellä pankissa tiedä oletko kysynyt muualta vai et)

Mutta jokainen tyylillään, itse kilpailutan aina kaiken mitä voi, ihan turhaa maksaa yhtään ylimääräistä ja kilpailuttaminen on nykyään todella helppoa useimmissa asioissa.
No, se on aluksi 35€ ja loppua kohden vähenee. Mutta ekat vuodet dominoivat kuitenkin nettonykyarvolaskelmaa, joten heti säästäminen on fiksuinta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Vesilukko voi joskus tyhjetä myös viemärin painevaihteluiden takia.

Minulla on joskus kerrostalossa vessa kuivunut ihan muutaman päivän poissaolon aikana yllättäen ja joskus huomaa, että vessan vetäessä viemäri suorastaan imaisee vedet sisäänsä ja itse pöntön pohjalle jää paljon vähemmän vettä kuin normaalisti.
Riippuu monesta. Esimerkiksi pytyn mallista, lämpötilasta vessassa jne. Voi kuivua melko äkkiäkin, ja jos vaikkapa pönttö tiputtaa, ei lainkaan kuivu. Pytystä se oikein tappava ilma alipaineiseen kämppään tulee. Käryää kuivuttuaan niin, ettei huuhtomisen jälkeenkään tilassa pysty tuntikausiin lainkaan oleskelemaan. Saattaa koko huoneisto myrkyttyä ulko-ovelle asti. Joku suihkun saati keittiön kuivunut lukko ei yleensä niin pahasti haise, vaan pelkästään kymmeneltä hometalolta.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Kun ostaa ensimmäisen asunnon aspi lainalla, niin onko siinä jotain aikarajaa, joka siinä pitää asua ennenkuin voi esim. Myydä uuden asunnon tieltä poista tai vuokrata?

Minkälaisis marginaaleja yleensä aspi lainalla saa? Täällä puhutaan paljon 0,4-0,7, mutta päteekö sama aspiin? Muuttujia varmaan paljon, muttta jotai haarukkaa jos on :)
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Kohta on Dansken kanssa lainaneuvottelu. Päivitän tänne mitä tarjoavat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Kun ostaa ensimmäisen asunnon aspi lainalla, niin onko siinä jotain aikarajaa, joka siinä pitää asua ennenkuin voi esim. Myydä uuden asunnon tieltä poista tai vuokrata?

Minkälaisis marginaaleja yleensä aspi lainalla saa? Täällä puhutaan paljon 0,4-0,7, mutta päteekö sama aspiin? Muuttujia varmaan paljon, muttta jotai haarukkaa jos on :)
Ei ole mitään aikarajaa myynnissä, laina ei siirry sit vaan uuteen asuntoon eli uudessa asunnossa on ”normaali” asuntolaina. Vuokrata ei saa kuin maks. 6kk ajaksi.

Vero-teknisistä syistä kannattaa omistaa&asua väh. 2vuotta ennen seuraavaan siirtymistä.

Taitaa aika samoissa mennä marginaalit, itsellä ASP:ssa 0,64% viime kesänä tiputettu pankkiin yhteydenoton jälkeen.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Vero-teknisistä syistä kannattaa omistaa&asua väh. 2vuotta ennen seuraavaan siirtymistä.
No jos on paljon voittoa tulossa myydessä, niin silloin. Säästää myyntivoittoveron. Eli jos et ole myymässä kalliimmalla kuin ostit, ei mitään merkitystä.
Jos on voittoa tulossa, niin kannattaa miettiä veroseuraamusta. Ei toi nyt ihan mustavalkoistakaan ole. Voihan se olla, että olet asunut vuoden ja saisit 10% enenmmän kuin ostohinta. Vuoden päästä voikin myyntihinta olla vaikka alempi kuin ostohinta. Ei asunnon hinnnanousu ole mikään automaatti...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
No jos on paljon voittoa tulossa myydessä, niin silloin. Säästää myyntivoittoveron. Eli jos et ole myymässä kalliimmalla kuin ostit, ei mitään merkitystä.
Jos on voittoa tulossa, niin kannattaa miettiä veroseuraamusta. Ei toi nyt ihan mustavalkoistakaan ole. Voihan se olla, että olet asunut vuoden ja saisit 10% enenmmän kuin ostohinta. Vuoden päästä voikin myyntihinta olla vaikka alempi kuin ostohinta. Ei asunnon hinnnanousu ole 'mikään automaatti...
Toki toki, olisi pitänyt kirjoittaa 'kannattanee' :)
 

Qrc

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
30
Ei ole mitään aikarajaa myynnissä, laina ei siirry sit vaan uuteen asuntoon eli uudessa asunnossa on ”normaali” asuntolaina. Vuokrata ei saa kuin maks. 6kk ajaksi.

Vero-teknisistä syistä kannattaa omistaa&asua väh. 2vuotta ennen seuraavaan siirtymistä.

Taitaa aika samoissa mennä marginaalit, itsellä ASP:ssa 0,64% viime kesänä tiputettu pankkiin yhteydenoton jälkeen.
Vuokrata saa 2 vuodeksi:

ASP-asunnon voi vuokrata enintään kahdeksi vuodeksi. Vuokraaminen edellyttää erityistä syytä, joka voi olla opiskelu tai työpaikka ulkomailla tai toisella paikkakunnalla (työssäkäyntialueen ulkopuolella). Myös asevelvollisuus katsotaan erityiseksi syyksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Minkälaisis marginaaleja yleensä aspi lainalla saa? Täällä puhutaan paljon 0,4-0,7, mutta päteekö sama aspiin? Muuttujia varmaan paljon, muttta jotai haarukkaa jos on :)
0.5 oli alin mitä sain ASP-lainalle marginaaliksi nyt keväällä. Tosin lainasumma reilusti alta 100k ja kohteena oli pieni kaakkois-suomen kaupunki.
 

Kurjimus

Kiproiskis!
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Jos sinulla on vaikka 200 000€ lainaa, niin 0.7. vs. 0.5% marginaali tarkoittaa 400€/v eroa.

En tiedä paljonko tienaat, mutta minulle 35€/kk on ihan tuntuva rahasumma.
Täällä paljon puhutaan pelkästä rahasta mutta itse esimerkiksi kun olen ollut vuosia saman pankin asiakas ja opetellut käyttämään heidän verkkopankkia yms yms, niin en todellakaan lähtisi vaihtamaan pankkia 35€ /kk rahasta. Itselle niin vastenmielistä hommaa opetella joku uusi käyttöliittymä + asentaa jotain ohjelmia kännykkään ja tabletille.

Ja toisekseen asian vierestä, jos 35€/kk on tuntuva summa rahaa niin 200 000€ lainaa on aivan liikaa.
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
Täällä paljon puhutaan pelkästä rahasta mutta itse esimerkiksi kun olen ollut vuosia saman pankin asiakas ja opetellut käyttämään heidän verkkopankkia yms yms, niin en todellakaan lähtisi vaihtamaan pankkia 35€ /kk rahasta. Itselle niin vastenmielistä hommaa opetella joku uusi käyttöliittymä + asentaa jotain ohjelmia kännykkään ja tabletille.

Ja toisekseen asian vierestä, jos 35€/kk on tuntuva summa rahaa niin 200 000€ lainaa on aivan liikaa.
2,5 vuodessa tuolla summalla tekee jo tonnin.

Itselläni on varaa heittää 35e taivaan tuuliin jos siltä tuntuu. Päätän olla heittämättä ja keksin parempia kohteita kuin tuttu verkkopankki.

Tuntipalkka muutamien tuntien opettelusta ja säätämisestä on valtava kun katsoo yhtään pitemmällä tähtäimellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Täällä paljon puhutaan pelkästä rahasta mutta itse esimerkiksi kun olen ollut vuosia saman pankin asiakas ja opetellut käyttämään heidän verkkopankkia yms yms, niin en todellakaan lähtisi vaihtamaan pankkia 35€ /kk rahasta. Itselle niin vastenmielistä hommaa opetella joku uusi käyttöliittymä + asentaa jotain ohjelmia kännykkään ja tabletille.

Ja toisekseen asian vierestä, jos 35€/kk on tuntuva summa rahaa niin 200 000€ lainaa on aivan liikaa.
Kuka tässä puhui mitään pankin vaihdosta? Jos marginaalimarkkina on kiristynyt, niin yleensä se oma pankki suostuu pudottamaan marginaalia ihan sillä, että tiedustelee asiasta.

Voi olla, että pankkia vaihtamalla pääsisi vielä parempaan lopputulokseen, mutta osan hyödystä saa yleensä pelkällä yhden viestin kirjoituksella.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Täällä paljon puhutaan pelkästä rahasta mutta itse esimerkiksi kun olen ollut vuosia saman pankin asiakas ja opetellut käyttämään heidän verkkopankkia yms yms, niin en todellakaan lähtisi vaihtamaan pankkia 35€ /kk rahasta. Itselle niin vastenmielistä hommaa opetella joku uusi käyttöliittymä + asentaa jotain ohjelmia kännykkään ja tabletille.

Ja toisekseen asian vierestä, jos 35€/kk on tuntuva summa rahaa niin 200 000€ lainaa on aivan liikaa.
Mulla on asuntolaina ja päivittäinen pankkiasiointi eri pankeissa, koska nuo peruspalvelut ovat vain OP:ssa paljon parempia. Ei siellä asuntolainapankissa tarvi kuitenkaan käydä kuin kerran kuussa varmistamassa, että tilillä on rahaa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Ei ole helppoa näiden välittäjien kanssa (ollaan ostamassa). Hommat sujuu muitta mutkitta kun puhutaan rahasta, mutta heti kun on kysymyksiä kohteesta niin täysi radiohiljaisuus. Ei herätä luottamusta niin meni muuten oikein hyvä kohde ohi, kun mihinkään ei suostuttu vastaamaan. Eikä liiemmin auttanut sekään, että puhelimessa sovitut asiat oli kirjattu eri tavalla ostotarjoukseen. Parempi onni ensikerralla, mutta on tässä mallissa jotain vikaa jos välittäjän ainoa tehtävä asunto-osakekaupoissa on hymyillä ja avata ovea.
 

Kurjimus

Kiproiskis!
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
87
Mulla on asuntolaina ja päivittäinen pankkiasiointi eri pankeissa, koska nuo peruspalvelut ovat vain OP:ssa paljon parempia. Ei siellä asuntolainapankissa tarvi kuitenkaan käydä kuin kerran kuussa varmistamassa, että tilillä on rahaa.
Itse en kyllä toista tiliä pitäisi jos säästöt olisivat 35€/kk. Ja jotenkin olen niin vanhanaikainen että jos jossain on parempaa palvelua kuin muualla siitä kuuluu asianmukainen korvaus palvelun tarjoajalle.

Melkein offtopicia mutta tässä järjettömässä kilpailutuksessa hieman kuvastuu kansan yleismoraali.
Sitten iltapulussa kansa inisee kun espericare tuottaa halvalla paskaa palvelua vanhuksille kun ihmiset lähtökohtaisesti haluavat itselleenkin juuri esim pankkipalvelut mahd halvalla välittämättä palvelun tasosta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itse en kyllä toista tiliä pitäisi jos säästöt olisivat 35€/kk. Ja jotenkin olen niin vanhanaikainen että jos jossain on parempaa palvelua kuin muualla siitä kuuluu asianmukainen korvaus palvelun tarjoajalle.

Melkein offtopicia mutta tässä järjettömässä kilpailutuksessa hieman kuvastuu kansan yleismoraali.
Sitten iltapulussa kansa inisee kun espericare tuottaa halvalla paskaa palvelua vanhuksille kun ihmiset lähtökohtaisesti haluavat itselleenkin juuri esim pankkipalvelut mahd halvalla välittämättä palvelun tasosta.
Häh? Eihän se toinenkaan pankki minulle niitä palveluja ilman vastinetta tarjoakaan, tosin koska samassa konsernissa on muuta rahaliikennettä ja vakuutuksia kuin asuntolaina, niin käytännössä ei tarvi tuosta erikseen maksaa palvelumaksuja. Pankki saa sen rahansa minun rahoistani.

Ei ne pankit nyt mitään hyväntekeväisyysjärjestöjä ole.
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
Parempi onni ensikerralla, mutta on tässä mallissa jotain vikaa jos välittäjän ainoa tehtävä asunto-osakekaupoissa on hymyillä ja avata ovea.
Ja tästä palvelusta maksetaan tuhansia euroja. Itsekin useammilla näytöillä käyneenä komppaan että ei useimmat viitsi edes perustasolla tutustua myymäänsä kohteeseen. Eilen esim. ei ollut edes käynyt läpi mistä löytyy taloyhtiösauna ja kellarikomero (ei ollut vaan vintillä oli lopulta varasto kun tarpeeksi pyörittiin ympyrää). Remonteista taisin itse olla paremmin perillä yhtiöpapereiden perusteella.

Yksi piristävä poikkeus on ollut, mutta pääosin paremman kuvan on saanut eräästä itse kämppäänsä myyneestä ja esitelleestä herrasmiehestä. Talo oli näytöllä täynnä ja meni nopeasti kaupaksi (en tarjonnut, hältä jäi kertomatta asioita esim julkisivun kunnosta jotka kyllä huomasi sokeakin).

Itse varmaan myisin ilman välittäjää näillä ostokokemuksilla. Tai sitten käyttäisin tuota ainutta joka on onnistunut positiivisen kuvan jättämään. Toivottavasti näitä tulee vielä lisää ja on käynyt vaan huono tuuri.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Ei ole helppoa näiden välittäjien kanssa (ollaan ostamassa). Hommat sujuu muitta mutkitta kun puhutaan rahasta, mutta heti kun on kysymyksiä kohteesta niin täysi radiohiljaisuus. Ei herätä luottamusta niin meni muuten oikein hyvä kohde ohi, kun mihinkään ei suostuttu vastaamaan. Eikä liiemmin auttanut sekään, että puhelimessa sovitut asiat oli kirjattu eri tavalla ostotarjoukseen. Parempi onni ensikerralla, mutta on tässä mallissa jotain vikaa jos välittäjän ainoa tehtävä asunto-osakekaupoissa on hymyillä ja avata ovea.
Juuri tuon takia aloin itse nauhottamaan kaikki puhelut joita kävin välittäjän ja pankin kanssa. Suosittelen sitä muillekin ja varsinkin jos kyseessä on välittäjä joka tykkää soittaa vastauksensa vaikka tälle lähettää kysymykset sähköpostitse.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
693
Ylläolevaan liittyen käyttäisinkö välittäjää vai myisinkö itse:

Pari kuukautta aiemmin kävin privaattinäytössä, ja kylppärin viemäri haisi aika voimakkaasti, kunnes välittäjä suihkutteli vettä viemäriin ja selitti, että haju on muutaman päivän käyttämättömyyden syytä. Oliko täyttä paskapuhetta?
Tuli tällainen haiseva kohde vastaan. Ilmoitettiin välittäjälle ja sitä kautta myyjälle, että menkää päästämään sitä vettä (ja siivoamaan rivien välistä sanottuna) etukäteen, että tietää onko tuo se oikea syy. Sama juttu seuraavalla kerralla, taas ollut käyttämättömänä päivijä tai viikkoja. Luulisi välittäjän huolehtivan edes sen, että myyjä käy hoitamassa tällaiset perusasiat kuntoon tai viime kädessä menisi itse ensin hoitamaan homman.
 

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
181
Juuri tuon takia aloin itse nauhottamaan kaikki puhelut joita kävin välittäjän ja pankin kanssa. Suosittelen sitä muillekin ja varsinkin jos kyseessä on välittäjä joka tykkää soittaa vastauksensa vaikka tälle lähettää kysymykset sähköpostitse.
Nauhoititko ilman lupaa, vai kysyitkö välittäjän suostumuksen, ennenkuin menitte asiaan? Ja mikäli kysyit, mitenkäs välittäjä tuohon suhtautui? :D
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 251
Nauhoititko ilman lupaa, vai kysyitkö välittäjän suostumuksen, ennenkuin menitte asiaan? Ja mikäli kysyit, mitenkäs välittäjä tuohon suhtautui? :D
Yksityishenkilönä saan nauhoittaa omat puhelut ilman vastapuolen informointia tai suostumusta. Taltiointioikeus on turvattu perustuslailla ja äänittämistä ei ole kriminalisoitu rikoslaissa.

Puhelut
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 448
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom