Taksiala vapautui 1.7.2018 Mikä muuttui?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Edelleen. Yksityisyrittäjänä taksityö tuskin lyö leiville. Lisätyönä suht helppo lisäansion lähde.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Edelleen. Yksityisyrittäjänä taksityö tuskin lyö leiville. Lisätyönä suht helppo lisäansion lähde.
Onko jotenkin kestävä tilanne, että jokin työ ei yksinyrittäjänä riitä elämiseen? Mietipä nyt tarkemmin. Onko jokin muu duunarihomma mennyt niin huonoksi, että alalla yrittäjänä pärjääminen käy mahdottomaksi?

Samasta johtaen: mitä helvetin lisäansiota siinä työssä voi olla, jos se on niin heikosti kannattavaksi tehtyä? Etenkään progressiivisen verotuksen maassa. Jo ihan matalapalkkaduunarin marginaali ylittää äkkiä 30. Siinä ei 8 euron saati 6 euron brutto KTA:lla paljon kannattavia lisätöitä tehdä. Harvan demarin perse nousisi edes kahdellatoista. Tämä ei vaan toimi etenkään taksin kaltaisessa hommassa, jossa lyhyet työvuorot tuottavat paljon normaalia huonommin eikä mitään tunnin tai kolmen pyrähdyksiä kannata edes harkita, ellei kyseessä ole iso ennakkotilaus hyvissä ajoin.

Tärkeää tämän aiheen vakiovalittajille on siis, että yksi hyödyke on alehintainen, joko periaatteen takia tai jotta tavallinen pulliainen voi elintasolarpata. Vähät yhteiskunnan mädättymisestä. Enkä tarkoita tällä säänneltyä vs. ns. vapaata systeemiä vaan sitä asennetta, että 25 euron henkilökohtainen lentokenttäkyyti on jonkun mielestä kallis. Se on ihan rehti hinta aamuneljältä Pirkkalasta paikalliselle, mutta ei jostain pks lähiöhelvetistä hki-vantaalle. Pimeästi pystyy. Ei muuten.

Kyseessä ei muuten ole helppo työ. Nopeasti perusteissaan opittava kyllä. Jos palvelutasoksi kelpaa se, mitä kebab-pizzerian pojat tuottavat ja jota ei palveluksi voi sanoa, niin sitten on helppoa. Ei muuten. Työ on rasittavaa, terveyttä kuormittavaa, vapaa-aikaa tavallista enemmän rajoittavaa ja riskityötä. Korkeakoulutusta se ei vaadi, mutta siihen se helppous jääkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Onko jotenkin kestävä tilanne, että jokin työ ei yksinyrittäjänä riitä elämiseen? Mietipä nyt tarkemmin. Onko jokin muu duunarihomma mennyt niin huonoksi, että alalla yrittäjänä pärjääminen käy mahdottomaksi?

Samasta johtaen: mitä helvetin lisäansiota siinä työssä voi olla, jos se on niin heikosti kannattavaksi tehtyä? Etenkään progressiivisen verotuksen maassa. Jo ihan matalapalkkaduunarin marginaali ylittää äkkiä 30. Siinä ei 8 euron saati 6 euron brutto KTA:lla paljon kannattavia lisätöitä tehdä. Harvan demarin perse nousisi edes kahdellatoista. Tämä ei vaan toimi etenkään taksin kaltaisessa hommassa, jossa lyhyet työvuorot tuottavat paljon normaalia huonommin eikä mitään tunnin tai kolmen pyrähdyksiä kannata edes harkita, ellei kyseessä ole iso ennakkotilaus hyvissä ajoin.

Tärkeää tämän aiheen vakiovalittajille on siis, että yksi hyödyke on alehintainen, joko periaatteen takia tai jotta tavallinen pulliainen voi elintasolarpata. Vähät yhteiskunnan mädättymisestä. Enkä tarkoita tällä säänneltyä vs. ns. vapaata systeemiä vaan sitä asennetta, että 25 euron henkilökohtainen lentokenttäkyyti on jonkun mielestä kallis. Se on ihan rehti hinta aamuneljältä Pirkkalasta paikalliselle, mutta ei jostain pks lähiöhelvetistä hki-vantaalle. Pimeästi pystyy. Ei muuten.
Miksi juuri taksiammatin pitäisi olla huipputienstiä? Se on sitä mitä se on. Toki palveluammatti mutta silti. Itse arvostan kyytiä ja valitsen itselleni sopivan ja edullisen kyydin. Tässä, kuten myös monessa muussakin vallitsee vapaan markkinatalouden laki. Säänneltyä osittain ovat julkiset kyydit ja sitä myöten hinnat.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Miksi juuri taksiammatin pitäisi olla huipputienstiä? Se on sitä mitä se on. Toki palveluammatti mutta silti. Itse arvostan kyytiä ja valitsen itselleni sopivan ja edullisen kyydin. Tässä, kuten myös monessa muussakin vallitsee vapaan markkinatalouden laki. Säänneltyä osittain ovat julkiset kyydit.
Jaa huipputienestiä? Parempi kysymys on, miksi juuri sen pitää olla työ, jolla ei elä. Miksi muissa duunariammateissa pitää sitten olla TES ja yleislakkouhka jos ei tarpeeksi koroteta. En pidätä henkeä odottaessani fiksua vastausta.

Pimeää taksiajoa ei mikään byrokratia koskaan ole sinänsä estänyt..


Toisaalta mitä vähemmän sitä byrokratiaa on, niin sitä vähemmän on tarvetta millekään pimeille takseille. Jos työn tekeminen ja verojen maksaminen on yksinkertaista, niin silloin se mielellään tehdään. Jos työn tekeminen ja verojen maksaminen on monimutkaista, niin sitten jää helposti molemmat tai jälkimmäinen tekemättä. Hyvin yksinkertaista.
Se nyt ei ole mitään byrokratiaa, että vakuutusyhtiöt eivät pane kuluttaja-asiakkaita subventoimaan jokaisen harrastetaksiyrittäjän vakuutusmaksuja parilla tonnilla per vuosi. Hyvin yksinkertaista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Jaa huipputienestiä? Parempi kysymys on, miksi juuri sen pitää olla työ, jolla ei elä. Miksi muissa duunariammateissa pitää sitten olla TES ja yleislakkouhka jos ei tarpeeksi koroteta. En pidätä henkeä odottaessani fiksua vastausta.
Siksi koska se suharin homma on edelleen joko isännälle työsksentelyä ja/tai lisäansiota tekevälle sopivaa. Hengitä vaan.
Hampurilaisen kääntäjänä tai sämpyläartistina et tienaa sen enempää mutta sehän ei ole arvokasta työtä, vai..?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Ööö miksei olisi..? Kaikki lisätyö on sopivaa.
Mielestäsi taksiala ei tarvitse tessiä, koska se sopii lisäansiota tekevälle, miksi siis mikään ala tarvitsisi tessiä? Lähinnä kuulosti kummalliselta argumentilta tessin puutteelle, en ottanut kantaa itse tessiin tai sen tarpeellisuuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Itse nuorena tein lisätienstiä hampurilaisten paistajana, siivoojana, mainosten jakajana jne. Silloinen tyttöystäväni ja nykyinen vaimoni kielsi minua ajamasta taksia koska se oli "vaarallinen ammatti". Mutta mielestäni olisi ollut helppoa lisätienstiä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Taksiuudistus oli askel oikeaan suuntaan, mutta se tekee edelleen kavereiden kyytimisistä ja järkevistä kimppakyydeistä liian hankalaa, kun niistä ei saa laillisesti periä kunnollista järkevää korvausta.

Lisäksi on vielä sellainen epäkohta, että nykyisin on ties kuinka paljon jotain taksikaistoja. Siinä, että liikennettä sujuvoitetaan takseille muiden liikenteen kustannuksella, ei ole mitään järkeä.
Ensin mainittu on ihan validi huomio. Se on kuitenkin toissijainen asia verrattuna varsinaisten kaupallisten kuljetusten lainsäädäntöön. Bensarahakyydit ja työkimpat on haluttaessa aivan mahdollista erottaa taksiliikenteestä määritelmin. Aivan samoin on erotettu pööllä ajaminen dieselillä ajamisesta. Rikkeistä kova penaltti. Ei ole vaikeaa. Ei ole syy luopua liikenneluvasta, kuljettajan pätevyystodistuksesta, ajoneuvon rekisteröinnistä ammattikäyttöön eikä ammattivakuutuksista. Eikä helpottaa veronkiertoa ammattiajossa yhtään enempää kuin uudistus jo teki. Vakuutuksia toki voisi tarjota ajomääräperusteella, mutta sehän on jo mahdollista ja vakuutusyhtiö hinnoittelee. Ei taida tulla kovin halvaksi amatöörille kovilla luuloilla ja pienellä ajomäärällä.

Jälkimmäisessä "epäkohdassa" on järkeä useammasta syystä, ja valitat pelkästään minäminä-kiukuttelun vuoksi.

Ensinnäkin sivukulut juoksevat, kun joku on työssä. Työn tehokkuus paranee, kun ammattikuljettajat pääsevät etenemään paremmin. Asiakas voi maksaa vähemmän ja kuljettaja saada paremman ansion, kun taksi pääsee etenemään paremmin. Nämä samaan aikaan. Palvelussa, jossa käytännössä yksi ihminen maksaa toiselle koko sen hetken työpanoksesta, on tämä tuottavuusongelma. Sitä aikaa ei kuulu yhtään haaskata.

Toisin sanoen kun matkaaja ajaa omalla autolla, menee toki hänen aikaansa hukkaan. Kun hän on taksissa, menee hänen aikaansa, jonkun toisen aikaa ja vielä vähän lisää sen toisen aikaa. Tätä kannattaa mieluummin nopeuttaa kuin hidastaa, eikö? Ei ole vaikeaa jos kokeilee ajattelemista.

Toiseksi taksit menevät sujuvasti liikennevirran mukana, siinä missä iso osa turisteista vain tukkii ja haittaa liikennettä. Taksien kulku bussien mukana etuuksin ei siis mainittavasti hidasta muuta liikennettä ja hetkittäin parantaa sitä, kun idiootin aiheuttamaan sumppuun menee edes muutama prosentti vähemmän autoja.

Kolmanneksi tietyillä alueilla halutaan vähentää yksityisajoa. Ei pelkästään kuskien törppöyden takia vaan pysäköintisyistä. Ei niitä takseja tarvitse erikseen kyykyttää, kun niitä käytetään tämän ongelman ratkaisemiseen. Ne ovat tärkeä osa julkista liikennettä, ja vielä tärkeämpi silloin kun määränpäähän ei suoraan pääse muulla.

Tähän kaikkeen joku tietysti tulee öyhöttämään, miten hänen kognitiivisessa dissonanssissaan ja omassa narratiivissaan taksit kaahaavat ja ajavat huonosti. Tässä on totuuden siemen. Kysymys kuuluukin, halutaanko lisätä amatööreja ja heittokuskeja vai luoda mahdollisuus ammattilaisille, sekä samalla parantaa laatua. Tämähän ei kumoudu sillä, että joku puolihipsteri nimenomaan haluaa larpata kielitaidottoman reppureissaajan ajamassa uberintapaisessa, vaan taksipalvelun laatu Suomessa vaikuttaa myös mm ulkomaalaisten mielikuvaa Suomesta. Halutaanko lisää sotilastaustaisia arabeja, rikkaan isän poispotkimia turkkilaisia ja muita tuurilla ajavia onnenonkijoita vai sittenkin fiksuja ihmisiä rattiin? Halutaanko loppuun ajettuja hermoraunioita, jotka eivät pärjää työllään ja joilla on houkutus varastaa ja huijata? Vai sittenkin kunnon kansalaisia? Näitä mulkkuja on nähty ihan tarpeeksi viime vuosina, useimmat täällä päin yhä ihan kotoperäisiä. Fiksuimmat osaavat päätellä, mihin suuntaan asiat menevät luomalla tukityöllistetty tai verovilpillä tai kännisten huijaamisella pyörivä halpatyön ala.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Siksi koska se suharin homma on edelleen joko isännälle työsksentelyä ja/tai lisäansiota tekevälle sopivaa. Hengitä vaan.
Hampurilaisen kääntäjänä tai sämpyläartistina et tienaa sen enempää mutta sehän ei ole arvokasta työtä, vai..?
Siinähän nimenomaan tienaa enemmän, ja usein aika selvästi enemmän.

Se ei ole oikein anaalisesti asiaa miettien yhteiskunnalle tärkeää, mutta eipä se ryyppääjien taksilla kuskaaminenkaan ole. En ota siihen kantaa.

Burgerityö on kyllä ainakin nykyään ihan oikeaa duunia ja vaativampaa kuin moni hoksaa. Siinä täytyy harjoittelijavaiheen jälkeen olla perustekniikan ja aspan lisäksi ymmärrystä mm. varaston ja tilausten hallinnasta enkä heitä läppää. Siinäkin nautitaan tes-palkkaa. Sitä hommaa voi tehdä ihan järkevästi lisäansiona vaikka muutaman tunnin viikossa, jos on PA kuten opiskelija. Taksissa ei onnistu.

Edit: tuolla määrällä huutelua voisi oikeasti odottaa jonkinlaista perehtymistä asiaan. Etko siis ihan oikeasti tiennyt, että taksissa tienaa vähemmän kuin Hesburgerin tai McD:n rivityöntekijänä? Häpeäisit.

Normaaliin duunaripalkkaan, joka työn vaativuus huomioiden olisi minimi, pääsisi 50-60 euron keskimääräisellä tuntimyynnillä. Työajat huomioiden teollisuuden palkkoihin kaivattaisiin 70. McD-tasoon neljällä kympillä. Nykyään puhutaan alle 30 eurosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Itse nuorena tein lisätienstiä hampurilaisten paistajana, siivoojana, mainosten jakajana jne. Silloinen tyttöystäväni ja nykyinen vaimoni kielsi minua ajamasta taksia koska se oli "vaarallinen ammatti". Mutta mielestäni olisi ollut helppoa lisätienstiä...
Taksin ajaminen on tosiaan monien sitä koskaan kokeilemattomien mielestä helppoa ja mukavaa. Tämä ei ole minulle uusi tieto.

Toki se myös ihan oikeasti on vaarallinen työ etenkin verrattuna pikaruokalaan, joka on yhtä vaarallinen työpaikka kuin virasto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Kun tällaiseen aiheeseen kirjoittaa ihan ajateltavaa asiaa, möykkääjien hiljaisuus on merkillepantavaa. Jatkuva päivystys ja instakuittaus vaihtuu tuntien tai päivien hiljaisuuteen. Ensin iso ratas pyörii ja kovasti mietitään, mitä tähän nyt sanoisi. Edes johonkin sivulauseeseen jättäen kaiken sioille heitetyn helmisubstanssin huomiotta. Lopulta se iskee taas tajuntaan, ettei asiasta juuri mitään tiedä tai ymmärrä, vaikka se Vahva Tunne onkin. Joku harhautus pitää keksiä.

Siispä asia unohtuu hetkeksi. Taas ensi viikolla joku derailausöyhötys tänne, tai "kokemuksia". Tiedättehän, aion muka lähteä jonnekin ja teen vähän niinkuin vertailevaa tutkimusta. Oi kun on kallista. Siihen vähän kommentteja ja tykkäyksiä. Öyhön öyhön. Hei toi oli Wall of Text niinku, ei tommosta jaksa lukea.

Onko joku muu tässä viimeisen kolmen vuoden aikana huomannut samaa?:smoke:

Vastaus ilmaan heittämiini vakaviin kysymyksiin loistaa edelleen poissaolollaan vaikka pari näsäviisasta onelineria putosikin.
 

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Jaa huipputienestiä? Parempi kysymys on, miksi juuri sen pitää olla työ, jolla ei elä. Miksi muissa duunariammateissa pitää sitten olla TES ja yleislakkouhka jos ei tarpeeksi koroteta. En pidätä henkeä odottaessani fiksua vastausta.
Voi olla vaikeaa konsepti sinulle ymmärtää mutta jos jokin työ ei tienaa tarpeeksi voit aina lopettaa ja hakea toista työtä. (Aika uskomatonta eikö?)

Jos joku haluaa ajaa taksia halvemalla niin se on hänen valinta.. Kirjoitat sillä tavalla että se ei pitäisi olla valinta vaan joku pitäisi määrätä kaikki, mikä olisi hirveätä.

Tää mentaliteetti että kaikki työt ovat saman arvoisia ja pitäisi tienata samaa palkaa on täysin absurdia. Eikä toimi katso kuuba ja neuvostoliitto.

Samalla jos kukaan ei aja takseja niin yhtäkkiä tarjonta on vähemmän kuin kysyntä jolloin hinnat nousevat.

On se kivaa kun on paljon mielipiteitä mutta todella vähän tietoa asioista.

Voit TS miettiä asioita vuosia enkä usko että kukaan siitä hyötyisi mitään.

ps. jos rahat ei riitä elämiseen niin syy on melkein aina omat valintasi ei se että et saa enemmän perustuloa. Joskus totuus sattuu ja on vaikea hyväksyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Voi olla vaikeaa konsepti sinulle ymmärtää mutta jos jokin työ ei tienaa tarpeeksi voit aina lopettaa ja hakea toista työtä. (Aika uskomatonta eikö?)

Jos joku haluaa ajaa taksia halvemalla niin se on hänen valinta.. Kirjoitat sillä tavalla että se ei pitäisi olla valinta vaan joku pitäisi määrätä kaikki, mikä olisi hirveätä.

Tää mentaliteetti että kaikki työt ovat saman arvoisia ja pitäisi tienata samaa palkaa on täysin absurdia. Eikä toimi katso kuuba ja neuvostoliitto.

Samalla jos kukaan ei aja takseja niin yhtäkkiä tarjonta on vähemmän kuin kysyntä jolloin hinnat nousevat.

On se kivaa kun on paljon mielipiteitä mutta todella vähän tietoa asioista.

Voit TS miettiä asioita vuosia enkä usko että kukaan siitä hyötyisi mitään.

ps. jos rahat ei riitä elämiseen niin syy on melkein aina omat valintasi ei se että et saa enemmän perustuloa. Joskus totuus sattuu ja on vaikea hyväksyä.
Ironia on käsin kosketeltavaa. En todella odottanut fiksua vastausta, joten en voi sanoa olevani pettynyt.

Ollaan muuten jännän äärellä. Näissä taksikeskusteluissa alkaa olla liiankin ennakoitava rakenne. Nythän kävi juuri niin kuin edellisessä viestissäni arvelin.

Yritin eilen ihan vaivalla viritellä aiheesta järkevää pohdintaa - jotain kiinnostavampaa kuin tuulipukujen hintavertailu polkuhintaisten jämätaksien välillä - ja esitin kiusallisen vaikeita eettisiä ja yhteiskunnallisia kysymyksiä. Seuraa tuumaustauko ja yöstä kajahtaa vastaus, jota todella tälläkin kertaa voisin luonnehtia öyhötykseksi. Argumentteina ihan Murosta asti tutut "vaihda alaa" ja "neuvostoliitto". On väärin vastata trolliin tämänkään vertaa, mutta selkeyden vuoksi ensimmäiseen vastaan, että tässä ei ole puhe minusta ja toiseen, että työehtosopimukset ja ammattiliitot ovat vapaan maailman juttuja. Kun leikkisästi ehdotan, pitäisikö palkat kilpailuttaa muillakin aloilla ja tesseistä luopua, minua kuuluisi haukkua riistäjäkapitalistiksi, ei Kuuban kommunistiksi.

Sitä en kyllä osannut arvata, että minua heikosti verhottuna haukuttaisiin tyhmäksi kello 3.13 liuottimen sumentamin sanankääntein. Erityisen ironista on huomautus tiedosta ja mielipiteistä. :D Kirsikkana kakun päällä avautuminen on kirjoitettu niin heikolla - sivunmennen sanoen ei-äidinkielisellä - suomella, että voidaan perustellusti asettaa kyseenalaiseksi, paljonko kirjoittaja ymmärsi siitä mihin vastasi, mikäli edes vaivautui kaikkea lukemaan.

Tykkäyksiä myöten ennustus pitkälti toteutui, vaikka se oli nähtävillä ketjun uusimpana viestinä. Miksi kukaan tykkäisi tuollaisesta sekavasta purkauksesta, riippumatta miten samaa tai eri mieltä kanssani on? Eihän tuossa oikeastaan sanottu mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Miksi muissa duunariammateissa pitää sitten olla TES ja yleislakkouhka jos ei tarpeeksi koroteta.
Kyllähän taksialalla on TES.

Täällä kuitenkin keskustellaan pääasiassa kai yrittäjänä toimimisesta. Silloin se on markkinat mitkä määrää miten voi hinnoitella. Ei parturikampaamoillakaan ole hintasäännöstelyä.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
En sanoisi saatavuutta tuossa ihan ainoaksi ongelmaksi. Hinta on niin matala, että kulujen kattaminenkin käy kyseenalaiseksi vaikka miten säästäisi. Nollakatteella eli ilman palkkaa tai yrittäjätuloa tehtävä työ ei oikein mitenkään voi muodostua pysyväksi instituutioksi. Tai kyllähän se yhdellä tapaa voi: rakennetaan aktiivimallihimmeli, jossa julkisen elatuksen ehtona on nollatuloksen pakkoyrittäjyys tai palkkatyö parin euron KTA:lla. Sehän kuulostaakin hyvältä.
Toisaalta käsittääkseni Yango esimerkiksi on maksanut aika paljon kuskeilla kompensaatiota niiden kuljettamista kyydeistä että ne on saanut houkuteltua kuskeja niille, että ihan kaikkea ei kerro aina että halpa hinta tuloista täysin näiden uubereiden ja vastaavien kohdalla. Joskin aika paljon toki kuitenkin. Veikkaan muutenkin että hinnat lähtee aika paljo nousuun kunhan pahin taisteluvaihe on ohi ja yrityksien ottama komissiomaksut tai kuukausimaksut tulee lähivuosina hieman tippumaan nykyisestä jolloin helpommin yksityisyrittäminenkin voi kannattaa.

Ainakin tuntuu että muilla paikkakunnilla kun pääkaupunkiseudulla taas taksien määrä on jopa hieman laskemaan päin ollut ja hinnat tasaisesti nousussa (kelakyydit toki ei) niin hyvällä tuurilla homma voikin vielä kannattaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Kyllähän taksialalla on TES.

Täällä kuitenkin keskustellaan pääasiassa kai yrittäjänä toimimisesta. Silloin se on markkinat mitkä määrää miten voi hinnoitella. Ei parturikampaamoillakaan ole hintasäännöstelyä.
Taksialalla ei ole yleissitovaa eikä käytössä olevaa työehtosopimusta. Kumpikaan osapuoli ei ole järjestäytynyt. Vaikka tämä seikka muuttuisi, mainittu marginaaliporukan laatima sopimus ei takaa juuri mitään. Se ei ole verrattavissa oikeisiin järjestäytyneiden duunarialojen tesseihin.

Itku siitä, miten kympin hiustenleikkuu on kallis loistaa poissaolollaan. Samoin rutina siitä, miten satunnaisen parturikampaajatyön tekeminen on liian vaikeaa ja byrokratia kova.

Lisäksi en edellä argumentoinut vapauttamista vastaan tai hintasäännöstelyn puolesta, kuten viestin lukemalla voisi huomata. Kiinnitin huomiota möykkäävään asenteeseen, kummalliseen valikoivaan pihiyteen, yhden ammattikunnan heikkoon arvostukseen ja kaksoisstandardeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Toisaalta käsittääkseni Yango esimerkiksi on maksanut aika paljon kuskeilla kompensaatiota niiden kuljettamista kyydeistä että ne on saanut houkuteltua kuskeja niille, että ihan kaikkea ei kerro aina että halpa hinta tuloista täysin näiden uubereiden ja vastaavien kohdalla.
Juuri näin. Pysyväksi tilaksi nämä alehinnat eivät ilman metkuja tule muodostumaan vaan kyseessä on saalistushinnoittelu mm. emoyhtiön hintatuen kautta(esim. Uber) tai joissain tapauksessa yrittäjiä vedättämällä(Lähitaksi kokeili). Tätä on joidenkin kansakoulumatikalla ja heikoilla yhteiskuntatiedoilla vaikea käsittää. Pelottavan monella on se käsitys, että vaikkapa taksasäännöstelyn aikainen hinta tai nykyiset isojen maakunnallisten välittäjien hinnat ovat jotenkin korkeita ja kate on hyvä.

Selkeyden vuoksi olisi hyvä välttää puhumasta "kuskeista" kun tarkoitetaan autoilijaa. Suuren yleisön käsitys alasta niin ennen kuin jälkeen uudistustakin on hyvin hatara. Media on täynnä huonoja uutisia ja artikkeleita, joissa termit ovat pahasti sekaisin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mitä olen tätä keskustelua seurannut niin taksiala koki melkoisen muutoksen, mutta ne ihmiset jotka taksia käyttää ei ymmärrä muuttua ja hakea sitä halvinta kyytiä vaan menevät siihen ekaan taksiin kuten aikasemmin ja ihmettelevät sitten jälkikäteen kun oli kallis matka:facepalm:

Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa:tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
736
Mitä olen tätä keskustelua seurannut niin taksiala koki melkoisen muutoksen, mutta ne ihmiset jotka taksia käyttää ei ymmärrä muuttua ja hakea sitä halvinta kyytiä vaan menevät siihen ekaan taksiin kuten aikasemmin ja ihmettelevät sitten jälkikäteen kun oli kallis matka:facepalm:

Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa:tup:
Todellisuus nyt vain on että ei kiinnosta paskan vertaa tingata jostain taksin hinnasta. Hyppää ekaan taksiin, toivoo että kuski osaa suomea ja maksaa mitä maksaa. Oikeasti niin suuri osa taksin käyttäjistä on joko kelakyytejä tai firman piikkiin ajamisia että kyytiin hyppäävää ei ihan oikeasti kiinnosta hinta. Kiinnostaa että homma TOIMII. Se toimivuus vain meni vähän huonompaan suuntaan tässä muutoksessa..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Itsehän en - siitä huolimatta tai sen takia että tunnen alaa - edes hae sitä halvinta vaihtoehtoa, koska minulla on taksipalvelulle kuten kaikelle muullekin vessapaperista alkaen muitakin kriteereitä kuin hinta. Osaan silti välttää törkyhintaisia yhtiöitä kuten muullakin tavalla huonoja, ja myös aktiivisesti vältän.

Osittain kyllä jaan hämmennyksesi. Vaikka aika paljon ihmiset osaavat valita, niin kaikki eivät ole lainkaan sisäistäneet tämän muutoksen merkitystä. Enkä ihmettele, ylimmältä taholta asti on tahallaan hämmennetty. Sopivasti saadaan uusille yhtiöille etua hankkimalla vanhoille mulkun maine. Selkeimpänä esimerkkina KKV:n 7kk myöhässä tullut ohjeistus siitä, että tietty brändi saa määrätä yhtenäisen hinnoittelun alihankkijoilleen - kuten markkinaehtoisen taksijärjestelmän maissa muutenkin on yleisesti tapana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 385
Tällähetkellä kemia ja muovialalla 5 vuorotyössä. Palkka ei järin häävi ole mutta vuosiansiot ihan ok. Mitäs aloitteleva taksikuski tienaa ym näillä näkymin päivähommia olisi ja joskus päivystystä. Mielenkiinnosta miettinyt osa aikaisia hommia tai sitten ihan vakituiseksi työksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Tällähetkellä kemia ja muovialalla 5 vuorotyössä. Palkka ei järin häävi ole mutta vuosiansiot ihan ok. Mitäs aloitteleva taksikuski tienaa ym näillä näkymin päivähommia olisi ja joskus päivystystä. Mielenkiinnosta miettinyt osa aikaisia hommia tai sitten ihan vakituiseksi työksi.
Älä elätä kovin suuria toiveita.

Kysymys jää nyt osittain tulkinnanvaraiseksi. Ilmeisesti siis heitit oletuksia tai saattoivat ne olla toiveitakin.

Aloitteleva taksikuski tekee pääsääntöisesti yötyötä. Normaali työaika on perinteisesti 12 tuntia arkiöisin, esimerkiksi 17-05 tai 18-06. Työajat ovat päätoimessa siinä määrin vittumaisia, että teollisuuden viisivuoro kuulostaa ylelliseltä.

Provisio voi hyvälle tekijälle olla esimerkiksi 36 per brutto ja lakisääteinen lomakorvaus, jolloin bruttoansio kaikkineen ilman lisiä tai etuja on noin 0,4x. Kun vielä muutama vuosi sitten oli esim. täällä päin normaalia myydä tässä ajassa noin 300-350 eurolla, oli siis bruttotulo kuljettajalle tällä melko hyvällä diilillä alkaen 120 euroa. Työaika ei normaalissa duunissa olisi edes laillinen jos päätoimesta on puhe, ja KTA alittaa Lidlin. Yleensä työntekijälle ei päivää tarjota ja jos tarjotaan, se olisi vain tuskaa. Kuinka moni tekee 18-06 ja 7-18 4 kpl viikossa? Ei siinä ehdi kuin syödä ja paskoa, nukkuminen sikseen.

Jos meinaat tehdä pelkkää päivätyötä niin kyllähän sekin onnistuu hyvänä nollatuntisena pätkäfreelancerina. Kassat ei vaan ole kuin 200 ellei oikein hyvin käy. Voi olla alle.

Nykyään yövuoroja tehdään arkena siinä 200 euron kassoilla. Laske siitä. Viikonloppukaan ei välttämättä ole mikään 400 vaikka aikanaan 500 oli normi eikä sillä juhlittu. Saattoi kuitenkin puhua lisöansiosta fiksulle opiskelijalle joka uhrasi samalla verkostoitumisen ja sosiaalisen elämänsä. Paskaduuni silti. Koko vkl vituiks satasen tai kahden takia. Aika sairas ajatus aikuiselle, jonka pitäisi paskavaippaa vähän ostaa ja asuntolainaa maksaa. Orjaluokasta tässä on kysymys. Ei 500k taloa, veneitä, golfia, parin huntin ravintolaillallisia ja uusia autoja 3-4 joista yksi Panamera kuten näillä 20 euron taksikyytiä kalliiksi valittavilla.

Älä nyt ihmeessä ala miettiä taksihommia jos sinulla on ihan oikea työ. Siellä ei joudu kuuntelemaan asiakkaiden huutoa eikä sinua puukoteta kaulaan. Palkalla pystyy ilman muuta tulonlähdettä maksamaan vuokran, ostamaan ruoan ja pitämään käytettyä japanilaista autoa. Taksityöllä ei. Oikealla vaatimattomalla työllä pystyy jopa lisääntymään jos siltä tuntuu, kun valde toimintaa tukee sikäli kun demarit huutavat jatkossakin etkä joudu työttömäksi ja kympin mieheksi nollasopimuksella, joista ei kyllä SDP tai SAK välitä.

Edit: tl;dr ja kaljamakkarakielinen duunarivastaus. Jos meinaat lähteä taksiin oletettavasti samalla työajalla ja vittumaisemmilla työajoilla ja nykytilanteessa, vuoden bruttotulosi voi olla noin 18 000 euroa jos on onnea ja osaat homman. Kukaan ei takaa, onko sitä duunia tarjolla ja sinulla ei ole irtisanomissuojaa. Parhaimmillaankin vedät jenkkityyliin 2-3 työtä jos meinaat pääasiassa päivätyötä. Mieti kannattaako. Jos kehtaat, kerro tähän mitä se on nykyisellään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 385
Vuosiansiot pyörii ~40ke ja ensivuonna alkaa menemään yli tuon. Muutama tuttu kehunut hommia mutta voihan olla ettei siinä rahaa tule pöytään juurikaan. Miettinyt pitkien vapaiden ratoksi jotain mukavaa työtä niin saisi lisäansioita. Asun muutenkin pienellä paikkakunnalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Vuosiansiot pyörii ~40ke ja ensivuonna alkaa menemään yli tuon. Muutama tuttu kehunut hommia mutta voihan olla ettei siinä rahaa tule pöytään juurikaan. Miettinyt pitkien vapaiden ratoksi jotain mukavaa työtä niin saisi lisäansioita. Asun muutenkin pienellä paikkakunnalla.
Pienellä paikkakunnalla tilanne on vaikeampi. Hyvällä vuosiansiolla marginaali on tasolla, jolla ei kannata rahan toivossa käyttää aikaansa taksiajoon edes suurissa kaupungeissa. Makuunitason paskaduuni. Jos vapaa-aikaansa haluaa käyttää lisätulon toivossa, kannattaa keksiä mitä tahansa muuta työtä ja mieluummin bisnestä. Omaan alaan tai harrastukseen liittyvää mikroyrittämistä tai jotain pimeää huutonet-hustlaamista.

Hyvinä aikoina joku työnarkomaani poikamies saattoi taksissakin hyvällä taidolla saada pitkälle yli 30k bruttoa, mutta ei millään normaalin elämän laillisilla työajoilla. Nykyään ei. Tätä korostaa se, että esimerkiksi 24 000 euron ostovoima on tänään vähän eri kuin eurovaluutan alkuaikoina. Leimaa myös tätä keskustelua. Keskiluokan reaaliansio pysyy ja elintaso nousee. Yhden marginaalisen asian tulisi olla ilmaista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 226
Mitä olen tätä keskustelua seurannut niin taksiala koki melkoisen muutoksen, mutta ne ihmiset jotka taksia käyttää ei ymmärrä muuttua ja hakea sitä halvinta kyytiä vaan menevät siihen ekaan taksiin kuten aikasemmin ja ihmettelevät sitten jälkikäteen kun oli kallis matka:facepalm:

Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa:tup:
Siis kyllä minä olen tottunut siihen että kun menee johonkin banaanivaltioon niin sovitaan/kysellään hintaa, valkataan että etupenkillä ei ole (eikä tule) kahta miestä, kirjataan johonkin ylös tai otetaan kuva kuskin tunnuksesta/rekkarista, tsekataan reitit ja omat kamat siten että on varautunut mahdolliseen ryöstöön, valkataan kuski siten että se on sellainen jonka voisi voittaa fyysisessä tappelussa ja joka todennäköisemmin ei yritä kusettaa (eli mieluiten eläkeikää lähestyvä mies) ja lopuksi mahdollisesti vielä käsitellään kusetusyritys hinnasta, heitetään mielekäs määrä seteleitä syliin, haistatellaan paikallisella kielellä ja painutaan vittuun.

Mutta onhan se aika helvetin noloa jos pitää sama setti tehdä Suomessa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Siis kyllä minä olen tottunut siihen että kun menee johonkin banaanivaltioon niin sovitaan/kysellään hintaa, valkataan että etupenkillä ei ole (eikä tule) kahta miestä, kirjataan johonkin ylös tai otetaan kuva kuskin tunnuksesta/rekkarista, tsekataan reitit ja omat kamat siten että on varautunut mahdolliseen ryöstöön, valkataan kuski siten että se on sellainen jonka voisi voittaa fyysisessä tappelussa ja joka todennäköisemmin ei yritä kusettaa (eli mieluiten eläkeikää lähestyvä mies) ja lopuksi mahdollisesti vielä käsitellään kusetusyritys hinnasta, heitetään mielekäs määrä seteleitä syliin, haistatellaan paikallisella kielellä ja painutaan vittuun.

Mutta onhan se aika helvetin noloa jos pitää sama setti tehdä Suomessa.
Ei se varmaan ihan tuohon ole mennyt täälläkään, mutta hinnoittelu on nyt erilaista kuin ennen ja siihen pitää matkustajankin nyt sopeutua ja tehdä nopea kilpailutus tai käyttää sovelluksia ja valita sieltä halvin.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Mutta pitääkö väkisin ohjata siihen suuntaan?
Ja mikä siis "ohjaa siihen suuntaan", että kohta pitää varautua tappeluihin? Itse tilaan jatkossakin kyytini tunnetuilta firmoilta, joilla on toimivat appsit ja kilpailukykyinen hinnoittelu. Lisäboonusta tulee jos kyydin voi maksaa etukäteen. Skenaariosi ei vaikuta siis uskottavalta ainakaan Helsingissä.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Ja mikä siis "ohjaa siihen suuntaan", että kohta pitää varautua tappeluihin? Itse tilaan jatkossakin kyytini tunnetuilta firmoilta, joilla on toimivat appsit ja kilpailukykyinen hinnoittelu. Lisäboonusta tulee jos kyydin voi maksaa etukäteen. Skenaariosi ei vaikuta siis uskottavalta ainakaan Helsingissä.
Aika pitkälle se taitaa muullakin maailmalla olla että pitää olla ladattu uuber tai joku paikallinen "luotettava" sovelllus ja ei tarvitse tapella sitten sen kuskin kanssa, ellei halua olla typerä turisti joka ottaa sen taksin tolpalta. Sama täällä. Tietenkin varmasti niitä huijariyrityksiä sinne mobiilimaailmaankin tulee, mutta nekin ottamalla selvää aika vähiin saa. Onhan niitä tietenkin ihan uuberillakin ollut että otetaan kaikenmaailman oksennusmaksuja humalaisilta, mutta kuitenkin. On toki varmasti joitakin maita poikkeuksena jossa ei tätä mahdollisuutta ole mutta veikkaan että maailmakin mobilisoituu aika kovaa tahtia seuraavien vuosien aikana.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Mitä tulee palkkaukseen ja muuhun niin itse ajaisin kyllä sen mahdollisen firman johon menossa vuoroja ensin osa-aikaisena ja katselisin mihin kassoihin sitä keskimäärin pääsee ja onko paikkakunnalla ajoja miten. Tuntuu nykyisin siltä että todella isoja eroja noissa on ja jokainen selittää ihan omia lukelmia joissa todella paljon heittoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Mitä tulee palkkaukseen ja muuhun niin itse ajaisin kyllä sen mahdollisen firman johon menossa vuoroja ensin osa-aikaisena ja katselisin mihin kassoihin sitä keskimäärin pääsee ja onko paikkakunnalla ajoja miten. Tuntuu nykyisin siltä että todella isoja eroja noissa on ja jokainen selittää ihan omia lukelmia joissa todella paljon heittoja.
Tokihan niitä hyvin tienaavia firmoja on olemassa nyt kuten ennenkin. Sellaisia, joilla on oma asiakaskunta ja urakkaa riittää, eli ei tarvitse olla tolppahomona ja jonkin välityksen varassa kymmenten ja satojen muiden kivesten rapsuttelijoiden jonossa. Niitä vaan ei ole joka oksalla ja niillä usein on varaa valita kokeneista ahkeran ja luotettavan maineessa olevista kuljettajista, jos nyt edes muuta kuin lähipiiriä harkitaan.

Yleensähän alalla ei voi vertailla tuntipalkkatarjouksia, koska provisiopalkkaus on joko yleinen tai vallitseva. Provisioiden vertailu ei välttämättä kerro ansiomahdollisuutta vaikka saisi selvää siitä, mitä eri tavalla ilmoitetut luvut tarkoittavat. Muutama ihan vähäinen satunnaistekijä muuttaa äkkiä liikevaihtoa enemmän kuin 10%, joka voisi vastata reilun ja sniidun aloituspalkkatarjouksen eroa. Siispä pitäisi saada tietoa siitä, millaiseen laskutukseen voi eri vaihtoehdoissa päästä ja laskea siitä.

Vaihtelua on runsaasti mm. kaupungin, työaikojen, firman yhteistyökumppaneiden, yrittäjän tekemien tarjousten ja voittamien kilpailutusten perusteella. Näitä on työnhakuvaiheessa vaikeahko analysoida alan ulkopuolelta tultaessa, koska ensinnäkin osa on salassa pidettävää tietoa, toiseksi julkistakaan ei levitellä kuin kavereille ja vielä kaiken päälle niiden setien puheesta pitäisi jotain ymmärtääkin. Jos ihan tosissaan aikoo lähteä kokeilemaan, ehdotan ensin töitä missä tahansa ns. perinteisessä taksissa, jotta pääsee kentällä juttuun kilpailijoiden kanssa tehdäkseen taustatyötä. Tämän mahdollisuuden menettää jos menee omissa oloissaan pyörivän tulokasbrändin tai poseeraajatyyppien limopalvelun listoille. Mahdollisesti kannattaa suosia aluksi - ainakin kokeilun ja perehdytyksen jälkeen - työnantajaa, joka osallistuu normaalin kuluttaja- ja yritysmyynnin ohella sekä sote- että kela-ajoihin. Näin kaupungeissa siis, pikkukylissähän se on aivan välttämättömyys poikkeustapauksia lukuunottamatta.

Vaativuusluokkaa nostamalla voi tietenkin nostaa liksaa. Invapalvelulla on tavallisesti isompi liikevaihto kuin tavanomaisella taksilla. Se on kyllä sitten melkein eri ammattikin. Samoin tällä kalustolla öiset kännivuorot ovat myös vittumaisia, joskin eri syystä. Yleensä niissä myös tienaa enemmän. Itse en tee invahommaa selkäni takia ja tilataksihommaa verenpaineeni takia. YMMV.

Lopullisen ansion määrää toki eniten kuljettajan toiminta (ja sitä määrittävä kokemus, paikallistieto, ahkeruus, työmoraali, kenttäkelpoisuus ja yleisälykkyys). Kuitenkin tämän vaikutuksesta se ero eri työpaikkojen välillä kertautuu.

Kenttäkelpoisuus ei muuten ole yhtään liioiteltu termi. Minä jos joku olen menettänyt pirusti työtuloa ja aiheuttanut firmalle turhaa kilometrikulua fysiikan laittaessa vastaan esim. käymällä työvuorossa 7 kertaa paskalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Mitä tulee palkkaukseen ja muuhun niin itse ajaisin kyllä sen mahdollisen firman johon menossa vuoroja ensin osa-aikaisena ja katselisin mihin kassoihin sitä keskimäärin pääsee ja onko paikkakunnalla ajoja miten. Tuntuu nykyisin siltä että todella isoja eroja noissa on ja jokainen selittää ihan omia lukelmia joissa todella paljon heittoja.
Huomautettakoon myös, että kassat vaihtelevat normaaliaikoinakin vuodenajan mukaan. Aika kusisesti siis kävisi, jos aiot ihan vaan kokeilla ja tehdä nopeasti päätelmiä.

Otoskaan ei millään riitä, jos vain omia tuloksia yhdeltä kalenterivuodelta osa-aikaisesti katsoo. Liikaa heittoa trendin määrittämiseen.
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Huomautettakoon myös, että kassat vaihtelevat normaaliaikoinakin vuodenajan mukaan. Aika kusisesti siis kävisi, jos aiot ihan vaan kokeilla ja tehdä nopeasti päätelmiä.

Otoskaan ei millään riitä, jos vain omia tuloksia yhdeltä kalenterivuodelta osa-aikaisesti katsoo. Liikaa heittoa trendin määrittämiseen.
Joo ja toki varmasti paljon vaihteluja tulee seuraavina vuosina olemaan myös. Eiköhän jos jossain toisessa duunissa on vakiotyö vaikka vähän heikommalla palkalla kannata se kuiteenkin pitää. Sitten jos tulee potkut niin aina pääsee kuitenkin taksillakin ajamaan.

Onko joku muuten onnistunut yhdistämää taksilla ajamiseen jonkun toisen tulonlähteen jota pystyisi hiljaisempina aikoina samalla tekemään esim. kun odottaa tolpalta jonoa?
 

hmb

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
118
Mielestäni vanhojen taksiyhtiöiden olisi pitänyt herätä Uberin näyttämään trendiin huomattavasti aiemmin ja alkaa toden teolla kehittämään kunnon mobiiliapplikaatioita / alustaa, joka nykyisin voisi toimia vaikka useamman palveluntarjoajan kesken. Valopilkku on täysi vitsi ominaisuuksiltaan ja nyt markkinoille on jo tulvinut kourallinen ulkomaalaisia äppejä, joiden käyttökokemus on huomattavasti parempi (hinnat ja autojen saatavuuden ym. näkee etukäteen, sovelluksen kautta voi peruuttaa tilauksen, maksu menee suoraan luottarilta, ym.).

Whim taitaa olla ainut softa Suomessa tällä hetkellä, jossa pystyy tilaamaan useammasta palvelusta autoja?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Niin olisi ja niin on.

Itse asiassa tätä heräämistä vähän jo tapahtuikin ja applikaatioita - hyviä ja huonoja - käytettiin ennen Valopilkkua. Valopilkun asema perustui ja perustuu ehkä Taksiliiton setien valtaan tai ehkä ihan siihen, että ihmiset halusivat valtakunnallisesti toimivan tilaussoftan ja tällöin ominaisuuksien puute siedettiin.

Valopilkku tuli alunperin myöhässä ja meinasi jäädä Taxifyn jalkoihin. Ainakin nykyinen Otaxi lähti ihan tosissaan siihen mutta otti äkkiä pakkia. Eikä ihme kun samaan aikaan yhteistyökumppani välitti samassa maassa pimeitä uubereita.

Uber Black(tai nimeen katsomatta se oikeiden taksien tilausmahdollisuus) olisi myös voinut vallata taksiapplikaatiomarkkinaa kauan sitten, ellei sitä olisi tahallaan kustu. Uberin tavoitteena näkyy jälkiviisaasti olleen ihan vaan luoda generisoituneen tavaramerkin tasoinen brändi tännekin, ja siinä se onnistui. Millään muulla sitä laittoman bisneksen sekoilua ei voi selittää. Eivät he kai luulleet, että Suomi on kuten joku puolianarkinen Afrikan valtio, johon voi vaan kävellä ja aloittaa laajan laittoman toiminnan selviten viimeistään lahjuksilla. Kyllä tilanteen kehitys oli pitkälti ennakoitavissa - ja myös lobattavissa juuri nykyiseen. Ei kuitenkaan poliisia ja tuomaria lahjoen vaan ministeriä. ;)

Avoimeksi jää kysymys, olisiko Uber tullut laillisinkin keinoin yhtä tunnetuksi kuin nyt. Kyllähän siitä olisi puhuttu myös ilman Suomessa tapahtuneita rikoksia ja tätä uutisointia, enkä nyt tarkoita että muualla tapahtuneiden rikosten takia. Niinikään ei ole täysin mahdotonta, että välitys olisi saanut jalansijaa laillisessa toiminnassa jo ennen 1.7.2018. Kyllähän välitysyhtiöt kovasti pitivät kiinni yksinoikeudestaan, mutta ainakin pääkaupungissa on perinteisestikin ollut enemmän kuin yksi. Muuallakaan kaikki eivät ole kuuluneet välitykseen. Lisäksi kilpailua koskeva laintulkinta hyvin selkeästi nykyisellään asettuu sitä vastaan, että määräävää markkina-asemaa nauttiva välittäjä kieltäisi rinnakkaisen välityksen. Näin olisi ollut asiaa pidemmälle vieden jo ennen uudistusta - sinänsä tämä ei liity taksilakiin.

Eikä se ihan selviö ollut, että kaikki pitävät kiinni Valopilkusta vaikka Taksiliitto murisee mitä. Kyllähän se mainittu Oulun Taxify-vaihekin todistaa tästä.

Nythän Valopilkusta kai kovasti halutaan eroon, koska se on vain hintoja korottava brändin haltijan rojaltiautomaatti. Joku sanoo tietysti että hyvä jos siitä päästään, ymmärtämättä että päätös jättää softa kehittämättä liittyi vain edelliseen. Ei pilkussa ole arvokasta huono nykyinen sovellus vaan nimi. Jatko voi olla mitä tahansa. Ei se ainakaan nykymuotoisena pitkään laajalti toimi. Nythän sitä vähemmän yllättäen taas kehitetään ja luvataan kehittää lisää.
 
Viimeksi muokattu:

henkilöllisyyS

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
137
Mielestäni vanhojen taksiyhtiöiden olisi pitänyt herätä Uberin näyttämään trendiin huomattavasti aiemmin ja alkaa toden teolla kehittämään kunnon mobiiliapplikaatioita / alustaa, joka nykyisin voisi toimia vaikka useamman palveluntarjoajan kesken. Valopilkku on täysi vitsi ominaisuuksiltaan ja nyt markkinoille on jo tulvinut kourallinen ulkomaalaisia äppejä, joiden käyttökokemus on huomattavasti parempi (hinnat ja autojen saatavuuden ym. näkee etukäteen, sovelluksen kautta voi peruuttaa tilauksen, maksu menee suoraan luottarilta, ym.).

Whim taitaa olla ainut softa Suomessa tällä hetkellä, jossa pystyy tilaamaan useammasta palvelusta autoja?
Vuosia sitten keskustelin yhden taksiliiton puheenjohtajan kanssa, joka vertasi uberia partureihin ja piti sitä uskomattomana sillä eihän kukaan voisi leikata ilman koulutusta hiuksia... Tämä ei ole vitsi! Tuli hyvin selväksi että palvelun parantaminen ei kiinnostanut ollenkaan. Jos kilpailua ei olisi edes vähän pelätty valopikku ei edes olisi olemassa. Kilpailu on hyväksi asiakkaille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Poliisi teki mittavan yllätysiskun takseihin pääkaupunkiseudulla – karu tulos

Poliisi teki mittavan yllätysiskun takseihin pääkaupunkiseudulla – karu tulos
Viranomaiset havaitsivat puutteita tai rikkeitä suurimmassa osassa tarkastetuista takseista. (KUVA: Antti Hämäläinen)
Julkaistu: 30.3. 10:20

Poliisi on aloittanut yhdessä muiden viranomaisten kanssa taksiliikenteen sääntöjen valvonnan.
Uusi taksilaki astui voimaan heinäkuun alussa 2018. Nyt poliisi tiedottaa Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen, Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin sekä Verohallinnon yhteisvalvonnan tuloksista.

Yllätysisku takseihin tehtiin perjantaina 29. maaliskuuta. Valvontaa suoritettiin muun muassa Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä.

Havaittujen rikkeiden ja puutteiden määrän perusteella yllätysiskun tuloksia voidaan luonnehtia karuiksi.

Valvonnassa tarkastettiin 106 ajoneuvoa, joista 63:ssa oli jotain huomautettavaa.



Poliisin mukaan hyvin monessa taksissa havaittiin, että luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot tai kuljettajan nimi eivät olleet nähtävillä matkustajalle. Tällaisista puutteista annettiin eniten suullisia huomautuksia.

Tässä lista takseissa havaituista rikkeistä tai huomautuksista:
  • Ajoneuvoa ei ollut merkitty luvanvaraiseen käyttöön 2 kpl
  • Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 51 kpl
  • Kuljettajalla ei ollut voimassa olevaa taksinkuljettajan ajolupaa 2 kpl
  • Kuljettajalla ei ollut ajopäiväkirjaa 5 kpl
  • Ajoneuvossa ei ollut taksamittaria 3 kpl
  • Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 22 kpl
  • Hintatiedot eivät olleet helposti matkustajan havaittavissa 17 kpl
  • Kulkuneuvon kuljettamiseen oikeuttava lupa puuttui 2 kpl
  • Ylinopeus 1 kpl
  • Epäilty törkeä rattijuopumus 1 kpl
  • Etsintäkuulutus 2 kpl
– Tarkastettujen ajoneuvojen määrään suhteutettuna liikennerikosten sekä valvonnassa vastaan tulleiden etsintäkuulutettujen määrä oli yllättävän korkea. Länsi-Uudenmaan poliisin haaviin jäi lisäksi yksi 1,7 promillea alkometriin puhaltanut kuljettaja, jolloin törkeän rattijuopumuksen raja ylittyi, toteaa tiedotteessa ylikomisario Timo Leppälä Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.

Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti sanoo, että liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen virastolle on tullut jonkin verran ilmoituksia erityisesti siitä, että takseina käytetään ajoneuvoja, joita ei ole rekisteröity luvanvaraiseen liikenteeseen.

– Nyt toteutettu valvonta vahvisti, että tällaisia ajoneuvoja on liikenteessä ja asiaan pitää kiinnittää huomiota sekä osoitti, että ilmiö ei ole kovin merkittävä.

Poliisin mukaan yhteisvalvonnasta on tulossa pysyvä toimintamalli.

– Viranomaisten yhteistyössä tekemä valvonta osoittautui hyväksi tavaksi toimia. Yhdellä pysäytyksellä pystyimme tekemään kattavan valvonnan, kun jokainen mukana oleva taho tarkasti samanaikaisesti omaan toimivaltaansa kuuluvat asiat. Tarkoituksemme on tehdä yhteisvalvonnoista pysyvä käytäntö, Hautalahti sanoo tiedotteessa.

Taksilain uudistus
Uusi taksilaki tuli voimaan heinäkuun alussa 2018. Uudistus vapautti lupien määrän. Kuka tahansa tahansa hyvämaineinen henkilö saa liikennöintiin oikeuttavan taksiluvan, kun suorittaa kuljettajakokeen.

Myös melkein mikä tahansa ajoneuvo kelpaa taksiksi, esimerkiksi kuorma-auto, mopoauto tai traktori.

Uudistuksen yksi tarkoitus oli madaltaa ammattiin pääsyn kynnystä. Näkyvin muutos on silti ollut hinnoittelun vapaus. Lisäksi asemapaikka- ja päivystysvelvoitteet poistettiin.

Juttua muokattu 30.3.2019 kello 10.37: Juttua täydennetty kauttaaltaan ja korjattu virheellinen päivämäärä.
Juha Vainio
 
Liittynyt
20.06.2018
Viestejä
81
Tuo taisi olla toinen vastaavanlainen tehoisku takseja vastaan pääkaupunkiseudulla. Olisi hauska nähdä lukelmia mitä näissä tuli ennen uudistusta, voisi melkein väittää että joitakin ilman ajolupaa ajaneita tai vastaavia oli ennen tätä uudistustakin. Kaikki rikkeet melkeinpä oli näitä että puuttui tuo luvanhaltijan ja kuskin nimi. Näinkin monelta kun puuttui vielä tuo niin ei taida ainakaan matkustajat paljo noihin kiinittää huomiota.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Täällä on ainakin muuttunut se, että ennen Töölön tullin taksiasemalla oli parikymmentä taksia, joiden kuskit tupakalla tai juoruamassa. Nyt sinne ei montaa mahdukkaan, mutta tyhjänä on asema melkein aina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Äkkiseltään tulee muuten mieleen, että aika sopivasti on 2 kpl etsintäkuulutettuja, kortittomia ja ilman ammattiajolupaa. Tuskin sentään samat 2 siviiliautolla liikkeellä ollutta?

Jos ei mene sattuman piikkiin vaan on tosiaan kaksi taksia kyseessä, niin haluaisinpa nähdä millaiset veljekset asialla. :D
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Tuli taas tänään ajettua hienosta kelistä huolimatta alinopeutta köröttötelevän taksin perässä taksi keräten jonoa taaksee. Ihmetelles asiaa niin ihmekös kun näillä takseilla on aika ja matkaveloitus. Muutenkin kaikki toimet risteyksissä oli kuin hidastetusta filmistä. Pahimmillaan mentiin 12 km alle nopeusrajoituksen. (Tarkka gps nopeus kun näkyy näytöllä). Eli hyvä kerätä ylimääräisiä euroja kun tuollakin matkalla mitä perässä olin otti noin 17% kauemmin matka kuin sen olisi vienyt rajoitusten mukaan ilman viivyttelyä ajaessa.

Näitä tapauksia osunut useita silmiin liikenteessä tietyillä takseilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Ovatko tietyt taksit Lähitaksin, Kajonin vai Menevän väreissä? Aika rasauttavaa jos ovat tuon tason paukapäitä houkutelleet. Täälläpäin kajonilaiset ajavat muuten vaan miten sattuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Ovatko tietyt taksit Lähitaksin, Kajonin vai Menevän väreissä? Aika rasauttavaa jos ovat tuon tason paukapäitä houkutelleet. Täälläpäin kajonilaiset ajavat muuten vaan miten sattuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 035
Kiitos "vastauksesta". Joudun näillä tiedoilla olettamaan, että kyseessä on Menevä. Ihmettelen epäselvää vihjailua.

Kerrottakoon relevanttina lisätietona, että Menevän kyytejä ajetaan myös muiden taksiyhtiöiden väreissä - yleensä suurten maakunnallisten.

Niinikään nämä suuret välittäjät eivät välttämättä syystä tai toisesta - tällä hetkellä lähinnä kilpailun rajoittamisesta pidättäytyminen - pidä yllä pakkoa auton brändäykseen. Siispä niiltäkin tilatessa paikalle tuleva taksi voi olla ihan muun näköinen, myös sellainen geneerisen taksin näköinen vailla mitään välitysyhtiön ulkoisia tunnusmerkkejä. Tässä ei pitäisi olla mitään kovin kummallista vapauttamista kovaan ääneen vaatineelle kansalle, joka tuntee nämä vapaan maailman tavat.

Siitä huolimatta joissakin tapauksissa asiakkaat ovat jättäneet tilaamansa palvelun käyttämättä, koska tietämättömyys ilmeisesti pelottaa. Hyvin alkaa tämä vapaus. Se järjenjuoksu, jolla taksia kylkiteipin puutteen takia pelätään, kun se saapuu tunnetun välittäjän kautta, tietää asiakkaan puhelinnumeron yms, jää minulta pimentoon. Pelkääkö asiakas tempautuneensa johonkin huonoon vakoojatrilleriin, jossa hänet aiotaan kaapata valetaksilla käyttäen apuna välimieshyökkäyksen tai myyrän avulla juuri oikea-aikaisesti spooffattua tilausta?

Minusta on aivan itsestäänselvää, että vapaa taksintilauspalveluiden kilpailu ilman juuttumista monopoli- tai duopoliasemaan nimenomaan edellyttää tätä. Taksien on voitava toimia useiden brändien alaisuudessa. Muiden yhteistyökumppanien kieltäminen tai estäminen autoilijalta ei saa eikä voi olla mahdollista ainakaan kovin merkittävän kokoisen välittäjän taholta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
641
Kiitos "vastauksesta". Joudun näillä tiedoilla olettamaan, että kyseessä on Menevä. Ihmettelen epäselvää vihjailua.

Kerrottakoon relevanttina lisätietona, että Menevän kyytejä ajetaan myös muiden taksiyhtiöiden väreissä - yleensä suurten maakunnallisten.

Niinikään nämä suuret välittäjät eivät välttämättä syystä tai toisesta - tällä hetkellä lähinnä kilpailun rajoittamisesta pidättäytyminen - pidä yllä pakkoa auton brändäykseen. Siispä niiltäkin tilatessa paikalle tuleva taksi voi olla ihan muun näköinen, myös sellainen geneerisen taksin näköinen vailla mitään välitysyhtiön ulkoisia tunnusmerkkejä. Tässä ei pitäisi olla mitään kovin kummallista vapauttamista kovaan ääneen vaatineelle kansalle, joka tuntee nämä vapaan maailman tavat.

Siitä huolimatta joissakin tapauksissa asiakkaat ovat jättäneet tilaamansa palvelun käyttämättä, koska tietämättömyys ilmeisesti pelottaa. Hyvin alkaa tämä vapaus. Se järjenjuoksu, jolla taksia kylkiteipin puutteen takia pelätään, kun se saapuu tunnetun välittäjän kautta, tietää asiakkaan puhelinnumeron yms, jää minulta pimentoon. Pelkääkö asiakas tempautuneensa johonkin huonoon vakoojatrilleriin, jossa hänet aiotaan kaapata valetaksilla käyttäen apuna välimieshyökkäyksen tai myyrän avulla juuri oikea-aikaisesti spooffattua tilausta?

Minusta on aivan itsestäänselvää, että vapaa taksintilauspalveluiden kilpailu ilman juuttumista monopoli- tai duopoliasemaan nimenomaan edellyttää tätä. Taksien on voitava toimia useiden brändien alaisuudessa. Muiden yhteistyökumppanien kieltäminen tai estäminen autoilijalta ei saa eikä voi olla mahdollista ainakaan kovin merkittävän kokoisen välittäjän taholta.
Yksi syy tuohon liian paljon yksilöimiseen on se että taksin perässä tai sen aiheuttamassa jonossa ei nyt niin 100 varmasti pysty yhtiötä sanomaan. En halua väärääkään yhtiötä osoitella liikaa sormella jos en ole aivan varma että juuri kyseinen joka tapauksessa ollut.

Seurailee tuota ja jos alkaa muitakin huhuja kuuluun asiasta. Tai jos omalle kohdalle sattuu tuollainen älyttömän hidas liikkeis oleva taksi niin huomauttaa kuskia sen verkkaisuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 065
Joo, vastuu on taksin käyttäjällä ja hyvä niin. Ainakin pk -seudulla löytyy vaihtoehtoja. Toistaiseksi FT on se edullisin ja hinta pitää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 445
Viestejä
4 162 092
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom