Moottoriöljyn vaihto - imemällä vai alas laskemalla?

Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Olen tähän asti vaihtanut aina öljyt pohjasta valuttamalla. Nyt huomasin paikallisessa marketissa halvalla öljyn imupumpun ja päätin kokeilla tuotakin tekniikkaa. Ajelin auton (Passat 3BG 1.9TDI) lämpöiseksi ja vedin parkkiin tasaiselle maalle ja imuletku öljytikun reiästä sisään ja imu päälle. Sain imettyä noin 2.5 litraa tuota kautta, ja suodinkotelon sisältä irtosi vielä jokunen desilitra eli jäätiin karvan vaille 3 litraan. Virallinen öljytilavuus ko. moottorille on 4.3 litraa suodin mukaanlukien, eli ainakin litran verran pitäisi vielä saada tavaraa ulos. Normaalisti pohjasta valuttamalla ja suodinkoteloa imuroimatta koneeseen saa kaataa melkein kokonaan 4 litran pönikän joten selkeästi tavaraa on vielä koneessa jemmassa.

Onko kyseinen moottorimalli jotenkin erikoisen hankala tuota imuvaihtoa ajatellen vai onko tämä yleisempääkin? Pitäiskö autoa kallistaa johonkin suuntaan? Imuletkun pituus on noin puolitoista metriä ja sain jopa tungettua kaiken tikunreiästä sisään mutta ei auta, kuten ei auta noin 5cm välein liikuttelu ja mahdollisen pinnan "kalastelu"kaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Koska se on nopeampaa ja siistimpää (ainakin teoriassa). Lisäksi en halua maksaa kenellekään noin yksinkertaisesta operaatiosta (ja kuluttaa aikaa paikkaan X ajelemiseen ja jonottamiseen jne jne.) ja nihkeilen myös hivenen keskellä kaupunkia auton ylös tunkkaamista ja muovien irroittelua + mahdollisesti öljyllä asfaltin tahrimista.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
123
Koska se on nopeampaa ja siistimpää (ainakin teoriassa). Lisäksi en halua maksaa kenellekään noin yksinkertaisesta operaatiosta (ja kuluttaa aikaa paikkaan X ajelemiseen ja jonottamiseen jne jne.) ja nihkeilen myös hivenen keskellä kaupunkia auton ylös tunkkaamista ja muovien irroittelua + mahdollisesti öljyllä asfaltin tahrimista.
Ajattelitko suodattimen jättää vaihtamatta kokonaan vai käyttää esim. joka toinen kerta huollossa?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Kuten edellä kirjoitin, imin öljynsuodinkotelon sisältäkin kaikki mönjät eli kyllä uusin suotimen. Tässä moottorissa se onneksi käy yläkautta helposti ja siististi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 045
Olen yrittänyt molempia ja kerran meinas jäädä imuletku pysyvästi osaksi modeon moottoria. Sama homma on meinannut Volvon kulmavaihteen kanssa käydä. Nykyään alakautta kaikki muut paitsi ruohonleikkuri jossa ei ole tyhjennysproppua.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Joo, kävin vielä tunnin-puolentoista päästä kokeilemassa uudestaan löytyisikö sitä puuttuvaa litraa ja kyllä tuo imuvehje puolisen litraa sai taas ulos. Päädyin sitten kuitenkin vetämään keulan ylös ja pohjapropun auki ja sieltä tuli vielä pari desiä ulos hitaasti lirutellen. Vähän kahden vaihella tässä että kumpaa tekniikkaa sitten käyttäisi ensi kerralla :confused:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Citikasta ei tullu kaikki imemällä, ei vaikka kuinka yritti.

Alakautta siis olen ottanu kaikista autoista sen jälkeen.

Miksi siinä pitäisi asfalttia tuhria? Ja voihan sen auton ajaa vaikka lankkupinon päälle niin ei tarvii edes tunkata. Ei tollanen passatti nyt niin matala ole, ellei ole joku tuuninkiroju.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Miksi siinä pitäisi asfalttia tuhria? Ja voihan sen auton ajaa vaikka lankkupinon päälle niin ei tarvii edes tunkata. Ei tollanen passatti nyt niin matala ole, ellei ole joku tuuninkiroju.
Harmikseni en kuljettele kakkosnelosia passatin kontissa eikä sellaisia tahdo myöskään kovin nopeasti kaupungin ydinkeskustasta löytää. Kunnon hallitunkki kulkee kyllä aina kontissa mukana ja eihän tuossa montaa minuuttia mennyt kun oltiin jo auton alla proppua irroittamassa. Nyt kun öljyt oli jo 90%:sti imetty niin propun irroitettaessa se loppu tuli hyvin hallitusti ulos, mutta normaalisti proppua irroitettaessa ne ensimmäiset millisekunnit öljyn suihkutessa ulos joka suuntaan ovat aina yhtä sottaisia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Harmikseni en kuljettele kakkosnelosia passatin kontissa eikä sellaisia tahdo myöskään kovin nopeasti kaupungin ydinkeskustasta löytää. Kunnon hallitunkki kulkee kyllä aina kontissa mukana ja eihän tuossa montaa minuuttia mennyt kun oltiin jo auton alla proppua irroittamassa. Nyt kun öljyt oli jo 90%:sti imetty niin propun irroitettaessa se loppu tuli hyvin hallitusti ulos, mutta normaalisti proppua irroitettaessa ne ensimmäiset millisekunnit öljyn suihkutessa ulos joka suuntaan ovat aina yhtä sottaisia.




 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
301
^ kuvassa olevan vadin omistavana,en suosittele jos sieltä moottorista tulee se noin 4 litraa öljyä ulos.liian ohkasta muovia,notkuu joka suuntaan ja tuo kaatonokka lähinnä vitsi.

TeknoR varmaan laitto vaan esimerkiksi sen mutta näin sivuhuomautuksena..
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Tjoo, lisäksi tuollainen öljyinen Monacon kokoinen vati ei sekään oikein sovi kerrostaloasujan kaksioon. Autoonkaan ei moista viitsi jemmata. Eri asia jos olisi se autotalli..
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
241
Kyllä minä sain 1.9tdistä kaikki öljyt pois tuolla MTX:n imurilla.
Imemällä ne vaihdot tehdään oikeassakin huollossa ammattilaisten toimesta, joten sama tehdä itsekin.

Poislukien ne automallit joihin vain ja ainoastaan valuttamalla.
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
241
Olen tähän asti vaihtanut aina öljyt pohjasta valuttamalla. Nyt huomasin paikallisessa marketissa halvalla öljyn imupumpun ja päätin kokeilla tuotakin tekniikkaa. Ajelin auton (Passat 3BG 1.9TDI) lämpöiseksi ja vedin parkkiin tasaiselle maalle ja imuletku öljytikun reiästä sisään ja imu päälle. Sain imettyä noin 2.5 litraa tuota kautta, ja suodinkotelon sisältä irtosi vielä jokunen desilitra eli jäätiin karvan vaille 3 litraan. Virallinen öljytilavuus ko. moottorille on 4.3 litraa suodin mukaanlukien, eli ainakin litran verran pitäisi vielä saada tavaraa ulos. Normaalisti pohjasta valuttamalla ja suodinkoteloa imuroimatta koneeseen saa kaataa melkein kokonaan 4 litran pönikän joten selkeästi tavaraa on vielä koneessa jemmassa.
.
Kokeilitko avata proppua tuliko sieltä enää mitään. Jos öljyt lähellä alarajaa ei siellä 3l enempää taida ollakaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Joo, ylempänä kirjoitin että avasin sen ja sieltä tuli vielä pari desiä 5 minuutin aikana valuen. Vähän kahden vaiheilla että luottaako tuohon ensi kerralla vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Siis hetkinen. Öljynvaihtoa keskellä kaupunkia ensin imurilla ja lopuksi kuralätäkössä makaillen. Pelkän tunkin alla, kädet kuitenkin paskassa. Jossain kerrostalon pihalla varmaan.
Sitten pitäisi kuitenkin hävittää se vanha filtteri ja jäteöljyt johonkin, kun ei niitä vissiin saa roskiin heittää tai öljyjä vetää vessanpöntöstä alas. Mitäs vittua nyt?:think:

Öljypiste | Tarjoukset

Siinä ainakin joissain kaupungeissa olevaa palvelua.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Juuh elikkäs. Sateella ei näitä hommia innosta tehdä ja auto toki pysäköidään kuivalle alustalle. Auton alle toki viskattiin vanha lakana hipiää suojelemaan ja mahdollisia öljyroiskeita sieppaamaan. Tunkilla auto ylös ja pieni pukki tottakai varmistamaan tilanne. Kerrostalon pihalla kyllä, mutta aivan vilkkaan liikenneväylän vieressä. Öljyt menee tuttavaperheen kivihiiliuunin sytykkeeksi (jahka sinnepäin on asiaa) ja filtterikin palaa siellä nätisti. Ehkä näitä öljyjä joku instanssi ottaisi täällä Puolassakin vastaan mutta eipä kiinnosta lähteä asiaa sen enempiä tutkimaan.

Keräsihän tuo auton alla hääräily satunnaisia katseita kun sattuu olemaan bussipysäkkikin juuri tuossa oman parkkipaikan vieressä.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Jossain on vielä jäljellä tee se itse halleja, missä voi öljynvaihdon suorittaa siististi auto pukille ajettuna ja samaan paikkaan voi yleensä jättää öljytkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Juuh elikkäs. Sateella ei näitä hommia innosta tehdä ja auto toki pysäköidään kuivalle alustalle. Auton alle toki viskattiin vanha lakana hipiää suojelemaan ja mahdollisia öljyroiskeita sieppaamaan. Tunkilla auto ylös ja pieni pukki tottakai varmistamaan tilanne. Kerrostalon pihalla kyllä, mutta aivan vilkkaan liikenneväylän vieressä. Öljyt menee tuttavaperheen kivihiiliuunin sytykkeeksi (jahka sinnepäin on asiaa) ja filtterikin palaa siellä nätisti. Ehkä näitä öljyjä joku instanssi ottaisi täällä Puolassakin vastaan mutta eipä kiinnosta lähteä asiaa sen enempiä tutkimaan.

Keräsihän tuo auton alla hääräily satunnaisia katseita kun sattuu olemaan bussipysäkkikin juuri tuossa oman parkkipaikan vieressä.
Puolassa asut?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Jossain on vielä jäljellä tee se itse halleja, missä voi öljynvaihdon suorittaa siististi auto pukille ajettuna ja samaan paikkaan voi yleensä jättää öljytkin.
Ei paljon kannata, TI-halli (jonne matkaa) 7,5 € per 30 min, tunti tossa helposti menisi eli 15€, öljyt 49€ (pitää ostaa 5l ja LL-litkua), filtteri noin 10€, yhteensä 74€ halvimmillaan. Alehinnalla 100€ Öljypisteellä ja leima vihkoon.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Ei paljon kannata, TI-halli (jonne matkaa) 7,5 € per 30 min, tunti tossa helposti menisi eli 15€, öljyt 49€ (pitää ostaa 5l ja LL-litkua), filtteri noin 10€, yhteensä 74€ halvimmillaan. Alehinnalla 100€ Öljypisteellä ja leima vihkoon.
Minä ainakaan luottaisi öljynvaihtoa jonkun huijarifirman tehtäväksi.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Ei paljon kannata, TI-halli (jonne matkaa) 7,5 € per 30 min, tunti tossa helposti menisi eli 15€, öljyt 49€ (pitää ostaa 5l ja LL-litkua), filtteri noin 10€, yhteensä 74€ halvimmillaan. Alehinnalla 100€ Öljypisteellä ja leima vihkoon.
Puolassa varmaan pikkuisen eri hintataso mitä suomessa. Oli sitten TI-halli, tai paikallinen paja/huoltis/tms. Käyhän porukka virossakin huollattamassa autoja, jos satama on lähellä - ja samalla tuliaiset mukaan.

Minä ainakaan luottaisi öljynvaihtoa jonkun huijarifirman tehtäväksi.

Kyllä kai sitä saa katsoa vierestä miten homma hoituu. Paikallisissa liikkeissä onnistuu, oma vakiohuolto, niin saan käppäillä hallissa jos kiinnostaa silloin kun mun kärryä ropataan. Viimeksi eilen.

Vaikka näissä nyt on olemassa tiettyjä sääntöjä ja vakuutusjuttuja yms shit, niin riippuu ihan paikasta.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Puolassa varmaan pikkuisen eri hintataso mitä suomessa. Oli sitten TI-halli, tai paikallinen paja/huoltis/tms.
Kyllä, mutta niin on myös palkatkin. Yhtä kallista tuo auton käyttäminen on täällä, lisäksi varaosat ja öljyt neljä kertaa kalliimpia johtuen neljä kertaa pienemmistä palkoista. Toki moni säästää ostamalla juuri noita kiinalaisia merkkejä sen tunnetumman brändin sijasta. TI-halleja ei ole, tai ei ainakaan tästä kaupungista ole löytynyt. Huoltamoille on useiden viikkojen jonot ja ajanvarauskin tuntuu olevan lähinnä vitsi, täällä on jonotettu useita tunteja varattua tapaamista varten niin lääkäriin kuin nelipyöräsuuntaukseenkin.

Millainen on aina mukana kulkeva kunnon hallitunkki?


Ennen tuota autossa kulki mukana 2 tonnin käsin veivattava saksitunkki mutta sen jälkeen kun siitä petti hammastukset niin tuli tuo tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838


Ennen tuota autossa kulki mukana 2 tonnin käsin veivattava saksitunkki mutta sen jälkeen kun siitä petti hammastukset niin tuli tuo tilalle.
Kannattaa sijoittaa jonkinmoisiin pukkeihin kanssa muutana złoty.
Itse en uskaltaisi tuommoisella tunkilla tunkatun auton alle mennä.

Lähinnä sitä vaan tässä hain, että oikeasti kunnollinen ja laadukas tunkki ei kulje ihan helposti auton perässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 645
Kyllä, mutta niin on myös palkatkin. Yhtä kallista tuo auton käyttäminen on täällä, lisäksi varaosat ja öljyt neljä kertaa kalliimpia johtuen neljä kertaa pienemmistä palkoista. Toki moni säästää ostamalla juuri noita kiinalaisia merkkejä sen tunnetumman brändin sijasta. TI-halleja ei ole, tai ei ainakaan tästä kaupungista ole löytynyt. Huoltamoille on useiden viikkojen jonot ja ajanvarauskin tuntuu olevan lähinnä vitsi, täällä on jonotettu useita tunteja varattua tapaamista varten niin lääkäriin kuin nelipyöräsuuntaukseenkin.
Kappas vaan, mulla onkin ollut hieman väärä käsitys tämän päivän puolasta ja systeemeistä siellä. Olen kyllä maassa käynyt, mutta siitä on niin paljon aikaa etten kehtaa edes sanoa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Kannattaa sijoittaa jonkinmoisiin pukkeihin kanssa muutana złoty.
Itse en uskaltaisi tuommoisella tunkilla tunkatun auton alle mennä.

Lähinnä sitä vaan tässä hain, että oikeasti kunnollinen ja laadukas tunkki ei kulje ihan helposti auton perässä.
Juu, sellaisetkin löytyy ja reissaavat autossa myös mukana. Auton omamassa karvan vaille 2000kg niin ei kauheasti ole luottoa noihin "2T" vehkeisiin. Eipä tuo öljyvaihtokaan loppuviimeksi nyt niin paha homma ollut tehdä perinteisellä tyylillä, ei edes vaikka ulkona oli noin 5 astetta lämmintä. 20 asteen pakkasella olisi jäänyt kyllä pohjamäskit valuttamatta ja luotettu pelkkään pumppuun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Onko jotain faktoja heittää tähän lähteeksi? Ikäni olen autoalalla ollut, enkä tiedä yhtäkään lafkaa joka pääasiassa imemällä öljynvaihtoja tekisi.
Mä olen ollu parissa merkkiliikkeessä töissä eikä kummassakaan tehty koskaan öljynvaihtoa imemällä.

Eikä edes nykyään kaikissa autoissa ole mitään öljytikkua tai muutakaan mistä sen voisi imemällä tehdä.
 
Liittynyt
21.11.2018
Viestejä
1 333
Itsellä ollut nyt joku 10 vuotta tuo imulaite. En palaa takaisin, ellei ihan pakko. Niin nätti tuolla tehdä hommat. Jotkut automerkit vissiin on niin ettei saa imettyä kaikkia öljyjä mittatikun kautta, mutta kaikki mitä olen omistanut, olen onnistunut vaihtamaan.

Tästä S-MAXista en osaa sanoa.

Motonetin imulaite tosiaan käytössä ja on loistava. Kokoa saisi olla vielä sen pari litraa isompi, niin ei tarvittis tyhjäillä välissä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Imulla saa kuulemma paremman tuloksen.
Näin minäkin olin kuullut, mutta käytännössä tulos oli 50/50. Imulaittella sai kyllä suodinkotelosta jämät pois jotka eivät painovoimaisesti poistuisi, mutta sokkona tuon letkunpätkän vieminen öljypohjan alimpaan kohtaan on täysin mahdotonta. Molempi parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
^ kuvassa olevan vadin omistavana,en suosittele jos sieltä moottorista tulee se noin 4 litraa öljyä ulos.liian ohkasta muovia,notkuu joka suuntaan ja tuo kaatonokka lähinnä vitsi.

TeknoR varmaan laitto vaan esimerkiksi sen mutta näin sivuhuomautuksena..
Tätäkään en suosittele, jos tulee 3 litraa öljyä ulos --> Keräysastia, 4 l

Vankka toki on, mutta jos lähtee vetämään pois tuota keräysastiaa niin monesti läikkyy yli. Pitäisi olla isompi.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
12
Hmm mekaanikkona tää kuulostaa vaan öljyvaihdolta with extra steps :D

Raskaampaan kalustoon toki toimii hyvin, koska jäljelle jäänyt öljy on niin pieni määrä suhteessa öljymäärään. Aika iso ero jos on 0,2L vanhaa öljyä sekoitettuna 4L vs 40L. Itse kokeilin omaan autoon pari vuotta sitten ja jää just pari desii jäljelle + että kummiskin joutuu nostaa autoa kun filtteri pitää vaihtaa. Jos oikeasti haluaa että on mukavampi vaihtaa ne öljyt niin vie jonnekkin huoltamolle ja maksaa sen 0.5h työn mitä ne yleensä veloittaa. Omat öljyt ja filtterit mukaan jos haluaa olla varma että oikeet nesteet autolle :)
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
241
Onko jotain faktoja heittää tähän lähteeksi? Ikäni olen autoalalla ollut, enkä tiedä yhtäkään lafkaa joka pääasiassa imemällä öljynvaihtoja tekisi.
Ei ole faktaa, mutta jostain luin että nykyään ei pohjamuoveja irrotella vaan imemällä vaihdetaan. Paitsi jos esim kaksiosainen öljypohja. Tiedä sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Näin minäkin olin kuullut, mutta käytännössä tulos oli 50/50. Imulaittella sai kyllä suodinkotelosta jämät pois jotka eivät painovoimaisesti poistuisi, mutta sokkona tuon letkunpätkän vieminen öljypohjan alimpaan kohtaan on täysin mahdotonta. Molempi parempi.
Kyllä tuolta 3BG:n 1.9TDi:sta tulee painovoimaisesti käytännössä lähes kaikki pois, se mitä suodatinkoteloon ja kanteen jää on aika mitätön määrä. Aina saa kaikki 4 litraa kaataa ja vähän jäädään ylämerkistä silloin. Olennaista on se, että auton kuuluu olla normaalissa asennossa, ts. tunkin varassa niitä öljyjä ei kuulu valuttaa. Toinen se, että öljyt samantien kuumasta koneesta ulos niin tulee vauhdilla ilman pitkiä valutteluja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Tätäkään en suosittele, jos tulee 3 litraa öljyä ulos --> Keräysastia, 4 l

Vankka toki on, mutta jos lähtee vetämään pois tuota keräysastiaa niin monesti läikkyy yli. Pitäisi olla isompi.
Biltemalla on tuosta astiasta myös 8 ja 16 litraiset versiot, eli jokaiselle tarpeen mukaan. Hyvää tuossa on jämäkkyys ja sisäänpäin käännetty kaulus, joka vähentää sotkua astiaa tyhjennettäessä. Huonoa se kaatonokan muotoilu, joka ei mahdu suoraan pikkukanisteriin, vaan vaatii huolellisuutta tyhjennykseen. Puukottamalla sain sitäs parannettua vähän.
Itse aiheeseen. Imutyhjennykseen en luota, jollei ole tarkkaa tietoa, miten kyseinen auto sillä tyhjenee. Korjaamo-oloissa tuo säästää aikaa melko paljon, jos ei tarvitse monttua tai nosturipaikkaa ( suotimen saa vaihdettua yläkautta ) eikä pohjamuoveja tarvi irroitella. Tuskin tulee yksikään auto takaisin, tai muutenkaan joutuu koskaan ongelmiin, vaikka pari desiä jäisi vaihtamattakin.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Ei ole faktaa, mutta jostain luin että nykyään ei pohjamuoveja irrotella vaan imemällä vaihdetaan. Paitsi jos esim kaksiosainen öljypohja. Tiedä sitten.
Toissapäivänä käytin BMW:n merkkihuollossa ja proseduurit oli auto ylös, pohjamuovit pois ja proppu auki imuvaihtajan valutusaltaan alla. Ei siis imetty.

e: Itse asiassa kun aloin miettimään niin on aika pitkä aika kun imuvaihtajaa on huolloissa käytetty muutakuin valuma-altaan osalta. Se lapsuudesta saakka tuttu rytmikäs puksutus on jäänyt niin alitajuntaan, että kun sitä alkoi muistelemaan tässä useamman eri auton huoltokäynneistä niin ei ne perhana enää imua käytä. :hmm: Voisko syynä osassa merkeissä olla, ettei oo öljytikkujakaan enää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
834
Ei niitä pohjamuoveja sitä paitsi tarvitse irrottaa, ainakin BMW:ssä on erillinen pikkuluukku öljypropun kohdalla, minkä avaamiseen menee 5 sekuntia. On siis saranoitu ja pysyy kiinni sellaisella isolla hakasella, jota voi pyörittää talttapäämeisselillä. Öljynmittatikkua ei tosiaan ole, niin imeminen ei ole edes vaihtoehto. En ole kyllä itsekään sitä koskaan nähnyt huollossa käytettävän edes niissä moottoreissa, joissa tikku löytyy.
 
Liittynyt
31.12.2017
Viestejä
79
Kuten täällä jo sanottukin riippuu autosta saako imemällä kaikki pois. Useimmista varmaankin saa. Ja autoissa joissa suodatin alapuolella on jo melkein sama valuttaa ne öljyt pohjaropusta samalla, kun siellä auton alla on kuitenkin könyttävä. Mesessä on suunniteltu niin että kaikki tulee imemällä pois ja kun suodatinkin on päällä, niin ei tarvitse alla könytä. Kokeilin joskus imemisen jälkeen avata pohjaropun, mutta ulos ei tullut enää mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 057
Eikö tämä nyt ole aika no-brainer? Propusta laskemalla ulos tulee todennäköisesti myös kaikki epäpuhtaudet mitä öljypohjaan on voinu kertyä, imemällä nuo ei välttämättä tule ulos.

OP sitäpaitsi vastasi jo itse itselleen, vain valuttamalla saat varmasti suurimman osan vanhasta öljystä ulos.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Eikö tämä nyt ole aika no-brainer? Propusta laskemalla ulos tulee todennäköisesti myös kaikki epäpuhtaudet mitä öljypohjaan on voinu kertyä, imemällä nuo ei välttämättä tule ulos.

OP sitäpaitsi vastasi jo itse itselleen, vain valuttamalla saat varmasti suurimman osan vanhasta öljystä ulos.
Propusta laskemalla öljypohjaan jää ~5mm kerros töhnää riippuen siitä miten proppu on toteutettu. Yleensähän se on vain niitattu öljypohjasta läpi jollain sisäpuolelle jää jonkinmoinen reunus. Harva sitä lähtee erikseen millään imemään propun kautta. Jos yläkautta imu hyvin onnistuu, niin saa periaatteessa paremmin kaiken pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Propusta laskemalla öljypohjaan jää ~5mm kerros töhnää riippuen siitä miten proppu on toteutettu. Yleensähän se on vain niitattu öljypohjasta läpi jollain sisäpuolelle jää jonkinmoinen reunus. Harva sitä lähtee erikseen millään imemään propun kautta. Jos yläkautta imu hyvin onnistuu, niin saa periaatteessa paremmin kaiken pois.
paitsi niissä missä öljypohjassa on proppu matalemmalla tasolla kuin se puoli missä on tikku. Et saa mitenkään imemällä paremmin sitä möhnää pois.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Mulla oli joskus autossa öljyroppu öljypohjan takareunassa suoraan taaksepäin. Mietin että olisi melko kätevät jos siinä olisi hana ja joku letkulähtö niin että saisi hallitusti letkulla astiaan.

Ainakin joissain kuorma-autoissa on sellainen öljyroppu että se avataan ruuvaamalla siihen sopiva letkukara, mutta niissä nyt on muutenkin vähän enemmän tilaa siellä auton alla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
W203 cdi merssu, eroa imemällä/laskemalla odotusajasta riippuen 1-2dl ja öljytilavuus muistaakseni 6,5l luokkaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 009
Jos moottorin öölit haluaa kunnolla vaihtaa, niin öljypohja irti, ei ole vippaskonsteja....! :cool:
-Samaa tyrkytän vaihteistoonkin.... :tup:
Ps. Onhan autoja mistä öljypohjan irroittaminen on tehty ylivoimaisen vaikeaksi runkorakenteen vuoksi....:shifty:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
546
Mulla oli joskus autossa öljyroppu öljypohjan takareunassa suoraan taaksepäin. Mietin että olisi melko kätevät jos siinä olisi hana ja joku letkulähtö niin että saisi hallitusti letkulla astiaan.

Ainakin joissain kuorma-autoissa on sellainen öljyroppu että se avataan ruuvaamalla siihen sopiva letkukara, mutta niissä nyt on muutenkin vähän enemmän tilaa siellä auton alla.

EZ Oil Drain Valve- The Easiest Oil Change!
Fumoto® USA | Quick and Easy Engine Oil Drain Valves


Stahlbus Oil Drain Valve
Onhan noita, varmaan ihan käteviä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 440
Viestejä
4 161 809
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom