F1 2019 - Australian GP

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Joo ihan totta. Tarvitaan vain jälkimmäisen auton nopeustiedot kun aikaero on tiedossa.


Jos tietää nopeuden ajanhetkillä 0,000 ja -0,112, tietää myös kiihtyvyyden. Jos ei tiedä, seuraavaksi tarkempaa on arvioida puuttuvaa lukua. Tiedetään että paikaltaan lähdöstä kahteensataan saakka kiihtyvyys on luokkaa 15 m/s^2, niin välillä 200-300 km/h sen on oltava alhaisempi. Stetsonista heittäisin kiihtyvyydeksi kolmensadan hujakoilla 4-5 m/s^2, eli alkuvauhti tämän scopen alkupisteessä on joitakin n. 2 km/h alhaisempi. Käytännössä mitätön, joten ilman differentiaaliyhtälöä pärjää pitkälle kun käyttää maalilinjan speedtrapin lukua.

Joka tapauksessa tiedetään 0,112 sekunnin aikaerolla ero matkassa maalilinjalla tällä radalla on suurempi kuin keskim. etäisyys kierroksen aikana (koska vauhti maalilinjalla on suurempi kuin keskinopeus kierroksen aikana).

Ei sillä ettäkö asialla olisi yhtään mitään väliä. Hienon keskustelun dude on saanut joka tapauksessa aikaan.
Tuota eroa on käytännössä mahdoton määritellä, ellei simuloida kierroksia ja pysäytetä Bottaksen auto juuri siihen ja mitataan matka, ei ne samaan aikaan suorallekaan ole lähteneet.

Eiköhän tuossa ole jo riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Tuota eroa on käytännössä mahdoton määritellä, ellei simuloida kierroksia ja pysäytetä Bottaksen auto juuri siihen ja mitataan matka, ei ne samaan aikaan suorallekaan ole lähteneet.

Eiköhän tuossa ole jo riittävästi ja vaikka laskisi keskinopeuden mukaan niin se keskinopeuserokin pitää huomioida.
Riippuu tavoitetarkkuudesta mikä on mahdotonta. Differentiaaliyhtälöt on helppoja ja jos ei maalilinjan speedtrapin nopeus tuo riittävän tarkkaa lukua niin siitä pari km/h pois -0,112s kohdille niin päästään hieman tarkempaan suuntaan.

Pointti summarum, keskinopeus on väärä suure. Nopeus maalilinjan kohdalla oikea.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Riippuu tavoitetarkkuudesta mikä on mahdotonta. Differentiaaliyhtälöt on helppoja ja jos ei maalilinjan speedtrapin nopeus tuo riittävän tarkkaa lukua niin siitä pari km/h pois -0,112s kohdille niin päästään hieman tarkempaan suuntaan.

Pointti summarum, keskinopeus on väärä suure. Nopeus maalilinjan kohdalla oikea.
Pointti oli, että sitä välimatkaa on aika vaikea sanoa, kun he tulevat suoralle eri aikaa, vaikka saisit laskettua tuon oman laskusi niin se tietty välimatka on eri.

Jos nyt ihan oikeasti se lukema pitäisi tietää niin kysyy Mersun tiimiltä, heillä on ihan kaikki tieto molempien kierroksista, mutta eihän se oleellista ole heillekään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 253
Ei siitä tule oikeeta, kun ei tiedetä autojen sijaintia.
Jep, eiköhän totuus liene jossain keskinopeuden ja 300km/h:n välillä.
Siihen toki tarvitaan rankat kaavat niin kauan kuin ei saada Mersulta dataa aiheesta.
Onnea itsekullekin laskijalle, tulkaahan toki tänne ilmoittamaan kuka oli eniten oikeassa ja kuka voitti sillä tiedolla eniten. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Jep, eiköhän totuus liene jossain keskinopeuden ja 300km/h:n välillä.
Siihen toki tarvitaan rankat kaavat niin kauan kuin ei saada Mersulta dataa aiheesta.
Onnea itsekullekin laskijalle, tulkaahan toki tänne ilmoittamaan kuka oli eniten oikeassa ja kuka voitti sillä tiedolla eniten. :)
Australiassa (kuten muillakin radoilla) on speedtrap maalilinjalla ja nopeus on siinä yli 300.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Ei niin, mutta vähemmän väärä kuin keskinopeudella laskemalla.

Oikea ero on varmaan siinä 10 metrin hujakoilla.
Jos ei tiedetä herrojen matkaeroa ennen tuota suoraa niin on ihan hyödytöntä väittää, että se ero on jotain, lasket sitten mitä tahansa. Määritelmä oli välimatka. Ei siitä vääntämällä oikeaa lukemaa tule kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Kyllä, mutta sehän on vain nopeus, joka on kiihtynyt siihen asti edellisestä mutkasta, joten mitä sitten?
Siten että auton sijainnissa 0,112 sekuntia sitten vauhti on pari km/h alhaisempi. Koko kiihdytysmatkalla ei ole merkitystä. Vain tuon välin kiihdytyksellä. Ja silläkin vain vähäinen merkitys, koska kiihtyvyys nopeassa vauhdissa on hitaampaa ja toisaalta kiihdytyksen aikaväli niin lyhyt.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Jos ei tiedetä herrojen matkaeroa ennen tuota suoraa niin on ihan hyödytöntä väittää, että se ero on jotain, lasket sitten mitä tahansa.
Se matka per 0,112 sekuntia on vauhdin funktiona muuttuva suure, ja täten muuttuu koko kierroksen aikana. Jos haluat eron maalilinjalla matkana, lasket kuten olen kertonut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Tuossa kuva nopeuksista radan eri kohdissa Albert Parkin radalla. Eiköhän se ero ole ollut jossain 9.3m +- 0.5m, jos noin 300km/h vauhtia on maalilinjalla.

 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Se matka per 0,112 sekuntia on vauhdin funktiona muuttuva suure, ja täten muuttuu koko kierroksen aikana. Jos haluat eron maalilinjalla matkana, lasket kuten olen kertonut.
Sinä perehdyt viimeisen 0,112s:n aikana tapahtuvaan matkaan, vaikka se ero on voinut tulla missä kohtaa tahansa, jolloin tuo ei ole oikea. Kahden auton välinen matka.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Sinä perehdyt viimeisen 0,112s:n aikana tapahtuvaan matkaan, vaikka se ero on voinut tulla missä kohtaa tahansa, jolloin tuo ei ole oikea.
No se oli se ero maalilinjalla. Se on voinut olla mitä tahansa muuta aiemmin, joten haluatko nyt laskea tilanteen maalilinjalla vai jossain muualla?

Se ero metreinä on samalle aikaerolle muuttuu koko kierroksen ajan. En tiedä miten monella tapaa enää voin samaa asiaa kertoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Karkea yksinkertainen kaava:
Ero matkassa maalilinjalla = nopeus maalilinjalla (metreinä sekunnissa) * aikaero sekunteina.

Eli lähtöarvoista riippuen n. 9,5 metriä on ollut ero maalilinjalla. Sitten sillä differentiaaliyhtälöllä päästään n. 1-2 prosenttia korkeampaan lukemaan.
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
No se oli se ero maalilinjalla. Se on voinut olla mitä tahansa muuta aiemmin, joten haluatko nyt laskea tilanteen maalilinjalla vai jossain muualla?

Se ero metreinä on samalle aikaerolle muuttuu koko kierroksen ajan. En tiedä miten monella tapaa enää voin samaa asiaa kertoa.
Muotoilin huonosti, vaikka tietäisit nopeudet niin et tiedä matkaeroa, kun et tiedä kiihtyvyyttä.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Koska 0,1 sekuntia on ajallisestikin mitätön aika, on turhaa spekuloida ns. olosuhdemuutoksilla sekunnin kymmenyksen aikana. Edes F1-auto ei kiihdy merkittävästi sellaisen aikamurusen kuluessa. Voidaan siis ottaa Bottaksen nopeus maaliviivalla ja käyttää sitä kuljetun matkan laskemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Eiköhän se pääasia ole, että ero on sen 0,1 sekuntia eikä esim 0,7 sekuntia kuten viime vuoden Singaporen kisassa. Odotan kyllä todella mielenkiinnolla seuraavaa kisaa, onko Bottaksen vauhti pysynyt. Käsittääkseni seuraava kisa on Bahrain ja viime vuonna Bottas ajoi siellä nopeimman kierroksen.
 

TunTuri

oh4etc
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 205
Ihanko tosissasi luulet, että herrat ovat tästä vääntäneet sen vuoksi, että sillä on jotain väliä?
Ongelma on että ku voitto oli näin merkittävä, ja kun kausi kuitekin on toistaiseksi hyvin nuori, niin näin pienistä yksityiskohdista joutuu poimimaan ne pohdinnan ja spekuloinnin aiheet.

Tässä siis pyöriskellään täpinöissämme ja palamme halusta päästä pätemään!
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Ferrari ilmoittanut että paska tulos oli enemmän olosuhteiden kuin auton syytä. Toivottavasti tämä siis oli vastaava kuin merssun kisa Singaporessa -15.

Sori on pakko kun pyysit. Maaliviivan kohdalla mennään noin 300km/h joten siinä kohtaa 0,112s tekee nopeesti pyöristeltynä vähän reilu 9 metriä. :btooth:
Hupsista saatana. :btooth:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 205
En tiennytkään että täällä on matemaattisia neroja paikalla :facepalm:
Kykenit silti pistään toiseksi turhimman viestin ketjuun. Turhin on tämä. Eipä noilla mitää väliä, ku kisakeskustelu käyty jo. Nolon viestistäs teki kuitenki se, että pistit facepalmia antamatta mitään ketjulle. Tuo metreistä jauhaminenkin on 1000 kertaa enemmän.

Olisit nyt edes antanut sen "the vastauksen".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Kykenit silti pistään toiseksi turhimman viestin ketjuun. Turhin on tämä. Eipä noilla mitää väliä, ku kisakeskustelu käyty jo. Nolon viestistäs teki kuitenki se, että pistit facepalmia antamatta mitään ketjulle. Tuo metreistä jauhaminenkin on 1000 kertaa enemmän.

Olisit nyt edes antanut sen "the vastauksen".
Pahoittelut siitä ettei ihan joka päivä ehdi notkua täällä. Kommentit voi sitten tulla vähän viiveellä.

Sitten ihan aiheesta. Binotto höpöttää ihan omiaan mm. sää oli erilainen kuin Barcelonassa.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Melkoista. Toivottavasti ne Ferrarin moottoriongelmat on saatu nyt sitten korjattua. Jos ne johtuikin vain erilaisesta säästä. :)
Eivät varmaan haluaa vihjata puolella sanallakaan moottoriongelmistaan niin keksitään jotain sää selityksiä.

Kierroksella 31 lähti Vettel floppaamaan.
65A70CCC-947D-45E9-9C73-C0A5A225FEA4.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Eivät varmaan haluaa vihjata puolella sanallakaan moottoriongelmistaan niin keksitään jotain sää selityksiä.
Ihan sama mitä selittävät, jos auto ei kulje. Moottoriongelma on myös siitä aika vaikea selitettävä, kun äänianalyysista voidaan ilmeisesti suoraan vertailla eri tallien tehoerot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 186
Eivät varmaan haluaa vihjata puolella sanallakaan moottoriongelmistaan niin keksitään jotain sää selityksiä.

Kierroksella 31 lähti Vettel floppaamaan.
Fiiun graafista näkyy ykkös- vs kakkoskuski todella selvästi. Hamiltonia rupes 36 kiekalla jännittämään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 205
Täältä lisää käppyröitä ja statseja: 2019 Australian GP interactive data: lap charts, times & tyres - RaceFans

edit: mielestäni aiemmin ollut jotenki selkeämmät nuo graafit...

Kauheaa katsottavaa tuo Kubican touhu (sahalaitainen graafi, kierrosaikoja(!!!)). Russel veteli tasaisia aikoja ja oli nopeampi. Onko Kubicasta ollu paljoa apua testeissä? Toivottavasti Russel pääsee nopeasti parempaan talliin.

Näyttökuva 2019-3-21 kello 21.36.15.png

edit: vertaus Räikköseen, näkyy selkeämmin suora viiva vs sahalaita:
Näyttökuva 2019-3-21 kello 21.42.24.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Kauheaa katsottavaa tuo Kubican touhu (sahalaitainen graafi, kierrosaikoja(!!!)). Russel veteli tasaisia aikoja ja oli nopeampi. Onko Kubicasta ollu paljoa apua testeissä?
Paskoi auton jo alussa joten eipä tuosta vielä voi hirveänä päätellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 205
Paskoi auton jo alussa joten eipä tuosta vielä voi hirveänä päätellä.
Ja joutui väistelemään kierroksella ohittajia. Tosin niin joutui Russellkin...
Paskoi autonsa jo aiemminkin viikonlopun aikana pariin otteeseen.. mut katsotaan. Ikävä kyllä en usko Kubican paluun pitkään kestävän. Kierroksella ohitettavana toki tulee tollaista, mut heti alusta asti (alle 10 kierrosta)? Kyllähä kuskin pitää kyetä tekeen tasaista jälkeä paskotullakin autolla.. hitaampia kierroksia vain. Emmä nyt keksi mitään hyvää koko viikonlopusta.

Paska munkki kävi ralliauton kanssa, mut ei kädettömyydestä lisäpisteitä saa (pun intended). Raaka vitsi, mut.. :/

edit: Eikä tuo suorituskyky nyt välttämättä vammasta johdu. Hemmetin pitkään oli poissa kuvioista. Eihä Kubicaa nyt todellisuudessa kukaan olisi palkannut enää. Jostain on tullut rahaa paljon + ajateltu nimen tuovan sponsoreita + williamsin epätoivo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
edit: jaa ei mitään, nillitin noista graafin värivalinnoista mutta siinä alkuperäisessä graafissa olikin kaikki kuskit
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Eikä tuo suorituskyky nyt välttämättä vammasta johdu. Hemmetin pitkään oli poissa kuvioista. Eihä Kubicaa nyt todellisuudessa kukaan olisi palkannut enää. Jostain on tullut rahaa paljon + ajateltu nimen tuovan sponsoreita + williamsin epätoivo.
Voi olla, ettei Williams edes löytänyt muita maksukuljettajia. Nykyään FIA:n superlisenssisäännöt ovat sellaiset, ettei edes F2-sarjasta voi nostaa ihan ketä tahansa rahakuljettajaa, koska heillä pitää olla säällistä menestystä muutaman vuoden ajalta.

Kubican paluu muistuttaa paljon Luca Badoerin stinttiä Ferrarin kilpakuljettajana sen jälkeen, kun Felipe Massa loukkaantui kesken kauden 2009.

Badoer nostettiin kisakuskin rooliin siitä huolimatta, että hän oli edellisen kerran ajanut F1-autoa virallisessa sessiossa kymmenen vuotta aiemmin kaudella 1999... Vaikka hän oli ajanut reilusti testiä Ferrarin piikkiin, hän oli niin hukassa, ettei osannut oikein edes hidastaa ajoissa varikon sisääntulossa nopeusrajoituksen kohdalla, sillä (ainakin tuohon aikaan) testipäivien rajoitukset olivat erilaiset ja hän oli tottunut niihin.

Tuo pesti kesti kahden kilpailun verran ja Badoer sijoittui kummassakin kisassa reilulla marginaalilla viimeiseksi, vaikka samaan aikaan tallikaveri Räikkönen voitti toisen kisan ja oli toisessa kolmas...
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 895
Voi olla, ettei Williams edes löytänyt muita maksukuljettajia. Nykyään FIA:n superlisenssisäännöt ovat sellaiset, ettei edes F2-sarjasta voi nostaa ihan ketä tahansa rahakuljettajaa, koska heillä pitää olla säällistä menestystä muutaman vuoden ajalta.
Kyllä se superlisenssi irtoaa kun on pinkka kunnossa. Esimerkiksi Stroll tuli suoraan F3:sta ja nyt puhuttiin jo Schumi Jr:n tulosta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 645
Viestejä
4 197 260
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom