DAC / AMP -yleisketju

Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 747
Review and Measurements of Sound BlasterX G6
Varsin pätevä vehje tuo G6 jos hyvää DACia haluaa. Onhan tuosssa myös vaikka mitä plussaa kaiken lisäksi vielä. (Kannattaa huomioida tuo myös tuo, mitä tapahtuu kun voluumia hieman laskee.) Aika hyvin linjassa muiden testien kanssa, joten ei pahemmin ihmetytä.
G5 oli aikoinaan ja se oli kyllä varsin hyvä, ilmeisesti tuo uusi on aika samanlainen. Siinä on yllättävän monipuoliset liitännät.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 118
Khadasille ilmestyi uusi firmis:

Index of /Firmware/ToneBoard

Koodi:
Khadas_Tone_Board_dfu_20190309_Upgrade_Notes
1. Upgrade the XMOS firmware version to v1.02.
2. Fixed issue with boards becoming bricked after firmware upgrading.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Mistä tiedät, että se on hyvä? Oletko päässyt testaamaan? Mihin muihin DACeihin olet verrannut?
Kuules... Mittauksista näkee aika hyvin, antaako laite ulos paskaa vai ei. Korvalla mittaaminen on aivan yhtä tyhjän kanssa monestakin syystä. Sitä voisi verrata musiikkimakuun (jotkut tykkäävät kuunnella skeidaa). Ainoa tapa tehdä edes jonkinlaista ränkkäystä on puhtaasti vain mittaamalla. Joka tapauksessa tuo antaa ulos varsin laadukasta signaalia ja hinta & ominaisuudet huomioiden hyvä paketti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
Kuules... Mittauksista näkee aika hyvin, antaako laite ulos paskaa vai ei. Korvalla mittaaminen on aivan yhtä tyhjän kanssa monestakin syystä. Sitä voisi verrata musiikkimakuun (jotkut tykkäävät kuunnella skeidaa). Ainoa tapa tehdä edes jonkinlaista ränkkäystä on puhtaasti vain mittaamalla. Joka tapauksessa tuo antaa ulos varsin laadukasta signaalia ja hinta & ominaisuudet huomioiden hyvä paketti.
Hahahaha


Edit: pahoittelut nollapostauksesta. Yritän tuottaa parempaa sisältöä.

Tiedoksi: korvilla kuunnellaan, ei mitata. Mittareilla mitataan, mutta ei äänenlaatua. Korvilla voidaan arvioida äänenlaatua.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 118
@Tersi jätetänpäs turhat provoilut ja 0-postaukset väliin. Asiallista keskustalua kiitos.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Tässä pitää nyt ensin tiedostaa mikä on itselle se laadun määritelmä. Jos haluaa DA-muuntimen, jonka tarkoituksena on taajuusvastetta muuttamatta näytteistää digitaalisesta signaalista analoginen, silloin tietysti yllä mainitut mittaukset ovat ainoa oikea tapa verrata kahta laitetta. Mikäli taas oman kehon ominaisuudet (esimerkiksi ylätaajuuksien heikompi kuuleminen) ja vanhat tottumukset ovat saaneet aikaan sen, että subjektiivisesti jokin värittävä laite kuulostaa omasta mielestä paremmalle, se onkin sitten asia erikseen. Mutta itse ainakin haluan sellaisen DA-muuntimen ja vahvistimen jotka eivät väritä ääntä ja tuovat mahdollisimman vähän kohinaa ääneen. Lopun hienosäätämisen hoidan sitten ohjelmallisesti, koska täysin neutraali ulostulo ei minun nykyisille kuulokkeille aivan sovi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 662
Äänentoistoa voidaan verrata kopiokoneen toimintaan.
Ensin AD-muunnin muuttaa analogisen äänen (laulu, soittimet, yms.) digitaaliseen muotoon ja sitten loppukäyttäjälle DA-muunnin muuttaa digitaalisen äänitteen takaisin analogiseen muotoon. Jos synteettisillä testeillä voidaan osoittaa että DA-muunnos onnistuu lähes täydellisesti ilman vääristymiä äänessä niin silloin se toimii myös käytännössä loppukäyttäjillä. Eivät studiot käytä mitään putkivahvistimia miksaus-työssään herranjestas, mahdollisimman neutraaleja vehkeitä siellä käytetään. Joten mitä neutraalimpaa vehjettä itse käytät niin sitä lähemmäksi pääset sitä kokemusta mitä äänitteen miksaaja/tekijä on itse sitä tehdessään kuunnellut.
Toisin sanoen nämä subjektiivisesti arvostelevat jantterit eivät tunnu tajuavan että ne heidän kalliit DA-muuntimet ja vahvistimet eivät tee äänestä missään mielessä parempaa, vaan erilaista.

Tersin kaltaiset tampiot jotka laukovat tyhjää provosointia ilman minkäänlaisia todisteita ovat jo menneet omalle ignore-listalle aikapäiviä sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Hahahaha


Edit: pahoittelut nollapostauksesta. Yritän tuottaa parempaa sisältöä.

Tiedoksi: korvilla kuunnellaan, ei mitata. Mittareilla mitataan, mutta ei äänenlaatua. Korvilla voidaan arvioida äänenlaatua.
Sinä voit sitten varmaan käydä korvin kuuntelemassa kaikki vekottimet ja kertoa mikä on paras. Oikeasti, ei ole mahdollista käydä itse testaamassa kaikkea ja jokin luotettava keino pitää olla, jolla suutarit voit rajata pois.

Lisäksi, jos sanoisin että joku "kuulostaa hyvältä" ei kerro oikeasti yhtään mitään mistään. Ehkä tykkään todella vääristävästä roskasta, jolla ei ole mitään tekemistä neutraalin kanssa. Keinot kyllä löytyy äänen värittämiseen, mutta jos se heti on mitä on, niin yritä sitten korjata sitä takaisin neutraaliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
Ettekö te halua kasata äänentoistolaitteistoa, jonka tuottama ääni kuulostaa mielestänne hyvältä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
Tiihokatti ja Tup3x: Mitä dacceja olette omistaneet ja mitkä nyt käytössä? Onko sigut ajan tasalla?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
Jos joku väittää löytävänsä pelkistä daceista (kun kuulokevahvistin/integroitu pysyy muuttumattomana toistoketjussa) suuria eroja kuuntelemalla tämä sama henkilö löytää todennäköisesti eroja myös välikaapeleista, virtakaapeleista yms. Mielestäni näissä tapauksissa siirrytään jonkin verran placeboon, se ei kuitenkaan vie keneltäkään mitään pois suuntaan eikä toiseen.

Itse olen kuullut 20K€ hifisetuppia kaapeleineen päivineen ja väitän että silloinen soundblaster g5/jbl lsr305 setuppini lähikentässä tarjosi suuremman stereokuvan, neutraalimman toiston, tasaisemman taajusvastekäyrän ja suuremman erottelevuuden. Se että kyseisen 20k€ setupin omistaja pitää omaa laitteistoaan ylivertaisena ja minä omaani ei vie meiltä kummaltakaan mitään pois.
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 118
Jos joku väittää löytävänsä pelkistä daceista (kun kuulokevahvistin/integroitu pysyy muuttumattomana toistoketjussa) suuria eroja kuuntelemalla tämä sama henkilö löytää todennäköisesti eroja myös välikaapeleista, virtakaapeleista yms. Mielestäni näissä tapauksissa siirrytään jonkin verran placeboon, se ei kuitenkaan vie keneltäkään mitään pois suuntaan eikä toiseen.

Itse olen kuullut 20K€ hifisetuppia kaapeleineen päivineen ja väitän että silloinen soundblaster g5/jbl lsr305 setuppini lähikentässä tarjosi suuremman stereokuvan, neutraalimman toiston, tasaisemman taajusvastekäyrän ja suuremman erottelevuuden. Se että kyseisen 20k€ setupin omistaja pitää omaa laitteistoaan ylivertaisena ja minä omaani ei vie meiltä kummaltakaan mitään pois.
Monien muiden aiheiden tavoin hifikin helposti ohjautuu "vain minun mielipide on oikea mielipide"-raiteille. Head-Fi:ssäkin näkee välillä kyselyitä "mikä olisi paras ~$2000 DAC?", ilman minkälaisia vaatimusperusteluja. Tärkeintä siis on tuollainen hintaluokka, koska "isompi hinta on automaattisesti parempaa laatua". Keskusteluissa taas mittaukset ovat vääriä koska.."minä tekisin eri tavalla", youtube-arvostelut ovat "show miehiä" ja taas kerran se oma mielipide on ainut oikea koska "kyllä minä tiedän". Toki omat testit omilla korvilla ovat varmasti jokaiselle se tärkein mittari, mutta se ei poista sitä asiaa etteikö muut mittaus- ja arvostelukriteerit olisivat yhtään sen huonompia. Itse olen taas sitä mieltä, että mitä useampi eri testi samasta laitteesta sitä parempi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
Mittaminen on hyvä asia. Mittaustuloksista saa jotai osviittaa millainen laite on kyseessä - se on hyvä asia.

Mutta sitä en ymmärrä, että pelkästään niiden perusteella ostetaan jokín laite ja väitetään, että se on hyvä/paras, koska mittaustulos X ja Y.

Olisihan se pitänyt arvata, että tämäkin keskustelu menee amatöörien kanssa pörräämiseksi; siis Creative Sound BlasterX AE-5 ja FX Audio DAC-X6 löytyy laitteistosta ja väitetään, että tiedetään jotain DAC:eistä. Hohhoijjaa..

EDIT: Minulla on käytössä muuten Benchmark DAC1 USB, NAD M51 ja Chord Mojo. Näistä ainakin Benchmark ja Nad mittautuvat hyvin. Tämä tieto siksi, ettei mua leimata johonkin hihhuliporukkaa, mihin Tiihokatti viittasi.

Todella harmillista, että olen mennyt esimerkiksi Tiihokatin ignorelistalle, koska yritän tuoda ilmi sitä faktaa, että muutama mittaustulos ei kerro laitteesta kaikkea.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
No mutta näinhän se menee kaikissa asioissa. Siihen uskotaan mihin halutaan uskoa. Tässä tapauksessa mikäli rahaa ei ole ostaa kalliita vehkeitä (tai mahdollisuuksia kuunnella niitä etukäteen) niin uskotellaan itselleen että "paskaa ne kuitenkin olis, tää mun 100 dollarin kiinavehje on ihan yhtä hyvä." Parit nopeat googlaukset vielä perään ja SNR käppyrät auki ja avot! Mittautuuhan se kuitenkin hyvin tai jopa paremmin kuin se 10x kalliimpi käärmeöljylaitos.

Kyllähän sitä paskaa myydään kalliissa kuorissa tälläkin alalla, aivan kuten muuallakin. Tutkimustyötä pitää ja kannattaakin tehdä ennen laitteiden ostamista, mutta ei mikään mittaus korvaa omilla korvilla kuuntelemista.

...Niin, puhumattakaan sitten kaapelien eroavaisuuksista. Muistan hyvin kun aikoinaan (10-15 vuotta sitten) eräs aloitteleva nuorukainen osteli noita halpis kiinadacceja ja äänikortteja omaan kuulokesettiinsä ja vaihteli vehkeitä parin-kolmen kuukauden välein ja aina julisti että "nyt on refu setti kun speksit on paremmat" ja välikaapeleina aina samat perus markettirojut. Head-fi:n ja kotimaisen edesmenneen hifi-lehden foorumeille ja irkkiin toki muisti aina kirjoitella kuinka saatanan typeriä me muut ollaan kun hassataan rahaa kalliiseen hi-endiin ja käärmeöljykaapeleihin. No, tuosta hetkestä kun kelataan pari-kolme vuotta eteenpäin niin vehkeet sillä edelleen vaihtui mutta hinnassa noustiin ylöspäin ja eri kaapeleitakin alkoi ilmestymään settiin. Tuosta vielä pari-kolme vuotta eteenpäin niin nyt olikin jo omat kuuntelukokemukset ensisijaisia laitteiston kasaamisessa, kaapelit ehdottoman tärkeitä kokonaisuuden luomisessa ja bonuksena kävi vielä editoimassa pois kaikki vanhat kaapelidissausviestinsä foorumeilta. :rofl:

^Tuon takia aikoinaan lopettelin kirjoittelun myös foorumeille kun noita innokkaita junioreita ei voinut ns. kädestä pitäen opastaa lajin saloihin, heidän pitää ihan itse tehdä omat virheensä ja virheolettamansa ja kasvaa sieltä ympäristön painostuksen joukosta uskomaan ja luottamaan itseensä ja omiin korviinsa. Suoraan sanottuna vitutti aina kuunnella (lukea) samat intoa puhkuen toistetut ulkoa opitut mantrat käärmeöljyistä ja taikakivistä ja mittaustuloksista.


No, jottei ihan offtopici-länkytykseksi mene niin minäkin kokeilin useita vuosia sitten siirtyä nykyaikaan ja luopua omasta viime vuosituhannella ~auton hinnan maksaneesta CD/DAC/etuvahvistimestani ja hankkia tilalle upouuden, nykyaikaisilla prosessoreilla varustetun USB-väyläisen DAC/etuvahvistin/kuulokevahvistinkombon (Apogee Duet.) Olihan tuo Apogee sentään "ammattilaisten käyttämä" ja moninkertaisesti hehkuttama. Jahka sain tuon Apogeen kiinni vanhan soittimen tilalle ja kuuntelin muutaman biisin veti kyllä suun aika mutrulle, tuo Apogee kun tappoi musasta kaiken ilmavuuden ja svengin. Se on kai sitten sitä aitoa studiofiilistä, simuloidaan sitä kun hinkataan yhtä sämpleä useita tunteja pienessä hikikopissa. Kukin toki tyylillään. :tup:
 
Viimeksi muokattu:

Uke

BANNATTU
BANNED
Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
No mutta näinhän se menee kaikissa asioissa. Siihen uskotaan mihin halutaan uskoa. Tässä tapauksessa mikäli rahaa ei ole ostaa kalliita vehkeitä (tai mahdollisuuksia kuunnella niitä etukäteen) niin uskotellaan itselleen että "paskaa ne kuitenkin olis, tää mun 100 dollarin kiinavehje on ihan yhtä hyvä." Parit nopeat googlaukset vielä perään ja SNR käppyrät auki ja avot! Mittautuuhan se kuitenkin hyvin tai jopa paremmin kuin se 10x kalliimpi käärmeöljylaitos.

Kyllähän sitä paskaa myydään kalliissa kuorissa tälläkin alalla, aivan kuten muuallakin. Tutkimustyötä pitää ja kannattaakin tehdä ennen laitteiden ostamista, mutta ei mikään mittaus korvaa omilla korvilla kuuntelemista.

...Niin, puhumattakaan sitten kaapelien eroavaisuuksista. Muistan hyvin kun aikoinaan (10-15 vuotta sitten) eräs aloitteleva nuorukainen osteli noita halpis kiinadacceja ja äänikortteja omaan kuulokesettiinsä ja vaihteli vehkeitä parin-kolmen kuukauden välein ja aina julisti että "nyt on refu setti kun speksit on paremmat" ja välikaapeleina aina samat perus markettirojut. Head-fi:n ja kotimaisen edesmenneen hifi-lehden foorumeille ja irkkiin toki muisti aina kirjoitella kuinka saatanan typeriä me muut ollaan kun hassataan rahaa kalliiseen hi-endiin ja käärmeöljykaapeleihin. No, tuosta hetkestä kun kelataan pari-kolme vuotta eteenpäin niin vehkeet sillä edelleen vaihtui mutta hinnassa noustiin ylöspäin ja eri kaapeleitakin alkoi ilmestymään settiin. Tuosta vielä pari-kolme vuotta eteenpäin niin nyt olikin jo omat kuuntelukokemukset ensisijaisia laitteiston kasaamisessa, kaapelit ehdottoman tärkeitä kokonaisuuden luomisessa ja bonuksena kävi vielä editoimassa pois kaikki vanhat kaapelidissausviestinsä foorumeilta. :rofl:

^Tuon takia aikoinaan lopettelin kirjoittelun myös foorumeille kun noita innokkaita junioreita ei voinut ns. kädestä pitäen opastaa lajin saloihin, heidän pitää ihan itse tehdä omat virheensä ja virheolettamansa ja kasvaa sieltä ympäristön painostuksen joukosta uskomaan ja luottamaan itseensä ja omiin korviinsa. Suoraan sanottuna vitutti aina kuunnella (lukea) samat intoa puhkuen toistetut ulkoa opitut mantrat käärmeöljyistä ja taikakivistä ja mittaustuloksista.


No, jottei ihan offtopici-länkytykseksi mene niin minäkin kokeilin useita vuosia sitten siirtyä nykyaikaan ja luopua omasta viime vuosituhannella ~auton hinnan maksaneesta CD/DAC/etuvahvistimestani ja hankkia tilalle upouuden, nykyaikaisilla prosessoreilla varustetun USB-väyläisen DAC/etuvahvistin/kuulokevahvistinkombon (Apogee Duet.) Olihan tuo Apogee sentään "ammattilaisten käyttämä" ja moninkertaisesti hehkuttama. Jahka sain tuon Apogeen kiinni vanhan soittimen tilalle ja kuuntelin muutaman biisin veti kyllä suun aika mutrulle, tuo Apogee kun tappoi musasta kaiken ilmavuuden ja svengin. Se on kai sitten sitä aitoa studiofiilistä, simuloidaan sitä kun hinkataan yhtä sämpleä useita tunteja pienessä hikikopissa. Kukin toki tyylillään. :tup:
Tää on paras postaus tähän ketjuun ja koko homman ydin.

Aina saa samat postaukset lukea kun uutta sakkia tulee sisään sceneen ja alussa intoillaan kuinka se parin kympin läpyskä vastaa 90% sitä 2000e laitetta.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
Jos tässä nyt lähdettiin kyseenalaistamaan soundblaster g6 pätevyyttä daccina tai kuulokevahvistimena niin satavarmasti on omassa hintaluokassaan erittäin toimiva ratkaisu tietokoneen kylkeen kuuloke/työpöytäkaiutinkäyttöön. Ei tässä nyt sitä haeta että se korvaisi kaikki kalliimmat laitteet.

@Tersi voisi ottaa tuon oman setuppinsa kanssa testiin ja katsoa mitä tykkäät äänestä. Vähän jotain sovitepalikkaa vaan niin että saat 3.5mm jackista signaalia. Eihän se nyt niinkään voi mennä että testaamatta voi haukkua halpaa/pelibrändättyä tuotetta huonoksi ja amatöörien puuhasteluksi.

Pidetään homma kuosissa, kuunnellaan ja haukutaan/arvostellaan vasta sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Jos tässä nyt lähdettiin kyseenalaistamaan soundblaster g6 pätevyyttä daccina tai kuulokevahvistimena niin satavarmasti on omassa hintaluokassaan erittäin toimiva ratkaisu tietokoneen kylkeen kuuloke/työpöytäkaiutinkäyttöön.
Onko nuo nykyäänikortit jo häiriösuojattu paremmin kuin emoon integroidut äänipiirit? Tuossa juuri eilen kokeilin kytkeä HD600 suoraan emolevyn persaukseen ja ilman kuormaa kaikki oli ok, mutta kun laittoi näyttikselle rasitusta niin coil whinet kantautui todella voimakkaasti kuulokkeisiin.

edit. ei mitään, en tiennytkään että SB-nimen alla valmistetaan nykyään ulkoisiakin purnukoita..
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Ettekö te halua kasata äänentoistolaitteistoa, jonka tuottama ääni kuulostaa mielestänne hyvältä?
Mitä ihmettä? Eikö mene jakeluun, että mittauskista näkee varsin hyvi sen, että aivan suutari ja paljonko tehoja se pystyy antamaan kuulokkeille (ja mitkä on esim. kuulokelähdön impedenssi). Sen takia noita mittauksia käytetään apuna, että suutarit voi heti jättää pois laksuista ja sitten valita sen parhaan laitteen mihin budjetti antaa periksi (ja mikä täyttää omat vaatimukset). En todellakaan lähde ostamaan sikaa säkissä ja sokeasti vain testata kaikkea. Suurempi hinta ei todellakaan tarkoita sitä että olisi parempi.

Kuvitteletko, että käyttäisi laitetta joka ei kuulosta hyvältä? Sehän on itsestään selvää, että loppupeleissä se miltä kuulostaa omaan korvaan on tärkeintä. Sen voin sanoa, ettö ei ole tullut vastaan vielä yhtään sellaista tapausta, missä laite joka antaa hyvät mittaustulokset ei kuulostaisi hyvältä. Toisaalta taas outoudet näkyy kyllä mittauksissa. Se on sitten asia erikseen jos jostain sysytä tykkää jostain muusta kuin kohinattomasta ja mahdollisimman neutraalista annista.

Häiritseekö se sinua, että mittauksissa esim. G6 pärjää paremmin kuin oma Mojosi? Sinusta se on ilmeisesti täysin mahdotonta, että se ei pyyhkisikään lattiaa G6:lla vaikka hintaa on melkein viisinkertaisesti? Mitä luulisit lopputuloksen olevan jos sokkona joku suorittaisi sinulle testit niiden välillä? Kun itse testailee, kannattaa olla tarkkana placebon kanssa... Ihminen pystyy uskottelemaan itselleen vaikka mitä ja kuuloaisti ei ole todellakaan ihmisellä mikään ihmeellinen.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 662
Monien muiden aiheiden tavoin hifikin helposti ohjautuu "vain minun mielipide on oikea mielipide"-raiteille. Head-Fi:ssäkin näkee välillä kyselyitä "mikä olisi paras ~$2000 DAC?", ilman minkälaisia vaatimusperusteluja. Tärkeintä siis on tuollainen hintaluokka, koska "isompi hinta on automaattisesti parempaa laatua". Keskusteluissa taas mittaukset ovat vääriä koska.."minä tekisin eri tavalla", youtube-arvostelut ovat "show miehiä" ja taas kerran se oma mielipide on ainut oikea koska "kyllä minä tiedän". Toki omat testit omilla korvilla ovat varmasti jokaiselle se tärkein mittari, mutta se ei poista sitä asiaa etteikö muut mittaus- ja arvostelukriteerit olisivat yhtään sen huonompia. Itse olen taas sitä mieltä, että mitä useampi eri testi samasta laitteesta sitä parempi.
Head-fistä tulee aina mieleen siellä vastaan tullut legendaarinen kommentti: "Sennheiser HD201 paritettuna hyvällä asynkronisella DAC:illa voittaa mennen tullen vaikka 1k€ kuulokkeet joiden kanssa ei ole asynkronista DAC:ia käytössä".

Eli DAC toisi pöytään 99% äänentoiston "laadusta". Tuon kommentin kun aikoinaan siellä luki (ja kuinka moni siellä oikeasti niin ajatteli) niin kyllä siinä kasetti meni lopullisesti sen sivuston kanssa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
Head-fistä tulee aina mieleen siellä vastaan tullut legendaarinen kommentti: "Sennheiser HD201 paritettuna hyvällä asynkronisella DAC:illa voittaa mennen tullen vaikka 1k€ kuulokkeet joiden kanssa ei ole asynkronista DAC:ia käytössä".

Eli DAC toisi pöytään 99% äänentoiston "laadusta". Tuon kommentin kun aikoinaan siellä luki (ja kuinka moni siellä oikasti niin ajatteli) niin kyllä siinä kasetti meni lopullisesti sen sivuston kanssa.
"Hearing is believing" =D
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Head-fistä tulee aina mieleen siellä vastaan tullut legendaarinen kommentti: "Sennheiser HD201 paritettuna hyvällä asynkronisella DAC:illa voittaa mennen tullen vaikka 1k€ kuulokkeet joiden kanssa ei ole asynkronista DAC:ia käytössä".

Eli DAC toisi pöytään 99% äänentoiston "laadusta". Tuon kommentin kun aikoinaan siellä luki (ja kuinka moni siellä oikeasti niin ajatteli) niin kyllä siinä kasetti meni lopullisesti sen sivuston kanssa.
Niin, hyvä ääni kun on joillekin jotain muuta kuin 0.0001% THD ja uusin Burr-Brownin siru. Tuossa varmaankin haettiin sitä analogiaa että jos maailmankuulu pianisti soittaa lasten lelusyntikkaa tai 6-vuotias jollain Bösendorferin konserttipianolla ukkonooaa niin kumpaa itse kuuntelisit?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 662
Niin, hyvä ääni kun on joillekin jotain muuta kuin 0.0001% THD ja uusin Burr-Brownin siru. Tuossa varmaankin haettiin sitä analogiaa että jos maailmankuulu pianisti soittaa lasten lelusyntikkaa tai 6-vuotias jollain Bösendorferin konserttipianolla ukkonooaa niin kumpaa itse kuuntelisit?
Harmi vaan kun se asianyhtyedessä ei ollut analogia... Kaveri oikeasti suositteli hankkimaan monen satkun DAC/vahvarin ja kuulokkeiksi parin kympin lelun, kun OP alunperin kysyi että mikä setti olisi omalle budjetille hyvä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
Jos käytettävissä on vaikkapa 400€ niin ehdottomasti järkevintä aloittelijalle on sijoittaa dac/amp comboon n. 100-150€ ja loput 250-300€ kuulokkeisiin. Jos siis haluaa rahoilleen vastinetta äänenlaadun muodossa.


Esim. Objective 2/Odac ja siihen Massdropin Hifiman HE4XX/Sennheiser HD58X/6XX, yht n.350$ ja hls-suhteeltaan aika huikea kombinaatio. Ja uskoakseni jos tuosta lähdetään päivittämään äänenlaatua niin edelleen kuulokkeiden päivitys on ensisijaisesti kannattavampaa kuin laitteen.
 
Viimeksi muokattu:

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Tai sitten ostaa kevyet ajettavat kuulokkeet, niin eipä oikeastaan tarvitse ulkoista äänilaitetta mihinkään. Itse ostin mobiilikäyttöönkin varauksella sopivat Beyerdynamic T 5 p -luurit ja lopetin ulkoisten kuulokevahvistinten kanssa säätämisen. Läppärin äänilähdöstä popitellaan nyt. Pitäisi vielä joskus varmistaa jollain pikku-dacilla, että saako siitä ollenkaan boostia ääneen; en ihan usko.*

Ei kannata liikaa ressata siitä hihhuloinnista, että dac muka jotenkin vaikuttaisi äänenlaatuun nykyaikana. Kaikki elektroniikka on kehittynyt vaikkapa kymmenen vuoden takaisesta. Sitten on eri asia, jos ostaa sellaiset kuulokkeet, jotka vaativat tehoa enemmän kuin integroiduista irtoaa.

* Tosin leffakäytössä tarvitsisi lisää tehoa näilläkin ja se on se juttu, ei niinkään "äänenlaatu".

Moni desktop-kokoinen laite on muuten yhtä tehoton kuin sellainen tulitukkuaskin kokoinen pieni vehje, joten kannattaa joskus pysähtyä miettimään sitäkin, että kannattaako ostaa jäätävää settiä pölyttymään vai hommata pienempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
Mullakin on gigabyten emelovyssä (z270x alc 1150) niin hyvä d/a muunnos että omilla korvilla en saanut selviä eroja aikaan ulkoisella kuulokevahvistimella/kaiuttimilla verrattaessa grace m9xx ja o2/odac laitteisiin.

Ongelma tulee integroidun lähdön tehojen suhteen kuulokekäytössä ja gain asetusta nostamalla tuntuu lähdön ääni värjääntyvän jonkin verran.

Pitäkää kuinka amatöörinä vaan mutta myös emolevyn integroidusta saa hyvältä kuulostavaa signaalia ulos. Tiedä sitten olisiko pitänyt olla 2000€ erillinen dac vierellä jotta olisin saanut musiikin todella svengaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
460
Jos maksaa isot kilobucksit laitteistosta niin tottakai sitä haluaa uskoa että se tuo pöytään jotain merkittävää. Ja kyllähän ihmiset on luulon voimalla itseään parantaneet vaikka mistä sairauksista. Kallis artisaani-käsityö olutkin voi olla ihan paskaa verrattuna isojen panimojen tuotteisiin mutta se sotii vastoin odotuksiamme ja "logiikkaa". Logiikkahan on siis se että kallis hinta/exclusiivisuus/tuotteen nätimpi ulkokuori/intohimoinen käsityöläinen (vai ahne rahastaja..?) on takuu sille että tuote on varmasti parempi.

Sinäänsä en väitä etteikö joku "kuulisi" laitteistonsa paremmuuden. Eri asia onko sillä absoluuttisen äänenlaadun kanssa tekemistä.

Sen mä ymmärrän et joku haluaa maksaa vaikka hyvän tuntuisesta vola-potikasta. Se että saa hienosäädettyä volat just kohdilleen ja saa sen haptisen feedbackin, tuohan se hienon fiiliksen kuunteluelämykseen. Ja omaan korvaan just oikea volyymi saa laitteistonkin kuulostamaan parhaalta mahdolliselta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
Luenko väärin rivien välistä, että täällä vähän paheksutaan jotain +1k€ DACcia? En voi käsittää.

Luuletteko, että joku ostaa suoraan sen kiloeuron vehkeen?

Kyllä täälläkin on samat alle satkun laitteet käyty läpi ja pikkuhiljaa lyöty pelimerkkejä lisää pöytään. Muutaman satkun etupää on pikkuhiljaa päivittynyt ja kokemus ja ymmärrys laitteista kasvanut.
Aina kun on latonut lisää rahaa laitteisiin, niin siitä saatu äänenlaatu on parantunut, vaikka ei tietenkään samassa suhteessa käytetyn rahamäärän kanssa.

Kyllä se vaan on niin, että paljon on hyviä ja edullisia D/A-muuntimia/vahvistinkomboja, mutta rahalla saa parempaa, jos on valmis metsästämään sitä viimeistä audionirvanaa.

Toivotan onnea matkalle ja pyydän sitä myös muilta omalle valitsemalleni tielle. Pidetään keskustelu ja mieli avoimena.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
569
No mutta näinhän se menee kaikissa asioissa. Siihen uskotaan mihin halutaan uskoa. Tässä tapauksessa mikäli rahaa ei ole ostaa kalliita vehkeitä (tai mahdollisuuksia kuunnella niitä etukäteen) niin uskotellaan itselleen että "paskaa ne kuitenkin olis, tää mun 100 dollarin kiinavehje on ihan yhtä hyvä." Parit nopeat googlaukset vielä perään ja SNR käppyrät auki ja avot! Mittautuuhan se kuitenkin hyvin tai jopa paremmin kuin se 10x kalliimpi käärmeöljylaitos.

Kyllähän sitä paskaa myydään kalliissa kuorissa tälläkin alalla, aivan kuten muuallakin. Tutkimustyötä pitää ja kannattaakin tehdä ennen laitteiden ostamista, mutta ei mikään mittaus korvaa omilla korvilla kuuntelemista.

...Niin, puhumattakaan sitten kaapelien eroavaisuuksista. Muistan hyvin kun aikoinaan (10-15 vuotta sitten) eräs aloitteleva nuorukainen osteli noita halpis kiinadacceja ja äänikortteja omaan kuulokesettiinsä ja vaihteli vehkeitä parin-kolmen kuukauden välein ja aina julisti että "nyt on refu setti kun speksit on paremmat" ja välikaapeleina aina samat perus markettirojut. Head-fi:n ja kotimaisen edesmenneen hifi-lehden foorumeille ja irkkiin toki muisti aina kirjoitella kuinka saatanan typeriä me muut ollaan kun hassataan rahaa kalliiseen hi-endiin ja käärmeöljykaapeleihin. No, tuosta hetkestä kun kelataan pari-kolme vuotta eteenpäin niin vehkeet sillä edelleen vaihtui mutta hinnassa noustiin ylöspäin ja eri kaapeleitakin alkoi ilmestymään settiin. Tuosta vielä pari-kolme vuotta eteenpäin niin nyt olikin jo omat kuuntelukokemukset ensisijaisia laitteiston kasaamisessa, kaapelit ehdottoman tärkeitä kokonaisuuden luomisessa ja bonuksena kävi vielä editoimassa pois kaikki vanhat kaapelidissausviestinsä foorumeilta. :rofl:

^Tuon takia aikoinaan lopettelin kirjoittelun myös foorumeille kun noita innokkaita junioreita ei voinut ns. kädestä pitäen opastaa lajin saloihin, heidän pitää ihan itse tehdä omat virheensä ja virheolettamansa ja kasvaa sieltä ympäristön painostuksen joukosta uskomaan ja luottamaan itseensä ja omiin korviinsa. Suoraan sanottuna vitutti aina kuunnella (lukea) samat intoa puhkuen toistetut ulkoa opitut mantrat käärmeöljyistä ja taikakivistä ja mittaustuloksista.


No, jottei ihan offtopici-länkytykseksi mene niin minäkin kokeilin useita vuosia sitten siirtyä nykyaikaan ja luopua omasta viime vuosituhannella ~auton hinnan maksaneesta CD/DAC/etuvahvistimestani ja hankkia tilalle upouuden, nykyaikaisilla prosessoreilla varustetun USB-väyläisen DAC/etuvahvistin/kuulokevahvistinkombon (Apogee Duet.) Olihan tuo Apogee sentään "ammattilaisten käyttämä" ja moninkertaisesti hehkuttama. Jahka sain tuon Apogeen kiinni vanhan soittimen tilalle ja kuuntelin muutaman biisin veti kyllä suun aika mutrulle, tuo Apogee kun tappoi musasta kaiken ilmavuuden ja svengin. Se on kai sitten sitä aitoa studiofiilistä, simuloidaan sitä kun hinkataan yhtä sämpleä useita tunteja pienessä hikikopissa. Kukin toki tyylillään. :tup:
Tämä oli hyvä kirjoitus - kiitos, kun jaksoit naputtaa!
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
Ei paheksuta, 1k€ DAC omistajien ei tarvi kuitenkaan lanata jos joku suosittelee hyvin mittautuvaa, hyvältä kuulostavaa laitetta vaikka sen merkki olisikin creative tai hintalappu huokea.

Ja mieli avoimena jatketaan, puolin ja toisin :)
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
460
Markkinat plus tuhannen euron DAC-kalustolle ovat jo itsessään sen verran pienet että taitaa iso osa hinnasta huveta katteisiin. Kukin määrittäkööt rahojensa arvon haluamallaan tavalla. Kyllä näitä uskon kokemuksia ja tarinoita valaistumisesta aina löytyy.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Ostakoon kaikki mitä haluaa, mutta ei kannata perustella omia ostoksiaan sivuuttamalla oikeaa insinööritiedettä vain hulluina uskomuksina. Esimerkiksi kaikki nuo audiosciencereviewin mittaukset perustuvat ihan oikeaan signaalinkäsittelyn ja piirianalyysin menetelmiin, mitä itsekin olen opiskellut teknillisessä yliopistossa. DAC-piirin tehtävä on selkeä ja sen kaikkia osa-alueita pystyy mittaamaan objektiivisesti.

Aina mittauksiakaan ei kannata kuitenkaan tuijotella. Esimerkiksi kuulokkeiden mittaustuloksista ei kannata kovin kummoisia päätelmiä tehdä taajuusvasteen lisäksi, koska niissä on täysin mahdoton määrä muuttujia että pystyisi jonkinlaista objektiivista tietoa muodostamaan äänenlaadusta. Eikä noiden DA-muuntimien ja vahvistimienkaan mittauksia kannata kovin obsessiivisesti alkaa seuraamaan, koska ihmisen kuuloalueesta loppuu erottelukyky jo reilusti ennen noita parhaiten mittautuvia laitteita. Tai ainakaan ikinä ei ole ketään löytynyt joka olisi sokkotestissä toisin todistanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
Ostakoon kaikki mitä haluaa, mutta ei kannata perustella omia ostoksiaan sivuuttamalla oikeaa insinööritiedettä vain hulluina uskomuksina. Esimerkiksi kaikki nuo audiosciencereviewin mittaukset perustuvat ihan oikeaan signaalinkäsittelyn ja piirianalyysin menetelmiin, mitä itsekin olen opiskellut teknillisessä yliopistossa. DAC-piirin tehtävä on selkeä ja sen kaikkia osa-alueita pystyy mittaamaan objektiivisesti.

Aina mittauksiakaan ei kannata kuitenkaan tuijotella. Esimerkiksi kuulokkeiden mittaustuloksista ei kannata kovin kummoisia päätelmiä tehdä taajuusvasteen lisäksi, koska niissä on täysin mahdoton määrä muuttujia että pystyisi jonkinlaista objektiivista tietoa muodostamaan äänenlaadusta. Eikä noiden DA-muuntimien ja vahvistimienkaan mittauksia kannata kovin obsessiivisesti alkaa seuraamaan, koska ihmisen kuuloalueesta loppuu erottelukyky jo reilusti ennen noita parhaiten mittautuvia laitteita. Tai ainakaan ikinä ei ole ketään löytynyt joka olisi sokkotestissä toisin todistanut.
Kirjoitin pidempään, mutta lyhyt vastaus on parempi: Kunhan tietyt perusmittaukset on kunnossa, tuskin kukaan meistä huomaa eroa. Susipaskan laitteen voi nähdä suoraan mittauksista, mutta niitä ei käytännössä ole siellä tonnin hintaluokassa.

Ja jos siellä on AMP paketissa, niin oikeitakin lukuja on eksynyt joukkoon, kuten antoteho ja impedanssi. Niillä tekeekin jotain.

--

edit: kappas, Sound BlasterX G6 on päivittynyt tänään, josko nyt toimisi kaatamatta Intel-kokoonpanoani..
Creative Maailmanlaajuinen Tuki > Sound BlasterX G6

Testaan viikonloppuna. Ääni tosiaan ok, mutta vilkkuva valkoinen led ei ja satunnaisesti kone kaatui tuon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Luenko väärin rivien välistä, että täällä vähän paheksutaan jotain +1k€ DACcia? En voi käsittää.
Ei näennäisesti ylihintaisissa laitteissa ole mitään vikaa, kunhan sellaisen hommaa oikeista syistä. Jos joku haluaa helvetin hyvännäköisen sisustuselementin, niin kallis dac voi olla oikea valinta. Monasti tähän ns. hifistelyyn kuitenkin liittyy harhaluulo, että äänenlaatu on riippuvainen fyysisestä koosta, vaikka suurikokoiset laitteet ovat usein kotelon sisällä 90-prosenttisesti ilmaa.

Tehokkaan vahvistimen kohdalla se voi olla tarpeen, sillä lämpö pitää saada pois komponenteista, mutta muuten iso koko on tilan ja rahan hukkaa. Joskus 1980-luvulla asiassa oli ehkä enemmän todenperää, sillä laadukkaampi komponentti oli myös suurempi.

Luuletteko, että joku ostaa suoraan sen kiloeuron vehkeen?

Kyllä täälläkin on samat alle satkun laitteet käyty läpi ja pikkuhiljaa lyöty pelimerkkejä lisää pöytään. Muutaman satkun etupää on pikkuhiljaa päivittynyt ja kokemus ja ymmärrys laitteista kasvanut.
Aina kun on latonut lisää rahaa laitteisiin, niin siitä saatu äänenlaatu on parantunut, vaikka ei tietenkään samassa suhteessa käytetyn rahamäärän kanssa.
Silti et ole koskaan tehnyt yhtäkään sokkotestiä, koska voit kuulla eron äänessä vain katsomalla laitetta... Tämän voi turvallisesti yleistää niin, että kukaan tonnin dacista maksanut aasiakas ei ole koskaan uskaltanut tehdä rehellistä sokkotestiä ostokselleen. Se haluttomuus varmasti kasvaa harrastuksen myötä, kun kymmenen vuoden aikana on saattanut latoa viisinumeroisenkin summan lasten säästötililtä turhaan elektroniikkaan...

Olen joskus ihmetellyt sitä, miksi basso potkii paljon kovempaa, kun taputan kämmenellä reiteen tai jalalla lattiaa, kuin jos vain makaisin sängyllä rentona ja liikkumattomana. Ja jos olen vähän jännittynyt, niin musa voi kuulostaa mitäänsanomattomalta, ikään kuin yksityiskohdat hukkuisivat johonkin. Mutta en minä silloin sano, että dacilla oli huono päivä, vaan että minulla oli huono päivä.

Ihmisen on erittäin helppo aiheuttaa aistiharhoja itselleen ja varmasti suurimmaksi osaksi tiedostamatta sitä. Sokkotestaus on yksinkertainen tapa osoittaa, mikä kokemus on aistiharha ja mikä on todellinen.

Sitä minä en ymmärrä, miksi jotkut ihmiset suhtautuvat vihamielisesti tähän mahdollisuuteen päästä eroon kulutushysteriasta. Olisin itse onnellinen, jos joku päivä huomaisin, että voin säästää satoja tai tuhansia euroja ostamalla halvemmat vehkeet, koska ne kuulostavat yhtä hyviltä kuin maailman kallein ja elkotasolla laadukkain laite.
 
Viimeksi muokattu:

Uke

BANNATTU
BANNED
Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Sokkotesteissä joita kevereille tehnyt omat täydellisen neutraaliin ääneen pystyvät Benchmark Dac 1 ja 3 ovat melkein aina hävinneet jostain syystä ääntä värittäville putkille tai Audio GD:n laitteille. Yllätys on kova kun kuulee että sanoit juuri yli 2000e laitetta "huonommaksi" kuin kolmensadan kiinan putkivahvistinta.

Ihmisen kuuloa ei ole tehty musiikinkuunteluun vaan se on selviytymistä varten kehittynyt aisti joka vastaan tarkkuudessaan haulikkoa 100 metrin päästä ladon seinään. Kuuloradan toimintaan vaikuttaa vuorokauden aika, stressi, lihasjännitys, ryhti, verenkierto, vireystila ja keskittyminen muutaman muuttujan mainitakseni joten on jo ihan tieteellisesti täysin naurettavaa väittää että pystyttäisiin kuulemaan mitään mittaustuloksista esiin tulevia eroja jotka vastaa sitä että yrittäisit tarkastella paljaalla silmällä vs mikroskooppi.

Kannattaa opiskella audiologiaa jos asia kiinnostaa enemmän.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Sokkotesteissä joita kevereille tehnyt omat täydellisen neutraaliin ääneen pystyvät Benchmark Dac 1 ja 3 ovat melkein aina hävinneet jostain syystä ääntä värittäville putkille tai Audio GD:n laitteille. Yllätys on kova kun kuulee että sanoit juuri yli 2000e laitetta "huonommaksi" kuin kolmensadan kiinan putkivahvistinta.
Minä olen aina sanonut putkivahvistimia efektilaitteiksi, koska ne ovat juuri sitä. Sehän on yleistietoa, niin en aina edes huomaa tehdä asiasta numeroa jokaisen viestin yhteydessä. Putkivahvistinten ympärillä pyörivä kulttikin perustuu juuri siihen, että ne värittävät ääntä todella vahvasti ja vievät kuuntelijansa takaisin kultaiselle 60-luvulle rätinän ja suhinan aikakaudelle.

Mutta ihmeestä repäisit tuon ajatuksen, että väitin huonolle putkivahvistimelle häviävää dacia huonommaksi? Väittäisin putkivahvistinta huonommaksi, totta kai. Eikä sillä ole mitään väliä, onko vertailtava puolijohdelaite joku 2000 euron verme vai sadan euron verme, kun keskenään ne kuulostavat samalta. Tämä argumenttisi kuulostaa oudolta olkiukolta.
 

Uke

BANNATTU
BANNED
Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Minä olen aina sanonut putkivahvistimia efektilaitteiksi, koska ne ovat juuri sitä. Sehän on yleistietoa, niin en aina edes huomaa tehdä asiasta numeroa jokaisen viestin yhteydessä. Putkivahvistinten ympärillä pyörivä kulttikin perustuu juuri siihen, että ne värittävät ääntä todella vahvasti ja vievät kuuntelijansa takaisin kultaiselle 60-luvulle rätinän ja suhinan aikakaudelle.
Kyllä ne ihan vahvistimia on vaikka sun "yleistieto" sanoisi mitä:)

Suhinat ja rätinät taitaa löytyä pään sisältä sillä sellaista ei ole ollut yhdestäkään putkivahvistimesta kuultavissa edes sieltä 60-luvulta jos laite ei ole jotenkin rikki.
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Ai niin, et tainnut ymmärtää sokkotestaamisen merkitystä. En minä kehottanut tekemään sokkotestauksia miellyttävämmin soivan laitteen tunnistamiseksi vaan sen todentamiseksi, ettei kahden vertailulaitteen välillä ole kuultavaa eroa. Jos laitteet jostain syystä soivat eri tavalla, niin se on sitten täysin omista fetisseistä kiinni, että tykkääkö enemmän objektiivisesta* äänestä vai efekteistä. Luultavasti siihen vaikuttavat myös käytetyt kaiuttimet/kuulokkeet ja käytetty ääniraita.

* Kyse ei ole neutraalista soinnista vaan objektiivisesta soinnista, kun signaali toistetaan alkuperäisen kaltaisena. On signaalista itsestään kiinni, onko se "neutraali" vai "värittynyt" vai mitä lie.
 

Uke

BANNATTU
BANNED
Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Mutta ihmeestä repäisit tuon ajatuksen, että väitin huonolle putkivahvistimelle häviävää dacia huonommaksi? Väittäisin putkivahvistinta huonommaksi, totta kai. Eikä sillä ole mitään väliä, onko vertailtava puolijohdelaite joku 2000 euron verme vai sadan euron verme, kun keskenään ne kuulostavat samalta. Tämä argumenttisi kuulostaa oudolta olkiukolta.
Ei tää liittynyt sinuun mitenkään vaan yllättyneisiin reaktioihin testaamisen jälkeen.
 

Uke

BANNATTU
BANNED
Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Ai niin, et tainnut ymmärtää sokkotestaamisen merkitystä. En minä kehottanut tekemään sokkotestauksia miellyttävämmin soivan laitteen tunnistamiseksi vaan sen todentamiseksi, ettei kahden vertailulaitteen välillä ole kuultavaa eroa. Jos laitteet jostain syystä soivat eri tavalla, niin se on sitten täysin omista fetisseistä kiinni, että tykkääkö enemmän objektiivisesta* äänestä vai efekteistä. Luultavasti siihen vaikuttavat myös käytetyt kaiuttimet/kuulokkeet ja käytetty ääniraita.

* Kyse ei ole neutraalista soinnista vaan objektiivisesta soinnista, kun signaali toistetaan alkuperäisen kaltaisena. On signaalista itsestään kiinni, onko se "neutraali" vai "värittynyt" vai mitä lie.
Sokkotestaamisen merkitys riippuu täysin siitä mitä sillä haetaan. Jos ennen testiä sanot testattavalle että et sitten tule kuulemaan mitään eroa noiden kahden välillä niin hän tuskin kuulee koska henkisesti asennoituu niin.

Nimenomaan tuo on se tärkein että testattava sokkona valitsee useammasta laitteesta miellyttävimmän kuuloisen ja varsinkin jos useampi henkilö päätyy samaan kertoo se siitä että eroja on kuultavissa. Kaikki käyttäneet samoja kuulokkeita ja samat kolme kappaletta samaan vuorokauden aikaan eli noista ei erot ole kiinni vaan ennemmin kuulijan korvan yksilöllisistä eroista ja vaikkapa stressitasosta jos jotain muuttujia haettava.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
230
Onko kenelläkään hajonnut NuForce uDac3:sta usb liitin sieltä DAC:n sisältä? Jos on, niin ootteko onnistunut korjaamaan?
Avasin tuon laitoksen ja taisi siinä yhteydessä lähteä kokonaan irti.

Mistä muuten johtuu että GSX1000 silleen "räpsähtää" jos vaikka jotain youtube pätkää soitattaa tarpeeksi kovalla?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 662
Onko kenelläkään hajonnut NuForce uDac3:sta usb liitin sieltä DAC:n sisältä? Jos on, niin ootteko onnistunut korjaamaan?
Avasin tuon laitoksen ja taisi siinä yhteydessä lähteä kokonaan irti.

Mistä muuten johtuu että GSX1000 silleen "räpsähtää" jos vaikka jotain youtube pätkää soitattaa tarpeeksi kovalla?
uDac3 tyyppivika oli juurikin tuon USB liitännän hajoaminen.
Ainakin kahdella käynyt sama kohtalo muron puolella, eli USB liitäntä irronnut kokonaan tai osittain liitoksistaan. Ongelma vaan on että jos se irtoaminen on vienyt osan johdotuksista PCB:n puolelta mukanaan niin vaikeaksi menee se korjaaminen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
288
Noista hifi kaapeleista vois mainita myös senkin, että kai kaikki aidot hifistit myös tajuaa kurkata millasella siimalla ne piuhat jatkaa etenemistä kuulokkeen liittimeltä elementeille asti. Ei varmaan kaikissa, mutta...
Tai ylipäätään dynaamisen elementin äänikelaa.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
78
Onko kellään kokemuksia Marantz HD-DAC1 -laitteesta, että kuinka paljon tuo naksuu Windows/USB-käytössä?
Kuuluuko esim. pelatessa tai biisien vaihdossa spotifyssä?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
595
Ei naksu ainakaan mulla. Mutta on hiukan vissiin tarkka emosta, jossain paskemmassa Emossa tuli humina läpi. X99 Rampage toimii hyvin. Itse silti tykkäsin enempi käyttää Toslinkkiä.

On muuten ylimääräisenä toi vahvari just nyt jos sattuu kiinnostamaan...
 
Liittynyt
07.10.2017
Viestejä
1 100
Onko kellään kokemuksia Marantz HD-DAC1 -laitteesta, että kuinka paljon tuo naksuu Windows/USB-käytössä?
Kuuluuko esim. pelatessa tai biisien vaihdossa spotifyssä?
Ei naksu kesken pelin taikka spotifyssa biisien vaihdossa. Muuten toki jos äänisignaali koneesta katkeaa. Omasta mielestäni ei kuitenkaan häiritsevän paljon pc käytössä naksu. Ja on kyllä muutenkin ollut hyvä laite
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
78
Entinen daccini alkaa vedellä jo viimeisiään (Dacmagic plus, kuulokeliitännästä kuuluu käynnistyksen jälkeen korkeataajuista vinkunaa, muutamalla rebootilla häviää) joten on tullut ajankohtaiseksi hankkia uusi.

Tässä olen mielessäni pyöritellyt tuon Marantz HD-DAC1 ostoa mutta nyt alkoikin sitten mopo keulia oikein urakalla ja vaihtoehdoksi muodostui myös Benchmark DAC3 HGC D/A-muunnin/esivahvistin.

Hintaeroa noilla on todella paljon ja haluaisinkin kuulla perusteluja onko järkevää sijoittaa noin kalliiseen dacciin?
Noita vanhempia Benchmarkkeja (DAC1, DAC2) taitaa olla myös käytettynä markkinoilla joten se on myös yksi vaihtoehto.
 

Uke

BANNATTU
BANNED
Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Entinen daccini alkaa vedellä jo viimeisiään (Dacmagic plus, kuulokeliitännästä kuuluu käynnistyksen jälkeen korkeataajuista vinkunaa, muutamalla rebootilla häviää) joten on tullut ajankohtaiseksi hankkia uusi.

Tässä olen mielessäni pyöritellyt tuon Marantz HD-DAC1 ostoa mutta nyt alkoikin sitten mopo keulia oikein urakalla ja vaihtoehdoksi muodostui myös Benchmark DAC3 HGC D/A-muunnin/esivahvistin.

Hintaeroa noilla on todella paljon ja haluaisinkin kuulla perusteluja onko järkevää sijoittaa noin kalliiseen dacciin?
Noita vanhempia Benchmarkkeja (DAC1, DAC2) taitaa olla myös käytettynä markkinoilla joten se on myös yksi vaihtoehto.
Ehdottomasti vaikka käytettynä Benchmark 1 tai 2 kuin tuo Marantz.

Itellä 2006 vuoden Benchmark 1 (alkuperäinen revisio ilman usb:tä) ja tuo sama Benchmark 3 hopeisena minkä linkkasit. Erot noiden kahden välillä eivät ole suuria saati oikeasti kuultavissa sokkotestatessa.
Syy miksi nuo molemmat minulta löytyy on puhtaasti arvostus Benchmark Media Systemsin laitteita kohtaan, jotka ovat parasta mitä tavallisen kuluttajan on mahdollista ostaa.

Oikeastaan ei ole väliä minkä noista ostat kunhan ominaisuudet ja liitännät vastaavat tarpeitasi. Benchmark 2 ja 3 tukevat kaukosäädintä mikä ehkä merkittävin ero.
Tähän ykköseen vaihdettu kerran volyymi potikka.

Käytettynä noiden ostaminen ei ole riski sillä nuo laitteet on tehty kestämään vuosikymmeniä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 350
Viestejä
4 198 832
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom