Civilization VI

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Tulipa tuossa eilen ajeltua ihan huvin vuoksi Civ VI:sen benchmarkkeja kun tuli vaihdettua näytönohjain, vertasin siis DX11 vs DX12. Näitä vertauksia nyt on tehty ennenkin mutta ei se minua estä.

Rauta: i7-3770K (4.6Ghz), 2x8GB DDR3-1600 (9-9-9-24-1T), Asus Strix OC GTX 960 4GB vakiona (1417/1752).
Asetukset: Löytyy täältä, pohjana muistaakseni High/High presetit mutta jotain taisin keventää, esim varjojen resoluutio taisin tiputtaa pykälällä alaspäin.
Ja testaus se perinteinen viisi toistoa, tulokset keskiarvoja. Ensin AI testit ja sitten Graphics testit.

"Katsotaan" sitä turn time testiä ensin kun se ei vaadi mitään käyriä. DX11 17.1s ja DX12 15.6s. DX12 siis vajaa 9% nopeampi.

Graphics testi on hieman mielenkiintoisempi. FPS ensin ja tässä DX12 häviää. Keskiarvo -12%, 1% low -11.6%.
upload_2018-10-27_19-35-40.png

Mutta jos katsotaan esim run 2 frame time käyriä niin DX12 on huomattavasti tasaisempi. Näkyykö tämä pelatessa tai onko edes silmin huomattavissa? En tiedä.
upload_2018-10-27_19-40-13.png

Itse taidan kuitenkin käyttää jatkossa DX12. Ehkä enemmän tuon turn time tuloksen takia kuin frame time käyrän mutta on tuo erittäin tasainen frame time kyllä parempi. FPS:llä nyt ei minulle niin paljon merkitystä ole.

Toissapäivänä ajelin yhdet DX11 vs DX12 testit ja tietääkseni ihan samoilla asetuksilla kuin eilen mutta toissapäiväisen ajon percentile erot oli suorastaan ihmeelliset.
Eli jos ihmettelit miksi listasin myös 0.1% ja 0.01% low niin tämän takia. Kuten ylempää näkee niin sama ei toistunut kun testasin eilen uudestaan.

Summarum, toissapäiväisen ajon tulokset verrattuna eilisten, viiden ajon keskiarvoihin: avg fps -4%, 1% low -2.3% mutta sitten 0.1% ja 0.01% low onkin -21.6% ja -37.1% vastaavasti.
upload_2018-10-27_19-36-34.png
:eek::confused2::confused:

Ja tässä vielä toissapäiväisten ajojen frametime käyrät
upload_2018-10-27_19-40-47.png

En tiedä mikä tuota DX11 ajoa vaivasi kun piikit paljon korkeammalla ja niitä on enemmän. Mikään eilisistä ajoista ei ollut lähelläkään tuota.
Se kyllä eilisistä DX11 ajoista on nähtävissä että 0.1%/0.01% lukemat parani joka ajon jälkeen, eniten 1>2 ja 2>3.

DX12 ajo toissapäivänä vs eilen kun on käytännössä sama, ainoat erot oli itseasiassa myös noissa samoissa mutta toissapäivänä 0.1% oli 1.1% huonompi ja 0.01% oli 0.55% parempi eli molemmat aika virhemarginaali eroja.. Mutta DX12 ajoissa ei näkynyt vastaavaa paranemista kuin DX11 ajoissa.

Se mikä tämän puoliskon pointti viestistä oli oli varmaan se että parit testiajot ei riitä.[/spoiler)
 

tnr

Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
85


Jotain tapahtuu Civin Youtube- ja Twitch-kanavilla.
11 tuntia streamattu jo hiljalleen pahenevaa säätä.

EDIT: laskuri mukana, klo 20:00 Suomen aikaa jotain tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Ensin ajattelin vitsillä, että tuliskohan joku disasters lisäri niinku kaupunginrakenteluihin. Nyt sit ku näin nii eka reaktio oli vähän väliltä täh - meh. Sittemmin ku lukasi nuita selityksiä mitä kaikkea tähän nyt tulee, nii ihan jees kuulostaa. Toki ei nyt ehkä se tärkein asia mitä pelissä pitäs olla, mutta ite en koskaa kaivannut mitää skenaarioita tai pikkucivejä. Toki diplomatian olis toivonut olevan pääosassa, mutta empä ole edes ilman edellistä lisäriä pelannut. Saa nähä jäädäänkö kahteen vai tuleeko vielä kolmas, häätynee odotella ellei ihan pilkkahintaan jostain revi näitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ainoa asia millä olisi oikeasti merkitystä pelin kannalta olisi AI:n järkevyyden lisääminen.

Nyt peli on aina skenaarion pelaamista, koska AI ei yksinkertaisesti osaa pelata esikoululaista paremmin. Vaikeus tulee vain resurssihuijaamisesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 560
Ihan hyvälle kuulostaa ainakin näin vähän vähemmän Civiä pelanneen korvaan vaikka katastrofit eivät aluksi vakuuttaneetkaan. Tykkään eläväisestä maailmasta noin yleisesti, ja nähdäkseni sen pitäisi sopia myös Civiin oikein mainiosti. Satunnaisuus sen sijaan voi olla huonompi juttu, mutta nähtävästi asia on tiedostettu ja hyvällä tuurilla myös oikein tehty. 40 euron hinta on kyllä aika suolainen, vaikkei minua aleostajana ihan samalla tavalla kosketakaan (mutta edullisia hintoja saanee sitten odottaakin pidempään).
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 893
Eiköhän tämäkin tule cdkeysiin 30e heti julkaisussa. :)
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Ainoa asia millä olisi oikeasti merkitystä pelin kannalta olisi AI:n järkevyyden lisääminen.

Nyt peli on aina skenaarion pelaamista, koska AI ei yksinkertaisesti osaa pelata esikoululaista paremmin. Vaikeus tulee vain resurssihuijaamisesta.
Tekoäly on aina "huijannut" kautta aikain tällaisissa peleissä, se vain jostain syystä hoksattiin tämän kutosen kohdalla. Voihan se olla että tässä sitä ei ole yritetty vähääkään peitellä ja pistää sen takia niin silmään. Aivan älytöntä lähteä puhumaan kehittyneestä tekoälystä näin monimutkaisessa pelissä edes sillä budjetilla mikä on Firaxiksella käytössään.

Henkilökohtaisesti pelaan peliä pisteistä ja toivon ettei tekoäly pitäisi painostamisessa mitään liian pitkiä taukoja, ettei varsinkaan pelin loppuosa mene pelkäksi suoraviivaiseksi etenemiseksi. Tekoälyyn on tosin tullut mittavia parannuksia päivityksissä, sillä hävisin 'emperor' tasolla yhden pelin siksi että tietokone kaikessa rauhassa touhusi kulttuurin parissa, kun olisi pitänyt puuttua sen toimiin jo paljon aikaisemmin.

...

Uusi lisäosa kiinnostaa kyllä, mutta hinta ratkaisee. Ei viitsisi 20 € enempää oikein maksaa, ellei nyt ole ihan villin kiinnostava kokonaisuudessaan. Eniten piheyteni johtuu siitä etten ole taas vähään aikaan koko tätä peliä pelannut, kun muutamia eriä tuli pelattua Rise & Fallin ostamisen jälkeen, sillä olihan se ihan hyvä lisäosa, mutta nämä lisäosat ei pakosti jaksa kantaa kovin pitkälle.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Civ 5:sta tuli muutama sata tuntia jauhettua ja viihdyttyä mutta tää kutonen ei aukea sitten millään. Tuntuu että peli on järjettömän hidas tempoinen ja informaatio on kätketty sinne tänne (vrt. V selkeään ilmeeseen jossa kaikki tarvittava löytyy heti). Toisekseen, en pidä yhtään tuosta uudesta government systeemistä enkä noista korteista, tuntuu että niissä on pelkästään paskoja vaihtoehtoja, sama mitä ottaa niin mikään ei muutu. Sitten vielä nuo ilmeisesti viimeisimmän lisurin tuomat governorit, joilla on myös täysin hyödyttömiä bonuksia. Myös tuo Civic puu on paska, tuntuu ettei sieltä edes halua tutkia mitään kun bonukset ovat niin turhia. Teknologiapuussa on typeriä vaihtoehtoja myös, miksi esim. joku turha sotataito on vaan vapaaehtoinen, kuka siihen käyttää tiedepisteitä? Ei tää nyt lähde. Peli on lähinnä jatkuvaa taistelua housinging puutteen kanssa, jota sitten ei saa mistään.

En myöskään noista districeistä ole saanut mitään lisähyötyä, lukuunottamatta campusta ja holy citeä, noi muut on ihan turhia. Joku commercial district, mitään järkeä, rahaa tulee muutenkin koko ajan ihan riittävästi eikä happinesskaan oo koskaan ongelma. Sotiminen on täysin samaa huttua kuin vitosessakin. Plussaa siitä että kaupunkeja voi taas lätkiä enemmän huolehtimatta hapiness capista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
120
Civ 5:sta tuli muutama sata tuntia jauhettua ja viihdyttyä mutta tää kutonen ei aukea sitten millään. Tuntuu että peli on järjettömän hidas tempoinen ja informaatio on kätketty sinne tänne (vrt. V selkeään ilmeeseen jossa kaikki tarvittava löytyy heti). Toisekseen, en pidä yhtään tuosta uudesta government systeemistä enkä noista korteista, tuntuu että niissä on pelkästään paskoja vaihtoehtoja, sama mitä ottaa niin mikään ei muutu. Sitten vielä nuo ilmeisesti viimeisimmän lisurin tuomat governorit, joilla on myös täysin hyödyttömiä bonuksia. Myös tuo Civic puu on paska, tuntuu ettei sieltä edes halua tutkia mitään kun bonukset ovat niin turhia. Teknologiapuussa on typeriä vaihtoehtoja myös, miksi esim. joku turha sotataito on vaan vapaaehtoinen, kuka siihen käyttää tiedepisteitä? Ei tää nyt lähde. Peli on lähinnä jatkuvaa taistelua housinging puutteen kanssa, jota sitten ei saa mistään.

En myöskään noista districeistä ole saanut mitään lisähyötyä, lukuunottamatta campusta ja holy citeä, noi muut on ihan turhia. Joku commercial district, mitään järkeä, rahaa tulee muutenkin koko ajan ihan riittävästi eikä happinesskaan oo koskaan ongelma. Sotiminen on täysin samaa huttua kuin vitosessakin. Plussaa siitä että kaupunkeja voi taas lätkiä enemmän huolehtimatta hapiness capista.
Minulla on aikalailla samanlaiset tuntemukset. Civ VI on jotenkin sekava pelata. Lisäksi minua tympii tuo buildereiden rajattu elinkaari. Aikaisemmin niiden parannusten tekoon meni useita pelivuoroja, mutta builderi pysyi silti hengissä eikä kaupungin rakennusresursseja tarvinnut käyttää uusien tekemiseen.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
@Randomizer Mielestäni on aika tarkkaan mietitty eri korttien edut, mutta tämä peli tosiaan aukenee pelaajalle aika hitaasti. Ensin ajattelin että on tuskin hyötyä valtaosasta kortteja ja pelasin vain tietyillä, mutta sitten tajusin että jos menee täysillä toisella lähestymistavalla tai täysillä toisella, niin alkaa monistakin niistä olla hyötyä.

Tämä peli kyllä perään kuuluttaa aika tarkkaa pohdintaa omasta suunnitelmasta ja ihan alkupaikasta lähtien on hyvä miettiä että mihin mitäkin kaupuningosia lätkii. Selvää on se että monet edut jäävät turhiksi jos koitat voittaa tieteellä tai toisessa pelissä sodalla, mutta on olemassa tarpeeksi myös vaikutusta toisiinsa näiden välillä. Tiedehän nimen omaan avaa paljon asekalustoa ja myös toisaalta elintason kehitystä. Hallintopuoli tuo esimerkiksi sen naapuruston mikä auttaa asutuksen kanssa roimasti.

Olet ilmeisesti panostanut paljon ruokaan ja kaupungit olleet hedelmällisillä paikoilla jos asutusta puuttuu. Ensi kerralla pystyt jo pelaamaan tasapainoisemmin ja olla keskittymättä niin paljon kansan lisääntymiseen tai pikaisesti koittaa saada lisää asumuksia. Kyllä tämä kutonen on sellaista tasapainottelua pitkälle, mikä ei kauheasti kiittele jos menee rytinällä yhteen suuntaan. Tasaisin välein on otettava mietintä hetki että mikä on jatkossa seuraus jos teen näin ja mihin riittää varat ajan kulun puitteissa.

Minä tykkään tavoitella mahdollisimman paljon pisteitä pelin päättyessä, mutta nykyään on jo tekoälykin sillä viisiin korjattu että se taistelee ihan järkevästi ja voi olla itsessään kova vastus. Totta kai se saa ilmaisia varantoja, mutta se nyt on ihan peruskauraa jokaisessa hallintopelissä ja tuo nimen omaan siitä haastetta siinä mielessä että sinun pitää olla varautunut äkillisiin ja mittaviin hyökkäyksiin jossain kohtaa. Kerran itse jätin laivastopuolen täysin unholaan ja sen takia piti sitten miellyttää Brasiliaa sen mittavan laivaston takia. Onneksi voi saada ajoissa esiin muiden hallintojen mieltymykset niin miellyttää vaan niitä keitä tarvitsee.

Kaupunginosien vierettäisyys on tärkeää jos haluat räjähtävää kasvua. Raha kyllä riittää jos vain odottaa sen kertyvän, mutta räjähtävämpi kasvu ja nopea sotilaallinen aseistautuminen ei onnistu odottelulla. On laskettava lähes jokainen etu että saa mahdollisimman nopeasti jotain tiettyä aikaan. Jos rakentaa esimerkiksi paljon ihmeitä, niin on pakko olla teollinen valtio millä rattaat pyörivät huimasti, koska ihmeet ovat todella työläitä rakentaa ja niistä kilpaillaan.

Vielä lisään että pelin hitaus tulee siitä kun pelaa tehottomasti ja vain odottelee voittoa tai seuraavaa etappia. Voittaminen on mahdollista jos on päässyt jo kyykyttämään vastustajat, mutta vaikeammilla tasoilla ne voittavat jos on hidas. Tavoite on muutenkin voittaa mahdollisimman aikaisin, koska siitä palkitaan pisteillä. Totta kai loppu tulee aina vastaan kun painaa seuraavaa vuoroa, mutta jo ensimmäisellä aikakaudella olisi tavoite saavuttaa jotain, kuten hyvässä lykyssä vaikka ensimmäinen kunnollinen hallitus.

PS. Kannattaa muuten niitä pienoistehtäviä pitää silmällä joilla nopeuttaa kehitystä ja tietysti kaupunkivaltioiden antamia tehtäviä. Turhaa kuitenkaan kosiskella niitä kaupunkivaltioita joista ei itselle juuri hyötyä ole, joskus tosin lähellä oleva kaupunkivaltio on parempi ennen sodan puhkeamista pitää liittolaisena.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Tavoite on muutenkin voittaa mahdollisimman aikaisin, koska siitä palkitaan pisteillä. Totta kai loppu tulee aina vastaan kun painaa seuraavaa vuoroa, mutta jo ensimmäisellä aikakaudella olisi tavoite saavuttaa jotain, kuten hyvässä lykyssä vaikka ensimmäinen kunnollinen hallitus.
Tämähän on ihan höpöpuhetta. Pisteenlaskuun vaikuttaa eniten omien kaupunkien, populan ja districtien määrä. Vaikeustasolla ja aikaisella voitolla ei ole minkäänlaista vaikutusta pelin päättyessä laskettaviin pisteisiin.

[Vanilla] - Formula Thread

King vaikeustasolla saavutin Religious victoryn ennen vuosilukua 0 AD. Tuloksena hurjat 122 pistettä loppuruudussa.
Vastaavasti Settlerillä tuli nysvättyä hitaasti Sciense Victory vuosiluvun heiluessa 2000 AD kohdilla. Tuloksena 1460 pistettä loppuruudussa.
Molemmat pelit aloitettu Ancient eralla ja matsin nopeutena Epic.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Vedetääs aikaisempia avautumisia vähän takasin. Muutaman pelin jälkeen on kuin onkin alkanut maistumaan, kunhan pääsee vähän uusiin mekaniikkoihin paremmin sisälle. Erityisesti pidän siitä että peli pysyy loppuun asti mielenkiintoisena(joskin helpompana kuin V), eikä pelkkänä next turnin spämmäämistä kuten vitosessa monesti lopussa kävi, eteenkin vakoojat ovat paljon isommassa roolissa kuin vitosessa, pelin lopussa. AI:n kanssa on paljon helpompi solmia liittoja ja pysyä hyvissä väleissä joka on kivaa mutta samalla helpottaa peliä aika paljon. Nyt on Kingillä tiede- (Poundmakerilla) ja kulttuurivoitot hommattu (englannilla). Ehdottomasti seuraava lisuri hankintaan kunhan saapuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
232
Jokos tästä saa ne vammaset välivideot pois? Eli kun jollain johtajalla on asiaa (ja niillähän on) tulee se johtajan kuva ja lässytykset.

Tuohon meni hermo julkkarin aikoihin. Joka vuoro jtn turhanpäivästä lässytystä. Pelaan civit aina marathonilla ja silti niillä on asiaa joka vuoro. Tulee rasittava pelata, vähän niinkuin 5:ssa trading route naksuttelut mutta pahempana.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Onko CIV6 tullut jokin suurempi päivitys koskien ulkoasua? Elikkä ainakin itse näen resurssien kuvat melko pienellä. Sitten kaupunki valikossa voi laittaa jonoon juttuja esim teen 10 hevosta jne.

Myös maiden värit ovat vaihtuneet.
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Vedetääs aikaisempia avautumisia vähän takasin. Muutaman pelin jälkeen on kuin onkin alkanut maistumaan, kunhan pääsee vähän uusiin mekaniikkoihin paremmin sisälle. Erityisesti pidän siitä että peli pysyy loppuun asti mielenkiintoisena(joskin helpompana kuin V), eikä pelkkänä next turnin spämmäämistä kuten vitosessa monesti lopussa kävi, eteenkin vakoojat ovat paljon isommassa roolissa kuin vitosessa, pelin lopussa. AI:n kanssa on paljon helpompi solmia liittoja ja pysyä hyvissä väleissä joka on kivaa mutta samalla helpottaa peliä aika paljon. Nyt on Kingillä tiede- (Poundmakerilla) ja kulttuurivoitot hommattu (englannilla). Ehdottomasti seuraava lisuri hankintaan kunhan saapuu.
Tuo on mielenkiintoista luettavaa. Minä hankin tästä aikoinaan ihan keräilijäversion, mutta muutaman illan pelaamisen jälkeen se vain jäi, se tuntui vähän samalla tavalla puutteelliselta kuin vitonen julkaisun jälkeen (patchit ja lisärit korjasivat tilannetta sen verran, että Steam-laskuri näyttää 864 tuntia). Toinen tökkivä juttu oli se, ettei joukkoja pystynyt ohjaamaan numpadilla, tämän voisi korjata ilmeisesti modilla. Eli ilmeisesti lisäriä kehiin ja uusi yritys jossakin vaiheessa.
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 893
Garhering Stormin koodi saapui cdkeysistä. Lataus oli 1.8gb, ja läksi pelittämään samantien. :)
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Pitäisikö palata tauon jälkeen laajennoksen kanssa Civin pariin? Tämä kysymys varmasti hautuu useiden mielen sopukoissa.
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 893
Viiden tunnin testauksen perusteella oikein makoisa lisäri. Luonnonkatastrofit ja diplomatia oikein mukava lisä, ja kaikenlaisia pieniä muutoksia mielin määrin. Tulevaisuuden teknologioita odotellessa! :)
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Viiden tunnin testauksen perusteella oikein makoisa lisäri. Luonnonkatastrofit ja diplomatia oikein mukava lisä, ja kaikenlaisia pieniä muutoksia mielin määrin. Tulevaisuuden teknologioita odotellessa! :)
Onko tässä edelleen se hirveys ettö kun olet "golden age" niin UI muuttuu kultaiseksi? Kun olet "dark age" UI muuttuu harmaaksi? Se oli edellisen "Rise and Fall" -lisärin hirveimpiä uutuuksia.
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 893
Onko tässä edelleen se hirveys ettö kun olet "golden age" niin UI muuttuu kultaiseksi? Kun olet "dark age" UI muuttuu harmaaksi? Se oli edellisen "Rise and Fall" -lisärin hirveimpiä uutuuksia.
Kyllä on. Ei tuo ainakaan minua ole häirinnyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Aika jyrkät hinnat näillä lisäreillä. Ei viittis 30-39€ maksaa vain sen takia että näkisi mikä on AI:n taso tänä päivänä.

Esittelyvideon perusteella tämä uusi vaikuttaa lähinnä vihreiden propagandapeliltä :rofl:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
780
Onko se AI oikeasti parantunut? Se kun ainoa asia pelissä mikä estää minua pelaamasta tätä 24/7 vielä yhden vuoron. Jos näin on niin sitten täytyy kyllä vetää ostohousut jalkaan.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Onko se AI oikeasti parantunut? Se kun ainoa asia pelissä mikä estää minua pelaamasta tätä 24/7 vielä yhden vuoron. Jos näin on niin sitten täytyy kyllä vetää ostohousut jalkaan.
Haluaisin myös tähän samaan laajemman vastauksen...

Mitä tapahtui CIV6 kehityksessä? AI on ollut koko pelin olemassa olon ajan passiivinen, tyhmä ja jopa "deity" -tasolla todella helppo. Vastusta siitä ei ole varsinkin kun satsaa voimaan... Mielestäni lisäosat tai käyttäjien pluginit eivät ole tätä korjannut.

CIV6 > AI > rikki
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 903
Jo CIV IV aikana pelin köyhä diplomatia ihmetytti. CIV IV:n diplomatia on totaalisesti rampautettu, eikä vastapuolen tekemissä valinnoissa ole järjen häivää.

Kaupankäynti on toivotonta, ellei suostu täysin epäedullisiin kauppaehtoihin. Muut sivilisaatiot ehdottavat liittoutumista silloin, kun sitä vähiten tarvitaan.
Tekoäly toimii täysin epäloogisesti ja usein arvaamattomasti, eikä edes yritä noudattaa oman sivilisaationsa motiiveja ja tavoitteita. Tekoälyn hyppysissä Gandhista muuttuu päämäärätön sotahullu ja Viikingit iskevät all in kulttuurivoittoon samalla menettäen joka toisen kaupunkinsa barbaareille.

Toisella puolella maailmaa majailevat sivilisaatiot julistavat yllätyssotia, vaikka samalla vuorolla diplomaatioruutu näytti Friendlyä. Sodanjulistuksen jälkeen samainen tekoälysankari lähettää yhden Ironcladin pyörimään aivottomasti naapurisaaren ympärille. Ennen kuin omat sotajoukot ehtivät edes iskuetäisyydelle, tekoälyvastustaja on jo anelemassa rauhaa. Rauhanehtojen jälkeen diplomatiaruutu hehkuu punaisena kaikkiin ilmansuuntiin, koska pelaaja on paha "Warmonger". Sitten seuraavat 200 vuoroa nautitaan loputtomasta Denounce-spammista.



Lisälevyistä ei ole toistaiseksi kokemusta. Jos tekoäly on tarkoitus korjata vasta maksullisten lisälevyjen myötä, Firaxis saa pitää tunkkinsa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Ei se AI ainakaan yksikköjen liikuttelun ja sotimisen kanssa ole kehittynyt. Toi jakaa mielipiteitä, toisille toi on game breaker ja toisille ihan sama, itse kuulun jälkimmäisiin. Eikä sotiminen ole edes uusien lisurien myötä niin tarpeellistakaan. Diplo toimii sen sijaan nykyään huomattavasti järkevämmin ja loogisemmin. Siinä isoin parannus AI:n osalta. Esimerkiksi warmonger penalty on poistettu kokonaan ja korvattu "grievance" scorella joka muuttuu dynaamisesti tilanteiden mukaan.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Okei, jos lähdetään siitä että AI on rikki niin miten tuo ONLINE puoli? Onko Suomi-yhteisöä, jossa pelattaisiin esim yhdessä joku 3 vs 3 peli... AI on minusta niin huono että pelissä ei ole vastusta, vaikka muuten tosi kiehtova.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Mistä tuo Gathering Storm -lisäosa kannattaisi ostaa?

jaahas... ilmeisesti täältä fiksuin: Sid Meiers Civilization VI 6 PC Gathering Storm DLC (EU) CD Key, Key - cdkeys.com

...

1,8 Gigatavua tuli kuin salamana, perjantai alkaa sitten tästä. Ainoa joka harmittaa niin jostain syystä CIV6 kuormittaa konettani vaikka sen pitäisi peliä helposti pyörittää.

Onko vika sitten uudessa nVidia näytönohjain päivityksessä, vaiko onko peli vain niin raskas...
 
Viimeksi muokattu:

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Hei, mitä MODeja kannattaa olla, pelaan Gathering Storm -lisäosaa?

...

aloitin Ruotsilla, niin minulla tuo civ suomeksi, niin esim tämä Ruotsin hallitsija niin ei näkynyt kunnolla mitä erikoisuuksia kansalla on
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Hei, mitä MODeja kannattaa olla, pelaan Gathering Storm -lisäosaa?

...

aloitin Ruotsilla, niin minulla tuo civ suomeksi, niin esim tämä Ruotsin hallitsija niin ei näkynyt kunnolla mitä erikoisuuksia kansalla on
Mulla peli yleensä alkaa kaatumaan jossain (loppu)vaiheessa jos modejen kanssa pelataan..
 

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 893
Cdkeys ja fiksua heh. No juu halvin varmasti. Odottelen itse tarjousta lailliseen kauppaan mistä kehittäjä saisi jotain rahaakin, 30€ voisi tuosta maksaa. PS. Lisää kokemuksia AI:n kehittymisestä uudessa lisärissä kuulis mielellään!
On ihan legit paikka. Tullut tilailtua tuolta vuosia.

Moditukea on vielä aika harvassa modissa lisäriin tällä hetkellä, mutta tuki parantuu pikkuhiljaa.
 

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626
On ihan legit paikka. Tullut tilailtua tuolta vuosia.

Moditukea on vielä aika harvassa modissa lisäriin tällä hetkellä, mutta tuki parantuu pikkuhiljaa.
Mitä tarkoitat legitillä? Kyllä sieltä koodin saa ja peli toimii tiedän sen. Mutta pelin tekijä ei saa noista cdkeyn kautta ostetuista peleistä penniäkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
Mitä tarkoitat legitillä? Kyllä sieltä koodin saa ja peli toimii tiedän sen. Mutta pelin tekijä ei saa noista cdkeyn kautta ostetuista peleistä penniäkään.
Onko joku sen avaimen varastanut pelin kehittäjiltä vai miten ne on kiertoon joutuneet?
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Minua häiritsee eniten nämä raivostuttavat:

Dark Age > tumma ulkoasu
Golden Age > kirkas kultainen ulkoasu

niistä päästävä eroon :/
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 893
Mitä tarkoitat legitillä? Kyllä sieltä koodin saa ja peli toimii tiedän sen. Mutta pelin tekijä ei saa noista cdkeyn kautta ostetuista peleistä penniäkään.
Ei ole varastettuja tai generoituja koodeja, joten kehittäjä saa sen ihan mistä tahansa muualtakin. Ainoastaan julkaisija jää rahoitta kun ei ole välinätenä (kuten Valve).
 

Ronttosaurus

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
626
Ei ole varastettuja tai generoituja koodeja, joten kehittäjä saa sen ihan mistä tahansa muualtakin. Ainoastaan julkaisija jää rahoitta kun ei ole välinätenä (kuten Valve).
Jos näin on niin seison korjattuna! En jaksa tarkemmin asiaa tutkia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
100
aloitin Ruotsilla, niin minulla tuo civ suomeksi, niin esim tämä Ruotsin hallitsija niin ei näkynyt kunnolla mitä erikoisuuksia kansalla on
Suomennan parhaillaan tiedostoa, jossa nuo kansat ja niiden erikoisuudet on lisärin osalta. Ehkä huomenna alkaa jossain vaiheessa päivää näkyä suomeksi.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Suomennan parhaillaan tiedostoa, jossa nuo kansat ja niiden erikoisuudet on lisärin osalta. Ehkä huomenna alkaa jossain vaiheessa päivää näkyä suomeksi.
Suurkiitos arvokkaasta työstä. Tarkoitus ei ollut olla tyly. Olen nauttinut käännöksestä suuresti. Keskittymiseni on aina ollut surkeaa, vaikka yritän.

Käänöstyön avulla olen päässyt todella paljon paremmin sisään peliin. Minulla on Steamin mukaan takana 796 tuntia ja kohta menee 800 rikki. Olen muutenkin aina ollut kiinnostunut historiasta. Täytyy tutustua paremmin vielä tuohon pelin sisäiseen Wikiin.

Nyt siis Gathering Storm menossa ja ainoa puute tuo vaihtuva värimaailma. Dark Age / Golden Age. Alan selvittämään modia että saan sen pois, sellaista olen aikanaan käyttänyt. Toki mieluiten sellainen joka toimii lisäosan kanssa.

Olen myös Twitchistä seurannut kun osaavammat pelaavat. Makea juttu nuo kanaalit, rautatiet ja erilaiset luonnonilmiöt. Uudet kansat ovat todella siistejä myös. Kyllä 1000 tuntia aikanaan rikkoutuu.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
100
Käänöstyön avulla olen päässyt todella paljon paremmin sisään peliin.
Tämä on oikein mukavaa kuulla, että on ollut oikeasti hyödyksi :) Civilopediaa en valitettavasti ole liiemmin käännellyt, on niin paljon vielä pelinaikaisiakin tekstejä kääntelemättä ettei halua priota Civilopedian pitkiä tekstejä, joiden suomentaminen on erityisen työlästä ja aikaavievää. Asteekkien historiikkitekstistä jaksoin pari kappaletta käännellä joskus.


Itse pelin osalta olen sillä tasolla, että voisin varmaan joskus noita vaikeampia vaikeustasoja pelata ja pärjätä, mutta toisaalta en halua pelata täysoptimoinnilla, eli että ihan jokainen päätös olisi tiettyä strategiaa tukeva.

Helpoin voitto vaikuttaisi olevan uskonnollinen voitto: siellä on ne tietyt valinnat, joilla voi alkaa spammata apostoleja ja puskea uskoa semmoista tahtia, ettei sitten jää muuta haastetta kuin viitseliäisyys siirrellä apostolejaan jokaiseen maailmankolkkaan. Lisäksi jos tietokoneella on inkvisiittoreita, niin ei tarvitse kuin varmistaa että omat apostolit seisovat uskonnottomassa ruudussa tai eri uskonnon ruudussa kuin vastustajan uskonto, niin ne inkvisiittorit vaan nirhaa ittensä - ja oma uskonto leviää sitten taas kaikkialle lähialueille puoli-ilmaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
100
Nyt Ruotsi on Ruotsi; lähes kaikki viralliset kansakunnat on nyt suomennettu, vain Nubia ja Puola uupuu enää.

Sitten itse pelailusta, että maorit tuntuvat aika ylivoimaisilta tässä ensimmäisessä pelissä mitä heillä vedän. Olen jo perustanut uskonnon, kiertänyt maailman ympäri, levittänyt uskoa toiselle puolen maailmaa ja pääkaupunki on kohta kymppikokoa. Vuoroja on takana vasta 69 ja antiikin aika alkanut.

2019-02-23 Maori ylivoima.jpg

Olisin ollut ihan pulassa jos Eleonoora olisi julistanut varhaisen sodan, nuo jousimiehet mitä kaappauksessa näkyy ovat ekat sotapuolen yksiköt jotka sain tulille ja siihen män viisi vuoroa.


Muoks!

Nyt kävi näin.

2019-02-23 Maori voitto.jpg 2019-02-23 Maori voittokuvaaja.jpg

Pääkaupunki luonnonihmeen viereen joka antaa tuottoa ja uskoa, Stonehenge pelin alussa ja aivan ylivoimainen uskonmarssi. Yksiköillä on vedessä 2 liikepistettä ylimääräistä ja kultakaudella saa vielä lisää liikkuvuutta noille yksiköille, niin ei ollut mitään ongelmia kitkeä muut uskonnot pois ennen kuin ne ehti levitä laajimmillaan kahta kaupunkia isommiksi.

Tämä helppous on kylläkin huomioitu arvosanassa, ei tullut kuin 330.
 
Viimeksi muokattu:

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Tekoäly

Yhdellä sanalla, asia jonka täytyy muuttua seuraavassa osassa. Pelaan itse Deityllä = Jumalainen ... niin aika rauhassa saa olla. Toivoisin että tekoäly yksinkertaisesti kävisi vain kimppuun. Nämä uudet kansat ovat kyllä tosi siistejä: kullan ja timanttien perään oleva Mali, Korppikuningas Unkarista, Inkoilla pelasin itse ja rakensin mm. tämän Machu Pichun, mmm toimii.

Mutta sääli, luonnonmullistukset voisivat olla vielä paljon suurempia esim laava voisi valua 3-4 ruutua vaikkakin olisi epärealistista jne. mutta koska tekoäly on kovin passiivinen niin ... toisaalta voisi kokeilla tehdä custom pelin jossa on itse Ruotsi tai Kanada ja ottaa vastustajaksi sitten näitä Ottomaaneja ja vastaavia. Yrittää jollain kulttuurilla voittaa, tai diplomatialla. Saatampa testata.
 

testudo80

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
1 157
Olenko muuten ainoa täällä joka pelaa CIViä niin että laitan resurssit aina: sparse (=vähäiset resurssit)

Esim. rautaa, hevosia, salpietaria voi välillä joutua etsimään jopa toiselta mantereelta. Tämä asetus tekee pelistä erittäin koukuttavan kun tärkeistä strategisista resursseista joutuu ihan tappelemaan. Muutenkin luksusta ei ole aina tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
600
Pelaako tämän moninpeliä kukaan muu kuin ry.. venäläiset, jotka ragequit 30 vuoron jälkeen? Onko mitään hyvää Discord servua mistä etsiä peliseuraa?
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Tämähän vaikuttaa aika hyvältä dlc:ltä,4k ruudussa suhteellisen nopea(tosin ilmeisesti jopa 1080:lla pitää loppupeleissä alkaa käyttämään dx11 versiota,eroa noilla ei ilmeisesti pahemmin ole) ja 2700:llä ilmeisesti vuorojen vaihdon aika puolittunut.Vaikka itse pelaillut civejä alusta lähtien niin en ole tainnut pelata yhtään peliä loppuun tätä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
70
Nyt neljä peliä kerennyt pelaamaan uuden lisäosan kanssa. Ihan OK paketti ja muutama uusi pelityyli uusien civien myötä, esim. Mali, jolla miinusta tuotantoon mutta tämä korvautuu rahalla. Strategiset resurssit ovat muuttuneet siten, että enää ei riitä että on 1 tai 2 rauta- tms. kaivosta, vaan resursseja kertyy joka vuoro kaivoksista rajalliseen varastoon ja yksi unitti maksaa esim. 20 rautaa tuotannon tai rahan lisäksi. Tämä on ihan hyvä lisä ja hidastaa hieman ylivoimaisesti parasta strategiaa, eli sotimista. Toisaalta pillage-palkinnot skaalautuvat nyt kehityksen mukaan, mikä mahdollistaa aika pahoja eksploitteja loyalty-mekaniikan kanssa.

AI ei ole sen suurempi vastus kuin aikaisemminkaan, tässä on vain lisää pelimekaniikkaa, jota se ei osaa hyödyntää kunnolla. Kartta on kyllä sikäli dynaamisempi kuin ennen lisäosaa, että AI saattaa pyyhkiä toisen AI-pelaajan pois, mitä ei ole aiemmin tullut juuri nähtyä.

Nyt siis Gathering Storm menossa ja ainoa puute tuo vaihtuva värimaailma. Dark Age / Golden Age. Alan selvittämään modia että saan sen pois, sellaista olen aikanaan käyttänyt. Toki mieluiten sellainen joka toimii lisäosan kanssa.
Noita on aika helppo muuttaa itsekin, värimaailman muutokset ovat tiedostoissa C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Sid Meier's Civilization VI\DLC\Expansion2\UI\Replacements\TopPanel_Expansion1.lua ja C:\Program Files (x86)\Steam\steamapps\common\Sid Meier's Civilization VI\DLC\Expansion2\UI\Additions\EraCompletePopup.lua
avaa esim. notepadilla ja muuta ensimmäisestä tiedostosta
if eraTable:HasHeroicGoldenAge(localPlayerID) then
Controls.Backing:SetTexture("TopBar_Bar_Heroic");
elseif eraTable:HasGoldenAge(localPlayerID) then
Controls.Backing:SetTexture("TopBar_Bar_Golden");
elseif eraTable:HasDarkAge(localPlayerID) then
Controls.Backing:SetTexture("TopBar_Bar_Dark");
else
Controls.Backing:SetTexture("TopBar_Bar");
kaikkiin TopBar_Bar

ja toisessa tiedostossa
if (gameEras:HasGoldenAge(localPlayerID)) then
Events.EnableColorKey("golden_age_colorkey", .3, fadeTime);
elseif (gameEras:HasDarkAge(localPlayerID)) then
Events.EnableColorKey("dark_age_colorkey", .5, fadeTime);
else
Events.DisableColorKey( fadeTime );
korvaa molemmat Events.Enable... tuolla Events.DisableColorkey( fadetime );
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 671
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom