Yksinkertainen maksujärjestelmä harrasteporukalle?

Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
Meillä on kimppaharrastetalli ja homma toimii sillä tavalla että mulla on erillinen tili johon kaikki maksaa oman osuutensa ja minä maksan sieltä tallin vuokran ja työhaluhankinnat.

Ihan alkuun suosittelin ja pyysin ja toivoin että kaikki laittaisi automaattisen maksun että kaikkien osuus näkyisi tilitapahtumissa yhdessä pötkössä jotta ne ois helppo tarkastaa eikä unohdu kenelläkään. Tämä ei nyt sitten jostain syystä ole kovin monelle kelvannut ja maksuja tulee millon sattuu.

Kohtuu yksinkertainen (mutta epäluotettava ja virhealtis) keino on kirjoittaa viestikenttään kuukausi minkä maksaa, mutta sitten tämä ei toimi niille joilla on automaattinen maksu ja pitäisi muistaa erikseen mitkä on mitäkin maksuja ja joku kuitenkin kirjoittaa vähän väliä väärän kuukauden ja taas on hommat sekaisin.

Eli tulisiko mitään ideoita suhteellisen automaattisesta ja luotettavasta järjestelmästä tähän?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
MobilePay ja siihen kaveriksi WeShare. WeShareen vaan kaikki kulut ja kuka maksanut mitäkin, saa lisättyä myös kuvan kuitista.
Ohjelma laskee automaattisesti, kuka on velkaa kenellekin ja saat hoidettua oman osuutesi pois yhdellä swaippauksella.

Edit: Tossa vielä kuva WeShare ohjelmasta.
Screenshot_20190220-121049__01.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
MobilePay ja siihen kaveriksi WeShare. WeShareen vaan kaikki kulut ja kuka maksanut mitäkin, saa lisättyä myös kuvan kuitista.
Ohjelma laskee automaattisesti, kuka on velkaa kenellekin ja saat hoidettua oman osuutesi pois yhdellä swaippauksella.

Edit: Tossa vielä kuva WeShare ohjelmasta.
Kukaan muu ei siis maksa mitään muuta kuin kiinteän summan kerran kuussa minulle, ei tarvi jakaa mitään. Ongelma on siinä että porukka ei osaa maksaa samana päivänä että voisin vain tilitapahtumista katsoa onko kaikki muistaneet maksaa osuutensa, vaan niitä maksuja tulee pitkin kuukautta ja älyttömän työläs selvittää onko joku unohtanut maksaa.

Ymmärsin että weshare ei ole maksuohjelma vaan sinne pelkästään näppäillään noita summia ja erikseen maksetaan? Ei siis vaikuta siltä mitä haen.

Paypalissa saa näppärästi tehtyä kuukausittain toistuvan maksun.
Tämä onnistuu missä tahansa pankissa. Muttakun ei ole kelvannut kaikille vaan haluavat joka kuukausi maksaa erikseen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 722
En tiedä minkälainen setuppi teillä on, mutta teette enemmistöpäätöksen että asia hoidetaan "näin" ja jos ei kelpaa niin voi kerätä kamansa ja lähteä. Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä että 1 henkilö käyttää monta tuntia aikaansa siihen kun pari tyyppiä sanoo "ei kiinnosta".
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Kukaan muu ei siis maksa mitään muuta kuin kiinteän summan kerran kuussa minulle, ei tarvi jakaa mitään.
Vähän ristiriidassa tämän kanssa:
Meillä on kimppaharrastetalli ja homma toimii sillä tavalla että mulla on erillinen tili johon kaikki maksaa oman osuutensa ja minä maksan sieltä tallin vuokran ja työhaluhankinnat.
Tehkää miten teette, mutta jos mitään muita kuluja tulee kuin tuo vuokra, niin menee hankalaksi jakaminen.

WeSharessa voit tehdä myös niin, että joka kuukausi laitat sinne vaikka menoerän 500e (tallin vuokra). Ohjelmasta näät sitten, että ketkä ovat maksaneet vai ei.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
Ei ole ristiriidassa vaan just niinkuin siinä lukee, kaikki osakkaat maksaa minun hallinnassa olevalle tilille kerran kuukaudessa summan X. Minä maksan tallitililtä vuokranantajalle kerran kuukaudessa. Ylijäävillä rahoilla ostetaan työkaluja. Minä siirrän tallin tililtä ostajan tilille kuittia vastaan käytetyn summa. Eli kukaan muu (kuin minä) ei maksa kuin kerran kuussa kiinteän summan.

Otettiin nyt sellainen kokeilu että itse merkkaan paperille ylös kuka on maksanut ja milloin ja otan käytetystä ajasta jonkun korvauksen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Montako kymmentä teillä on tuossa kimpassa? Äkkiseltään tuntuisi, että jos sulla on erillinen tili josta hoidetaan nuo em. asiat, niin tapahtumia on niin vähän, että ne mahtuvat yhdelle sivulle verkkopankissakin. Eikös tuosta ole aika helppo katsoa, että keneltä puuttuu maksut?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
En tiedä minkälainen setuppi teillä on, mutta teette enemmistöpäätöksen että asia hoidetaan "näin" ja jos ei kelpaa niin voi kerätä kamansa ja lähteä. Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä että 1 henkilö käyttää monta tuntia aikaansa siihen kun pari tyyppiä sanoo "ei kiinnosta".
Tämä on kyllä kieltämättä hankala setuppi. Oma näkemykseni asioiden hoidosta on että ehdottomasti pitäisi olla esimerkiksi kirjalliset säännöt ja muutenkin panostaa asioiden kunnolliseen hoitoon. Tallilla on mun lisäksi yksi aktiivinen harrastaja jollan on täysin päinvastaiset näkemykset mun kans. Kaks tyyppiä pitää tallia käytännössä vaan varastona, ja loput jotain siitä väliltä.

Tämä on kuitenkin niin halpa ja hyvällä paikalla että kyllä tämä enemmän voiton puolella on.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
Montako kymmentä teillä on tuossa kimpassa? Äkkiseltään tuntuisi, että jos sulla on erillinen tili josta hoidetaan nuo em. asiat, niin tapahtumia on niin vähän, että ne mahtuvat yhdelle sivulle verkkopankissakin. Eikös tuosta ole aika helppo katsoa, että keneltä puuttuu maksut?
Alle 10. Niin minäkin äkkiseltään luulin. Eräpäivä on kuun 7. päivä ja yks maksaa maaliskuun vuokran 20.1. Toinen maksaa saman vuokran 20.2. Välissä on kasa muiden maksuja samalla hajonnalla. Yks kirjoittaa viestikenttään minkä kuun vuokraa maksaa, on maksanut tammikuun 2.1. ja 11.2. Mun lisäksi vaan yks käyttää automaattia, joka kuukausi tasan 7. päivä tulee maksu. Loput tulee pitkin edellistä ja seuraavaa kuukautta.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 008
Mä saan ainakin omasta nettipankista ajettua taulukkona pihalle koko kuun, tai vaikka vuoden, tilitapahtumat. Siitähän ne olisi helppo suodattaa/tarkistaa/siirtää omaan taulukkoon.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
417
Tätä samaa lääketiedettä on harjoitettu niin kauan kuin on osattu lääketiedettä harjoittaa.. hoidetaan oireita. Pitäkää kokous porukalla jossa tää asia otetaan esille. Jos ei mee jakeluun nämä nykyisen menettelyn ongelmat, onko sille kaverille oikeasti tarvetta? Toki helpottaa, kun on useampia jakamassa kuluja, mut ei näiden asioiden takia tarvis yhden vastuullisen tyypin hukkua suohon
 
Liittynyt
03.10.2018
Viestejä
112
Toivottavasti et oo yksin laittanu nimees mihinkää vuokrasoppariin kun tietää jo mikä on lopputulos ajan saatossa.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
Mä saan ainakin omasta nettipankista ajettua taulukkona pihalle koko kuun, tai vaikka vuoden, tilitapahtumat. Siitähän ne olisi helppo suodattaa/tarkistaa/siirtää omaan taulukkoon.
Mikä pankki? Pitääpä kattoa jos OP:sta löytyis. Seki riittäis ku muutamat kerrat vuodessa nimen ja summan perusteella näkis nopeasti selattavasta listata onko siellä oikea määrä maksuja.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
786
Toivottavasti et oo yksin laittanu nimees mihinkää vuokrasoppariin kun tietää jo mikä on lopputulos ajan saatossa.
No tämä. Varmaan upeaa säätää ihmisten kanssa, joilla on periaatteellisia ongelmia asettaa toistuvia maksuja verkkopankkiin ja muita Aku Ankan parhaita.

Näitä suoriutujia alkaa yleensä kiinnostamaan siinä vaiheessa, kun maksamattomuudesta joutuu vastuuseen eli "maksan sit perjantaina tai viimeistään ens viikolla" johtaa lopulta maksuhäiriömerkintään ja sopparin irtisanomiseen. Itse en osallistu enkä varsinkaan järjestä minkäänlaisia maksukollektiiveja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
271
Jokainen maksaa koko kalenterivuoden kerralla, koska homma ei nähtävästi toimi. Jos joku muuttaa pois kesken vuoden, "käyttämätön maksettu vuokra" maksetaan takaisin.

Vaihtoehtoisesti sitten toistuva maksu joka kk, ensimmäisestä myöhästymisestä pääsee maksamaan koko vuoden kerralla.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Entä jos teet kaikille laskun ja lisäät siihen viitenumeron, niin sen avulla taitaa olla helpompi seurata maksuja. Voi tehdä vaikka aina vuodeksi laskut kerrallaan ja laitat vain jokaiselle kuukaudelle oman viitenumeron. Googlella löytyy valmiita viitenumerolaskureita.
OP:ssa on ainakin tapahtumavirta jossa on helppo suodattaa näkyvvin vain yhden henkilön tapahtumat. Siitä vain tarkistaa viitenumerot sitten.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
OP:ssa on ainakin tapahtumavirta jossa on helppo suodattaa näkyvvin vain yhden henkilön tapahtumat. Siitä vain tarkistaa viitenumerot sitten.
Ei se kamalan helppo ole kun viimeksi tänään etsin tollasta toimintoa eikä ottanut silmiin :D Pitää tonkia joutessaan tarkemmin. Eihän niitä viitenumeroitakaan sit tarvi kun näkee vaikka vuoden alusta kuinka monesti on maksanut.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Ei se kamalan helppo ole kun viimeksi tänään etsin tollasta toimintoa eikä ottanut silmiin :D Pitää tonkia joutessaan tarkemmin. Eihän niitä viitenumeroitakaan sit tarvi kun näkee vaikka vuoden alusta kuinka monesti on maksanut.
https://www.op.fi/auth/paivittaiset/tapahtumavirta (mobiilissa ei tätä tainnut olla).
Edit. Mobiilissa on näköjään ihan vastaava toiminto. Eli kun valitsee tilipahtumat esille, niin ylös tulee suurennuslasi jolla voi hakea itse yritystä tai henkilöä. Siihen aukeaa sitten kahden vuoden ajalta tapahtumat. Ja auki klikkaamalla näkyy lisää tietoja.

Viitenumeroa ajattelin sen vuoksi, että jos maksut laahaa jäljessä tai edellä, niin on helpompi seurata mitkä kuukaudet on maksettu. Jos siis käytetään eri viitenumeroita kuukausittain, eikä maksajan tarvitse kirjoittaa viestiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 825
Teet exelillä jokaiselle tallukalle "laskun" jossa lukee "tilan xxx vuokra xxx€/kk maksutaulukko" ja siihen alle 12 riviä "tammikuu, helmi jne ja joka riville eräpäivä ja yksilöity viitenumero jossa kaksi ensimmäistä kertoo henkilön esim 02 ja kaksi viimeistä kuukauden, esim 01. Sitten jaat lapun jokaiselle joka on mukana?

Eli:
Tammikuu vuokra | 250,00 euroa | eräpäivä 7.1 2019 | Viite: 0200001

Toisilla ihmisillä on vaan todella vaikea hallita mitään vuodenkaan mittaisia kokonaisuuksia vaan he tarvitsevat sen paperin josta näkevät eräpäivän ja summan. Sinulle taas on helppo homma esim 2-3kk välein tulostaa tiliote aina kuun lopussa ja katsoa viitenumeroista kuka on maksanut ja mitäkin. Lisäksi tuo numero kertoi myös kenen maksu se on jos sen onkin maksanut joku muu kun ko. Henkilö itse.

10 hengellä 3kk tiliotteessa on 30 tapahtumaa joten sen läpikäyminen vie aikaa noin 3min.
 

tunke

Villi kuski
NOSTO
Liittynyt
19.04.2017
Viestejä
420
Teet exelillä jokaiselle tallukalle "laskun" jossa lukee "tilan xxx vuokra xxx€/kk maksutaulukko" ja siihen alle 12 riviä "tammikuu, helmi jne ja joka riville eräpäivä ja yksilöity viitenumero jossa kaksi ensimmäistä kertoo henkilön esim 02 ja kaksi viimeistä kuukauden, esim 01. Sitten jaat lapun jokaiselle joka on mukana?

Eli:
Tammikuu vuokra | 250,00 euroa | eräpäivä 7.1 2019 | Viite: 0200001

Toisilla ihmisillä on vaan todella vaikea hallita mitään vuodenkaan mittaisia kokonaisuuksia vaan he tarvitsevat sen paperin josta näkevät eräpäivän ja summan. Sinulle taas on helppo homma esim 2-3kk välein tulostaa tiliote aina kuun lopussa ja katsoa viitenumeroista kuka on maksanut ja mitäkin. Lisäksi tuo numero kertoi myös kenen maksu se on jos sen onkin maksanut joku muu kun ko. Henkilö itse.

10 hengellä 3kk tiliotteessa on 30 tapahtumaa joten sen läpikäyminen vie aikaa noin 3min.
Osalle varmaan joutuu tulostamaan tuollaisen 12 kertaa vuodessa kun se on aina hukassa. Joillekin varmaan yli 12 kertaa kun lappu ehtii hukkua kolme kertaa ennen kuin jaksaa laiskuuttaan maksaa yhden laskun.

Kannattaa vähän kysellä mikä on kenellekin mieluisin tapa ottaa se lasku vastaan.
Osa tosiaan tykkää käyttää paperia. Paras olisi kun laskussa on mukana viivakoodi niin saa vaikka kännykkällä sen luettua.
Toisille voi sitten laittaa sähköpostilla tai whatsapp:n kautta ja tekee niihin vielä virtuaaliviivakoodit. Ilmaisia generaattoreita löytyy netistä.

Vaikka itse joutuisi näkemään vähän enempi vaivaa laskun tekoon, mutta jos sillä saa laskut paremmin maksuun, niin ehkä se kannattaa?
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 048
Teet exelillä jokaiselle tallukalle "laskun" jossa lukee "tilan xxx vuokra xxx€/kk maksutaulukko" ja siihen alle 12 riviä "tammikuu, helmi jne ja joka riville eräpäivä ja yksilöity viitenumero jossa kaksi ensimmäistä kertoo henkilön esim 02 ja kaksi viimeistä kuukauden, esim 01. Sitten jaat lapun jokaiselle joka on mukana?

Eli:
Tammikuu vuokra | 250,00 euroa | eräpäivä 7.1 2019 | Viite: 0200001
Viitenumeroissa taitaa vaan olla viimeinen numero tarkiste, joten nuo verkkopankki ei hyväksy suoraan tuolla tavoin generoitua viitettä.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
https://www.op.fi/auth/paivittaiset/tapahtumavirta (mobiilissa ei tätä tainnut olla).
Edit. Mobiilissa on näköjään ihan vastaava toiminto. Eli kun valitsee tilipahtumat esille, niin ylös tulee suurennuslasi jolla voi hakea itse yritystä tai henkilöä. Siihen aukeaa sitten kahden vuoden ajalta tapahtumat. Ja auki klikkaamalla näkyy lisää tietoja.

Viitenumeroa ajattelin sen vuoksi, että jos maksut laahaa jäljessä tai edellä, niin on helpompi seurata mitkä kuukaudet on maksettu. Jos siis käytetään eri viitenumeroita kuukausittain, eikä maksajan tarvitse kirjoittaa viestiä.
Laitoin papukaijamerkin tulemaan sinne. Tämä oli taas yks tämmönen ongelma, ettei oikeesti ees oo mitään ongelmaa ku ei vaan itellä silmät toimi päässä.. Ei tarvinu tehä mitään muuta ku yksitellen nimi kirjottaa ruutuun ja nopeesti vaan selaa että siellä on noin kerran kuussa maksumerkintä ja homma sillä selvä. Meni 2min koko hommassa.

Capture.PNG
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
262
Kyllähän se weshare tuohon on kaikkein helpoin ratkaisu. "Laskut", seuranta ja maksaminen swaippailemalla onnistuisi kaikki samasta paikasta. Rahattomuuskaan ei olisi ongelma kun maksut pystyy maksamaan luotolta :D.

Toki jos ei helpointa tapaa hae niin voi "yksitellen" naputella nimiä mobiilipankin hakukenttiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
290
MMiten iso summa on kyseessä. Eikö helpoin olisi, että vuoden alussa jokainen maksaa sen vuoden maksut ja thats it, tartte ihmetellä, jos kerta on niin hirveän vaikeeta maksaa kerran kuussa?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 222
MMiten iso summa on kyseessä. Eikö helpoin olisi, että vuoden alussa jokainen maksaa sen vuoden maksut ja thats it, tartte ihmetellä, jos kerta on niin hirveän vaikeeta maksaa kerran kuussa?
Olis helppo, mutta en usko että kovin monelle kelpais tommonen järjestely. Ongelma oli vaan siinä että niitä oli hankala tarkistaa, mutta kun otti silmän käteen niin meni 2 minuuttia tarkistaa 14 kuukauden maksut ja pääasiassa oli kaikki niinkuin pitääkin. Kassapohjaa kuitenkin sen verran ettei jää vuokra maksamatta jos yhdellä persaukisella myöhästyy oma osuutensa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
271
Ne kenelle ei kelpaa voivat hoitaa sen laskutuksen, maksuvalvonnan ja laskujen maksun. Pieni tallikimppa ei tarkoita mitään toivelaulukonserttia. Ne jotl kannattavat työläämpää systeemiä tekee sitten sen homman. Tai sitten talli on edullinen mutta porukka kusipäistä. ;)
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
134
Taitaa olla aika turha toivo, että tuollainen porukka käyttäisi wesharea, jos kuukausittaista maksuakaan ei verkkopankissa suostuta käyttään.
Omassakin kaveripiirissä on muutamia tyyppejä, jotka eivät suostu käyttämään mobilepayta tai siirtoa tms. Sitten maksellaan jotain kahta euroa tilisiirroilla verkkopankissa. Kuitenkin ihan nuoria ja korkeakoulutettuja ihmisiä :facepalm:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 517
Viestejä
4 193 771
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom