NVIDIA julkaisi vastauksia useimpiin kysymyksiin DLSS-reunojenpehmennysteknologiasta

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448



NVIDIA julkaisi viime vuonna Turing-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet mainostaen erityisesti kahta niiden uusista ominaisuuksista: Säteenseurantaa nopeuttavat RT-ytimet (Ray-tracing-ytimet) ja DLSS-reunojenpehmennys (Deep-Learning SuperSampling). DLSS on käytännössä ensimmäinen kuluttajille suunnattu teknologia, jossa NVIDIA hyödyntää sen näytönohjaimissa Volta-arkkitehtuurin mukana esiteltyjä tensoriytimiä. Artikkelissa käytetyt kuvat on pakattu häviöllisessä JPEG-formaatissa. Löydät pakkaamattomat kuvat uutisen lähdelinkeistä.

DLSS julkaistiin kovan rummutuksen kera, mutta sen markkinoille vyörymistä hidastaa muun muassa sen supertietokonetta esityön tekijäksi vaativat toteutus. Jokaista ominaisuutta tukevaa peliä on renderöitävä NVIDIAn NGX:ää hyödyntäen (Neural Graphics Framework for AI Image Processing) supertietokoneella 64-kertaisella SSAA:lla natiiviresoluutiolla kyllin monesta mahdollisesta nurkasta, jotta tekoälylle voidaan opettaa perustotuudet siitä, miltä kuvan pitäisi näyttää. Tämä operaatio on toistettava erikseen jokaisella halutulla resoluutiolla. Kun supertietokone on murskannut kylliksi kuvia, saadaan tulokseksi käyttäjille toimitettava tiedosto täynnä dataa tensoriydinten tulevia päättelytehtäviä varten.



Perusmuotoisen DLSS:n tapauksessa NVIDIA hakee reunojenpehmennyksen lisäksi suorituskyvyn parantamista. Tämä on toteutettu renderöimällä peli valittua resoluutiota pienemmällä tarkkuudella, joka skaalataan valitulle resoluutiolle tensoriydinten parannellessa kuvaa supertietokoneen renderöinneistä opituilla tiedoilla. Renderöinnissä käytetään TAA:n (Temporal Anti-Aliasing) tapaan hyväksi aina useampaa kuin yhtä edellistä ruutua, mutta tekoälyn kuvanparannusten myötä liikeartifaktien määrä jää keskimäärin TAA:ta pienemmäksi ongelmaksi. Lisäksi on olemassa DLSS 2X -tila, jossa peli renderöidään valitulla resoluutiolla, mutta sitä ei ole toistaiseksi tuettu missään pelissä.



Tällä hetkellä DLSS on tuettu kolmessa pelissä ja yhdessä testiohjelmassa. 3DMark Port Royal -testissä ja Battlefield V- sekä Metro Exodus -peleissä on virallinen DLSS-tuki ja Final Fantasy XV:ssä beetatason DLSS-tuki. Yhteensä DLSS-tuki on luvattu tähän mennessä 25 peliin.
Final Fantasy XV:n tapauksessa koko pelin DLSS-tuki jäi pienelle huomiolle, mutta pelistä erikseen rakennetussa testissä se sai osakseen pääosin kiitosta, vaikka pientä kritiikin aihettakin löytyi. Battlefield V:n ja Metro Exoduksen myötä tilanne muuttui kuitenkin kertaheitolla ja rajusti. Kummankin pelin kohdalla DLSS-toteutus jätti huomattavasti toivomisen varaa. Metrossa DLSS:n käsittelemä kuva jää huomattavan epätarkaksi tai ”suttuiseksi” ja Battlefield V:ssä on paitsi epätarkkuutta, myös selviä artifakteja tietyissä tilanteissa. Battlefieldin tapauksessa joissain tapauksissa peli näyttää jopa paremmalta, kun kuva renderöidään 75 % resoluutiolla ja skaalataan ilman tekoälyä valitulle resoluutiolle, kuin DLSS:n kera.



Battlefield V:n ja Metro Exoduksen aiheuttaman porun myötä NVIDIA on nyt julkaissut sarjan kysymyksiä ja vastauksia, joiden avulla se pyrkii avaamaan lisää DLSS:n toimintaa ja miksi tulokset ovat sellaisia, mitä ne ovat. Samalla Turingien julkaisutilaisuudessakin tutuksi tullut lausahdus ”It just works!” on muuttunut säyseämmäksi asenteeksi, jossa NVIDIA myöntää esimerkiksi TAA:n tuottaman kuvan voivan olla joissain tapauksissa DLSS:ää parempi. Epätarkan lopputuloksen NVIDIA sysää pääosin matalampien resoluutioiden piikkiin, todeten että esimerkiksi 1080p-resoluutiolla (DLSS:n renderöidessä pelin sitä pienemmällä todellisella resoluutiolla) on yksinkertaisesti niin vähän lähdepikseleitä, ettei skaalauksen laatu yllä samaan, kuin vaikka 4K-resoluution tapauksessa.



NVIDIA kertoo kuitenkin ajavansa myös jo julkaistuja DLSS-pelejä jatkuvasti supertietokoneillaan parantaakseen tensoriytimille toimitettavan datapaketin laatua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uudet ajurit voivat muuttaa DLSS:n laatua huomattavastikin tulevaisuudessa. Yhtiön mukaan se panostaa tällä hetkellä etenkin DLSS:n laadun parantamiseen matalilla resoluutioilla Battlefield V:ssä, jonka lisäksi Metro Exodukseen on tulossa kuvaa terävöittävä päivitys.

Samalla NVIDIA antoi myös selityksensä sille, miksi DLSS on tuettuna vain tietyillä näytönohjaimilla kullakin resoluutiolla. Johtuen DLSS:n luonteesta se vaatii aina tietyn suoritusajan, jolloin etenkin nopeimpien näytönohjainten suorituskyky saattaa jopa kärsiä, jos peliä ajetaan matalalla resoluutiolla DLSS:n kera. NVIDIAn mukaan DLSS tulee olemaan tuettuna peleissä kullakin näytönohjaimella vain niillä resoluutioilla, joilla se parantaa suorituskykyä. Oletettavasti lausunto koskee vain perus-DLSS:ää, sillä DLSS 2X -tila heikentää suorituskykyä aina.

Lähde: NVIDIA Kuvat: Halpuuttaja @ TechBBS, MikjoA @ TechPowerUp, Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
225
Paljonkohan nuo tensor ytimet muodostaa lopullisen tuotteen hinnasta? Tarvis pelaajan näkökulmasta vaikuttavat täysin hukkaan heitetyltä rahalta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Paljonkohan nuo tensor ytimet muodostaa lopullisen tuotteen hinnasta? Tarvis pelaajan näkökulmasta vaikuttavat täysin hukkaan heitetyltä rahalta.
Niinhän tuo siltä vaikuttaa että tämä ei todellakaan tule ottamaan tuulta alleen. Aivan liikaa rajoitteita jotka jo tuhoavat koko virityksen saatika noi suttusuus ongelmat.
Onhan noita uusia mahtavia ominaisuuksia tullut aikaisemminkin ja muutaman vuoden päästä niitä ei kukaan edes enää muista (esim. Nvidian ja AMD 3D lasi jutut)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Eikö GPU:lla voi toteuttaa yksinkertaista Sharpen filtteriä? Vaikuttaa siltä, että parempi ratkaisu kuin DLSS, olisi skaalata ja terävöittää kuvaa. Pelkkä skaalaus ei ihan riitä, koska sumentaa kuvaa. Filmejä katsellessani olen käyttänyt Sharpen filtteriä 10+ vuotta. Huomattava parannus, joka taikoo detaljeja kuvaan lisää. Ainakin VLC sitä tukee. It just works. AMD vois tuoda tämän vaikka ajureihinsa ja DLSS olis sillä historiaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Itse vain toivon että peleissä ei olisi pakotettuja pehmennyksiä (BF5) ja että jos jotain haluaa käyttää niin peli ei pakottaisi tällöin jotain kuvan muussaavaa teknologiaa päälle (AC Syndicate).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Paljonkohan nuo tensor ytimet muodostaa lopullisen tuotteen hinnasta? Tarvis pelaajan näkökulmasta vaikuttavat täysin hukkaan heitetyltä rahalta.
Tensoreilla voi toki tehdä muutakin kuin DLSS, mutta ne vievät noin 10% piirin alasta, joten 350 euron kortilla tulee tensoreille hintaa noin 35 euroa. RT coret lienevät saman arvoisia. Perustan tämän arvion Nvidian die shotteihin ja muuhun grafiikkaan. Missään nimessä ne eivät vie 50% alasta.
 
Liittynyt
30.01.2019
Viestejä
13
DiipLöörningUpSceeling. Rasittavaa kun käytetään termiä täysin päinvastaisesti...
PhysX on myös vähän luokkaa "ehkä se computella hoituu tarpeeks hyvin", ehkä AMD:kin hoitelee computella nämä (RT ja DLUS) jutut sit joskus, isompi hitti toki suorituskykyyn mutta meh.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
NVIDIA kertoo kuitenkin ajavansa myös jo julkaistuja DLSS-pelejä jatkuvasti supertietokoneillaan parantaakseen tensoriytimille toimitettavan datapaketin laatua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uudet ajurit voivat muuttaa DLSS:n laatua huomattavastikin tulevaisuudessa.
Jokaiselle pelille oma 1GB ajuripaketti? Peliä vaihtaessa pitää ladata toinen 1GB paketti? Vai kuinka se "tekoäly" muuten osaisi yhtään paremmin tulevaisuudessakaan?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Jokaiselle pelille oma 1GB ajuripaketti? Peliä vaihtaessa pitää ladata toinen 1GB paketti? Vai kuinka se "tekoäly" muuten osaisi yhtään paremmin tulevaisuudessakaan?
Ei ne datasetit ole kuin muutamia megoja
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Tuo Nvidian myöntö että DLSS on tosiasssa tarkoitettu toimimaan vain alle 60FPS kuvataajuksialla on aika iso ero verrattuan siihen miten sitä alunperin markkinoitiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 837
Omasta mielestä koko DLSS on iso vitsi, ensin Nvidian pitää supertietokoneillaan kikkailla, että saavat haluttuihin peleihin tuon käyttöön. Eli ei riitä, että odotellaan optimoituja ajureita, vielä pitää odottaa, että Nvidia viitsii pyöritellä supertietokoneillaan peliä x, että maksetun ominaisuuden edes saa käyttöön. Kun jo nyt voi esim. tiputtaa sitä resoluution skaalausta (esim. 80% 4K:sta) ja saada vastaavaa aikaiseksi, mitä esim. Hardware Unboxed testasi omassa videossaan. Ja näytti paremmalta kuin tämä supertietokoneilla kikkailtu vastine.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 073
Joo kyllähän tuo täysin turhalta ominaisuudelta näyttää kuten jo julkaisussa epäilin. Jos resoluutio skaalauksella päästään parempaa lopputulokseen ja usein paremmalla ruudunpäivityksellä niin Nvidia voisi kyllä laittaa sen supertietokoneensa vaikka pois päältä niin näin ilmastohysterian aikaan säästyisi muutama TWh.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Nvidia olisi voinut laittaa peleihin "DLSS" asetuksen, joka käytännössä enabloisi 80% reson skaalauksen. Parempi kuvanlaatu, parempi suorituskyky ja ihmiset olisivat vain ylistäneet että "hyvä tehoboosti" ja "kuvanlaatu lähes yhtä hyvä". Toki sitten kun tuo likainen totuus olisi paljastunut niin olisi tullut lunta tupaan, mutta asiakkaat armahtavat. Mitä vain vihreä tekee niin "Just buy it!"
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Tensoreilla voi toki tehdä muutakin kuin DLSS, mutta ne vievät noin 10% piirin alasta, joten 350 euron kortilla tulee tensoreille hintaa noin 35 euroa. RT coret lienevät saman arvoisia. Perustan tämän arvion Nvidian die shotteihin ja muuhun grafiikkaan. Missään nimessä ne eivät vie 50% alasta.
350 euron näytönohjainkortista itse piirin osuus on vain n. puolet, muistit tekee melkein puolet hinnasta, ja PCB, liittimet, virransyöttö yms. maksaa myös.

Eli pikemminkin parinkympin luokkaa.

Onkos muuten jo selvinnyt, että onko GF 1660 oma pienempi piirinsä vai vaan 2060/2070 josta RT-yksiköt pois päältä?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Sinänsä huvittavaa, että olen aina pitänyt Metron ilmettä vähän suttuisena, niin nyt tekoäly tekee siitä parodiaa. Samaa voisi sanoa Battlefiedin tyylistä, jossa optisesti hankalasta ja epäselvästä puska/ruohohelvetistä korostetaan myös tuota epäselvyyttä. Samaan aikaan viritys pelaa ihan kohtuullisesti FF:ssä, jonka ilme on merkittävästi selvempi ja näin on myös lopputulos.

Kone tekee juuri sen mitä käsketään, jos sen saama malli on sama nuhjuisuus korkeammalla resolla, niin silloin se tekee kuvasta nuhjuisempaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Onkos muuten jo selvinnyt, että onko GF 1660 oma pienempi piirinsä vai vaan 2060/2070 josta RT-yksiköt pois päältä?
Oma piirinsä, joku vajaa 290mm2. Toistaiseksi on ristiriitaista tietoa onko siellä lopulta tensoriytimiäkään.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Sinänsä huvittavaa, että olen aina pitänyt Metron ilmettä vähän suttuisena, niin nyt tekoäly tekee siitä parodiaa. Samaa voisi sanoa Battlefiedin tyylistä, jossa optisesti hankalasta ja epäselvästä puska/ruohohelvetistä korostetaan myös tuota epäselvyyttä. Samaan aikaan viritys pelaa ihan kohtuullisesti FF:ssä, jonka ilme on merkittävästi selvempi ja näin on myös lopputulos.

Kone tekee juuri sen mitä käsketään, jos sen saama malli on sama nuhjuisuus korkeammalla resolla, niin silloin se tekee kuvasta nuhjuisempaa.
Sekavammassa kuvassa koneella on myös enemmän hankaluuksia tunnistaa kohteita, jolloin se väkisinkin arvaa väärin paljon useammin, kuin tilanteissa jossa graffa on staattista ja selkeämpää. Vähemmän ai:n tekemiä virhearvauksia siitä kuinka kuvaa pitäisi ”parantaa”.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
Sekavammaksi kuvassa koneella on myös enemmän hankaluuksia tunnistaa kohteita, jolloin se väkisinkin arvaa väärin paljon useammin, kuin tilanteissa jossa graffa on staattista ja selkeämpää. Vähemmän ai:n tekemiä virhearvauksia siitä kuinka kuvaa pitäisi ”parantaa”.
Monella osaa kysymys on paljon muutenkin nykypelejä koskevasta ongelmasta, kaikesta tehdään äärimmäisen epäselvää ja asia korjataan sitten asettamalla leijuvia nuolia ja Batman-visioneja naamalle. Monella osaa oikeasti hyvännäköiset ja tärkeät asiat katoavat massaan, kun ruutu on täynnä tarpeetonta yksityiskohtaa. Jos itsekkään ei pysy enää selvillä siitä, missä mikäkin reuna on ja mikä on tärkeää, miten tekoäly ymmärtäisi sen paremmin.

Kysymys on myös suorituskyvystä, mitä yksityiskohtaisemmaksi mennään, sitä enemmän tällainen tarvitsee pohjadataa ja suorituskykyä, saadakseen aikaa jotain oikeaa. Lopulta päästään tilanteeseen, jossa tämä muistuttaa pahasti RTX-puolta siinä, että tätä suorituskykyä ei ole antaa ja tällä pitäisi säästää sitä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Monella osaa kysymys on paljon muutenkin nykypelejä koskevasta ongelmasta, kaikesta tehdään äärimmäisen epäselvää ja asia korjataan sitten asettamalla leijuvia nuolia ja Batman-visioneja naamalle. Monella osaa oikeasti hyvännäköiset ja tärkeät asiat katoavat massaan, kun ruutu on täynnä tarpeetonta yksityiskohtaa. Jos itsekkään ei pysy enää selvillä siitä, missä mikäkin reuna on ja mikä on tärkeää, miten tekoäly ymmärtäisi sen paremmin.

Kysymys on myös suorituskyvystä, mitä yksityiskohtaisemmaksi mennään, sitä enemmän tällainen tarvitsee pohjadataa ja suorituskykyä, saadakseen aikaa jotain oikeaa. Lopulta päästään tilanteeseen, jossa tämä muistuttaa pahasti RTX-puolta siinä, että tätä suorituskykyä ei ole antaa ja tällä pitäisi säästää sitä.
"24 fps riittää oikein hyvin"

Itse kyllä pidän yksityiskohtia ja tarkkuutta tärkeänä siinä missä sulavuuttakin. Blurrifiltterin saa vaikka silmälaseilla (tai ottamalla ne pois) jos sellaisesta tykkää.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 778
Kieltämättä tulokset toistaiseksi on hiukka laihoja. Pitää kuitenkin muistaa että oikeassa elämässä olevien käyttökohteiden lukumäärä on tasan kaksi, joka ei nyt ehkä vielä ole kattava sample size tekniikan suoraan hylkäykseen. Aika näyttää tuoko iterointi parempaa tulosta uusien julkaisujen kanssa.

Kuten artikkelissakin todetaan, DLSS:n tavoitehan ei tosiaan (teknisen toteutuksen johdosta) ole puskea huippukortteja 120fps -> 144fps rajan yli vaan auttaa sillon kuin GPU ei jaksa pitää yllä sitä kuuttakymmentäkään halutulla resoluutiolla, ja nimenomaan halutulla _korkealla_ resoluutiolla.

Lienee hiukan naiivia myös kuvitella että jos tensorit olisi jätetty pois chipeistä kortit olisivat kympin halvempia, taitaa markkinahinnat koostua pääosin muunlaisista tekijöistä (olivat ne sitten savua ja peilejä tahi ei).
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
"24 fps riittää oikein hyvin"

Itse kyllä pidän yksityiskohtia ja tarkkuutta tärkeänä siinä missä sulavuuttakin. Blurrifiltterin saa vaikka silmälaseilla (tai ottamalla ne pois) jos sellaisesta tykkää.
Et ymmärrä mitä ajan takaa, kysymys ei ole yksityiskohdat ovat huono asia, vaan niiden määrä ja väärä käyttö.

Kaikenmaailman kiviä aletaan tesseloimaan juoksupolulla, jos niitä edes näkisi sen yksityiskohtaisen nurmikon läpi. Samaan aikaan ihmetellään, kuinka ne asiat joita oikeasti katsotaan ovat köppäisiä ja kuinka uusimmatkaan kortit eivät saa pelejä pyörimään. Seuraavaksi sen sijaan, että korjattaisiin esim. Metrossa ne ihmisten naamat järkeviksi ja yksityiskohtaisiksi, tarjotaan dof-efektejä sumentamaan laitoja, että ne naamaa paremmin teksturoidut/tesseloidut kivet siellä maassa, eivät veisi keskittymistä.

Osittain toki taustalla on myös se, että tälläinen vaatisi enemmän omistautumista, eikä vain samojen kivien, juurakkojen ja lehvien porttaamista pelistä toiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
349
Onko nämä Downscalaukset ja DLSS siis testattu heavy AA päällä kaikissa tilanteissa? Kun voin nähdä tilanteen, jossa AA:ta ei haluta käyttää ollenkaan hidastamaan suorituskykyä ja sotkemaan inputtia, joten resolution downscale ei ole hyvä idea muutenkaan kuvanlaadullisesti.

Jos tämä AA:n enabloiminen erikseen DLSS:än päälle aiheuttaa tuplasumentumista, niin se voisi selittää myös osittain tämän. En kuitenkaan omista 4k näyttöä tai GPU:ta jossa ominaisuus on, että voisin testata tätä itse.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Tässäkö syy, miksi ne ajuripaketit on jo yli 500megaa isoja? Täynnä jotain datasettejä eri peleille
Ei siellä ole näitä datapaketteja kuin kolmelle pelille, yhdelle testille ja mahdollisesti parille demolle tällä hetkellä (ainakaan tiettävästi)
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Onko nämä Downscalaukset ja DLSS siis testattu heavy AA päällä kaikissa tilanteissa? Kun voin nähdä tilanteen, jossa AA:ta ei haluta käyttää ollenkaan hidastamaan suorituskykyä ja sotkemaan inputtia, joten resolution downscale ei ole hyvä idea muutenkaan kuvanlaadullisesti.

Jos tämä AA:n enabloiminen erikseen DLSS:än päälle aiheuttaa tuplasumentumista, niin se voisi selittää myös osittain tämän. En kuitenkaan omista 4k näyttöä tai GPU:ta jossa ominaisuus on, että voisin testata tätä itse.
DLSS on yksi AA-tila muiden joukossa, ei ole siis päällekkäin päällä mitään muuta.
Noissa esimerkeissähän oli tosiaan pahimmillaan tilanne se että 75% resolla ilman mitään AA:tai kuva oli parempi kuin DLSS:llä
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Ei siellä ole näitä datapaketteja kuin kolmelle pelille, yhdelle testille ja mahdollisesti parille demolle tällä hetkellä (ainakaan tiettävästi)
Ok. Omituisen isoja kuitenkin nuo ajurit. Aikaisemmin ajattelin sen johtuvan asennusanimaatioista, mutta nyt alkaa olla jo melkein huonosti pakatun elokuvan verran mikäli sillä olisi täytetty. Noh, tulevat kuitenkin varmasti räjähtämään käsiin, jos nuo datasetit yleistyessään tosiaan laitetaan kaikki jokaiselle pelille yleisiin ajureihin. Tuntuisi järkevämmältä vaikka sillä gefore experiencellä hakea netistä tarvittaessa
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Tuossa Metro Exobuksessa vaikuttaisi että jo DXR (RTX) itsessään sumentaa kuvaa, eikös DLSS toimi yleensäkin vain DXR:n kanssa?

Metro Exodus Benchmark Performance, RTX & DLSS
DLSS ei vaadi DXR:ää millään tasolla, rajoitukset ovat keinotekoisia (koska DLSS:ää "saa käyttää vain jos nostaa suorituskykyä", mikä toisaalta tarkottaisi ettei DLSS 2X:ää saisi käyttää ikinä ellei lausunto koske vain "perusmallia").
Tässä lunttilappu BFV:n ja Metron rajoituksiin:
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
779
Upeat uudet ominaisuudet
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
DLSS ei vaadi DXR:ää millään tasolla, rajoitukset ovat keinotekoisia (koska DLSS:ää "saa käyttää vain jos nostaa suorituskykyä", mikä toisaalta tarkottaisi ettei DLSS 2X:ää saisi käyttää ikinä ellei lausunto koske vain "perusmallia").
Tässä lunttilappu BFV:n ja Metron rajoituksiin:
Juu siis pointti oli "ei toimi", eli pääosin DXR:n kanssa vain asetus mahdollistettu, mutta näemmä Metrossa mahdollisuus 4K:lla ilman DXR. Kiitos tästä, itsellä kun ei tuota Metroa ole niin ei voi testailla. Mutta näyttää DXR itsessään jo sumentavan peliä, olikohan nuo DLSS-testit tehty DXR:n kanss vai ilman?

Edit: Nykyisellään turha ominaisuus, toivottavasti jaksavat ajaa AI:lla hieman laajempia oppimateriaaleja että saadaan laatua parannettua.
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
...
Lienee hiukan naiivia myös kuvitella että jos tensorit olisi jätetty pois chipeistä kortit olisivat kympin halvempia, taitaa markkinahinnat koostua pääosin muunlaisista tekijöistä (olivat ne sitten savua ja peilejä tahi ei).
Ei kympin halvempia ...
mutta vähän tehokkaampia ...
kun niisä olisi voinut olla senverran enempi normaaleja grafiikkayksikköjä jotka toimii aivan kaikissa peleissä ilman mitään erityistä tukea.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
478
Paljonkohan nuo tensor ytimet muodostaa lopullisen tuotteen hinnasta? Tarvis pelaajan näkökulmasta vaikuttavat täysin hukkaan heitetyltä rahalta.
En tiedä paljon ne vievät esimerkiksi 2080RTX hinnasta, mutta koska esimerkiksi Radeon VII on sama hinta- ja nopeustasoinen ilman noita ytimiä, niin luulisi niiden olevan "suhteellisen" pieni lisäys. Voi myös olla että Radeon VII on ylihinnoiteltu
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
651
En tiedä paljon ne vievät esimerkiksi 2080RTX hinnasta, mutta koska esimerkiksi Radeon VII on sama hinta- ja nopeustasoinen ilman noita ytimiä, niin luulisi niiden olevan "suhteellisen" pieni lisäys. Voi myös olla että Radeon VII on ylihinnoiteltu
Ratukassa maksaa nuo HBM2 muistit, joita moni toki pitää täytenä möllinä, mutta jotka sentään ovat edes käytössä. Samaa ei voi sanoa puolesta RTX-kortteja, joiden tensorit makaavat näillä näytöillä käyttämättöminä.
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 893

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Katsellaanhan tilannetta sitten, kunhan on tullut runsaasti enemmän kuin kolme peliä joissa tuki DLSS:lle. Final Fantasyssä homma toimii kuin pitääkin ja ilmeisesti Metroonkin on tullut korjausta:

Todays's Metro Exodus patch seems to fix the blurriness and image quality issues with DLSS. : nvidia

Metrossa tosiaan DLSS toimii ilman Ray Tracingiä, ja niin se pitäisi ollakin jatkossa.
Lisäsikö päivitys siis myös DXR:n 1440p-resoluutiolle ilman DXR:ää? Ainakin vielä ennen sitä DLSS toimi Metrossa ilman DXR:ää vain 4K-resoluutiolla.

Lisäksi pitää muistuttaa ettei se homma Final Fantasyssäkään toimi niin kuin pitää. Vaikka jätettäisiin yksityiskohtien hajoaminen huomioitta, se rikkoo ainakin paikoin DoF-efektin (itseasiassa myös 3DMarkissa oli vähän tähän viittaavaa nähtävissä, tai sitten oli muuten vain buginen DoF-blurri siinä)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
It just works osastolta: Shadow of tomb raiderin RTX ja DLSS tukea ei ole näemä hylätty, vaikka elokuussahan sitä vasta demottiin. Nvidian supportin twitteristä:

"The SofTR development team and NVIDIA are still working hard to put the final touches on it alongside DLSS. We look forward to you checking it out soon.

10.29 - 15. tammik. 2019"
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 878
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom