Custom rom -esittelyketju

Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
416
OK Kiitos. Eli sieltä valitsee "install" ja valitsee jonkin fileen? joka on jossakin?


Eikun.
Ihan itsellään tämäkin sen tekee. Ei tarvinnut mitään tehdä itse. :) Nuo oudot kyselyt ja vaihtoehdot vain hiukan hämäsivät. Nyt on päivitetty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
237
Einy sinällää customiin liittyvää (vai onko, koska TWRP?:D)

Nomut kuitenki @FlyingAntero osaakko sanoo, että mikä kusee, kun yritän flashaa twrp:n kännyyn niin sen jälkeen känny jää buuttaamaan siihe twrp:hen eikä mee käyttikseen:D A/B partition hommeli siinä kusee mutta can i fix it, ettei iha joka kerta tarvis MSMdownloadToolia käytellä, kun pelleilee...

Edit: fastboot boot komennolla, kun ajaa sisään niin ei siis ongelmaa, koska se ei itsessään asennu mihkään.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Einy sinällää customiin liittyvää (vai onko, koska TWRP?:D)

Nomut kuitenki @FlyingAntero osaakko sanoo, että mikä kusee, kun yritän flashaa twrp:n kännyyn niin sen jälkeen känny jää buuttaamaan siihe twrp:hen eikä mee käyttikseen:D A/B partition hommeli siinä kusee mutta can i fix it, ettei iha joka kerta tarvis MSMdownloadToolia käytellä, kun pelleilee...

Edit: fastboot boot komennolla, kun ajaa sisään niin ei siis ongelmaa, koska se ei itsessään asennu mihkään.
Oliko sulla Magisk asennettuna ennen TWRP:n flashausta? Jos oli, niin Magisk pitää flashata uudelleen TWRP:n flashauksen jälkeen. Muuten voi ajautua bootlooppiin. A/B partition luureissa recovery ei ole erillinen osio puhelimessa vaan se on sidottu boot sektoriin.
...Non-A/B Android phones actually had two kernel images. One lived in the recovery partition, while the other lived in the boot partition. This allowed the phone to boot into recovery and make major changes to the rest of the system. But the A/B approach gets rid of the separate recovery partition and integrates it into the boot partition. Why? Probably because on stock phones, the recovery is only used for system updates, and with the A/B arrangement, it's no longer necessary to have a separate dedicated recovery since updates happen directly to the inactive partition.

This creates a challenge for phone modding, however. Without a separate recovery partition, the stock recovery has to be replaced with a custom recovery, inside the boot partition where the kernel lives. But on Android, you cannot modify partitions through fastboot – you can only flash over them. So installing a custom recovery like twrp for the first time requires you to fastboot boot into twrp from your computer, then flash an installer once you are booted. .

There's another problem: Rooting via magisk makes modifications to the boot sector. So does flashing xposed or (obviously) a custom kernel. With recovery and these other custom mods now all living together in the same partition, it is possible for one of them to overwrite files used by another mod. This is why you may need to reflash magisk after updating a custom kernel or custom recovery, and why not doing so can result in a bootloop. You've overwritten filesmagisks uses for root, so your phone can no longer boot (this isn't the case with all mods; many are now coded to avoid this problem).
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
237
Omni rom on muute oikein jees mut tää idle kulutus on iha kauheeta. Viime yönä meni 6h aikana 19% ja keskiviikko-torstai yönä 13%

Päivän aikana ei paljoo suoraa akkutilastos näy, jos on käyttämättä ollu. Voiko always on display syödä noin järkyttävää määrää? Sitä ei pois mitenkään saa:D akku tilastois näky yön jälkee vaan wappi: 4% ja wifi 2%.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
237
Jaaha....nyt, kun koitan "fastboot boot twrp-3.2.3-x_blu_spark.img", niin puhelin jää mustaan ruutuun ja sininen ilmoitusvalo vaan palaa....on täänyt ju****uta, kun ei yhtäkkii toimi

Edit:
Joo nyt hajoo kasetti tän homman kans:D
Ohjeet flashaamiseen:

"Boot into TWRP
MAKE SURE YOU'RE USING ONLY blu_spark TWRP
Flash the latest OxygenOS zip
Flash TWRP Installer
Reboot to recovery
Flash OxygenOS zip again to make sure you have it on both slots
Flash TWRP Installer
Reboot to recovery
Flash ROM (link in first post)
Wipe Data and Cache
DO NOT WIPE SYSTEM!!!!!
Flash TWRP Installer
Reboot to Recovery
Flash ONLY the latest Magisk"

"flash twrp installer" kohalla kaikki hajoo, eikä kännykkä boottaa mihinkään suuntaan(paitsi bootloaderiin). twrp-3.2.3-x_blu_spark.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
813
(Toivottavasti) lyhyt kysymys, puhelimessa on custom rom sisällä, mutta en aikanaan flashannut paketin mukana tullutta kerneliä. Voinko flashata sen ihan normaalisit twrpstä näin jälkikäteen? Kun se mainitaan asennusohjeissa kohtana 1) - flash kernel with fastboot.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
(Toivottavasti) lyhyt kysymys, puhelimessa on custom rom sisällä, mutta en aikanaan flashannut paketin mukana tullutta kerneliä. Voinko flashata sen ihan normaalisit twrpstä näin jälkikäteen? Kun se mainitaan asennusohjeissa kohtana 1) - flash kernel with fastboot.
Vähän hankala vastata, kun ei ole puhelin tai custom tiedossa tai mitä olet tarkalleen ottaen tehnyt tähän saakka.
 

voffer

huru-hara
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 049
Yleensähän ROM-paketti sisältää yhteensopivan kernelin, joten ennen uuden ROMin asentamista flashattu kernel korvautuu heti paketissa mukana olevalla, ellei sitä erikseen estä.

Toisin sanoen jos puhelin toimii ilman ongelmia, ei kannata ryveta sätämään kernelin kanssa, ellei tiedä mitä tahtoo.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
569
Kokeilin myös Google-kameraa Asus Zenfone 5Z:aan. Oli vielä elo-syyskuun kamerasoftalla hiukan parempi, mutta ihan syyskuun lopulla tullut päivitys teki puhelimen kamerasta niin hyvän, että G kamera siirtyi APK-'pankkiin'.
Taas innostuin kokeilemaan Googlen kameraa, kun näin XDA-foorumin lupaavan uutisen, tosin Razer-puhelimelle: Google Camera port brings HDR+ and Night Sight to the Razer Phone

Aiempia versioita tuntui vaivaan etukameran kuvien keltaisuus ja takakameraa taas hitaus varsinkin Night modessa.


Juuri tuo uusin versio tuntuu toimivan oivasti Zenfone 5Z:ssa:
Google Camera 6.1.021 Modded v1.2.0


Säätöjä on runsaasti, mutta tietyllä konseptilla saa ihan käyttökelpoisen arkikameran ja oikeastaan vain laajakulma ja superresoluutiokuvat voi jättää vakiokameralle.

Säädöt: Interface : pixel 3
Rear cam : pixel 3 xl
Front cam : nexus 6p
Config : pixel 2018 zslr hdr+

Savitar lib
Enabled all options under fix
Raw format = raw10
Image format = YUV
enabled motion and AE under viewfinder processing

Saturation Back camera highlight 1.0 ja Shadow 1.6

Etukameralla Highlight 0.5 ja Shadow 0.6

Mutta kokeilemalla voi löytyä hiukan paremmatkin saturaation parametrit.

Kannattaa poistaa ennen asennusta muut googlekamerat. Ohessa vielä puhelimen GCam asetukset ruudunkaappauksina. Kuvat ei välttämättä ihan järjestyksessä, mutta eiköhän "varakameran" säätäminen onnistu.

Screenshot_20190105-115122.jpg Screenshot_20190105-115251.jpg Screenshot_20190105-115210.jpg Screenshot_20190105-115303.jpg Screenshot_20190105-115317.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 607
Asensin Xiaomi Redmi Note 3 Syberia Rom:in päälle Havoc OS:n, joka on muutamia kuukausia uudempi. Asennus meni erittäin näppärästi, kun kaikki ohjelmat toimii heti suoraan. Nyt on 5.1.2019 tietoturvakorjaukset. Hyvältä ja toimivalta vaikuttaa. Android 9 tietysti, kuten edellinenkin rom.

Screenshot_2019-01-20_173310.jpg
[ROM]-[Official]-Havoc-OS-[9.0]
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Lineage OS:n asennettuna OnePlus Oneen. Ihan tyytyväinen olen ja 8.1.0 Android versiossa mennään. 15.1-20190110-NIGHTLY-bacon.
Ja mietitään, että valmistajan uusin versio tuolle Oneplus 1:selle on 5.1.1 Lollipop eli eihän tuohon ole enään vuosiin tullut päivityksiä enään.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 701
Ja mietitään, että valmistajan uusin versio tuolle Oneplus 1:selle on 5.1.1 Lollipop eli eihän tuohon ole enään vuosiin tullut päivityksiä enään.
Noh, tykästyin tuon CyanogenModin tekemään käyttikseen enkä sitten tuota OnePlus Onen uusinta käyttistä viitsinyt alkaa asentelemaan vaan siirryin tähän Lineage OS:n ja ihan hyvin toimii (osittain samat tekijät takana).

Varmasti siirryttäessä jostain sanotaan nyt vaikka Samsungista tähän eroa voi olla enempikin.

+ Itse en erityisesti arvosta sitä että kun joka vuosi tulee noin 1-2 "lippulaivaa" per valmistaja niin noin 2v päästä sen entisen lippulaivan tuki loppuu => valmistajat oikeasti olettavat että ihmiset heittävät sen roskiin ja ostavat uuden. Mikäli päivityksiä (edes kolmannen osapuolen) saa, akku pitää järkevästi virtaa (itsellä vielä varmaan noin 3+ päivää, yleensä kun tippuu jonnekin 40% alle alan harkitsemaan latausta) ja tallennustilaakin löytyy (64Gb malli, tajuan päivitystarpeen niissä 2-8Gb malleissa kun edes omia päivityksiä ei saa tehtyä ja hinnat ovat alkaenkin ~100€) en itse koe erityistä tarvetta uuden ostoon ellei syystä X kolhi puhelinta (esim. tipauta asvalttiin kuten N900 toimii mutta kuoressa jälkiä, vakuutukseen meni ja hankin tämän OPO+ tilalle).
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
237
Attakaa mua ny joku:D pe-su: Syberia>oxygenos>AOSiP:) ja muutenki korkeintaan jaksan sen 1-2 viikkoo kerralla käyttää yhtä romia. Mutta sitten en kuitenkaan tiiä mitä mä haluan mun käyttikseltäni ja tekee mieli kokeilla koko ajan jotain uutta.

Oisko tähän ratkasuna....apple:vihellys:
No ei...toistaseks itellä ei muuta oo, kun aikaa ja ihan kivaa hommaa nii miksei.

Jos seuraavaks testailis vanhaa kunnon lineageOSia tai sitte pixel experience.

Syberia rom: ei mitään mainittavia heikkouksia. Hyvin toimi ilman lageja tai bugeja op6:lla.

AOSiP: ei kaatuillu tän päivän aikana aplikaatioiden takia.:tup: Aikaisemmalla aosip visiitillä kaatuili pari kertaa päivän aikana vähintään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 607
Attakaa mua ny joku:D pe-su: Syberia>oxygenos>AOSiP:) ja muutenki korkeintaan jaksan sen 1-2 viikkoo kerralla käyttää yhtä romia. Mutta sitten en kuitenkaan tiiä mitä mä haluan mun käyttikseltäni ja tekee mieli kokeilla koko ajan jotain uutta.

Oisko tähän ratkasuna....apple:vihellys:
No ei...toistaseks itellä ei muuta oo, kun aikaa ja ihan kivaa hommaa nii miksei.

Jos seuraavaks testailis vanhaa kunnon lineageOSia tai sitte pixel experience.

Syberia rom: ei mitään mainittavia heikkouksia. Hyvin toimi ilman lageja tai bugeja op6:lla.

AOSiP: ei kaatuillu tän päivän aikana aplikaatioiden takia.:tup: Aikaisemmalla aosip visiitillä kaatuili pari kertaa päivän aikana vähintään.
Syberia vaihdoin Havoc OS:ään. Minusta toimii paremmin kuin Syberia, mutta eroja ei kumminkaan juuri ole. Täytyy kumminkin tehdä asennukset kokokaan uusiksi, koska Nordean nettipankki ei toimi. Ilmeisesti roottauksen piilotusohjelma on nyt epäkunnossa ja ei enää käynnisty ollenkaan. Tein siis romin asennuksen vaan suoraan edellisen päälle ilman wipeä. Ja itse roottaukselle ei ole minulla muutenkaan käyttöä.

Edit:

Nyt se Nordean mobiilipankki toimii taas aivan normaalisti, vaikka en ole tehnyt mitään muutoksia. Eli en taida päivitelläkään nyt yhtään mitään. :)
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Custom ROMin asennuksesta kaivattiin aiemmin jonkinlaista yleispätevää ohjenuoraa. Sellaista on kovin vaikeaa muodostaa kaikille laitteille mutta tässä on prosessi selitettynä yhdellä laitteella.
Laitan tähän alapuolelle vielä Vernee Thorin bootloaderin avauksen ja TWRP:n asentamisen ihan vain verrokiksi. Lisäksi aiemmasta Sailfish -artikkelista on nähtävissä Sonyn bootloaderin aukaisuprosessi. Valmistajilla tosiaan on vähän eri käytäntöjä.
TWRP:n asennuksen tutoriaali olisi siinä mielessä hieman haastava, että jokaisella laitteella on vähän omat kikkailunsa. Pääpiirteittäin asennus tapahtuu seuraavasti (esimerkkinä Vernee Thor):
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
294
OMNI rommia useita vuosia eri laitteilla käyttäneenä voisin heittää pari sanaa tänne. OMNIn tiimi on aika pieni, mutta he ovat tyypit, jotka lähtivät CyanogenModista kun he keräsivät rahoituksen ja palkkasivat uuden CEO, joka lupasi varastaa androidin googlelta. Tiimiltä löytyy siis paljon kokemusta. Tiimi kehittää ja buildaa customrommia, joka on kaikille saatavissa. He kuitenkin tekevät androidia, jota haluavat itse käyttää eivätkä ole missään nimessä asiakasorientoitunut devausryhmä (tietenkin maintainereissa on eroja). Webbi-sivut ja blogit eivät yleensä ole ajantasalla. XDA sivuilla ei välttämättä löyty uusinta tietoa, varsinkaan ennen virallisia weekly buildejä (Käytin 3kk epävirallista oneplus5t android 9 buildia android8 modatuilla vendor-tiedostoilla ja se oli erittäin vakaa!). Sivujen ja XDA: sijaan kannattaa kääntyä telegram groupeihin (löytyvät XDA kunkin omnirom laitteen ensimmäisestä postauksesta).Telegram kanavilla kannattaa muistaa, että devaustiimi tekee androidia itselleen, eikä siellä kannata odottaa täydellistä palvelua juuri sinulle, jolla on ongelma X. Kun etsii informaatiota paljon ja paneutuu asiaan ensiksi, kanavalta saa hyvää supporttia ja korjaukset (muista aina ottaa aina logit! no logs no fixes) tulevat nopeasti. Itsellä esimerkiksi volte tuki suomalaisille operaattoreille tuli nopeasti kun tein JIRA-virhetiketin. OS mukana tulee MatLog sovellus jolla saa logit yhteen zip-tiedostoon.

Olen kokeillut useita customrommeja vuosien saatossa ja OMNI on vakain sekä saan sillä pisimmän akun keston. Tukee signature spoofingia, joka on tärkeä jos et halua käyttää gappseja vaan microGtä. OMNIssa ei ole välttämättä featureja niin paljon kuin muissa rommeissa, mutta huomattavasti enemmän kuin puhtaassa AOSP:ssa. OMNI ei ole varmastikkaan ole kaikille, mutta itselle vuosien saatossa aina palaan takaisin OMNI:n. Olen käyttänyt muutamia nexus puhelimia ja nykyään oneplus5t. Yksi iso ero esimerkiksi OMNI ja LineageOS välillä on se, että OMNI ei lisää buildeihin mitään vendor/firmware tiedostoja/imageja (tosin kuin LineageOS, korjatkaa jos olen väärässä). Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjän pitää olla tarkkana, että oikeat firmware/vendor on sisällä ennen kuin päivittä OMNI:n. Jos nämä eivät ole synkassa (myös Project Treble laitteet!), niin pahimmillaan luuri ei enää boottaa tai muita outoja ongelmia esiintyy. Chipset valmistajat työllistävät tuhansia ihmisiä, jotka kehittävät vendor/firmware -tiedostoja ja on yhtä tärkeää pitää androidi sekä "alakerta" (Hardware manufactures) ajan tasalla, jotta paras mahdollinen käyttökokemus ja suorituskyky on käytettävissä.

Itse olen välttynyt ongelmilta kun ottaa aina nandroid backupin ennen päivitystä. Myöskin kun oneplus julkaisee uuden virallisen OOS, otan omnista backupin, flässään OxygenOS, jossa tulee kaikki vendor päivitykset ja sitten wipe & nandroid restore omnista (takaisin lähtötilaan). OMNI päivityksiä seuraan OS mukana tulevasta Changelog appsista ja omni gerritistä.

OMNI on vakain (ja minulle paras) customrom, mutta se vaatii käyttäjältä panostusta, jotta se toimii tehokkaasti.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
OMNI rommia useita vuosia eri laitteilla käyttäneenä voisin heittää pari sanaa tänne. OMNIn tiimi on aika pieni, mutta he ovat tyypit, jotka lähtivät CyanogenModista kun he keräsivät rahoituksen ja palkkasivat uuden CEO, joka lupasi varastaa androidin googlelta. Tiimiltä löytyy siis paljon kokemusta. Tiimi kehittää ja buildaa customrommia, joka on kaikille saatavissa. He kuitenkin tekevät androidia, jota haluavat itse käyttää eivätkä ole missään nimessä asiakasorientoitunut devausryhmä (tietenkin maintainereissa on eroja). Webbi-sivut ja blogit eivät yleensä ole ajantasalla. XDA sivuilla ei välttämättä löyty uusinta tietoa, varsinkaan ennen virallisia weekly buildejä (Käytin 3kk epävirallista oneplus5t android 9 buildia android8 modatuilla vendor-tiedostoilla ja se oli erittäin vakaa!). Sivujen ja XDA: sijaan kannattaa kääntyä telegram groupeihin (löytyvät XDA kunkin omnirom laitteen ensimmäisestä postauksesta).Telegram kanavilla kannattaa muistaa, että devaustiimi tekee androidia itselleen, eikä siellä kannata odottaa täydellistä palvelua juuri sinulle, jolla on ongelma X. Kun etsii informaatiota paljon ja paneutuu asiaan ensiksi, kanavalta saa hyvää supporttia ja korjaukset (muista aina ottaa aina logit! no logs no fixes) tulevat nopeasti. Itsellä esimerkiksi volte tuki suomalaisille operaattoreille tuli nopeasti kun tein JIRA-virhetiketin. OS mukana tulee MatLog sovellus jolla saa logit yhteen zip-tiedostoon.

Olen kokeillut useita customrommeja vuosien saatossa ja OMNI on vakain sekä saan sillä pisimmän akun keston. Tukee signature spoofingia, joka on tärkeä jos et halua käyttää gappseja vaan microGtä. OMNIssa ei ole välttämättä featureja niin paljon kuin muissa rommeissa, mutta huomattavasti enemmän kuin puhtaassa AOSP:ssa. OMNI ei ole varmastikkaan ole kaikille, mutta itselle vuosien saatossa aina palaan takaisin OMNI:n. Olen käyttänyt muutamia nexus puhelimia ja nykyään oneplus5t. Yksi iso ero esimerkiksi OMNI ja LineageOS välillä on se, että OMNI ei lisää buildeihin mitään vendor/firmware tiedostoja/imageja (tosin kuin LineageOS, korjatkaa jos olen väärässä). Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjän pitää olla tarkkana, että oikeat firmware/vendor on sisällä ennen kuin päivittä OMNI:n. Jos nämä eivät ole synkassa (myös Project Treble laitteet!), niin pahimmillaan luuri ei enää boottaa tai muita outoja ongelmia esiintyy. Chipset valmistajat työllistävät tuhansia ihmisiä, jotka kehittävät vendor/firmware -tiedostoja ja on yhtä tärkeää pitää androidi sekä "alakerta" (Hardware manufactures) ajan tasalla, jotta paras mahdollinen käyttökokemus ja suorituskyky on käytettävissä.

Itse olen välttynyt ongelmilta kun ottaa aina nandroid backupin ennen päivitystä. Myöskin kun oneplus julkaisee uuden virallisen OOS, otan omnista backupin, flässään OxygenOS, jossa tulee kaikki vendor päivitykset ja sitten wipe & nandroid restore omnista (takaisin lähtötilaan). OMNI päivityksiä seuraan OS mukana tulevasta Changelog appsista ja omni gerritistä.

OMNI on vakain (ja minulle paras) customrom, mutta se vaatii käyttäjältä panostusta, jotta se toimii tehokkaasti.
Mukava lukea näin kattavia käyttökokemuksia :). Itsellä jäänyt viime aikoina OmniROM vähemmälle huomiolla, kun Nexus 5:lle ei ole ollut tuoretta buildia tarjolla. Katselin kuitenkin, että tänään on sopivasti tullut OmniROM 9 weekly saataville Redmi Note 4:lle (mido), joten voisi siihen asentaa Omnin kokeeksi. Muutenkin voisi jatkossa testailla vähän uudemmalla raudalla tuon Xiaomin kanssa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
294
Mukava lukea näin kattavia käyttökokemuksia :). Itsellä jäänyt viime aikoina OmniROM vähemmälle huomiolla, kun Nexus 5:lle ei ole ollut tuoretta buildia tarjolla. Katselin kuitenkin, että tänään on sopivasti tullut OmniROM 9 weekly saataville Redmi Note 4:lle (mido), joten voisi siihen asentaa Omnin kokeeksi. Muutenkin voisi jatkossa testailla vähän uudemmalla raudalla tuon Xiaomin kanssa.
Kappas tosiaan, juuri tullut weekly midolle :) Suosittelen tosiaan liittymään midon omni telegram grouppiin: Omni Xiaomi
Nexus 5 on vieläkin kelpo luuri, itselläkin sellainen löytyy vielä. Omnin tiimi on aika pieni varsinkin verrattuna lineageos, niin jos ei ole vapaaehtoista maintaineria laitteelle, niin ei sille myöskään buildeja tule. Tämä menee taas tähän filosofiaan, että OS devaajat tekevät työtä enemmänkin itselleen, mutta muut voivat auttaa maintainerin roolissa, mikäli tietylle devicelle supportin haluaa takaisin.

Itse olen oneplus5t omni telegram kanavalla lähinnä lurkkailen ja harvoin kommentoin, mutta sieltä pysyy vähän kärryillä mitä tapahtuu. Myös jos tulee ongelmia, niin kysymyksiä sinne. Riippuen maintanerista apua tulee tai ei :) Myöskin jos ja kun ihmiset tekevät virheitä, saa tiedoituksen jos tietyssä weekly buildissa on jotakin vikaan. Harvoin näitä käy, mutta joskus kuitenkin.

Luin juuri artikkelin midon custom rom asennuksesta. Bootloaderin unlockaus on tosiaan hankala prosessi, mutta mukava lukea miten se tehdään vaikkei itsellä laitetta edes ole. Toivottavasti nähdään lisää tämmöisiä artikkeleita tulevaisuudessa! Custom rom on loistava vaihtoehto päästä eroon googlen pakottamista applikaatioista (ja korvata ne microGllä) tai herättää vanha luuri henkiin. Minulla on samsung s3 int (i9300) ja motorola moto g (falcon) luuri jolle löytyy vielä lineageos android8 perustuen, uusimmilla tietoturvapäivityksille :)
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Kappas tosiaan, juuri tullut weekly midolle :) Suosittelen tosiaan liittymään midon omni telegram grouppiin: Omni Xiaomi
Nexus 5 on vieläkin kelpo luuri, itselläkin sellainen löytyy vielä. Omnin tiimi on aika pieni varsinkin verrattuna lineageos, niin jos ei ole vapaaehtoista maintaineria laitteelle, niin ei sille myöskään buildeja tule. Tämä menee taas tähän filosofiaan, että OS devaajat tekevät työtä enemmänkin itselleen, mutta muut voivat auttaa maintainerin roolissa, mikäli tietylle devicelle supportin haluaa takaisin.

Itse olen oneplus5t omni telegram kanavalla lähinnä lurkkailen ja harvoin kommentoin, mutta sieltä pysyy vähän kärryillä mitä tapahtuu. Myös jos tulee ongelmia, niin kysymyksiä sinne. Riippuen maintanerista apua tulee tai ei :) Myöskin jos ja kun ihmiset tekevät virheitä, saa tiedoituksen jos tietyssä weekly buildissa on jotakin vikaan. Harvoin näitä käy, mutta joskus kuitenkin.

Luin juuri artikkelin midon custom rom asennuksesta. Bootloaderin unlockaus on tosiaan hankala prosessi, mutta mukava lukea miten se tehdään vaikkei itsellä laitetta edes ole. Toivottavasti nähdään lisää tämmöisiä artikkeleita tulevaisuudessa! Custom rom on loistava vaihtoehto päästä eroon googlen pakottamista applikaatioista (ja korvata ne microGllä) tai herättää vanha luuri henkiin. Minulla on samsung s3 int (i9300) ja motorola moto g (falcon) luuri jolle löytyy vielä lineageos android8 perustuen, uusimmilla tietoturvapäivityksille :)
Liityin myös Telegram ryhmään ja pitää tällä viikolla laittaa OmniROM midoon sisään. Oli vkl:na vähän ohjelmaa, niin ei kerennyt flashailleen (vaikka ei siinä kauaa menisi). Voisi ottaa Omnin kanssa testiin MicroG paketin, kun en ole siihen viime aikoina perehtynyt. Mitä tuon MicroG:n kanssa pitää ottaa huomioon GAPPSeihin nähden?

Nexus 5 on kyllä kaikin puolin ollut loistava kapula. Edelleen saa uusimman Androidin sisään (Unlegacy Android Project) ja suorituskyky ihan ok vieläkin. Kamera nyt ehkä ei ole kummoinen tämän päivän luureihin nähden.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Asensin eilen Redmi Note 4:ään OmniROMin ja jätin tällä kertaa GAPPSit asentamatta. Sen sijaan asensin puhelimeen MicroG-paketit (GmsCore, GsfProxy, DroidGuard, UnifiedNlp ja FakeStore). Tosin tuota verkkopohjaista paikannusta en saanut vielä toimimaan, kun en varmaan osannut konffata niitä asetuksia oikein. Muuten vaikuttaisi kyllä kaikki pelittävän ongelmitta. Testimielessä asensin YouTuben ja videot pyörivät nätisti. YouTube ei ehkä ole fiksuin vaihtoehto testaamiseen, jos tavoittelee "Googletonta" puhelinta mutta sillä sai helpoiten testattua tuleeko Play Servies herjausta.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
397
Emännälle tuli eilen uusi puhelin (S9) ja vanha Honor 7 jäi ns. varapuhelimeksi.. Nyt olisi mukava testata jotain uutta tuolle Honorille, mutta tämä roottaaminen on hieman muuttunut niiltä ajoilta kun viimeksi maagista HTC Desireä hiplailtiin.

Lähinnä eniten ihmetyksiä on aiheuttanut tuo ROMin valitseminen; mikä ylipäätänsä toimii Honor 7:lla (kokemuksia?).

Itelle täysin uutena juttuna tulee myös tuo bootloaderin avaaminen, mutta näitä ohjeita varmaan tästäkin ketjusta löytyy ja kaivelen sitten kun hommaan ryhdytään..
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
813
En tiedä nykytilanteesta, mutta viime vuonnahan Huawei/Honor "paransi käyttäjäkokemusta" disabloimalla kokonaan bootloaderin unlockauksen.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Emännälle tuli eilen uusi puhelin (S9) ja vanha Honor 7 jäi ns. varapuhelimeksi.. Nyt olisi mukava testata jotain uutta tuolle Honorille, mutta tämä roottaaminen on hieman muuttunut niiltä ajoilta kun viimeksi maagista HTC Desireä hiplailtiin.

Lähinnä eniten ihmetyksiä on aiheuttanut tuo ROMin valitseminen; mikä ylipäätänsä toimii Honor 7:lla (kokemuksia?).

Itelle täysin uutena juttuna tulee myös tuo bootloaderin avaaminen, mutta näitä ohjeita varmaan tästäkin ketjusta löytyy ja kaivelen sitten kun hommaan ryhdytään..
Huawein puhelimet ovat usein varustettu yrityksen omilla Kirin-piireillä, joille on vähän heikosti custom ROMeja lähdekoodien puutteen vuoksi. Lisäksi Huawei ei enää tue bootloaderin avaamista, joten kehittäjien into on vähän lopahtanut Huawein luurien suhteen.
Bootloaderin ilmeisesti saa kuitenkin auki epävirallisella ohjelmistolla (taitaa olla maksullinen, kts Guide: How to bootloader unlock your Honor 7 (official and unofficial methods)). XDA-foorumilta kannattaa selailla, löytyykö tuolle joku potentiaalinen custom ROM. Nopeasti katselin, niin Lineage OS 14.1 (Android Nougat 7.1) näyttäisi olevan saatavilla suhteellisen toimivana kameraa lukuunottamatta.
Tässä jonkun käyttäjän kokemuksia. Ei välttämättä päivittäiseen käyttöön sovellu kameran vuoksi mutta testailuun nyt ainakin :geek:.
But hey, this rom is almost perfect! The camera isn't working, well, that's not cool but understandable. But if I forget about the camera, my device, has NEVER BEEN SO COOOLD after few minute of use than now! Before, on LOS 13 and more with EMUI, just using my Honor 7 some minutes was sufficient for making my phone ready to cook fried eggs. ê_e
But now, the SOC and the battery are just chilling. The whole OS is stable as **** (really, no UI crash, no soft-reboot, nothing) and I feel like using a new phone, that's fluid. The only issue I encounter with this rom is the one you already know.
PS. OpenKirin porukalla oli ihan hyvä pöhinä päällä yhteen väliin mutta se tosiaan vähän hyytyi Huawein bootloader politiikan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
397
Suuret kiitokset vaivannäöstä.

Sinänsä tuo pieni maksu bootloaderin avaamiseen ei haittaa, taitaa olla jopa suht simppeli tehdä tuolla tyylillä.
Täytyy katsoa noi sun laittamat linkit läpi ja koittaa etsiä sopiva ROM.
Lineage OS olisi ollut mieluinen, mutta kameran toimivuus on aika ehdoton..

Tämä aihe alkoi kummasti tässä parin päivän aikana taas kiinnostamaan.. :hungry:
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Suuret kiitokset vaivannäöstä.

Sinänsä tuo pieni maksu bootloaderin avaamiseen ei haittaa, taitaa olla jopa suht simppeli tehdä tuolla tyylillä.
Täytyy katsoa noi sun laittamat linkit läpi ja koittaa etsiä sopiva ROM.
Lineage OS olisi ollut mieluinen, mutta kameran toimivuus on aika ehdoton..

Tämä aihe alkoi kummasti tässä parin päivän aikana taas kiinnostamaan.. :hungry:
Yksi vaihtoehto on tietenkin asentaa vanhemmalla Androidilla varustettu custom ROM (esim. [ROM][UNOFFICIAL]Lineage OS 13 from sources, helmikuu 2018 tietoturvataso), jolloin pohjana on voitu käyttää Huawein omaa ohjelmistoa (sama Android versio) ja ominaisuuksia on saatu tuettua paremmin. Kannattaako kuitenkin muistaa, että näiden unofficial porttauksia kanssa voi joskus päätyä ojasta allikkoon eri bugien vuoksi. Se on kehittäjille aika tekemätön paikka, jos lähdekoodeja ei yksinkertaisesti ole saatavilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Innostuin tuosta @FlyingAntero :n artikkelista sen verran, että laitoin AOSP-Extended ROM:n Xiaomi Mi6:een. Kiitoksia hyvästä artikkelista :tup:
Custom ROMin asentaminen Xiaomi Redmi Note 4 -puhelimeen - io-tech.fi
Xiaomi päivittelee vielä aika vanhojakin puhelimia todella usein, mutta en oikein itse tykkää tuosta niiden MIUI-ROM:sta. Samalla pääsin Android kasista ysiin ja bloatware vähentyi aika murto-osaan edellisestä.

Näin muutaman päivän käytön jälkeen ongelmia on löytynyt ainoastaan yksi. Tuo AOSP:n käyttämä oletuskamera ei taida tukea tuplakameraa, tai sitten kuvanlaatu on paljon heikompi jostain muusta syystä. Tämäkin tosin korjaantui ihan Googlen omalla kamerasovelluksella storesta. :)
Mietin alkuun tuota LineageOS vaihtoehtona, mutta tämän jälkeen en oikein näe mitään syytä vaihtaa siihen. Pitää katsoa jos innostuu taas kokeilemaan jatkossa.
Laatikosta löytyy myös vanha Huawein T1 tabletti, mutta siihen ei ole oikein edes custom recoverya saatavilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Mikä olisi paras rommi op3 puhelimeen? Jotain vikaa tässä nykyisessä vakiossa kun viime yönä akku meni n 4 tunnissa täydestä tyhjään ja puhelin oli lentotilassa ja siis käyttämättömänä pöydällä. Joskus sitten taas yön aikana kuluu vain 1% akkua lentotilassa.

Mielellään Android pie. Toki varmaan tässä kevään aikana tulisi virallinen kun pie, mutta jotain pitäisi tehdä tälle akkuhommalle ennen sitä.

Tärkeintä olisi että op, pivo ym maksu hommat toimivat ja akun kesto olisi mahdollisimman hyvä. Roottia en tarvitse.

Kamerankin pitäisi olla mahdollisimman hyvä ja tykkään tästä op3 vakio kamerasoftasta, joten saako tämän customer rommeihin?
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Mikä olisi paras rommi op3 puhelimeen? Jotain vikaa tässä nykyisessä vakiossa kun viime yönä akku meni n 4 tunnissa täydestä tyhjään ja puhelin oli lentotilassa ja siis käyttämättömänä pöydällä. Joskus sitten taas yön aikana kuluu vain 1% akkua lentotilassa.

Mielellään Android pie. Toki varmaan tässä kevään aikana tulisi virallinen kun pie, mutta jotain pitäisi tehdä tälle akkuhommalle ennen sitä.

Tärkeintä olisi että op, pivo ym maksu hommat toimivat ja akun kesto olisi mahdollisimman hyvä. Roottia en tarvitse.

Kamerankin pitäisi olla mahdollisimman hyvä ja tykkään tästä op3 vakio kamerasoftasta, joten saako tämän customer rommeihin?
Onko tehdasresetti luurille tehty? Melkein tekisin sen ja aloittaisin puhtaalta pöydältä ennenkuin lähtisin CustomRommeja kattelemaan
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 701
Joo ja sitten katso onko tuo akku jotenkin huonontunut, tuntuu monella olevan.
Tämä, tosin tuokin on käyttäjäkohtaista miten kuluttaa.

Mutta vertailun vuoksi voin sanoa että itse latasin oman One Plus One kännykkäni (alkuperäinen akku, vaihto tuskin edes helposti ilman kikkailuja mahdollista) torstai illasta ja käytin ns. normaalisti töissä perjantain, nyt on sunnuntai (la ja su vähemmän käyttöä) ja vielä akkua 59%.

Verkkona Wlan (kotona 100/10) ja lähinnä "raskain" mitä idlatessa tekee on ehkä sään katselu Transparent Clock & Weather softalla + GSam Battery Monitor. Toki jotkut WhatsApp ja Gmail syövät hieman ja näköjään "äskettäin päivitetty" 14 softaa Google Playlla taustalla.

Raskaimmat (en pelaa, en ota jatkuvasti kuvia ja käytä / laita facebookkiin niitä kännykällä luokkaa "tässä on lähikauppa, tässä on ruoka minkä ostan lähikaupasta ruokatauolle syödäksen" [kyllä, tuollaisiakin käyttäjiä valitettavasti löytyy]) jutut jätän suosilla koti(pöytä)koneelle.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Jos ei ole hirveetä hinkua custom ROMeihin, niin kannattaa se tehdasresetti ensin kokeilla. Custom ROMa asentaessa pitää kuitenkin resetointi tehdä.

Mutta jos custom ROMit kiinnostaa, niin OnePlus 3/3T -ketjusta kannattaa kysellä kokemuksia ja xda:ta selailla.
Näytti olevan LineageOS Android Pie build vielä beta asteella, niin joitain bugeja voi olla. Mutta löytyy myös muita Pie custom ROMeja (mm. Havoc, Arrow OS jne.). Franco kernelin asentamista kannattaa myös harkita, jos akun keston parantaminen kiinnostaa.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
393
Asensin Mi5:lle LineageOS:n 16 version. Palautin pilvestä sovellukset. Muuten hyvä, mutta palautus ei luonut pikakuvakkeita eikä tässä ole oletuksena sovellukset-valikkoa. Miten saan luotua pikakuvakkeet ohjelmista, jotka on asennettu?

Jostain syystä oletuslauncheri ei luo pikakuvaketta edes uudelleen asennetulle sovellukselle, vaikka tuo on asetuksista valittu.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Asensin Mi5:lle LineageOS:n 16 version. Palautin pilvestä sovellukset. Muuten hyvä, mutta palautus ei luonut pikakuvakkeita eikä tässä ole oletuksena sovellukset-valikkoa. Miten saan luotua pikakuvakkeet ohjelmista, jotka on asennettu?

Jostain syystä oletuslauncheri ei luo pikakuvaketta edes uudelleen asennetulle sovellukselle, vaikka tuo on asetuksista valittu.
Kyllähän se sovellusvalikko pitäisi löytyä, kun pyyhkäisee alhaalta ylöspäin kotiruudulla, kts alla oleva video.

Ennen pikakuvakkeiden automaattinen luonti asetus löytyi Play Kaupan asetuksista mutta nykyään se löytyy launcherin omista asetuksista. Jos Lineage OS launcher bugittaa, niin asenna vaikka Nova Launcher tilalle.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
393
Kyllähän se sovellusvalikko pitäisi löytyä, kun pyyhkäisee alhaalta ylöspäin kotiruudulla, kts alla oleva video.

Ennen pikakuvakkeiden automaattinen luonti asetus löytyi Play Kaupan asetuksista mutta nykyään se löytyy launcherin omista asetuksista. Jos Lineage OS launcher bugittaa, niin asenna vaikka Nova Launcher tilalle.
Voi hyvänen aika, tulee tyhmä olo. Olen LOS:ia käyttänyt jo vaikka kuinka kauan, mutta en ole tajunnut tuota pyyhkäisyä alhaalta... No siellähän se oli!

Kiitos. Nyt toimii kaikki muut, paitsi Pivo, joka valittaa kehittäjätilasta.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
527
Voi hyvänen aika, tulee tyhmä olo. Olen LOS:ia käyttänyt jo vaikka kuinka kauan, mutta en ole tajunnut tuota pyyhkäisyä alhaalta... No siellähän se oli!

Kiitos. Nyt toimii kaikki muut, paitsi Pivo, joka valittaa kehittäjätilasta.
Ei välttämättä auta kehittäjätilan sulku. Magisk ja kaverit paikoilleen, niin pelaa. Tästä jos muuten oma juonne (pivo on pilattu), jossa asiasta enemmän.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
393
Ei välttämättä auta kehittäjätilan sulku. Magisk ja kaverit paikoilleen, niin pelaa. Tästä jos muuten oma juonne (pivo on pilattu), jossa asiasta enemmän.
Magisk oli jo. Tuli jo itsekin huomattua tuo kehittäjätilan kytkeminen pois. Nyt pelittää kaikki.

Tuntuu kyllä mukavan vikkelältä näin 15.1 jälkeen.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 123
Tässä joitain tuloksia Redmi Note 4:llä OmniROMilla (Pie) ja eXtreme kernelillä -75 mV alivoltituksella. Ylikellotukset CPU @2,8Ghz ja GPU @1,2Ghz. Vertailutulokset ajettu MIUI 10 vakio romilla (Nougat) ja AEX custom romilla (Pie) vakio kernelillä. Jonkinlaista parannusta siellä on havaittavissa mutta varsinkin CPU painoitteisissa testissä hajontaa oli aika paljon. GPU testeissä tulokset olivat aika vakiot. No ainakin sai viimeiset tehot otettua tuostakin irti :geek:.



 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Toimiiko lineageos 16 pivo, op, mobilepay ym? Tekisi mieli laittaa tuo op3 puhelimeen, mutta noiden ohjelmien on toimittava (myös sormenjäljen osalta).
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
527
Vähintään magisk on laitettava. Itsellä vanhempaa los-versiota, niin en voi varmentaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 010
Pivo toimii ainakin AOSP Extended -ROM:ssa. (Mi6)
Onko tuossa joku syy miksi ei toimisi LineageOS:lla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 872
Pivo toimii ainakin AOSP Extended -ROM:ssa. (Mi6)
Onko tuossa joku syy miksi ei toimisi LineageOS:lla?
Minulla ei ole tiedossa mitään syytä, mutta en noin ylipäänsä tiedä tämän hetken tilannetta pankkiohjelmien ja custom rommien kanssa niin siksi haluaisin varmistuksen ennenkuin lähden turhaan säätämään.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
237
Voi helkkari, kun voi ärsyttää....syberia rom. Yks mun lemppari romeista, koska on oikeesti sulava ja nopee mutta...flashasin tän taas 3.5h sitte. Tässä ajassa snapchat on jäätyny ihan täysin ja kaatanu kännyn 2 kertaa ja siihen päälle google chrome kaato kännyn.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 498
Jos hyvin käy niin LG G7 Fit tulee tällä viikolla nii millastahan custom ROM sitä kannattas asennella. Ei ole muutamaan vuoteen tullu seurattua custom ROM kehitystä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 076
Viestejä
4 194 804
Jäsenet
70 846
Uusin jäsen
VilleViis

Hinta.fi

Ylös Bottom