Yleinen ThinkPad -thread

Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
272
Ihan mielenkiinnosta, millaistas puhuria sulla tuulettimet pitää tuostta s-mallissa? Itsellä on aika vastaavilla spekseillä (cpu jne) oleva t480 ja olin aika yllättynyt kuinka aggressiivisesti tuo tuulettimet toimii.

Voisi ehkä laittaa uudet tahnat ja katsoa auttaako mitään. oma i7 huitelee jossain 43-56 asteen paikkeilla kun on Chrome+telegram+slack ja muutama muu pieni ohjelma auki. Tuulettimet ovat välillä täysin hiljaa ja sitten taas välillä lähellä turbiinia kun kone vähän käy rasituksella.
Moi,

Tosiaan, tästä unohtuikin kirjoittaa. Sanoisin, että kone pitää ehkä jopa hieman kovempaa ääntä kuin edellinen T450s. Tai ainakin tuuletin on kuultavissa useammin. Tässä toimistolla se ei haittaa, mutta kotona työhuoneessa (kun kone on verkkovirrassa ja Paras suorituskyky -profiili on päällä) ääni on kieltämättä välillä häiritsevä. Pelkällä akkuvirralla tuo ei pahemmin puhise, koska tehotkin silloin rajatummat. Mietin itsekin, että vaihtaisinko tahnat. Lämpöjä en ole seurannut. Millä softalla katselet niitä?
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 420
Ihan mielenkiinnosta, millaistas puhuria sulla tuulettimet pitää tuostta s-mallissa? Itsellä on aika vastaavilla spekseillä (cpu jne) oleva t480 ja olin aika yllättynyt kuinka aggressiivisesti tuo tuulettimet toimii.

Voisi ehkä laittaa uudet tahnat ja katsoa auttaako mitään. oma i7 huitelee jossain 43-56 asteen paikkeilla kun on Chrome+telegram+slack ja muutama muu pieni ohjelma auki. Tuulettimet ovat välillä täysin hiljaa ja sitten taas välillä lähellä turbiinia kun kone vähän käy rasituksella.
Koitappa jollain speedfanilla vääntää curvea sopivammaksi tuohon käyttöön. Melkein kannattaa laittaa se tuuletin puhisemaan pienemmillä kierroksilla kokoaikaisesti niin noita jäähdytysimpuilsseja ei tule. Tasainen pienempi ääni imo. parempi kuin kovat väliaikaiset puhurit
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Koitappa jollain speedfanilla vääntää curvea sopivammaksi tuohon käyttöön. Melkein kannattaa laittaa se tuuletin puhisemaan pienemmillä kierroksilla kokoaikaisesti niin noita jäähdytysimpuilsseja ei tule. Tasainen pienempi ääni imo. parempi kuin kovat väliaikaiset puhurit
Tuota mä eilen googlettelin mutta näyttäisi ettei tuo tukisi tätä T480:stä kun ei ainakaan asetuksissa saa mitään tietoja tuulettimista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Tänään tuli x230 postiin ja hain paketin.
Mikä hemmetti ihmisiä vaivaa kun eivät paketoi postipaketteja kunnolla...:rage:
Paketti oli ensinkin teipattu parilla maalarinteipin palasella kasaan ja pehmusteena oli jopa 3 palaa styroksia :facepalm: Myyjälle toimitan pari vinkkiä jatkoa ajatellen.

Noh, läppäri on onneksi ehjä ja kaikki pysynyt mukana paketissa.

Saimpa ilokseni huomata, että läppäri on lähes priima kuntoinen! En löydä tästä oikeen mitään kulumaa tai käytön jälkeä etsimälläkään. Akku hieman hölskyy, en tiedä onko ominaisuus vai jotain muuta.

Tämän lisäksi näppäimistö on taustavalaistu, vaikka tästä ei ollut mainintaa. Mukana tuli myös telakka, eikä siitäkään ollut mainintaa kauppaa tehdessä :rolleyes:

Tyytyväinen olen, paketoinnista huolimatta. Hyvän ja laadukkaan tuntuman tästä saa. Kyllähän se FHD näyttö hyvä olisi, mutta välttää tämäkin.

IMG_20190111_165042.jpg
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Hyvä että sait priiman yksilön. :)
Se hyvä puoli tietysti tuossa näppäimistöuudistuksessa, että tuo taustavalaisu tuli samalla. Vaikka itse en niin moista ole kokenu tarpeellisenä. Riittävän hyvä valaistus tilassa, niin ei mene silmät paskaks pitkällä juoksulla.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 807
Tänään tuli x230 postiin ja hain paketin.
Mikä hemmetti ihmisiä vaivaa kun eivät paketoi postipaketteja kunnolla...:rage:
Paketti oli ensinkin teipattu parilla maalarinteipin palasella kasaan ja pehmusteena oli jopa 3 palaa styroksia :facepalm: Myyjälle toimitan pari vinkkiä jatkoa ajatellen.
Jotain sälää ostin vuosia sitten, kaupat sovittiin muistaakseni puhelimessa ja myyjä kysyi että mitä kannattaisi laittaa pehmusteeksi.
Sanoin sitten että vaikka pari sanomalehteä... niin arvaahan sen, mitä laatikossa oli. Kaksi sanomalehteä tavaran alla/päällä sellaisenaan. Olisko pitäny erikseen mainita että vähän kun rypistelee niitä sivuja niin tulee hyvä :D

Hiukan lonksuva akku on muistaakseni ihan normijuttu. Jos se olis oikein tiukka, et sais sitä irti :p

Kaikki on kyllä niin suhteellista, itse kun on päässyt jo tottumaan taustavalaistuun näppikseen niin ei oikein osaa olla ilman. Varsinkin jos sitä läppäriä pitää käyttää jossain hämärässä serverikopissa tms asiakkaan tiloissa. Ei se aikaisempi thinklightikaan huono ollut mutta kirjoitustilanteessa kädet peitti näppiksen aina.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Mä pääsin nyt kellottamisen makuun näemmä. Mulla on tässä treenikappaleena tällänen bios-lukollinen T440p (ei hajuakaan miksi lukko, oli kuitenkin tosi halpa kun ostin, niin en halunnut itkeä asiasta) ja siinä kiinni 4900mq. Ongelmana on se, että en saa pakotettua prossaa millään yli 92 astetta, eiks näitten turvallinen raja mene aina 100 asteeseen asti? Eikö tossa olis vielä useampi aste mahdollisuutta mennä ylöspäin? Otin tosta throttlestopistakin sen BD prochot täpän pois mutta ei silti mene korkeemmalle.

Noh, mä sain kuitenkin siitä vähän enemmän irti laskemalla voltteja tms sälää:

Screenshot - 3d90f1465bf9115b72d6b37bc5832f78 - Gyazo
Ilman kellotuksia ne lupailee 9030 passmarkissa.

Tästä pääsenkin siihen että aikanaan viime keväänä kun piti saada lisää tehoja niin ostin 7700hq:lla varustetun peliläppärin, olisin itseasiassa voinut lyödä sisään vaan suoraa silloiseen T440p:heh, jossa oli 4700mq, 4900mq:n ja oisin varmaan saanut samat tehot, sen Passmark on itseasiassa alle 9000. Noh, en ollut moneen vuoteen seurannut näitä tehokuvioita kun töissä ei varsinaisesti tarvittu tehoja prossalta ja ajattelin että pari prosessorisukupolvee kun hyppää niin on hyvä. Siitä markettikoneesta meni tietenkin vuoden käytön aikana touchpädi ja virtalähde, mielenkiintoista laatua. Toisaalta olishan se pitänyt arvata ettei ne kestä päivittäistä käyttöä loppupeleissä. Oli se kyllä vähän viileempi kuin tää.

Nyt jos jollain on vinkkejä miten otetaan vielä vikat extrat pois niin kertokaa ihmeessä.

ps. On muuten mun mielestä nopeempi normaalissa käytössä kuin se 4700mq, suosittelen lämpimästi tällästä, näitä saa alle 150€ kiinasta jos koneen päivittäminen kuumottelee. Voi olla että parin viikon päästä suosittelen sitä 4980hq:ta, mutta nyt suosittelen tätä. :D
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
16
Vieläkö tuollainen käytetty yrityskannettava päihittää markettivastaavan? Eli esim 400-500€ T450/T450S vs vastaavan hintainen markettivehje. Suosiolla thinkpadi tilaukseen vai?
Kyllä minun mielestäni käytetty ja hyväkuntoinen W/T/X sarjan ThinkPad vie markettikonetta mennen tullen. Itse olen totaalisen ihastunut tuohon T440p:hen ja on mielestäni jopa parempi kuin uudemmat duunin HP:n ja Fujitsun yritysvehkeet. En muistanutkaan edes kuinka hyviä nuo ovat, kun viimeksi ollut duunissa käytössä IBM/Lenovo koneita lähes kymmenisen vuotta sitten (T60, T61, T400/500). Ainoa natisemisen paikka on T440p:n touchpad ja varauksella näyttö. Omassa FHD IPS joka on ihan jees, mutta ei se mikään paras näkemäni IPS ole; valovuotoa on jonkun verran ja IPS näytöksi katselukulmat eivät ole mitenkään erinomaiset (näytön kirkkaus laskee kulmilla, ei toki TN tyyppisiä värivirheitä, johtunee voimakkaan mattapintaisesta kalvosta). Normaalikäytössä kummastakaan ei ole mitään isompaa haittaa. Näyttö nyt ei vain ole mitenkään erinomainen. Omasta koneesta, joka on malliston yläpäästä ja kunnoltaan kuin uusi, maksoin aika tarkkaan 500€.

Parasta noissa himpun vanhemmissa Thinkpadeissä on rakenteen lisäksi ehdottomasti modulaarisuus. Kuten pakastin jo omaa projektiaan kuvaili, prossua voi helposti päivittää, koska Haswellit ovat vielä LGA koteloituja ja koneen sisuksia pääsee ropeltamaan todella helposti. Touchpadin voi vaihtaa myös helposti parempaan (T450), 3G modeemin paikalle voi lyödä vaikka M2 SSD:n, paneelin vaihtaminen onnistuu helposti (jos esim. koneessa 768p tai 900p TN). Itsekin heivasin heti alkuun DVD/RW:n mäkeen ja laitoin tilalle kelkan ja 480GB:n SSD:n. Nyt "orkkis" SSD:llä on WIN10 ja tuolla uudella levyllä POP!_OS. Kätevää.

Muita plussia ovat erinomaisen vahva rakenne ja laitteet tuntuvat jo käteen aivan toiselta kuin markettirimpulat, loistava näppäimistö, hyvä Linux yhteensopivuus, riittävät liitännät ml. RJ45 ja mainio akunkesto erityisesti 9 kennon tehoakulla. Hyväkuntoisen 2-4 vuotta vanhan TP:n saa muutamalla satasella ja vaikka päivittäisi sitä jonkin verran, hinta/laatusuhde on edelleen erinomainen. Uskon, että jatkossakin meinaan samalla ideologialla mennä ja seuraavatkin kannettavat ovat yritysliisareita.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Kyllä minun mielestäni käytetty ja hyväkuntoinen W/T/X sarjan ThinkPad vie markettikonetta mennen tullen. .
Kiitos mielipiteestäsi. Taitonetissä olisi T450s FHD IPS-näytöllä hintaan 499€. Tuota olen miettinyt. Mietityttää vain, että kuinka vanha tuo on kun nykyinen mallisarja taitaa olla T490? Vai olikos sitä vielä julkaistu. Kuitenkin vähintään 4 vuotta pitäisi tulevan läppärin kestää. Näin niinkuin muuten tuo käytetty Thinkpadi kuulostaa kyllä hyvältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Näyttö

Tottahan tämä WQHD on paljon parempi laadultaan: kirkkaampi, parempi värien toisto ja tokihan lisääntyneen tarkkuuden huomaa myös. Mutta ilman skaalausta ei ainakaan minun silmillä tätä käytetä. Käytän itse 150% skaalausta Windows 10:ssä. Ja tämä skaalauksen tarve onkin ehkä tämän koneen suurin heikkous, vaikka ei se tietenkään itse läppärin vika ole. Kaikki ei vaan yksinkertaisesti skaalaudu nätistä, ei sitten millään. Eikä varsinkaan mikäli käytössä on ulkoisia näyttöjä joissa eri skaalausasetus kuin itse koneessa.

Sanotaan näin, että mikäli käytät konetta pääasiassa omalla näytöllään eikä ajoittaiset skaalausongelmat sinua haittaa (tai tiedät, että käyttämilläsi ohjelmilla niitä ei ole) niin suosittelen ehdottomasti WQHD paneelia. Mutta mikäli käytät konetta pääasiassa sellaisen ulkoisen näytön kanssa jonka kanssa käytät eri skaalausta kuin läppärin näytössä, niin melkeimpä suosittelisin FHD vaihtoehtoa.

Ainakin itselleni FHD resoluutio 14" koossa on täydellinen käyttää ilman skaalausta. Mikäli Lenovo käyttäisi näissä koneissaan parempia paneeleita niin olisiin ottanut omani FHD resolla jolloin ajoittaisia skaalauspäänsärkyjä ei olisi.
:)
On kyllä erittäin harmillista, että Microsoft ei ole onnistunut korjaamaan noita skaalausongelmia vieläkään. Itsekin käytän esim. töissä 3 eri skaalauksella olevia näyttöjä ajoittain, meinaa koko explorerin renderöinti kyykätä/lagata ainakin iGPU:lla, kun raahaa vauhdilla vain jotain pyörivää videota koko näyttörivin läpi.

Kuitenkin esimerkiksi MacOS hoitaa asian todella mallikkaasti ainakin tuon osalta. Myös värinhallinta on helpompi hoitaa MacOS:ssä vrt. Windows.

Äkkiseltään skaalausongelmat voivat olla aika fundementaalisiakin, kun miettii, minkälaisia ongelmia skaalauksessa on esim. ruutujen välillä siirrellessä. Lisäksi osa ohjelmista ei skaalaa laisinkaan, vrt. jälleen kerran MacOS puolella en ainakaan itse ole kokenut tällaista.

Toinen erittäin oleellinen ero on tuo näyttöjen kuvasuhde. Työkäytössä soisi yleistyvän tuon 16:10, jossa tehokasta työtilaa on ainakin omaan käyttööni paljon enemmän.

image.png
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
16
Mietityttää vain, että kuinka vanha tuo on kun nykyinen mallisarja taitaa olla T490?
T450s on julkaistu joskus Q1 2015. Eri asia tietty milloin joku kyseinen yksilö on otettu käyttöön. Usein yritysliisarit lähtevät kiertoon about 3v käyttöönotosta, mutta voivat toki olla pidempäänkin.

Enemmän kannattaa miettiä sitä omaa käyttötarkoitusta ja katsoa speksejä sen mukaan. Muutamankin vuoden vanhat mobiiliprosessorit pistävät ihan hyvin kampoihin uusillekin tehokkaille prosessoreille (kuten vaikkapa quad core haswellit), joten eivät ne maagisesti muutu hitaiksi sen nopeammin kuin ne uudemmatkaan.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
T450s on julkaistu joskus Q1 2015. Eri asia tietty milloin joku kyseinen yksilö on otettu käyttöön. Usein yritysliisarit lähtevät kiertoon about 3v käyttöönotosta, mutta voivat toki olla pidempäänkin.

Enemmän kannattaa miettiä sitä omaa käyttötarkoitusta ja katsoa speksejä sen mukaan. Muutamankin vuoden vanhat mobiiliprosessorit pistävät ihan hyvin kampoihin uusillekin tehokkaille prosessoreille (kuten vaikkapa quad core haswellit), joten eivät ne maagisesti muutu hitaiksi sen nopeammin kuin ne uudemmatkaan.
Okei. Eli voisi olettaa, että ainakin 3 vuotta vanha. Tehoista en huolissaan ole, ne varmasti riittävät perus officepaketin käyttämiseen yms. Mutta ns. mekaaninen kestävyys mietityttää. Emolevy, konkat yms rautaan liittyvät osat. Jos oletetaan, että kone on 3 vuotta vanha ostettaessa ja tarkoitus käyttää seuraavat 4 vuotta. Opiskelujen päätyttyä on kone jo 7 vuotta vanha. Näin kuluttajapuolen koneisiin (kannettaviin) tottuneena tuo kuulostaa todella pitkältä ajalta. Tietysti jos ilmanvaihto/jäähdytys on suunniteltu hyvin ja käytetty laadukkaita komponentteja niin kyllähän ne tietysti kestääkin.
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
272
Okei. Eli voisi olettaa, että ainakin 3 vuotta vanha. Tehoista en huolissaan ole, ne varmasti riittävät perus officepaketin käyttämiseen yms. Mutta ns. mekaaninen kestävyys mietityttää. Emolevy, konkat yms rautaan liittyvät osat. Jos oletetaan, että kone on 3 vuotta vanha ostettaessa ja tarkoitus käyttää seuraavat 4 vuotta. Opiskelujen päätyttyä on kone jo 7 vuotta vanha. Näin kuluttajapuolen koneisiin (kannettaviin) tottuneena tuo kuulostaa todella pitkältä ajalta. Tietysti jos ilmanvaihto/jäähdytys on suunniteltu hyvin ja käytetty laadukkaita komponentteja niin kyllähän ne tietysti kestääkin.
Kyllä T450s on tehoiltaan vähintäänkin riittävä perus office-paketin käyttöön yms. Vaihdoin itse tehokkaampaan koska välillä käytössä eri virtuaalikoneita, käsittelen usein isompia datasettejä PowerBI/Qlik Sense/Excel ja Chromessa ei liene koskaan alle 15 tabia auki :) Tuossa käytössä kyllä huomasi, että alkaa i5-5200u tehot loppumaan.

Muutoinhan tuo T450s on aivan loistava laite, mutta itse en ehkä lähtisi ostamaan ~3 vuotta vanhaa läppäriä seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Ehkä silloin jos kone on ollut ns. sokealla papilla saaressa ja aivan timanttisessa kunnossa. Koska niin laadukkaita kuin nuo laitteet ovatkin niin kannattaa ottaa huomioon, että lähtökohtaisesti ne on suunniteltu 3 vuoden elinkaarelle. Tokihan Lenovolta saa pidemmänkin takuun, mutta 4. tai 5. vuosi maksaa jo todella paljon. Ja minusta se kertoo jo paljon siitä miten kone on suunniteltu kestämään.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
16
Muutoinhan tuo T450s on aivan loistava laite, mutta itse en ehkä lähtisi ostamaan ~3 vuotta vanhaa läppäriä seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Ehkä silloin jos kone on ollut ns. sokealla papilla saaressa ja aivan timanttisessa kunnossa. Koska niin laadukkaita kuin nuo laitteet ovatkin niin kannattaa ottaa huomioon, että lähtökohtaisesti ne on suunniteltu 3 vuoden elinkaarelle. Tokihan Lenovolta saa pidemmänkin takuun, mutta 4. tai 5. vuosi maksaa jo todella paljon. Ja minusta se kertoo jo paljon siitä miten kone on suunniteltu kestämään.
Totta, 7 vuotta on aika pitkä aika. Edelleen, en kuitenkaan usko, että saman hintaluokan uusi muutaman satasen markettiläppäri kestää yhtään pidempään, varsinkin jos konetta oikeasti meinaa kuljettaa mukana. Sen verran heppoisia ämpärimuovilaitteita ne ovat ja siksi en ole ikinä aiemmin vaivautunut kotiin sellaisia hankkimaan. Rakenteen lisäksi noissa on säästetty aina niissä tärkeimmissä kohdissa, eli näytössä ja näppäimistöissä. Yritysvehkeiden vahva puoli on nimenomaan mielestäni fyysisen rakenteen kestävyys ja paremmat näppäimistöt. Muutenhan se elektroniikka on enemmän tai vähemmän samaa, jolla tietty on silläkin oma elinkaarensa.

Minulla on nyt tuon lenovon lisäksi himassa joku 5 vuotta vanhat Lenovon Yoga 11s ja Toshiban z10t. Kumpikin toimii edelleen hienosti, mutta Lenovon akku alkaa olemaan vaihdon tarpeessa. En näe mitään syytä, miksi kumpikin ei toimisi vielä muuten pitkään, mutta molemmat,ovat aikanaan olleet jotain 1000-1500e koneita, Toshiba noista on vielä varsinainen yrityskone. Eli kyllä se rauta akkuja lukuunottamatta kestää todella pitkään, ellei noita nyt käsittele erityisen kovakouraisesti.

Ja edelleen, noihin Thinkpadeihin on helppo vaihtaa sisuskaluja verrattuna oikeastaan mihin tahansa kuluttajalaitteeseen. Jopa ne akut ovat ulkoisia mikä on aivan loistava homma ja parilla akulla saa tien päälle tarvittaessa toiminta-aikaa koko päivän tarpeisiin :)

Summa summarum, jos puhutaan jostain 500e:n hintaluokasta, niin käytetty ja hyväkuntoinen TP on mielestäni markettikonetta parempi vaihtoehto vaikka ostaisi pidempäänkin tarpeeseen. Jos haluaa panostaa sitten enemmän, niin jostain 800-1000e:n luokasta alkaa löytymään jo laadukkaampia kuluttajalaitteita, joissa rakenne, näyttö ja näppis kelpaavat johonkin järkevään hyötykäyttöönkin.

Edit: Ja eihän takuu=laitteen oletettu kestoikä. Yrityskäytössä laitteet liisataan tai hankitaan usein takuusopimuksien mukaan, jolloin vikaantuneen tilalle saadaan helposti uusi laite tai rikkoutunut korjataan. Jos valmistaja uskoisi laitteensa kestävän ainoastaan esimerkiksi sen 3 vuotta, ei se ikinä suostuisi antamaan siihen 3 vuoden takuuta ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
527
Tuo jos excel selain käyttöön niin itsellä on MSI GP60 ja i5 kanssa (koska i7 oli kärähtänyt) ja aivan mainio kone teholtaan.. ainut asia mitä eniten kaipaa on akun kesto. Sitä ilmeisesti ei saa mitenkään parannettua tässä eli eiköhän helposti löydy kone pyörittämään selainta/exceliä nykyään.

Kaverina on Thinkpad T42 WinXP:n kanssa ja se rullaa ihan hyvin kakkos eli vara koneena. Ja siinä kiinan akun kanssa kyllä akku kestää pidempään kuin MSI koneessa.


Läppäreissä itse alkanut kyllä akun kestoa pitämään ykkös asiana ja teho seuraavana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Aivan varmasti 3v käytetty ja hyväkuntoinen aito Thinkpad kestää seuraavat 4v paremmiin, kuin joku markettiräpsy, jos 500€ hintaluokasta puhutaan. Tehoja voi olla marginaalisesti vähemmän, jos markettimalli on tarkkaan valittu, mutta kyllä laskisin muut ominaisuudet tätä tärkeämmäksi. Lisäksi varaosia ja korjausoppaita on saatavilla kattavasti, jos se kone sitten sattuukin hajoamaan.
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
272
Piti vielä eilen kokeilla omalla T480s:lla (I7-8550u) tuota alivoltitusta XTU:lla.

Ajoin aluksi vakiona Cinebench R15 (multi cpu) testin neljä kertaa peräkkäin, seuraavin tuloksin: 682 -> 536 -> 538 -> 514

Jaksoi siis ekan testin throttlaamatta. Säädin sitten XTU:lla Core Voltage Offset -0.100 ja CB R15 tulos oli heti 755. En kerennyt kuitenkaan ajaa tuon jälkeen useampaa testiä peräkkäin. Pitää testailla myöhemmin lisää.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Piti vielä eilen kokeilla omalla T480s:lla (I7-8550u) tuota alivoltitusta XTU:lla.

Ajoin aluksi vakiona Cinebench R15 (multi cpu) testin neljä kertaa peräkkäin, seuraavin tuloksin: 682 -> 536 -> 538 -> 514

Jaksoi siis ekan testin throttlaamatta. Säädin sitten XTU:lla Core Voltage Offset -0.100 ja CB R15 tulos oli heti 755. En kerennyt kuitenkaan ajaa tuon jälkeen useampaa testiä peräkkäin. Pitää testailla myöhemmin lisää.
Itsekin koitin XTU:ta mutta ei anna edes asentaa U-sarjalle tuota uusinta. Löysin googlella jonkun kikan millä tuon sai asentumaan mutta vetää koko koneen jumiin kun yrittää käynnistää.

ThrottleStop toimii hyvin, mutta mulla taitaa olle sen verran heikko tuo piiri ettei jaksa edes -80mv alivoltitusta kun kone ei enää herää sleepistä
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Mä ajalin tota cinebenchiä tolla mun 4900mq:lla ja ei se noin isoa heittoa tehnyt. Ei ollut maksit lähelläkään noin ylhäällä, mutta ei myöskään tippunut pidemmän ajan suorituskyky vaikka ajais muutaman kerran. Varmaankin noi uudet vetään myös sen 45w noissa testeissä? Voisin myös kuvitella että ei millään noin kapeaan rakenteeseen saa tarpeeksi kovaa tuuletusta jos prossa ottaa sen 45w. Mut on noi hienoja prossia noi uudet, siis oikeesti ihan järkevä päivitys. Hasswell-sarjalainen tai uusin, ne on mun mielestä parhaat vaihtoehdot, hintateho kohtaa parhaiten.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Aivan varmasti 3v käytetty ja hyväkuntoinen aito Thinkpad kestää seuraavat 4v paremmiin, kuin joku markettiräpsy, jos 500€ hintaluokasta puhutaan. Tehoja voi olla marginaalisesti vähemmän, jos markettimalli on tarkkaan valittu, mutta kyllä laskisin muut ominaisuudet tätä tärkeämmäksi. Lisäksi varaosia ja korjausoppaita on saatavilla kattavasti, jos se kone sitten sattuukin hajoamaan.
Tilanne 2-1 Thinkpadin hyväksi, joten enköhän mä ne 500€ markettikoneet unohda...

Vaihtoehtoina:
499€, Lenovo T450s i5/8GB/240SSD/FHD IPS, myyjän 12kk takuu
850€, Lenovo T470 i5/8GB/256SSD/FHD tn? (led myyjän tiedoissa), Lenovo tehdastakuu voimassa 1.6.2021 asti

Jokerina ketjun aiheesta poikkeava vaihtoehto,
550€, HP Elitebook 840 G3 i5/8GB/128SSD/FHD tn?, HP tehdastakuu voimassa 9.7.2020 asti.

Mikä tarjoaisi parasta vastinetta rahalle 4 vuoden käyttöajalle? Omaan silmään HP nyt kuitenkin houkuttelee enemmän kuin T450s koska uudempi malli ja hieman pidempi takuu vain 50€ lisäpanostuksella. T470 tuntuu taas turhan kalliilta, kun ainakin tämän ketjun perusteella tuota on saanut uutena halvemmallakin kun on kunnon tarjous ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
272
Itsekin koitin XTU:ta mutta ei anna edes asentaa U-sarjalle tuota uusinta. Löysin googlella jonkun kikan millä tuon sai asentumaan mutta vetää koko koneen jumiin kun yrittää käynnistää.

ThrottleStop toimii hyvin, mutta mulla taitaa olle sen verran heikko tuo piiri ettei jaksa edes -80mv alivoltitusta kun kone ei enää herää sleepistä
Uusin versio ei tosiaan toimi. Itse latasin version 6.4.1.23, muistaakseni täältä: Download Intel Extreme Tuning Utility 6.4.1.23 for Windows 7, Windows 7 64 bit, Windows 8, Windows 8 64 bit, Windows 8.1, Windows 8.1 64 bit, Windows 10, Windows 10 64 bit
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Tilanne 2-1 Thinkpadin hyväksi, joten enköhän mä ne 500€ markettikoneet unohda...

Vaihtoehtoina:
499€, Lenovo T450s i5/8GB/240SSD/FHD IPS, myyjän 12kk takuu
850€, Lenovo T470 i5/8GB/256SSD/FHD tn? (led myyjän tiedoissa), Lenovo tehdastakuu voimassa 1.6.2021 asti

Jokerina ketjun aiheesta poikkeava vaihtoehto,
550€, HP Elitebook 840 G3 i5/8GB/128SSD/FHD tn?, HP tehdastakuu voimassa 9.7.2020 asti.

Mikä tarjoaisi parasta vastinetta rahalle 4 vuoden käyttöajalle? Omaan silmään HP nyt kuitenkin houkuttelee enemmän kuin T450s koska uudempi malli ja hieman pidempi takuu vain 50€ lisäpanostuksella. T470 tuntuu taas turhan kalliilta, kun ainakin tämän ketjun perusteella tuota on saanut uutena halvemmallakin kun on kunnon tarjous ollut.
Haswell vs 7th generaatio ei mun mielestä oo mitään merkitystä. Eli jos ei oo varaa uusimpaan kasiin niin sitten ottaa halvimman, käytännössä ihan sama suorituskyky ja ihan samat ominaisuudet eli IPS-näytöt, ssd't ja kaikki vastaavat löytyy jo. Taitaa osua käytännössä kaikkiin valmistajiin. En koskisi noihin TN-näytöllisiin vaikka ois takuita.

Ottaisin itte vaan T440s/T450s:n tai sitten jos tarttee enemmän suorituskykyä kuin ohuutta niin T440p:n. Hasswell sarjalaisia voi surutta modata, ei ole näyttö whitelisteja tai muita ärsyttävyyksiä Lenovoissa. Suorituskyky vastaa sitä seitsemättä käytännössä ja kaikki tarvittavat osat saa halvalla ebaysta, Kiinasta tai täältä.

Kattelisin vielä ton sukupolven X1-carboneita jos kannettavuus on pääasia, ne on WQHD-näytöllisinä todella mukavia kattella.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
527
Ei taida tuosta T42 infrapunasta taida olla paljoa hyötyä jos se ei saa puhdasta signaalia heitettyä ulos tai sisään.



Ehkä IRMS6453 SD pinnin laittas maihin jos se yrittää sitä käyttää? Kokemuksia?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Haswell vs 7th generaatio ei mun mielestä oo mitään merkitystä. Eli jos ei oo varaa uusimpaan kasiin niin sitten ottaa halvimman, käytännössä ihan sama suorituskyky ja ihan samat ominaisuudet eli IPS-näytöt, ssd't ja kaikki vastaavat löytyy jo. Taitaa osua käytännössä kaikkiin valmistajiin. En koskisi noihin TN-näytöllisiin vaikka ois takuita.

Ottaisin itte vaan T440s/T450s:n tai sitten jos tarttee enemmän suorituskykyä kuin ohuutta niin T440p:n. Hasswell sarjalaisia voi surutta modata, ei ole näyttö whitelisteja tai muita ärsyttävyyksiä Lenovoissa. Suorituskyky vastaa sitä seitsemättä käytännössä ja kaikki tarvittavat osat saa halvalla ebaysta, Kiinasta tai täältä.

Kattelisin vielä ton sukupolven X1-carboneita jos kannettavuus on pääasia, ne on WQHD-näytöllisinä todella mukavia kattella.
Ok, kiitos. Kone on lähes joka arkipäivä repussa mukana joten X1 carbon kiinnostaa kyllä. 620€ näyttäisi olevan gen 3 WQHD näytöllä, vähän kiiltävyyttä näppiksessä. Tuossa huolettaa taas akunkesto. T450s saisi +59€ hintaan tarviketehoakun alkuperäisen kaveriksi, jolloin voisi vaihtaa tarvittaessa akkua lennosta. X1 carboniin tuo ei onnistu, kun näyttää vaativan koko koneen atomeiksi purkamista. Tällä hetkellä vaaka T450s kallellaan, mutta pitää tuota carbonia vielä pohtia. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Ok, kiitos. Kone on lähes joka arkipäivä repussa mukana joten X1 carbon kiinnostaa kyllä. 620€ näyttäisi olevan gen 3 WQHD näytöllä, vähän kiiltävyyttä näppiksessä. Tuossa huolettaa taas akunkesto. T450s saisi +59€ hintaan tarviketehoakun alkuperäisen kaveriksi, jolloin voisi vaihtaa tarvittaessa akkua lennosta. X1 carboniin tuo ei onnistu, kun näyttää vaativan koko koneen atomeiksi purkamista. Tällä hetkellä vaaka T450s kallellaan, mutta pitää tuota carbonia vielä pohtia. :D
Jos tosiaan ei pysty päivän aikana lataileen niin varmaan nämä mihin voi vaihtaa voittavat silloin. T450s on hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
288
Jos tosiaan ei pysty päivän aikana lataileen niin varmaan nämä mihin voi vaihtaa voittavat silloin. T450s on hyvä vaihtoehto.
Huonosti tuntuu olevan luokissa pistorasioita kun täysin uudessa amk:n rakennuksessa lähinnä opettajalla on pistorasioita lähellä. Ja T450s paljon helpompi huoltaa tarvittaessa. Tilasin sitten sen. Kiitos mielipiteistä!
 

Art

Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
45
Onko kenelläkään jo kokemuksia A485 mallista? Lähinnä toimivuus linuxin kanssa kiinnostaisi. Kokemuksen mukaan kannattaisi antaa ajureiden/kernelin kypsyä uuden hw:n kanssa, mutta alkaa vanha kone lahota alta.

Lenovon sivun konfiguraattori ei anna valita HD + SSD comboa, mutta service manualin mukaan siihen on mahdollista asentaa jokin ssd levy wwan paikkaan. Ota nyt tuosta selvää. Sopivan Dock:in löytäminenkin on oma hommansa kun pitää varmistaa niildenkin ajurit tuki.
Tilasin sitten tuon 32G rammilla, 500Gt levyllä ja isoimmalla akulla. Black friday:nä tilasin suoraan Lenovolta ja joulun jäkeen sen sain, ei ollut siis mikään nopea toimitus.

Ubuntu 18.04 asentui nätisti windowsin rinnalle tuohon 500Gt levylle. Biosista piti ottaa pois "secure boot", että wlan ajurit toimivat. Tuo levy oli ärsyttävän äänekäs, mutta vaihdoin sen heti kun sain M2 2242 250GB + 2TB HDD comboon. Puhtaalta pöydältä asenneltaessa, piti manuaalisesti tehdä Gparted:lla 200MB fat32 EFI osio boottaavalle levylle. Muuten asennus stoppasi virheilmoitukseen.

Vakio kernelillä (4.15) tuntui jumittuvan usein, varsinkin herääminen kun on sulkenut läppärin kannen. Asentelin "Ukuu":n jolla sai helposti asenneltua 4.20 kernelin. Asentelin myös tuon mukaan Mesa 18.2.2 Available to Install in Ubuntu 18.04 via PPA | UbuntuHandbook uusimman Mesa:n, jossa on päivityksiä amd gpu:lle. Tämän jälkeen ei ole jumitellut (koputtaa puuta).
 
Liittynyt
16.01.2019
Viestejä
1
X230 tänään hankintaan.. jotenkin tykkäön tosta vanhemmasta lookista. i7, 16Gt, 480ssd, ips ja takuun laajennus kolmeen vuoteen.

Käyttö opiskelussa työn ohessa (automaatio softia ja kevyttä cadi piirtelyä), sekalaisessa kotikäytössä ja vähän extremempi rooli karttakoneena vanhassa Suomessa seikkaillessa. Eiköhän toi vähän aikaa mene.
 

Kamsi

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Onko ideoita mitä voisi tehdä kun Lenovo WS540 skaalaa kuvan liian suurena LG 55" UK6200 telkkariin? Ylhäältä jää siis hieman kuvaa puuttumaan koska se on ruudun ulkopuolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 664
Onko ideoita mitä voisi tehdä kun Lenovo WS540 skaalaa kuvan liian suurena LG 55" UK6200 telkkariin? Ylhäältä jää siis hieman kuvaa puuttumaan koska se on ruudun ulkopuolella.
Säädä telkkarista kuva oikean kokoiseksi. 16:10 -> 16:9 Tai "automaattinen zoomaus" -> "automaattinen täyttö" tjsp.
 

Kamsi

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Säädä telkkarista kuva oikean kokoiseksi. 16:10 -> 16:9 Tai "automaattinen zoomaus" -> "automaattinen täyttö" tjsp.
Kävin noita asetuksia läpi mutta en löytänyt mitään zoomausta tai täyttöä. Tarvitsee käydä uudestaan läpi asetukset tänään.

Edit. Löytyihän se sieltä asetuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Ihan mielenkiintoinen upgrade tuo 4980HQ, luin tuon redditin ketjun silloin julkaisun aikaan myös. Kiinnostaisi vain myös tietää, että syökö T440p:n vakiobios tuon ja tuleeko tuon Iriksen kanssa mahdolisesti ongelmia GT730M:n kanssa.

Nyt koneessa on 4700mq, eli ei kauheampaa kiirettä päivitellä, mutta olisihan tuo ihan mainio. Toinen vaihtoehto olis esim. 4930/40MX, jolloin saisi vielä isomman peruskellotaajuuden, mutta ilman tuota iiristä. Mielenkiinnolla seuraan miten Pakastimen päivityshomma sujuu :tup:
Olin väärässä. En tosin saanut boostiwatteja irti omistajalta, mutta joku on onnistuneesti käyttänyt 4930/40mx prossaa jatkuvalla 57w teholla ilman throtlaamista. Siihen tarvitaan nestemetallia, kuten varmaankin myös yli 4800mq:n tasoisen prossaa ajamista maksimeilla jatkuvasti.

https://www.reddit.com/r/thinkpad/comments/9zqlvn/project_t440p_making_myself_an_affordable

Edelleen ajaa ongelmitta tota.

Mulla näemmä välillä kaatuu jos meen yli -70mv jännitteen vaikka benchmarkeissa voi ajaa ongelmitta vaikka kuinka kauan. Eli ei saa maksimituloksia ilman nestemetallia.

Tästä päästäänkin siihen että illalla haetaan kaupasta nestemetallia ja kokeillaan uudestaan 4900mq:n kanssa. Odotukset korkealla jos joku on pystynyt ajamaan tasaisesti 4930mx:ää tässä koneessa. 4980hq testit on hyvällä tuurilla tulossa ensi viikolla. En malta odottaa. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Töissä oli läppärin päivityksen aika, ja valinta kohdistui X380:n. X1C/X1Yoga oli mielessä, mutta olisi joutunut tinkimään muistista ja kovosta, jotta menisi budjettiin, joten otin nyt tuon. Mielenkiintoista nähdä, miten tällainen 2in1 -malli toimii.

Eritoten tuo kynän käyttö esimerkiksi muistiinpanoihin tai ohjeiden supernopeaan lähettämiseen voi toimia aika mukavasti. Olen pitkään käyttänyt iPadia esim. pdfien/dokumentaation alleviivailuun ja tärkeiden pointtien ympyröintiin, nythän tuo voinee onnistua myös läppärillä. Aika näyttää, mihin työtavat tästä vielä kehittyy.

Muiden kokemukset kyseisestä mallista tai Yoga -sarjasta yleensä kiinnostaa kovasti.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
16
Olin väärässä. En tosin saanut boostiwatteja irti omistajalta, mutta joku on onnistuneesti käyttänyt 4930/40mx prossaa jatkuvalla 57w teholla ilman throtlaamista. Siihen tarvitaan nestemetallia, kuten varmaankin myös yli 4800mq:n tasoisen prossaa ajamista maksimeilla jatkuvasti.

https://www.reddit.com/r/thinkpad/comments/9zqlvn/project_t440p_making_myself_an_affordable

Edelleen ajaa ongelmitta tota.

Mulla näemmä välillä kaatuu jos meen yli -70mv jännitteen vaikka benchmarkeissa voi ajaa ongelmitta vaikka kuinka kauan. Eli ei saa maksimituloksia ilman nestemetallia.

Tästä päästäänkin siihen että illalla haetaan kaupasta nestemetallia ja kokeillaan uudestaan 4900mq:n kanssa. Odotukset korkealla jos joku on pystynyt ajamaan tasaisesti 4930mx:ää tässä koneessa. 4980hq testit on hyvällä tuurilla tulossa ensi viikolla. En malta odottaa. :)
Näköjään toimii tosiaan tuolla ratkaisulla varsin hyvin. On kyllä melko hyvä tuo jäähdytysratkaisu, kun kestää tuollaista kuormaa kunhan välittäjäaineet on hyvät. Melkoinen vaikutus tuolla nestemetallilla jos 20C vaikuttaa:)

Pistähän raporttia taas miten lähtee toimimaan. Ja ole sitten tarkkana sen nestemetallin kanssa, sitä ei kärsi joutua yhtään prossun pintaliitoskomponenteille ja pois sitä ei niiltä oikein saa:tup:

Täytyy ruveta itsekin seuraavaksi miettimään tuon 4700mq:n upgradea, vaikka ei nyt kyllä tarvetta oikein ole. Kohta pitäisi tulla tilaamani 2x8GB muistisetti niin saan nyt tuplattua senkin. 16GB riittää jo mukavasti melkein kaikkeen :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Näköjään toimii tosiaan tuolla ratkaisulla varsin hyvin. On kyllä melko hyvä tuo jäähdytysratkaisu, kun kestää tuollaista kuormaa kunhan välittäjäaineet on hyvät. Melkoinen vaikutus tuolla nestemetallilla jos 20C vaikuttaa:)

Pistähän raporttia taas miten lähtee toimimaan. Ja ole sitten tarkkana sen nestemetallin kanssa, sitä ei kärsi joutua yhtään prossun pintaliitoskomponenteille ja pois sitä ei niiltä oikein saa:tup:

Täytyy ruveta itsekin seuraavaksi miettimään tuon 4700mq:n upgradea, vaikka ei nyt kyllä tarvetta oikein ole. Kohta pitäisi tulla tilaamani 2x8GB muistisetti niin saan nyt tuplattua senkin. 16GB riittää jo mukavasti melkein kaikkeen :)
Nonih, on kyllä helposti modattavissa tää T440p. Laitoin elämäni ekaa kertaa nestemetallit kehiin. Ihan törkeen vähän, suuremmalla määrällä varmaan sais hieman parempaa tulosta. Jännää. :D

Idle lämmöt tippui ihan todella vähän, jos ollenkaan. Maksi lämmöt tais tippua kymmenen astetta samoilla asetuksilla verrattuna ThermalGrizzlyyn, eli huomattava parannus. Samalla kone taisi lopettaa ajoittaisen tuulettimien hurinan.

Maksimi lämmöt oli 81 astetta ennen kellottamista. Aikaisemmin samoilla asetuksilla 91. Ajoin Passmarkin pariin kertaan nostaen kelloja ja 9800ish tais tulla maksimeiks. Throttlas jonkin verran noilla 41/40/40/39 kelloilla kun oli kaikki coret maksimissaan. En tiiä mitä noi kuuluis olla, pitää varmaan perehtyä vielä. edit: ja kaatu myös näillä

Nopealla ja varmaan päin seiniä tehdyllä metallilla saa älyttömän ison hyödyn. Älyttömän. :D huomiona myös että kone hiljeni lähes täysin. Jos säätäis vielä tota tuuletinta tulemaan vähän agressiivisemmin mukaan koska nyt ei mennyt täysille kierroksille niin saadaan varmaan vielä lisää tehoja irti. Pitää säätää.

edit: kyllä se näemmä hurisee edelleen aina välillä. Oli vaan astetta vähäisemmät kierrokset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.03.2017
Viestejä
157
Tuli ostettua tällänen x270 jossa ei ole sisäistä akkua. Onko kenellään tiedossa kuinka tähän saa lisättyä sisäisen akun? Tarvitaanko jotain kaapeleita akun lisäksi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
7 009
Kiitos, täytyy avata ja katsoa onko tässä jokin "dummy" kelkka tuolla josta saisi ruuvit. Ilmeisesti tuohon ei muuta tarvita?
Uskoisin ettei muuta tarvita. Itse olen pariin markettiläppäriin vaihtanut akun helposti, niin kuvittelisin tuon olevan yhtä helppo juttu.
Lenovolta saattaa saada jopa ruuvit varaosina, jos sellaiset puuttuu.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
293
Töissä oli läppärin päivityksen aika, ja valinta kohdistui X380:n. X1C/X1Yoga oli mielessä, mutta olisi joutunut tinkimään muistista ja kovosta, jotta menisi budjettiin, joten otin nyt tuon. Mielenkiintoista nähdä, miten tällainen 2in1 -malli toimii.

Eritoten tuo kynän käyttö esimerkiksi muistiinpanoihin tai ohjeiden supernopeaan lähettämiseen voi toimia aika mukavasti. Olen pitkään käyttänyt iPadia esim. pdfien/dokumentaation alleviivailuun ja tärkeiden pointtien ympyröintiin, nythän tuo voinee onnistua myös läppärillä. Aika näyttää, mihin työtavat tästä vielä kehittyy.

Muiden kokemukset kyseisestä mallista tai Yoga -sarjasta yleensä kiinnostaa kovasti.
Olen todella huono kertomaan kokemuksia kyseisestä laitteesta, koska laite on itsellä vain kakkoskoneena (Lenovo X1 Yoga, WQHD, i7-8550U, 16GB RAM, 1TB SSD, Windows 10 Pro) . Itsellä kone kulkee mukana lomat ja tarvittaessa työhommissa. Kolmeen otteeseen on tullut tehtyä muistiinpanoja kynällä suoraan näyttöön kirjottaen ja pidän todellakin siitä toiminnosta. Kuten myös kosketysnäyttö ja taitettavuus "tabletiksi" on on aivan mahtava ominaisuus. Akku on kestänyt reissukäytössä todella hyvin ja kokonaisuuten ei ole ollut mitään valittamisen aihetta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Se tuli, vihdoinkin. :D

Screenshot - 777c3910e8425296fa67ddf813cdc07c - Gyazo

ja supernopea passmark testi 4900mq:n perusasetuksilla

Screenshot - 8a5973ee2f10818e41f268667dd0ee60 - Gyazo

Se on yli 10% nopeampi kuin 4900mq. En ole edes vielä laittanut nestemetalleja kehiin. Se on viileempi kuin toi 4900mq, selkeästi. Voin ajella jotain näytönohjaintestejäkin jos jengi haluaa. Laitan myös täydet ohjeet tilaamiseen jos joku haluaa. Väittäisin omistavani ekan 4980hq:lla varustetun T440p:n Suomessa. Joku joka on ehtinyt tilata aiemmin niin saa ilmoitella ja kiistää. :D

edit:
Minidvi-ulostulo näytölle ei toimi. Käsittääkseni kaikilla muillakin sama ongelma. VGA-ulostulo kuulemma toimii, mä en tätä ole ainakaan toistaiseksi kytkemässä näyttöön joten ei varsinaisesti ole ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Näköjään toimii tosiaan tuolla ratkaisulla varsin hyvin. On kyllä melko hyvä tuo jäähdytysratkaisu, kun kestää tuollaista kuormaa kunhan välittäjäaineet on hyvät. Melkoinen vaikutus tuolla nestemetallilla jos 20C vaikuttaa:)

Pistähän raporttia taas miten lähtee toimimaan. Ja ole sitten tarkkana sen nestemetallin kanssa, sitä ei kärsi joutua yhtään prossun pintaliitoskomponenteille ja pois sitä ei niiltä oikein saa:tup:

Täytyy ruveta itsekin seuraavaksi miettimään tuon 4700mq:n upgradea, vaikka ei nyt kyllä tarvetta oikein ole. Kohta pitäisi tulla tilaamani 2x8GB muistisetti niin saan nyt tuplattua senkin. 16GB riittää jo mukavasti melkein kaikkeen :)
Mä menin sitten ostamaan myös 4930mx:n. En tiiä miksi. :D

4980hq toimii edelleen nätisti. Ei mitään ongelmia. 65 astetta lämmöt perustyötehoilla. Harkitaan vielä nestemetallia kunhan toi 4930mx tulee myös. Mä voisin jomman kumman kyllä myydä omakustanne hintaan eteenpäin jos jotain kiinnostaa.

Edit. En mä pysty tota 4980hq:ta myymään omakustanne hintaan. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
33
x220 ollut nyt viikon käytössä. Hankittuna IPS-paneeli (kiitos käyttäjälle Err) sekä tehoakku. Muutoin erittäin kiva ja kätevä laite muttei tuolla ihan kuuhun mennä kun akku jaksaa käytöstä riippuen vajaan täyden työpäivän joka ei siis minulle aivan riitä. Ehkä odotukset olivat turhan korkealla, mene ja tiedä. Pieni touchpad harmittaa mutta sen kanssa pärjää. Näytön resoluutiosta en sitten olekaan aivan varma (tällä hetkellä 15" rMBP pääasiallisena koneena).

What do: kannattaako kytätä uudempia malleja > x260 jotta saisi oikeasti pitkän akkukeston (~20h) sekä 1080p resoluution? Mekaanista näppistä en osaa niin kovin kaivata etteikö taustavalaistun kanssa pärjäisi -omppukoneisiin tottuneelle se on jopa must have-ominaisuus.
 

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Onkos muilla i5-8250u throtlaillut Thinkpadeissä (oma L480 Linux Mintillä). Pari kertaa hokassu kun dmesg vilkaissut, en ole käytössä huomannut.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Jaahas, taidanpa päästä sitten testaamaan Lenovon OnSite tuen toimivuuden. Alkoi tämä T480 ensin temppuilemaan Lenovon Thunderbolt3 dockin kanssa (telakkaan kytketty näppis ei toiminut enää unitilan jälkeen ilman boottia jne). Noh nyt näyttää kone, että kone olisi verkkovirrassa vaikka piuha on irti. Tuossa Thunderbolt3 portin vieressä LEDi palaa jatkuvalla syötöllä, nyt oranssina, joka merkkaisi että kone luulee että on latauksessa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
148
Kannattaa noita liittimiä putsata jollain hammastikulla, vetää välillä ittesä täyteen paskaa ja kuvittelee sitten omiaan vaikkei jännitettä sinne tuu. Samalla saattaa myös olla tunnistamatta tuota c liitintä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 535
Viestejä
4 190 098
Jäsenet
70 764
Uusin jäsen
FreeJarde

Hinta.fi

Ylös Bottom