Retropelaaminen, emulaattorit ja laitteet

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
80
Onkos muut vielä huomanneet, että tämmöisiä on tuloillaan: www.arcade1up.com/
Gamestopista saapi jo ennakkotilattua 429€ hintaan. Neljä eri mallia näkyy olevan suomessa listoilla. Harmillisesti ei tuota missä on Final Fight, Strider ja pari muuta peliä. Hinta vähän suolainen verrattuna usa:n 299$ ennakkotilaushintaan.
Koko on pienempi kuin originaalikabineteissa, mutta toisaalta hyvä, koska tilaa ei minulla ainakaan ole liikaa ja tuollaisen onnistunee juuri ja juuri johonkin mahduttamaan. Toisinsanoen ajattelin kyllä yhden tuommoisen hommata.
DIY mielessä kätevä kun tulee osissa niin noita osasiahan voi käyttää sabluunana jos haluaa jyrsäistä pari kabinetit samalla mallilla lisää :)
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
80
En ole varma tuleeko siinä jakkara mukana, mutta jossain näin arcade1up jakkaroita (matalia sellaisia toki) ja istuskellahan tuon edessä on tarkoitus. Lisävarusteena saa ostettua jonkun boksin mikä nostaa härvelin seisomakorkeuteen.
Tuossa pienuudessa on kaksi asiaa minusta eli juurikin tuo tilakysymys ja pienentää rahtikustannuksia ja on toki muutenkin helpommin käsiteltävissä se pakkausboksi. Tuohan painaa jotain 30kg luokkaa se loota missä toi tulee. Täysikokoinen olisi varmaan ainakin tuplasti?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 060
Jos olisi sellainen pelikabinetti jossa olisi kaikki pelit, niin istuimeksi olisi hyvä olla vähintään Game of Thronesin Iron Throne :lol:
 

iNdo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
480
Pystyyköhän noissa pelejä vaihtelemaan kuten Nintendon Classic Editioneissa..? :think:
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 981
Pystyyköhän noissa pelejä vaihtelemaan kuten Nintendon Classic Editioneissa..? :think:
Jäi täysin hämäräksi mihin viittaat tuolla "noissa" kun tässä ketjussa on käsitelty hyvin monenlaisia laitteita joten ei ole yhtää selvää noita.
 

iNdo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
480
Jäi täysin hämäräksi mihin viittaat tuolla "noissa" kun tässä ketjussa on käsitelty hyvin monenlaisia laitteita joten ei ole yhtää selvää noita.
Meinasin siis noita arcade1up:eja, luulin ilmiselväksi kun niistä viime viestit vaihdettu.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Tämä kait ainakin osittain menee retroon, eli kaikki tietävät Tombraider 1 tuon klassikkopelin, mistä kaikki lähti. Latasin piruuttani sen omalle pöytäkoneelle. No siinä käynnistyy samalla joku dos editori. sieltä pitäis ilmeisesti tehdä jotain asetuksia, että sen saisi järkevän näköiseksi. Onkos kokemuksia tällaisesta??? Oma resoni on 3440x1440. Toki ei tuohon tarvitse päästä, mut olis kiva edes jollain tasolla kokeilla pelaa
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 981
Ku tuolla 800x600 alueella oli ne yleisimmät resot tuohonaikaan PC:eissä.
Juu DOS pelit tukee yleensä suoraan max 640x480 tai 800x600 jos haluaa päästä sen yli niin sitä peliä pitää modata jotenkin.

Yksi keino jolla grafiikat voi saada suuremmalle tarkkudelle tai ainakin paremman näköisiksi on ajaa peliä Voodoo Glide wrapperia käyttäen joillon pelissä voi käyttää sen Voodoo näytönohjaimen tukea.
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 981
Tai vastaavasti jos ois mahdollisuus pelata Tomb Raiderista sitä PowerVR versiota, ni sillä sais kans visuaalisuutta ja framerateja paremmiks.
Ainoa vaan että sen PoverVR:n tehnyt firma on aika anaali rajapitojensa käytön suhteen niin että sille ei taida olla wrapperia.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Juu DOS pelit tukee yleensä suoraan max 640x480 tai 800x600 jos haluaa päästä sen yli niin sitä peliä pitää modata jotenkin.

Yksi keino jolla grafiikat voi saada suuremmalle tarkkudelle tai ainakin paremman näköisiksi on ajaa peliä Voodoo Glide wrapperia käyttäen joillon pelissä voi käyttää sen Voodoo näytönohjaimen tukea.
Tuossa dos editorissa mikä käynnistyy samalla kun tomppakin, niin siellä on kyllä reso asetuksia aina 4000x jotain asti, mut se että mihin asti se niitä käsittelee onkin erijuttu.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 981
Tuossa dos editorissa mikä käynnistyy samalla kun tomppakin, niin siellä on kyllä reso asetuksia aina 4000x jotain asti, mut se että mihin asti se niitä käsittelee onkin erijuttu.
Ne resot on kertoimia esim. 2x 640x480 = 1280x480 jne eli kyseessä ei ole oikeasti isompi reso vaan se normireson pikselimäärä tuplataan
(joissakintapauksissa käytetään jonkintasoista smoothing efektiä jolla lasketaan keskiarvo niile väliin lisättävien pikselien värille).

Jos se alkuperäinen peli on 2D peli jossa käytetää vain pistegrafiikoita niin eroa todelliseen isompaa resoon ei ole.

Mutta jos kyseessä on 3D peli joka käyttää jotain 3D rajapintaa niin ero todelliseen suurempaan resoon on merkittävä noissa kertoimilla tuplatuissa resoissa.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Ne resot on kertoimia esim. 2x 640x480 = 1280x480 jne eli kyseessä ei ole oikeasti isompi reso vaan se normireson pikselimäärä tuplataan
(joissakintapauksissa käytetään jonkintasoista smoothing efektiä jolla lasketaan keskiarvo niile väliin lisättävien pikselien värille).

Jos se alkuperäinen peli on 2D peli jossa käytetää vain pistegrafiikoita niin eroa todelliseen isompaa resoon ei ole.

Mutta jos kyseessä on 3D peli joka käyttää jotain 3D rajapintaa niin ero todelliseen suurempaan resoon on merkittävä noissa kertoimilla tuplatuissa resoissa.
Niin kyllä toi tombraider on 3d peli
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 981
Ice varmaan puhui ihan vaan resoluutiosta noin yleisellä tasolla, ei liittyny Tomb Raideriin.
Kyllä se liityy kun tuota Tomb Raideria ajetaan sen DOS emulaatorin läpi niin jos mitään ei itse muutta se peli toimi softa 3D tuen kautta ei rauta 3D tuen kautta eli se mitä siitä pelistä menee siihen upscale vaiheeseen saakka on vai ne 2D pikselit jotka näkyy ruudulla ts se skaalaus ei tapahdu aikaisemmassa 3D vaiheessa vaan vasta framebufferiin piirtovaiheessa.

Jotta sen skaalauksen suuremmalle tarkuudelle saa tapahtumaan jo 3D vaiheessa peliä pitää ajaa 3D rautatuella mikä ei tapahdu suoraan heittämällä pelkällä DOS Boksilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 060
Joku on läpäissyt Mario 64:n N64 hiirellä. Vaikuttaa lähes yhtä vaikealta, kuin kokeilin pelata Amigalla Bubble Bobblea kaksinpelinä yksin käyttäen hiirtä ja joystickiä yhtäaikaa :lol:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 060
Korjasin pari PS3 fat ylod konsolia, mutta kolmas ei alkanut toimimaan. Täytyy vielä joskus kokeilla toisella virtiksellä, vaikka luulen että emo taisi hajota lopullisesti.
Sitten levyaseman sisältä kuului jotain kun käänteli sitä.
Avasin sitten levyasemaa hieman katsoakseni mikä on hajonnut, ja suureksi ihmetykseksi huomasin että siellähän on jokin peli!
Levyasema täytyi sitten avata kokonaan jotta pelin sai sieltä ulos.
Call Of Dutyhän se siellä olikin :lol:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 747
Onko tällä foorumilla kielletty ROM peleistä keskustelu? Mielestäni olin jonnekkin ketjuun kirjoittanut SNES Classic konsolin ROM peleistä mutta en löydä viestejä millään.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 762
Onko tällä foorumilla kielletty ROM peleistä keskustelu? Mielestäni olin jonnekkin ketjuun kirjoittanut SNES Classic konsolin ROM peleistä mutta en löydä viestejä millään.
Varmaan riippuu siitä, mitä niistä kirjoitat. Yleisesti keskusteleminen varmasti ok, mutta jos käyt kertoilemaan mistä voi laittomia romeja latailla tms. niin eipä täällä sellaista saa olla.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
278
Onko täällä muita FPGA laitteisiin hurahtanutta? Itse olen omistanut MIST koneen jo jonkin aikaa (mist-devel/mist-board) ja nyt hankin vielä kaveriksi MiSTer:n (MiSTer-devel/Main_MiSTer). Mister on käytännössä vähän edistyneempi versio Mististä.

Mistiä olen käyttänyt jo paljon, enimmäkseen on Amiga, ST ja C64 emulaattoreiden parissa, mutta myös muiden - sille löytyy melkoinen kasa eri "Coreja". Misterin hankin jotta saan vielä laajemman Core-kirjon sekä verkkoyhteysmahdollisuuden emuloiduista alustoista (+ HDMI liitäntä on plussaa). Misteriä en vaan ole vielä päässyt pahemmin kokeilemaan, Amiga & Sega Megadrive emulaattorit ainakin toimivat hyvin.

Noiden FPGA laitteiden hyvänä puolena vs softaemullaatorit on että niissä ajastus on jotenkin tarkempaa - pelit pyörivät enemmän alkuperäisen kaltaisella tavalla.
 

Kusiaisen valtuudet

Tukijäsen
Team Retro
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
156
Onko täällä muita FPGA laitteisiin hurahtanutta?
Täältä löytyisi yksi, vaikkei hurahdus ole vielä oikein päässyt kunnolla vauhtiin. Hommasin samaisen DE10-Nanon ja lisähärpäkkeet mutta odottelen yhä erästä virtajohdon liitinadapteria Kiinasta, joten laitekin vartoo vielä ensikäynnistystä kirjahyllyn päällä.

Lähinnä C64- ja Amiga-pelien pelaamista varten tuo tuli hankittua, sillä emulaattoreilla pelatessa olen huomannut - tai ainakin ollut huomaavinani - viivettä ohjauksessa. Innostuin jopa hommaamaan Bliss-Boxin (Home - Home of the Ultimate Universal Gaming Adapter) tuolle kaveriksi, jotta pääsee sitten joskus pelaamaan alkuperäisillä ohjaimilla.

Arcade-coreja tuntuu ilmestyvän Misterin melkoista tahtia. Jännä nähdä, kuinka "edistyneitä" arcade-pelejä vehje pystyy lopulta pyörittämään.

Oletko jo ehtinyt testailla laitetta enemmän sitten viime postauksesi ja ovatko vaikutelmat tarkentuneet? Hieman olen pohtinut, pitäisikö tuolle väsätä jonkinlainen kotelo ympärille. Millaiseen ratkaisuun olet itse päätynyt?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Lähinnä C64- ja Amiga-pelien pelaamista varten tuo tuli hankittua, sillä emulaattoreilla pelatessa olen huomannut - tai ainakin ollut huomaavinani - viivettä ohjauksessa.
En voi väittää huomanneeni, mikä ei tarkoita ettei sitä olisi, mutta kai muistat että nyky-näyttimissä on enemmän lagia kuin vanhoissa CRT-vehkeissä. Ei ole ikinä vaivannut pelatessa mutta kun kauan sitten vahvistimesta meni piuha CRT-telkkariin ja LCD-tykkiin niin PS2:n (joka oli silloin uusi laite) Turismossa oli silmin nähtävä ero vierekkäisissä ruuduissa. Ei se mikään iso ollut mutta kuitenkin sellainen että sen pystyi havaitsemaan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
278
Oletko jo ehtinyt testailla laitetta enemmän sitten viime postauksesi ja ovatko vaikutelmat tarkentuneet? Hieman olen pohtinut, pitäisikö tuolle väsätä jonkinlainen kotelo ympärille. Millaiseen ratkaisuun olet itse päätynyt?
Mister on nyt ollut jonkin aikaa, mutta nuo lisäkortit (IO-Board sekä SDRAM + tuuletin ja jäähdytyssiili) ovat olleet minulla vasta noin viikon. Päädyin lopulta tilamaan Mister Universal Case 5.2:n. Linkki: MiSTer-devel/Main_MiSTer. Jostain kiinalaisesta halpa-3d tulostajapuljusta tuo tuli (olikohan Ninjaprototype, Thingversen kautta siis tilaus). Kotelo tuli maksamaan jotain 30 euroa postikuluilla. Löytyy myös 3d tulostusohjeet, jos haluaa itse/jonkun kaverin kautta tulostella. Kotelo ei ole täydellinen, IO-Boardin yksi usb liitin jää kotelon sisään siten että sitä ei voi käyttää.

Jonkinlainen kotelo on mielestäni ehdoton. Lisäksi suositellaan usb-hubia, kun DE10-nanossa on vain yksi micro-usb liitin. Ja kuulemma jos aikoo useampia usb laitteita kytkeä, hubin olisi syytä olla virtalähteellä varustettu. Helpoimmalla pääsee hankkimalla micro-usb otg hubin virtalähteellä. Itellä tosin on micro-usb liittimessä tällainen Fuj:tech OTG A naaras - MicroB uros -USB-adapteri 7,90 € ja perässä sitten normaali aktiivinen 4-porttinen usb hubi.

Itse asensin härpättimeen ensimmäisenä updater softan, mikä lataa/päivittää kaikki coret netin kautta kun scriptin ajaa (sen voi siis ajaa suoraan valikosta). Käytössä 32 GB microsd kortti, joka on kyllä hiukkasen pieni.

Eniten on tullut testailtua Minimig/Amiga, ao486, Sega Genesis ja C64 coreja.

Amigalle kopioin emulaattori/Mist käytössä olleen kovalevyimagen, ja asentelin siihen nettiyhteyden Misterin PPP ominaisuuden kautta... AmiTCP4.2 näytti pelaavan helpoiten (kokeilin myös muita TCP/IP pinoja).

Ao486 core antaa siis noin 386sx 16MHz nopeuksisen koneen. Asentelin virtuaalikovalevylle Dos 6.22:n, tukun erinäisiä ohjelmia ja pelejä. Kylläpä tuli nostalginen fiilis tuota säädellessäni.

Misterille löytyy hyvä Atari ST core (cast fx) joka lupaa antaa cycle-exact Atari coren. Core toimii jo tällä hetkellä muuten hyvin, mutta siinä ei ole kovalevytukea, eikä vielä virtuaalilevykkeelle kirjoittamistukea. Lisäksi sen asetukset ovat vielä hyvin suppeat, juuri mitään säädettävää siinä ei juuri ole.
 

Kusiaisen valtuudet

Tukijäsen
Team Retro
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
156
En voi väittää huomanneeni, mikä ei tarkoita ettei sitä olisi, mutta kai muistat että nyky-näyttimissä on enemmän lagia kuin vanhoissa CRT-vehkeissä.
Näinhän se ikävä kyllä on. Jostain syystä etenkin C64-emulaattoreissa olen huomannut viiveen pahemmin kuin muiden laitteiden kanssa. Minulla on myös FPGA-pohjainen RetroUSB AVS -laite, jolla voi pelata NES- ja Famicom-pelejä ja jonka kanssa en viivettä huomaa - vaikka modernilla telkkarilla pelejä pelaankin. Mutta hankala tosiaan sanoa, mikä on totuus, kun omat havaintoni eivät ole varsinaisia mittaustuloksia.

Mister on nyt ollut jonkin aikaa, mutta nuo lisäkortit (IO-Board sekä SDRAM + tuuletin ja jäähdytyssiili) ovat olleet minulla vasta noin viikon. Päädyin lopulta tilamaan Mister Universal Case 5.2:n. Linkki: MiSTer-devel/Main_MiSTer. Jostain kiinalaisesta halpa-3d tulostajapuljusta tuo tuli (olikohan Ninjaprototype, Thingversen kautta siis tilaus). Kotelo tuli maksamaan jotain 30 euroa postikuluilla. Löytyy myös 3d tulostusohjeet, jos haluaa itse/jonkun kaverin kautta tulostella. Kotelo ei ole täydellinen, IO-Boardin yksi usb liitin jää kotelon sisään siten että sitä ei voi käyttää.
No niin, tässähän vain FPGA-kuume alkaa nousta, kun lukee tekstiäsi. Harmi, ettei ao486 todellisuudessa yllä 486:n nopeuksiin, mutta löytyyhän 386-ajaltakin erinomaisia pelejä. Jännä päästä testamaan, miten hyvin Mister lopulta pyörittää eri pelejä. Tämähän on kuin vanhoina hyvinä aikoina! Alkuperäinen Warcraft voisi ilmeisesti jopa pyöriä mallikkaasti.

Täytyy tuota koteloasiaa vielä tuumailla. Töissä meillä on yksi 3D-tulostin, ja kirjastoissakin niitä näkyy nykyään olevan, joten voisihan kotelon käydä tosiaan tulostamassa joku päivä. Alun perin mietin, että kasaisin Misterin sisuksistaan tyhjennetyn Gamecuben sisälle, mutta se taitaa olla turhan kunnianhimoinen hanke ja lieneepä siinä ylikuumenemisenkin vaara.

Pitänee kirjoitella Misteristä enemmän, kunhan pääsee oikeasti testaamaan sitä. Projekti vaikuttaa kuitenkin hyvältä, ja mukavasti osaavaa ja innokasta porukkaa on kehittämässä laitteelle lisäsisältöä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Raspberry Pi 3B+ ja RetroPie 4.4

Voi olla, että ketjussa on jo ollut nämä asiat esillä, mutta silti....

Aloitin pari päivää sitten Raspberryyn tutustumisen. Laitoin siihen Retropien. Olen jo muutamia Mame-romeja saanut siinä toimimaan, mutta Mamesta en osaa poistua. Voisiko joku tietävämpi tässä auttaa?

Lisäksi minulla on emulaattorilistassa kaksi Mame-kuvaketta. Todennäköisesti olen onnistunut sähläämään sisään kaksi Mameversiota? Tässäkin kaipaisin opastusta.

PC Engine, Mega Drive ja Snes toimivat testatusti.

Tietenkin myös kaikki mahdolliset RetroPie vinkin ovat tervetulleita:).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Minulla on gamepadissa poistumiskomentona select+start. Se toimii muissa, mutta ei Mamessa. Voiko näppäimistölle laittaa omat komennot sotkematta gamepadia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Nyt näppiksessä on Retropie-komennot ja Mamen kohdalla emulaattorista poistuminen onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Olen asentanut mediasoitin Kodin Retropien Port-kansioon. Kuinka saan sen liitetyksi USB:llä olevaan kansioon?
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
Viikon jatkuneen jokailtaisen säätämisen jälkeen sain Retropien (Pi 3) viimeinkin mieleiseksini.

Eka ongelma oli Xbox One ohjaimen langaton paritus. Tämä kuitenkin poistui hyvin nopeasti, kun olin kokeillut ohjaimen d-padia johdollisena muutaman kerran. Pari 8bitdon ohjainta korjasi tilanteen.

Konsoliemut ja romit sain aika helposti pyörimään. Tässä tosin lisähaastetta toi epämääräiset linkit epämääräisiin romiin. En kuitenkaan halunnut mitään rom-settejä, vaan vain ne parhaat pelattavat romit.

Scraperilla säädin yhden illan, kun Screenscraper ei tuntunut löytävän kaikkia pelejä. Asentelin Skyscraperiä tms. ja yritin uudelleen. Lopulta Emulation Stationin oman scraperin käyttö lähteenä gamesdb.com tuotti parhaan lopputuloksen.

Viimeiseksi halusin vielä arcade-pelejä pelata laitteella. Muutaman tunnin asiaa pähkäiltyäni ja googleteltuani löysin oikeat setit ja versiot. Kaikki muut toimivat paitsi Neo Geo pelit. Sain myös lisättyä seteistä vain haluamani pelit eikä tarvinnut kaikkia miljoonaa eri vaihtoehtoa samasta pelistä asentaa. Neo Geon kanssa meni myös pieni tovi, että löysin oikeat tiedostot netin syövereistä.

Nyt kuitenkin kaikki on valmista ja Retropie on latausruutuja myöten oman maun mukainen. Ehkä sitä seuraavaksi pääsee jopa pelaamaan :D
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
243
Malmin teollisuusalueelta löytyy semmoinen paikka, kuin Sugoi, jossa pääsee yhdellä sisäänpääsymaksulla pelaamaan arcade pelejä sen minkä kerkee. Sugoi | Pelihalli Helsingissä

Kerran tuli käytyä siellä yhdessä miitissä. Aavistuksen oli hakemista sen paikan kanssa, mutta löytyi se sitten viimein. Pitäis käydä kyllä useemminkin siellä, mutta kun sijainnin takia ei ole niin usein mahdollista mennä sinne
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
Laitetaan nyt tänne, jos joku on paininut/painii saman ongelman kanssa kuin itse. En halunnut Retropiehen tuhansia erilaisia arcade-romeja ja monta eri romia samasta pelistä. Tuolta sain haettua jokaiselle pelille sen oikean parent-romin ja nimen. Jonka jälkeen vain lisäsin haluamani pelit oikeasta rom-setistä Retropiehen.



edit. Ei kun tuoltahan saa näköjään ladatuksikin noita yksittäisiä romeja. Poistetaan linkki varmuuden vuoksi, ettei riko mitään sääntöjä. Planet Emulationista niitä siis etsin.
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Hollannissa Zoetermeerissä on eräässä ostoskeskuksessa "Nationaal Videogame Museum" jossa on monia kymmeniä pelattavia vanhoja arcade-koneita ja konsoleita. Viime syksynä kävin ja oli asiallinen paikka. 5€/tunti tai 10€/3h tai 15€ koko päivä ja koneet ilman erillistä maksua. Ainoa vika rajoittuneet aukioloajat. Kannattaa ehdottomasti käydä jos on Haagissa pyörimässä tai De Boerderij'ssä konserttia katsomassa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Raspberry Pi 3B+ ja RetroPie 4.4

RetroPien sain asennettua ja lähes täydellisesti toimimaan. Sitten kuitenkin alkoi tökkimään. Järjestelmän käynnistyminen oli ongelmallista ja peleissä oli nykimistä. Niissä tuli ilmoitus: Unter voltage detected. En tiedä mistä tämä johtuu, mutta mielessäni on kolme vaihtoehtoa.

1) Kokeilemani virtalähteet ovat epäsopivia. Käytin muutamia älypuhelimien virtalähteitä. Pitäisikö käyttää "alkuperäistä" laitteeseen myytävää virtalähdettä.

2) Muistikortit ( 2 kpl ) eivät ole laitteen kanssa yhteensopivia.

3) Suoritin tai muistit kuumenevat liikaa. Olen molempiin laittanut siilen lämpöä levittämään enkä ole yrittänyt ylikellottaa suoritinta.

Toivottavasti joku osaava ja asiasta kiinnostunut huomaa tämän viestin. Kaikki apu on tervetullutta ja odotettua.
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
Itsellä ainakin poistui "undervoltage detected" ja keltainen salama, kun vaihdoin Samsungin 2A:n virtalähteen Nokian 2A:n virtalähteeseen ja toiseen usb-piuhaan.

Virallisestihan suositellaan 2,5A:n virtalähdettä, mutta kyllä toi laadukas 2A:n tuntuu ihan riittävältä. N64, PSX ja kaikki arcade-pelit pyörineet ongelmitta. Itsellä siis Pi 3 b ja Retropie 4.4. Lisäksi Bluetooth-dongle ja näppis usbiin kytkettynä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Itsellä ainakin poistui "undervoltage detected" ja keltainen salama, kun vaihdoin Samsungin 2A:n virtalähteen Nokian 2A:n virtalähteeseen ja toiseen usb-piuhaan.

Virallisestihan suositellaan 2,5A:n virtalähdettä, mutta kyllä toi laadukas 2A:n tuntuu ihan riittävältä. N64, PSX ja kaikki arcade-pelit pyörineet ongelmitta. Itsellä siis Pi 3 b ja Retropie 4.4. Lisäksi Bluetooth-dongle ja näppis usbiin kytkettynä.
Kiitos:). Luulen, että tämä on ratkaisu minunkin kohdallani.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
"Itsellä ainakin poistui "undervoltage detected" ja keltainen salama, kun vaihdoin Samsungin 2A:n virtalähteen Nokian 2A:n virtalähteeseen ja toiseen usb-piuhaan."

Menin helpomman kautta ja tilasin Verkkokaupasta sopivan virtalähteen.

Vielä huomasin, että minulla on 64GB:n muistikortti - 32GB rajoitus. Voiko tikun osioida ja ottaa myöhemmin toisen osan varastolevyksi? Jos voi, niin miten?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Vieressä on kaksi DOS- ja Win 9x -konetta. Näistä menee VGA-ulostulot pääkoneen siepparikorttiin, jonka ruutu pyörii työpöydällä kustomoidulla softalla. Saman koneen näppis ja hiiri menee jakoboksin kautta retrokoneisiin, joihin voi vaihdella pikanäppäimellä. Kätevyydessä pitkälti sama kuin DOSBox, mutta aidolla raudalla. Harvoin tulee kuitenkin käytettyä, lähinnä vanhoja 3d-kortteja testailen toisinaan.

Toisinaan emuloin myös PCemillä, johon tein omaan käyttöön 3d frontendin: www.youtube.com/watch?v=Al9ZszWIFJA. Ollut myös proof of conceptina julkinen, mutta tällä hetkellä odottaa että kirjoitan puhtaaksi.
Tuossahan on tyyliä. :smoke: Itselleni on PCem vähemmän tuttu, mutta ainakin emuloitavaa laitteistoa näyttäisi löytyvän ihan mukavasti. Esimerkiksi näytönohjaimia on paljon enemmän kuin QEMU tarjoaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 060
Uutta Plague Talea pelattuani jostakin huomasin City of Lost Children PS1 pelin, joka on myös PC:lle.
Käsittämättömistä laitteistovaikeuksista selvittyäni jäljellä on enää se, että täytyy kokeilla vielä uudestaan, josko page down toimisi, että voisi siepata tavaroita ja jättää myös.
Huomasin, että mitä kovempi vaiva on saada peli toimimaan (kuten C64 aikana), sitä uskomattomampi on
myös sitten se tunnelma kun peli vihdoin puolen vuorokauden puurtamisen jälkeen alkaa :lol:
"You play Miette, a character from the movie of the same name. The graphics are the style of 3d characters over rendered backgrounds. You travel through the streets at the whim of Pieuvre, the siamese twins who are your schoolmistresses. You do small robberies for them, but soon a larger plot emerges. Mysterious men called Cyclopses are kidnapping children to steal their dreams. You must determine what is truly happening in this adventure game."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
188
Tuli bongattua itiksen Clas Ohlsonilla (sorry potato kuvanlaadusta):

IMG_20190726_195627.jpg

Arcade1Up sivuilla hinta näyttäisi olevan 249$ mikä tuntuisi olevan jo aika kova, mutta toi 499€ kyllä ihan älytön... :D Joystickit ja painikkeet kuitenkin tod.näk. aivan samaa tavaraa mitä Aliexpressistä saa tilailtua muutamalla kympillä ja viriteltyä toimimaan Retropie setupin kanssa. + Samalla rahalla (tai halvemmalla) saisi jo ihan täysikokoisen kabinetin, tuo oli melko matala, taisi olla vielä erikseen jonkun korokkeen päällä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 476
-- tyttöystävän PSP lojuu käyttämättömänä. Ymmärrykseni mukaan PSP:stä nimittäin saa todella pelkällä firmwaren päivityksellä ja softahaavoittuvuutta hyödyntäen retropelikoneen, jolla pyörii kaikki vanhemmat konsolit, mutta tärkeimpänä PSP:stä löytyy suora PS1-pelien yhteensopivuus (pois lukien oikean analogitatin vaativat).
En tiedä miksi tämä aikanaan jäi puolitiehen. Nytpä hoidin loppuun.

Pieniä ongelmia oli. Aluksi päivitin konsolin uusimpaan viralliseen firmware-versioon 6.61. Tämän jälkeen latasin suositellun "6.60-C2" custom firmwaren, jonka update näytti vaan mustaa ruutua ja käynnisti konsolin uudelleen. Uusi yritys, kun löytyi "6.60-C2 fix 3". Update oli hetkessä sisällä ja konsoli rebootissa näytti oikeaa 6.60 PRO C -versiota. Parit testit, lähtee käyntiin niin PSP iso-tiedostot kuin käännetyt PSone-levyt.

Rebootin jälkeen konsoli oli jälleen virallisessa firmwaressa, kuten pitääkin. Sitten tuli lisäongelma: Luvattu fast recovery ei toiminut, vaan antoi ainoastaan virheilmoituksen virheellisistä headereista (jota virallinen firmware antaa jos yrittää pelata epävirallisia pelejä).

Olin ajatellut, että olisin pitänyt softmodia vain osa-aikaisesti ja käyttänyt fast recoveryn kautta, mutta eipä sitten. Noh, ajattelin että syteen tai saveen, ajetaan custom firmware update uudestaan ja sen jälkeen CIPL flasher, joka ylikirjoittaa alkuperäisen firmwaren. Tämähän hoitui ykkösellä, ja nyt käynnistää suoraan tuolla custom firmiksellä.

...eli loppujen lopuksi kyseessä oli muutaman tiedoston siirto ja parin napin painallus sormet ristissä toivoen, ettei mikään mene vikaan.

Pitää vielä testata, onko vanhassa akussa mehua riittämiin vai pistänkö tilaten uuden ebaysta parilla eurolla. Parin kuukauden päästä olisi japanin matkaa tiedossa, joten tämä voisi olla oiva laite ottaa lennolle viihdykkeeksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 361
Juuri parhaillaan olen virittelemässä retro PC:tä. Speksit: Asus VivoMini UN45, Win 10, 2x PS3 ohjainta. Ja Retroarchia meinasin käyttää. Jollain vinkkejä? PS3 ohjaimet menee Win10:iin kiinni ScpToolkitin avulla... vai onko siihen parempaa mahdollisuutta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 361
Juuri parhaillaan olen virittelemässä retro PC:tä. Speksit: Asus VivoMini UN45, Win 10, 2x PS3 ohjainta. Ja Retroarchia meinasin käyttää. Jollain vinkkejä? PS3 ohjaimet menee Win10:iin kiinni ScpToolkitin avulla... vai onko siihen parempaa mahdollisuutta?
Sain emulaattorit ja pelit toimimaan, harmi vain että N64 pelien emulointi ei oikein toimi kunnolla, tai no. Toimii, mutta hyvin tehottomasti. Ei pyöritä edes 1080p resoluutiolla osaa n64 pelejä, saati sitten 4K:na. Onneksi sain avokin ja avokin sukulaislasten suosikkipelin, Mario Kartin toimimaan hyvin kunhan oli pari tuntia etsinyt tietoa netistä ja säätänyt asetuksia. VSync piti olla pois päältä ja asetukset muutenkin kuntoon niin toimii ja näyttää yllättävän hyvältä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
243
4K kuulostaa hieman overkilliltä 240p/576i peleille. Vaikka onhan se skaalaimella nätimmän näköinen kun saa pikselit pyöristeltyä.

Itse kokeilin emuloida NES/SNES resoluutioita OpenEMU:lla ja kun LCD näytöstä on kyse niin ”vanhaa TV:tä vastaavia” on tosiaan jotkut resoluution monikerrat sopivalla filtterillä.

Retro-PC pelailussa itsellä merkkaa melkeen enemmän äänet, grafiikan pidän palikkaisena 320x200 tms. Ja nuo sitten varsinaisella raudalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Hei, kaivelin tässä yli kymmenen vuoden tauon jälkeen (edellinen romset oikeasti 2005) mamen ja x-arcaden kaapin uumenista. Ostin tuollaisen Retropie setupin mutta miten helevetissä noi romit nyt menee? En tarvitse neuvoa mistä niitä löytää vaan siihen että miten tuo versionumerohelvetti oikein toimii? Ilmeisesti on joku "0.202" ja sit "0.78" ja Mame2003 jne. Mitä nämä numerot tarkoittaa ja mitä toi Retropie käyttää? Siinä näytti olevan kaksi erilaista emua "Mame4all" ja "xxx2003", onko toinen parempi kuin toinen tai onko niillä eroa?
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
Hei, kaivelin tässä yli kymmenen vuoden tauon jälkeen (edellinen romset oikeasti 2005) mamen ja x-arcaden kaapin uumenista. Ostin tuollaisen Retropie setupin mutta miten helevetissä noi romit nyt menee? En tarvitse neuvoa mistä niitä löytää vaan siihen että miten tuo versionumerohelvetti oikein toimii? Ilmeisesti on joku "0.202" ja sit "0.78" ja Mame2003 jne. Mitä nämä numerot tarkoittaa ja mitä toi Retropie käyttää? Siinä näytti olevan kaksi erilaista emua "Mame4all" ja "xxx2003", onko toinen parempi kuin toinen tai onko niillä eroa?
Itsekin tämän kanssa painin aikoinaan ja sain aika paljon lukea wikejä ennen kuin sain oikeat mamet ja romsetit asennettua. Tuolta aloittaisin varmaan ekana lueskelemaan: RetroPie/RetroPie-Setup

Jos sulla on esim. romset 0.78, niin silloin tuo mame2003 olisi se, jossa ne toimii. Jos haluat käyttää uudempaa , esim. mame2016, niin silloin sun pitää etsiä siihen sopiva romset. Tässä tapauksessa MAME 0.174.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 476
On muuten melkoisen huono PSP:ssä tuo d-pad, ja osin myös näyttö. Ainakin jos tarpeena on pelata Playstation klassikkoja.

Dpadilla on ainakin minulla olevassa kappaleessa vaikea painaa kahteen suuntaan, eli esimerkiksi ns. tankkikontrollipelit pitää pistää sille kamalalle tatille, tai painaa dpadia sormi verillä, tai tyytyä siihen että hahmo pysähtyy melkein aina kun haluaisit kääntyä. Tietysti kontrolleja saa muutettua aika vapaasti, joten voisihan tohon koittaa keksiä jonkun erikoisemmankin ratkaisun, esim. eteenpäin kävely jompaan kumpaan liipasimeen.

Näytöstä huomasin, että ghostingia on melko runsaasti, joka näkyy 2D-pelien vierityksessä melko rumasti. Samoin näyttö on huono kovin tummien pelien pelaamiseen (esim. Silent Hill), kun siitä joko heijastaa oma naama tai ei meinaa muuten saada kovin hyvin selvää.

Hieman laskee intoa pelata tuolla, vaikka eivät ylitsepääsemättömiä ongelmia olekaan. Ilmeisesti d-padille on joskus myyty kaikenlaisia lisäkorokkeita ja extra tatteja ym jolla kahden suunnan käyttöä on parannettu, mutta ei noita enää taida mistään saada. Enkä ihan niin kiintynyt ole, että alkaisin enempää modailemaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 046
Viestejä
4 193 455
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom